Europaudvalget 2002
KOM (1999) 0487
Offentligt
1441382_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 21.10.1999
KOM(1999) 487 endelig/2
99/0204 (COD)
99/0205 (COD)
CORRIGENDUM
Article 22A changé (99/0205 COD)
au COM(1999) 487 final du 13.10.1999
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en ordning for identifikation og registrering af kvæg
og om mærkning af oksekød og oksekødsprodukter og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 820/97
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 820/97 om indførelse af
en ordning for identifikation og registrering af kvæg og
om mærkning af oksekød og oksekødsprodukter
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0002.png
BEGRUNDELSE
I henhold til artikel 19 i Rådets forordning (EF) nr. 820/97 aflægger Kommissionen
rapport til Rådet om gennemførelsen af mærkningsordningen for oksekød i EU og
fremsætter eventuelle forslag inden den 1. januar 2000, hvor der skal træffes afgørelse
om almindelige bestemmelser for en obligatorisk mærkningsordning.
I rapporten, der er fremlagt som ledsagedokument, konkluderes det, at der kræves to
forslag. De to forslag fremsættes her.
Et vigtigt træk ved forslagene er, at de er udarbejdet på et andet retsgrundlag end
forordning (EF) nr. 820/97. Kommissionen indbragte Rådet for EF-Domstolen, da
forordning (EF) nr. 820/97 blev vedtaget på grundlag af den tidligere artikel 43 i
traktaten. Der er endnu ikke afsagt dom i sag C-269/97. I forslagene er den nye
traktats artikel 152 i tråd med Kommissionens politik på dette område valgt som
retsgrundlag, fordi det efter Amsterdam-traktatens ikrafttrædelse i stk. 4, litra b),
udtrykkeligt hedder, at der uanset artikel 37 vedtages foranstaltninger på veterinær- og
plantesundhedsområdet, der direkte har til formål at beskytte folkesundheden. Det er
derfor tydeligt, at ophavsmændene til traktaten ønskede at ændre Domstolens tidligere
retspraksis, hvilket Kommissionen gjorde gældende over for Domstolen i sag C-
269/97. Forslagene har som direkte mål at beskytte folkesundheden. Derfor er artikel
152 det rette retsgrundlag.
Det første forslag indeholder almindelige regler for en obligatorisk ordning, som
indføres i to separate tempi. Der indføres en ordning med obligatorisk mærkning af
oksekød, som skal være obligatorisk i alle medlemsstaterne. Erhvervsdrivende og
organisationer, der afsætter oksekød, anfører i mærkningen oplysninger om
oksekødets karakteristika og det sted, hvor det eller de dyr, som oksekødet stammer
fra, er slagtet. Den obligatoriske mærkningsordning skærpes fra den 1. januar 2003.
Erhvervsdrivende og organisationer, der afsætter oksekød, anfører i mærkningen
endvidere oplysninger om oprindelse, især om, hvor det eller de dyr, som oksekødet
stammer fra, er født, opdrættet og slagtet.
Med det andet forslag forlænges de gældende mærkningsbestemmelsers
gyldighedsperiode, så der bliver tid til at få ovennævnte forordningsforslag vedtaget
efter den fælles beslutningsprocedure. Kommissionen mener, at ovennævnte
forordningsforslag bør vedtages i løbet af mindre end 14 måneder, og foreslår derfor,
at den midlertidige forlængelse af gyldighedsperioden i forslaget højst bør vare til den
1. januar 2001. Vedtages denne midlertidige forlængelse ikke, bliver konsekvensen, at
den obligatoriske mærkningsordning, der er baseret på oprindelse, og som nu er
reguleret ved forordning (EF) nr. 820/97, træder i kraft den 1. januar 2000, uden at der
gælder nogen almindelige regler for den. Det vil skabe en meget usikker og
utilfredsstillende situation for både oksekødsforbrugerne og de erhvervsdrivende i
oksekødssektoren ikke blot i EU, men også i tredjelande. Dette kan kun undgås ved at
forlænge de nugældende ordninger i forordning (EF) nr. 820/97.
Hvis det ikke lykkes Rådet og Europa-Parlamentet at træffe afgørelse inden den 31.
december 1999, bliver Kommissionen nødt til at forbeholde sig ret til at forelægge
Rådet et hasteforslag, som skal vedtages inden udgangen af 1999, og som er baseret
på den nugældende artikel 19 i forordning (EF) nr. 820/97 (dvs. at Rådet skal træffe
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgørelse med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen). Et sådant forslag vil
blive fremsat for at undgå et retligt tomrum, når den frivillige ordning automatisk
ophører.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0004.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en ordning for identifikation og registrering af kvæg
og om mærkning af oksekød og oksekødsprodukter og om
ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 820/97
99/0204 (COD)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 152,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge artikel 19 i Rådets forordning (EF) nr. 820/97
4
om indførelse af en
ordning for identifikation og registrering af kvæg og om mærkning af oksekød
og oksekødsprodukter skal der indføres en ordning med obligatorisk mærkning
af oksekød, som bliver obligatorisk i alle medlemsstaterne fra den 1. januar
2001; ifølge samme artikel skal der på forslag af Kommissionen også vedtages
almindelige regler for den obligatoriske ordning inden den dato;
disse almindelige regler bør indsættes i forordning (EF) nr. 820/97; af
klarhedshensyn bør den forordning ophæves og afløses af en ny forordning;
på baggrund af det ustabile marked for oksekød og oksekødsprodukter
forårsaget af BSE-krisen har den større åbenhed omkring produktions- og
afsætningsvilkårene for de pågældende produkter, især hvad angår sporbarhed,
haft en positiv indflydelse på forbruget af oksekød; for at bevare og øge
forbrugertilliden til oksekød er det nødvendigt at udvikle et regelsæt for de
forbrugeroplysninger, der gives i mærkningen;
(2)
(3)
1
2
3
4
EFT C
EFT C
EFT C
EFT L 117 af 7.5.1997, s. 1. Forordningen senest ændret ved forordning (EF) nr. [ ].
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0005.png
(4)
med henblik herpå er det vigtigt, at der indføres dels en mere effektiv ordning
for identifikation og registrering af kvæg på produktionsstadiet, dels en særlig
EF-mærkningsordning i oksekødssektoren baseret på objektive kriterier på
markedsføringsstadiet;
de garantier, en sådan forbedring giver, vil også gøre det muligt at opfylde
visse krav af almen interesse som f.eks. beskyttelse af menneskers og dyrs
sundhed; derfor er det rette retsgrundlag for denne forordning traktatens
artikel 152;
forbrugernes tillid til kvaliteten af oksekød og oksekødsprodukter vil således
blive øget;
ifølge artikel 3, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 90/425/EØF af 26. juni 1990
om veterinærkontrol og zooteknisk kontrol i samhandelen med visse levende
dyr og produkter inden for Fællesskabet med henblik på gennemførelse af det
indre marked
5
skal dyr, der skal indgå i samhandelen inden for Fællesskabet,
være identificeret i overensstemmelse med kravene i EF-bestemmelserne og
være registreret på en sådan måde, at de kan spores tilbage til
oprindelsesbedriften, -centret eller -organisationen eller den bedrift, det center
eller den organisation, som dyrene passerer igennem, og identifikations- og
registreringsordningerne skulle inden den 1. januar 1993 udvides til også at
omfatte flytning af dyr inden for hver medlemsstats område;
i henhold til artikel 14 i Rådets direktiv 91/496/EØF af 15. juli 1991 om
fastsættelse af principperne for tilrettelæggelse af veterinærkontrollen for dyr,
der føres ind i Fællesskabet fra tredjelande, og om ændring af direktiv
89/662/EØF, 90/425/EØF og 90/675/EØF
6
skal den i artikel 3, stk. 1, litra c), i
direktiv 90/425/EØF nævnte identifikation og registrering af sådanne dyr,
undtagen slagtedyr og registrerede heste, finde sted, efter at denne kontrol er
foretaget;
forvaltningen af visse EF-støtteordninger på landbrugsområdet kræver
individuel identifikation af visse typer husdyr; identifikations- og
registreringsordningerne skal derfor være egnede til anvendelse og kontrol af
sådanne foranstaltninger;
der må sikres en hurtig og effektiv udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne, således at denne forordning kan anvendes korrekt; der er
fastsat EF-bestemmelser ved Rådets forordning (EØF) nr. 1468/81 af 19. maj
1981 om gensidig bistand mellem medlemsstaternes administrative
myndigheder og om samarbejde mellem disse og Kommissionen med henblik
på at sikre den rette anvendelse af told- og landbrugsbestemmelserne
7
og ved
Rådets direktiv 89/608/EØF af 21. november 1989 om gensidig bistand
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
5
6
7
EFT L 224 af 18.8.1990, s. 29. Direktivet senest ændret ved direktiv 92/118/EØF (EFT L 62
af 15.3.1993, s. 49).
EFT L 268, 24.9.1991, p.56. Direktivet senest ændret ved direktiv 96/43/EF (EFT L 162 af
1.7.1996, s. 1).
EFT L 144 af 2.6.1981, s. 1. Forordningen senest ændret ved forordning (EF) nr. 515/97 (EFT
L 82 af 22.3.1997, s. 1).
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0006.png
mellem medlemsstaternes administrative myndigheder og om samarbejde
mellem disse og Kommissionen med henblik på at sikre den rette anvendelse
af de veterinære og zootekniske bestemmelser
8
;
(11)
de nugældende regler for identifikation og registrering af kvæg er fastsat i
Rådets direktiv 92/102/EØF af 27. november 1992 om identifikation og
registrering af dyr
9
og i forordning (EF) nr. 820/97; erfaringerne har vist, at
anvendelsen af dette direktiv ikke har været fuldt tilfredsstillende for så vidt
angår kvæg, og at en yderligere forbedring er nødvendig; der må derfor
vedtages en særlig forordning for kvæg for at underbygge direktivets
bestemmelser;
for at indførelsen af en forbedret identifikationsordning kan blive accepteret,
er det vigtigt, at der ikke pålægges producenten for store administrative krav;
der skal fastsættes rimelige frister for iværksættelsen;
for hurtigt og nøjagtigt at kunne spore dyr af hensyn til kontrollen af EF-
støtteordningerne bør hver medlemsstat oprette en elektronisk database, hvori
dyrenes identitet, alle bedrifter på deres område og flytninger af dyrene
registreres i overensstemmelse med Rådets direktiv 97/12/EF af 17. marts
1997 om ændring og ajourføring af direktiv 64/432/EØF om
veterinærpolitimæssige problemer ved handel inden for Fællesskabet med
kvæg og svin
10
, som angiver sundhedskravene i forbindelse med denne
database;
der bør tages skridt til at sikre, at de tekniske betingelser er opfyldt for at
garantere bedst mulig kommunikation mellem producenten og databasen og en
omfattende anvendelse af databaserne;
for at flytninger af kvæg skal kunne spores, bør dyrene identificeres ved hjælp
af et øremærke i hvert øre og principielt ledsages af et pas under enhver
flytning; mærkets og passets karakteristika bør fastlægges på EF-plan; der bør
principielt udstedes et pas for hvert dyr, som har fået øremærker;
der bør gælde samme identifikationskrav for dyr, som importeres fra
tredjelande i henhold til direktiv 91/496/EØF;
hvert dyr bør beholde sine øremærker hele sit liv;
på grundlag af arbejdet i Det Fælles Forskningscenter er Kommissionen i færd
med at undersøge muligheden for at identificere dyr ad elektronisk vej;
brugere med undtagelse af transportvirksomheder skal føre en ajourført liste
over dyrene på deres bedrift; listens karakteristika bør fastlægges på EF-plan;
myndighederne skal have adgang til disse lister efter anmodning herom;
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
8
9
10
EFT L 351 af 2.12.1989, s. 34.
EFT L 355 af 5.12.1992, s. 32. Direktivet senest ændret ved akten vedrørende Østrigs,
Finlands og Sveriges tiltrædelse.
EFT L 109 af 25.4.1997, s. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0007.png
(20)
(21)
(22)
medlemsstaterne kan fordele udgifterne til gennemførelsen af disse
foranstaltninger på hele oksekødssektoren;
den eller de myndigheder, der er ansvarlige for at gennemføre de enkelte afsnit
i denne forordning, bør udpeges;
i forbindelse med den mærkningsordning, der indføres med denne forordning,
forstås ved oksekød produkter som nævnt i artikel 1, stk. 1, i Rådets
forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning
for oksekød
11
;
der indføres en ordning med obligatorisk mærkning af oksekød, som skal være
obligatorisk i alle medlemsstaterne; under den obligatoriske ordning anfører
erhvervsdrivende og organisationer, der afsætter oksekød, i mærkningen
oplysninger om oksekødets karakteristika og det sted, hvor det eller de dyr,
som oksekødet stammer fra, er slagtet;
den obligatoriske mærkningsordning for oksekød udbygges fra den 1. januar
2003; under den obligatoriske ordning anfører erhvervsdrivende og
organisationer, der afsætter oksekød, i mærkningen endvidere oplysninger om
oprindelse, især om, hvor det eller de dyr, som oksekødet stammer fra, er født,
opdrættet og slagtet;
den 1. januar 2003 er det tidligste tidspunkt, hvor det er muligt at indføre
obligatorisk oprindelsesmærkning; hovedårsagen til, at obligatorisk
oprindelsesmærkning ikke indføres før den 1. januar 2003, er, at der kun
kræves fuldstændige oplysninger om flytninger af kvæg i EF for dyr, der er
født efter den 1. januar 1998;
i offentlighedens interesse bør den obligatoriske mærkningsordning også
gælde for oksekød, der importeres til EF; der må dog tages højde for, at et
tredjelands erhvervsdrivende eller organisation måske ikke har alle de
oplysninger til rådighed, der kræves for at angive oprindelsen i mærkningen;
det bør derfor fastsættes, hvilke minimumsoplysninger tredjelande skal anføre
i mærkningen;
for erhvervsdrivende og organisationer, der producerer og afsætter hakket
oksekød, oksekødsafpuds eller opskåret oksekød, og erhvervsdrivende og
organisationer, der eksporterer oksekød fra tredjelande til EF, og som måske
ikke er i stand til at udlevere alle de oplysninger, der kræves i henhold til den
obligatoriske mærkningsordning, bør der fastsættes undtagelser, der sikrer et
vist minimum af oplysninger;
formålet med mærkning er at skabe størst mulig åbenhed omkring afsætningen
af oksekød; de erhvervsdrivende og organisationer, der vælger at afsætte deres
oksekød med et mærke, så kødet kan spores tilbage til det enkelte dyr, bør
derfor have lov til at mærke oksekødet med et særligt logo;
(23)
(24)
(25)
(26)
(27)
(28)
11
EFT L 160 af 26.6.1999, s. 21.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0008.png
(29)
for alle andre mærkningsoplysninger end dem, der falder ind under den
obligatoriske mærkningsordning for oksekød, kræves der også et EF-regelsæt;
på grund af de mange forskellige varebeskrivelser af oksekød, der afsættes i
EF er det mest hensigtsmæssigt med en frivillig mærkningsordning for
oksekød; for at mærkningsordningen kan fungere effektivt, skal det være
muligt at spore mærket oksekød tilbage til det eller de dyr, det stammer fra; en
erhvervsdrivendes eller organisations mærkning er først gyldig, når
myndighederne har modtaget en specifikation inden for en vis frist; for at den
person, der er ansvarlig for de oplysninger, der er anført på mærket, skal
kunne identificeres entydigt, må erhvervsdrivende og organisationer kun
mærke oksekød, hvis mærket indeholder deres navn eller identifikationslogo;
for at mærkningsspecifikationerne kan blive anerkendt i hele EF, bør der
udveksles oplysninger mellem medlemsstaterne;
erhvervsdrivende og organisationer, der importerer oksekød fra tredjelande til
EF, ønsker måske også at mærke deres produkter i overensstemmelse med den
frivillige ordning for mærkning af oksekød; importeret oksekød bør derfor
også kunne omfattes af denne ordning; disse bestemmelser skal sikre, at
mærkningen af importeret oksekød er lige så pålidelig som mærkningen af EF-
oksekød;
ved et skift fra ordningerne i afsnit II i forordning (EF) nr. 820/97 til
ordningerne i nærværende forordning kan der opstå vanskeligheder, som der
ikke er taget højde for i nærværende forordning; for alle eventualiteters skyld
bør
Kommissionen
derfor
kunne
vedtage
de
fornødne
overgangsforanstaltninger; Kommissionen bør også bemyndiges til at løse
særlige praktiske problemer;
for at sikre pålideligheden af foranstaltningerne i denne forordning bør
medlemsstaterne forpligtes til at gennemføre relevante og effektive
kontrolforanstaltninger; disse kontrolforanstaltninger tilsidesætter dog ikke
anden kontrol, som Kommissionen kan foretage analogt med artikel 9 i Rådets
forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95 af 18. december 1995 om beskyttelse af
De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser
12
; medlemsstaternes
myndigheder bemyndiges til at tilbagekalde godkendelser af specifikationer i
tilfælde af uregelmæssigheder;
der bør fastsættes passende sanktioner i tilfælde af overtrædelse af denne
forordning -
(30)
(31)
(32)
(33)
12
EFT L 312 af 23.12.1995, s. 1. Forordningen senest ændret ved forordning (EF) nr. 1036/1999
(EFT L 127 af 21.5.1999, s. 4)
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
AFSNIT I
Identifikation og registrering af kvæg
Artikel 1
1.
2.
Medlemsstaterne indfører en ordning for identifikation og registrering af
kvæg, i det følgende benævnt »dyr«, i overensstemmelse med dette afsnit.
Dette afsnit finder anvendelse, medmindre andet er fastsat i EF-regler om
udryddelse eller bekæmpelse af sygdomme, og medmindre andet er fastsat i
direktiv 91/496/EØF og forordning (EØF) nr. 3508/92. De bestemmelser i
direktiv 92/102/EØF, der specifikt vedrører kvæg, gælder dog ikke længere
fra den dato, hvor de pågældende dyr skal identificeres i overensstemmelse
med dette afsnit.
Artikel 2
I dette afsnit forstås ved:
'dyr': kvæg som defineret i artikel 2 i direktiv 97/12/EF
'bedrift': enhver virksomhed, enhver bygning eller, hvis der er tale om en
frilandsbedrift, ethvert sted beliggende inden for samme medlemsstats
område, hvor dyr, der er omfattet af denne forordning, holdes, opdrættes eller
håndteres
'bruger': enhver fysisk eller juridisk person, som er ansvarlig for dyr, også
midlertidigt, herunder under transport eller på et marked
'myndighed': den centrale myndighed eller de myndigheder i en medlemsstat,
der er ansvarlige for at udføre veterinærkontrol og for at gennemføre dette
afsnit, eller, for så vidt angår kontrollen med præmier, de myndigheder, der
er ansvarlige for at gennemføre forordning (EØF) nr. 3508/92.
Artikel 3
Ordningen for identifikation og registrering af kvæg omfatter følgende:
a)
b)
c)
d)
øremærker til identifikation af de enkelte dyr
elektroniske databaser
dyrepas
individuelle lister på hver enkelt bedrift.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen og myndighederne i den pågældende medlemsstat skal have adgang til
alle oplysninger i henhold til dette afsnit. Medlemsstaterne og Kommissionen træffer
de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at disse oplysninger er tilgængelige for
alle berørte parter, herunder forbrugerorganisationer, der er anerkendt af
medlemsstaten, på betingelse af, at der sikres den fortrolighed og databeskyttelse, der
kræves i henhold til den nationale lovgivning.
Artikel 4
1.
Alle dyr på en bedrift, der er født efter den 1. januar 1998, eller som efter den
1. januar 1998 er bestemt til handel inden for EF, identificeres ved hjælp af et
af myndighederne godkendt øremærke i hvert øre. Begge øremærkerne skal
være forsynet med den samme entydige identifikationskode, så hvert enkelt
dyr samt den bedrift, hvor det er født, kan identificeres. Som en undtagelse
herfra kan dyr, der er født før den 1. januar 1998, og som efter denne dato er
bestemt til handel inden for EF, indtil den 1. september 1998 identificeres
efter direktiv 92/102/EØF. Som en yderligere undtagelse herfra kan dyr, der
er født før den 1. januar 1998, og som efter denne dato er bestemt til handel
inden for EF med henblik på øjeblikkelig slagtning, indtil den 1. september
1999 identificeres efter direktiv 92/102/EØF. Kvæg, der er bestemt til
kulturelle eller sportslige begivenheder (med undtagelse af messer og
udstillinger) kan i stedet for øremærker identificeres efter en af
Kommissionen godkendt identifikationsordning, som frembyder de samme
garantier.
Øremærket anbringes inden for en af medlemsstaten fastsat frist regnet fra
dyrets fødsel, og under alle omstændigheder inden dyret flyttes fra den
bedrift, hvor det er født. Denne frist må indtil den 31. december 1999 ikke
være længere end 30 dage og efter denne dato ikke længere end 20 dage.
Efter anmodning fra en medlemsstat kan Kommissionen dog efter
proceduren i artikel 10 fastsætte, under hvilke omstændigheder
medlemsstaterne kan forlænge maksimumsfristen.
Dyr, der er født efter den 1. januar 1998, må ikke flyttes fra en bedrift,
medmindre de er identificeret i henhold til denne artikel.
3.
Dyr, der er importeret fra et tredjeland, og som har undergået den kontrol,
der er fastsat i direktiv 91/496/EØF, og som forbliver på EF's område, skal
inden for en frist, medlemsstaten fastsætter, dog senest 20 dage efter
ovennævnte kontrol, og under alle omstændigheder inden de flyttes fra
bedriften, identificeres på bestemmelsesbedriften ved hjælp af et øremærke,
der er i overensstemmelse med denne artikel.
Det er dog ikke nødvendigt at identificere dyrene, hvis
bestemmelsesbedriften er et slagteri, som ligger i den medlemsstat, hvor
kontrollen er foretaget, og dyrene slagtes senest 20 dage efter kontrollen.
Tredjelandets oprindelige identifikation registreres i den i artikel 5 nævnte
elektroniske database eller, hvis databasen endnu ikke er fuldt operationel, på
2.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de i artikel 3 nævnte lister sammen med den identifikationskode,
bestemmelsesmedlemsstaten har tildelt.
4.
5.
6.
7.
Dyr fra en anden medlemsstat beholder deres oprindelige øremærker.
Øremærker må ikke fjernes eller udskiftes uden myndighedernes tilladelse.
Øremærkerne tildeles bedriften og fordeles og anbringes på dyrene på en
måde, der fastlægges af myndighederne.
Senest den 31. december 2001 træffer Europa-Parlamentet og Rådet på
grundlag af en rapport fra Kommissionen, ledsaget af eventuelle forslag,
efter proceduren i traktatens artikel 95 afgørelse om, hvorvidt det er muligt at
indføre elektronisk identifikation på baggrund af de fremskridt, der er gjort
på dette område.
Artikel 5
Medlemsstaternes myndigheder opretter en elektronisk database i henhold til
artikel 14 og 18 i direktiv 97/12/EF.
De elektroniske databaser skal senest den 31. december 1999 være fuldt operationelle
og fra denne dato indeholde alle de i nævnte direktiv krævede oplysninger.
Artikel 6
1.
Fra den 1. januar 1998 udsteder myndighederne et pas for hvert dyr, der skal
identificeres i henhold til artikel 4, senest 14 dage efter meddelelsen om
dyrets fødsel eller, hvis det drejer sig om dyr, der er importeret fra
tredjelande, senest 14 dage efter meddelelsen om den pågældende
medlemsstats identifikation af dyret, jf. artikel 4, stk. 3. Myndighederne kan
på de samme betingelser udstede pas for dyr fra en anden medlemsstat. I så
fald skal det pas, der ledsager dyret ved dets ankomst, afleveres til
myndighederne, som returnerer det til den udstedende medlemsstat.
Efter anmodning fra en medlemsstat kan Kommissionen dog efter
proceduren i artikel 10 fastsætte, under hvilke omstændigheder
medlemsstaterne kan forlænge maksimumsfristen.
2.
3.
Når et dyr flyttes, skal det være ledsaget af sit pas.
Uanset stk. 1, første punktum, og stk. 2 kan medlemsstater:
der har en elektronisk database, som efter Kommissionens vurdering er
fuldt operationel inden den 1. januar 2000, jf. artikel 5, bestemme, at
der kun skal udstedes pas for dyr, der er bestemt til handel inden for
EF, og at dyrene kun skal være ledsaget af deres pas, når de flyttes fra
den pågældende medlemsstats område til en anden medlemsstats
område, og i så fald baseres passets oplysninger på den elektroniske
database.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I disse medlemsstater afleveres det pas, dyret er ledsaget af ved
indførslen fra en anden medlemsstat, til myndighederne ved
ankomsten.
indtil den 1. januar 2000 tillade, at der udstedes kollektive dyrepas for
besætninger, der flyttes inden for den pågældende medlemsstat, hvis
alle dyrene har samme oprindelse og bestemmelsessted og er ledsaget
af et veterinærcertifikat.
4.
Når dyret dør, skal brugeren returnere passet til myndighederne senest 7 dage
efter dyrets død. Sendes dyret til et slagteri, er slagteriets leder ansvarlig for,
at passet returneres til myndighederne.
Når dyr eksporteres til tredjelande, skal den sidste bruger aflevere passet til
myndighederne på det sted, hvor dyret eksporteres.
Artikel 7
5.
1.
Alle brugere med undtagelse af transportvirksomheder skal:
føre en ajourført liste
så snart den elektroniske database er fuldt operationel, indberette alle
flytninger til og fra bedriften og alle fødsler og dødsfald på bedriften
sammen med datoerne for disse begivenheder til myndighederne senest
15 dage og, fra den 1. januar 2000, senest syv dage efter, at
begivenheden er indtruffet. Efter anmodning fra en medlemsstat kan
Kommissionen dog efter proceduren i artikel 10 fastsætte, under hvilke
omstændigheder medlemsstaterne kan forlænge maksimumsfristen.
2.
Brugerne skal, hvis det er relevant, udfylde passet straks ved hvert dyrs
ankomst til bedriften og inden dets flytning derfra, og sørge for, at passet
ledsager dyret, jf. artikel 6.
Brugerne skal efter anmodning herom for dyr, som de har ejet, holdt,
transporteret, afsat eller slagtet, give myndighederne alle oplysninger om
oprindelse, identifikation og eventuelt bestemmelsessted.
Listen skal have et format, som er godkendt af myndighederne, og føres
manuelt eller på edb, og den skal til enhver tid være til disposition for
myndighederne, hvis de ønsker det, i en periode, som skal fastlægges af
myndighederne, dog mindst tre år.
Artikel 8
3.
4.
Medlemsstaterne udpeger den myndighed, der er ansvarlig for at sikre, at dette afsnit
overholdes. De underretter hinanden og Kommissionen om, hvem denne myndighed
er.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0013.png
Artikel 9
Medlemsstaterne kan lade brugerne som defineret i artikel 2 afholde de omkostninger,
der er forbundet med de i artikel 3 omhandlede ordninger og den i dette afsnit
fastsatte kontrol.
Artikel 10
Medmindre andet er fastsat i artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF
13
, vedtager
Kommissionen gennemførelsesbestemmelserne til dette afsnit efter proceduren i
artikel 13 i Rådets forordning (EF) nr. 1258/99
14
. Disse gennemførelsesbestemmelser
omfatter navnlig:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
bestemmelser vedrørende øremærkerne
bestemmelser vedrørende passet
bestemmelser vedrørende listen
mindstekrav til den kontrol, der skal foretages
anvendelse af administrative sanktioner
overgangsforanstaltninger, der kræves for at lette anvendelsen af dette afsnit.
AFSNIT II
Mærkning af oksekød og oksekødsprodukter
Artikel 11
En erhvervsdrivende eller en organisation som defineret i artikel 12, der:
i henhold til afdeling I i dette afsnit skal mærke oksekød på salgsstedet
og/eller
i henhold til afdeling II i dette afsnit ønsker at mærke oksekød på salgsstedet
for at give andre oplysninger end dem, der er fastsat i artikel 13, om
egenskaber ved det mærkede kød eller det dyr, som det stammer fra, eller
produktionsbetingelser,
skal i den forbindelse overholde dette afsnit.
Dette afsnit finder anvendelse, medmindre andet er fastsat i Rådets direktiv
79/112/EØF.
13
14
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
EFT L 160 af 26.6.1999, s. 103.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 12
I dette afsnit forstås ved:
'oksekød': de produkter, der henhører under KN-kode 0201, 0202,
0206 10 95 og 0206 29 91
'mærkning': anbringelse af et mærke på et eller flere kødstykker eller på
deres emballage, herunder forbrugerinformation på salgsstedet
'organisation': en gruppe erhvervsdrivende fra samme eller forskellige dele af
oksekødshandelen.
A
FDELING
I
O
BLIGATORISK
EF-
MÆRKNINGSORDNING FOR OKSEKØD
Artikel 13
Almindelige regler
1.
Erhvervsdrivende og organisationer, der afsætter oksekød i EF, skal mærke
det i henhold til denne artikel.
I forbindelse med den obligatoriske mærkningsordning skal der kunne
fastslås en sammenhæng mellem på den ene side identifikationen af
slagtekroppen, fjerdingen eller kødstykkerne og på den anden side det
enkelte dyr eller gruppen af dyr, hvis dette er tilstrækkeligt til at sikre
rigtigheden af oplysningerne på det mærke, der skal kontrolleres.
2.
Mærket skal indeholde følgende:
Et referencenummer eller en referencekode, så der kan fastslås en
sammenhæng mellem kødet og dyret eller dyrene. Dette nummer kan
være identifikationsnummeret for det enkelte dyr, som oksekødet
stammer fra, eller identifikationsnummeret for en gruppe af dyr.
Autorisationsnummeret for det slagteri, hvor dyret eller gruppen af dyr
er blevet slagtet, og regionen eller medlemsstaten eller tredjelandet,
hvor slagteriet er beliggende. Oplysningerne anføres på følgende måde:
"Slagtet i [regionens eller medlemsstatens eller tredjelandets navn]
[autorisationsnummer]".
Autorisationsnummeret for den udbeningsvirksomhed, hvor
slagtekroppen eller gruppen af slagtekroppe er udbenet, og regionen
eller medlemsstaten eller tredjelandet, hvor udbeningsvirksomheden er
beliggende. Oplysningerne anføres på følgende måde: "Udbenet i
[regionens eller medlemsstatens eller tredjelandets navn]
[autorisationsnummer]".
Den dyrekategori, som oksekødet stammer fra.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Den dato, hvor dyret eller gruppen af dyr, som oksekødet stammer fra,
er slagtet.
Oksekødets ideelle minimumsmodningsperiode.
Medlemsstaterne kan dog, hvis der findes tilstrækkelige oplysninger i den
identifikations- og registreringsordning for kvæg, der omhandles i afsnit I,
beslutte, at der for oksekød fra dyr, der er født, opdrættet og slagtet i den
samme medlemsstat, også skal anføres yderligere oplysninger på mærket.
En obligatorisk ordning som omhandlet i stk. 3 må ikke føre til forstyrrelser i
samhandelen mellem medlemsstaterne.
De gennemførelsesordninger, der skal gælde i de medlemsstater, der ønsker
at anvende stk. 3, skal godkendes af Kommissionen på forhånd.
4.
5.
Fra den 1. januar 2003 skal erhvervsdrivende og organisationer også anføre
følgende på mærket:
den medlemsstat, region eller bedrift eller det tredjeland, hvor dyret er
født
alle de medlemsstater, regioner eller bedrifter eller tredjelande, hvor
opfedningen har fundet sted
den medlemsstat eller region eller det tredjeland eller slagteri, hvor
slagtningen har fundet sted
den medlemsstat, region eller udbeningsvirksomhed eller det
tredjeland, hvor udbeningen har fundet sted.
Hvis oksekødet stammer fra dyr, der er født, opdrættet, slagtet og udbenet:
i den samme medlemsstat, kan der dog
[medlemsstatens navn]" eller "Oprindelse: EF"
stå:
"Oprindelse:
i flere forskellige medlemsstater, kan der dog stå: "Oprindelse: EF"
eller "Oprindelse: flere EF-medlemsstaters navne"
i en eller flere medlemsstater og et eller flere tredjelande, kan der dog
stå: "Oprindelse: EF og tredjelande"
i et eller flere tredjelande, kan der dog stå: "Oprindelse: [tredjelandets
eller tredjelandenes navn]" eller "Oprindelse: tredjelande".
Artikel 14
Undtagelser fra den obligatoriske mærkningsordning
1.
Som undtagelse fra artikel 13, stk. 2, og første, andet og tredje led af artikel
13, stk. 5, og artikel 13, stk. 6, , skal en erhvervsdrivende eller en
organisation, der producerer hakket oksekød, oksekødsafpuds eller opskåret
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oksekød, på mærket mindst anføre de medlemsstater, regioner eller
udbeningsvirksomheder eller tredjelande, hvor oksekødet er produceret.
Er oksekødet produceret:
i den samme region eller medlemsstat, kan der enten stå "Fremstillet i:
[regionens eller medlemsstatens navn]" eller "Fremstillet i EF"
i flere forskellige medlemsstater, kan der dog stå: "Fremstillet i
[medlemsstaternes navne" eller "Fremstillet i: EF"
i en eller flere medlemsstater og et eller flere tredjelande, kan der dog
stå: "Fremstillet i: [medlemsstaternes og tredjelandenes navne]" eller
"Fremstillet i EF og tredjelande"
i et eller flere tredjelande, kan der dog stå: "Fremstillet i: [tredjelandets
eller tredjelandenes navn]" eller "Fremstillet i tredjelande".
2.
Som undtagelse fra artikel 13, stk. 2, sjette led, kan en erhversdrivende eller
en organisation mærke kalvekød uden at anføre kødets minimumsmodning.
Artikel 15
Obligatorisk mærkning af oksekød fra tredjelande
Som undtagelse fra artikel 13 skal oksekød, der er importeret til EF, og for hvilket
ikke alle de oplysninger, som er nævnt i artikel 13, foreligger, mærkes således:
"Oprindelse: tredjelande" eller "Slagtet i: [tredjelandets navn]".
Artikel 16
Oksekød, der kan spores tilbage til det enkelte dyr
En erhvervsdrivende eller en organisation, der sørger for, at der er sammenhæng
mellem oksekødets identifikation og det enkelte dyr, som oksekødet stammer fra, har
ret til at mærke oksekødet med et særligt logo.
A
FDELING
II
F
RIVILLIG MÆRKNINGSORDNING
Artikel 17
Almindelige regler
1.
For mærker, der indeholder andre oplysninger end dem, der er fastsat i
afdeling I i dette afsnit, skal hver enkelt erhvervsdrivende eller organisation
fremlægge en specifikation til myndighedernes orientering i hver enkelt
medlemsstat, hvor produktionen eller salget af det pågældende oksekød
finder sted. Forhåndsorienteringen skal finde sted mindst en måned før,
oksekødet mærkes. Myndighederne kan også udarbejde specifikationer til
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anvendelse i den pågældende medlemsstat, forudsat at det ikke er
obligatorisk at anvende dem.
I de frivillige mærkningsspecifikationer anføres det:
hvilke oplysninger mærket skal indeholde
hvilke foranstaltninger der skal træffes for at sikre, at disse oplysninger
er rigtige
hvilken kontrolordning der vil blive anvendt i alle produktions- og
afsætningsled, herunder hvilke former for kontrol der skal udføres af et
uvildigt organ, der er godkendt af myndighederne, og som udpeges af
den erhvervsdrivende eller organisationen. Disse organer skal opfylde
kriterierne i europæisk standard nr. EN/45011.
når det drejer sig om en organisation, hvilke foranstaltninger der vil
blive truffet over for et medlem, som ikke overholder
specifikationerne.
Medlemsstaterne kan beslutte, at kontrol udført af det uvildige organ kan
erstattes af kontrol udført af en myndighed. Myndigheden skal i så fald have
det fornødne kvalificerede personale og tilstrækkelige ressourcer til at udføre
kontrollen.
Omkostningerne ved kontrol i henhold til dette afsnit afholdes af den
erhvervsdrivende eller den organisation, der anvender mærkningsordningen.
2.
I forbindelse med en specifikation skal der kunne fastslås en sammenhæng
mellem på den ene side identifikationen af slagtekroppen, fjerdingen eller
kødstykkerne og på den anden side det enkelte dyr eller de pågældende dyr,
hvis dette er tilstrækkeligt til at sikre rigtigheden af oplysningerne på det
mærke, der skal kontrolleres.
Et mærke skal indeholde oplysninger, som:
4.
myndighederne på forhånd har fået meddelelse om
er korrekte og kan kontrolleres i overensstemmelse med den
specifikation, som er sendt til myndighederne
er klare, utvetydige og fælles for det oksekød, som er blandet fra
forskellige dyr.
3.
Har myndighederne ikke senest en måned efter at have fået forelagt
specifikationen rejst indvending mod eller anmodet om yderligere
oplysninger om specifikationen, har den erhvervsdrivende eller
organisationen ret til at mærke oksekødet i overensstemmelse med
specifikationen,
hvis
mærket
indeholder
den
erhvervsdrivendes/organisationens navn eller logo.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Produceres og/eller afsættes oksekødet i to eller flere medlemsstater, gør
medlemsstaternes myndigheder følgende:
bistår hinanden med effektivt at udveksle oplysninger
mærkningsspecifikationer, der anvendes i en anden medlemsstat
om
anerkender de specifikationer, der anvendes i en anden medlemsstat.
Artikel 18
Frivillig mærkning af oksekød fra tredjelande
1.
Finder oksekødsproduktionen helt eller delvis sted i et tredjeland, har de
erhvervsdrivende og organisationerne ret til at mærke oksekødet i henhold til
denne afdeling, hvis de først har sendt deres specifikationer til de
myndigheder, som hvert enkelt tredjeland har udpeget til det formål, og
myndighederne ikke senest en måned efter at have modtaget specifikationen
har rejst indvending mod eller anmodet om yderligere oplysninger om
specifikationen.
For at en specifikation, der anvendes i et tredjeland, er gyldig i EF, skal
tredjelandet i forvejen have givet Kommissionen meddelelse om:
hvilken myndighed tredjelandet har udpeget
hvilke procedurer og kriterier myndigheden skal anvende, når den
undersøger specifikationen
hver enkelt erhvervsdrivende og organisation, som har fået godkendt
en specifikation af myndigheden.
2.
Kommissionen sender disse meddelelser til medlemsstaterne.
Konkluderer Kommissionen på grundlag af ovennævnte meddelelser, at de
procedurer og/eller kriterier, der anvendes i et tredjeland, ikke kan ligestilles
med de normer, der er fastsat i denne forordning, beslutter den efter samråd
med det pågældende tredjeland, at specifikationer fra det pågældende
tredjeland ikke er gyldige i EF.
Artikel 19
Sanktioner
Viser det sig, at en erhvervsdrivende eller en organisation ikke overholder den i
artikel 17, stk. 1, omhandlede specifikation, kan medlemsstaten stille yderligere krav,
som den erhvervsdrivende eller organisationen skal opfylde for at beholde sit mærke,
uden at dette i øvrigt berører de foranstaltninger, der træffes af organisationen selv
eller af det uvildige kontrolorgan, der er omhandlet i artikel 17.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
A
FDELING
III
A
LMINDELIGE BESTEMMELSER
Artikel 20
Gennemførelsesbestemmelser
1.
Medmindre andet er fastsat i artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF,
vedtager Kommissionen gennemførelsesbestemmelserne til dette afsnit efter
proceduren i artikel 43 i forordning (EF) nr. 1254/1999, og definerer
herunder:
2.
det maksimale antal dyr i en gruppe som omhandlet artikel 13
de dyrekategorier, som omhandles i artikel 13, stk. 2, fjerde led
hakket oksekød, oksekødsafpuds og opskåret oksekød som omhandlet i
artikel 14, stk. 1
det logo, som omhandles i artikel 16
de særlige oplysninger, som kan anføres på mærkerne.
Efter samme procedure vedtager Kommissionen også:
a)
b)
de foranstaltninger, der kræves for at lette overgangen fra anvendelsen
af forordning (EF) nr. 820/97 til anvendelsen af dette afsnit
de foranstaltninger, der kræves til løsning af specifikke praktiske
problemer. Sådanne foranstaltninger kan, hvis der foreligger en behørig
begrundelse herfor, fravige visse dele af dette afsnit.
Artikel 21
Udpegning af myndigheder
Medlemsstaterne udpeger den eller de myndigheder, der er ansvarlige for at
gennemføre dette afsnit, senest seks måneder efter, at denne forordning er trådt i kraft.
AFSNIT III
Fælles bestemmelser
Artikel 22
1.
Medlemsstaterne træffer alle de foranstaltninger, der er nødvendige for at
sikre, at denne forordning overholdes. Denne kontrol foregriber ikke
eventuel kontrol, som Kommissionen foretager analogt med artikel 9 i
forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eventuelle sanktioner, som medlemsstaterne pålægger brugerne, skal stå i
forhold til overtrædelsens alvor. Sanktionerne kan, når det er berettiget,
omfatte restriktioner med hensyn til at flytte dyrene til eller fra den
pågældende brugers bedrift.
2.
Hvis det med henblik på ensartet anvendelse af denne forordnings
bestemmelser er nødvendigt, kan Kommissionens veterinærsagkyndige
sammen med myndighederne:
a)
b)
3.
kontrollere, om medlemsstaterne overholder de nævnte bestemmelser
foretage kontrol på stedet for at sikre sig, at kontrollen udføres i
henhold til denne forordning.
En medlemsstat, på hvis område der føres kontrol, yder Kommissionens
veterinærsagkyndige den bistand, de måtte ønske for at kunne udføre deres
opgaver.
Resultatet af kontrollen skal drøftes med den pågældende medlemsstats
myndigheder, før der udarbejdes en endelig rapport, som rundsendes.
4.
Mener Kommissionen, at resultatet af kontrollen taler for det, tages
situationen op til behandling i Den Stående Veterinærkomité. Den kan træffe
de nødvendige afgørelser efter proceduren i artikel 22A.
Kommissionen følger med i udviklingen; den kan, på baggrund heraf efter
proceduren i artikel 22A ændre eller ophæve de afgørelser, der er nævnt i stk.
3.
Gennemførelsesbestemmelserne til denne artikel vedtages om nødvendigt
efter proceduren i artikel 22A.
Artikel 22A
5.
6.
1.
Ved iværksættelsen af artikel 22 bistås Kommissionen af Den Stående
Veterinærkomité, der blev nedsat ved afgørelse 68/361/EØF, efter
proceduren i artikel 5 i afgørelse 1999/468/EF under overholdelse af
bestemmelserne i artikel 8 i sidstnævnte afgørelse.
Fristen i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF fastsættes til tre måneder.
Artikel 23
2.
1.
2.
Forordning (EF) nr. 820/97 ophæves.
Henvisninger til forordning (EF) nr. 820/97 betragtes som henvisninger til
nærværende forordning og skal læses i overensstemmelse med
sammenligningstabellen i bilag I.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 24
Denne forordning træder i kraft på syvendedagen efter offentliggørelsen i
De
Europæiske Fællesskabers Tidende.
Den anvendes fra den [en måned efter ikrafttrædelsen].
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0022.png
Bilag
SAMMENLIGNINGSTABEL
Forordning (EF) nr. 820/97
Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3
Artikel 4
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Artikel 8
Artikel 9
Artikel 10
Artikel 11
Artikel 12
Artikel 13
Artikel 14, stk. 1
Artikel 14, stk. 2
Artikel 14, stk. 3
Artikel 14, stk. 4
Artikel 15
Artikel 16, stk. 1
Artikel 16, stk. 2
Artikel 16, stk. 3
Artikel 17
Artikel 18
Nærværende forordning
Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3
Artikel 4
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Artikel 8
Artikel 9
Artikel 10
Artikel 24
Artikel 11
Artikel 12
Artikel 17, stk. 1
Artikel 17, stk. 2
Artikel 17, stk. 5
Artikel 17, stk. 4
Artikel 18
Artikel 17, stk. 3
Artikel 17, stk. 3
Artikel 13, stk. 2, første led
Artikel 19
Artikel 20
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0023.png
Artikel 19
Artikel 20
Artikel 21
Artikel 22
-
Artikel 21
Artikel 22
Artikel 24
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0024.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
BUDGETPOST:
B1-21
BEVILLINGER:
4 916 mio. EUR
2.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en ordning for identifikation og
registrering af kvæg og om mærkning af oksekød og oksekødsprodukter og om ophævelse af Rådets
forordning (EF) nr. 820/97.
RETSGRUNDLAG:
Traktatens artikel 152
3.
4.
FORMÅL:
At fastsætte almindelige bestemmelser for identifikation og registrering af kvæg og for obligatorisk
oprindelsesmærkning af oksekød og oksekødsprodukter, samtidig med at de frivillige ordninger for
angivelse af andre oplysninger end oprindelse bibeholdes.
FINANSIELLE VIRKNINGER
12-
MÅNEDERS
PERIODE
(mio. EUR)
-
INDEVÆRENDE
REGNSKABSÅR
(1999)
(mio. EUR)
-
FØLGENDE
REGNSKABSÅR
(2000)
(mio. EUR)
-
5.
5.0
5.1
UDGIFTER, SOM AFHOLDES
-
OVER EU-BUDGETTET
(RESTITUTIONER/INTERVENTION)
-
OVER DE NATIONALE
BUDGETTER
-
AF ANDRE
INDTÆGTER
-
EU'S EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
-
-
-
5.0.1 OVERSLAG - UDGIFTER
5.1.1 OVERSLAG - INDTÆGTER
5.2
6.0
6.1
6.2
6.3
BEREGNING:
2001
-
-
2002
-
-
2003
-
-
2004
-
-
ER FINANSIERING MULIG GENNEM BEVILLINGER OVERFØRT UNDER DET
PÅGÆLDENDE KAPITEL I DET LØBENDE BUDGET?
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER I DET
LØBENDE BUDGET?
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
SKAL DER OPFØRES BEVILLINGER PÅ FREMTIDIGE BUDGETTER?
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
BEMÆRKNINGER:
Foranstaltningen har i sig selv ikke nogen direkte budgetmæssig virkning.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0025.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 820/97 om indførelse af
en ordning for identifikation og registrering af kvæg og
om mærkning af oksekød og oksekødsprodukter
99/0205 (COD)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 152,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
i henhold til fremgangsmåden i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge artikel 19 i forordning (EF) nr. 820/97 om indførelse af en ordning for
identifikation og registrering af kvæg og om mærkning af oksekød og
oksekødsprodukter
4
skal der indføres en ordning med obligatorisk mærkning
af oksekød, som bliver obligatorisk i alle medlemsstaterne fra den 1. januar
2000; ifølge samme artikel skal der på forslag af Kommissionen også vedtages
almindelige regler for den obligatoriske ordning inden den dato;
Kommissionen har forelagt Rådet et forslag til forordning, der afløser
forordning (EF) nr. 820/97 og indeholder de almindelige regler for den
obligatoriske ordning for mærkning af oksekød; de procedurer, der er
nødvendige for at vedtage den forordning, vil sandsynligvis ikke være afsluttet
før den 1. januar 2000;
principielt bliver konsekvensen af, at der ikke er vedtaget en ny forordning, at
den obligatoriske ordning, der er baseret på oprindelse, umiddelbart træder i
kraft, uden at der gælder nogen almindelige regler for den; det vil skabe en
meget usikker og utilfredsstillende situation for de erhvervsdrivende i
oksekødssektoren ikke blot i EF, men også i tredjelande;
(2)
(3)
1
2
3
4
EFT C
EFT C
EFT C
EFT L 117 af 7.5.1997, s.1.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
dette kan undgås ved at forlænge de nugældende frivillige ordninger i
forordning (EF) nr. 820/97 og udsætte det i samme forordnings artikel 19
fastsatte tidspunkt for den obligatoriske mærkningsordnings ikrafttrædelse
med et år;
det primære mål med mærkningsordningen er at beskytte folkesundheden og
dermed bevare og øge forbrugertilliden til oksekød, som er blevet sat på en
alvorlig prøve på grund af BSE-krisen; det rette retsgrundlag for denne
forordning er derfor traktatens artikel 152;
(6)
der bør derfor foretages ændringer i forordning (EF) nr. 820/97 -
(5)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Artikel 19 i forordning (EF) nr. 820/97 affattes således:
"Artikel 19
1.
Der indføres en ordning med obligatorisk mærkning af oksekød, som bliver
obligatorisk i alle medlemsstaterne fra den 1. januar 2001. Denne
obligatoriske ordning udelukker dog ikke, at en medlemsstat kan beslutte kun
at anvende denne ordning på frivillig basis på oksekød, der markedsføres i
denne medlemsstat. Mærkningsordningen i denne forordning gælder indtil
den 31. december 2000.
Inden den 1. januar 2001 skal Europa-Parlamentet og Rådet derfor på
grundlag af den i stk. 3 omhandlede rapport efter proceduren i traktatens
artikel 152 træffe afgørelse om de almindelige regler for en obligatorisk
mærkningsordning for oksekød, som skal gælde fra den dato, i
overensstemmelse med EF's internationale forpligtelser.
2.
Medmindre Europa-Parlamentet og Rådet beslutter andet, skal der i den
obligatoriske mærkningsordning, som skal gælde fra den 1. januar 2001, i
overensstemmelse med EF's internationale forpligtelser, på mærket - foruden
angivelsen i artikel 16, stk. 3 - obligatorisk anføres den medlemsstat eller det
tredjeland, hvor det dyr, som oksekødet stammer fra, er født, de
medlemsstater eller tredjelande, hvor dyret har været holdt, og den
medlemsstat eller det tredjeland, hvor dyret er slagtet.
Medlemsstaterne skal inden den 1. maj 1999 aflægge rapport til
Kommissionen om gennemførelsen af mærkningsordningen for oksekød.
Kommissionen aflægger rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om, hvor
langt gennemførelsen af mærkningsordningen for oksekød er i de forskellige
medlemsstater.
Medlemsstaterne kan dog, hvis der findes en tilstrækkeligt udviklet
identifikations- og registreringsordning for kvæg, allerede inden den 1.
januar 2001 indføre en obligatorisk mærkningsordning for oksekød fra dyr,
der er født, opfedet og slagtet på deres område. Endvidere kan de beslutte, at
26
3.
4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en eller flere af de oplysninger, der er nævnt i artikel 16, stk. 1 og 2, skal
anføres på mærkerne.
5.
En obligatorisk ordning som omhandlet i stk. 4 må ikke føre til forstyrrelser i
samhandelen mellem medlemsstaterne. De gennemførelsesordninger, der
skal gælde i de medlemsstater, der ønsker at anvende stk. 4, skal godkendes
af Kommissionen på forhånd.
Senest den 1. januar 2001 træffer Europa-Parlamentet og Rådet efter
proceduren i traktatens artikel 152 afgørelse om, hvorvidt det er muligt og
ønskeligt at kræve obligatorisk angivelse af andre oplysninger end de i stk. 2
nævnte og at udvide denne forordnings anvendelsesområde til også at
omfatte andre produkter end de i artikel 13, første led, nævnte."
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i De Europæiske
Fællesskabers Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2000.
Udfærdiget i Bruxelles, den
6.
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441382_0028.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
BUDGETPOST:
B1-21
BEVILLINGER:
4 916 mio. EUR
2.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 820/97
om indførelse af en ordning for identifikation og registrering af kvæg og om mærkning af oksekød og
oksekødsprodukter.
RETSGRUNDLAG:
Traktatens artikel 152
3.
4.
FORMÅL:
At forlænge de frivillige mærkningsordninger med et år og at udsætte den obligatoriske
mærkningsordning, som er fastsat i forordning (EF) nr. 820/97, med et år indtil den 1.1.2001.
FINANSIELLE VIRKNINGER
12-
MÅNEDERS
PERIODE
(mio. EUR)
-
INDEVÆRENDE
REGNSKABSÅR
(1999)
(mio. EUR)
-
FØLGENDE
REGNSKABSÅR
(2000)
(mio. EUR)
-
5.
5.0
5.1
UDGIFTER, SOM AFHOLDES
-
OVER EU-BUDGETTET
(RESTITUTIONER/INTERVENTION)
-
OVER DE NATIONALE
BUDGETTER
-
AF ANDRE
INDTÆGTER
-
EU'S EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
-
-
-
5.0.1 OVERSLAG - UDGIFTER
5.1.1 OVERSLAG - INDTÆGTER
5.2
BEREGNING:
2001
-
-
2002
-
-
2003
-
-
2004
-
-
6.0
6.1
6.2
6.3
ER FINANSIERING MULIG GENNEM BEVILLINGER OVERFØRT UNDER DET
PÅGÆLDENDE KAPITEL I DET LØBENDE BUDGET?
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER I DET
LØBENDE BUDGET?
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
SKAL DER OPFØRES BEVILLINGER PÅ FREMTIDIGE BUDGETTER?
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
BEMÆRKNINGER:
Foranstaltningen har i sig selv ikke nogen direkte budgetmæssig virkning.
28