Europaudvalget 2001
KOM (1999) 0125
Offentligt
1442773_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.8.2001
KOM(2001) 476 endelig
1999/0068 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
luftens indhold af ozon
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1999/0068 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
luftens indhold af ozon
1.
I
NDLEDNING
I henhold til artikel 251, stk. 2, litra c), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, skal Kommissionen afgive udtalelse om de ændringsforslag, som Europa-
Parlamentet har fremsat ved andenbehandlingen.
Kommissionen afgiver i det følgende udtalelse om de 17 ændringsforslag, som Europa-
Parlamentet har vedtaget.
2.
B
AGGRUND
– Dato for forslagets forelæggelse for Europa-Parlamentet og Rådet [(KOM(1999)125
endelig 1999/0068 (COD)]: 14. juli 1999
– Dato for Europa-Parlamentets udtalelse ved førstebehandlingen: 15. marts 2000
– Dato for Det Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelse: 8. december 1999
– Dato for Regionsudvalgets udtalelse: 14 juni 2000
– Dato for Kommissionens vedtagelse af sit ændrede forslag (KOM(2000)613):
2. oktober 2000
– Dato for Rådets vedtagelse af den fælles holdning: 8. marts 2001
– Dato for Europa-Parlamentets modtagelse af den fælles holdning: 16. marts 2001
Dato for Kommissionens meddelelse af sin udtalelse om den fælles holdning
(SEC(2001)384): 9. marts 2001
Den 13. juni 2001 vedtog Europa-Parlamentet ved andenbehandlingen 17 ændringsforslag.
Parlamentet sigter hovedsagelig mod at gøre målværdierne og de langsigtede målsætninger
for ozon mere bindende og fastsætte et årstal for, hvornår de langsigtede målsætninger skal
være opfyldt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Kommissionens forslag til direktiv om ozon i luften er udarbejdet under rammedirektivet
96/62/EF (EFT L 296 af 21.11.1996, s. 55). Det første datterdirektiv 1999/30/EF om
grænseværdier for svovldioxid, nitrogendioxid og nitrogenoxider, partikler og bly i luften
blev vedtaget i juni 1999 (EFT L 163 af 29.6.1999, s. 41). Der blev vedtaget et andet
datterdirektiv 2000/69/EF om grænseværdier for benzen og carbonmonoxid i luften i
december 2000 (EFT L 313 af 13.12.2000, s.12.)
Forslaget vil fastsætte målværdier for ozonkoncentrationer i luften for at beskytte menneskets
sundhed og plantevæksten. De målværdier, der så vidt muligt skal nås inden 2010, blev
baseret på emissionslofter foreslået af Kommissionen og udformet på den mest
omkostninglave måde for Fællesskabet som helhed (KOM(1999)125-1 1999/0068(COD)).
Der er foreslået langsigtede målsætninger. Medlemsstaterne vil skulle overvåge og rapportere
ozonkoncentrationer. De vil skulle underrette offentligheden, hvis informations- og
varslingstærskelværdier overskrides. Der skal i givet fald foreligge planer om kortsigtede
foranstaltninger.
4.
K
OMMISSIONENS HOLDNING TIL DE ÆNDRINGSFORSLAG
P
ARLAMENTET HAR
VEDTAGET
Den 13. juni 2001 vedtog Europa-Parlamentet 17 ændringsforslag. 3 ændringsforslag kan
fuldt ud accepteres af Kommissionen (ændring 7, 13, 22), 10 kan accepteres delvis eller
principielt (ændring 4, 14 og 26 til 33). De resterende 4 ændringsforslag (ændring 1, første del
af ændring 10, første del af ændring 12 og ændring 25) kan ikke accepteres.
4.1
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret
Kommissionen tilslutter sig kravene i ændring
7
om at bevare luftkvaliteten, hvor den er god,
undtagen hvor det ikke er muligt på grund af grænseoverskridende forurening og de
meteorologiske betingelser.
Ændring
13
kan accepteres, idet det gøres bindende for medlemsstaterne at overveje
eksempler på foranstaltninger, der er medtaget i en vejledning, som skal vedtages af et
udvalg.
Ændring
22
kræver at medlemsstaterne er særlig opmærksomme på ozons virkninger på
miljøet og menneskers sundhed. Kommissionen finder dette et nyttigt supplement.
4.2
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret i princippet
I henhold til ændring
14
skal medlemsstaterne orientere om kortsigtede handlingsplaner. Da
rapportering til Kommissionen allerede er omfattet af artikel 10, stk. 2) (iii) (c), burde
ændringen kun nævne orientering af offentligheden osv. og kan kun accepteres i princippet i
sin nuværende ordlyd.
Kommissionen tilslutter sig ændring
4,
for så vidt den kræver overensstemmelse med
direktivet om nationale emissionslofter. Anden del af ændringen gør målværdierne for ozon
til bindende grænseværdier ved at fjerne ordene "så vidt muligt". Dette kan ikke accepteres og
bør bringes i tråd med kompromisløsning for ændring 26 til 33.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændring
26 til 33
vedrører alle opnåelse af målværdierne og de langsigtede målsætninger. De
foreslår at erstatte udtrykket "så vidt muligt" med "undtagen i de tilfælde, hvor det er fysisk
umuligt" og gør derved kravet mere bindende. Kommissionen kunne tilslutte sig dette, men
finder det imidlertid nødvendigt at supplere med ordene "eller ikke omkostningseffektivt".
4.3
Ændringsforslag, som Kommissionen ikke har accepteret
Ændring
1
vedrører kandidatlandene, hvilket ikke er passende for et EU-direktiv. I stedet for
at udvide betragtning 3 kunne tidlig inddragelse af kandidatlandene medtages i betragtning
11.
Ændring
10
kræver, at medlemsstaterne ligeledes rapportere målværdier. Det er imidlertid
allerede dækket ind, da den numeriske værdi af målværdien er identisk med den langsigtede
målsætning. For så vidt angår arten af den langsigtede målsætning, kunne den foreslåede
henvisning til beskyttelse af plantevæksten ikke indebære rapportering af enkeltvise
overskridelser, men af en årsværdi. Dette kunne godt accepteres generelt, men så ville det
være nødvendigt at omskrive ændringen betydeligt.
Ifølge ændring
25
skal medlemsstaterne meddele oplysninger om virkninger for materialer.
Det pågældende foreslåede niveau er en bred generalisering og muliggør ikke konklusioner
om økonomiske omkostninger. Virkninger på materialer betragtes generelt som mindre
vigtige sammenlignet med sundhed og plantevækst. Tilsvarende data burde ikke øge
omfanget af de oplysninger, der skal rapporteres.
Første del af ændring
12
kræver kortsigtede foranstaltninger på lokalt plan. På grund af
ozonens grænseoverskridende natur anser Kommissionen dette for uhensigtsmæssigt.
4.4
Genbehandlet forslag
I henhold til artikel 250, stk. 2, i EF-traktaten ændrer Kommissionen sit forslag som anført
ovenfor.
4