Europaudvalget 2001
KOM (1999) 0333
Offentligt
1441282_0001.png
28.9.1999
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 274 E/39
Forslag til Rådets afgørelse om ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter
(1999/C 274 E/06)
KOM(1999) 333 endelig udg. — 1999/0139(CNS)
(Forelagt af Kommissionen den 12. juli 1999)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 269,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Atomenergifællesskab, særlig artikel 173,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet,
under henvisning til udtalelse fra Revisionsretten,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale
Udvalg,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget, og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Ved Rådets afgørelse 94/728/EF, Euratom af 31. oktober
1994 om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne
indtægter (
1
) ændredes bestemmelsen af de egne indtægter
for 1999 ved at begrænse beregningsgrundlaget for
momsindtægterne til 50% af bruttonationalindkomsten
(BNI) i markedspriser og ved at reducere den maksimale
momsindkrævningssats til 1 %;
(2) ved den nævnte afgørelse blev det maksimale loft over
egne indtægter for 1999 fastsat til 1,27 % af Den Euro-
pæiske Unions BNI i markedspriser, og der blev fastsat et
samlet loft på 1,335 % af Den Europæiske Unions BNI for
forpligtelsesbevillinger;
(3) Det Europæiske Råd i Berlin den 24. og 25. marts 1999
nåede frem til en række konklusioner;
(4) Unionens ordning for egne indtægter skal sikre tilstrække-
lige indtægter til at gennemføre Unionens politikker på en
tilfredsstillende måde inden for rammerne af en streng
budgetdisciplin;
(5) ordningen bør være rimelig, gennemsigtig, omkostnings-
effektiv og enkel;
(6) ordningen bør baseres på kriterier, der bedst udtrykker
hver enkelt medlemsstats evne til at bidrage;
(
1
) EFT L 293 af 12.11.1994, s. 9.
(7) det er hensigtsmæssigt, at de bedste kvalitetsdata anvendes
i forbindelse med EU's budget og EU's egne indtægter;
efter ikrafttrædelsen af en ny afgørelse om ophævelse af
Rådets afgørelse 94/278/EF, Euratom, vil anvendelsen af
det nye nationalregnskabssystem i overensstemmelse med
Rådets forordning 2223/96 (ENS 95) (
2
) forbedre kvali-
teten af de resultater, som nationalregnskabsdataene
giver; anvendelsen af den nye ordning kan resultere i en
ændring af det maksimale indtægtsbeløb, der stilles til
rådighed for EU, og som svarer til de BNI-lofter, der
udtrykkes i procent af BNI; det er hensigtsmæssigt at
tilpasse det loft, der udtrykkes i procent af BNI, sådan
at de finansielle indtægter, der stilles til rådighed for EU,
holdes uændret; pålidelige skøn over EU's BNI efter både
ENS 95 og ENS 2. udgave vil foreligge med en vis forsin-
kelse; det er hensigtsmæssigt at opstille en formel, der skal
anvendes på tidspunktet for denne afgørelses ikrafttræden
med henblik på at bestemme de nye lofter, der skal gælde
i forbindelse med den BNI, der beregnes efter ENS 95;
(8) det er hensigtsmæssigt, at den samme metode anvendes i
fremtiden i forbindelse med ændringer i nationalregn-
skabssystemet, som kan have betydelige virkninger på
BNI-niveauet;
(9) det europæiske nationalregnskabssystem (ENS 95), der
blev vedtaget af Rådet ved forordning nr. 2223/96, inde-
holder ikke udtrykkelige bestemmelser om begrebet BNP,
og der bør indsættes en definition af BNP heri; det er
nødvendigt at ændre Rådets direktiv 89/130/EF,
Euratom (
3
) for at tage højde for forordning nr. 2223/96
(ENS 95);
(10) der bør sikres en passende udvikling i forpligtelses- og
betalingsbevillinger;
(11) for fortsat at kunne tage hensyn til de forskellige
medlemsstaters evne til at bidrage til ordningen for egne
indtægter og, for de mindst velstående landes vedkom-
mende, at korrigere de regressive elementer i den nuvæ-
rende ordning nåede Det Europæiske Råd frem til den
konklusion, at reglerne for EU's finansiering skal ændres
således:
— den maksimale indkrævningssats for momsindtægterne
vil blive nedsat til 0,75 % i 2002 og 2003 og til
0,50 % fra 2004
— medlemsstaternes beregningsgrundlag for merværdi-
afgiften vil fortsat være begrænset til 50 % af deres
BNI;
(
2
) EFT L 310 af 30.11.1996, s. 1.
(
3
) EFT L 49 af 21.2.1989, s. 26.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441282_0002.png
C 274 E/40
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
28.9.1999
(12) Det Europæiske Råd har fundet det hensigtsmæssigt at
tilpasse det beløb, som medlemsstaterne tilbageholder
for at dække omkostningerne ved opkrævning, kontrol,
bekæmpelse af svig og rapportering i forbindelse med
de såkaldte traditionelle egne indtægter, der indbetales til
EU's budget; det er fortsat ønskeligt at forbedre effektivi-
teten i forvaltningen af disse indtægter, og medlemssta-
terne skal for at fremme gennemsigtighed og en sund
finansiel styring gøre rede for enhver uregelmæssighed,
der observeres i forbindelse med opkrævningsordnin-
gernes virkemåde;
(13) budgetuligevægtene bør korrigeres på en sådan måde, at
de egne indtægter, der stilles til rådighed for EU's poli-
tikker, ikke påvirkes;
(14) Det Europæiske Råd i Berlin den 24. og 25. marts 1999
konklusionen, at der skal foretages en ændring af bereg-
ningsmetoden for den korrektion af budgetuligevægte, der
blev fastlagt ved Rådets afgørelse 88/376/EØF, Euratom,
og som blev bekræftet ved Rådets afgørelse 94/728/EF,
Euratom, med henblik på at undgå ekstraordinære gevin-
ster som følge af ændringer i finansieringssystemet og den
fremtidige udvidelse;
(15) Det Europæiske Råd i Berlin den 24. og 25. marts 1999
nåede konklusionen, at der skal foretages en ændring af
finansieringen af korrektionen af budgetuligevægte til
fordel for Det Forenede Kongerige, således at det bliver
muligt for Østrig, Tyskland, Nederlandene og Sverige at få
en reduktion af deres finansieringsandel til 25 % af den
normale andel;
(16) den monetære reserve, herefter benævnt »monetære
EUGFL-reserve«, reserven til finansiering af lånegaranti-
fonden og reserven til nødhjælp i tredjelande dækkes af
særlige bestemmelser;
(17) Det Europæiske Råd i Berlin den 24. og 25. marts opfor-
drede Kommissionen til inden den 1. januar 2006 at
forelægge en rapport om, hvordan ordningen med egne
indtægter fungerer, og specielt om udvidelsens virkninger
på finansieringen af budgettet; rapporten skulle også inde-
holde en gennemgang af korrektionen af budgetuligevægte
til fordel for Det Forenede Kongerige og af reduktionen til
fordel for Østrig, Tyskland, Nederlandene og Sverige i
finansieringen af budgetuligevægte til fordel for Det
Forenede Kongerige; rapporten skulle også behandle
muligheden for at skabe nye autonome egne indtægter
og for at indføre en fast ensartet sats, der skal anvendes
på momsberegningsgrundlagene;
(18) der bør fastsættes bestemmelser til sikring af overgangen
fra den ordning, som blev indført ved afgørelse
94/728/EF, Euratom, til den ordning, som indføres ved
denne afgørelse;
(19) Det Europæiske Råd vedtog, at denne afgørelse får virk-
ning fra den 1. januar 2002 —
FASTSAT FØLGENDE BESTEMMELSER, SOM DET HENSTILLER TIL
MEDLEMSSTATERNE AT VEDTAGE:
Artikel 1
Der tillægges i overensstemmelse med den i de følgende artikler
fastsatte fremgangsmåde Unionen egne indtægter, som skal
sikre finansieringen af dens budget i overensstemmelse med
EF-traktatens artikel 269 og Euratom-traktatens artikel 173.
Unionens budget finansieres uanset andre indtægter, fuldt ud af
Unionens egne indtægter.
Artikel 2
1.
Egne indtægter, der opføres på Unionens budget, omfatter
provenuet af:
a) afgifter, præmier, tillægs- eller udligningsbeløb, supplerende
afgifter og lignende samt andre afgifter, som af Unionens
institutioner er pålagt eller vil blive pålagt handelen med
ikke-medlemsstater inden for rammerne af den fælles land-
brugspolitik, såvel som afgifter og lignende, der er fastsat
inden for rammerne af den fælles markedsordning for
sukker
b) told i henhold til den fælles toldtarif og anden told, der af
Unionens institutioner er pålagt eller vil blive pålagt
handelen med ikke-medlemsstater, samt told af de
produkter, der henhører under traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab
c) anvendelse af en ensartet sats, som gælder for alle medlems-
stater, på de harmoniserede momsberegningsgrundlag, der
fastlægges i henhold til fællesskabsregler. Det beregnings-
grundlag, som skal tages i betragtning i denne
sammenhæng, overstiger ikke 50 % af hver enkelt medlems-
stats BNI
d) anvendelse af en sats - som fastsættes inden for rammerne af
budgetproceduren under hensyn til alle øvrige indtægter -
på summen af alle medlemsstaters BNI.
2.
Egne indtægter, der opføres på Unionens budget, omfatter
desuden provenuet af andre afgifter, som måtte blive indført
som led i en fælles politik i overensstemmelse med traktaten
om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab eller traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab og under
overholdelse af den procedure, som er fastsat i artikel 269 i
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab eller i
artikel 173 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atom-
energifællesskab.
3.
Medlemsstaterne tilbageholder 25 % af de beløb, der er
omhandlet i stk. 1, litra a), og litra b), og som er blevet fastlagt
efter den 31. december 2000, til dækning af omkostningerne i
forbindelse med opkrævning, kontrol, bekæmpelse af svig og
rapportering. For beløb, der er fastlagt, eller som skulle have
været fastlagt inden dette tidspunkt, er tilbageholdelsessatsen
10 %.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441282_0003.png
28.9.1999
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
max. forpligtelsesbevil. =
1,335 % ×
C 274 E/41
4.
Den ensartede sats, der er omhandlet i stk. 1, litra c),
svarer til den sats, der fremkommer som forskellen mellem:
a) den maksimale indkrævningssats for momsindtægterne, der
fastsættes til
— 0,75 % i 2002 og 2003
— 0,50 % fra 2004 og derefter,
og
b) en sats (»fastfrossen sats«) svarende til forholdet mellem den i
artikel 4 omhandlede kompensation og summen af alle
medlemsstaters momsberegningsgrundlag (fastlagt i overens-
stemmelse med artikel 2, stk. 1, litra c)) under hensyn til det
forhold, at Det Forenede Kongerige ikke skal deltage i
finansieringen af korrektionen, og at Østrigs, Tysklands,
Nederlandenes og Sveriges andel i finansieringen af korrek-
tionen for Det Forenede Kongerige reduceres til en fjerdedel
af den normale andel.
5.
Den sats, der er fastsat i stk. 1, litra d), gælder for hver
medlemsstats BNI.
6.
Er budgettet endnu ikke vedtaget ved regnskabsårets
begyndelse skal den tidligere fastsatte ensartede momssats og
BNI-sats fortsat gælde, indtil nye satser træder i kraft, jf. dog de
bestemmelser, der er vedtaget i henhold til artikel 8, stk. 2, for
så vidt angår den monetære EUGFL-reserve, reserven til
finansiering af lånegarantifonden og reserven til nødhjælp i
tredjelande.
7.
Med henblik på anvendelse af denne afgørelse vedtager
Rådet ved en forordning med enstemmighed på forslag af
Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet en defi-
nition af BNP, der skal indsættes i forordning (EF) nr. 2223/96,
samt et nyt BNP-direktiv, som skal erstatte direktiv 89/130/EF,
Euratom.
Artikel 3
1.
Unionens samlede egne indtægter til dækning af beta-
lingsbevillinger kan ikke overstige en bestemt procentdel af
medlemsstaternes samlede BNI. Denne procentdel, udtrykt
med to decimaler, bestemmes af Kommissionen i december
2001 på grundlag af følgende formel:
max. egne indtægter =
1998 + 1999 + 2000 BNI ENS 2. udgave
1,27 % ×
1998 + 1999 + 2000 BNI ENS 1995
2.
Udviklingen i forpligtelsesbevillinger, der opføres på
Unionens almindelige budget, skal styres på en sådan måde,
at resultatet bliver en samlet beløbsramme, der ikke overstiger
en bestemt procentdel af medlemsstaternes samlede BNI. Denne
procentdel, udtrykt med to decimaler, bestemmes af Kommis-
sionen i december 2001 på grundlag af følgende formel:
1998 + 1999 + 2000 BNI ENS 2. udgave
1998 + 1999 + 2000 BNI ENS 1995
Der fastholdes et bestemt forhold mellem forpligtelsesbevil-
linger og betalingsbevillinger for at sikre disse bevillingers
forenelighed og for at overholde de i stk. 1 nævnte lofter for
de følgende år.
3.
Kommissionen giver budgetmyndigheden meddelelse om
de nye lofter for egne indtægter inden den 31. december 2001.
4.
Den samme procedure — beskrevet i denne artikels stk. 1
og 2 — følges, hvis der foretages ændringer af det europæiske
nationalregnskabssystem, som kan medføre betydelige
ændringer i niveauet for BNI.
Artikel 4
Der indrømmes Det Forenede Kongerige en korrektion af
budgetuligevægte.
Denne korrektion fastsættes ved:
a) at beregne forskellen i det foregående regnskabsår mellem:
— Det Forenede Kongeriges procentvise andel af summen
af ikke-reducerede momsberegningsgrundlag
og
— Det Forenede Kongeriges procentvise andel af de
samlede fordelte udgifter
b) at multiplicere den således beregnede forskel med de
samlede fordelte udgifter
c) at multiplicere resultatet under b) med 0,66
d) at formindske resultatet under c) med virkningerne for Det
Forenede Kongerige af overgangen til den reducerede moms
og betalingerne i artikel 2, stk. 1, litra d), dvs. forskellen
mellem
— hvad Det Forenede Kongerige skulle have betalt for belø-
bene finansieret med de indtægter, der er nævnt i artikel
2, stk. 1, litra c) og litra d), såfremt den ensartede sats
var blevet anvendt på de ikke-reducerede momsgrundlag
og
— Det Forenede Kongeriges betalinger som følge af anven-
delsen af artikel 2, stk. 1, litra c) og litra d)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441282_0004.png
C 274 E/42
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
Artikel 7
28.9.1999
e) fra 2001, at formindske resultatet under d) med Det
Forenede Kongeriges gevinster som følge af forhøjelsen af
den procentandel af indtægterne i artikel 2, stk. 1, litra a) og
litra b), som medlemsstaterne tilbageholder for at dække
opkrævningsomkostninger og hermed forbundne omkost-
ninger
f) på tidspunktet for hver udvidelse af EU at foretage en tilpas-
ning af resultatet under e) for at reducere kompensationen,
hvorved det sikres, at udgifter, der er uformindskede før
udvidelsen, forbliver uformindskede efter udvidelsen.
Denne tilpasning foretages ved at reducere de samlede
fordelte udgifter med et beløb svarende til de årlige førtil-
trædelsesudgifter i de tiltrædende lande.
Alle således beregnede beløb fremføres til de efterfølgende år
og tilpasses hvert år ved at anvende den BNI-deflator i euro,
der benyttes ved tilpasningen af de finansielle overslag (
1
).
Artikel 5
1.
Korrektionen finansieres af de øvrige medlemsstater efter
følgende retningslinjer:
Medlemsstaternes andel i denne finansiering beregnes først på
grundlag af deres respektive andel i de i artikel 2, stk. 1, litra d),
omhandlede indbetalinger, idet der ses bort fra Det Forenede
Kongerige; den tilpasses dernæst, således at Østrigs, Tysklands,
Nederlandenes og Sveriges andel nedsættes til ¼ af de andele,
som fremkommer ved denne beregning.
2.
Korrektionen ydes Det Forenede Kongerige i form af
fradrag i de indbetalinger, som landet foretager i henhold til
artikel 2, stk. 1, litra b) og d). De øvrige medlemsstaters andel
heri lægges til de indbetalinger, hver medlemsstat foretager i
henhold til artikel 2, stk. 1, litra c) og d).
3.
Kommissionen foretager de beregninger, der er nødven-
dige for at anvende artikel 4 og denne artikel.
4.
Hvis budgettet ikke er vedtaget ved regnskabsårets begyn-
delse, skal den korrektion til Det Forenede Kongerige og de
øvrige medlemsstaters andele heri, som er opført på det
seneste endeligt vedtagne budget, fortsat gælde.
Artikel 6
De indtægter, der er nødvendige til hel eller delvis dækning af
den monetære EUGFL-reserve, reserven til finansiering af låne-
garantifonden og reserven til nødhjælp i tredjelande, og som er
opført på budgettet, indkræves først hos medlemsstaterne, når
reserverne tages i anvendelse. Bestemmelserne vedrørende
anvendelsen af disse reserver vedtages i fornødent omfang i
henhold til artikel 8, stk. 2.
(
1
) EFT C 172 af 18.6.1999, s. 3.
Et eventuelt overskud af Unionens indtægter i forhold til samt-
lige de i et regnskabsår faktisk afholdte udgifter fremføres til
det følgende regnskabsår.
Eventuelle overskud, der følger af en overførsel fra kapitlerne
vedrørende EUGFL, garantisektionen, til den monetære reserve,
eller overskud fra Garantifonden vedrørende de eksterne foran-
staltninger, der er overført til budgettets oversigt over
indtægter, betragtes som egne indtægter.
Artikel 8
1.
Unionens egne indtægter som omhandlet i artikel 2, stk.
1, litra a) og litra b), opkræves af medlemsstaterne i henhold til
deres nationale love og administrative bestemmelser, som om
nødvendigt tilpasses fællesskabsforskrifternes krav. Kommis-
sionen foretager med regelmæssige mellemrum en gennemgang
af de nationale bestemmelser, som medlemsstaterne meddeler
den, meddeler medlemsstaterne de tilpasninger, som den anser
for nødvendige for at sikre deres overensstemmelse med fælles-
skabsforskrifterne, og aflægger rapport til budgetmyndigheden.
Medlemsstaterne stiller de i artikel 2, stk. 1, litra a) til litra d),
fastsatte indtægter til Kommissionens rådighed.
Medlemsstaterne giver desuden med regelmæssige mellemrum
Kommissionen meddelelse om uregelmæssigheder, der har
finansielle virkninger, og som de støder på i opkrævningspro-
cessen, særligt om tilfælde, hvor de fejlagtigt har undladt at
konstatere Unionens ret til de i artikel 2, stk. 1, litra a) og
b), omhandlede egne indtægter, eller hvor denne ret ikke blev
konstateret i rette tid.
2.
Uden at foregribe revisionen af regnskaberne og
kontrollen af retmæssigheden og den formelle rigtighed i
henhold til artikel 248 i traktaten om oprettelse af Det Europ-
æiske Fællesskab og artikel 160 C i Euratom-traktaten, idet
denne revision og kontrol først og fremmest skal vedrøre påli-
deligheden og effektiviteten af de nationale systemer og proce-
durer til fastlæggelse af grundlaget for de egne indtægter fra
merværdiafgiften og fra BNI, og uden at foregribe de kontrol-
foranstaltninger, der træffes i medfør af EF-traktatens artikel
279, litra c), og Euratom-traktatens artikel 183, litra c),
vedtager Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på
forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet,
de bestemmelser, som er nødvendige for gennemførelsen af
denne afgørelse, samt bestemmelserne vedrørende kontrollen
med opkrævningen, overdragelsen til Kommissionen og indbe-
talingen af de i artikel 2 og 5 nævnte indtægter.
Artikel 9
Kommissionen forelægger inden 1. januar 2006 en rapport om,
hvordan ordningen med egne indtægter fungerer, og specielt
om udvidelsens virkninger på finansieringen af budgettet.
Rapporten skal også indeholde en gennemgang af korrektionen
af budgetuligevægte til fordel for Det Forenede Kongerige og en
gennemgang af den reduktion til fordel for Østrig, Tyskland,
Nederlandene og Sverige, der er omhandlet i artikel 5, stk. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441282_0005.png
28.9.1999
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
C 274 E/43
Rapporten skal ligeledes behandle mulighederne for at ændre
strukturen i de egne indtægter ved skabelse af nye autonome
egne indtægter samt de nærmere detaljer for en eventuel indfø-
relse af en fast ensartet sats til anvendelse på momsgrundlaget.
Artikel 10
1.
Denne afgørelse meddeles medlemsstaterne af generalsek-
retæren for Rådet og offentliggøres i
De Europæiske Fællesskabers
Tidende.
Medlemsstaterne giver omgående generalsekretæren for Rådet
meddelelse om afslutningen af de procedurer, der i henhold til
deres respektive forfatningsretlige bestemmelser er nødvendige
for at vedtage denne afgørelse.
Afgørelsen træder i kraft på den første dag i den måned, der
følger efter modtagelsen af den sidste af de i andet afsnit
omhandlede meddelelser. Den får virkning fra 1. januar 2002
bortset fra artikel 2, stk. 3 og stk. 4, der får virkning fra 1.
januar 2001.
2. a) Med forbehold af litra b) ophæves afgørelse 94/728/EF,
Euratom den 1. januar 2002. Enhver henvisning til
Rådets afgørelse af 21. april 1970 angående udskiftning
af medlemsstaternes finansielle bidrag med Fællesska-
bernes egne indtægter (
1
), til Rådets afgørelse
85/257/EØF, Euratom af 7. maj 1985 om Fællesska-
bernes ordning med egne indtægter (
2
), til afgørelse
88/376/EØF, Euratom (
3
) eller til afgørelse 94/728/EF,
Euratom skal betragtes som en henvisning til denne
afgørelse.
b) Artikel 2, 4 og 5 i afgørelse 88/376/EØF, Euratom og
94/728/EF, Euratom gælder fortsat for beregningen og
justeringen af de indtægter, der hidrører fra anvendelsen
af en ensartet sats, der gælder for alle medlemsstater, på
det ensartede momsberegningsgrundlag på mellem 50 %
til 55 % af hver medlemsstats BNI, afhængig af det rele-
vante år, og for beregningen af den korrektion af
budgetmæssige uligevægte, der er indrømmet Det
Forenede Kongerige, for så vidt angår årene 1988 til
2000.
(
1
) EFT L 94 af 28.4.1970, s. 19.
(
2
) EFT L 128 af 14.5.1985, s. 15. Afgørelsen er ophævet ved afgørelse
88/376/EØF, Euratom.
3
) EFT L 185 af 15.7.1988, s. 24.
(