Europaudvalget 1999
KOM (1999) 0379
Offentligt
1441313_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 22.07.1999
KOM(1999) 379 endelig udg.
99/0159(COD)
99/0160(COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF)
om ændring af forordning (EØF) nr. 3528/86 om beskyttelse
af skovene i Fællesskabet mod luftforurening
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF)
om ændring af forordning (EØF) nr. 2158/92 om beskyttelse
af skovene i Fællesskabet mod brande
(forelagt af Kommissionen)
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441313_0002.png
BEGRUNDELSE
Retsgrundlaget for Rådets forordning (EF) nr. 307/97 om ændring af forordning
(EØF) nr. 3528/86 om beskyttelse af skovene i Fællesskabet mod luftforurening
1
og
(EF) nr. 308/97 om ændring af forordning (EØF) nr. 2158/92 om beskyttelse af
skovene i Fællesskabet mod brande
2
er traktatens artikel 43.
Europa-Parlamentet anlagde sag herom ved Domstolen den 30. april 1997. Den
25. februar 1999 afsagde Domstolen dom i de fælles sager C-164/97 og C-165/97.
Dommen annullerer de to forordninger, fordi Rådet skulle have valgt traktatens
artikel 130S (nu traktatens artikel 175) som eneste retsgrundlag.
Domstolen har dog suspenderet virkningerne af annulleringen, indtil Rådet inden for
en rimelig frist har udstedt nye forordninger om det samme emne.
Det eneste formål med vedlagte forslag er at foreslå nye forordninger om det samme
emne som de to annullerede forordninger med traktatens artikel 175 som retsgrundlag.
Det skal bemærkes, at finansieringsrammen for de to aktioner er blevet afpasset efter
de beløb, der reelt er bevilget i budgettet for perioden 1997-1999, og de beløb, der er
afsat i FBF 2000.
1
2
EFT L 51 af 21.2.1997, s. 9.
EFT L 51 af 21.2.1997, s. 11.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441313_0003.png
99/0159(COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF)
om ændring af forordning (EØF) nr. 3528/86 om beskyttelse
af skovene i Fællesskabet mod luftforurening
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 175,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
4
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
5
,
i henhold til proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Anvendelsesperioden for Rådets forordning (EØF) nr. 3528/86 af
17. november 1986 om beskyttelse af skovene i Fællesskabet mod
luftforurening
6
udløb den 31. december 1996;
skoven spiller en væsentlig rolle for bevarelsen af den grundlæggende
økologiske ligevægt, navnlig ved dens indflydelse på jord, vand, klima, fauna
og flora; denne økologiske ligevægt er nødvendig for et bæredygtigt landbrug
og forvaltningen af landdistrikterne;
bevarelsen af skovene er vigtig af økonomiske, økologiske og sociale årsager
og bidrager bl.a. til at opretholde de sociale forhold for personer, der arbejder i
landbruget og i landdistrikterne;
EF og dets medlemsstater har på internationalt plan under de tværeuropæiske
ministerkonferencer om beskyttelse af Europas skove, som blev afholdt
henholdsvis i Strasbourg i 1990 og i Helsinki i 1993, forpligtet sig til at
(2)
(3)
(4)
3
4
5
6
EFT C
EFT C
EFT C
EFT L 326 af 21.11.1986, s. 2. Forordningen er senest ændret ved forordning (EØF) nr. 2157/92
(EFT L 217 af 31.7.1992, s. 1).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemføre en løbende undersøgelse af skader på skovene; foranstaltningerne i
forordning (EØF) nr. 3528/86 bidrager til at opfylde disse forpligtelser;
(5)
(6)
resultaterne af de systematiske undersøgelser viser, at der er klare tendenser i
den geografiske og tidsmæssige fordeling af skader på skovene i hele EF;
medlemsstaterne har oprettet observationsområder, hvor der foretages intensiv
og permanent overvågning af skovøkosystemerne; kun ved at videreføre denne
overvågning over en længere periode vil det være muligt at få større indsigt i
årsagssammenhængen mellem ændringer i skovøkosystemerne og de faktorer,
der påvirker dem;
derfor bør aktionen i forordning (EØF) nr. 3528/86 forlænges med fem år,
således at den kommer til at løbe i femten år fra den 1. januar 1987;
nærværende forordning fastsætter for hele aktionens varighed en
finansieringsramme, der udgør det primære referencegrundlag, jf. punkt 33 i
aftalen mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen af 6. maj 1999
om
budgetdisciplin
og
forbedring
af
budgetproceduren,
for
budgetmyndigheden inden for rammerne af den årlige budgetbehandling;
forordning (EØF) nr. 3528/86 bør ændres i overensstemmelse hermed -
(7)
(8)
(9)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Artikel 11 i forordning (EØF) nr. 3528/86 affattes således:
"Artikel 11
1.
2.
Aktionen skal løbe i femten år fra den 1. januar 1987.
Finansieringsrammen for aktionens gennemførelse er på 34 mio. EUR for
perioden 1997-2001.
De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne af
de finansielle overslag.
3.
Inden udløbet af den i stk. 1 nævnte periode forelægger Kommissionen Rådet
en beretning om denne forordnings anvendelse.".
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441313_0006.png
99/0160 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF)
om ændring af forordning (EØF) nr. 2158/92 om beskyttelse
af skovene i Fællesskabet mod brande
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 175,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
7
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
8
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
9
i henhold til proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Landbefolkningerne, især skovbrugerne og husdyrbrugerne, og navnlig deres
faglige organisationer, der er de vigtigste forvaltere af de europæiske
skovressourcer, spiller en vigtig rolle i fastlæggelsen af regionale planer for
bekæmpelse af brande, forebyggende skovbrug og hurtig indgriben, og det er
derfor vigtigt at skabe betingelserne for disse gruppers effektive deltagelse i
beskyttelsen af de europæiske skove imod denne miljøskadelige faktor;
anvendelsesperioden for Rådets forordning (EØF) nr. 2158/92 af 23. juli
1992 om beskyttelse af skovene i Fællesskabet mod brande
10
udløb den 31.
december 1996;
skovene spiller en væsentlig rolle for bevarelsen af den grundlæggende
økologiske ligevægt, navnlig ved dens indflydelse på jord, vand, klima, fauna
og flora; denne økologiske ligevægt er nødvendig for et bæredygtigt
landbrug og forvaltningen af landdistrikterne;
(2)
(3)
7
8
9
10
EFT C
EFT C
EFT C
EFT L 217 af 31.7.1992, s. 3.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
bevarelsen af skovene er vigtig af økonomiske, økologiske og sociale årsager
og bidrager bl.a. til at opretholde de sociale forhold for personer, der arbejder
i landbruget og i landdistrikterne;
EF og dets medlemsstater tillægger beskyttelsen af skovene en særlig
betydning og har i denne forbindelse indgået internationale forpligtelser om
en bæredygtig udvikling af skovene og beskyttelse af skovområderne bl.a. på
De Forenede Nationers Verdenskonference om Miljø og Udvikling i Rio de
Janeiro i 1992 og på to tværeuropæiske ministerkonferencer om beskyttelse
af skovene i Europa, som blev afholdt henholdsvis i Strasbourg i 1990 og i
Helsinki i 1993; aktionen i forordning (EØF) nr. 2158/92 bidrager til at
opfylde disse forpligtelser;
i henhold til forordning (EØF) nr. 2158/92 er 60 mio. ha skov eller henved
halvdelen af EF’s skovareal klassificeret som brandrisikozoner;
brande udgør fortsat en faktor, der begrænser en bæredygtig udvikling af
skovene i risikozonerne;
EF’s informationssystem for skovbrande, der blev oprettet i henhold til
artikel 5 i forordning (EØF) nr. 2158/92, har gjort det muligt at etablere et
EF-samarbejde inden for skovbrande; udbygningen af dette system vil give
EF et effektivt værktøj til bedre at evaluere aktionerne til beskyttelse af
skovene mod brande og bedre analysere brandårsagerne;
aktionen til beskyttelse af skovene mod brande som omhandlet i forordning
(EØF) nr. 2158/92 bør derfor fortsættes bl.a. for at styrke sammenhængen i
de skovbrugsforanstaltninger, der finansieres i risikozonerne, skærpe
bekæmpelsen af brandårsager samt forbedre forebyggelsen og
overvågningen, og den bør forlænges med fem år, således at den kommer til
at løbe i ti år fra den 1. januar 1992;
nærværende forordning fastsætter for hele aktionens varighed en
finansieringsramme, der udgør det primære referencegrundlag, jf. punkt 33 i
aftalen mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen af 6. maj 1999
om budgetdisciplin og
forbedring
af budgetproceduren,
for
budgetmyndigheden inden for rammerne af den årlige budgetbehandling;
forordning (EØF) nr. 2158/92 bør ændres i overensstemmelse hermed -
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Artikel 10, stk. 1 og 2, i forordning (EØF) nr. 2158/92 affattes således:
"1.
2.
Aktionen skal løbe i ti år fra den 1. januar 1992.
Finansieringsrammen for aktionens gennemførelse er på 50 mio. EUR for
perioden 1997-2001.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De årlige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden inden for rammerne
af de finansielle overslag.".
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441313_0009.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Videreførelse af aktionerne for beskyttelse af skovene i Fællesskabet mod
luftforurening (forordning (EØF) nr. 3528/86 -
aktion nr. 1)
og mod brande
(forordning (EØF) nr. 2158/92 -
aktion nr. 2).
2.
BUDGETPOST
B2-515 - Skove
3.
RETSGRUNDLAG
Traktatens artikel 175
4.
4.1
BESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN
Foranstaltningens generelle formål
Aktion nr. 1: Løbende, forbedrede oplysninger om skovenes sundhedstilstand
Aktion nr. 2: Løbende, forbedrede oplysninger om skovbrande samt om,
hvordan brande forebygges og overvåges
4.2
Foranstaltningens varighed
1997-2001
5.
5.1
5.2
6.
KLASSIFIKATION AF UDGIFTERNE/INDTÆGTERNE
Ikke-obligatoriske udgifter (IOU)
Opdelte bevillinger (OB)
UDGIFTERNES/INDTÆGTERNES ART
Jf. punkt 7
7.
7.1
FINANSIELLE VIRKNINGER
Beregningsmetode for de samlede omkostninger ved foranstaltningen
(fastlæggelse af gennemsnitsomkostningerne pr. enhed)
Aktion nr. 1:
– højst 50% EF-tilskud til projekter, som medlemsstaterne forelægger for
Kommissionen med henblik på regelmæssige rapporter om skovenes
sundhedstilstand, intensiv overvågning og pilot- og forsøgsprojekter
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441313_0010.png
– 100% EF-tilskud til foranstaltninger vedrørende samordning, evaluering
og opfølgning af aktionen.
EF-støttens fordeling kan anslås til 10% til regelmæssige rapporter, 65% til
intensiv overvågning, 15% til pilotprojekter og 10% til samordning.
Aktion nr. 2:
– maksimalt 30% eller 50% EF-tilskud (alt efter graden af brandrisiko) til
projekter/programmer forelagt, som medlemsstaterne forelægger for
Kommissionen med henblik på undersøgelser af årsagerne til skovbrande,
oplysningskampagner, forebyggelses- og overvågningsforanstaltninger
– maksimalt 15%, 30% eller 50% EF-tilskud (alt efter brandrisikoen) til en
forsættelse af EF's informationssystem for skovbrande
– 100% EF-tilskud til foranstaltninger vedrørende samordning, evaluering
og opfølgning af aktionen
– EF-støttens fordeling anslås således: 15% til undersøgelser af
brandårsager og til oplysningskampagner, 45% til forebyggelse, 35% til
overvågning og 5% til informationssystemet og samordning.
7.2
Omkostningernes fordeling på foranstaltningens elementer
Budgetmyndigheden har ikke fulgt Kommissionens forslag fra 1996 fuldt ud,
hvilket har medført en forskel mellem det reelt tildelte beløb og den
finansieringsramme, der oprindelig var fastsat i forordningerne. I
nedenstående tabel angives de reelt tildelte beløb i 1997, 1998 og 1999 samt
beløbene i forfaldsplanen i FBF 2000.
FB i mio. EUR (løbende priser)
1997
Beskyttelse af
skovene i
Fællesskabet
mod
luftforurening
Beskyttelse af
skovene i
Fællesskabet
mod brande
I alt
8,3
1998
6,2
1999
6,5
2000
6,5
2001
6,5
I alt
34
12,7
9,8
9,0
9,0
9,5
50
21,0
16,0
15,5
15,5
16,0
84
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441313_0011.png
7.4
Forfaldsplan for forpligtelses/betalingsbevillinger
Nedenstående tabel er ligeledes tilpasset til den reelle budgetgennemførelse i
perioden 1997-1999 og til FBF 2000
FB i mio. EUR
1997
1998
1999
2000
2001
2002 og I alt
følgende
regnskabs-
år
84,0
Forpligtelses-
bevillinger
Betalings-
bevillinger
1997
1998
1999
2000
2001
og følgende
regnskabsår
21,0
16,0
15,5
15,5
16,0
0,5
5,6
0,2
6,5
4,3
0,2
6,4
6,0
4,4
0,2
2,0
4,8
6,0
4,4
0,2
0,7
4,9
10,9
15,8
21
16
15,5
15,5
16,0
8.
9.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
OPLYSNINGER OM COST/EFFECTIVENESS
10.
UDGIFTER TIL ADMINISTRATION (DEL A I DET ALMINDELIGE
BUDGETS I SEKTION III)
For disse sidste punkter er finansieringsoversigten for de to forslag til
forordninger uændret i forhold til 1996.
11