VIGTIG MEDDELELSE - Informationerne på dette websted er omfattet af en
ansvarsfraskrivelse
og en
copyright-klausul.
Europa
51999PC0273
Forslag til afgoerelse truffet af Raadet og repraesentanterne for
medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Raadet, om bemyndigelse af
Kommissionen til at indlede forhandlinger med AVS-staterne med henblik paa
aendring af tredje konvention AVS-EOEF undertegnet i Lomé den 8. december
1984, fjerde konvention AVS-EOEF undertegnet i Lomé den 15. december
1989 og aftale om aendring af fjerde AVS/EF Lomé-konvention undertegnet
den 4. november 1995 paa Mauritius
/* KOM/99/0273 endelig udg. */
Forslag til AFGOERELSE TRUFFET AF RAADET OG
REPRAESENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER,
FORSAMLET I RAADET, om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger med AVS-staterne med henblik paa aendring af tredje konvention
AVS-EOEF undertegnet i Lomé den 8. december 1984, fjerde konvention AVS-
EOEF undertegnet i Lomé den 15. december 1989 og aftale om aendring af fjerde
AVS/EF Lomé-konvention undertegnet den 4. november 1995 paa Mauritius
BEGRUNDELSE
1. Kommissionens tjenestegrene har de sidste mange aar paa en og samme tid
maattet forvalte flere Europaeiske Udviklingsfonde (EUF). I 1998 har de saaledes
forvaltet den 6., 7. og 8. EUF. Tjenestegrene forvalter desuden adskilt herfra de
overskydende midler fra de forudgaaende EUF, hvis regnskaber er afsluttet og
overfoert til de gaeldende EUF.
Selv om de finansielle bestemmelser, der gaelder for hver enkelt konvention, i
princippet har en varighed af 5 aar, er anvendelsen af bevillingerne ikke
tidsbegraenset.
Denne situation er ved adskillige lejligheder blevet paapeget af Revisionsretten,
som ikke har undladt at goere opmaerksom paa, at Kommissionen burde foreslaa
Raadet og AVS-staterne nogle passende mekanismer til loesning af dette
spoergsmaal, der er en kilde til besvaer og unoedig frustration i forbindelse med
forvaltning af fondene.
2. Kommissionen skoenner, at en konsolideret forvaltning af samtlige midler, som
der endnu ikke er indgaaet forpligtelser for, og som skal udbetales i henhold til de
forskellige EUF, skulle goere det muligt for saavel Kommissionen som AVS-
staterne at udnytte disse midler:
- paa en mere enkelt, gennemsigtig og effektiv maade;
- ud fra en helhedsstrategi;
- i overensstemmelse med de seneste retningslinjer for programmering af
fondsmidlerne;
- i henhold til de samme gennemfoerelsesbestemmelser som dem, der finder
anvendelse paa den sidste EUF (den 8.), paa naer en enkelt undtagelse, der
vedroerer EF-virksomheders deltagelse i udbud.
3. Hovedlinjerne i dette tiltag er allerede blevet forelagt medlemsstaterne, som har
droeftet dem paa moeder i AVS/FIN-gruppen (finansielle aspekter) henholdsvis
den 18. og 31. marts 1998. Kommissionen har tillige afgivet en erklaering om
dette emne paa moedet paa ministerielt plan i udvalget for udviklingsfinansiering
den 8. maj 1998 paa Barbados. Ved disse lejligheder har de af Kommissionen
fremsatte erklaeringer i det store og hele faaet en gunstig modtagelse.
4. Paa baggrund heraf foreslaar Kommissionen nu rent konkret, at der til den 8.
EUF overfoeres alle disponible bevillinger fra den 6. og 7. EUF og de
overskydende midler fra de forudgaaende EUF, saaledes som det vil fremgaa af en