Europaudvalget 2001
KOM (1999) 0124
Offentligt
1441178_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.03.1999
KOM(1999) 124 final
99/0070 (SYN)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF)
om udviklingssamarbejde med Sydafrika
forelagt af Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0002.png
BEGRUNDELSE
Mellem 1986 og 1999 leverede Det Europæiske Fællesskab (EF) 1 085,2 mio. ECU til
Sydafrika (SA) via sine bistandsprogrammer.
Udgangspunktet var det
særlige europæiske program,
der oprindeligt blev foreslået af
Europa-Parlamentet og godkendt af Rådet (almindelige anliggender) i september
1985, til at hjælpe ofrene for apartheid; det blev mellem 1986 og 1990 finansieret via
budgetpost B9530 og mellem 1991 og 1995 via budgetpost B7-5070.
Efterhånden som den politiske situation udviklede sig med indsættelsen af en
demokratisk regering i 1994, tilpassede EF betoningen i og retningslinjerne for sit
samarbejde. Kommissionen åbnede en delegation, programmet blev i 1995 omdøbt til
European Programme for Reconstruction and Development in South Africa (EPRD)
(det europæiske program for genopbygning og udvikling i Sydafrika)
til afstemning af
det med det nye Sydafrikas eget program for genopbygning og udvikling (PRD).
I november 1996 udstedte Rådet forordning (EF) nr. 2259/96 om
udviklingssamarbejde med Sydafrika
1
med henvisning til en finansielt beløb på 500
mio. ECU til EPRD fra januar 1996 til december 1999 og bekræftede EF's tilsagn om
at ville bidrage til en bæredygtig økonomisk of social udvikling i Sydafrika og til at
befæste grundlaget for et demokratisk samfund. Med henblik på dette samarbejde blev
der vedtaget et flerårigt vejledende program i maj 1997, og der er siden da igangsat
ca. 50 enkeltprogrammer og -projekter i sektorer som f.eks. uddannelse, sundhed,
vand og sanitet, boliger, støtte af den private sektor, god regeringsførelse,
kapacitetsopbygning og regional integration (SADC).
Forordning (EF) nr. 2259/96 udløber den 31. december 1999.
Formålet med dette forordningsforslag er at give udtryk for Den Europæiske Unions
solidaritet med Sydafrika i dettes bestræbelser for at styre den vanskelige og
langvarige proces med ændringer i retning af et åbent demokratisk samfund samt at
sikre kontinuitet i støtten gennem en fortsættelse af EPRD med en finansiel tildeling
af samme størrelsesorden som til det tidligere EPRD.
Samtidig er Kommissionen villig til at tilpasse og forbedre støtten og foreslår derfor
nogle ændringer til 1996/1999-forordningen. Der er flere grunde til, at sådanne
ændringer skønnes nødvendige.
For det første har forbindelserne mellem EF og SA været markeret af vigtige nye
udviklinger:
-
Efter AVS-EU-Rådets beslutning i april 1997 blev Sydafrika kvalificeret
medlem af Lomé-konventionen i juni 1998 og deltager i forhandlingerne
sammen med de andre AVS-stater om den fremtidige EU/AVS-
samarbejdsaftale. Kommissionen har i sin meddelelse til Rådet om
forhandlingerne om en partnerskabsaftale om udvikling med AVS-landene
1
EFT L 306 af 28.11.1996.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0003.png
(KOM/SEK/98/119) anført, at Sydafrikas fulde tiltrædelse burde overvejes.
Muligheden af at give Sydafrika fuld adgang til EUF-ressourcerne fra 2003 og
fremover bør overvejes, og retningslinjerne for et sådant samarbejde vil da
skulle fastlægges til sin tid. For nærværende betyder dette, at
udviklingssamarbejdet mellem EF og Sydafrika fortsat vil skulles finansieres
via det almindelige budget, men samtidig skal man søge at gøre det så
sammenhængende som muligt med bestemmelserne under Lomé-ordningen,
navnlig hvad angår samfinansiering (via EUF og EPRD) af regionale
programmer.
-
På grundlag af Rådets direktiver, der blev udstedt i juni 1995 og marts 1996, har
Sydafrika netop indgået en bilateral aftale med EF om handel, udvikling og
samarbejde; denne aftales afsnit V indeholder bestemmelser om målene,
prioriteterne, midlerne og metoderne for udviklingssamarbejde, som går forud
for intern EU-lovgivning og derfor kræver, at de tilsvarende artikler i den
tidligere forornding ændres eller tilpasses, hvor det er nødvendigt.
For det andet skal der tages hensyn til erfaringerne med EPRD. Navnlig følgende gør
sig gældende:
-
I Revisionsrettens beretning nr. 7/98 såvel som i Europa-Parlamentets
bemærkninger hertil rettes der en række henstillinger om, hvordan de
konstaterede problemer kan angribes, navnlig den langsomme gennemførelse,
de besværlige procedurer og problemerne med forvaltningen og opfølgningen af
programmet; de peger på, at der er behov for forenklede og hurtige procedurer,
en større decentralisering af beslutningsbeføjelser, godkendelse og betalinger til
de sydafrikanske myndigheder, dekoncentration fra hovedsædet til delegationen,
lettere procedurer, navnlig i samarbejdet med ngo'er, behov for globale
evalueringer af EPRD og behov for at afsætte større ressourcer til forvaltningen
af et af Den Europæiske Unions vigtigste samarbejdsprogrammer,
et behov, som også fremhævet af medlemsstaterne, for større fokus i EPRD for
at understrege den overordnede sammenhæng i EU-bistanden på linje med
traktatens artikel 130 og de relevante rådsforordninger for at gøre den mere
synlig og øge gennemslagskraften (særlig i den politiske dialog med de
sydafrikanske myndigheder), og for at undgå en spredning af ressourcerne; dette
er grunden til, at det vil være relevant at koncentrere sig om en begrænset række
flerårige sektorstøtteprogrammer. Disse programmer vil kunne gennemføres i
koordination med forskellige partnere (ministerier, lokale myndigheder, ngo'er
osv.) og bestå af forskellige støtteformer (projekter såvel som direkte støtte til
det sydafrikanske budget, når passende betingelser er opfyldt)
behov for periodiske globale evalueringer af EPRD med sigte på en tilpasning
af strategien for udviklingssamarbejdet
krav om at tilgodese bemærkninger fra Finanskontrollen om, hvordan
bestemmelserne i finansforordningerne vedrørende De Europæiske
Fællesskabers almindelige budget skal anvendes i forbindelse med EPRD.
-
-
-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen har allerede truffet en række forholdsregler i den anledning, navnlig:
-
-
-
-
-
beslutningen om at udstyre delegationen med mere personale og flere edb-
redskaber til at forvalte og følge programmerne
omorganisering og rationalisering af hovedsædets opgaver i tilslutning til
oprettelsen af den fælles tjeneste RELEX
færdigbearbejdning og uddeling af en procedurehåndbog til brug for
modtagerne
indskrænkning af antallet af programmer, der igangsættes hvert år gennem en
koncentration af interventionerne
forberedelse af en global evaluering af Den Europæiske Unions
udviklingsstrategi i Sydafrika siden 1994. Denne evaluering påbegyndes i
1999
forberedelse sammen med det sydafrikanske finansministerium af en fælles
database over udviklingsaktiviteter og -programmer med andre donorer,
navnlig medlemsstaterne
årlige konsultationer og halvårlige revisioner sammen med den sydafrikanske
regering af forløbet af samarbejdet mellem Den Europæiske Union og
Sydafrika.
-
-
Disse forholdsregler er begyndt at bære frugt, og man kan særlig i 1997 og 1998
observere en betydelige forbedring af udbetalingsniveauet. Men det er stadig
nødvendigt at videreføre og styrke den nu igangværende proces i ovennævnte
retninger ved at tilpasse forordningen, som er retsgrundlag for samarbejdet med
Sydafrika,
-
med hensyn til synlighed og sammenhæng ved yderligere at samle Den
Europæiske Unions interventioner om et begrænset antal indsatsområder (se
artikel 2 og artikel 6, stk. 1) og ved hjælp af en treårig programmering og
regelmæssig dialog med medlemsstaterne om, hvilken strategi der skal følges
(se artikel 6, stk. 1, 2 og 3)
med hensyn til gennemslagskraft og forenkling og harmonsiering af
procedurer ved at tilpasse og klart definere de aktiviteter, der vil kunne
finansieres via budgettet (se artikel 4, stk. 2), ved i alle tilfælde, hvor det er
muligt, at følge partnernes sædvanlige procedurer (se artikel 7, stk. 2) og ved
at forenkle beslutningsprocessen (se artikel 8, stk. 3)
med hensyn til decentralisering og dekoncentration ved at overdrage
delegationen og modtagerne ansvaret for visse beslutninger, der hidtil er
truffet i Bruxelles (artikel 7, stk. 8)
med hensyn til personaleforøgelse til at sikre en mere effektiv forvaltning og
opfølgning af samarbejdet ved at oprette flere stillinger til lokalt ansatte i
delegationen (se finansieringsoversigten, punkt 10) og programmering af en
årlig finansieringsramme til faglig bistand (se artikel 10).
4
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Følgende artikler er derfor blevet ændret:
-
-
-
-
-
-
-
Artikel 1 om prioriteterne
Artikel 2 om indsatsområde
Artikel 4, stk. 2, om udgiftstype
Artikel 6 om programmering
Artikel 7 om procedurer (stk. 2 og 8)
Artikel 8 om komitologi
Artikel 11 om ikrafttræden.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0006.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF)
om udviklingssamarbejde med Sydafrika
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 130 W,
under henvisning til forslag til Kommissionen,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 189 C, og
ud fra følgende betragtninger:
Efter valget i april 1994 og indsættelsen af en demokratisk regering har Fællesskabet
indledt en strategi, der tager sigte på at støtte den politik og de reformer, der
gennemføres af de nationale myndigheder;
Rådet udstedte den 22. november 1996 forordning (EF) nr. 2259/96 om
udviklingssamarbejde med Sydafrika
2
;
nævnte forordning udløber den 31. december 1999;
det hedder i afsnit VII i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Den
Sydafrikanske Republik om handel, udvikling og samarbejde, at der ydes finansiel
bistand i form af gavebistand via en særlig finansiel facilitet på Fællesskabets budget,
at Fællesskabet erklærer sig rede til at holde sit finansielle samarbejde med Sydafrika
på et højt niveau, og at det vil træffe de nødvendige beslutninger i denne
sammenhæng på basis af forslag fra Kommissionen;
der vil kunne stilles andre egnede instrumenter til rådighed efter denne aftales
ikrafttræden, navnlig inden for rammerne af den fremtidige EF/AVS-samarbejdsaftale
og i forbindelse med Sydafrikas adgang til Den Europæiske Udviklingsfond;
ovennævnte aftales afsnit V indeholder bestemmelser om målene, prioriteterne og
metoderne for og implementeringen af udviklingssamarbejdet med Sydafrika;
på baggrund af resultaterne med implementeringen af Rådets forordning (EF) nr.
2259/96 af 22. november 1996, der er nævnt ovenfor, og Revisionsrettens særlige
beretning nr. 7/98 om Det Europæiske Fællesskabs program for udviklingsbistand til
2
EFT L 306 af 28.11.1996.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0007.png
Sydafrika vil Rådets forordning (EF) nr. 2259/96 af 22. november 1996 skulle
tilpasses, navnlig med hensyn til forenkling af procedurer, større fokus på
sektorspecifikke prioriteter og decentralisering af beslutningstagningen;
bistanden i henhold til denne forordning gennemføres i sammenhæng med andre
donorers indsats, herunder den multilaterale institutioners;
i Rådets afgørelse 87/373/EØF af 13. juli 1987
3
fastlægges de nærmere vilkår for
udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen, og for,
hvordan det udvalg, der skal bistå Kommissionen, skal fungere;
udvalget bør fungere som forvaltningsudvalg eller som rådgivende udvalg, når
forvaltningsproceduren ikke skønnes egnet;
i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95 af 18. december 1995 om beskyttelse
af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser
4
fastlægges der fælles retsregler
på alle områder vedrørende Fællesskabernes egne indtægter og udgifter;
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2185/96 af 11. november 1996 om
Kommissionens kontrol og inspektion på stedet med henblik på beskyttelse af De
Europæiske Fællesskabers finansielle interesser mod svig og andre
uregelmæssigheder
5
finder anvendelse på alle områder af Fællesskabernes aktiviteter,
uden at dette berører specifikke EF-regler for de forskellige policy-områder -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Mål
Fællesskabet iværksætter inden for rammerne af en politisk dialog og et partnerskab et
finansielt og fagligt samarbejde med Sydafrika til støtte for den politik og de
reformer, som dette lands nationale myndigheder har iværksat.
EF-samarbejdsprogrammet, der benævnes 'det europæiske genopbygnings- og
udviklingsprogram for Sydafrika', har til formål at bidrage til en harmonisk
bæredygtig og økonomisk og social udvikling i Sydafrika og at indpasse dette land i
verdensøkonomien samt at konsolidere grundlaget for et demokratisk retssamfund
under fuldstændig overholdelse af menneskerettighederne og de grundlæggende
frihedsrettigheder.
I den sammenhæng prioriteter Fællesskabet støtteforanstaltninger, der bidrager til at
bekæmpe fattigdommen.
3
4
5
EFT L 197 af 18.7.1987.
EFT L 312 af 23.12.1995.
EFT L 292 af 15.11.1996.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Samarbejdsområder
Udviklingssamarbejdet i medfør af denne forordning rettes navnlig mod:
-
støtte til politikker, instrumenter og programmer, der sigter mod en gradvis
integration af den sydafrikanske økonomi i verdensøkonomien og
verdenshandelen, jobskabelse, udvikling af den private sektor, regionalt
samarbejde og regional integration. I sidstnævnte sammenhæng skal
opmærksomheden særlig rettes mod støtte til de tilpasningstiltag i regionen,
der følger af etableringen af frihandelsområdet i henhold til aftalen om handel,
udvikling og samarbejde, især i SACU. Fremme af et samarbejde mellem EU-
erhvervsdrivende og sydafrikanske erhvervsdrivende af gensidig almindelig
interesse kan også overvejes
forbedring af levevilkårene og levering af sociale basisydelser
støtte til demokratisering, beskyttelse af menneskerettighederne, god offentlig
forvaltning, styrkelse af de lokale myndigheder og inddragelse af
civilsamfundet i udviklingsprocessen.
-
-
Dialogen og partnerskabet mellem offentlige myndigheder og ikke-statslige
udviklingspartnere og aktører vil blive fremmet.
Programmet skal fokusere på bekæmpelse af fattigdom under hensyn til
basisbehovene i de tidligere ugunstigt stillede lokalsamfund og afspejle den
kønsrelaterede og miljømæssige dimension af udviklingen.
Artikel 3
Støtteberettigede samarbejdspartnere
De samarbejdspartnere, der kan opnå finansiel bistand i henhold til denne forordning,
er stats-, provins- og lokalmyndigheder og offentlige organer, ikke-statslige
organisationer samt samfundsbaserede organisationer, regionale og internationale
organisationer, institutioner samt offentlige og private økonomiske beslutningstagere.
Andre organer vil ligeledes kunne være støtteberettigede, hvis begge parter er enige
herom.
Artikel 4
Virkemidler, udgifternes art, information om programmet og koordination
1. De virkemidler, der kan tages i anvendelse som led i det samarbejde, der er nævnt i
artikel 2, omfatter navnlig undersøgelser, faglig bistand, uddannelse eller andre
tjenesteydelser, leverancer og arbejder samt revision og evaluerings- og kontrolbesøg.
2. EF-finansieringen, som afhængigt af foranstaltningens behov og art kan afholdes i
lokal eller i fremmed valuta, kan dække:
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
udgifter på statsbudgettet til støtte af reformer og politik i prioriterede sektorer,
som indkredses gennem en policy-dialog, i form af direkte sektorspecifik
budgetstøtte
investering og udtyr
i visse tilfælde faste udgifter (også administrations-, vedligeholdelses- og
driftsudgifter), særlig når et program gennemføres af en ikke-statslig partner
under hensyntagen til, at programmet så vidt muligt skal sigte mod
bæredygtighed på lang sigt.
-
-
En del af finansieringen kan øremærkes (f.eks. til nye igangsættere) som risikovillig
kapital eller rentegodtgørelser ved lån fra Den Europæiske Investeringsbank.
3. For hver enkelt samarbejdsaktion kræves principielt et finansielt bidrag fra de i
artikel 3 nævnte partnere. Størrelsen af dette bidrag fastsættes under hensyn til de
pågældende partneres muligheder og efter den enkelte foranstaltnings karakter. Det
kan ydes i naturalier. I særlige tilfælde og når partneren enten er en ikke-statslig
organisation eller en samfundsbaseret organisation, kan kravet om bidrag frafaldes.
4. Kommissionen kan tage alle nødvendige skridt for at gøre det bekendt, at den
støtte, der ydes i medfør af denne forordning, stammer fra Fællesskabet.
5. Potentiel samfinansiering med andre bidragydere kan tilstræbes, navnlig med
medlemsstaterne.
6. For at virkeliggøre traktatens mål om sammenhæng og komplementaritet og for at
sikre en optimal udnyttelse af støtten kan Kommissionen træffe alle fornødne
koordineringsforanstaltninger, herunder:
a) indførelse af et system til systematisk udveksling af oplysninger om de
foranstaltninger, som Fællesskabet og medlemsstaterne finansierer eller planlægger at
finansiere
b) koordination på stedet for foranstaltningernes gennemførelse via regelmæssige
møder og udveksling af oplysninger mellem Kommissionen og medlemsstaternes
repræsentanter i modtagerlandet.
7. Kommissionen kan i samarbejde med medlemsstaterne tage alle fornødne
initiativer til at sikre en tilfredsstillende koordinering med de øvrige involverede
donorer.
Artikel 5
Den finansielle bistands form
Den finansielle bistand i henhold til denne forordning har form af gavebistand.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 6
Programmering
1. Der foretages en treårig vejledende programmering i nær kontakt med den
sydafrikanske regering under hensyntagen til resultaterne af den koordination, der er
omhandlet i artikel 4, stk. 6 og 7. Det skal med programmeringen tilstræbes, at
bistanden hvert år rettes mod et begrænset antal sektorer på de områder, der er
omhandlet i artikel 2.
2. Til forberedelse af hver programmeringsrunde udarbejder Kommissionen i tæt
samarbejde med medlemsstaterne, også på stedet, et sammenfattende dokument om
strategien for samarbejdet (strategidokument), som gennemgås af det i artikel 8
omhandlede udvalg, i det følgende benævnt 'udvalget'. I dette strategidokument skal
der tages hensyn til resultaterne af de seneste generelle evalueringer af
foranstaltninger, der er finansieret i henhold til forordning (EF) nr. 2259/96 og denne
forordning, samt andre regelmæssige evalueringer. Dokumentet drøftes på anmodning
af Kommissionen eller et eller flere medlemmer af udvalget. Hvis der ikke kan opnås
den ønskelige konsensus om strategidokumentet, afgiver udvalget sin udtalelse efter
proceduren i artikel 8.
3. Kommissionen sender det treårige vejledende program, der skal underskrives af
Kommissionen og den sydafrikanske regering, og som er udformet på grundlag af
denne undersøgelse, til udvalget til orientering. En gang om året drøftes de
almindelige retningslinjer for foranstaltningerne i det kommende år, som fremlægges
af Kommissionens repræsentant.
Artikel 7
Procedurer
1. Det pålægges Kommissionen at forberede, vedtage og forvalte de i denne
forordning omhandlede foranstaltninger efter de gældende budgetprocedurer og andre
procedurer, navnlig procedurerne i finansforordningen vedrørende De Europæiske
Fællesskabers almindelige budget.
2. I det særlige tilfælde med bidraget fra EPRD til regionale programmer i SADC-
området, der finansieres via EUF, kan bidraget udnyttes efter retningslinjerne i Lomé-
konventionen, forudsat at artiklerne i finansforordningen vedrørende De Europæiske
Fællesskabers almindelige budget overholdes.
3. For at sikre gennemsigtigheden i og virkeliggørelsen af målene i artikel 4, stk. 6,
tilsender Kommissionen medlemsstaterne og deres repræsentanter på stedet
projektprofilerne, så snart det er besluttet at påbegynde forundersøgelsen. Senere
ajourfører Kommissionen disse projektprofiler og sender dem til medlemsstaterne.
4. Enhver finansieringsaftale eller -kontrakt, der indgås i medfør af denne forordning,
skal bl.a. indeholde en bestemmelse om, at Kommissionen og Revisionsretten kan
foretage kontrol på stedet efter de sædvanlige bestemmelser, som Kommissionen
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastsætter i henhold til gældende regler, navnlig bestemmelserne i finansforordningen
vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget.
Kommissionen kan desuden foretage kontrol og
overensstemmelse med forordning (EF) nr. 2185/96.
inspektion
stedet
i
De forholdsregler, som Kommissionen tager i medfør af proceduren i artikel 8, skal
bidrage til passende beskyttelse af Det Europæiske Fællesskabs finansielle interesser i
overensstemmelse med forordning (EF) nr. 2988/95.
5. Hvis foranstaltningerne udmøntes i finansieringsaftaler mellem Fællesskabet og
Sydafrika, skal disse indeholde en bestemmelse om, at skatter, afgifter og andre
omkostninger ikke skal udredes af Fællesskabet.
6. Deltagelse i udbud og kontrakter er åben på lige vilkår for alle fysiske og juridiske
personer i medlemsstaterne, Sydafrika og de andre AVS-lande. Deltagelsen kan
udvides til også at omfatte andre tredjelande i behørigt begrundede tilfælde og for at
sikre den størst mulige omkostningseffektivitet.
7. Leverancer skal have oprindelse i Det Europæiske Fællesskabs medlemsstater,
Sydafrika eller de andre AVS-stater. I behørigt begrundede ekstraordinære tilfælde
kan leverancerne have oprindelse i andre lande.
8. Medmindre andet er bestemt i denne forordning, underskrives kontrakterne af den
sydafrikanske regering. Hvis en kontrakt ikke er omfattet af en finansieringsaftale,
gælder det desuden, at Kommissionen indgår den.
I medfør af artikel 111 i finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers
almindelige budget foretages betalingerne gennem en delegeret betalingsmyndighed,
som oprettes ved aftale mellem de sydafrikanske myndigheder og Kommissionen, og
som skal oprette bankkonti i lokal valuta og euro. Den delegerede
betalingsmyndighed fører regnskab over transaktionerne på disse konti og underkaster
sig kontrol fra Kommissionens og Revisionsrettens side.
I medfør af artikel 109 i finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers
almindelige budget kan der udpeges en national anvisningsberettiget.
Artikel 8
Komitologi
1. Kommissionen bistås af et udvalg, der består af repræsentanter for
medlemsstaterne, og som har Kommissionens repræsentant som formand.
2. Kommissionens repræsentant forelægger udvalget et udkast til de foranstaltninger,
der skal træffes. Udvalget afgiver en udtalelse om dette udkast inden for en frist, som
formanden kan fastsætte under hensyn til, hvor meget det pågældende spørgsmål
haster. Det udtaler sig med det flertal, der er fastsat i traktatens artikel 148, stk. 2, for
vedtagelse af de afgørelser, som Rådet skal træffe på forslag af Kommissionen. Ved
afstemninger i udvalget tillægges de stemmer, der afgives af repræsentanterne for
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaterne, den vægt, der er fastlagt i nævnte artikel. Formanden deltager ikke i
afstemningen.
Kommissionen vedtager foranstaltninger, der straks finder anvendelse. Hvis de ikke er
i overensstemmelse med den af udvalget afgivne udtalelse, underrettes Rådet dog
straks af Kommissionen om disse foranstaltninger. Kommissionen kan i så fald
udsætte gennemførelsen af de foranstaltninger, den har truffet afgørelse om, i et
tidsrum på højst en måned regnet fra datoen for denne underretning.
Rådet kan med kvalificeret flertal træffe en anden afgørelse inden for det tidsrum, der
er nævnt i ovenstående afsnit.
3. Uanset stk. 2 afgiver udvalget sin udtalelse om afgørelser om foranstaltninger, hvis
finansiering i henhold til denne forordning er på over 5 mio. EUR og under 25 mio.
EUR pr. foranstaltning, og alle ændringer af disse foranstaltninger, der medfører
forhøjelser på mere end 20 % af det oprindeligt fastsatte beløb til den pågældende
foranstaltning, samt forslag til grundlæggende ændringer som følge af vanskeligheder,
der opstår under gennemførelsen af et projekt, for hvilket der allerede er indgået en
forpligtelse, inden for en frist, som formanden kan fastsætte under hensyntagen til det
pågældende spørgsmåls hastende karakter, i givet fald ved afstemning. Udtalelsen
optages i mødeprotokollen; derudover har hver medlemsstat ret til at anmode om, at
dens holdning indføres i mødeprotokollen.
Kommissionen tager størst muligt hensyn til udvalgets udtalelse. Den underretter
udvalget om, hvorledes den har taget hensyn til dets udtalelse.
4.
Kommissionen
giver
kortfattet
udvalget
underretning
om
de
finansieringsafgørelser, den planlægger at træffe vedrørende projekter og programmer
til en værdi på under 5 mio. EUR. Denne underretning finder sted senest en uge, inden
afgørelsen træffes.
5. Når den i stk. 3 omhandlede forhøjelse er på over 5 mio. EUR, men under 20 % af
den oprindelige forpligtelse, høres udvalget efter forenklede hasteprocedurer.
6. I forbindelse med programmer, der er godkendt af udvalget, og som finansieres i
rater, der dækker mere end et regnskabsår, træffer Kommissionen hvert år
efterfølgende finansieringsafgørelser, som ikke overstiger den fastlagte
maksimumsudgift for det godkendte program, og som ligger inden for grænsen af de
finansielle ressourcer, som budgetmyndigheden har bevilget, uden yderligere
underretning af udvalget.
Artikel 9
Overvågning og evaluering
Efter hvert regnskabsår forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en
årsrapport om gennemførelsen af denne forordning. I rapporten gøres rede for
resultaterne af gennemførelsen af budgettet for så vidt angår forpligtelser og
betalinger samt de projekter og programmer, der er finansieret i årets løb. Den skal
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indeholde statistikker vedrørende de kontrakter, der er tildelt med henblik på
iværksættelsen af projekterne og programmerne.
Kommissionen overvåger desuden projektudviklingen på baggrund af
foranstaltningernes mål med hensyn til output og resultater ved hjælp af objektivt
kontrollerbare indikatorer.
Kommissionen evaluerer regelmæssigt de foranstaltninger, Fællesskabet har
finansieret, for at fastslå, om målene med disse foranstaltninger er nået, og for at
kunne give retningslinjer til forbedring af effektiviteten af fremtidige foranstaltninger.
Resuméer af evaluteringsrapporterne sendes til medlemsstaterne. De komplette
rapporter er til rådighed for de medlemsstater, som måtte ønske det.
Inden den 31. oktober 2003 og 18 måneder forud for udløbet af denne forordnings
gyldighedsperiode forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en samlet
evaluering af de af Fællesskabet i medfør af denne forordning finansierede
foranstaltninger, der udgør det treårige program for 2000-2002, om nødvendigt
ledsaget af forslag til ændringer af forordningen og i så fald med forslag til, hvad der i
fremtiden skal ske med forordningen.
Artikel 10
Årlige bevillinger
De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne af de
finansielle overslag.
Hvert år fastsættes der i budgetanmærkningen et loft inden for den årlige bevilling for
kontrakter om faglig bistand, som Kommissionen indgår for gennemførelse af fælles
foranstaltninger til gensidig fordel for Europæiske Fællesskaber og modtageren.
Artikel 11
Varighed
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
De
Europæiske Fællesskabers Tidende,
og dens gyldighedsperiode udløber den 31.
december 2006.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0014.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
:
Europæisk program for genopbygning og udvikling i Sydafrika
2.
B
UDGETPOST
:
B7-3200
3.
R
ETSGRUNDLAG
:
Rådets forordning (EF) nr. 2259/96, der udløber den 31.12.1999
Forslag til en ny rådsforordning under udarbejdelse
4.
4.1
BESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Denne budgetpost er bestemt til at finansiere programmer, der skal bidrage til
at forbedre forholdene for de mest udsatte befolkningsgrupper i det
sydafrikanske samfund, til en harmonisk og bæredygtig økonomisk udvikling
i Sydafrika og til at befæste grundlaget for et demokratisk retsstatssamfund.
Dette følger af prioriteterne i den bilaterale aftale mellem Den Europæiske
Union og Sydafrika om handel, udvikling og samarbejde.
EPRD er en fortsættelse af det særlige program for Sydafrika, der oprindeligt
blev foreslået af Europa-Parlamentet i 1985 og siden er blevet bekræftet af
Det Europæiske Råd ved flere lejligheder. Som tegn på den demokratiske
udvikling i Sydafrika og efter valget i april 1994 spiller regeringen en rolle
som samtalepartner for Kommissionen i den politiske dialog og
projektgennemførelsen. De tidligere ngo-partnere har fortsat en rolle at
spille, idet mindst 25% af den årlige budgettildeling kommer til udbetaling
gennem ikke-statslige kanaler.
4.2
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens
fornyelse
Budgetpost B7-3200 er en årlig foranstaltning, der kan fornys. Varigheden af
projektgennemførelsen afhænger af projekternes særlige kendetegn og er
normalt på mellem tre og fem år.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0015.png
5.
5.1
5.2
6.
KLASSIFIKATION AF UDGIFTERNE/INDTÆGTERNE
Obligatoriske/Ikke-obligatoriske udgifter
Opdelte bevillinger/Ikke-opdelte bevillinger
UDGIFTERNES/INDTÆGTERNES ART
Størstedelen af udgifterne over denne budgetpost gælder finansiering af
programmer og projekter til at afhjælpe udviklingsproblemer.
Finansieringsbeløbet varierer efter, hvem der gennemfører foranstaltningen,
op til 100% for projekter, der gennemføres af ngo'er, og bidrag til de samlede
udgifter, når regeringen står for gennemførelsen.
De nødvendige administrationsudgifter til gennemførelse af programmerne
og projekterne - nemlig faglig bistand, undersøgelser, uddannelse, levering af
udstyr og arbejder - er også omfattet tillige med udgifter til
projektudarbejdelse, -evaluering og -revision.
Alle udgifter dækkes med gavebistand.
7.
7.1
FINANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen
(fastlæggelse af gennemsnitsomkostninger pr. enhed)
Finansieringsbeløbet for 1996-1999 var på 500 mio. ECU, ligeligt fordelt
over fire år, dvs. en årlig tildeling på 125 mio. ECU. Dette beløb blev
forhøjet i 1999 og i 1998 til 127,5 mio. ECU og i 1997 til 127,8 mio. ECU.
Der planlægges i faste ECU/euro et tilsvarende beløb for 2000, 2001 og 2002
med forbehold af budgetproceduren.
Periode
2000 – 2002
Regnskabsår og referencebeløb (i mio. EUR)
2000
125
2001
125
2004
125
[2007]
[125]
2002
125
2005
125
[2008]
[125]
2003 – 2005
2003
125
2006 – [2008]
2006
125
Spørgsmålet om Sydafrikas stilling i Lomé-konventionen, enten som
kvalificeret medlem som i øjeblikket uden adgang til finansiering fra Den
Europæiske Udviklingsfond, eller som fuldgyldigt medlem, er i øjeblikket
genstand for drøftelser og forhandlinger om den fremtidige konventionen,
som vil kunne træde i kraft i 2003. Skulle Sydafrika blive optaget som
fuldgyldigt medlem, ville budgetressourcerne til udviklingsarbejdet i henhold
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0016.png
til EPRD ikke længere være nødvendige, idet der for den nye EU/AVS-
udviklingsaftales løbetid vil kunne bevilges et tilsvarende beløb fra Den
Europæiske Udviklingsfond.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer
Tabellen nedenfor vedrører betalinger over budgettet fra 2000 til 2006, men
ikke betalinger i samme periode, som vedrører foregående budgetår.
2000
Forpligtelses-
bevillinger
Betalings-
bevillinger
2000-budgettet
2001-budgettet
2002-budgettet
2003-budgettet
2004-budgettet
2005-budgettet
2006-budgettet
I alt
12,5
43,5
87,5
112,5
125,0
12,5
31,0
12,5
44,0
31,0
12,5
25,0
44,0
31,0
12,5
12,5
25,0
44,0
31,0
12,5
12,5
25,0
44,0
31,0
12,5
12,5
25,0
44,0
31,0
12,5
125,0 125,0
12,5
37,5
81,5
112,5
244,0
125
125
125
125
125
125
125
875
125
2001
125
2002
125
2003
125
2004
125
2005
125
2006
125
Følg. år
I alt
875
Alle tal er
vejledende og
baseret
på en gennemsnitlig
projektgennemførelsesperiode på 5 år, og der skal tages hensyn til:
-
-
-
7.3
det foreslåede treårige projektforløb, som skal aftales med regeringen
forskelle med hensyn til gennemførelsesperioder for visse projekter
vanskeligheder
almindelighed.
med
præcist
at
forudse
udviklingsarbejdet
i
Driftsudgifter til undersøgelser, eksperter osv., der er omfattet af
budgettets del B
Det er sandsynligt, at støtte til grundlæggende sociale ydelser, støtte til den
private sektor, økonomisk udvikling og god regeringsførelse i de næste tre år
vil være de vigtigste sektorer for EU-bistanden til Sydafrika.
Fordelingen i 1996-1999-programmet var f.eks. 60% til grundlæggende
sociale ydelser, 10% til støtte af den private sektor, 25% til god
regeringsførelse og demokratisering og 5% til andet. Det er sandsynligt, at
beløbene til støtte af den private sektor og økonomisk udvikling vil blive
forhøjet med det nye program.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Korrekt finansforvaltning sikres ved årlige revisioner af alle regnskaber.
Hver kontrakt vil komme til at indeholde bestemmelser til at sikre EU's
interesser i overensstemmelse med finansforordningen af 13. marts 1990
vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget, også kontrol
på stedet foretaget af Kommissionen og Revisionsretten.
Desuden kan Kommissionen foretage kontrol og inspektion på stedet i
medfør af forordning (EF) nr. 2185/96 og træffe alle andre forholdsregler,
der skønnes nødvendige til at beskytte Det Europæiske Fællesskabs
finansielle interesser i overensstemmelse med forfordning (EF) nr. 2988/95.
9.
9.1
OPLYSNINGER OM COST/EFFECTIVENESS
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
De treårige programmer, der begynder med programmet for 2000-2002,
udformes i nært samarbejde med regeringen. Det er planen at gå bort fra en
projekt- og programorienteret tilgang og over til en tilgang med
sektorstøtteprogrammer. Det vil betyde en indskrænkning antallet af aktioner
pr. år, lette administrationen og en bedre overvågning af forløbet og resultere
i en klarere og mere sammenhængende strategi.
I hvert program er der fastlagt kvantificerbare mål som f.eks. antal
modtagere eller forbedring af levevilkår, der defineres ud fra passende
indikatorer.
Hvor det er muligt og hensigtsmæssigt, vil Kommissionen fortsat insistere
på, at målgruppen eller målinstitutionen yder et bidrag.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Efter 5 år er de problemer, som den sydafrikanske regering har været udsat
for i forbindelse med omstillingen fra overgangsperioden efter apartheids
afskaffelse til et bæredygtigt socialt og økonomisk system, langt fra løst. Den
Europæiske Unions finansielle bistand til Sydafrika kan bidrage til yderligere
at styrke demokratiet og hjælpe regeringen med at udforme politik og tiltag,
der kan resultere i en forbedring af levevilkårene og adgang til bedre service
for de mest udsatte samfundsgrupper og tillige lette den sydafrikanske
økonomis integration i verdensøkonomien.
Kommissionen vil stå for dette projekt med bevillinger fra budgetpost B7-
3200 i nært samarbejde med medlemsstaterne og deres bilaterale
samarbejdsprogrammer. Der finder med regelmæssige mellemrum
donorkoordinationsmøder sted i Sydafrika.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Ved artikel 8 i Rådets forordning er der nedsat et Sydafrika-udvalg bestående
af repræsentanter for medlemsstater og med en repræsentant for
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0018.png
Kommissionen som formand. Udvalget skal fungere som et
forvaltningsudvalg, særlig i forbindelse med drøftelser om strategi hvert
tredje år og finansieringsafgørelser vedrørende beløb på over 25 mio. EUR,
og som et rådgivende udvalg for andre finansieringsafgørelser.
I artikel 9 i Rådets forordning findes der bestemmelser om overvågning af
anvendelsen af budgetpost B7-3200, om en årsrapport om gennemførelsen,
som skal forelægges Parlamentet og Rådet, og om evalueringer af de enkelte
aktioner. Evalueringskonklusionerne tages med i betragtningerne ved
udarbejdelse af nye forslag.
10.
10.1
UDGIFTER TIL ADMINISTRATION (BUDGETTETS DEL A)
Virkninger for antallet af stillinger
Personale til forvaltning
foranstaltningen
Faste stillinger
Midlertidige
stillinger
af Dækkes med
Varighed
Stillingstype
Bestående
Yderligere
ressourcer i GD ressourcer
eller afdeling
1,25 (VIII)
1,25 (SCR)
3 (Del)
1 (VIII)
2 (SCR)
2 (Del)
1 (Bxl)
1 (SCR)
0,25 (Del)
7 år
(2000-
2006)
Tjenestemænd
eller
midlertidigt
ansatte
A
1,25 (VIII)
1,25 (SCR)
3 (Del)
1 (VIII)
B
2 (SCR)
2 (Del)
1 (VIII)
C
1 (SCR)
0,25 (Del)
Andre ressourcer
Projektledere (LA)
Sekretariat (LA)
Andre (LA)
(2)
Eksperter
I alt
30,5
25,5
5
6,75
6,5
2,5
2
4,75
4,5
1,5
2
2
(1)
2
1
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441178_0019.png
(* Antallet af stillinger vil være konstant, hvadenten bistanden til Sydafrika kommer
fra budgettet eller EUF)
(1) -en af de to stillinger, til en edb/finansmedarbejder, var genstand for en
anmodning fra GD IA-E i december 1998.
(2) -chauffører
10.2
Samlede finansielle virkninger at det yderligere personale
Beløb
(EUR)
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer (A60010)
Beregningsmetode
101.100
2xGr I (2 x 15,000)x13 = 390.000ZAR
2xGr III (2 x 8,000)x13 = 208.000ZAR
1xGr V (1 x 5,000)x13 = 65.000ZAR
101.100
10.3
Forøgelse af andre
foranstaltningen
udgifter
til
administration
som
følge
af
Budgetpost
Beløb
(EUR)
Beregningsmetode
60020 - pensionsfonde
- tjenesterejser
60120 - udstyr (møbler, PC'er)
60130 - køretøj
60180 - telefonudgifter
5.100 Anslået på basis af de aktuelle priser i
6.000 Sydafrika
25.000 Idem
25.000
Idem
10.000
Idem
5.750
1
7031
- udvalgsudgifter
I alt
76.850
gennemsnitlige udgifter baseret på 5
møder om året - se nedenfor
1
Udgifter beregnet på basis af de gennemsnitlige mødeudgifter vedrørende EUF-
udvalget og Udvalget for Fødevarehjælp (der konteres samme budgetpost) på
11 000 EUR pr. møde (1998). Sydafrika-udvalget holder møde i gennemsnit 5
gange om året, altid samtidig med EUF-udvalgets møder og sædvanligvis med
samme medlemmer - en fjerdele af de gennemsnitlige udgifter ved 5 møder
vedrører denne foranstaltning.
19