Europaudvalget 2002
KOM (1999) 0575
Offentligt
1441418_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.11.1999
KOM(1999) 575 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i Associeringsrådet vedrørende Letlands deltagelse i
det flerårige fællesskabsprogram for energieffektivitet, SAVE II
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0002.png
BEGRUNDELSE
I konklusionerne fra sit møde den 12. og 13. december 1997 i Luxembourg
understregede Det Europæiske Råd, at det er vigtigt, at ansøgerlandene deltager i
fællesskabsprogrammerne, da det vil kunne bidrage til, at disse lande får bedre
kendskab til EU’s politikker og arbejdsmetoder.
I Europaaftalerne eller tillægsprotokollerne dertil vedrørende deltagelse i
Fællesskabets programmer nævnes energiområdet udtrykkelig som et støtteberettiget
område. Desuden pålægges det associeringsrådene at fastlægge vilkårene og
betingelserne for denne deltagelse. Som forberedelse til associeringsrådenes
afgørelser havde de berørte tjenestegrene i Kommissionen derfor i december 1996 og
begyndelsen af 1997 sonderende drøftelser i Bruxelles med de 10 associerede lande i
Centraleuropa vedrørende deres fremtidige deltagelse i SAVE II-programmet, som
blev vedtaget den 16. december 1996 og åbner mulighed for deltagelse af associerede
centraleuropæiske lande samt Cypern.
Under drøftelserne blev der fremlagt oplysninger om programmets indhold og
betingelserne og de nærmere bestemmelser for disse landes deltagelse, herunder
omkostningerne derved. Eftersom de centraleuropæiske lande i henhold til
Europaaftalerne eller tillægsprotokollerne hertil selv skal dække de med deltagelsen
forbundne udgifter, blev de navnlig opfordret til at hensætte de fornødne midler på
deres budgetter for 1998, 1999 og 2000 på grundlag af udgiftsoverslag fra
Kommissionen. Desuden blev det atter understreget, at de centraleuropæiske lande
kunne trække på deres nationale Phare-tildeling til supplering af bidraget fra deres
eget budget.
I marts 1999 bekræftede Letland over for Kommissionen, at landet er rede til at
deltage i SAVE II, og det har endvidere fremlagt tilstrækkelig information med
henblik på deltagelse fra og med 1999.
De vigtigste aspekter, der er behandlet i vedlagte udkast til associeringsrådets
afgørelse om vilkårene og betingelserne for Letlands deltagelse i SAVE II-
programmet, er følgende:
Letland skal deltage i alle aktiviteter under SAVE II i overensstemmelse med
programmets mål, kriterier og procedurer (bilag I, punkt 1).
Vilkårene og betingelserne for fremlæggelse, vurdering og udvælgelse af
ansøgninger vil være de samme som for medlemsstaterne (bilag I, punkt 2).
Til alle tværnationale projekter, der foreslås af Letland, kræves et mindsteantal
partnere fra EF-medlemsstaterne (bilag I, punkt 3).
Letland sørger for national koordination og organisation af deltagelsen i
SAVE II (bilag I, punkt 4).
De finansielle bidrag er fastlagt i bilag I, punkt 5, og i bilag II til afgørelsen; i
overensstemmelse med artikel 109 i Europaaftalen med Letland betaler landet
et årligt bidrag til dækning af omkostningerne ved sin deltagelse, og
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
finansieringen af dette bidrag vil finde sted via landets eget budget i 1999,
men kan til dels finansieres via dets Phare-tildeling.
Letland deltager i overvågningen af sin deltagelse i programmet (bilag I, punkt
7).
Letland vil blive indbudt til koordinationsmøder forud for møderne i SAVE-
udvalget; det vil desuden blive underrettet om resultaterne af disse møder
(bilag I, punkt 8).
Afgørelsen gælder i hele den periode, hvor programmet gennemføres (artikel 2
i afgørelsen).
Associeringsrådets vedtagelse af afgørelsen om Letlands deltagelse i SAVE II fra
1999 vil gøre det muligt for landet at deltage aktivt i foranstaltningerne under dette
interne fællesskabsinstrument som led i den udvidede før-tiltrædelsesstrategi.
Afgørelsen har derfor stor politisk betydning.
For at fremme Letlands faktiske deltagelse i 1999 og for at undgå afskrækkende
virkninger for prospektive partner som følge af, at Associeringsrådets afgørelse ikke
træder i kraft før i andet halvår 1999, vil Kommissionen evaluere projektforslag, der
involverer lettiske partnere,
som om denne afgørelse allerede var i kraft.
Støtteberettigelseskriteriet vil blive taget i betragtning i allersidste øjeblik, inden der
træffes afgørelser om projekterne. Det vil normalt ske efter Associeringsrådets
afgørelses ikrafttræden.
For at gøre det muligt for Letland at påbegynde deltagelsen i SAVE II i nær fremtid
opfordres Rådet til at vedtage vedlagte forslag til afgørelse om Fællesskabets
holdning i Associeringsrådet med Letland vedrørende landets deltagelse i SAVE II.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0004.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i Associeringsrådet vedrørende Letlands deltagelse i
det flerårige fællesskabsprogram for energieffektivitet, SAVE II
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 174 og 175 stk. 1 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Letland
på den anden side trådte i kraft den 1.2.1998;
i henhold til artikel 109 i Europaaftalen kan Letland deltage i Fællesskabets
rammeprogrammer, særprogrammer, projekter eller andre foranstaltninger,
bl.a. på energiområdet, og Associeringsrådet træffer beslutning om de vilkår
og betingelser, der skal gælde for Letlands deltagelse i aktiviteterne;
i henhold til Rådets beslutning 96/737/EF
1
af 16. december 1996 om et
flerårigt program for fremme af energieffektiviteten i Fællesskabet, særlig
artikel 10, skal dette program være åbent for deltagelse af de associerede lande
i Centraleuropa i overensstemmelse med de i associeringsaftalerne fastsatte
betingelser for deltagelse i fællesskabsprogrammer -
(2)
(3)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
1
EFT L 335 af 24.12.1996, s. 50.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den holdning, som Fællesskabet skal indtage i det associeringsråd, der er oprettet i
kraft af Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater
på den ene side og Letland på den anden side, vedrørende Letlands deltagelse i
fællesskabsprogrammet for energieffektivitet, SAVE II, fremgår af vedlagte udkast til
Associeringsrådets afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0006.png
Udkast
Afgørelse nr. .../99, truffet af Associeringsrådet mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Letland på den anden
side af ...... 1999
Vilkår og betingelser for Letlands deltagelse i det flerårige fællesskabsprogram
for energieffektivitet, SAVE II
ASSOCIERINGSRÅDET HAR -
under henvisning til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken
Letland på den anden side, særlig artikel 109
2
, og
ud fra følgende betragtning:
I henhold til artikel 109 i Europaaftalen kan Letland deltage i Fællesskabets
rammeprogrammer, særprogrammer, projekter eller andre foranstaltninger, bl.a. på
energiområdet, og Associeringsrådet træffer afgørelse om de vilkår og betingelser, der
skal gælde for Letlands deltagelse i aktiviteterne -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Letland deltager i Det Europæiske Fællesskabs SAVE II-program i henhold til de
vilkår og betingelser, der er fastsat i bilag I og II, som udgør en integrerende del af
denne afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse gælder i hele den periode, hvor SAVE II-programmet gennemføres.
2
EFT L 26 af 2.2.1998, s. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Denne beslutning træder i kraft den første dag i måneden efter dens vedtagelse.
Udfærdiget i,
På Associeringsrådets vegne
Formand
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0008.png
BILAG I
Vilkår og betingelser for Letlands deltagelse i det flerårige fællesskabsprogram
for energieffektivitet, SAVE II
1.
Letland vil deltage i alle foranstaltninger under Fællesskabets flerårige program
for energieffektivitet, SAVE II (i det følgende benævnt SAVE II), i
overensstemmelse med de målsætninger, kriterier, procedurer og frister, der er
fastlagt i Rådets beslutning 96/737/EF om et femårigt program for forberedelse
og gennemførelse af foranstaltninger, der på effektiv vis tager sigte på at
fremme energieffektiviteten i Fællesskabet, medmindre denne afgørelse
indeholder andre bestemmelser.
Vilkårene og betingelserne for fremlæggelse, vurdering og udvælgelse af
ansøgninger med tilknytning til støtteberettigede institutioner, organisationer og
enkeltpersoner i Letland er de samme som vilkårene og betingelserne for
støtteberettigede institutioner, organisationer og enkeltpersoner i Fællesskabet
inden
for
rammerne
af
Letlands
økonomiske
bidrag
minus
administrationsomkostninger som fastsat i bilag II.
Om fornødent vil det for at sikre SAVE II's fællesskabsdimension være
nødvendigt, at transnationale projekter og aktiviteter foreslået af Letland
omfatter et minimalt antal partnere fra Fællesskabets medlemsstater. Dette
minimale antal vil som led i gennemførelsen af SAVE II blive fastsat under
hensyn til de forskellige aktiviteters egenart, antallet af partnere i forbindelse
med et givet projekt og antallet af lande, som deltager i aktiviteten.
Letland betaler sit fulde bidrag via sit nationale budget, da der ikke er anmodet
om Phare-bistand hertil.
2.
3.
4.
5.
Letland træffer alle fornødne foranstaltninger til at sikre national koordination
og organisation af deltagelsen i SAVE II.
Letland indbetaler hvert år et bidrag til De Europæiske Fællesskabers
almindelige budget til dækning af omkostningerne ved landets deltagelse i
SAVE II (se bilag II).
Associeringsudvalget kan i fornødent omfang justere dette bidrag.
6.
Fællesskabets medlemsstater og Letland vil inden for rammerne af de
eksisterende bestemmelser gøre alt, hvad der står i deres magt, for at fremme
den frie bevægelighed og opholdet for personer, der rejser mellem Letland og
Fællesskabets medlemsstater i forbindelse med deltagelse i aktiviteter, som er
omfattet af denne afgørelse.
Uden at dette i øvrigt indskrænker det ansvar, der i medfør af artikel 5 i Rådets
beslutning om SAVE II påhviler Kommissionen og Revisionsretten for De
Europæiske Fællesskaber med hensyn til overvågning og evaluering af SAVE
II, vil Letlands deltagelse i programmet til stadighed blive overvåget af Letland
7.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber på et partnerskabsgrundlag.
Letland vil forelægge Kommissionen de fornødne rapporter og medvirke ved
andre særlige aktiviteter, som Fællesskabet tager initiativ til i denne
sammenhæng.
8.
Uden at de procedurer, der er omhandlet i artikel 4 og 5 i beslutningen om
SAVE II, derved berøres, vil Letland blive opfordret til at deltage i
koordinationsmøder vedrørende ethvert spørgsmål med tilknytning til
gennemførelsen af denne afgørelse forud for de ordinære møder i SAVE-
udvalget. Kommissionen informerer Letland om resultaterne af disse ordinære
møder.
Det sprog, der benyttes som led i ansøgningsprocessen, i kontrakter og rapporter
og i forbindelse med andre administrative arrangementer under SAVE II-
programmet, skal være et af Fællesskabets officielle sprog.
9.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0010.png
BILAG II
Letlands finansielle bidrag til SAVE II
1.
Letlands finansielle bidrag omfatter:
-
-
tilskud og anden finansiel støtte via programmet til lettiske deltagere
de ekstra administrationsomkostninger i forbindelse med forvaltningen af
programmet, der påløber for Kommissionen for De Europæiske
Fællesskaber som følge af Letlands deltagelse.
2. For hvert regnskabsår må summen af tilskud og enhver anden økonomisk støtte,
som lettiske støttemodtagere opnår fra programmet, ikke overstige det bidrag,
som Letland betaler, efter fradrag af de ekstra administrationsudgifter.
Hvis det bidrag, som Letland har betalt til De Europæiske Fællesskabers
almindelige budget, efter fradrag af de ekstra administrationsomkostninger viser
sig at være større end summen af tilskud og anden økonomisk støtte, som lettiske
støttemodtagere opnår fra programmerne, fremfører Kommissionen saldoen til det
følgende regnskabsår og trækker beløbet fra det følgende års bidrag. Hvis der
stadig består en sådan saldo, når programmet slutter, vil det pågældende beløb
blive udbetalt til Letland.
3. Letlands årlige bidrag andrager fra 1999 57 942 EUR. Af dette beløb vil
3 942 EUR dække de supplerende administrative udgifter i tilknytning til
Kommissionens forvaltning af programmet, der skyldes Letlands deltagelse.
Letland betaler sit fulde bidrag via sit nationale budget, da der ikke er anmodet
om Phare-bistand hertil.
4. Finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget
finder anvendelse, bl.a. hvad angår forvaltningen af Letlands bidrag.
Ved denne afgørelses ikrafttræden og i begyndelsen af hvert år sender
Kommissionen Letland en indkaldelse af midler svarende til landets bidrag til
dækningen af omkostningerne i henhold til denne afgørelse.
Dette bidrag vil blive udtrykt i euro og skal indbetales til en af Kommissionens
EUR-bankkonti.
Letland indbetaler senest tre måneder efter, at indkaldelsen af midler er afsendt,
sit bidrag til dækningen af de årlige omkostninger i henhold til denne afgørelse i
overensstemmelse med indkaldelsen af midler. Enhver forsinkelse ved betalingen
af bidraget vil medføre, at Letland skal betale renter af det udestående beløb fra
forfaldsdagen. Rentesatsen svarer til den sats, som ECB anvender på sine
transaktioner i euro i den måned, hvor forfaldsdatoen ligger, forhøjet med 1,5
procentpoint.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0011.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1. FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE
Åbning af fællesskabsprogrammer på energiområdet for Letland (SAVE II)
2. BUDGETPOST
Letland har besluttet at afholde omkostningerne ved landets deltagelse fuldstændigt
over sit nationale budget. Letland vil blive anmodet om at overføre sit bidrag til post
6091 på EU's budgetindtægter.
3. RETSGRUNDLAG
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 174 og 175
stk. 1, sammenholdt med artikel 300, stk. 2, andet afsnit,
Artikel 109 i Europaaftalen med Letland, der indeholder bestemmelser om åbning af
EF-programmer (EFT L 26 af 2.2.1998, s. 1), der trådte i kraft den 1.2.998
Rådets beslutning 96/737/EF om et femårigt program for forberedelse og
gennemførelse af foranstaltninger, der på effektiv vis tager sigte på at fremme
energieffektiviteten i Fællesskabet, særlig artikel 10, i henhold til hvilken dette
program skal være åbent for deltagelse af de associerede lande i Centraleuropa i
overensstemmelse med de i associeringsaftalerne fastsatte vilkår for deltagelse i
fællesskabsprogrammer.
4. BESKRIVELSE AF FORANSTALTNINGEN:
4.1 Foranstaltningens generelle mål
Letlands deltagelse i SAVE II vil bidrage til at forberede Letland til den fremtidige
tiltrædelse af Unionen, hvilket var det mål, der blev fastsat på Det Europæiske Råds
møde i juni 1993 i København og bekræftet på Det Europæiske Råds efterfølgende
møder. Letlands deltagelse vil ikke alene bidrage til virkeliggørelsen af
Europaaftalens bestemmelser om økonomisk og fagligt samarbejde, men også gøre
det muligt for landet at gøre sig fortrolig med de procedurer og metoder, der anvendes
i Fællesskabets programmer. I Kommissionens meddelelse "Agenda 2000"
understreges det på ny, at det er særdeles vigtigt at deltage i
fællesskabsprogrammerne, da dette er en nøglefaktor i bestræbelserne for at følge en
udbygget før-tiltrædelsesstrategi.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beslutningsprocessen med henblik på en åbning af programmerne indebærer, at der
træffes en afgørelse i associeringsrådet, hvori Unionen og det associerede land har
sæde. Denne afgørelse indeholder også de konkrete betingelser og arrangementer i
forbindelse med deltagelsen i programmerne.
Europaaftalen med Letland trådte i kraft den 1.2.1998 og gør det muligt for Letland at
deltage i fællesskabsprogrammer, også på energiområdet.
SAVE II er ét af en række programmer, som fra og med 1998 står åbne for landene i
Central- og Østeuropa. Letland forventes at deltage fra og med 1999.
4.2 Foranstaltningens varighed og nærmere bestemmelser for dens forlængelse
Hele den periode, i hvilken SAVE II gennemføres, dvs. indtil den 31. december 2000.
5. KLASSIFIKATION AF UDGIFTERNE/INDTÆGTERNE
5.1 Udgiftstyper:
1. Ikke-obligatoriske udgifter (IOU)
2. Opdelte bevillinger (OB)
5.2 Indtægtstype:
Eftersom det er fastsat i artikel 109 i Europaaftalen, at Letland selv skal afholde alle
udgifter til dets deltagelse, vil landet blive opfordret til at overføre det pågældende
bidrag til konto 6091 for EU's budgetindtægter.
6. UDGIFTERNES/INDTÆGTERNES ART OG STØTTEOMFANGET FOR
DE FORESLÅEDE AKTIVITETER
Der vil blive ydet (maksimalt) 100% tilskud til dækning af alle støtteberettigede
udgifter i forbindelse med følgende foranstaltninger:
- undersøgelser, udbredelse af information og andre foranstaltninger, der tager
sigte på gennemførelse og supplering af fællesskabsforanstaltningerne, såsom
frivillige aftaler, fælles indkøb, mandater til standardiseringsorganer,
lovgivning osv., med det formål at forbedre energieffektiviteten
- undersøgelser af energiprisernes betydning for energieffektiviteten og
undersøgelser, der tager sigte på at fastlægge energieffektiviteten som
kriterium inden for fællesskabsprogrammerne
- foranstaltninger, der foreslås af Kommissionen med henblik på at fremme
udvekslingen af erfaringer til sikring af en forbedret koordination mellem
aktiviteter på internationalt, nationalt, regionalt og lokalt plan og på
fællesskabsplan ved hjælp af egnede midler til udbredelse af information
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- overvågning af udviklingen i energieffektiviteten i Fællesskabet, i de enkelte
medlemsstater og i Letland samt evaluering og overvågning af de
foranstaltninger, der træffes i programmets regi.
For de ovennævnte foranstaltninger med støtte på 100% kan Rådets beslutning
96/737/EF af 16. december 1996 i sig selv betragtes som et udbud.
Der vil blive ydet (maksimalt) 50% tilskud til dækning af alle støtteberettigede
udgifter ved fælles finansiering med andre finansieringskilder i forbindelse med
følgende foranstaltninger:
- målrettede pilotforanstaltninger i enkeltsektorer med henblik på at fremskynde
investeringerne i øget energieffektivitet og/eller forbedre mønstret i
energiudnyttelsen, herunder specifikke foranstaltninger til gavn for
energistyringen på regionalt plan og i byerne med henblik på at sikre en
forbedret kohæsion mellem medlemsstaterne og Letland og deres respektive
regioner inden for energieffektivitet
- foranstaltninger, der foreslås for at sikre en forbedret koordination af
udbredelsen af information
- foranstaltninger, der foreslås af andre instanser end Kommissionen, og som
har til formål at fremme udvekslingen af erfaringer til sikring af en forbedret
koordination mellem aktiviteter på internationalt, nationalt, regionalt og lokalt
plan og på fællesskabsplan ved hjælp af egnede midler til udbredelse af
information.
De ovennævnte foranstaltninger kan gennemføres af organisationer, offentlige og
private virksomheder, eksisterende net, der dækker hele Fællesskabet, samt
midlertidige grupperinger af organisationer og/eller virksomheder, der er dannet
med henblik på gennemførelsen af projekterne.
For de ovennævnte foranstaltninger med støtte på 50% vil der i begyndelsen af
hvert år blive offentliggjort et udbud i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Resten af finansieringen af de foranstaltninger, hvortil der kan ydes støtte på 50%,
kan sikres ved hjælp af såvel offentlige som private midler eller ved en
kombination af begge kilder.
Det siger sig selv, at alle de foranstaltninger, der træffes, skal have en klar og
synlig europæisk dimension.
Med hensyn til indtægter konteres Letlands bidrag til dækningen af omkostningerne
ved landets deltagelse post 6091. Indtægterne vil blive overført til udgiftsposterne
under SAVE II og i fornødent omfang til de relevante poster for driftsudgifter.
De samlede forventede indtægter er anført under punkt 7.4.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0014.png
7. FINANSIELLE VIRKNINGER
7.1 Metode for omkostningsberegning for regnskabsårene 1999 og 2000 (forhold
mellem enhedsomkostninger og samlede omkostninger)
Beregningen er baseret på følgende forudsætninger:
-
Det lettiske bidrag til finansiering af de i Europaaftalen omhandlede aktiviteter
beregnes ud fra det princip, at landet selv afholder udgifterne til deltagelsen. Post
6091 er oprettet i indtægtsbudgettet i dette øjemed
Fællesskabet kan i hver enkelt tilfælde træffe afgørelse om at udbetale et
supplement til partnerlandets bidrag. Supplementet kan tage form af et bidrag fra
det nationale Phare-program.
-
På grundlag af Europaaftalen med Letland kan de finansielle og budgetmæssige
arrangementer i forbindelse med SAVE II beskrives som følger: omkostningerne er
beregnet på grundlag af forskellige parametre, som er indbygget i programmet,
nemlig landets BNP og befolkning og det samlede indenlandske energiforbrug.
Omkostningerne ved Letlands deltagelse i SAVE II fra 1999 vil andrage 57 942 EUR
om året. Letland betaler 100% af de resterende udgifter til landets deltagelse over sit
nationale budget.
Ovennævnte tal - hvorfra skal trækkes de supplerende administrative udgifter på
3 942 EUR, der udelukkende afholdes af Letland - fordeler sig på de enkelte år og
programmer som vist nedenfor.
7.2 Omkostningernes fordeling på de enkelte elementer (i EUR), efter fradrag af
administrationsomkostninger
SAVE II
1999
2000
I alt
heraf
betaler
Letland
108 000
heraf
Phare
0
54 000
54 000
108 000
7.3
Driftsudgifter til særlige undersøgelser, ekspertmøder osv., der dækkes via 10.2.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0015.png
7.4
De forventede årlige indtægter er som følger (i EUR):
Budgetpost 6091
1999
2000
I alt
Den driftsmæssige
del
54 000
54 000
108 000
Den administrative
del
3 942
3 942
7 884
I alt
57 942
57 942
115 884
8. FORHOLDSREGLER MOD SVIG - FORVENTEDE RESULTATER
Alle Kommissionens kontrakter, aftaler og andre retlige forpligtelser hjemler kontrol
på stedet fra Kommissionens og Revisionsrettens side. Blandt andet er de, der
begunstiges af foranstaltningerne, forpligtet til at udarbejde rapporter og finansielle
oversigter. Disse analyseres på baggrund af deres indhold og udgifternes
støtteberettigelse i overensstemmelse med sigtet med fællesskabsfinansieringen.
Forholdsreglerne mod svig med midlerne under de grundlæggende budgetposter
finder også anvendelse på denne post, dog tilpasset landene i Central- og Østeuropa.
9. OPLYSNINGER OM COST/EFFECTIVENESS
9.1
Specifikke og kvantitative mål
Sigtet med at åbne SAVE II for Letland er at sikre landet de samme fordele som dem,
Fællesskabets medlemsstater i forvejen drager af dette program. Hovedsigtet med
fællesskabsforanstaltningen på energieffektivitetsområdet er at gøre det muligt for alle
deltagende lande på effektiv vis at opnå en forsigtig og rationel udnyttelse af
energiressourcerne i alle sektorer, at formindske de negative virkninger, som
energianvendelsen har på miljøet, og at bidrage til en forbedret sikkerhed i
energiforsyningen og sikre en bæredygtig økonomisk udvikling.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mere specifikke strategier og målsætninger for programmet er
- at styrke infrastrukturen bag energieffektiviteten i de deltagende lande og at
anspore til øgede investeringer i energieffektivitet fra offentlige og private
forbrugeres og fra industriens side
- at stabilisere og nedbringe CO2-emissionerne i overensstemmelse med
Fællesskabets målsætninger
- at udvikle og videreføre foranstaltninger, der fører til en styrkelse af
Fællesskabets økonomiske og sociale samhørighed, og navnlig at formindske
forskellene mellem de forskellige regioners udviklingsniveau, idet energien bør
være en integrerende del af denne indsats
- at supplere andre
energiteknologier
programmer
for
anvendelse
og
fremme
af
nye
- at forbedre det endelige forbrugs energiintensitet med yderligere ét procentpoint
om året i forhold til det niveau, der ellers ville have været opnået
- at støtte lokale programmer til forvaltning af energi
- at sikre, at foranstaltninger og projekter underkastes en tilbundsgående
forudgående vurdering og systematisk overvågning og evaluering
- at sikre, at direktiver om energieffektivitet såsom direktiverne om mærkning,
minimale effektivitetsstandarder, nedbringelse af CO2 (93/76/EØF) osv.
gennemføres i overensstemmelse med de i de nævnte direktiver fastsatte
procedurer.
9.2
Begrundelse
- Behov for finansiel støtte fra Fællesskabet
I betragtning af størrelsesordenen af omkostningerne ved Letlands deltagelse i SAVE
II (under 100 000 EUR) er det i øjeblikket ikke nødvendigt at finansiere Letlands
finansielle bidrag via dets Phare-tildeling.
- Valg af støtteform
Integreringen af Letland i SAVE II vil bringe landet på linje med EU's medlemsstater.
Integreringen af lettiske statsborgere i Fællesskabets netværk vil udgøre et konkret
bidrag til forberedelsen af Letland på det fremtidige medlemskab.
- Vigtigste usikkerhedsmomenter, som vil kunne påvirke de konkrete resultater af
foranstaltningen.
Da projekterne vil blive udvalgt efter kvalitative kriterier, vil det kun være muligt at
måle den reelle virkning på grundlag af de lettiske institutioners og virksomheders
muligheder for at reagere på de indkaldelser af forslag til foranstaltninger, som
Kommissionen foretager i henhold til programmet, således som det er fastsat i afsnit 6
i denne finansieringsoversigt.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0017.png
9.3
Overvågning og evaluering af foranstaltningen
Overvågnings- og evalueringsprocedurerne under SAVE II (navnlig for evalueringens
vedkommende i henhold til artikel 5, stk. 2, i beslutningen om programmet) vil også
omfatte foranstaltninger, der finansieres til gavn for lettiske støttemodtagere. Dette
indebærer, at de udvalgte støttemodtagere skal forelægge Kommissionen rapporter
hvert halve år og ved projektets afslutning. Som nævnt i artikel 6 i dette dokument er
også visse overvågnings- og evalueringsforanstaltninger berettiget til programstøtte.
10. UDGIFTER TIL ADMINISTRATION
De påkrævede administrative ressourcer vil blive mobiliseret i medfør af den årlige
kommissionsbeslutning om ressourceallokering, hvor der tages særlig hensyn til
personalebehov og til de ekstra beløb, der er bevilget af budgetmyndigheden.
10.1 Indvirkning på antallet af stillinger ( i mandår)
Stillingstype
Personale, der kræves til
forvaltning af foranstaltningen
Faste stillinger
Midlertidige
stillinger
heraf
varighed
Eksisterende
ressourcer i de
pågældende
GD'er eller
afdelinger
Yderligere
stillinger
1999-2000
Tjenestemænd eller
midlertidigt ansatte
A
0,01
B
0,01
0,01
0,01
Andre
ressourcer
(faglig bistand, post
A-7002)
0,01942
I ALT
0,02
0,02
0,01942
fra 1999
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0018.png
10.2 Den samlede finansielle virkning af de menneskelige ressourcer
(i EUR)
I alt
Beregningsmetode (samlede udgifter til
foranstaltningen for tidsrummet 1999-
2000)
0,02 mandår x 108 000 EUR x 2 år
Tjenestemænd *
4 320
Midlertidigt ansatte
Andre ressourcer (faglig bistand,
post A-7002)
3884
0,01942 mandår x 100 000 EUR x 2 år
I ALT
8204
* Ved anvendelse af bestående ressourcer til forvaltning af foranstaltningen (beregnet
på basis af A-1, A-2, A-4, A-5, A-7).
Udgifterne vedrørende A-7002 (faglig bistand) vil blive dækket ind gennem de bidrag
(artikel 4, stk. 2, tredje led, i finansforordningen), som Letland yder i anledning af
landets deltagelse i Fællesskabets programmer (jf. punkt 5.3 i finansieringsoversigten).
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441418_0019.png
10.3 Forøgelse af andre administrative udgifter som følge af foranstaltningen
(i EUR)
Budgetpost (nr. og
betegnelse)
A-7031 - obligatoriske møder
I alt
Beregningsmetode (samlede udgifter
til foranstaltningen for tidsrummet
1999-2000)
Deltagelse i 2 årlige møder
2 møder x 1 000 EUR x 2 år = 4 000
EUR
I alt
4 000
4 000
Ovennævnte udgifter vil blive dækket ind gennem de bidrag (artikel 4, stk. 2, tredje
led, i finansforordningen), som Letland yder i anledning af landets deltagelse i
Fællesskabets programmer (jf. punkt 5.3 i finansieringsoversigten).
19