Europaudvalget 1999
KOM (1999) 0353
Offentligt
1441292_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.07.1999
KOM(1999) 353 endelig udg.
99/0144 (CNS)
Forslag til
RÅDETS OG KOMMISSIONENS AFGØRELSE
om den holdning Fællesskabet skal indtage i det Associeringsråd, der er oprettet
ved Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på
den ene side og Republikken Slovenien på den anden side, undertegnet den 10. juni
1996, til vedtagelsen af gennemførelsesbestemmelserne til artikel 65, stk. 1, nr. i), og
ii), og stk. 2, i Europaaftalen og gennemførelsesbestemmelserne til artikel 7, stk. 1,
nr. i) og ii), og stk. 2, i Europaaftalens protokol 2 om EKSF-produkter
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441292_0002.png
BEGRUNDELSE
I artikel 65, stk. 3, i Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres
medlemsstater på den ene side og Republikken Slovenien på den anden side, som
undertegnedes
den
10.
juni
1996,
fastsættes,
at
de
nødvendige
gennemførelsesbestemmelser til nævnte artikels stk. 1 og 2 (konkurrencereglerne) skal
vedtages af Associeringsrådet. Fristen for vedtagelsen af disse bestemmelser er tre år fra
interimsaftalens ikrafttræden; i henhold til aftalens artikel 132 (ændret ved Rådets og
Kommissionens afgørelse 1999/145/EF) løber fristen fra den 1. januar 1997.
Den foreslåede afgørelse vedrører gennemførelsesbestemmelserne til de
konkurrenceregler, der gælder for virksomheder, dvs. artikel 65, stk. 1, nr. i) og ii),
sammenholdt med artikel 65, stk. 2. Disse regler er et af de grundlæggende elementer i
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og Slovenien. Det er en
forudsætning for en gnidningsløs udvikling af handelsforbindelserne mellem de to
parter, at de reelt bringes i anvendelse derved, at Associeringsrådet vedtager
medfølgende bestemmelser. De foreslåede gennemførelsesbestemmelser er i det
væsentlige procedureregler. De fastlægger kompetencefordelingen mellem på den ene
side Europa-Kommissionen på Fællesskabets vegne og på den anden side det slovenske
kontor for konkurrencebeskyttelse (CPO) for Sloveniens vedkommende for så vidt angår
sager,
der
henhører
under
Europaaftalens
konkurrenceregler.
Gennemførelsesbestemmelserne indeholder endvidere procedurerne for anmeldelse af
sager til den anden part, om konsultation og comitas nationum og om udveksling af
oplysninger. Der er fastlagt en konsultationsprocedure i Associeringsrådet for det
tilfælde, at der skulle opstå uoverensstemmelser mellem de to konkurrencemyndigheder.
Det bekræftes endvidere, at de principper, der ligger til grund for de
gruppefritagelsesregler, der er gældende i Fællesskabet, skal anvendes.
Ifølge artikel 2, stk. 1, i Rådets og Kommissionens afgørelse af 21. december 1998 om
indgåelsen af Europaaftalen fastlægges den holdning, Fællesskabet skal indtage i
Associeringsrådet, i overensstemmelse med de relevante bestemmelser i traktaterne om
oprettelse af De Europæiske Fællesskaber. Artikel 83, 308 og 300 i EF-traktaten
1
og
artikel 65 og 66 i EKSF-traktaten er det rette retsgrundlag for vedtagelse af den
holdning,
Fællesskabet
skal
indtage
i
Associeringsrådet
til
gennemførelsesbestemmelserne til konkurrencereglerne for virksomheder. Som følge
heraf er det ønskeligt, at Rådet og Kommissionen træffer vedlagte afgørelse.
Kommissionen anmoder derfor Rådet om at vedtage vedlagte forslag til Rådets og
Kommissionens afgørelse.
1
Nummereringen i Amsterdam-traktaten, der trådte i kraft den 1. maj 1999.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441292_0003.png
Forslag til
RÅDETS OG KOMMISSIONENS AFGØRELSE
om den holdning Fællesskabet skal indtage i det Associeringsråd, der er oprettet
ved Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på
den ene side og Republikken Slovenien på den anden side, undertegnet den 10. juni
1996, til vedtagelsen af gennemførelsesbestemmelserne til artikel 65, stk. 1, nr. i), og
ii), og stk. 2, i Europaaftalen og gennemførelsesbestemmelserne til artikel 7, stk. 1,
nr. i) og ii), og stk. 2, i Europaaftalens protokol 2 om EKSF-produkter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER HAR -
Under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
2
, særlig
artikel 83 og 308 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet punktum, og stk. 3, første
afsnit,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab,
særlig artikel 65 og 66,
under henvisning til Rådets og Kommissionens afgørelse af 21. december 1998 om
indgåelse af Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater
på den ene side og Republikken Slovenien på den anden side, særlig artikel 2, stk. 1,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 65, stk. 3, i Europaaftalen skal Associeringsrådet inden for en
frist på tre år fra aftalens ikrafttræden vedtage de nødvendige
gennemførelsesbestemmelser til nævnte artikels stk. 1 og 2;
i henhold til artikel 7, stk. 3, i Europaaftalens protokol 2 om produkter
henhørende under EKSF-traktaten skal Associeringsrådet vedtage de nødvendige
gennemførelsesbestemmelser til nævnte artikels stk. 1 og 2 -
(2)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
2
Som ændret ved Amsterdam-traktaten, der trådte i kraft den 1. maj 1999.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den holdning, Fællesskabet skal indtage i det Associeringsråd, der er oprettet ved
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Republikken Slovenien på den anden side, til vedtagelsen af
gennemførelsesbestemmelserne til artikel 65, stk. 1, nr. i) og ii), og stk. 2, i
Europaaftalen, og gennemførelsesbestemmelserne til artikel 7, stk. 1, nr. i) og ii), og
stk. 2, i Europaaftalens protokol 2 om EKSF-produkter fastlægges på grundlag af det
udkast til Associeringsrådets afgørelse, der er knyttet til denne afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
På Kommissionens vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441292_0005.png
BILAG
Udkast til afgørelse nr. .../99 truffet af Associeringsrådet mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Slovenien
på den anden side den ...
om vedtagelse af de nødvendige gennemførelsesbestemmelser til artikel 65, stk. 1,
nr. i) og ii), og stk. 2, i Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres
medlemsstater på den ene side og Republikken Slovenien på den anden side, og
gennemførelsesbestemmelserne til artikel 7, stk. 1, nr. i) og ii), og stk. 2, i samme
aftales protokol 2 om EKSF-produkter
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Slovenien på den anden side, særlig artikel 65, stk. 3,
under henvisning til ovennævnte Europaaftales protokol 2 om EKSF-produkter, særlig
artikel 7, stk. 3, og
ud fra følgende betragtninger:
I henhold til artikel 65, stk. 3, i Europaaftalen skal Associeringsrådet inden for en frist på
tre år fra aftalens ikrafttræden vedtage de nødvendige gennemførelsesbestemmelser til
artikel 65, stk. 1 og 2,
i henhold til artikel 7, stk. 3, i Europaaftalens protokol 2 skal Associeringsrådet inden for
en frist på tre år fra aftalens ikrafttræden vedtage de nødvendige
gennemførelsesbestemmelser til nævnte artikels stk. 1 og 2 -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
De nødvendige gennemførelsesbestemmelser til artikel 65, stk. 1, nr. i), og ii), og stk. 2, i
Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og
deres medlemsstater på den ene side og Republikken Slovenien på den anden side og
gennemførelsesbestemmelserne til artikel 7, stk. 1, nr. i) og ii), og stk. 2, til nævnte
Europaaftales protokol 2 om EKSF-produkter, som anført i bilaget til denne afgørelse,
vedtages hermed.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
De Europæiske Fællesskabers Tidende
og i Uradni
List Republike Slovenije.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Associeringsrådets vegne
Formand
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
GENNEMFØRELSESBESTEMMELSER TIL KONKURRENCEREGLERNE
VEDRØRENDE VIRKSOMHEDER SOM OMHANDLET I ARTIKEL 65,
STK. 1, NR. i) OG ii), OG STK. 2, I EUROPAAFTALEN OM OPRETTELSE
AF EN ASSOCIERING MELLEM DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER OG
DERES MEDLEMSSTATER PÅ DEN ENE SIDE OG REPUBLIKKEN
SLOVENIEN PÅ DEN ANDEN SIDE, OG I ARTIKEL 7, STK. 1, NR. i) OG ii),
OG STK. 2, I NÆVNTE AFTALES PROTOKOL 2 OM EKSF-PRODUKTER
Artikel 1
Almindeligt princip
1.1.
Sager, der vedrører aftaler mellem virksomheder, vedtagelser inden for
sammenslutninger af virksomheder og samordnet praksis, som har til formål
eller følge at hindre, begrænse eller fordreje konkurrencen, samt misbrug af
dominerende stilling i Fællesskabets eller Sloveniens territorier i deres
helhed eller i en væsentlig del heraf, som kan påvirke samhandelen mellem
Fællesskabet og Slovenien, afgøres i henhold til principperne i artikel 65, stk.
1 og 2, i Europaaftalen.
Med henblik herpå behandles disse sager af Kommissionen for De
Europæiske Fællesskaber (GD IV) for Fællesskabets vedkommende og af det
slovenske kontor for konkurrencebeskyttelse (CPO) for Sloveniens
vedkommende.
Europa-Kommissionens og CPO’s kompetence til at behandle disse sager
udledes af de eksisterende regler i Fællesskabets, henholdsvis Sloveniens
lovgivning, herunder også de tilfælde, hvor disse regler finder anvendelse på
virksomheder, der er beliggende uden for deres respektive territorier.
Begge myndigheder skal træffe afgørelse i overensstemmelse med deres
egne materielle regler og under hensyntagen til nedenstående bestemmelser.
De relevante materielle regler er konkurrencereglerne i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab og traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Kul- og Stålfællesskab samt den konkurrencerelaterede afledte
ret, for så vidt angår Europa-Kommissionen, og lov om
konkurrencebeskyttelse, for så vidt angår CPO.
ØKONOMISKE AKTIVITETER UNDER EF-TRAKTATEN
Artikel 2
Begge konkurrencemyndigheders kompetence
Sager henhørende under artikel 65 i Europaaftalen, der kan påvirke både Fællesskabets
og det slovenske marked, og som kan henhøre under begge konkurrencemyndigheders
kompetence, behandles af Europa-Kommissionen og CPO efter bestemmelserne i denne
artikel.
1.2.
1.3.
1.4.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.1.
2.1.1.
Anmeldelse
Konkurrencemyndighederne skal underrette hinanden om de sager, de
behandler, og som i overensstemmelse med det i artikel 1 fastsatte
almindelige princip synes at falde ind under den anden myndigheds
kompetence.
Denne situation kan især opstå i sager, som:
indebærer konkurrencebegrænsende
myndigheds territorium
aktiviteter
den
anden
2.1.2.
berører den anden myndigheds retshåndhævelse
indebærer indgreb i form af påbud og forbud i den anden myndigheds
territorium.
2.1.3.
Anmeldelser i henhold til denne artikel skal indeholde tilstrækkelige
oplysninger til, at modtageren kan foretage en foreløbig vurdering af eventuelle
virkninger for sine interesser. Der indgives regelmæssigt kopier af
anmeldelserne til Associeringsrådet.
Anmeldelserne skal udarbejdes på forhånd, så hurtigt som muligt og senest i
undersøgelsesfasen, og så betids inden der indgås en aftale eller træffes en
beslutning, at der gives mulighed for at fremsætte kommentarer eller afholdes
konsultationer, og at den myndighed, der behandler sagen, kan tage hensyn til
den anden myndigheds synspunkter, samt træffe sådanne forholdsregler, den
måtte finde rimelige i henhold til sin egen lovgivning med henblik på
behandling af den pågældende sag.
Konsultation og Comitas Nationum
Hvis Europa-Kommissionen eller CPO finder, at konkurrencebegrænsende
aktiviteter på den anden myndigheds territorium mærkbart påvirker væsentlige
interesser hos den pågældende part, kan denne anmode om konsultation med
den anden myndighed eller anmode den anden parts konkurrencemyndighed
om at indlede passende procedurer med henblik på at træffe forholdsregler i
henhold til dens lovgivning om konkurrencebegrænsende aktiviteter. Dette
hverken foregriber indgreb i henhold til lovgivningen hos den part, der anmoder
om konsultationer, eller begrænser den myndigheds frihed, der rettes
henvendelse til, til at træffe sin endelige beslutning.
2.1.4.
2.2.
2.3.
Indgåelse af en aftale
Den myndighed, der rettes henvendelse til, tager de synspunkter og den
dokumentation, den anmodende myndighed fremlægger, op til indgående og
velvillig overvejelse, og især de pågældende konkurrencebegrænsende
aktiviteters art, de berørte virksomheder og de påståede skadelige virkninger
for den anden parts væsentlige interesser.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Uden at det i øvrigt berører deres rettigheder og forpligtelser skal
konkurrencemyndigheder, der er involveret i konsultationer i henhold til
denne artikel, bestræbe sig på at finde en gensidig acceptabel løsning under
hensyntagen til deres respektive væsentlige interesser.
Artikel 3
Den ene konkurrencemyndigheds kompetence
3.1.
Sager, der i overensstemmelse med det i artikel 1 fastlagte princip henhører
under én konkurrencemyndigheds enekompetence, og som kan påvirke den
anden parts væsentlige interesser, behandles under hensyntagen til
bestemmelserne i artikel 2 og følgende principper.
Hvis en konkurrencemyndighed indleder en undersøgelse eller en procedure i
en sag, som anses for at påvirke den anden parts væsentlige interesser, skal den
myndighed, der behandler sagen, anmelde sagen til den anden myndighed,
uden at der skal foreligge formel anmodning herom fra sidstnævnte.
Artikel 4
Anmodning om oplysninger
4.1.
Hvis en parts konkurrencemyndighed bliver opmærksom på, at en sag, der
enten også falder ind under eller kun falder ind under den anden myndigheds
kompetence, synes at påvirke førstnævnte parts væsentlige interesser, kan
den anmode om oplysninger om sagen hos den myndighed, der behandler
sagen.
Den myndighed, der behandler sagen, skal så vidt muligt og så betids, inden
den træffer beslutning eller indgår et forlig, give tilstrækkelige oplysninger,
at den oplysningssøgende myndigheds synspunkter kan tages i betragtning.
Artikel 5
Tavshedspligt og behandling af fortrolige oplysninger
5.1.
I henhold til artikel 65, stk. 7, i Europaaftalen har ingen
konkurrencemyndigheder pligt til at udlevere oplysninger til den anden
myndighed, hvis det i henhold til lovgivningen i den myndigheds land, der
ligger inde med oplysningerne, er forbudt denne myndighed at give
oplysningerne videre til den myndighed, der anmoder herom, eller hvis dette
ville være uforeneligt med væsentlige interesser hos den part, hvis myndighed
er i besiddelse af oplysningerne.
Begge myndigheder forpligter sig til i videst mulig udstrækning at påse, at
fortrolige oplysninger, som de modtager fra den anden myndighed, ikke
videregives.
3.2.
4.2.
5.2.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441292_0010.png
Artikel 6
Gruppefritagelser
6.1.
Ved anvendelsen af artikel 65 i Europaaftalen som fastsat i artikel 2 og 3 i
disse gennemførelsesbestemmelser skal konkurrencemyndighederne sikre, at
principperne i de i Fællesskabet gældende forordninger om gruppefritagelser
anvendes i deres helhed. CPO skal underrettes om enhver procedure
vedrørende vedtagelse, ophævelse eller ændring af Fællesskabets
gruppefritagelser.
Hvis der fra slovensk side rejses kraftig indsigelse mod sådanne
gruppefritagelses- forordninger, bør der under henvisning til den tilnærmelse
af lovgivningen, der er fastsat i Europaaftalen, indledes konsultationer i
Associeringsrådet i overensstemmelse med artikel 9.
De samme principper gælder, for så vidt angår væsentlige ændringer i
Fællesskabets og Sloveniens konkurrenceregler.
Artikel 7
Fusionskontrol
Hvad angår fusioner, der henhører under Rådets forordning (EØF) nr. 4064/89 af 21.
december 1989 om kontrol med virksomhedssammenslutninger
3
, og som har en
væsentlig indvirkning på den slovenske økonomi, skal CPO have ret til at fremsætte sine
synspunkter under proceduren under hensyntagen til de i ovennævnte forordning
fastsatte tidsfrister. Europa-Kommissionen skal tage behørigt hensyn til disse
synspunkter, uden at dette dog berører noget indgreb i henhold til parternes
konkurrencelovgivning.
Artikel 8
Aktiviteter af ringe betydning
8.1.
Konkurrencebegrænsende aktiviteter, hvis virkninger på samhandelen mellem
parterne eller konkurrenceforholdene er ubetydelig, falder ikke ind under artikel
65, stk. 1, i Europaaftalen og er derfor ikke omfattet af artikel 2 - 6 i disse
gennemførelsesbestemmelser.
Der er tale om ubetydelige virkninger som omhandlet i artikel 8, stk. 1, når
de deltagende virksomheders samlede omsætning i et regnskabsår ikke
overstiger 200 mio. EUR, og
6.2.
6.3.
8.2.
3
EFT L 395 af 30.12.1989, s. 1, senest ændret ved forordning (EF) nr. 1310/97 (EFT L 180
af 9.7.1997).
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de varer og tjenesteydelser, aftalen omfatter, og de af de deltagende
virksomheders andre varer og tjenesteydelser, der på grund af deres
egenskaber, pris og anvendelse af forbrugeren anses som værende af
samme art, ikke på den del af fællesmarkedet, som berøres af aftalen,
og på det slovenske marked, som berøres af aftalen, udgør mere end
5% af markedet for disse varer eller tjenesteydelser.
Artikel 9
Associeringsrådet
9.1.
Hvis de i artikel 2 og 3 fastsatte procedurer ikke fører til en gensidig acceptabel
løsning, samt i andre i nærværende gennemførelsesbestemmelser udtrykkeligt
nævnte tilfælde, skal der på begæring af en part afholdes drøftelser i
Associeringsrådet inden for en frist på tre måneder efter begæringens
fremsættelse.
På baggrund af disse drøftelser eller efter udløbet af den i artikel 9, stk. 1,
anførte frist, kan Associeringsrådet med forbehold af Europaaftalens artikel 65,
stk. 6, rette passende henstillinger med henblik på afslutning af de pågældende
sager. I disse henstillinger kan Associeringsrådet tage hensyn til, at den
myndighed, der er blevet anmodet om drøftelser, ikke har fremsat sine
synspunkter over for den myndighed, der har anmodet om drøftelserne, inden
for den i artikel 9, stk. 1, fastsatte frist.
Disse procedurer i Associeringsrådet berører ikke foranstaltninger, der træffes i
medfør af gældende konkurrenceregler inden for parternes territorier.
Artikel 10
Negativ kompetencekonflikt
9.2.
9.3.
Hvis såvel Europa-Kommissionen som CPO finder, at ingen af dem er kompetent til at
behandle sagen på grundlag af deres respektive lovgivninger, skal der begæres drøftelser
i Associeringsrådet. Fællesskabet og Slovenien har pligt til med bistand fra
Associeringsrådet, som kan fremsætte passende henstillinger, at søge en gensidig
acceptabel løsning i lyset af deres berørte væsentlige interesser, uden at dette i øvrigt
berører artikel 65, stk. 6, i Europaaftalen og de enkelte EF-medlemsstaters rettigheder i
medfør af deres egne konkurrenceregler.
ØKONOMISKE AKTIVITETER UNDER EKSF-TRAKTATEN
Artikel 11
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab (EKSF)
Bestemmelserne i artikel 1 – 6 og artikel 8 - 10 finder også anvendelse på kul- og
stålsektoren, som omhandlet i protokol 2 til Europaaftalen.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 12
Administrativ bistand (sprog)
Europa-Kommissionen og CPO drager omsorg for den praktiske tilrettelæggelse af den
gensidige bistand og finder i øvrigt passende løsninger, især hvad angår oversættelse.
12