Europaudvalget 2002
KOM (1999) 0562
Offentligt
1441408_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.11.1999
KOM(1999) 562 endelig
KOMMISSIONENS RAPPORT TIL DET EUROPÆISKE RÅD
Bedre lovgivning 1999
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441408_0002.png
”Bedre lovgivning” betyder ikke blot at anvende principperne om nærhed og proportionalitet
korrekt, men også at gøre lovgivningen enklere, tydeligere og lettere tilgængelig. Derved
bliver EU’s initiativer mere effektive og vinder større anerkendelse.
Siden topmødet i Edinburgh i december 1992 har Kommissionen arbejdet resolut med denne
opgave, hvilket fremgår af de forudgående rapporter om bedre lovgivning
1
. I dag er
Kommissionen fast besluttet på at gå videre ad denne vej, ligesom den gør sig klar til at tage
de nye udfordringer op og løse sine opgaver effektivt i en kontekst, der hele tiden ændrer sig.
I overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner i Wien i december 1998 gøres
der i rapporten om bedre lovgivning status over ”udviklingen i det seneste år”, ligesom
rapporten i år først forelægges ”de forskellige berørte institutioner og organer (Europa-
Parlamentet, Rådet, Regionsudvalget, COSAC og Det Økonomiske og Sociale Udvalg)”.
Dermed er der åbnet mulighed for en grundig gennemgang af rapporten og en passende
forberedelse af Det Europæiske Råd.
I NÆRHED OG PROPORTIONALITET
1) En kontekst i forandring
Den nuværende udvikling viser først og fremmest, at
der på flere områder er behov for en
mere udtalt europæisk dimension.
De nye bestemmelser, som er vedtaget med Amsterdam-traktaten vedrørende folkesundhed
og udviklingen af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed
2
, afspejler behovet for en
handling på fællesskabsplan eller i EU-regi på disse områder. Den senere tids begivenheder
har tydeliggjort behovet for, at EU gør brug af de nye beføjelser.
På fødevareområdet har BSE-krisen og andre sager såsom problemet med dioxin i fødevarer
medvirket til at skabe fornyet opmærksomhed om betydningen af en EU-politik for
fødevaresikkerhed
3
.
På Det Europæiske Råds møde i Tammerfors den 15.-16. oktober, der havde oprettelse af et
område med frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske Union som overordnet tema,
fremhævedes behovet for, at EU udformer fælles asyl- og indvandringspolitikker og udvikler
et egentligt område med retfærdighed og bekæmpelse af kriminalitet på EU-plan.
1
Med disse rapporter følges der op på henstillingerne fra Det Europæiske Råd i december 1992 og fra de efterfølgende
topmøder, den interinstitutionelle aftale af 25. oktober 1993 om procedurerne til iværksættelse af nærhedsprincippet (EF-
Bull. 10-1993, s. 99) samt artikel 9 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Efter
de første rapporter fra henholdsvis 1993 (KOM(93) 545) og 1994 (KOM(94) 533), som kun omhandlede
nærhedsprincippet, nåede Kommissionen frem til, at det var nødvendigt at udvide rammerne for rapporten, så denne kom
til at omhandle samtlige initiativer til forbedring af lovgivningen i bred betydning (”Bedre lovgivning”). Det Europæiske
Råd tilsluttede sig denne fremgangsmåde. Siden da er der fremlagt rapporter om bedre lovgivning i 1995 (CSE(95) 580),
1996 (CSE(96) 7), 1997 (KOM(97) 626) og 1998 (KOM(1998) 715).
Siden retlige og indre anliggender blev henlagt under Fællesskabets kompetence, har Kommissionen fremlagt tre forslag til
forordning (KOM(1999) 220, KOM(1999) 260 og KOM(1999) 348), et direktivforslag (KOM(1999) 219) og to meddelelser
(KOM(1999) 349 og KOM(1999) 239).
Kommissionen er i færd med at udarbejde en hvidbog om fødevaresikkerhed, som skal ligge klar ved årets udgang. Hvidbogen vil
indeholde en handlingsplan, som først og fremmest omfatter de foranstaltninger, der må træffes for at forbedre de lovmæssige
rammer i EU, fremme en mere effektiv gennemførelse af lovgivningen og sikre forbrugerne øget gennemsigtighed.
2
3
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441408_0003.png
Tilsvarende har man inden for udenrigs- og sikkerhedspolitikken i forbindelse med krigen på
Balkan kunnet konstatere, at EU’s bidrag er af stor betydning, hvad enten det drejer sig om
genopbygning
4
eller støtte- og handelsordninger.
Disse nye behov er ikke i strid med nærhedsprincippet. Vi må altid spørge os selv, om målene
for indsatsen ikke på tilfredsstillende vis vil kunne nås af medlemsstaterne, eller om
opgaverne bedre vil kunne løses på EU-plan. Svaret afhænger naturligvis af omstændigheder
og behov i de enkelte situationer. Dette er grunden til, at det i artikel 3 i protokollen om
anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, der er knyttet som bilag til
EF-traktaten (i det følgende benævnt ”Amsterdam-protokollen”), anføres, at nærhed er et
dynamisk begreb.
Et andet aspekt er, at nærhedsprincippet kommer til at få afgørende betydning i forbindelse
med
udvidelsen.
I den forbindelse er det grundlæggende spørgsmål, hvilken indflydelse
udvidelsen vil have på de fælles politikker. Efterhånden som EU udvides, vil det blive
vanskeligere at afgøre, hvilke emner det er tvingende nødvendigt at behandle på EU-plan. Der
må arbejdes seriøst med denne problematik, og nærhedsprincippet må være en rettesnor i
dette arbejde. Det er klart, at borgerne kun vil acceptere EU som en legitim enhed, hvis
nærhedsprincippet anvendes fleksibelt og i tråd med udviklingen. EU’s prioriteringer må ikke
lammes, men tværtimod gøres dynamiske, samtidig med at betingelserne og rammerne for
EU’s beføjelser må gøres fleksible og tilpasses omstændighederne.
2) Status over 1999
Det fremgår af resultaterne i 1999, at Kommissionen i overensstemmelse med Amsterdam-
protokollen nøje har overholdt principperne om nærhed og proportionalitet. Dette er ikke altid
en nem opgave. Faktisk lægger de andre institutioner, som det anføres i rapporten ”Bedre
lovgivning 1998: et fælles ansvar”
5
, til stadighed et betydeligt lovgivningsmæssigt pres på
Kommissionen. Disse ”krav” om lovgivningsinitiativer er ikke altid i overensstemmelse med
principperne om nærhed og proportionalitet.
Nærhed
På de områder, hvor kompetencen er delt mellem EU og medlemsstaterne, indebærer nærhed,
at man kun handler i det omfang, det er
nødvendigt.
Mere specifikt fastsættes det i
Amsterdam-protokollens artikel 5, at følgende to aspekter skal være overholdt, for at en
handling fra Fællesskabets side er berettiget:
-
-
målene for den påtænkte handling kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne (nødvendighedskriteriet)
målene kan bedre opfyldes ved en handling på fællesskabsplan (effektivitetskriteriet).
Dette er blandt andet grunden til, at Kommissionen på miljøområdet ventede med at
fremsætte forslag om emissionslofter for visse luftforurenende stoffer
6
, til den havde
konstateret, at handling på medlemsstatsniveau ikke rakte til at løse de grænseoverskridende
problemer med forsuring, troposfærisk ozon og eutrofiering af jordbunden. Med
4
5
6
K
OM(1999) 312 endelig udg.
KOM(1998) 715
endelig
udg.
KOM(1999) 125 endelig udg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441408_0004.png
Kommissionens initiativ har medlemsstaterne dog stadig mulighed for at tilpasse
gennemførelsesforanstaltningerne til deres særlige omstændigheder.
Med nærhedsprincippet for øje fortsætter Kommissionen desuden med i videst mulige omfang at
benytte sig af
alternativer til lovgivning.
I år er der for eksempel indgået aftaler direkte med
erhvervslivet inden for rammerne af Auto/olie II-programmet (som sigter mod at få fastsat
miljøpolitiske mål for emissionerne fra køretøjer)
7
samt om nedbringelse af energiforbruget
8
.
Kommissionen giver også plads til
selvregulering.
Der er i år, inden for rammerne af en
dybtgående dialog med arbejdsmarkedets parter og i overensstemmelse med bestemmelserne i
protokollen om social- og arbejdsmarkedspolitikken, indgået to aftaler om henholdsvis
tidsbegrænset ansættelse
9
og tilrettelæggelse af arbejdstiden for søfarende
10
.
Proportionalitet
Kommissionen fremsætter forslag til foranstaltninger, som i overensstemmelse med
Amsterdam-protokollen giver ”så
meget spillerum til nationale beslutninger som muligt”.
Blandt andet har Kommissionen i år stillet forslag om anvendelse af en nedsat momssats for
arbejdskraftintensive tjenesteydelser, i henhold til hvilket medlemsstaterne har mulighed for
at anvende denne sats på forsøgsbasis
11
. På toldområdet har Kommissionen fremsat et forslag
til beslutning (”Told 2000”)
12
, hvori der fokuseres på samarbejde mellem toldmyndighederne
som middel til at sikre et højt og ensartet effektivitetsniveau.
Kommissionen udarbejder sine forslag til handling på fællesskabsplan i overensstemmelse
med Amsterdam-protokollen, hvoraf det fremgår, at handlingen skal ”udformes
så enkelt
som muligt og være forenelig med en tilfredsstillende opfyldelse af foranstaltningens mål
og behovet for effektiv håndhævelse”.
Nedenstående er eksempler herpå:
Kommissionen fremhævede i en meddelelse om det indre markeds virkemåde, hvor vigtigt
det er at sikre gensidig anerkendelse, samtidig med at der foretages de ændringer, der er
nødvendige for at styrke dette princip. Anvendes dette princip, er det muligt at sikre den
frie bevægelighed for varer og tjenesteydelser, uden at det er nødvendigt at ty til
harmonisering af de nationale lovgivninger
13
.
I overensstemmelse med Rådets ønsker vil Kommissionen tilskynde til anvendelse af de
principper, der ligger til grund for den nye metode inden for teknisk harmonisering, og som
gør det muligt at skabe større klarhed i og øge effektiviteten af EF-lovgivningen.
7
8
9
Det drejer sig om aftaler med virksomhederne Kama (Korea) og Jama (Japan).
Disse aftaler vedrører fjernsyn og videobåndoptagere samt vaskemaskiner i husholdningerne. Man undersøgte muligheden
af frivillige aftaler og frivillig anvendelse af et kvalitetsmærke med henblik på nedbringelse af energiforbruget for
elektroniske brugsapparater (jf. Kommissionens meddelelse KOM(1999) 120 endelig udg.).
Denne aftale stadfæstedes ved et forslag til direktiv fra Kommissionen, som vedtoges af Rådet (direktiv 1999/70/EF, EFT
L 175 af 10.7.1999).
Denne aftale stadfæstedes ved et forslag til direktiv fra Kommissionen, som vedtoges af Rådet (direktiv 1999/63/EF, EFT L 167
af 2.7. 1999).
KOM(1999) 62.
KOM(1998) 644.
KOM(1999) 299 endelig udg.
10
11
12
13
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441408_0005.png
På området supplerende pensioner stillede Kommissionen på grundlag af en grønbog om
dette emne forslag til en samordnet strategi (ikke harmonisering), der er tilpasset de
forskelligartede bestemmelser, der gælder i medlemsstaterne
14
.
For så vidt angår miljøinspektioner, har Kommissionen, frem for at anvende bindende
retsakter, udarbejdet en henstilling med det formål at få fastsat en række
minimumsbestemmelser, som er acceptable for medlemsstaterne
15
.
På grundlag af henstillingerne fra BEST-taskforcen (forenkling af erhvervsklimaet for små og
mellemstore virksomheder) satte Kommissionen sig i 1998 for at styrke arbejdet med at
vurdere virkningerne
af lovgivningen på virksomhederne
16
. Kommissionen er i dette
øjemed i færd med at ændre sit system for vurdering af virkningerne af lovforslag på
virksomhederne med henblik på en effektivisering heraf.
Pilotprojektet ”det europæiske virksomhedspanel” har siden 1998 gjort det muligt via
spørgeskemaer at analysere virkningerne på virksomhederne af forslag til retsakter, som skal
vedtages af Kommissionen, navnlig hvad angår omkostningerne ved tilpasningen og den
administrative byrde. Dette initiativ har omfattet høringer af virksomheder i medlemsstaterne
om tre udkast til forslag. Resultaterne har været opmuntrende. For eksempel hørtes 1 744
virksomheder om udkastet til forslag til direktiv om affald fra elektrisk eller elektronisk
udstyr. Der vil blive taget hensyn til resultaterne af disse høringer, når der lægges sidste hånd
på forslaget.
Kommissionen benytter sig også af
risiko- og costbenefitnalyser som led i forberedelsen af
forslag til handling.
Dette har blandt andet været tilfældet med forslag på energibesparelses-
og kemikalieområdet
17
.
Forudgående høringer
Kommissionens agter at videreføre sin årelange praksis med forudgående høringer. Denne
praksis involverer en bred vifte af fora og drøftelser om hensigtsmæssigheden af mulige
initiativer (rundbordssamtaler, seminarer samt grøn- og hvidbøger). Kommissionen har i år
offentliggjort yderligere to grønbøger
18
og to hvidbøger
19
plus en lang række
arbejdsdokumenter og høringsoplæg (meddelelser og rapporter). Disse initiativer muliggør
udvekslingen af oplysninger og synspunkter, ligesom de gør det nemmere at skræddersy
aktioner til de gældende behov.
II ANDRE FORANSTALTNINGER
1) Øget politisk interesse
Det er tydeligt, at indsatsen for at gøre lovgivningen klarere, enklere og lettere tilgængelig
figurerer meget højt på den politiske dagsorden, både på fællesskabsplan og i
14
15
16
17
18
19
KOM(1999) 134 endelig udg.
KOM(1998) 772 endelig udg.
Kommissionens meddelelse KOM(1998) 550 endelig udg., ”Fremme af iværksætterånden og konkurrenceevnen” -
Kommissionens reaktion på rapporten fra taskforcen for forenkling af erhvervsklimaet (BEST) og anbefalingerne heri.
Meddelelse om ændring af politikken på kemikalieområdet (vil blive fremlagt inden årets udgang).
Grønbog om information i den offentlige sektor i informationssamfundet (KOM(1998) 585 endelig udg.) og grønbog om
produktansvar (KOM(1999) 396 endelig udg.).
Hvidbog om handel (KOM(1999) 6 endelig udg.) og hvidbog om modernisering af gennemførelsesbestemmelserne til EF-
traktatens artikel 85 og 86 (KOM(1999) 101 endelig udg.).
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441408_0006.png
medlemsstaterne som ”hovedproducenter” af lovgivning
20
. Det er dog nødvendigt, at der
gøres reelle fremskridt, og der er i den forbindelse behov for en helt ny lovgivningskultur.
Hvad Kommissionen angår, tager den initiativer vedrørende højnelse af kvaliteten af
lovteksters affattelse, forenkling, kodifikation, omredigering og konsolidering samt lettelse af
adgangen til lovgivningen.
Kommissionen understreger i denne forbindelse behovet for en mere effektiv intern
samordning.
I øvrigt er Kommissionen bekendt med behovet for og giver sin støtte til drøftelser og dialog
med de øvrige institutioner
21
samt med medlemsstaterne
22
om disse emner.
2) Status over 1999
Kvaliteten af EF-lovgivningens affattelse
Hvis man ønsker at skabe et Europa, som er mere gennemsigtigt og nærmere borgerne, er det
af afgørende betydning, at EF-lovgivningen kan forstås af dem, den vedrører. Lovteksterne
må være klare, sammenhængende og utvetydige, om ikke andet så for at sikre en ensartet
anvendelse af lovgivningen i alle medlemsstaterne.
En interinstitutionel overenskomst om fælles retningslinjer for EF-lovgivningens affattelse
blev med dette mål for øje vedtaget i december 1998 og offentliggjort i marts 1999
23
grundlag af en stor, fælles indsats af de juridiske tjenester i Kommissionen, Rådet og Europa-
Parlamentet. Overenskomsten vedtoges i overensstemmelse med erklæring nr. 39 om
kvaliteten af EF-lovgivningens affattelse, der er knyttet som bilag til slutakten til Amsterdam-
traktaten, og hvori institutionerne opfordres til i fællesskab at fastlægge vejledende
retningslinjer på området. Institutionerne forbereder sig i øjeblikket på at følge op på denne
aftale og samarbejder om at udarbejde en fælles praktisk vejledning til forfatterne af EF-
lovgivningen. Rådet har allerede taget hensyn til denne udvikling i sin nye forretningsorden
24
.
Kommissionen har etableret et net af lovgivningskoordinatorer, der blandt andet har til
opgave at overvåge kvaliteten af affattelsen af de forslag til retsakter, der udarbejdes i de
enkelte generaldirektorater.
Endelig har Kommissionen indført to edb-redskaber til effektivisering af affattelsen og
præsentationen af lovgivningsmæssige dokumenter, nemlig Greffe 2000 og LegisWrite.
Forenkling
Det må først og fremmest undgås, at retsakter er unødvendigt komplicerede, og dette
bestræber Kommissionen sig altid på. Det sker imidlertid stadig, at ordlyden af
20
21
22
23
24
Det ses af anvendelsen af direktiv 98/34/EF, EFT L 204 af 21. juli 1998, som vedrører kodifikation af proceduren i
direktiv 83/189/EØF om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter, at der vedtages stadig flere
nationale forskrifter vedrørende produkter i det indre marked (antallet af notifikationer er steget fra 438 i 1995 til 620 i 1999 på
grundlag af en fremførelse til den 20. oktober 1999) (jf. også internetstedet på adressen http://europa.eu.int/comm/dg03/tris/).
Europa-Parlamentet vedtog den 18. december 1998 en beslutning om Kommissionens årsrapport t”Bedre lovgivning 1997",
EFT C 98 af 9. april 1999. Regionsudvalget vedtog den 16. september 1999 en udtalelse om Kommissionens rapport ”Bedre
lovgivning 1998: et fælles ansvar”.
Som opfølgning på de konferencer om bedre lovgivning, som det britiske og det østrigske formandskab organiserede i 1998, er
der i år afholdt to uformelle møder mellem medlemsstaternes og EU’s eksperter i henholdsvis Haag og Rom.
EFT C 73 af 17.3.1999.
Rådets afgørelse af 31. maj 1999 om vedtagelse af Rådets forretningsorden, EFT L 147 af 12.6.1999.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441408_0007.png
Kommissionens forslag bliver tungere under behandlingen i de øvrige institutioner
25
. Det er
derfor nødvendigt, at sidstnævnte også er opmærksomme på problemet og arbejder med
samme mål for øje.
Kommissionen viderefører den proces med at forenkle EF-lovgivningen, som iværksattes for
adskillige år siden, på alle områder (om end Kommissionens forslag, jf. nedenstående tabel,
ikke vedtages af Rådet i samme tempo):
FORENKLINGSFORANSTALTNINGER TRUFFET EFTER
DET EUROPÆISKE RÅD I EDINBURGH
70
60
50
40
30
20
10
0
Forslag fra Kommissionen
Retsakter vedtaget af Europa-
Parlamentet og Rådet
Som led i forenklingen af den fælles landbrugspolitik har Kommissionen i år iværksat
ganske vidtgående initiativer, som er beskrevet i en rapport om forenkling af
landbrugslovgivningen
26
. Kommissionen har i den forbindelse ophævet 13 forordninger
vedrørende EUGFL
27
samt frugter og grøntsager
28
.
Gennemførelsen af det femte rammeprogram for henholdsvis EF og Euratom inden for
forskning
29
er forbundet med fremskridt med hensyn til etableringen af en enklere, mere
gennemsigtig og mere fleksibel lovgivningsmæssig ramme, idet gennemførelsen af
programmerne blandt andet indebærer en effektivisering af standardkontrakterne.
Slim-initiativet
30
(enklere lovgivning for det indre marked) er ét af de mest iøjnefaldende
eksempler på tiltag som led i det igangværende forenklingsarbejde. Der er allerede
fremlagt 11 forslag vedrørende forenkling under dette projekt. For yderligere at strømline
indsatsen har Kommissionen iværksat et evalueringsprojekt i samarbejde med
medlemsstaterne, og der vil blive udarbejdet henstillinger herom. Som det påpeges i
Kommissionens meddelelse om strategien for EU’s indre marked
31
, bør Slim-metoden på
25
26
27
28
29
30
31
For eksempel var visse bestemmelser vedrørende reformen af den fælles landbrugspolitik inden for rammerne af Agenda 2000
resultatet af en stor indsats for at forenkle reglerne. Den endelige aftale indeholdt imidlertid ikke alle disse forslag. Tværtimod
tilføjede man for sektorerne markafgrøder, oksekød og mælkblev en række nye elementer (jf. Det Europæiske Råd i Berlin den
25. marts 1999, formandskabets konklusioner). For nylig oplevede man i forbindelse med forslaget om proceduren for attestering
af byggevarer [...] for så vidt angår planglas, profilglas og glasblokke, at et stort flertal af medlemsstaterne ønskede at indføre en
tungere og mere bekostelig attesteringsprocedure end den, Kommissionen havde foreslået (KOM(1999) 314 endelig udg.).
Rapport om forenkling af landbrugslovgivningen, KOM(1999) 156 endelig udg.
Forordning (EF) nr. 16O8/1999 (EFT L 190 af 23.7.1999).
Forordning (EF) nr. 982/1999 (EFT L 120 af 8.5.1999).
Afgørelse nr. 182/1999/EF af 22. december 1998 om femte rammeprogram for Det Europæiske Fællesskabs indsats inden for
forskning, teknologisk udvikling og demonstration (1998-2002) og Rådets afgørelse af 22. december 1998 om femte
rammeprogram for Det Europæiske Atomenergifællesskabs indsats inden for forskning og uddannelse (1998-2002), EFT L 26 af
1.2.1999.
Kommissionens meddelelse ”Enklere lovgivning for det indre marked: et pilotprojekt (SLIM-projektet), KOM(96) 204 endelig
udg.
KOM(1999) 464 endelig udg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441408_0008.png
koordineret vis anvendes på
gennemførelsesforanstaltninger.
EU-direktiver
og
de
tilsvarende
nationale
Kommissionen yder også en indsats for at modernisere konkurrencereglerne. I en hvidbog,
som blev offentliggjort i år
32
, slår Kommissionen til lyd for, at man ophæver
Kommissionens monopol på at indrømme undtagelser efter EF-traktatens artikel 81.
Samtidig foreslås det, at de nationale domstole og konkurrencemyndigheder gives adgang
til i fuld udstrækning at anvende EF-traktatens artikel 81 og 82.
Kodifikation, omredigering og konsolidering
Kommissionen har i år vedtaget otte forslag vedrørende
kodifikation,
som skal føre til
ophævelsen af omkring 130 retsakter. Det må imidlertid konstateres, at vedtagelsen af
forslagene i mange tilfælde forsinkes af, at de retsakter, der skal kodificeres, hele tiden
ændres, hvorved det bliver nødvendigt også at ændre forslagene til kodifikation.
For så vidt angår den fælles landbrugspolitik (Agenda 2000), har Rådet - på grundlag af
forslag, som Kommissionen fremlagde i 1998 - i år vedtaget foranstaltninger til
omredigering
af en række basisretsakter. De juridiske tjenester i Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen har arbejdet videre på en interinstitutionel aftale om en mere struktureret
omredigeringsstrategi.
KODIFICERINGER SIDEN
DECEMBER 1992
1400
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Forslag oversendt til
Kodificerede retsakter
Europa-Parlamentet og
vedtaget af
Rådet
lovgivningsmyndigheden
KONSOLIDERINGER
1200
1000
800
600
400
200
0
1995
1996
1997
/1998
antal gennemførte konsolideringer
1999
antal behandlede retsakter: oprindelige retsakter
og ændringer
Den
informative konsolidering,
som indførtes for at imødekomme behovene blandt alle
brugere af EF-lovgivningen, er stadig genstand for et større arbejde. I år har offentligheden
via internetbaserne Eur-Lex
33
og Celex
34
fået adgang til indholdet af hen ved 500
konsoliderede retsakter i samtlige sprogversioner. Eur-Lex og Celex vil senere blive lagt
sammen på ét enkelt websted, som giver integreret adgang til EF-retsakterne.
Adgang til oplysninger
Hvis EU skal kunne tjene borgerne, må disses behov nødvendigvis sættes i højsædet, navnlig
hvad angår adgangen til oplysninger om EF-lovgivningen.
32
33
34
Hvidbog om modernisering af gennemførelsesbestemmelserne til EF-traktatens artikel 85 og 86, KOM(1999) 101 endelig udg.
http://www.europateam.cc.cec/eur-op/ojol/index.html
http://www.cc.cec/clxint/index.htm
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441408_0009.png
Der stilles allerede talrige oplysende brochurer og vejledninger til rådighed for brugerne via
kanaliseringskontorer og informationsnet. Samtidig frembyder de nye teknologier i dag et
imponerende potentiel som medier for adgangen til oplysninger, og Kommissionen bestræber
sig på at udnytte disse redskaber fuldt ud. Beviset herpå er den stadig større succes med
EUROPA-serveren
35
.
UDVIKLINGEN I ANTALLET AF HENVENDELSER TIL
EUROPA-SERVEREN
90000000
80000000
70000000
60000000
50000000
40000000
30000000
20000000
10000000
0
maj 97
maj 98
jan. 97
jan. 98
jan. 99
marts 98
marts 99
maj 99
juil-97
juil-98
juli 99
mars-97
sept. 99
sept-97
sept-98
nov. 98
nov-97
De forskellige sider på EUROPA-serveren gøres løbende mere brugervenlige og lettere
tilgængelige. For eksempel åbnedes i januar 1999 en «internet-kvikskranke» (flersproget og
med gratis adgang) med titlen «Dialog med Erhvervslivet»
36
med det formål at gøre det
muligt for virksomhederne at udnytte mulighederne i det indre marked bedre. Derudover er
Kommissionen i færd med at forbedre internetskranken «Dialog med borgerne»
37
, som giver
oplysninger om borgernes rettigheder. Med denne dialog åbnes der mulighed for at få
identificeret de mangler på nationalt plan, som lægger hindringer i vejen for udøvelsen af
disse rettigheder, og at få løsningsforslag på bordet, som blandt andet kan vedrøre forenkling
af de administrative procedurer.
CORDIS-serveren
38
giver adgang til lovgivningen samt til supplerende oplysninger om det
femte rammeprogram inden for forskning og gennemførelsen heraf.
Kommissionen udvikler desuden løbende en ny svartjeneste, som kaldes EUROPE DIRECT.
Via denne service kan borgerne hurtigt få oplysninger om EU’s aktiviteter, enten på et gratis
telefonnummer eller pr. e-mail, telefax eller brev.
35
36
37
38
http://europa.eu.int/
http://europa.eu.int/business/
http://europa.eu.int/citizens
http://www.cordis.lu
9