Europaudvalget 2001
KOM (1999) 0403
Offentligt
1441332_0001.png
C 307 E/46
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
26.10.1999
Forslag til Rådets afgørelse om supplerende makrofinansiel bistand til Bulgarien
(1999/C 307 E/11)
KOM(1999) 403 endelig udg. — 1999/0165(CNS)
(Forelagt af Kommissionen den 29. juli 1999)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 308,
beløb, der skønnes at kunne tilvejebringes via IMF og
Verdensbanken, vil der fortsat være et betydeligt finansie-
ringsbehov, der skal dækkes i programperioden for at
kunne konsolidere reservestillingen og støtte gennem-
førelsen af målsætningerne i regeringens reformprogram;
(8) Fællesskabets ydelse af et langfristet lån til Bulgarien er en
passende foranstaltning til at lette landets finansielle
bindinger over for udlandet, afhjælpe betalingsbalance-
situationen og konsolidere reservestillingen;
(9) Fællesskabets lån bør forvaltes af Kommissionen;
under henvisning til forslag fra Kommissionen
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
og ud fra følgende betragtninger:
(10) traktaten indeholder ikke anden hjemmel til vedtagelse af
denne afgørelse end artikel 308
(1) Kommissionen har konsulteret Det Økonomiske og Finan-
sielle Udvalg forud for fremsættelsen af sit forslag;
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
(2) Bulgarien har iværksat fundamentale økonomiske
reformer og gør betydelige bestræbelser på at indføre en
markedsøkonomisk model;
Artikel 1
1.
Fællesskabet yder Bulgarien en langfristet lånefacilitet på
højst 100 mio. EUR i hovedstol med en maksimal løbetid på ti
år med henblik på at sikre en holdbar betalingsbalancesituation
og lette gennemførelsen af de nødvendige strukturreformer.
2.
Til dette formål bemyndiges Kommissionen til på Fælles-
skabets vegne at låne de nødvendige midler, som stilles til
rådighed for Bulgarien i form af et lån.
3.
Dette lån forvaltes af Kommissionen i nært samråd med
Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og på en måde, der er i
overensstemmelse med enhver aftale mellem IMF og Bulgarien.
Artikel 2
1.
Kommissionen bemyndiges til, efter samråd med Det
Økonomiske og Finansielle Udvalg, at aftale de økonomisk-
politiske betingelser knyttet til lånet med de bulgarske myndig-
heder. Disse betingelser skal være i overensstemmelse med de
aftaler, der er nævnt i artikel 1, stk. 3.
2.
Kommissionen
kontrollerer
med
regelmæssige
mellemrum i samarbejde med Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg og i koordination med IMF, at den økonomiske politik i
Bulgarien er i overensstemmelse med formålene med lånet, og
at lånebetingelserne overholdes.
(3) Bulgarien og Den Europæiske Union har undertegnet en
Europaaftale, hvormed der etableres et associeringsforhold;
(4) Det Europæiske Råd besluttede på sit møde i Luxembourg
i december 1997 at igangsætte en tiltrædelsesproces, der
omfatter Bulgarien og de øvrige central- og østeuropæiske
ansøgerlande samt Cypern;
(5) Bulgarien indgik i september 1998 en aftale med Den
Internationale Valutafond (IMF) om et arrangement
under den udvidede lånefacilitet (EFF) til støtte for rege-
ringens tilpasnings- og reformprogram;
(6) Verdensbanken vedtog i april 1998 en treårig bistands-
strategi for Bulgarien, som omfatter en betydelig finansie-
ring af tilpasninger og investeringer til støtte for Bulga-
riens reformbestræbelser inden for prioriterede områder;
(7) de bulgarske myndigheder har anmodet om finansiel
bistand fra de internationale finansielle institutioner,
Fællesskabet og andre bilaterale donorer; ud over det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441332_0002.png
26.10.1999
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
Artikel 3
C 307 E/47
1.
Lånet stilles til rådighed for Bulgarien i to rater. Med
forbehold af artikel 2 frigives den første rate på grundlag af
tilfredsstillende resultater med det makroøkonomiske program
som led i det løbende EFF-arrangement, der er aftalt med IMF.
2.
Med forbehold af artikel 2 frigives den anden rate på
grundlag af en tilfredsstillende fortsættelse af Bulgariens tilpas-
nings- og reformprogram og tidligst tre måneder efter frigi-
velsen af den første rate.
3.
Midlerne udbetales til Bulgariens nationalbank.
Artikel 4
1.
De lånoptagelses- og långivningstransaktioner, der er
nævnt i artikel 1, gennemføres med samme valørdato og må
for Fællesskabet ikke medføre omlægning af forfaldstiden, valu-
takurs- og renterisici eller andre kommercielle risici.
2.
Kommissionen skal, hvis Bulgarien ønsker det, træffe de
nødvendige foranstaltninger til at indføje en klausul om førtidig
tilbagebetaling i lånebetingelserne og til, at en sådan klausul
kan anvendes.
3.
Giver omstændighederne mulighed for en forbedring af
renten på lånene, kan Kommissionen på Bulgariens anmodning
helt eller delvist refinansiere sine oprindelige lånoptagelser eller
omlægge de hertil svarende finansielle betingelser. En sådan
refinansiering eller omlægning gennemføres på de betingelser,
der er fastsat i stk. 1, og må ikke resultere i en forlængelse af
den gennemsnitlige løbetid for de af transaktionerne berørte
lån eller i en forhøjelse af restgælden, udtrykt i løbende valuta-
kurs, på datoen for disse transaktioner.
4.
Bulgarien bærer alle de omkostninger, som Fællesskabet
afholder i forbindelse med indgåelse og gennemførelse af trans-
aktioner i henhold til denne afgørelse.
5.
Det Økonomiske og Finansielle Udvalg underrettes
mindst én gang om året om udviklingen i de transaktioner,
der er omhandlet i stk. 2 og 3.
Artikel 5
Kommissionen sender mindst én gang om året Europa-Parla-
mentet og Rådet en rapport, der indeholder en vurdering af
gennemførelsen af denne afgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441332_0003.png
C 307 E/48
DA
De Europæiske Fællesskabers Tidende
BILAG
26.10.1999
NØDVENDIGE BUDGETMIDLER FOR TILFØRSEL AF KAPITAL TIL GARANTIFONDEN I 1999 OG MARGEN
UNDER RESERVEN TIL LÅN OG LÅNEGARANTIER TIL FORDEL FOR TREDJELANDE
(i mio. EUR)
Transaktioner
Beregnings-
grundlag (
1
)
Tilførsel af midler
til fonden (
2
)
Reservemargen
346,0 (
3
)
Afgjorte transaktioner
EIB/Nye mandater (
4
)
— Central- og østeuropæiske lande
— Udviklingslande i Latinamerika og Asien
— Sydafrika
— Middelhavslande
— Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien
— Bosnien
EIB/Tidligere protokoller (
4
)
— Syrien
Makrofinansiel bistand
— Albanien III
— Bosnien I
Foreslåede transaktioner
— EIB/Tyrkiet (
5
)
— EIB/Kroatien (
6
)
Makrofinansiel bistand
— Bulgarien IV (
7
)
— Rumænien IV (
7
)
100
200
14,0
28,0
77,7
49,7
105
35
14,7
4,9
96,6
91,7
20
20
2,8
2,8
114,1
111,3
– 30
– 4,2
116,9
872,9
218,1
143,5
351,4
38,5
42,0
122,2
30,5
20,1
49,2
5,4
5,9
223,8
193,3
173,2
124,0
118,6
112,7
(
1
) Grundlaget er beregnet ved anvendelse af gældende garantidækningssatser, nemlig 70 % (EIB-lån, nye mandater), 75 % (EIB-lån,
tidligere protokoller) eller 100 % (makrofinansielle bistandslån).
2
) I overensstemmelse med kapitaltilførselsreglerne i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2728/94 af 31. oktober 1994. Eftersom fonden
(
nåede målbeløbet pr. 31. december 1997, er tilførselssatsen blevet nedsat til 14 %.
3
) Reserve til lån og lånegarantier til fordel for og i tredjelande for 1999 ifølge de finansielle overslag.
(
(
4
) Årlige beløb til lån, der forventes undertegnet i 1999, og korrektion af beløb, der allerede er tilført fonden til dækning af faktisk
undertegnede lån ved udgangen af 1998: Overførsel 5/99 til garantifonden.
5
) Forslag til Rådets forordning om iværksættelse af en særlig finansiel samarbejdsforanstaltning til fordel for Tyrkiet (KOM(95) 389/3).
(
(
6
) Samarbejdsaftale EF/Kroatien (SEK(95) 180 endelig udg.).
(
7
) Kommissionens forslag.