Europaudvalget 2002
KOM (1999) 0543
Offentligt
1441397_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 24.11.1999
KOM(1999) 543 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Europas miljø: Hvilken kurs skal der sættes for fremtiden?
Global vurdering af Det Europæiske Fællesskabs program for politik og handling i
forbindelse med miljøet og bæredygtig udvikling, Mod en bæredygtig udvikling’
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Europas miljø: Hvilken kurs skal der sættes for fremtiden?
Global vurdering af Det Europæiske Fællesskabs program for politik og handling i
forbindelse med miljøet og bæredygtig udvikling, Mod en bæredygtig udvikling’
Forord
Det femte miljøhandlingsprogram blev udarbejdet som Fællesskabets vigtigste svar på
Rio-konferencen i 1992, hvor det internationale samfund blev opfordret til at udarbejde
nye politikker som skitseret i Agenda 21 til at dirigere vort samfund i retning af
bæredygtig udvikling. Programmet skulle igangsætte denne proces i Fællesskabet ved at
fastlægge målsætninger, der krævede indsats på fællesskabsplan, på nationalt plan og på
lokalt plan. Udgangspunktet for programmet var erkendelsen af, at miljølovgivning alene
ikke er tilstrækkeligt til at forbedre miljøsituationen. Udvikling på områder, der skaber
miljøbelastninger, såsom transport, energi og landbrug, opvejer ofte fordelene ved de nye
bestemmelser. Økonomisk aktivitet skal derfor bedre tage hensyn til miljømålsætningerne
udover at styrke miljøpolitikken. Dette kræver engagement fra samfundets berørte parter
og menigmand såvel som fra medlemsstaterne og de regionale og lokale myndigheder. Et
større udvalg af instrumenter skulle give oplysninger, incitamenter og støtte med henblik
på at påvirke de beslutninger, der indvirker på miljøet. For at koncentrere indsatsen om
det væsentlige bestemte det 5. program en række miljøprioritetsemner og -målsætninger
indtil år 2000 og pegede på fem nøglesektorer med betydelige miljøvirkninger, og hvor
der skulle gives særlig opmærksomhed med hensyn til at integrere miljøhensyn.
Da perioden, som det 5. handlingsprogram dækkede, er ved at løbe ud, fremlægger
Kommissionen nu en global vurdering om gennemførelsen og de positive resultater af
dette program for at imødekomme en anmodning fra Rådet og Europa-Parlamentet
1
.
Kommissionen gør det også for at lancere en debat med de andre institutioner, berørte
parter og borgerne om, hvilke prioriteter der skal opstilles for det 6. program, der skal
fremsættes i 2000.
De vigtigste resultater af denne globale vurdering
Denne globale vurdering viser, at Fællesskabet har gjort fremskridt med at indføre nye og
forbedrede instrumenter til at beskytte miljøet og sikre europæernes sikkerhed og
livskvalitet. Dette omfatter bedre målretning af foranstaltninger gennem videnskabelige og
økonomiske undersøgelser og dialog med berørte parter såvel som nye markedsbaserede
og finansielle instrumenter. Fællesskabets politik har f.eks. udvirket en nedbringelse af
grænseoverskridende luftforurening, bedre vandkvalitet og udfasning af ozonnedbrydende
1
Artikel 1 i
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 2179/98/EF om revision af Det Europæiske
Fællesskabs program for politik og handling i forbindelse med miljøet og bæredygtig udvikling »Mod
en bæredygtig udvikling«.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stoffer og vil føre til yderligere forbedringer i de næste par år. Samtidig er gennemførelsen
af EF-miljølovgivning i medlemsstaterne ikke så god som den burde være, og
Kommissionen vil blive nødt til fortsat at bruge sine beføjelser i denne henseende.
På trods af nogle forbedringer er den overordnede miljøsituation stadig årsag til
bekymring, og det forudses, at miljøbelastningerne endog vil stige yderligere på nogle
områder, som fremhævet i Det Europæiske Miljøagenturs nylige rapport om
miljøsituationen.
Selv om det 5. program skabte større bevidsthed hos de berørte parter, befolkningen og
beslutningstagerne i andre sektorer om behovet for aktivt at følge miljømålsætningerne, er
der sket ringe fremskridt generelt med at ændre de økonomiske og samfundsmæssige
tendenser, der er skadelige for miljøet. Andre sektorer og medlemsstaterne har kun delvis
engageret sig i at følge programmet, og produktions- og forbrugsmønstrene i vore lande
afholder os fra at opnå et rent og sikkert miljø og at beskytte verdens naturressourcer.
Udsigterne er, at nye miljøstandarder ikke vil holde takt med den stigende efterspørgsel
efter f.eks. transport, forbrugsgoder eller turisme. Perspektiverne er særlig ringe for
klimaændringer, hvis tendenserne i de største energiforbrugende sektorer ikke kan vendes.
Samtidig er det stadig mere tydeligt, at miljøskader har omkostninger for samfundet som
helhed, og sammenfaldende hermed at en miljøindsats kan give fordele i form af
økonomisk vækst, beskæftigelse og konkurrencedygtighed.
I det sidste tiår er det blevet klart, at miljøproblemerne parallelt med den økonomiske
globalisering er blevet internationale. EU har indtaget førerstillingen i denne søgen efter en
samlet international indsats, f.eks. med henblik på at reducere emissioner af drivhusgasser,
bekæmpe ozonlagets nedbrydelse og beskytte Jordens biodiversitet.
Vejen frem
Miljøpolitikkens fremtid skal derfor ses i en bredere kontekst, hvor miljømæssige,
samfundsmæssige og økonomiske målsætninger følges på en koordineret og indbyrdes
kompatibel måde. Bæredygtig udvikling, der nu er indskrevet som målsætning i traktaten
om Den Europæiske Union, skal sigte mod nuværende og kommende generationers
sundhed både i Europa og på verdensplan i form af økonomisk fremgang, social
retfærdighed og sikkerhed, og høje miljøstandarder samt sund forvaltning af vort
naturressourcegrundlag. Det femte miljøhandlingsprogram var det første, der pegede på
vejen til en politisk approach baseret på dette begreb. Dets principper er stadig gyldige,
men analysen i denne meddelelse peger på, at de skal gennemføres mere effektivt i praksis.
Et 6. miljøhandlingsprogram skal først og fremmest afhjælpe manglerne med hensyn til
gennemførelse af det femte program og tage nye emner op, der måtte være opstået siden
da. Baseret på analysen heri foreslås der i denne globale vurdering en række retningslinjer
for den fremtidige miljøpolitik som oplæg til en debat. Det 6. program skal ligeledes ses i
den bredere sammenhæng med en udvidet Europæisk Union, idet der tages hensyn til
ansøgerlandenes
specifikke
forhold.
Fuldstændig
gennemførelse
af
fællesskabslovgivningen på miljøområdet er stadig af højeste prioritet.
Hvis der ikke sker en stadig større integration af miljøhensyn i de økonomiske sektorer for
at gøre noget ved årsagerne til miljøproblemerne, og hvis borgerne og de berørte parter
ikke inddrages og forpligter sig i større grad, vil vores udvikling imidlertid forblive
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0004.png
miljømæssigt ubæredygtig overalt på trods af de nye miljøforanstaltninger. Den nuværende
drivende kraft bag integration ifølge mandatet fra Cardiff og senere Europæiske Råd skal
derfor videreføres og omsættes til konkrete beslutninger, og der skal iværksættes nye
instrumenter til at fremme integration. Bedre oplysning og inddragelse af borgerne i
beslutningstagningen på miljøområdet såvel som større ansvar for aktioner, der skader
miljøet, burde videreføres som andre højtprioriterede målsætninger. Et kritisk punkt er
stadig effektiv anvendelse af 'forureneren betaler-princippet' og fuldstændig internalisering
af miljøomkostninger på forurenerens regnskab. Det 6. miljøhandlingsprogram skal være
en søjle i en overordnet fællesskabsstrategi for bæredygtig udvikling, der omfatter
miljømæssige, økonomiske og samfundsmæssige målsætninger på en indbyrdes støttende
måde.
Kommentarer og bidrag til debatten om det 6. handlingsprogram er velkomne.
Send dem til:
Europa-Kommissionen, GD for Miljø (B1- 6EAP), Rue de la Loi 200, B - 1049 Bruxelles
Eller via e-mail til: [email protected]
Eller via GD for Miljø's website:
http://europa.eu.int/comm/dg11/newprg/index.htm (som ved udgangen af 1999 vil blive
ændret til: http://europa.eu.int/comm/environment/newprg/index.htm).
Tidsfrist for bidrag: den 14. april 2000
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0005.png
Indledning
Det femte miljøhandlingsprogram blev udarbejdet parallelt med Rio-konferencen i 1992
og lanceringen af Agenda 21. Det var Fællesskabets første forpligtende tilsagn til
bæredygtig udvikling. Det ses af de fem hovedmålsætninger:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
strategier for syv højtprioriterede miljøemner (klimaændring, forsuring,
biodiversitet, vand, bymiljø, kystområder og affald) og for risikostyring og ulykker
målsektorer, hvor miljøhensynene skulle integreres (industri, energi, transport,
landbrug og turisme)
større udvalg af instrumenter
information, gennemsigtighed i approachen til og udviklingen af begrebet
ansvarsdeling
den internationale dimension, der afspejler globale spørgsmål og Rio-konferencen.
Der blev fastsat nogle miljømål
2
, men generelt var der mangel på kvantificerbare mål og
kontrolmekanismer. Kommissionen bekræftede disse prioriteter i sin gennemgang af
planen i 1996 og foreslog en ny prioritet vedrørende gennemførelse af de igangværende
foranstaltninger.
I 1998 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet en afgørelse om revision af det femte
miljøhandlingsprogram. Det gentog Fællesskabets tilsagn til den generelle approach og
strategi og opfordrede til en større indsats med hensyn til gennemførelse. I afgørelsen blev
Kommissionen ligeledes forpligtet til at forelægge en global vurdering af programmets
gennemførelse og være særlig opmærksom på, om det var nødvendigt at revidere eller
ajourføre målsætninger og prioriteter, og eventuelt fremsætte forslag til højtprioriterede
målsætninger og foranstaltninger, der vil blive nødvendige efter år 2000. Denne
meddelelse er første fase af Kommissionens svar på denne anmodning. Den vil blive
efterfulgt af et forslag til et sjette miljøhandlingsprogram næste år. Ud over at vurdere
resultaterne af det femte program lanceres også en debat om den overordnede approach
for vores politik for miljø og bæredygtig udvikling med henblik på udarbejdelsen af det
nye program.
Den nyligt offentliggjorte 'Eurobarometer'-undersøgelse af europæernes meninger og
holdninger viser, at miljøforringelsen er årsag til stor bekymring side om side med vold,
fattigdom, sundhed og arbejdsløshed. 70% mener, at der er behov for øjeblikkelig indsats.
Dette svarer til analysen i denne rapport, at der er behov for yderligere indsats for at skabe
et rent og sikkert miljø, der sikrer høj livskvalitet, og for bæredygtig forvaltning af vore
globale ressourcer.
2
Jf. Kommissionens interne dokument ( reference ) ‘Vigtigste udviklinger i gennemførelsen af det 5.
miljøhandlingsprogram’.
Det omfatter de vigtigste hovedmålsætninger og mål, der blev fastlagt i det
5. miljøhandlingsprogram og revisionen heraf, data fra Det Europæiske Miljøagenturs rapport om
miljøsituationen og eksempler på EU's miljølovgivning og foranstaltninger.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0006.png
2.
G
ENEREL VURDERING AF DET FEMTE PROGRAM
Programmet satte et ambitiøst mål for bæredygtig udvikling, der førte til, at det blev
indarbejdet i Amsterdam-traktaten, og til integrationsprocessen, der blev fremhævet på
Det europæiske Råd i Cardiff i 1998. Der er imidlertid kun sket ringe fremskridt med
hensyn til bæredygtig udvikling, hovedsagelig fordi medlemsstaterne og de berørte parter
ikke viste noget klart tegn på engagement heri, og de andre sektorer i programmet også
kun i ringe grad følte sig berørt. Det femte program har ikke desto mindre fremmet
indsatsen på EU-plan, der har ført til miljøforbedringer.
3.
V
URDERING AF DE SYV MILJØPRIORITETER OG RISIKOSTYRING
Generelt kan siges, at mangel på konkrete mål, indikatorer og kontrolmekanismer gør det
vanskeligt at foretage en fuldstændig vurdering af det 5. program. Det er også klart, at
det vil tage tid, før mange af de under det 5. program indledte aktioner giver resultater. På
grundlag af Det Europæiske Miljøagenturs omfattende vurdering af miljøsituationen og
prognoserne for miljøet, er det dog muligt at bestemme nogle hovedtendenser og hvilke
drivkræfter, der ligger bag dem. Agenturets nylige rapport 'Miljøet i Den Europæiske
Union ved århundredskiftet' illustrerer, at kvaliteten af Europas miljø er blevet forbedret
på nogle områder, navnlig udfasning af ozonnedbrydende stoffer, forsuring,
grænseoverskridende luftforurening og vandkvalitet. Den pointerer dog, at der stadig er
nogle alvorlige problemer, og efter år 2000 vil miljøet skulle klare en række større og i
nogle tilfælde nye udfordringer. Det kræver overvejelse af, hvilke nye foranstaltninger der
bør træffes på fællesskabsplan i de kommende par år. På denne baggrund fastlægges der i
denne meddelelse en række muligheder for yderligere indsats for at skabe grundlaget for
en debat uden nødvendigvis at være udtømmende og uden at foregribe Kommissionens
fremtidige forslag.
3.1.
Klimaændring.
Status og tendenser
Der er bred enighed om, at der hurtigt skal træffes foranstaltninger hvad angår
klimaændring. Klimaændring er potentielt det alvorligste miljøproblem, vi står over for
med vidtrækkende økologiske, sundhedsmæssige og økonomiske følger (f.eks.
oversvømmelse af lavtliggende områder fordi havene stiger, ændringer i vejrligsmønstre
med følger for landbruget, ekstreme vejrforhold). Ifølge skøn skal CO
2
-emissionnerne
falde med mindst 35% inden år 2010, hvis temperaturstigningerne på sigt skal begrænses
til 1,5° inden år 2100. Kyoto-protokollen forpligter Fællesskabet til at mindske sine
drivhusgasemissioner med 8% mellem 1990 og 2008/2012.
Uden yderligere
foranstaltninger er prognoserne imidlertid, at Fællesskabet ikke vil nå denne målsætning.
Emissionerne faldt godt nok i UK og Tyskland mellem 1990 og 1996, men det skete på
grund af engangsstrukturændringer, og tendenserne som skjultes heraf peger på stigende
CO
2
-emmissioner.
Trufne foranstaltninger
Der er blevet vedtaget en række fællesskabsforanstaltninger for at fremme
energieffektivitet og -besparelse samt vedvarende energikilder (f.eks. ALTENER og
SAVE-programmerne), men de har modtaget mindre finansiering end oprindeligt foreslået
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0007.png
og har kun haft ringe virkning i betragtning af problemets omfang. Der er endnu ikke gjort
fremskridt med det foreslåede direktiv, der indfører en afgift på CO
2
-emissioner eller med
det ændrede forslag til en energiproduktsafgift.
Den nylige frivillige aftale, der blev indgået med den europæiske bilindustri skulle bidrage
til at mindske CO
2
-emissionerne fra privatbiler i det næste tiår.
Tendenserne i sektorer såsom industrien peger på en stadig større anvendelse af
energieffektivitetsteknikker med et forventet fald på 15% i industriens CO
2
-emissioner
inden 2010. Prognoserne for transport peger imidlertid på fortsat kraftig vækst i
emissioner, der højst sandsynligt vil bringe opnåelsen af Kyoto-målene i fare.
Fremtidsudsigter
Medlemsstaterne har endnu ikke fremlagt overbevisende planer for at nå deres individuelle
mål, der blev nået enighed om i forbindelse med Fællesskabets strategi for
imødekommelse af Kyoto-forpligtelserne. Det er nødvendigt at overvene, hvordan der kan
udarbejdes og gennemføres nye emissionsreducerende tiltag, herunder ved også at
integrere klimamålsætningerne i andre sektorpolitikker.
Udvikling af et handelssystem for emissionsrettigheder i EU måtte være tilrådeligt for at
fremme omkostningseffektive foranstaltninger med henblik på emissionsreduktion.
3.2.
Forsuring og luftkvaliteten
Status og tendenser
Under det 5. program er der sket forbedringer med hensyn til at mindske forsuringen og
koncentrationsniveauerne for nogle luftforurenende stoffer, især SO
2
og bly.
Koncentrationerne af NO
2
og partikler er stadig høje, og niveauerne af ozon ved jorden
fortsætter regelmæssigt med at overskride normerne i og omkring større byer om
sommeren.
De forbedringer, der er indtruffet, er stort set resultatet af et stødt fald i emissioner i løbet
af det sidste tiår. I 1995 faldt emissionerne af SO
2
, NO
x
og ikke metanholdig VOC'er
(flygtige organiske forbindelser) henholdsvis med ca. 39%, 9% og 12% i forhold til 1990-
niveauerne. Der forventes betydelige forbedringer i luftkvaliteten og reduktioner af sur
nedbør i tiden indtil 2010.
Omfanget af transportemissioner af NOx og VOC'er, der var de dominerende hidtil, er
faldet siden 1990. Således forventes ikke metanholdige VOC- og NOx-emissioner i 1999
at være faldet med over 20% i forhold til 1990-niveauerne og i 2010 med så meget som
70-80% på trods af den fortsatte vækst i trafikken.
Trufne foranstaltninger
Rammedirektivet om luftkvaliteten, der blev vedtaget i 1996, giver grundlaget for at klare
de resterende luftkvalitetsproblemer. Et første datterdirektiv, der definerer
grænseværdierne for SO
2
, NO
2
, partikler og bly, blev vedtaget i april 1999. Forslag
vedrørende CO og benzen og ozon drøftes i øjeblikket i Rådet og Parlamentet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0008.png
De hidtil vedtagne foranstaltninger med henblik på at reducere emissioner omfatter
direktiver om bilers udstødningsgas og brændselskvalitet under 'auto/olie I', direktiver om
opløsningsmiddelemissioner fra industrien, svovlemissioner fra svær brændselsolie og
direktivet om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening hvad angår
industriemissioner. Gennemførelsen af disse foranstaltninger vil medføre en yderligere
gradvis forbedring af luftkvaliteten i det næste tiår. Det er imidlertid sandsynligt, at
partikelforureningen forbliver et problem i det meste af Unionen, og at der fortsat mange
steder vil ske overskridelser af WHO-retningslinjerne for ozon.
Et forslag om at fastsætte nationale emissionslofter, der sammenlignet med 1990 ville
reducere sur deposition overalt i Fællesskabet med mindst 50% og samtidig reducere
udsættelsen for ozon, og et forslag om revision af direktivet om store forbrændingsanlæg
drøftes i øjeblikket i Europa-Parlamentet og Rådet. Gennemførelse af denne fælles
forsurings- og ozonstrategi vil være af højeste prioritet i næste periode. Strategien vil
ligeledes reducere ammoniakemissioner og derved reducere eutrofiering af jorden.
Fremtidsudsigter
Prioriteten for den næste periode vil være gennemførelse af allerede godkendte
foranstaltninger og dem, der i øjeblikket er under drøftelse. De meget indviklede
luftkvalitetsspørgsmål og rækken af forureningskilder betyder, at der skal opstilles en
mere integreret strategi til at revurdere luftkvalitetsstandarder og sikre, at de overholdes
på den mest omkostningseffektive måde.
De øvrige udfordringer synes at være at overholde standarder for partikelemission i mange
byer og sikre kohærens mellem Fællesskabets mål for ozon, forsuring og jordens
eutrofiering samt emissioner af de pågældende forurenende stoffer og udvikle
omkostningseffektive foranstaltninger med henblik på yderligere forbedringer, herunder
fleksible instrumenter. Disse planpolitiske områder vil kræve en mere omfattende
gennemgang.
3.3.
Naturbeskyttelse og biodiversitet
Status og tendenser
Naturen og biodiversiteten i Fællesskabet trues fortsat af tab af jord til byudvikling og
vejbyggeri og den omsiggribende intensivering af landbruget. Der opstår også trusler fra
marginalisering eller opgivelse af landbrugsaktiviteter, forurening og indførelse af
fremmede arter.
Trufne foranstaltninger
Opmærksomheden har under det 5. program hovedsagelig været henledt på gennemførelse
af de tidligere godkendte direktiver om fugle og levesteder, idet det sidstnævnte direktiv
giver rammebestemmelserne for oprettelse af Natura 2000-netværket. Gennemførelse af
dette direktiv skal sikre beskyttelse af de bedste af de resterende naturlige levesteder i
Europa. Der er sket fremskridt i de fleste medlemsstater hvad angår udpegelse af områder,
men det er sket langt senere end de oprindeligt fastsatte frister. Den langsigtede
beskyttelse af disse områder kræver, at der vedtages styringsordninger, og det kræver
stadig en betydelig indsats for at de indføres og gennemføres.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0009.png
Vedtagelsen af Fællesskabets biodiversitetsstrategi i 1998 har været vigtig for
anerkendelsen af behovet for, at der lægges større vægt på biodiversitetsspørgsmål inden
for andre sektorpolitiske områder. Ifølge denne strategi skal der fastlægges
handlingsplaner for biodiversitet på en række planpolitiske nøgleområder.
Landbrugspolitik er særlig vigtig for naturen og biodiversitet. Miljøvenlige landbrugstiltag,
der blev indført i reformen af landbrugspolitikken i 1992 og den bredere vifte af
foranstaltninger, der førte til miljøforbedringer medtaget i 1999-reformen af den fælles
landbrugspolitik, har og vil fremover give mulighed for at bidrage positivt til
naturbeskyttelse både inden for Natura 2000-netværket og i landskabet i bredeste
forstand.
Fremtidsudsigter
Prioriteten for fremtiden vil være fuldstændig gennemførelse af fugle- og
levestedsdirektiverne og betydelige fremskridt med integration af biodiversitetshensyn i
andre sektorpolitikker.
Udarbejdelse
af ambitiøse
handlingsplaner
ifølge
biodiversitetsstrategien skal være et vigtigt led i denne approach.
Fuldstændig udnyttelse på nationalt plan af de muligheder, der findes via den nye fælles
landbrugspolitik og strukturfondene vil være yderst vigtig. Det er ønskeligt at sikre, at
landskabets høje naturværdi bevares, at landbruget videreføres i de områder, der risikerer
at blive marginaliseret og forladt, og at der i stadig større grad udbredes
landbrugsmetoder, der er kompatible med miljøbeskyttelse og -forbedring.
3.4.
Vand
Status og tendenser
Under det 5. program er der sket forbedringer i vandkvaliteten takket være fremskridt
med gennemførelse af direktivet om byspildevand fra 1991. Der har især været et markant
fald i antallet af stærkt forurenede floder på grund af nedbringelse i punktkildeudledninger
såsom de phosphorholdige: emissioner indeholder typisk 30-60% mindre forurenende
stoffer siden midten af 1980'erne; udledninger af organiske stoffer faldt med 50-80% i
løbet af de sidste 15 år.
Nitratkoncentrationerne i EU's floder har imidlertid vist ringe tegn på ændring siden 1980.
EU's højst tilladte koncentrationer af nitrat i grundvand overskrides hyppigt. Dette
bidrager til eutrofiering af kystvande. Nitrattilførslen fra landbruget er stadig højt på grund
af ringe gennemførelse af nitratdirektivet. Grundvandskoncentrationerne af visse pesticider
overskrider også hyppigt de i EU fastsatte højest tilladte koncentrationer.
Der er desuden stadig problemet med brug og fordeling af vand. Dette skyldes generelt
uhensigtsmæssig prisfastsættelse, der ofte skyldes støtte til nogle af brugerne.
Trufne foranstaltninger
De vigtigste resultater af det 5. program, hvad vandforvaltningen angår, har været:
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0010.png
(a)
vedtagelsen af direktivet om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening
(kaldet IPPC-direktivet) i 1996, der giver de overordnede rammebestemmelser for
bekæmpelse af forurenende emissioner af alle slags industrianlæg
det forslag til et vandrammedirektiv, der i øjeblikket drøftes i Rådet og i
Parlamentet. Med dette direktiv skal der opnås en god status for alle typer vand,
grundvand og overfladevand, inden for en fastsat frist, og der skal anvendes
integreret planlægning for at beskytte alle vandområder, hvilket både omfatter
kvantitets- og kvalitetsspørgsmål. Det samler elementer fra en række individuelle
foranstaltninger baseret på en kombination af emissionsbegrænsning og
kvalitetsmålsætninger. Det sigter også mod at reducere forurenende stoffer, idet der
er anført en liste over højtprioriterede stoffer. Foranstaltningen suppleres af en
række af allerede gældende direktiver om bekæmpelse af forurenende stoffer fra
specifikke kilder - direktivet om byspildevand, IPPC-direktivet og grænseværdierne
for bestemte stoffer, f.eks. nitrat-direktivet. Der skal ligeledes sikres bæredygtige
vandindvindingsniveauer og -anvendelse gennem udvikling af en række
instrumenter, såsom fastsættelse af vandpriser.
(b)
Fremtidsudsigter
Godkendelsen af dette forslag vil give grundlaget for væsentlige forbedringer i fremtiden
med hvad angår de vandkvalitetsproblemer, som Fællesskabet stadig har.
Den højeste prioritet er nu gennemførelse. Her lægges ansvaret på de nationale, regionale
og lokale myndigheder i medlemsstaterne for at træffe de nødvendige foranstaltninger til
at sikre, at politikken gennemføres i praksis.
3.5.
Bymiljøet
Status og tendenser
Ca. 70% af befolkningen bor i byområder, der dækker omkring 25% af landjorden i EU.
Dette betyder uundgåeligt, at bybefolkningen er konfronteret med en koncentration af
miljøproblemer, og at bymyndighedernes og indbyggernes beslutninger er vigtige
drivkræfter bag miljøbelastningerne. Dette kan illustreres ved følgende tendenser:
32% af befolkningen er udsat for høje trafikstøjniveauer.
Luftforurening er stadig en væsentlig kilde til helbredsproblemer og WHO-
grænseværdierne overskrides hyppigt.
Befolkningstallet i byområder forventes at stige med over 4% mellem 1995 og 2010 og
planløs byspredning fortsætter.
Byernes affaldsmængde er steget.
Sæsonmæssig vandmangel er almindelig i sydeuropæiske byer.
Energiforbruget i transport- og energisektoren er steget stødt i de sidste 20 år og
forventes fortsat at stige.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0011.png
Trufne foranstaltninger
I det 5. handlingsprogram blev det anerkendt, at ud over de indirekte virkninger af
specifik miljølovgivning er fællesskabspolitikkens rolle på dette område at tilskynde lokale
myndigheder til at klare problemerne og hjælpe dem med at arbejde i retning af
bæredygtighed. Der blev imidlertid ikke defineret specifikke mål eller kontrolmekanismer.
Kampagnen for bæredygtige byer i Europa blev lanceret i 1994 for at støtte de lokale
myndigheder, og den har arbejdet konstruktivt siden da. I 1998 offentliggjorde
Kommissionen meddelelsen "Bæredygtig byudvikling i Den Europæiske Union - en
handlingsramme". Vedtagelsen af denne meddelelse, der indeholder konkrete tilsagn på
Europa-Kommissionens vegne, udgør et vigtigt fremskridt i retning af en mere integreret
og strategisk tilgang til byproblemer.
Fremtidsudsigter
Kommissionen er nu i gang med at gennemføre meddelelsen. Kommissionen kan fortsat
støtte og fremme især oplysningskampagner og tiltag vedrørende lokal bæredygtighed og
Agenda 21.
3.6.
Kystområder
Mange kystområder er tætbefolkede og er udsat for voldsom belastning fra byudvikling,
industri, transport og turisme. Disse aktiviteter har ligeledes betydelige virkninger for
havmiljøets kvalitet. Samtidig er kystområderne hjemsted for en væsentlig del af Europas
natur- og kulturarv.
Fællesskabet har under det 5. program iværksat et demonstrationsprogram for integreret
kystforvaltning for at vise, hvordan man kan løse problemerne i kystområderne.
Spørgsmålet er, hvordan dette program skal følges op.
Det er fortsat presserende at gøre en indsats på dette område, eftersom 85% af kysterne
trues af forskellige belastninger, og de er specielt udsat for en omsiggribende urbanisering.
3.7.
Affald
Status og tendenser
På grund af forbrugsmønstrene forøges affaldsproblemerne i EU stadig hurtigere, end
gennemførelsen af foranstaltningerne til at bekæmpe og forebygge dem.
Affaldsforebyggende tiltag har hverken stabiliseret affaldsproduktionen eller dens
skadelighed. Registreret kommunalt affald produceret i OECD/Europa var 1,305 mio.
tons i 1995, eller 420 kg/år pr. person. EU-gennemsnittet per capita er 370 kg/år.
Genvinding af nogle af affaldsingredienserne har været en succes i nogle af EU's
medlemsstater. I EU + Norge steg genbrugspapir og -pap fra 40% i 1990 til 49 % i 1996.
Genvinding af glas steg fra 43% i 1990 til 55% i 1996.
Genvinding af glas og papir er imidlertid ikke steget tilstrækkelig hurtigt til at mindske den
samlede produktion af disse affaldsstrømme, så det samlede glasaffald steg f.eks. med
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0012.png
12%. Plastaffaldsmængden er desuden steget betydeligt (ca. 4% om året), men der har
ikke været en tilsvarende stigning i plastgenvindingen.
Den samlede affaldsmængde, både til forbrænding og på lossepladser, er steget.
Deponering på lossepladser er stadig den mest udbredte behandlingsmetode, på trods af
stadig større genvinding og genbrug, 66% af kommunalt affald bortskaffedes i 1995 på
lossepladser sammenlignet med 65% i 1990.
Trufne foranstaltninger
Under det 5. program har gennemførelsen af emballagedirektivet hjulpet med til at gøre
fremskridt med genvinding af emballageaffald, men der skal stadig ske fremskridt med
hensyn til affaldsforebyggelse. Vedtagelsen af direktivet om lossepladser, vil - når det er
gennemført - bidrage til både at reducere miljøvirkningerne fra lossepladser og fremme
affaldsforebyggelse og genvindingsmulighederne.
Kommissionen er også kommet videre med arbejdet vedrørende højtprioriterede
affaldsstrømme ved at anvende principperne for forebyggelse, materialegenvinding og
producentansvar, der anerkendes som de højest prioriterede fremgangsmåder i
Fællesskabets strategi for affaldsforvaltning. Fremskridtene er imidlertid sket langsommere
end forventet, navnlig på grund af oppositionen hos produktfabrikanter mod ordninger for
producentansvar. Forslaget om udrangerede køretøjer forventes vedtaget i år 2000.
Fremtidsudsigter
Prioriteten fremover skal være at fremme en aktiv produktpolitik for at gøre produkter
genvindelige fra designfasen såvel som yderligere at forebygge affaldsproduktion. For de
vigtigste affaldsstrømme kræves der stadig specifikke foranstaltninger (f.eks. varige
forbrugsgoder, bionedbrydeligt affald, emballageaffald, farligt affald såsom batterier).
Gennemførelse og håndhævelse på lokalt plan af affaldsforvaltningsstrategier forbliver
højeste prioritet. Nedbringelse af farerne og især toksiciteten ved de materialer, der skal
bortskaffes, er også stadig en af prioriteterne.
3.8.
Risikostyring: industriuheld
Status og tendenser
Fra 1984 til 1999 blev der rapporteret om over 300. I 1997 blev der rapporteret om 37
større industriulykker i EU, der er det højeste tal for et år siden rapporteringen startede.
Det positive er, at på trods af ulykker som 'Sea Empress' er olieudslip fra tankskibe
faldende.
Trufne foranstaltninger
Under det 5. program blev ‘Seveso II-direktivet’ færdiggjort; det kræver, at driftsledere i
industrien skal bevise, at de har truffet alle forholdsregler for at undgå større uheld. Som
led i direktivet blev MARS- og SPIRS-databaserne indført som hjælp for
beslutningstagningen i forbindelse med risikostyring.
Fremtidsudsigter
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0013.png
Udfordringen for fremtiden er og bliver fuldstændig gennemførelse af Seveso II-direktivet.
Denne lovgivning gælder imidlertid kun for risikobetonede virksomheder. Vores samfund
og miljøet som helhed er udsatte for truslen om ulykker, og på længere sigt ville det være
ønskeligt at indføre en integreret approach for at sikre beskyttelse af mennesker, miljø og
ejendom, herunder kulturarven.
3.9.
Risikostyring: nuklear sikkerhed og strålingsbeskyttelse
Status og tendenser
Nuklear kraftproduktion udgør omkring 34% af elektricitetsproduktionen i EU. Generelt
er risikoen for nukleare ulykker blevet mindre, men der hersker stadig bekymring med
hensyn til sikkerheden omkring nogle af reaktorerne i Central- og Østeuropa og det
tidligere Sovjetunionen.
Folkesundheden er kernen i den integrerede approach, som strålingsbeskyttelse er baseret
på. EU-standarderne ajourføres regelmæssigt i overensstemmelse med de videnskabelige
fremskridt.
Trufne foranstaltninger
Under det 5. program er der blevet godkendt lovgivning om sikkerhedsnormer for
sundhedsbeskyttelse mod ioniserende stråling og transport af radioaktive stoffer. De
vigtigste retsakter vedrører revisionen af direktivet om fastsættelse af grundlæggende
sikkerhedsnormer til beskyttelse af befolkningens og arbejdstagernes sundhed mod de
farer, som er forbundet med ioniserende stråling, og revision af direktivet om beskyttelse
af personers sundhed mod faren ved ioniserende stråling i forbindelse med medicinsk
bestråling. Der er derudover blevet vedtaget en række forordninger om betingelserne i
forbindelse med radioaktiv kontaminering, der gælder for indførsler til EU af
landbrugsprodukter fra et tredjeland efter kernekraftulykken i Chernobyl. Der er blevet
vedtaget en forordning om administrative ordninger i forbindelse med overførsler af
radioaktive stoffer såvel som et direktiv om de administrative ordninger for overførsel af
radioaktivt affald. Der er ligeledes blevet udstedt en række tekniske retningslinjer,
meddelelser og henstillinger om gennemførelse af lovgivningen.
Fremtidsudsigter
Fællesskabet har ingen kompetence hvad angår nukleare anlæg, men støtter samarbejdet
medlemsstaterne imellem. Aldrende nukleare anlæg, de økonomiske virkninger af
liberalisering i elindustrien og et stadig stigende antal nedlukningsprojekter kræver, at
samarbejdet intensiveres. De uløste spørgsmål omkring langsigtet deponering eller
bortskaffelse af højradioaktivt affald vil fortsat kræve særlig opmærksomhed.
I Central- og Østeuropa og de nye uafhængige stater skal der gives højeste prioritet til at
tilskynde til forbedring af sikkerhedsordningerne. I det tidligere Sovjetunionen, navnlig i
Nordvestrusland, er samarbejde vigtig for at løse de omfattende miljøproblemer, der
forårsages af forgangne tiders dårlige ledelsessystemer for brugt nukleart brændsel og
radioaktivt affald.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.10.
Civilbeskyttelse og miljøkatastrofer
Naturkatastrofer såsom jordskælv og jordskred har potentielt kæmpevirkninger både målt
i dødsfald og i økonomiske virkninger. Det Europæiske Miljøagentur henviser til
undersøgelser, der peger på, at de økonomiske tab ved oversvømmelser og jordskred i
perioden 1990-96 var 400% større end i det foregående årti.
Menneskeskabte aktiviteter, såsom uhensigtsmæssig arealanvendelse, der forårsager
oversvømmelse og jordskred, øger farerne og gør folk mere udsatte for naturkatastrofer.
Fællesskabets rolle med hensyn til beredskab i forbindelse med sådanne begivenheder er i
udstrakt grad underordnet medlemsstaternes. Fællesskabet støtter imidlertid samarbejdet
mellem de nationale organer for civilbeskyttelse og havforurening.
Fremover skal prioriteten på dette område være at gennemføre det nyligt vedtagne
retsgrundlag for civilbeskyttelse, så der bliver mulighed for langtidsplanlægning og
styring.
4.
N
YE BEKYMRINGER
Siden det 5. miljøhandlingsprogram blev vedtaget, er nogle spørgsmål blevet mere
påtrængende end andre, og nye problemer er opstået, som dengang ikke havde
offentlighedens årvågenhed, men nu volder folk store bekymringer, eller de anses for at
kræve særlig opmærksomhed i lyset at miljøsituationen. Fællesskabet bør overveje,
om/eller hvordan disse bekymringer kan imødekommes, og om nødvendigt anvende
forsigtighedsprincippet.
4.1.
Kemiske produkter
Selv om der har været et vist held med foranstaltninger til at reducere nogle emissioner og
koncentrationer af persistente organiske forurenende stoffer og tungmetaller, er der dog
stadig 75% bulk kemikalier, hvorom der ikke findes tilstrækkelig viden om deres
potentielle virkninger for naturen og mennesker. Samtidig forventes den kemiske industri
at øge sin produktion betydeligt i de kommende år.
Kommissionen har til hensigt at fremlægge en strategi for at fremskynde ordningen for
undersøgelse af de stadig stigende mængder kemikalier og se på, hvorvidt og hvordan der
kan indføres kontrol med kemikaliers mængder og toksicitet, navnlig hvor der er
anerkendt skadelige virkninger.
4.2.
Genetisk modificerede organismer (GMO'er)
GMO-teknologi har mulighed for at bidrage med betydelige fordele for vort samfund. Der
er imidlertid stadig større bekymring i de seneste år om virkningerne af denne nye
teknologi for både miljø og menneskers sundhed.
Kontrol med både forsøgsmæssig og kommerciel udsætning af GMO'er omfattes af
lovgivning, der indeholder et fælles godkendelsessystem for hele EU. Der arbejdes med at
skærpe bestemmelserne for at imødekomme folks bekymringer. Dette skulle give en mere
omfattende overvågning af potentielle virkninger.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.3.
Jord
Forringelse og tab af jord, især på grund af erosion, forurening, forsegling (bygninger,
veje, osv.) og ændringer i dens struktur er foruroligende udbredt. Tabet af jord på grund
af menneskets aktivitet er omkring 10-50 gange større end naturlig erosion.
Det er nødvendigt at kortlægge forholdet mellem Fællesskabets politik og indsats og
jordproblemerne, for at der kan træffes beslutning om udvikling af en kohærent
fremgangsmåde på fællesskabsplan. Det er ligeledes nødvendigt at integrere
målsætningerne for arealforvaltning i vores sektorpolitikker, navnlig målsætningerne i FN's
konvention om ørkenbekæmpelse.
4.4.
Effektiv ressourseanvendelse og -forvaltning
Naturressourcerne skal anvendes og forvaltes mere effektivt, både for at bevare ikke
fornyelige ressourcer og for at reducere affaldsmængden. Begrebet 'faktor ti' udtrykker
det langsigtede mål med en tifoldig reduktion i absolut ressourseanvendelse i
industrilandene og en mere retfærdig fordeling af ressourcerne på verdensplan. Burde
Fællesskabet bruge dette mål som udgangspunkt for sin politik på dette område? Hvordan
kan Fællesskabet fremme mere miljøeffektive produktions- og forbrugsmønstre, hvor
materialeanvendelse, energiforbrug og emissioner formindskes, samtidig med at der
opretholdes et højt niveau for produkter og tjenesteydelser?
I denne forbindelse skal en integreret produktpolitik dække hele produktions- og
forbrugskredsløbet og være baseret på en blanding af instrumenter - såsom miljømærkning
og grønt design, fællesskabsordningen for miljøstyring og miljørevision (EMAS), grønnere
offentlige indkøb og produktstandarder og produktrelaterede afgifter - for derved at
omfatte hele produktkæden fra produktion, anvendelse, distribution, forbrug og til
affaldsfasen. En integreret produktpolitik skal give en ramme, der inddrager alle berørte
parter i udvikling af en specifik strategi på det enkelte produktområde.
5.
5.1.
F
ORBEDRING OG GENNEMFØRELSE AF MILJØLOVGIVNINGEN
Bedre lovgivning
Under det 5. program er lovgivningen blevet udbygget på adskillige nøgleområder, f.eks.
med rammedirektivet om luftkvalitet, direktivet om integreret forureningsforebyggelse og
-bekæmpelse (IPPC) og direktivet om levesteder.
Den måde, som lovgivningsforslag udarbejdes på, er også blevet forbedret. For det første
med en bedre analyse af miljøspørgsmål og de økonomiske og lønsomhedsmæssige følger.
Dette har hjulpet os med at bestemme omkostningerne for samfundet af miljøskader og at
sikre, at vi afsætter passende tid og ressourcer til at klare miljøproblemer. Samtidig har vi
forbedret
vores politiks omkostningseffektivitet.
Forskellige nyere
tiltag
(forsuringsstrategien, auto/olie og den igangværende udarbejdelse af nationale
emissionslofter for nogle udvalgte luftforurenende stoffer) blev underkastet denne proces.
Det vil blive nødvendigt med en yderligere indsats på områder som affald og vand, og med
at forbedre metoder og data-aspekter samt at omsætte F&U-resultater til politik. De
områder, hvor der hersker uvished, skal kortlægges grundigt, og der skal træffes
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
foranstaltninger til at rette op på manglende data. Analysen af miljøforslag skal også
bestemme 'vinderen' og 'taberen' af det pågældende tiltag.
For det andet sigter lovgivningsforslag nu på en bedre høring og inddragelse af de berørte
parter. Tiltag som rammedirektivet for vand, IPPC-direktivet og 'auto/olie’ viser, at det er
muligt og positivt at inddrage de pågældende aktører og sektorer i løsningen af
miljøproblemerne. Auto/olie-programmet har navnlig peget på de nødvendige
foranstaltninger, der ikke kan slå fejl, som krævedes på nationalt og lokalt plan for at
forbedre luftkvaliteten i samarbejde med de pågældende industrier.
For det tredje har Fællesskabet desuden i stadig større grad anvendt
subsidiaritetsprincippet ved at udarbejde flere rammedirektiver, der fastsætter
målsætningerne, men overlader det til medlemsstaterne at gennemføre foranstaltningerne,
som de finder bedst. I gennemførelsesfasen vil det imidlertid være vigtigt at sikre, at denne
valgfrihed ikke hindrer, at de fastlagte målsætninger nås.
5.2.
Gennemførelse og håndhævelse
Under det 5. handlingsprogram blev der helliget større opmærksomhed til gennemførelse
og håndhævelse af miljølovgivningen. Den meddelelse om situationen med hensyn til
gennemførelse, som Kommissionen offentliggjorde i 1996, viste imidlertid, at
gennemførelsen af fællesskabslovgivningen på miljøområdet ofte var utilfredsstillende. I
1998 registrerede Kommissionen omkring 600 klager over mistanke om brud på EF-
miljølovgivningen, baseret på klager fra offentligheden, forespørgsler og andragender fra
Parlamentet samt sager, som Kommissionen havde opdaget. Af de 123 sager, som i 1998
blev indbragt for Domstolen, vedrørte de 49 miljøet.
Hovedgrundene til, at situationen i øjeblikket er utilfredsstillende, er at finde i de
indviklede juridiske og tekniske lovbestemmelser og det vanskelige ved at finde balancen
mellem de berørte parters interesser. I nogle tilfælde vedrører miljølovgivningen almene
interesser, hvor der ikke altid findes ejerforholdsinteresser. Der er også mangel på
personale og ressourcer til at udføre de indviklede inspektionsopgaver og til håndhævelse
på nationalt og lokalt plan. Endelig mangler der i medlemsstaterne afværgende, effektive
og forholdsmæssige sanktioner, når foranstaltninger ikke gennemføres ordentligt.
Der gøres på den anden side også en indsats for at sikre, at alle relevante aktører og
sektorer inddrages i lovgivningsprocessen, herunder IMPEL-netværket af
miljøinspektører. Kommissionen har foreslået, at der opstilles fællesskabsdækkende
mindstekriterier i forbindelse med de miljøinspektionsopgaver, som medlemsstaternes
myndigheder skal udføre.
Når vi overvejer den fremtidige politik, skal vi minde os selv om, at det første skridt til at
forbedre miljøet på stedet er fuldstændig gennemførelse af det, der allerede er blevet
vedtaget. Dette vil endog kræve en yderligere indsats. Gennemførelse af det såkaldte
'acquis' vil kræve en endnu større indsats i ansøgerlandene til Den Europæiske Union. At
gøre sig klar, hvilke målsætninger der er fastsatte for de allerede vedtagne
foranstaltninger, er derfor en opgave i enhver fremtidig miljøstrategi, og det er
nødvendigt, at alle (nuværende og kommende) medlemsstater forpligter sig til at
gennemføre dem. Det er det kritiske punkt, ikke mindst for troværdigheden af
Fællesskabets miljøpolitik som helhed.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen vil for sin side forsætte med at anvende sine beføjelser til at sikre, at
fællesskabslovgivningen gennemføres korrekt og til tiden, og til at forbedre den
information, der gives offentligheden om Fællesskabets politik og dens gennemførelse,
f.eks. gennem årsrapporten om kontrol af fællesskabslovgivningens anvendelse og
årsberetningen om gennemførelse og håndhævelse af Fællesskabets miljølovgivning. Det
bør regelmæssigt vurderes, om miljøpolitikken er effektiv, og om det er nødvendigt at
træffe nye foranstaltninger. Dette forudsætter et effektivt overvågningssystem for at sikre,
at lovgivningen er korrekt gennemført, og for at gøre dette muligt, skal
rapporteringsdirektivet (91/692) revideres og udbygges.
6.
6.1.
S
TØRRE UDVALG AF INSTRUMENTER
Markedsbaserede instrumenter
Et større udvalg af politiske instrumenter til at nå vore miljømål var en af grundpillerne i
det femte program. Markedsbaserede instrumenter omfatter skatter, afgifter,
miljøfremmende betalinger, pantordninger, handelsordninger for forureningsrettigheder,
miljømærkningsordninger og miljøaftaler osv. De sigter mod at tilskynde producenter og
forbrugere til via pris- og informationssignaler på markedet at træffe valg under
hensyntagen til miljøomkostningerne ved produktion og forbrug af produkterne. Det
vigtige spørgsmål i praksis er at bestemme, hvornår sådanne instrumenter måtte være
mere effektive end andre typer politiske foranstaltninger, eller alternativt at bestemme,
hvornår de kan være et effektivt supplement til andre instrumenter.
Miljøafgifter vil f.eks. ofte være den mest effektive måde at anvende 'forureneren betaler
princippet' på gennem direkte internalisering af miljøomkostningerne.
På medlemsstatsplan er der i de sidste 5 år blevet gennemført mange nye foranstaltninger,
selv om nogle medlemsstater er klart mere aktive end andre. Det vigtigste er dog, at der er
stadig større bevis for, at disse foranstaltninger ren faktisk får de ønskede virkninger
(f.eks. forbindelsen mellem faldet i blyemissioner og en betydelig afgiftsforskel mellem
blyholdig og blyfri benzin).
På medlemsstatsplan giver mange af de direktiver, som Kommissionen udsteder, mulighed
for afgiftsmæssige incitamenter til at fremskynde gennemførelsen (f.eks. dem om
køretøjers udstødninger og brændselskvalitet).
Vedtagelsen af EU-dækkende
foranstaltninger, såsom CO
2
-afgiften og nu energiafgifterne, har derimod været skuffende.
De institutionelle regler (krav om enstemmighed i ECOFIN Rådet) har forhindret
egentlige fremskridt.
Indførelse af EU-miljømærkeordningen sammen med fællesskabsordningen for
miljøstyring og miljørevision (EMAS) var også nye tiltag, der sigtede mod at påvirke
producenternes og forbrugerens adfærd gennem markedsmekanismer. Den måde, hvorpå
EU's fremstillingsindustri har taget EMAS til sig, er opmuntrende, og selv om det er
vanskeligt at sætte præcise tal på emissioner og farer for miljøet, har den helt sikkert
bidraget til at reducere dem. EMAS-forordningen er nu under revision og ved at blive
udvidet til andre erhvervssektorer, såsom serviceydelser og detailsektorer.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0018.png
6.2.
Finansielle instrumenter
Siden 1993 har de tiltag, der skal fremme økonomisk og social samhørighed under
strukturfondene, haft stærk tilknytning til miljøet, herunder indførelse af strategisk
vurdering af programmers miljøvirkninger. Der blev i perioden 1993-99 givet flere midler
til miljøinvesteringer. Samhørighedsfonden har givet en større andel af sine samlede beløb
til miljøprojekter (49,1%).
LIFE, det eneste program der fuldt ud er helliget miljøet, har frembragt nogle gode
eksempler på god praksis og integration på lokalt plan.
Udviklingsbanker er begyndt at medtage miljøkriterier i deres udlånsvirksomhed. Der er
dog kun sket temmelig begrænsede fremskridt med private banker og forsikringsselskaber,
der yder 'grønne' finansieringprodukter, grøn regnskabsføring eller udvidet
miljørisikovurdering.
Støtteordninger kan have betydelige virkninger for miljøet, både positive og negative. Selv
om de ikke er indført med den hensigt at skade miljøet, indføres de ofte uden at der tages
hensyn til følgerne for miljøet. Det skønnes f.eks., at hvis støtten til energisektoren blev
fjernet i Vesteuropa + Japan, ville CO
2
-emissionerne i OECD blive reduceret med 13% i
forhold til referencescenariet inden 2005.
Der er på den anden side også sket fremskridt, navnlig med hensyn til reformen af den
fælles landbrugspolitik under Agenda 2000. Der er sket et skift væk fra produktstøtte til
indkomststøtte, der delvis er knyttet til indførelse af miljøvenlige landbrugsmetoder. Der
er også indført programmer for miljøvenligt landbrug, hvor landmænd tilbydes betaling for
at yde miljøtjenester.
Generet har erfaringen fra de sidste par år vist, at der er et potentiale for at dirigere støtte,
direkte og indirekte, så den udvirker miljømæssige fordele. Der skal dog gøres yderligere
fremskridt, navnlig inden for energi- og transportstøtte for at sikre, at miljøkriterier
integreres fuldt ud i EU-støttekriterierne (f.eks. for strukturfondene).
6.3.
Forskning og udvikling
Forskning og udvikling giver, gennem de forskellige EU-rammeprogrammer, mulighed for
at behandle både videnskabelige, teknologiske og samfundsøkonomiske dimensioner af
miljøet.
Det 5. rammeprogram dækker emner som vandkvalitet og -forvaltning, globale ændringer,
klima og biodiversitet, havøkosystemer, fremtidens by, generisk forskning af
naturkatastrofer og jordobservation. Det giver over 2 mia. for samarbejdsforskning på
miljøområdet under programmet “Energi, miljø og bæredygtig udvikling” i perioden 1999-
2002.
Forskningsresultater giver operationelle oplysninger til brug for beslutningstagning og for
udarbejdelse af miljøpolitik. Fællesskabets forskningsprogrammer har derudover den
fordel, at de tilskynder videnskabsfolk til at beskæftige sig med miljøspørgsmål. Gennem
de mange netværker, der oprettes i tværnationale forskningsprojekter, skabes der
samstemmighed blandt videnskabsfolk, der giver input til beslutningstagningen på
nationalt, europæisk og internationalt plan.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.4.
Instrumenter i fysisk planlægning
Selv om arealanvendelse hovedsagelig er medlemsstaternes ansvar, giver en række
nøgletiltag på EU-plan mulighed for at udvikle en mere integreret approach. Dette er
tilfældet med Det europæiske Fysiske og Funktionelle Udviklingsperspektiv, der skulle
fremme samarbejdet medlemsstaterne imellem i retning af bæredygtig udvikling gennem en
mere velafbalanceret arealanvendelse i Europa. Denne nye generation af instrumenter i
fysisk planlægning kan indgå i samarbejdet medlemsstaterne imellem og mellem regioner
og lokalmyndigheder og udgøre en referenceramme for spørgsmål såsom by- og
landudvikling, forvaltning af sårbare områder eller i sektorer som transportpolitik.
7.
I
NTERNATIONALE ASPEKTER
Omkring en tredjedel af Fællesskabets miljøpolitik har til sigte at gennemføre juridisk
bindende internationale forpligtelser. EU spiller en hovedrolle ved forhandlingsbordet og
presser på for at gennemføre aftaler om globale spørgsmål (f.eks. ozonlaget,
klimaændring, biodiversitet), regionale spørgsmål (forsuring, affald og vand) og alle andre
spørgsmål vedrørende farlige produkter, såsom kemikalier og radioaktive stoffer.
Forskningsindsatsen, der støttedes under det 4. og det 5. rammeprogram, giver vigtige
bidrag til disse internationale aktiviteter. EU har ligeledes været medvirkende til udvikling
af mange af de internationale processer, der giver vejledning til regeringer om, hvordan de
udarbejder deres egen miljøpolitik. Dette omfatter en aktiv opfølgning af Rio-erklæringen
og Agenda 21 og støtteaktiviteter gennem De Forenede Nationers Miljøprogram (UNEP).
EU kunne imidlertid være mere synlig og burde mere systematisk anvende sin fulde
økonomiske og politiske vægt og udbygge overensstemmelsen mellem de forskellige
sektorpolitikker. Handel er stadig et problemområde, hvor der skal ske fremskridt med
hensyn til at forlige målet, nemlig vækst i handelen, med miljømålsætningerne. Dette er
den generelle approach, Fællesskabet allerede har indtaget med henblik på næste WTO-
runde. Klimaændringer er et globalt problem, der kun kan løses ved forenede kræfter på
internationalt plan. EU bør bevare lederrollen i de internationale forhandlinger i de næste
år.
8.
G
ENERELLE FREMSKRIDT MED BÆREDYGTIG UDVIKLING
Det 5. miljøhandlingsprogram skulle bringe Fællesskabet ind på vejen til bæredygtig
udvikling. Som denne globale vurdering bekræfter, er mange af miljøtendenserne
imidlertid ikke bæredygtige, og folks livskvalitet påvirkes stadig på trods af de fremskridt,
der er gjort inden for miljølovgivning og (omend og i mindre omfang) med hensyn til det
større udvalg af instrumenter. På den anden side bidrager økonomisk vækst, bedre
kommunikation og transport til bedre livskvalitet. Væksten i og arten af menneskets
aktiviteter udtrykt gennem stigende forbrug af produkter og tjenester betyder imidlertid
også øget anvendelse af naturressourcer og større belastning af miljøet. Hidtil har
miljøpolitikken haft noget held med at bekæmpe virkningerne af disse belastninger, f.eks.
ved at tilskynde til renere brændsel eller ved at forebygge industriudledninger til floder,
luften og i sidste ende til havet. Ifølge aktuelle forudsigelser vil de imidlertid ikke kunne
følge med eller klare den stadig stigende efterspørgsel efter vejtransport, elektricitet,
boliger eller vejanlæg osv. Vækst på disse områder opvejer simpelt hen de forbedringer,
der opnås ved bedre teknologi og strengere miljøkontrol. En analyse af årsagerne til
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0020.png
miljøproblemerne bekræfter de områder af særlig bekymring, der blev fremhævet i det 5.
program: vejtransport, energiproduktion og -anvendelse, turisme, produktion og forbrug
af forbrugsgoder og intensivt landbrug.
Det er en række spørgsmål, der specielt fremhæver behovet for at tage miljøet i
betragtning sammen med de økonomiske og samfundsmæssige dimensioner.
Klimaændring.
'Business-as-usual'-scenariet forudsiger, at det ikke vil lykkes Den Europæiske Union at
imødekomme Kyoto-forpligtelserne om at begrænse drivhusgasemissionerne med 8%
inden 2008-2012, men at den i stedet vil øge sine emissioner i de kommende år. Problemet
forværres af det forhold, at Kyoto-målene kun er et første skridt i retning af endemålet
med stabilisering af koncentrationerne af disse gasarter.
I lyset heraf er de nuværende tendenser f.eks. i transportsektoren klart ikke i
overensstemmelse med Fællesskabets klimaændringsforpligtelser. For transportområdet,
der tegner sig for omkring en fjerdedel af de samlede CO
2
-emissioner, har Kommissionen
projekteret en stigning i CO
2
på knap 40% mellem 1990 og 2010 under de nuværende
betingelser.
3
Mere brændselseffektive biler som følge af Fællesskabets strategi for at
nedbringe CO
2
-emissioner fra biler, vil ikke være tilstrækkelig til at opveje virkningerne af
væksten i trafikken.
Bortset fra industrien, hvor CO
2
-emissionerne er projekteret til at falde med 15% mellem
1990 og 2010, forventes ingen anden sektor rent faktisk at bidrage til EU's Kyoto-mål
ifølge ‘business-as-usual’, da emissionerne vil forblive stabile.
Ud over at fokusere på lovende individuelle emissionsreduktionstiltag skal en strategi til at
forebygge klimaændringer derfor gøre klimaændringsovervejelser til en ingrediens af
beslutningerne i en lang række andre sektorer – foruden energi og transport især industri,
landbrug og husholdningerne. Højere energieffektivitet, mere udbredt anvendelse af
vedvarende energikilder og i sidste instans et fald i efterspørgslen efter energi og transport
må og skal nås. Dette kan kun ske i en kontekst, der rækker langt videre end miljøpolitik
og ændring af udviklingsmønstre i samfundet, under hensyntagen til miljømæssige,
økonomiske og sociale virkninger. Samtidig er klimaændringernes mulige omkostninger
for vores økonomi enorme, og foranstaltninger til at forbedre energieffektiviteten i vort
samfund vil give øjeblikkelige økonomiske fordele i form af mindre spild og tekniske
fremskridt.
Globalisering og øget pres på begrænsede naturressourcer
Globalisering giver muligheder for højere miljøstandarder på verdensplan, men måtte
samtidig føre til øget ressourceforbrug. Mere handel og højere velstand i
udviklingslandene skulle føre til bedre miljøstandarder i disse lande i takt med, at de
voksende middelklasser i byerne bliver mere og mere bevidste om og følgelig kræver
bæredygtig udvikling og et bedre miljø. Jo hurtigere informationsoverførslen er mellem
3
Meddelelse om transport og CO
2
– En løsningsmodel for EU, KOM(1998) 204 endelig udg.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441397_0021.png
landene og overførslen af bedre og mindre forurenende teknikker, des mindre vil
miljøbelastningerne blive.
Bagsiden af medaljen er, at større mængder handel sandsynligvis vil betyde yderligere
belastning af miljøet på grund af mere transport og større efterspørgsel efter billigere
råmaterialer og varer, der leveres af udviklingslandene, efterhånden som
handelshindringerne fjernes. Det endelige forbrug i samfundet som helhed forventes at
stige med 50% inden 2010, efterhånden som Vestens storforbrugsmønstre spredes til store
dele af den globale befolkning. Befolkningstilvæksten og prognoser om stigende BNP per
capita (40% stigning mellem 1990 og 2010 og 140% inden 2050) kunne også få
virkninger for de globale CO
2
-emissioner, der forventes at tredobles inden 2050.
Dette skærper behovet for, at udviklingslandene mindsker deres ressourceforbrug til mere
bæredygtige niveauer for at muliggøre, at udviklingslandene kan få en retfærdig andel af
de globale ressourcer.
Folkesundheden og livskvalitet
Medens der er sket fremskridt med at forbedre luftkvaliteten, fortsætter Europas
miljøsituation med at påvirke folkesundheden og livskvaliteten. Luftforurening forbindes
med hospitalsindlæggelser og flere dødsfald i EU hvert år. Støj forårsager
søvnforstyrrelser, påvirker børns kognitive udvikling og kan føre til psykosomatiske
sygdomme. Kommissionen har skønnet, at de eksterne omkostninger ved luftforurening
og støj fra trafik beløber sig til 0,6% af BNP
4
. Disse virkninger frarøver europæerne det
sikre og rene miljø, som de fortjener. De er ligeledes en økonomisk omkostning for
samfundet i form af sundhedspleje og lægebehandling samt reduceret produktivitet.
Kogalskabskrisen illustrerede de potentielle samfundsmæssige omkostninger af
ubæredygtige landbrugsmetoder.
De eksterne økonomiske omkostninger forårsaget af mangel på miljøkontrol og
ubæredygtige produktions- og forbrugsmønstre viser, hvor ueffektiv ubæredygtig
udvikling er, og hvordan det påvirker Europas befolkning. De underbygger behovet for en
overordnet strategi, der samler de miljømæssige, økonomiske og sociale aspekter og
fremmer 'forureneren betaler princippet' overalt hvor det er muligt.
Klimaændring, udviklingslandenes berettigede forhåbninger efter en fair andel af verdens
begrænsede ressourcer og omkostningerne for mennesker og samfund af dårligt miljø
råber tilsammen på en miljømæssig mere bæredygtig udvikling for EU, samtidig med at
vores økonomiske og sociale forhåbninger opfyldes. De viser behovet for at behandle
miljøproblemer gennem ændringer i forskellige økonomiske sektorer og bredere
økonomiske og sociale fordele, der måtte opstå fra en sådan bredere approach. De
tendenser, der er belyst i denne meddelelse, viser imidlertid, at vi ikke er på rette spor til at
sikre bæredygtig udvikling. Der kan forventes flere miljøpolitiske foranstaltninger under
det 6. miljøhandlingsprogram for at rette op på miljøproblemerne. I betragtning af de
samfundsmæssige tendenser, der ligger til grund for miljøbelastninger, vil mere
miljølovgivning imidlertid ikke alene være tilstrækkelig.
4
Grønbogen ‘Mod fair og effektiv prissætning på transportområdet', KOM(95) 691 endelig udg.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
M
ED PRINCIPPERNE I DET FEMTE PROGRAM SOM UDGANGSPUNKT
Denne globale vurdering af det 5. miljøhandlingsprogram bekræfter, at Fællesskabet har
gjort fremskridt med udviklingen af sin miljøpolitik, og at denne er begyndt at føre til
forbedringer i miljøet på nogle områder. Fremskridt i retning af bæredygtighed har dog
tydeligvis været begrænsede, og det er med det 5. program ikke lykkedes at nå
målsætningerne. Der er stadig større bevidsthed omkring betydningen af integration af
miljøhensyn i andre sektorpolitikker, ofte når der ønskes mere smidige og
omkostningseffektive måder til at finde løsninger, men denne fremgangsmåde og de nye
instrumenter, som den er baseret på, er dårligt udviklet i mange sektorer. Tendenserne i
mange økonomiske sektorer og deres fortsatte forbindelse med miljøvirkninger giver årsag
til bekymring.
På denne baggrund mener Kommissionen, at de væsentligste principper fra det 5.
miljøhandlingsprogram bør fastholdes, og at vi skal bygge videre på dem med flere
foranstaltninger. For at komme videre i Fællesskabets miljøpolitik med henblik på at
beskytte og forbedre miljøet, er det nødvendigt at drage lære af de gode resultater og tage
fat på manglerne ved gennemførelsen af det 5. program. Udover gennemførelse og om
nødvendigt udbygning af igangværende foranstaltninger og udvikling af nye
foranstaltninger til at tage fat om de nye problemer under et 6. miljøhandlingsprogram,
skal nøglerne til bæredygtig udvikling findes i en mere omfattende integration af
miljøhensyn i andre sektorpolitikker og større en inddragelse af borgerne og de berørte
parter i vor søgen efter engagement og ansvar.
Hvad vi kort sagt skal opnå er at bryde forbindelsen mellem økonomisk vækst og negative
miljøvirkninger og højt naturressourceforbrug. Denne afkobling skal betyde økonomisk
vækst samtidig med at miljøet holdes intakt gennem en mere effektiv ressourceanvendelse
og højere miljøstandarder. Ved at fremme miljøeffektiviteten af vore produktions- og
forbrugsmønstre vil vi reducere vort samfunds fodspor på denne planet og derved bevare
forhåbningerne i udviklingslandene og hos både nuværende og fremtidige generationer.
9.1.
Integration - årsagsbehandling af miljøproblemer
Det 5. handlingsprogram erkendte den vigtige rolle, som de økonomiske sektorer spiller
for miljøændring. Siden juni 1998 har Det europæiske Råd sat nyt skub i processen med
integrering af miljøhensyn i andre sektorpolitikker ved at anmode Rådet i dets forskellige
sammensætninger om at rapportere om miljøintegration og udarbejde miljøstrategier.
Rapporterne og strategierne fra seks Råd i forskellige sammensætninger vil blive
gennemgået af Det europæiske Råd i Helsinki ved udgangen af 1999. De anses for at være
kritiske for at opnå en mere struktureret tilgang til sektorers bidrag til løsning af
miljøproblemer. Kommissionens arbejdsdokument til Det Europæiske Råd i Helsinki
bidrager til denne gennemgang og foreslår yderligere foranstaltninger for fremtiden.
Samtidig er de faser i en igangværende proces, der kræver
stærkt politisk engagement med hensyn til integration
udbygning af institutionelle ordninger
fornuftig styring af processens overordnede kvalitet.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mere konkret vil sandsynligheden for, at integrationsstrategierne lykkes, øges, hvis de
omfatter:
målsætninger, der så vidt muligt er kvantificerbare, og foranstaltninger
europæiske, nationale, regionale og lokale komponenter
indikatorer for fremskridt og vurdering af sektorpolitikkernes effektivitet.
Integration er en proces til bedre forståelse af forbindelserne og de forskellige interesser
og afvejning af hensyn i forsøget på at nå til enighed blandt aktører. Det er derfor en
udfordring for modernisering af administrationer, da det indebærer en ny og åben
styringskultur og -fremgangsmåder, mere dialog og gennemsigtighed. En række værktøjer
og færdigheder fremmer en sådan ny kultur:
Forskning og udvikling kan, via det femte rammeprogram og udnyttelse af resultaterne
af de tidligere programmer, bidrage til bedre viden. Forskning kan give
beslutningstagere oplysninger om virkningen af samfundsøkonomiske aktiviteter for
miljøet og om de bedste alternativer for tilpasning af politikken.
Strategisk miljøvurdering (SMV) er et redskab til at sikre, at de relevante og rettidige
oplysninger foreligger for beslutningstagerne, og at de berørte parter og den almene
offentlighed informeres og høres i beslutningstagningsprocessen, og herved forbedres
beslutningstagningens kvalitet på alle niveauer.
Økonomisk vurdering hjælper med til at forstå de skjulte miljøomkostninger ved
foranstaltninger såvel som at fastlægge de mest omkostningseffektive muligheder for at
nå de forskellige målsætninger.
Indikatorer, både i form af miljømæssige hovedlinjeindikatorer, der måler miljømæssige
belastninger, og i form af integrationsindikatorer for individuelle sektorer, hjælper
planlæggere med informationsgrundlaget for mere integrerede planpolitiske afgørelser
ved at give faktuelle oplysninger, der viser tendenserne i et tidsforløb. De skal give
informationsgrundlaget for mere integrerede planpolitiske afgørelser inden for bestemte
sektorer og på tværs af sektorer og derved sikre, at de vigtigste miljøhensyn er dækket
ind af en samordnet politik.
Værktøjer såsom EMAS vil, når de først er spredt til alle erhvervssektorer og offentlige
myndigheder være et incitament til at tilpasse administrative strukturer og management.
Agenda 2000 var en positiv udvikling, der viste, hvordan miljømæssige, økonomiske og
sociale mål kan anvendes i praksis i forbindelse med landbrugs-, udvidelses- og
regionalpolitik. Det er nu op til medlemsstaterne at udnytte de muligheder, Agenda 2000
tilbyder.
Fællesskabet skal stadig presse på i sine bestræbelser på at gøre miljøet til en del af
afgørelser på alle planpolitiske områder og på europæisk, nationalt, regionalt og lokalt
plan, hvis det skal opfylde miljømålsætningerne og leve op til borgernes forhåbninger.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.2.
Inddragelse af borgerne og de øvrige berørte parter
Et vigtigt element af det 5. program, der lagde stor vægt på integration og samarbejde
med erhvervssektorerne, var begrebet ansvarsdeling. Integration vil ikke lykkes, uden at
de berørte parter gør det til deres sag, og borgerne få mulighed for gennem sund
information at deltage. Europæerne er generelt meget bekymrede over miljøets
forringelse, mange ved kun lidt om, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet, og kun
få har tillid til det offentliges informationer og effektiviteten af den førte politik.
Manglende ejerforholdsfølelse hos aktørerne er en at årsagerne til det 5.
handlingsprograms begrænsede succes.
Fællesskabet har udstyret sig med instrumenter, der giver aktørerne incitamenter til at
påtage sig ansvar. Disse omfatter miljørevisionsordningen (EMAS), miljømærkning,
miljøaftaler hvor et klart sæt kriterier skal overholdes, LIFE-instrumentet og
støtteaktiviteter til at fremme udveksling af erfaring og bedste fremgangsmåde (f.eks.
kampagnen for bæredygtige byer). Der skal gøres en indsats for at sikre, at disse
instrumenter udnyttes fuldt ud. En ordning for erstatningsansvar for miljøskade ville være
et supplement til denne værktøjskasse og fremme en højere grad af ansvarlighed. En
erstatningsordning ville hjælpe med til at sikre, at forurenerne betaler for miljøskader. Det
ville bidrage til en bedre gennemførelse af forsigtighedsprincippet og forebyggelse af
miljøproblemer. Indregning af miljøomkostningerne af menneskers og erhvervslivets
aktiviteter i markedspriserne i tråd med 'forureneren betaler princippet' gennem skatter,
afgifter og andre økonomiske instrumenter ville være et afgørende skridt fremad.
Erfaringen viser, at når borgerne tager affære, begynder politikkerne at ændre sig til det
bedre. Hvis vi ønsker at ændre adfærd, skal borgerne være velinformerede og have
beføjelser.
Information skal anerkendes – mere end nogensinde tidligere - som et redskab, borgerne
kan bruge til at foretage sunde valg ud fra deres egen etiske overvejelser og svarende til
deres almene høje miljøbevidsthedsniveau. Ajourførte oplysninger om miljøsituationen og
om alternative adfærdsmuligheder skal være centrale komponenter i fremtidens politik.
Bedre adgang til information, inddragelse af borgerne i den politiske proces og retsadgang
i miljøsager vil give borgerne et øget tilhørsforhold til miljøet og fremme en sund
miljøpolitik. I Amsterdam-traktaten (artikel 255) gives borgerne ret til aktindsigt i de
europæiske institutioners dokumenter. Det skal nu omsættes til institutionernes regler
inden maj 2001. Århus-konventionen fra 1998 (FN/ECE-konventionen om adgang til
oplysninger, offentlighedens medvirken og klageadgang må miljøområdet) vil, når den er
blevet ratificeret, spille en vigtig rolle for 'demokratisering' af miljøstyring. Dette vil til
gengæld føre til en mere velfunderet og åben debat mellem alle berørte parter om mulige
løsninger på miljøproblemer. Endelig er indikatorer, der måler resultaterne af politikken og
fremskridt, et praktisk værktøj til at sikre gennemsigtighed og kritisk offentlig overvejelse.
I tilknytning hertil bør undervisning og uddannelse
fællesskabsprogrammer som Socrates og Leonardo da Vinci.
støttes
mere
gennem
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.
K
ONKLUSIONER
: F
RA MILJØ TIL BÆREDYGTIG UDVIKLING
- D
E NÆSTE TRIN
Vurderingen af det 5. miljøhandlingsprogram viser, at der er sket fremskridt i
miljølovgivningen, men kun med ringe succes for integration af miljøhensyn i andre
sektorpolitikker. Programmets almene approach er imidlertid stadig god og udgør
udgangspunktet for fremtidig politik. De største udfordringer, vi står over for, er
forbundet med ubæredygtige forbrugs- og produktionsmønstre, der:
· eroderer miljøkvaliteten
· giver årsag til bekymring om sundhed og sikkerhed
· spilder ressourcer
· forårsager nye og potentielt skadelige klimaforhold.
Unionen befinder sig i dag langt fra at nå den overordnede målsætning med bæredygtig
udvikling som afspejlet i Amsterdam-traktaten. Vores opgave nu er at give denne
forpligtelse konkret indhold. Det kræver i bund og grund en ændring af den måde, hvorpå
vi definerer økonomiske, sociale og miljømæssige målsætninger. Om der sker fremskridt
vil ikke alene afhænge af indsatsen på fællesskabsplan, men i vidt omfang af
medlemsstaternes vilje til at påtage sig deres ansvar.
En strategisk tilgang til bæredygtig udvikling kunne bestå af en række retningsgivende
principper og målsætninger, der bakkes op af handlingsplaner, hvor de forskellige
økonomiske, sociale og miljømæssige aspekter behandles. Et 6. miljøhandlingsprogram vil
være en af søjlerne i strategien med de vigtigste miljøprioriteter sammen med strategier for
de vigtigske erhvervssektorer og med miljøpolitiske foranstaltninger, der er
forudsætningen for bæredygtighed. Det nye program skal udstikke de almene
målsætninger, som så skal omsættes til kvantificerbare mål til at styre udviklingen af både
miljøforanstaltninger og strategier i erhvervssektorerne. Miljøprioriteterne for det 6.
handlingsprogram skal ses i en bredere kontekst med en udvidet Union, og en af
udfordringerne vil for EU være at udvikle en miljøstrategi til udvidelsesprocessen.
Et afgørende element for udarbejdelsen af det 6. program vil være en vidtrækkende debat,
hvor alle berørte parter medvirker. Dette dokument har til hensigt at tjene som oplæg til
debatten om den overordnede approach og om hvilke prioriteter, der skal indgå i det nye
program.
25