Europaudvalget 2001
KOM (1999) 0377
Offentligt
1441312_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 22.07.1999
KOM(1999) 377 endelig udg.
99/0164 (CNB)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF)
om nærmere regler for gennemførelse af Rådets forordning (EF) nr. 2494/95
med hensyn til minimumsstandarder for behandling af produkter inden for
sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring i de harmoniserede
forbrugerprisindekser
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Den 7. marts 1997 offentliggjorde Eurostat det første sæt harmoniserede
forbrugerprisindekser (HICP'er) i henhold til artikel 5, stk. 1, litra b), i Rådets
forordning (EF) nr. 2494/95. HICP'erne er udarbejdet med det formål at foretage
internationale sammenligninger af inflationen i forbrugerpriserne. De udgør
grundlaget for Den Monetære Unions Forbrugerprisindeks (MUICP), der bl.a.
anvendes af Den Europæiske Centralbank til at overvåge inflationen i Den
Økonomiske og Monetære Union og til vurdering af konvergensen med hensyn
til inflation.
I henhold til Rådets rammeforordning, forordning (EF) nr. 2494/95, har
Kommissionen indtil nu vedtaget fire detaljerede forordninger om de specifikke
gennemførelsesforanstaltninger i forbindelse med udarbejdelsen af HICP. Den
første, Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96 om oprindelige
foranstaltninger, omfatter seks tekniske områder: det oprindelige
dækningsområde, varer og tjenesteydelser, som har fået økonomisk betydning,
basisaggregater
og
minimumsnormer
for
kvalitetsjusteringer,
stikprøveudtagning og priser. Den anden forordning, Kommissionens
forordning (EF) nr. 2214/96, vedrører HICP og delindeks, som fremsendes til
og videreformidles af Eurostat. Den tredje, Kommissionens forordning (EF)
nr. 2454/97, definerer minimumsnormer for kvaliteten af de vægte, der bruges
ved udarbejdelsen af HICP. Den fjerde, Kommissionens forordning (EF)
nr. 2646/98, definerer minimumsnormer for behandling af tariffer i HICP.
Under den samme rammeforordning fra Rådet har dette desuden vedtaget to
gennemførelsesforordninger, der har ændret Kommissionens forordning (EF)
nr. 1749/96 ved hensyn til HICP's dækning. Med Rådets forordning (EF)
nr. 1687/98 udvides dækningen af varer og tjenesteydelser, og med Rådets
forordning (EF) nr. 1688/98 udvides det geografiske og populationsmæssige
dækningsområde, og begrebet "husholdningernes pengeudgifter til konsum"
defineres.
I henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96, som ændret ved
Rådets forordning (EF) nr. 1687/98, især artikel 3 og bilag Ia, skal sektorerne
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring gennemføres i december 1999 og
indgå i indekset for januar 2000. Derfor bør de metodemæssige enkeltheder for
indregningen specificeres i henhold til den procedure, der er omhandlet i artikel
14 i Rådets rammeforordning, forordning (EF) nr. 2494/95. Tidsplanen for
inkludering af tjenesteydelser på hospitalsområdet og af sociale tjenesteydelser
udført i hjemmet, i pensionistboliger og i handicapboliger bør specificeres i
henhold til samme procedure.
I dette forslag til Rådets forordning defineres metoden for inkludering af
produkter inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring,
dvs. hvorledes sådanne produkter skal behandles i HICP, samt tidsplanen for
inkludering af de undtagelser, der er nævnt ovenfor.
2.
3.
4.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0003.png
5.
I dette forslag til forordning gentages det, at de køberpriser for varer og
tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social
sikring, der skal anvendes i HICP, i overensstemmelse med fastsatte normer(
1
)
og ENS 1995 skal svare til de beløb, der betales af forbrugerne, med fradrag af
refusioner. De pågældende HICP-delindekser bør beregnes ved hjælp af en
formel, som er i overensstemmelse med den formel af Laspeyres-typen, der
anvendes til andre delindekser, dvs. at de skal afspejle prisændringer på
grundlag af husholdningernes ændrede udgifter til opretholdelse af samme
forbrugsmønster,
ligesom de skal afspejle
sammensætningen
af
forbrugerpopulationen i basis- eller referenceperioden.
I overensstemmelse med Laspeyres princip og de relevante bestemmelser i
Kommissionens forordning (EF) 2646/98 om minimumsnormer for behandling
af tariffer foreslås det nærmere bestemt i dette udkast til forordning, at
ændringer i køberpriser, som er et udtryk for ændringer i de regler, som
bestemmer dem, bør afspejles som prisændringer i HICP, og at ændringer i
køberpriserne som følge af ændringer i forbrugernes indkomster
også
skal
afspejles som prisændringer i HICP.
Det gøres dog klart i forslaget til forordning, at medlemsstaterne i en
overgangsperiode
kan
anvende procedurer, der adskiller sig fra de ovenfor
nævnte, under forudsætning af at de giver Kommissionen (Eurostat) en
beskrivelse af de valgte procedurer, før disse tages i anvendelse. På anmodning
skal medlemsstaterne give Eurostat tilstrækkelige oplysninger til at
foretage en
vurdering af,
hvordan disse procedurer fungerer. Det er Eurostats hensigt at
lade resultatet af en sådan vurdering indgå i den rapport, som Kommissionen
skal afgive til Rådet i henhold til artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 1688/98.
Bestemmelserne i denne forordning skal gennemføres af medlemsstaterne i
december 1999, og de skal indgå i indekset for januar 2000, bortset fra følgende,
som skal gennemføres i december 2000 og indgå i indekset for januar 2001:
a)
b)
c)
tjenester ydet af hospitaler (COICOP/HICP 06.3);
socialsikringstjenester ydet i hjemmet, f.eks. rengøring, madlavning,
transport af handicappede (indgår som en del af COICOP/HICP 12.4.0);
pensionistboliger, handicapboliger (indgår som en del af COICOP/HICP
12.4.0).
6.
7.
8.
9.
Med hensyn til definition og behandling af priser, dvs. artikel 4 ("Priser") i
forslaget, fandt afstemningen i arbejdsgruppen sted efter drøftelser af fordele og
ulemper ved de alternative muligheder, der var opstillet af taskforcen for
"behandling af sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring i HICP"
og af arbejdsgruppen selv.
(
1
)
Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96, som ændret ved Rådets forordning (EF)
nr. 1687/98.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0004.png
10.
Arbejdsgruppen og dens taskforcer har brugt mange timer på mange møder de
seneste tre år for at drøfte behandlingen af priser inden for sektorerne
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring. Alle de foreliggende muligheder
blev udførligt drøftet på arbejdsgruppens møde i marts. Det var imidlertid kun
den foreslåede løsning, der så ud til at ville kunne samle et flertal. Forslaget er
blevet accepteret af næsten alle medlemmerne af HICP-arbejdsgruppen,
herunder de vigtigste brugere, GD II og Den Europæiske Centralbank (ECB)(
2
).
(
2
)
ECB er dog endnu ikke formelt blevet hørt.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0005.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF)
om nærmere regler for gennemførelse af Rådets forordning (EF) nr. 2494/95
med hensyn til minimumsstandarder for behandling af produkter inden for
sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring i de harmoniserede
forbrugerprisindekser
(EØS-relevant tekst)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 2494/95 af 23. oktober 1995 om
harmoniserede forbrugerprisindekser(
3
), især artikel 4 og artikel 5, stk. 3;
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
efter høring af Den Europæiske Centralbank(
4
), og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
i henhold til artikel 5, stk. 1, litra b), i forordning (EF) nr. 2494/95 skal hver
medlemsstat udarbejde et harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP) fra og med
indekset for januar 1997;
i Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96(
5
), som ændret ved Rådets
forordning (EF) nr. 1687/98(
6
) og (EF) nr. 1688/98(
7
), defineres HICP's
dækningsområde som de varer og tjenesteydelser, der indgår i husholdningernes
pengeudgifter til konsum; varer og tjenesteydelser inden for sektorerne
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring falder ind under HICP's
dækningsområde; husholdningernes pengeudgifter til konsum dækker også
udgifter, som personer bosat i institutionelle husholdninger pådrager sig;
i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1749/96, især artikel 3 og bilag Ia, skal
en udvidet dækning af sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring
gennemføres i december 1999 og indgå i indekset for januar 2000, og derfor bør
de metodemæssige enkeltheder for inkluderingen specificeres i henhold til den
procedure, der er omhandlet i artikel 14 i Rådets rammeforordning,
(2)
(3)
(
3
)
()
(
5
)
(
6
)
(
7
)
4
EFT L 257 af 27.10.1995, s. 1.
Udtalelse afgivet den ...
EFT L 229 af 10.9.1996, s. 3.
EFT L 214 af 31.7.1998, s. 12.
EFT L 214 af 31.7.1998, s. 23.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0006.png
forordning (EF) nr. 2494/95; tidsplanen for inkludering af tjenesteydelser på
hospitalsområdet og af sociale tjenesteydelser udført i hjemmet, i
pensionistboliger og i handicapboliger bør specificeres i henhold til samme
procedure.
(4)
der er mulighed for betydelige proceduremæssige forskelle i behandlingen af
varer og tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og
social sikring i HICP; det er nødvendigt med en harmoniseret metodologi for
sådanne varer og tjenesteydelser for at sikre, at de HICP'er, der fremkommer,
opfylder kravene til sammenlignelighed som fastsat i artikel 4 i forordning (EF)
nr. 2494/95;
behandlingen af varer og tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen,
uddannelse og social sikring er i overensstemmelse med definitionerne i Det
Europæiske Nationalregnskabssystem (ENS) 1995(
8
);
Udvalget for Det Statistiske Program har ikke afgivet en udtalelse inden for den
frist, som var fastsat af udvalgets formand; i overensstemmelse med den
procedure, der er fastlagt i artikel 14, stk. 2, i forordning (EF) nr. 2494/95,
forelægger Kommissionen derfor straks Rådet et forslag til de foranstaltninger,
der skal træffes -
(5)
(6)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Formål
Denne forordnings formål er at fastlægge en række minimumsstandarder for
behandling af varer og tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen,
uddannelse og social sikring i de harmoniserede forbrugerprisindekser for at sikre, at
de er pålidelige og relevante og opfylder kravene til sammenlignelighed som fastsat i
artikel 4 i forordning (EF) nr. 2494/95.
Artikel 2
Definition
1.
Ved
refusioner
forstås de betalinger, som offentlige organer, sociale
myndigheder og non profit-institutioner rettet mod husholdningerne (NPIH)
foretager til husholdningerne som direkte følge af køb af individuelt
specificerede varer og tjenesteydelser, som i første omgang er blevet betalt af
husholdningerne.
Forsikringsselskabers udbetalinger
betragtes ikke som refusioner.
af erstatninger
til
husholdningerne
2.
(
8
)
Rådets forordning (EF) nr. 2223/96 (EFT L 310 af 13.10.1996).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0007.png
3.
Andre betalinger eller prisnedsættelser, som ydes husholdningerne af
offentlige organer, sociale myndigheder og non profit-institutioner rettet mod
husholdningerne (NPIH) i form af hjælp til nedbringelse af husholdningens
udgifter, f.eks. boligsikring til lejere, ydelser ved sygdom, handicapydelser,
ydelser til hjælp til pleje af ældre slægtninge eller stipendier til studerende,
betragtes som sociale kontantydelser. De behandles som indkomstoverførsler
til husholdningerne, og der er derfor ikke tale om refusioner.
Artikel 3
Dækningsområde
1.
Varer og tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og
social sikring, hvortil der går midler fra husholdningernes pengeudgifter til
konsum, dækkes af HICP og grupperes i overensstemmelse med
COICOP/HICP som fastlagt i Kommissionens forordning (EF) nr. 2214/96 af
20. november 1996 om harmoniserede forbrugerprisindekser: indsendelse og
formidling af delindekser under HICP(
9
).
Alle leverandører af varer og tjenesteydelser inden for sektorerne
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring, f.eks. offentlige og private
institutioner, non profit-institutioner rettet mod husholdningerne (NPIH) eller
private selvstændige dækkes af HICP uanset deres retlige form. Dette
udelukker enkeltpersoner eller grupper af enkeltpersoner som producenter af
varer og ikke-finansielle tjenester udelukkende til eget brug.
I overensstemmelse med COICOP/HICP omfatter
uddannelse
(position 10)
udelukkende uddannelsestjenester. Hvis der betales en samlet pris for
uddannelsestjenester i sammenhæng med uddannelsesmateriale eller
uddannelsesmæssige støttetjenester, udskilles elementerne og henføres til de
pågældende positioner i COICOP/HICP. Hvis en sådan samlet pris ikke kan
opdeles i priserne for de enkelte elementer, henføres den samlede pris til
position 10 i COICOP/HICP.
Grænsetilfælde mellem uddannelsestjenester på førskoleundervisningsniveau
og sociale børnepasningsfaciliteter som f.eks. vuggestuer, børnehaver og lign.
skal henføres til position 10 i COICOP/HICP, hvis barnets alder ved
optagelsen ikke er under tre år, og hvis aktiviteterne består i organiseret
undervisning i et skolelignende miljø, der skal tjene som overgang fra
atmosfæren i hjemmet til skoleatmosfæren. Hvis det vigtigste formål derimod
ikke er pædagogisk, men derimod at yde hjælp og støtte til børnepasning, skal
den pågældende tjeneste henføres til position 12.4.0 i COICOP/HICP.
Hvis hospitaler ud over de tjenester, der falder ind under position 06.3 i
COICOP/HICP, tilbyder deres indlagte patienter andre varer eller tjenester,
som de skal betales særskilt for, skal sådanne varer og tjenester ikke henføres
til position 06.3.0 men til den relevante position i COICOP/HICP.
2.
3.
4.
5.
(
9
)
EFT L 296 af 21.11.1996, s. 8.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0008.png
Artikel 4
Priser
1.
De pågældende HICP-delindekser beregnes ved anvendelse af en formel, som
er i overensstemmelse med den formel af Laspeyres-typen, der anvendes til
andre delindekser. De skal afspejle prisændringer på grundlag af
husholdningernes ændrede udgifter til opretholdelse af samme
forbrugsmønster, ligesom de skal afspejle sammensætningen af
forbrugerpopulationen i basis- eller referenceperioden.
(a)
De køberpriser for varer og tjenesteydelser inden for sektorerne
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring, der anvendes i HICP,
skal svare til de beløb, der betales af forbrugerne, med fradrag af
refusioner.
Ændringer i køberpriser, som er et udtryk for ændringer i de regler,
som bestemmer dem, skal afspejles som prisændringer i HICP.
Hvis køberpriserne er indeksregulerede, skal ændringer i indekset
afspejles som prisændringer i HICP.
Ændringer i køberpriser, som er et udtryk for ændringer forbrugernes
indkomster, skal afspejles prisændringer i HICP.
2.
(b)
(c)
(d)
3.
Hvis kvaliteten ændres, behandles priserne i henhold til de regler, der
anvendes i forbindelse med specifikationsændringer, og navnlig reglerne
vedrørende kvalitetsjusteringer i henhold til artikel 5 i Kommissionens
forordning (EF) nr. 1749/96.
Hvis en vare eller tjenesteydelse inden for sektorerne sundhedsvæsen,
uddannelse og social sikring er blevet stillet gratis til rådighed for forbrugerne,
og der så senere opkræves en betaling, skal ændringen fra nul til den faktiske
pris, og omvendt, afspejles i HICP.
Hvis varer eller tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen,
uddannelse og social sikring sammen med andre varer og tjenesteydelser er
blevet stillet gratis til rådighed for forbrugerne, og der senere kræves særskilt
betaling for disse, skal denne ændring afspejles i HICP.
Hvor det er relevant, finder den procedure, der er truffet bestemmelse om i
artikel 5 i Kommissionens forordning (EF) nr. 2646/98(
10
) om tariffer,
tilsvarende anvendelse.
4.
5.
6.
(
10
)
EFT L 335 af 10.12.1998, s. 30.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 5
Grundlæggende information
Grundlæggende information omfatter alle køberpriser for varer og tjenesteydelser
inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring samt de elementer,
der indgår heri, sammen med vægtninger, som er udtryk for niveau, timing og
forbrugsstruktur for sådanne varer og tjenesteydelser i henhold til de
prisbestemmende socioøkonomiske karakteristika.
Artikel 6
Datakilder
1.
2.
De pågældende HICP-delindekser beregnes af medlemsstaterne ud fra
grundlæggende information som defineret i artikel 5.
Statistiske enheder som offentlige organer, sociale myndigheder og non
profit-institutioner rettet mod husholdningerne (NPIH), der af
medlemsstaterne anmodes om at samarbejde i indsamlingen eller
leveringen af grundlæggende information, er forpligtet til at give
ærlige og fuldstændige oplysninger inden for de fastsatte frister og
efter anmodning give de organer og institutter, der er ansvarlige for
udarbejdelsen af officielle statistikker, oplysninger med den
detaljeringsgrad, der er nødvendig for at vurdere, om der er
overensstemmelse
med
kravene
til
HICP-delindeksernes
sammenlignelighed og kvalitet.
Artikel 7
Sammenlignelighed
HICP'er, der er udarbejdet i henhold til de procedurer, der er beskrevet i artikel 4 og 5
i denne forordning eller andre procedurer, der ikke resulterer i et indeks, der i forhold
til indeks beregnet efter de førstnævnte procedurer systematisk afviger med mere end
en tiendedel af et procentpoint i gennemsnit for det pågældende år i forhold til året
forinden, anses for at være sammenlignelige.
Artikel 8
Kvalitetskontrol
1.
Medlemsstaterne kan anvende procedurer, der adskiller sig fra dem, der er
omhandlet i artikel 4 og 5 i denne forordning, under forudsætning af at de
giver Kommissionen (Eurostat) en beskrivelse af de procedurer, der er valgt til
behandling af varer og tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen,
uddannelse og social sikring, før disse procedurer tages i anvendelse.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Medlemsstaterne skal efter anmodning give Kommissionen (Eurostat)
tilstrækkelige oplysninger til at vurdere, hvorledes de procedurer, der er
omhandlet i artikel 4 og 5 i denne forordning, fungerer. Resultatet af en sådan
vurdering indgår i den rapport, som Kommissionen skal afgive til Rådet i
henhold til artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 1688/98.
Artikel 9
Gennemførelse
Bestemmelserne i denne forordning skal gennemføres af medlemsstaterne i
december 1999, og de skal indgå i indekset for januar 2000, bortset fra følgende, som
skal gennemføres i december 2000 og indgå i indekset for januar 2001:
a)
b)
c)
tjenester ydet af hospitaler (COICOP/HICP 06.3);
socialsikringstjenester ydet i hjemmet, f.eks. rengøring, madlavning,
transport af handicappede (indgår som en del af COICOP/HICP 12.4.0);
pensionistboliger,
handicapboliger
COICOP/HICP 12.4.0).
Artikel 10
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
De
Europæiske Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
(indgår
som
en
del
af
På Rådets vegne
Formand
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0011.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
F
ORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Rådets forordning (EF) om nærmere regler for gennemførelse af Rådets
forordning (EF) nr. 2494/95 med hensyn til minimumsstandarder for
behandling af produkter inden for sektorerne sundhedsvæsen,
uddannelse og social sikring i de harmoniserede forbrugerprisindekser
2.
B
UDGETPOST
Artikel B5-6000.
3.
R
ETSGRUNDLAG
Rådets forordning (EF) nr. 2494/95.
4.
B
ESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
4.1
Foranstaltningens generelle formål
Formålet med Rådets forordning er at fremme arbejdsprogrammet i
forbindelse med harmoniserede forbrugerprisindekser (HICP’er) i
overensstemmelse med kravene i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab. HICP udgør grundlaget for Den Monetære
Unions Forbrugerprisindeks (MUICP), der bl.a. anvendes af Den
Europæiske Centralbank til at overvåge inflationen i Den Økonomiske
og Monetære Union. Rådets forordning (EF) nr. 2494/95 danner
grundlag for Kommissionens specifikke forordninger, hvorefter
medlemsstaterne skal udarbejde HICP'er i overensstemmelse med de
begreber, metoder og den praksis, som er foreslået af arbejdsgruppen
vedrørende harmonisering af forbrugerprisindeks(
11
) og godkendt af
Udvalget for Det Statistiske Program i henhold til forskriftsudvalgets
procedure.
Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96 af 9. september 1996
omhandler foranstaltninger om oprindelig dækning, varer og
tjenesteydelser, som har fået økonomiske betydning, minimumsnormer
for kvalitetsjusteringer, minimumsnormer for priser, prisindeks for
basisaggregater og minimumsnormer for stikprøveudtagning.
Kommissionens forordning (EF) nr. 2214/96 af 20. november 1996
vedrører de HICP-delindeks, som skal udarbejdes, fremsendes og
offentliggøres hver måned fra og med indekset for januar 1997.
(
11
)
Eskpertgruppe.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Kommissionens forordning (EF) nr. 2454/97 af 10. december 1997
fastsættes minimumsnormer for kvaliteten af de vægtninger, der bruges
ved udarbejdelsen af HICP.
Ved Rådets forordning (EF) nr. 1687/98 af 20. juli 1998 ændres
Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96 med hensyn til dækningen
af varer og tjenesteydelser i HICP fra december 1999.
Ved Rådets forordning (EF) nr. 1688/98 af 20. juli 1998 ændres
Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96 med hensyn til HICP's
dækning af geografisk område og population fra december 1999.
I henhold til Kommissionens beslutning af 9. september 1996
(C(96)2452) tildeles støtte til finansiering af en del de ekstra
omkostninger, som medlemsstaterne måtte blive påført ved
gennemførelsen af ovennævnte normer.
I Kommissionens forordning (EF) nr. 2646/98 af 9. december 1998
fastsættes nærmere regler for gennemførelse af Rådets forordning (EF)
nr. 2494/95 vedrørende minimumsstandarder for behandling af tariffer
inden for det harmoniserede forbrugerprisindeks.
I henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96, som ændret
ved Rådets forordning (EF) nr. 1687/98, især artikel 3 og bilag Ia, skal
sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring implementeres
i december 1999 og indgå i indekset for januar 2000. Derfor bør de
metodemæssige enkeltheder for indregningen specificeres i henhold til
den procedure, der er omhandlet i artikel 14 i Rådets rammeforordning,
forordning (EF) nr. 2494/95. Tidsplanen for inkludering af
tjenesteydelser på hospitalsområdet og af sociale tjenesteydelser udført
i hjemmet, i pensionistboliger og i handicapboliger bør specificeres i
henhold til samme procedure.
I dette forslag til Rådets forordning defineres metoden for inkludering
af produkter inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social
sikring, dvs. hvorledes sådanne produkter skal behandles i HICP, samt
tidsplanen for inkludering af de undtagelser, der er nævnt ovenfor.
Sideløbende med nærværende forslag behandles et forslag til
Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens
forordning (EF) nr. 2214/96 om delindekser under HICP. Desuden vil
et udkast til Kommissionens forordning om nærmere regler for
behandling af forsikring i de harmoniserede forbrugerprisindekser og
om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2214/96 snart blive
sendt til Kommissionens Generalsekretariat, således at den skriftlige
procedure kan indledes.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.2
Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens
fornyelse
I henhold til Rådets rammeforordning skal harmoniseringen ske i
etaper. Den første etape - i februar 1996 - krævede meget få ressourcer,
da den næsten udelukkende var baseret på eksisterende
forbrugerprisindeks. Den anden - i januar 1997 - krævede betydelige
ressourcer. Den tredje - i december 1999 - vil også kræve betydelige
ressourcer. Inkluderingen af tjenesteydelser inden for sundhedsvæsen,
uddannelse og social sikring indgår i det tredje etape af
harmoniseringen i henhold til Kommissionens forordning (EF)
nr. 1749/96, som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 1687/98 og
(EF) nr.1688/98 om udvidet dækning. I finansieringsoversigten til de to
forordninger, som ændringerne blev indført ved, behandles de
finansielle virkninger af en udvidet dækning generelt. I dette forslag til
Rådets forordning defineres metoden for inkludering af produkter
inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring, dvs.
hvorledes sådanne produkter skal behandles i HICP, samt tidsplanen
for inkludering af de undtagelser, der er nævnt ovenfor.
5.
K
LASSIFIKATION AF UDGIFTERNE
/
INDTÆGTERNE
IOU : OB.
6.
UDGIFTERNES
/
INDTÆGTERNES ART
Tilskud til samfinansiering (66,6%) med nationale myndigheder;
Udgifter til administration - se pkt. 10.
7.
F
INANSIELLE VIRKNINGER
7.1
Beregningsmetode
for
de
samlede
omkostninger
ved
foranstaltningen
(forholdet
mellem
gennemsnitsomkostningerne pr. enhed og de samlede
omkostninger)
Den foreslåede forordning er nødvendig for at nå frem til
sammenlignelige målinger af inflationen, der udgør grundlaget for Den
Monetære Unions Forbrugerprisindeks (MUICP), der bruges til at
overvåge inflationen i Den Økonomiske og Monetære Union fra
januar 1999. Nogle medlemsstater er bedre stillede end andre med
hensyn til at håndtere de nødvendige systemændringer.
De finansielle virkninger af tredje etape, der skal implementeres fra
december 1999, vil næsten udelukkende skyldes en generel udvidelse
af dækningen med hensyn til produkt, population og geografisk
dækning. Forslaget til Rådets forordning vedrører kun behandlingen af
priser for produkter inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og social sikring. Selv om nogle medlemsstater har anført, at de måske
kommer til at afholde ekstra omkostninger som følge af den foreslåede
behandling, er der ikke noget, der tyder på finansielle virkninger af
betydning som følge af den foreslåede behandling. I henhold til
artikel 13 i Rådets forordning (EF) nr. 2494/95 er medlemsstaterne
ikke forpligtet til at gennemføre den foreslåede forordning, medmindre
Kommissionen (Eurostat) afholder to tredjedele af de yderligere
omkostninger
indtil udløbet
af foranstaltningernes
andet
gennemførelsesår. Størrelsesorden af de samlede omkostninger for
udvidelsen af HICP's
dækningsområde
som angivet
i
finansieringsoversigterne til Rådets forordning (EF) nr. 1687/98 og
(EF) nr. 1688/98, der er på ca. 1,4 mio. EUR, skulle imidlertid være
tilstrækkeligt til at dække ekstra omkostninger i forbindelse med den
foreslåede foranstaltning.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer
Medlemsstaterne kan foretage en opdeling af udgifterne til
foranstaltningerne i forbindelse med tildelingen af de til rådighed
værende budgetmidler.
8.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Der vil blive indgået særlige aftaler med medlemsstaterne med henblik på at
sikre, at der træffes passende foranstaltninger, og at de nødvendige
oplysninger fremlægges .
9.
O
PLYSNINGER OM COST
-
EFFECTIVENESS
9.1
Specifikke og kvantificerbare mål, målgruppe
Specifikke mål:
Forbedrede og sammenlignelige forbrugerprisindeks.
Målgruppe:
Medlemsstaternes brugere af prisindeks vil drage fordel af de
forbedrede inflationsmålinger. HICP udgør grundlaget for Den
Monetære Unions Forbrugerprisindeks (MUICP), der bl.a. anvendes af
Den Europæiske Centralbank til at overvåge inflationen i Den
Økonomiske og Monetære Union.
9.2
Begrundelse for foranstaltningen
Rådets rammeforordning (EF) nr. 2494/95 skulle kunne forbedre de
nationale forbrugerprisindeks’ pålidelighed, relevans og internationale
sammenlignelighed. Endvidere skulle medlemsstaterne kunne udveksle
viden vedrørende udarbejdelse af forbrugerprisindeks.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vigtigste usikkerhedsmomenter:
Rådets rammeforordning fastlægger kun en generel ramme, inden for
hvilken der er en lang række tekniske detailspørgsmål, som skal
afklares i samarbejde med medlemsstaterne.
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
I gennemførelsesbestemmelserne er der foreskrevet omfattende
overvågning og udarbejdelse af passende resultatindikatorer på basis af
spørgeskemaer og Eurostats revisionsbesøg (ang. udgifterne hertil se
nedenfor).
I henhold til Rådets forordning (EF) nr. 2494/95 skal der foretages en
evaluering i november 1997 og igen i november 1999. Evalueringen fra
1997 blev forelagt Ministerrådet i form af dokument KOM(1998)104
endelig udg. I henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1687/98 skal der
udarbejdes endnu en rapport til Rådet, der skal indeholde en vurdering
af, hvorledes bestemmelserne i forordningen fungerer, navnlig begrebet
husholdningernes pengeudgifter til konsum i relation til relevante
alternative begreber.
10.
U
DGIFTER TIL ADMINISTRATION
(B
UDGETTETS SEKTION
III,
DEL
A)
Den faktiske afsættelse af de nødvendige administrative ressourcer sker ved
Kommissionens årlige afgørelse om ressourcetildeling, bl.a. under
hensyntagen til antallet af ansatte og de supplerende beløb, der måtte være
tildelt af budgetmyndigheden.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0016.png
10.1 Indvirkningen på antallet af stillinger
Stillingstype
Antal ansatte, der skal
tilknyttes forvaltningen
af foranstaltningen
faste
stillinger
midlerti-
dige
stillinger
heraf
varighed
ved anvendelse af
eksisterende res-
sourcer i det pågæl-
dende generaldi-
rektorat eller den
pågældende
tjeneste
3�½
2
1
1
ved anven-
delse af
yderligere
ressourcer
3 år
Tjenestemænd
eller midlertidig
ansatte
Andre ressourcer
Eksperter (A-7003)
A
B
C
3�½
2
1
1
7�½
I alt
7�½
De årlige udgifter til eksisterende ressourcer:
Tjenestemænd (*)
=
108.000 x 6�½ x 3 år
= 2.106.000 Euro
Eksperter (A-1178) = 37.000 ECU x 3 år = 111.000 EUR
(*)
Ved at bruge eksisterende ressourcer til administration af
foranstaltningen (for tjenestemænd er beregningen baseret på graderne
A-1, A-2, A-4, A-5 og A-7)
10.2 De supplerende menneskelige ressourcers samlede finansielle
indvirkning
ingen
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0017.png
10.3 Forøgelse af andre driftsudgifter som følge af foranstaltningen
Budgetpost
A-7031 Arbejdsgrupper
under Udvalget for Det
Statistiske Program
A-701 Udgifter
revisionsbesøg
medlemsstaterne
I alt
til
i
Beløb
72.000
Beregningsmetode
4 møder à 6000
udgifter (x 3 år)
til dækning af de delegeredes
95.000
Revisionsbesøg i 10 medlemsstater - 3 dage à
120 pr. dag + rejseomkostninger (x 3 år)
167.000
Forøgelsen af "andre driftsudgifter" skyldes harmoniseringen som
sådan og er også omhandlet i finansieringsoversigterne for Rådets
forordning (EF) nr. 1687/98 og (EF) nr. 1688/98.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0018.png
FORSLAGETS KONSEKVENSER FOR ERHVERVSLIVET
HERUNDER ISÆR SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER
(SMV'
ER
)
F
ORSLAGETS BETEGNELSE
:
Forslag til Rådets forordning (EF) om nærmere regler for gennemførelse af Rådets
forordning (EF) nr. 2494/95 med hensyn til minimumsstandarder for behandling af
produkter inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring i de
harmoniserede forbrugerprisindekser
R
EFERENCENUMMER
: 99009
F
ORSLAGET
:
1.
Hvorfor er det - under hensyn til subsidiaritetsprincippet - nødvendigt
med fællesskabslovgivning på dette område, og hvad er dens
hovedformål?
Formålet er at fremskynde gennemførelsen af arbejdsprogrammet, som skal
gøre det muligt at udarbejde harmoniserede forbrugerprisindekser (HICP'er),
der opfylder kravene i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
HICP'erne er udarbejdet med det formål at foretage internationale
sammenligninger af inflationen i forbrugerpriserne. De udgør grundlaget for
Den Monetære Unions Forbrugerprisindeks (MUICP), der bl.a. skal
anvendes af Den Europæiske Centralbank til at overvåge inflationen i Den
Økonomiske og Monetære Union og til vurdering af konvergensen med
hensyn til inflation.
Rådets forordning (EF) nr. 2494/95 danner grundlag for Kommissionens
specifikke forordninger, hvorefter medlemsstaterne skal udarbejde HICP’er i
overensstemmelse med de begreber, metoder og den praksis, som er foreslået
af arbejdsgruppen vedrørende harmonisering af forbrugerprisindeks(
12
) og
godkendt af Udvalget for Det Statistiske Program i henhold til
forskriftsudvalgets procedure. I henhold til artikel 5, stk. 3, i Rådets HICP-
forordning, er det nødvendigt med gennemførelsesforanstaltninger for at
sikre HICP'ernes sammenlignelighed og opretholde og bevare deres
pålidelighed. Indtil nu har Kommissionen vedtaget fire forordninger om
specifikke normer for udarbejdelsen af HICP'er. Den første forordning,
Kommissionens forordning (EF) 1749/96 om oprindelige foranstaltninger,
omfatter seks tekniske områder: oprindelig dækning, varer og
tjenesteydelser, som har fået økonomiske betydning, basisaggregater og
minimumsnormer for kvalitetsjusteringer, stikprøveudtagning og priser. Den
anden forordning, Kommissionens forordning (EF) nr. 2214/96, vedrører
HICP og delindeks, som fremsendes til og videreformidles af Eurostat. Den
(
12
)
Ekspertgruppe.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0019.png
tredje forordning, Kommissionens forordning (EF) nr. 2454/97, fastsætter
minimumsnormer for kvaliteten af de vægtninger, der anvendes til
udarbejdelse af HICP. Den fjerde, Kommissionens forordning (EF)
nr. 2646/98, definerer minimumsnormer for behandling af tariffer i HICP.
Under den samme rammeforordning fra Rådet har dette desuden vedtaget to
gennemførelsesforordninger, der har ændret Kommissionens forordning (EF)
nr. 1749/96 ved hensyn til HICP's dækning. Med Rådets forordning (EF)
nr. 1687/98 udvides dækningen af varer og tjenesteydelser, og med Rådets
forordning (EF) nr. 1688/98 udvides det geografiske og populationsmæssige
dækningsområde, og begrebet "husholdningernes pengeudgifter til konsum"
defineres.
Den 7. marts 1997 offentliggjorde Eurostat det første sæt harmoniserede
forbrugerpisindekser (HICP'er) i henhold til artikel 5, stk. 1, litra b), i Rådets
forordning (EF) nr. 2494/95. HICP'erne er udarbejdet med det formål at
foretage internationale sammenligninger af inflationen i forbrugerpriserne.
De udgør grundlaget for Den Monetære Unions Forbrugerprisindeks
(MUICP), der bl.a. anvendes af Den Europæiske Centralbank til at overvåge
inflationen i Den Økonomiske og Monetære Union og til vurdering af
konvergensen.
I henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96, som ændret ved
Rådets forordning (EF) nr. 1687/98, især artikel 3 og bilag Ia, skal sektorerne
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring implementeres i
december 1999 og indgå i indekset for januar 2000. Derfor bør de
metodemæssige enkeltheder for indregningen specificeres i henhold til den
procedure, der er omhandlet i artikel 14 i Rådets rammeforordning,
forordning (EF) nr. 2494/95. Tidsplanen for inkludering af tjenesteydelser på
hospitalsområdet og af sociale tjenesteydelser udført i hjemmet, i
pensionistboliger og i handicapboliger bør specificeres i henhold til samme
procedure.
I dette forslag til Rådets forordning defineres metoden for inkludering af
produkter inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring,
dvs. hvorledes sådanne produkter skal behandles i HICP, samt tidsplanen for
inkludering af de undtagelser, der er nævnt ovenfor.
I dette forslag til forordning gentages det, at de køberpriser for varer og
tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social
sikring, der skal anvendes i HICP, i overensstemmelse med fastsatte
normer(
13
) og ENS 1995 skal svare til de beløb, der betales af forbrugerne,
med fradrag af refusioner. De pågældende HICP-delindekser bør beregnes
ved hjælp af en formel, som er i overensstemmelse med den formel af
Laspeyres-typen, der anvendes til andre delindekser, dvs. at de skal afspejle
prisændringer på grundlag af husholdningernes ændrede udgifter til
(
13
)
Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96, som ændret ved Rådets forordning (EF)
nr. 1687/98.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opretholdelse af samme
forbrugsmønster,
ligesom de skal afspejle
sammensætningen
af forbrugerpopulationen i basis- eller referenceperioden.
I overensstemmelse med Laspeyres princip og de relevante bestemmelser i
Kommissionens forordning (EF) nr. 2646/98 om minimumsnormer for
behandling af tariffer foreslås det nærmere bestemt i dette udkast til
forordning, at ændringer i køberpriser, som er et udtryk for ændringer i de
regler, som bestemmer dem, bør afspejles som prisændringer i HICP, og at
ændringer i køberpriserne som følge af ændringer i forbrugernes indkomster
også
skal afspejles som prisændringer i HICP.
Det gøres dog klart i forslaget til forordning, at medlemsstaterne i en
overgangsperiode
kan
anvende procedurer, der adskiller sig fra de ovenfor
nævnte, under forudsætning af at de giver Kommissionen (Eurostat) en
beskrivelse af de valgte procedurer, før disse tages i anvendelse. På
anmodning skal medlemsstaterne give Eurostat tilstrækkelige oplysninger til
at
foretage en vurdering af,
hvordan disse procedurer fungerer. Det er
Eurostats hensigt at lade resultatet af en sådan vurdering indgå i den rapport,
som Kommissionen skal afgive til Rådet i henhold til artikel 2 i Rådets
forordning (EF) nr. 1688/98.
Bestemmelserne i denne forordning skal gennemføres af medlemsstaterne i
december 1999, og de skal indgå i indekset for januar 2000, bortset fra
følgende, som skal gennemføres i december 2000 og indgå i indekset for
januar 2001:
a)
tjenester ydet af hospitaler (COICOP/HICP 06.3);
b) socialsikringstjenester ydet i hjemmet, f.eks. rengøring, madlavning,
transport af handicappede (indgår som en del af COICOP/HICP 12.4.0);
c)
pensionistboliger, handicapboliger
COICOP/HICP 12.4.0).
(indgår
som
en
del
af
K
ONSEKVENSERNE FOR ERHVERVSLIVET
2.
Hvem berøres af forslaget?
hvilke erhvervssektorer?
HICP'er udarbejdes på grundlag af vægte og priser fra alle erhvervssektorer,
der leverer varer og tjenesteydelser til direkte imødekommelse af
forbrugernes efterspørgsel inden for rammerne af husholdningernes
pengeudgifter til konsum. Denne forordning vedrører behandlingen af varer
og tjenesteydelser inden for sektorerne sundhedsvæsen, uddannelse og social
sikring. Både udvidelsen af HICP's dækningsområde til at omfatte
husholdningernes pengeudgifter til konsum og begrebet "forbrugerpriser" er
blevet fastslået i Kommissionens forordning (EF) nr. 1749/96, som ændret
ved Rådets forordning (EF) nr. 1687/98 og 1688/98. I dette forslag til
forordning defineres metoden for inkludering af produkter i sektorerne
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring, dvs. hvorledes sådanne
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
produkter skal behandles i HICP, samt tidsplanen for inkludering af de
undtagelser, der er nævnt ovenfor. Selv om forslaget til forordning kan
betyde, at der i nogle medlemsstater skal indsamles nye data, forventes det
ikke at få særlige konsekvenser for de små og mellemstore virksomheder ud
over den yderligere indsamling af data, der måtte være blevet pålagt ved
Rådets forordning (EF) nr. 2494/95. En stor del af de yderligere varer og
tjenesteydelser, der vil blive inkluderet i HICP, leveres af den offentlige
sektor. Deltagelsen i sådanne undersøgelser er normalt frivillig.
hvilke type virksomheder? (hvor stor en andel udgøres af små og
mellemstore virksomheder?)
Virksomhedernes størrelse er kun relevant i det omfang, at de indsamlede
priser bør være et korrekt udtryk for prisudviklingen i alle virksomheder for
så vidt angår begrebet husholdningernes pengeudgifter til konsum. I
princippet bør priserne indsamles i alle størrelser af virksomheder, der
leverer de pågældende varer og tjenesteydelser. I overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet fastlægges stikprøven af leverandører af tjenester
inden for sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring af de nationale
statistiske kontorer, ligesom det er tilfældet for andre varer og
tjenesteydelser, der falder ind under HICP.
findes disse virksomheder i bestemte geografiske områder af EU?
Det geografiske område er kun relevant i det omfang, at de indsamlede priser
bør være et korrekt udtryk for prisudviklingen i hele det økonomiske område
i medlemsstaterne for så vidt angår begrebet husholdningernes pengeudgifter
til konsum. Alle medlemsstaterne i EU samt Norge og Island berøres af
forslaget.
3.
Hvad skal erhvervslivet gøre for at efterleve de foreslåede regler?
De nationale statistiske kontorer sender prisindsamlere ud til leverandørerne.
Statistiske enheder som offentlige organer, sociale myndigheder og non
profit-institutioner rettet mod husholdningerne (NPIH), der af
medlemsstaterne anmodes om at samarbejde i indsamlingen eller
leveringen af grundlæggende information, er forpligtet til at give
ærlige og fuldstændige oplysninger inden for de fastsatte frister og
efter anmodning give de organer og institutter, der er ansvarlige
for udarbejdelsen af officielle statistikker, oplysninger med den
detaljeringsgrad, der er nødvendig for at vurdere, om der er
overensstemmelse med kravene til
HICP-delindeksernes
sammenlignelighed og kvalitet.
4.
Hvilke økonomiske konsekvenser antages forslaget at få?
for beskæftigelsen?
for investeringer og etablering af nye virksomheder?
for virksomhedernes konkurrenceevne?
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0022.png
Indirekte konsekvenser i og med at HICP'erne gør det muligt at foretage
internationale sammenligninger af inflationen i forbrugerpriserne. De giver
det statistiske grundlag for udarbejdelse af Den Monetære Unions
forbrugerprisindeks (MUICP), som vil være den vigtigste indikator for Den
Europæiske Centralbanks monetære politik. En fælles, stabil valuta er et
vigtigt skridt fremad for den europæiske integration og vil fremme den
økonomiske udvikling, hvilket vil få betydelig indflydelse på beskæftigelse,
investeringer og konkurrence.
5.
Indeholder forslaget bestemmelser, som tager højde for små og
mellemstore virksomheders særlige situation (gælder der f.eks. andre
eller mere lempelige krav for dem)?
Den foreslåede forordning forventes ikke at få særlige konsekvenser for de
små og mellemstore virksomheder ud over den yderligere indsamling af data,
der måtte være blevet pålagt ved Rådets forordning (EF) nr. 2494/95. I
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet er det de nationale statistiske
kontorer, der fastlægger stikprøven af leverandører af tjenester inden for
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring, ligesom det er tilfældet for
andre varer og tjenesteydelser, der falder ind under HICP.
H
ØRING
:
6.
Angiv de organisationer, som er blevet hørt om forslaget, og disses
synspunkter i hovedtræk.
Kommissionens GD II, Den Europæiske Centralbank og medlemsstaternes
centralbanker deltager aktivt i møderne i arbejdsgruppen(
14
) vedrørende
harmonisering af forbrugerprisindeks og i dennes taskforcer.
(
14
)
Eskpertgruppe.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441312_0023.png
SUPPLERENDE OPLYSNINGER OM EFTA-LANDENE
Titel:
Forslag til Rådets forordning (EF) om nærmere regler for
gennemførelse af Rådets forordning (EF) nr. 2494/95 med hensyn til
minimumsstandarder for behandling af produkter inden for sektorerne
sundhedsvæsen, uddannelse og social sikring i de harmoniserede
forbrugerprisindekser
Konsekvenser for EFTA-landene
EFTA-landene har været inddraget i drøftelserne i Udvalget for Det Statistiske
Program og Arbejdsgruppen vedrørende harmonisering af forbrugerprisindeks. De er
vidende om, at der vil blive fremsat forslag til en forordning, og der er ved
udarbejdelsen af dette forslag taget hensyn til deres synspunkter. De har til hensigt at
udarbejde harmoniserede forbrugerpisindekser (HICP'er) i overensstemmelse med
denne forordning.
23