Europaudvalget 2002
KOM (1999) 0371
Offentligt
1441309_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.07.1999
KOM(1999) 371 endelig udg.
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-
PARLAMENTET OG DET ØKONOMISKE OG
SOCIALE UDVALG
Undersøgelse vedrørende forældrekontrol med tv-udsendelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441309_0002.png
I
NDLEDNING
I henhold til artikel 22b, stk. 2, i det ændrede direktiv om "fjernsyn uden grænser"
1
skulle Kommissionen foretage en undersøgelse af eventuelle fordele og ulemper ved
at iværksætte yderligere foranstaltninger med henblik på at lette forældres eller
værgers kontrol med, hvilke programmer mindreårige må se. Ifølge direktivet skulle
denne undersøgelse bl.a. omfatte ønskværdigheden af:
– krav om, at nye tv-apparater er forsynet med en teknisk anordning, der gør det
muligt for forældre eller værger at bortfiltrere visse programmer;
– etablering af passende klassificeringssystemer
2
;
– fremme af en familievenlig programlægningspolitik og andre pædagogiske eller
bevidstgørende foranstaltninger,
under hensyntagen til erfaringer, der er gjort på dette område i og uden for Europa, og
til synspunkter, som berørte parter, f.eks. tv-spredningsforetagender, producenter,
pædagoger, medieeksperter og relevante organisationer, giver udtryk for.
Kommissionen var retligt forpligtet til at gennemføre denne undersøgelse, som nu er
afsluttet. Formålet med nærværende meddelelse er at forelægge de vigtigste resultater
og henstillinger, samt at gøre rede for Kommissionens indledende reaktioner.
B
AGGRUND
Efter at der var iværksat et offentligt udbud, blev kontrakten vedrørende
undersøgelsen tildelt Oxford University Centre for Socio-legal Studies den 24. juli
1998. Rapporten blev offentliggjort på Internettet den 19. marts 1999
3
. Kommissionen
glæder sig over undersøgelsens høje kvalitet og betragter den som et væsentligt bidrag
til debatten og vidensmængden vedrørende tv og beskyttelse af mindreårige.
Kommissionen lægger stor vægt på beskyttelsen af mindreårige mod potentielt
skadeligt audiovisuelt indhold. I fortsættelse af offentliggørelsen af Kommissionens
grønbog om beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed i forbindelse
med audiovisuelle tjenester og informationstjenester
4
vedtog Kommissionen den 24.
september 1998 en henstilling om beskyttelse af mindreårige og den menneskelige
værdighed i forbindelse med audiovisuelle tjenester og informationstjenester
5
. Den
1
2
3
4
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/36/EF af 30. juni 1997 om ændring af Rådets
direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv- spredningsvirksomhed; EFT L 202 af 30.7.1997,
s. 60.
Klassificeringssystemer vurderer, hvorvidt et medieindhold (i dette tilfælde tv-indhold) er
egnet for bestemte aldersgrupper.
http://europa.eu.int/comm/dg10/avpolicy/key_doc/parental_control/index.html
KOM (96) 483 endelig udg.
Rådets henstilling af 24. september 1998 om udvikling af den europæiske industris
konkurrenceevne inden for audiovisuelle tjenester og informationstjenester gennem fremme af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441309_0003.png
25. januar 1999 vedtog også Rådet, på grundlag af et forslag fra Kommissionen, en
handlingsplan til fremme af en mere sikker anvendelse af Internettet
6
.
Den nyligt afsluttede undersøgelse bekræfter den betydning, Kommissionen tillægger
beskyttelsen af mindreårige, og det synspunkt, at offentligheden har stor interesse i at
beskytte børn mod at se udsendelser med overdreven vold og andet indhold, som kan
have skadelige følger. Børn forudsættes at være forskellige fra voksne, at være mere
sårbare, mindre i stand til at foretage en kritisk bedømmelse og i en mere udsat
position.
U
NDERSØGELSENS VÆSENTLIGSTE KONKLUSIONER
– Den tid, familien anvender til i fællesskab at se tv, er blevet kortere, og denne
tendens vil blive mere udpræget i den digitale tidsalder med mange kanaler og flere
apparater i husholdningen. Forandringen er indtruffet samtidig med, at man har
oplevet en eksplosion i antallet af tv-kanaler i Europa, hvoraf mange er
internationale kanaler. Denne udvikling gør det vanskeligere for
tilsynsmyndighederne at kontrollere, hvordan tv-stationerne overholder
programnormer, som har en kulturelt betinget baggrund.
– Den “V-chip”-teknologi, som benyttes i USA og Canada, er ikke teknisk
anvendelig i Europa. Eftersom man desuden på tv-området har påbegyndt
overgangen fra analog til digital transmission, bør reguleringen i Europa baseres på
de muligheder og den kapacitet, som den digitale teknologi medfører, dvs. at der er
mulighed for at udvikle langt mere pålidelige, avancerede og sikre
filtreringssystemer.
– Tekniske foranstaltninger alene kan ikke, i hvert fald inden for en overskuelig
fremtid, fuldstændig træde i stedet for tv-stationernes ansvar for beskyttelse af
mindreårige. Dette gælder især i forbindelse med ukodede udsendelser. Tv-
stationernes ansvar må derfor opretholdes, og princippet om at anvende bestemte
sendetidspunkter
7
er relevant i denne forbindelse. Når det imidlertid gælder kodede
tjenester, såsom betalings-tv, pay-per-view og video on demand mv., kan tekniske
hjælpemidler yde et værdifuldt bidrag til at sikre, at mindreårige ikke udsættes for
skadeligt indhold. En forudsætning for, at sådanne systemer kan fungere effektivt,
er, at også tv-stationerne påtager sig et ansvar
8
.
– Åbne og kompatible tekniske standarder for tv-apparater og "set top-boxes" bør
fremmes, da dette vil give forældre og værger muligheder for at vælge blandt
forskelligt filtrerings-software, som er tilpasset forskellige kulturer og
6
7
8
nationale rammer, der tager sigte på at opnå en sammenlignelig og effektiv beskyttelse af
mindreårige og den menneskelige værdighed (EFT L 270 af 07.10.1998, s. 48).
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 276/1999/EF af 25. januar 1999 om vedtagelse
af en flerårig EF-handlingsplan til fremme af en mere sikker anvendelse af Internettet ved
bekæmpelse af ulovligt og skadeligt indhold på globale net.
Udsendelse af visse programmer f.eks. sent om aftenen eller om natten.
I forbindelse med systemer til adgangsstyring skal Kommissionen også understrege
betydningen af at forebygge og forfølge piratvirksomhed. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 98/84/EF af 20. november 1998 om retlig beskyttelse af adgangsstyrede og
adgangsstyrende tjenester (EFT L 320 af 28.11.1998, s. 54-57).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
værdinormer. Det er også vigtigt at etablere en standardiseret teknisk protokol for
transmission af klassificeringsoplysninger om særlige programmer; dette vil gøre
det muligt at anvende filtrerings-software, som tager hensyn til særlige
kulturværdier, til at filtrere tværeuropæiske tv-tjenester. På baggrund af
overgangen til digital transmission anbefaler undersøgelsen derfor en
pluralistisk
strategi i forbindelse med filtrerings- og klassificeringssystemer.
– Anvendelse af en ensartet strategi for klassificering af audiovisuelt indhold er ikke
mulig på grund af den store kulturelle forskelligartethed, som er karakteristisk for
det europæiske audiovisuelle marked. Imidlertid ville en fastlæggelse af
fælles
deskriptive kriterier
gøre det muligt at beskrive audiovisuelt indhold på en ensartet
måde, medens selve
vurderingen
af sådant indhold ville blive overladt til de
kompetente nationale og regionale myndigheder. Dette ville gøre det lettere at
sammenligne de klassificeringssystemer, der anvendes i medlemsstaterne, og
muliggøre, at tekniske anordninger kan filtrere internationale tv-kanaler på
grundlag af specifikke kulturelle normer, men med udgangspunkt i samme
(beskrivende) oplysninger om de enkelte programmer. Undersøgelsen anbefaler
også, at vurderingerne baseres på gennemsigtige kriterier, således at seerne er klar
over, hvad grundlaget er for de forskellige klassificeringer.
– Det er nødvendigt, at de klassificeringssystemer, der anvendes i forbindelse med de
forskellige medier - biograf, tv, videospil, Internet - bringes mere i
overensstemmelse med hinanden og gøres mere konsekvente. Børn anvender i
stigende grad alle disse medier, og selv om teknikkerne til beskyttelse af
mindreårige kan være forskellige, bør beskyttelsen mod skadeligt indhold ligge på
et fast niveau.
– Undersøgelsen lægger også stor vægt på betydningen af uddannelsesmæssige og
bevidstgørende foranstaltninger, for både forældre og børn, specielt opdragelse i
anvendelse af medier og opbygning af en kritisk holdning over for tv-mediet.
K
ONKLUSIONER OG OPFØLGNINGSAKTIONER
Undersøgelsen er et vigtigt element i forbindelse med evalueringen af anvendelsen af
det ændrede direktiv om "fjernsyn uden grænser". Denne evaluering skal, som fastsat
i direktivets artikel 26, være foretaget inden 31. december 2000 (og evalueringen kan
ledsages af relevante forslag til ændring af direktivet).
Herudover vil Kommissionen drøfte undersøgelsesresultaterne i forbindelse med sine
regelmæssige kontakter med deltagerne i projektet vedrørende digital tv-transmission
(Digital Video Broadcasting Project). Efter sin etablering i Europa udgør Digital
Video Broadcasting Group (DVB) nu et globalt konsortium bestående af mere end
220 tv-organer, fabrikanter, netværksoperatører og regulerende organer i over 30
lande i hele verden. DVB-systemerne til digital tv-transmission, som er udviklet af
markedsaktørerne med udgangspunkt i selvregulering, anvendes nu over hele verden.
Den verdensomspændende succes må i høj grad tilskrives Europas egen
forskelligartethed, som har sat DVB i stand til at tage højde for alle tænkelige
brugerkrav og til at fastsætte specifikationer for teknologien i overensstemmelse
hermed. DVB er i øjeblikket ved at udvikle en åben arkitektur for andengenerations
digitale tv-modtagere, den såkaldte, Multimedia Home Platform.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens drøftelser med DVB vil fokusere på de tekniske og kommercielle
muligheder for at gennemføre de idéer, der fremsættes i undersøgelsen, bl.a. de
operationelle krav til tekniske hjælpemidler, som skal lette forældres og værgers
kontrol med programmer, der ses af mindreårige. Som tilfældet har været med det
tidligere arbejde inden for DVB, vil det være vigtigt at fastslå brugerbehov under
hensyntagen til alle europæiske krav. Endelig vil Kommissionen fortsætte sine
drøftelser med de relevante organer (udvalg for filmklassificering, tv-organer,
Internet-operatører, videoindustrien, medlemsstater, seere og brugere mv.) med det
formål at fremme udviklingen af deskriptive klassificeringssystemer, der er tilpasset
det digitale miljø i Europa. I denne forbindelse vil Kommissionen også drøfte, i
hvilket omfang og på hvilke måder der bør iværksættes uddannelsesmæssige og
bevidstgørende foranstaltninger vedrørende brug af tv i fremtiden.
5