Europaudvalget 2001
KOM (1999) 0085
Offentligt
1441160_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, 24.02.1999
KOM(1999)85 endelig udg.
99/0057 (ACC)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF)
om anvendelse af specifikke foranstaltninger for indførsel
af druesaft og druemost med oprindelse i Cypern
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441160_0002.png
BEGRUNDELSE
Rådets forordning (EF) nr. 3290/94, hvor der blev fastsat overgangsforanstaltninger
for landbrugssektoren i forbindelse med iværksættelsen af aftalerne under Uruguay-
runden, vil ikke blive forlænget. For at opretholde de toldpræferencer, der allerede er
indrømmet Cypern for indførsel af druesaft og druemost til Fællesskabet, bør Rådet
forelægges et forslag til særlig forordning.
Forordningsforslaget tager sigte på at forlænge fritagelsen for betaling af den
specifikke importtold for ovennævnte produkter fra Cypern. Denne foranstaltning er
desuden nødvendig i afventning af indgåelsen af den nye aftale mellem Det
Europæiske Fællesskab og Cypern.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441160_0003.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF)
om anvendelse af specifikke foranstaltninger for indførsel
af druesaft og druemost med oprindelse i Cypern
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 113,
under henvisning til forslag for Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
Aftalen om associering mellem Det Europæiske Fællesskab og republikken Cypern
omfatter åbning af et årligt EF-toldkontingent for visse former for druesaft og
koncentreret druemost med oprindelse i Cypern; importtolden for kontingentet er 0%;
fra den 1. september 1995 blev den tidligere ordning for referencepriser for indførsler
til Fællesskabet af druesaft og druemost udskiftet med en ny importordning som følge
af de multilaterale handelsforhandlinger under Uruguay-runden; associeringsaftalen
med Cypern bør anvendes under hensyntagen til den nye importordning;
det er nødvendigt at opretholde de toldpræferencer, der allerede er indrømmet, og
gøre det muligt for Cypern fortsat at udføre sine produkter til Fællesskabet i
forbindelse med toldkontingentet; der bør i denne forbindelse træffes nødvendige
specifikke foranstaltninger i afventning af indgåelsen af en ny aftale mellem Det
Europæiske Fællesskab og Cypern -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Den specifikke told i bilag I, III. del, afsnit I, bilag 2, i toldtariffen for De Europæiske
Fællesskaber for indførsel af produkter henhørende under KN-kode 2009 60 51,
2009 60 71, ex 2009 60 90 og ex 2204 30 92 opkræves ikke for de pågældende
produkter med oprindelse i Cypern, der indføres i forbindelse med toldkontingentet
med løbenummer 09.1421 som omhandlet i bilag V til Rådets forordning (EF)
nr. 1981/94
1
.
1
EFT L 199 af 2.8.1994, s. 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i De
Europæiske Fællesskabers Tidende.
Den anvendes fra den 1. juli 1999.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441160_0005.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
2.
BUDGETPOST: 16
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Forslag til Rådets forordning (EF) om anvendelse af specifikke foranstaltninger for indførsel af druesaft og druemost med
oprindelse i Cypern.
3.
4.
RETSGRUNDLAG:
FORMÅL:
Forlænge fritagelsen for betaling af den specifikke importtold for druesaft og druemost med oprindelse i Cypern.
5.
FINANSIELLE VIRKNINGER
12-MÅNEDERS-
PERIODE
(Mio. EUR)
5.0
UDGIFTER, SOM AFHOLDES
-
OVER EF-BUDGETTET
(RESTITUTION/INTERVENTION)
-
OVER DE NATIONALE BUDGETTER
-
AF ANDRE
INDTÆGTER
-
EF's EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
*
INDEVÆRENDE
REGNSKABSÅR
(1999)
(Mio. EUR)
-
FØLGENDE
REGNSKABSÅR
(2000)
(Mio. EUR)
*
Artikel 113 i EF-traktaten
BEVILLINGER: 661 mio. EUR
5.1
0,2
-
0,2
2001
(Mio. EUR)
5.0.1 OVERSLAG - UDGIFTER
5.1.1 OVERSLAG - INDTÆGTER
5.2
BEREGNING:
Kun ca. 10% af kontingentet på 4 950 t udnyttes erfaringsmæssigt.
*
0,2
2002
(Mio. EUR)
*
0,2
2003
(Mio. EUR)
*
0,2
2004
(Mio. EUR)
*
0,2
495 t x 7,9 (forædlingskoeff.) x 138 EUR/hl (gennemsnitsværdi 1997/98) x 25,2% (fast told)
495 t x 7,9 x 11 EUR/hl (gennemsnitlig bunden told)
Teoretisk tab
6.0
6.1
6.2
6.3
=
=
=
135 992 EUR
43 016 EUR
179 008 EUR
JA / NEJ
JA / NEJ
JA / NEJ
JA / NEJ
ER FINANSIERING MULIG GENNEM BEVILLINGER OPFØRT UNDER DET PÅGÆLDENDE
KAPITEL I DET LØBENDE BUDGET?
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER I DET LØBENDE
BUDGET?
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
SKAL DER OPFØRES BEVILLINGER PÅ FREMTIDIGE BUDGETTER?
BEMÆRKNINGER:
Foranstaltningen indebærer ingen ændring i forhold til den nuværende situation.
*
De eventuelle finansielle følger for udgifterne er ubetydelige, og der kan på nuværende stade ikke sættes tal på dem.
5