Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1037
Offentligt
1463530_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.11.2000
KOM (2000) 650 endelig
2000/0289 (CNS)
Forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik på forenkling, modernisering og
harmonisering af kravene til fakturering med hensyn til merværdiafgift
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I
NDLEDNING
Fakturaen er et af de vigtigste dokumenter på handelsområdet. Den skal opfylde
forskellige regler af regnskabsmæssig, skattemæssig, handelsmæssig og endog
sproglig art. Kernen i disse bestemmelser har alle tilknytning til momslovgivningen.
Fællesskabets momssystem er således bygget op omkring forpligtelsen til at udstede
fakturaer. Fakturaen har i den forbindelse tre funktioner: den indeholder oplysninger
om den momsordning, der finder anvendelse, den giver skattemyndighederne
mulighed for at føre kontrol, og den giver i givet fald kunden mulighed for at
påberåbe sig sin fradragsret.
Inden for Den Europæiske Union er reglerne til fakturering imidlertid meget
forskellige fra den ene medlemsstat til den anden. Såvel de oplysninger, der skal
angives på fakturaerne, som antallet heraf er forskellige. Fællesskabet har desuden
ikke fastlagt retlige rammer for elektronisk fakturering og selvfakturering, og de
bestemmelser, der gælder i de enkelte medlemsstater i Fællesskabet, er derfor ganske
forskellige, lige fra et totalt forbud til omfattende fleksibilitet.
Det har ført til, at de erhvervsdrivende er konfronteret med en meget kompleks
situation, og har samtidig givet sig udslag i en åbenlys mangel på tilpasning til den
seneste teknologiske udvikling. Den manglende harmonisering er da også under
anden fase af SLIM–initiativet
1
af de erhvervsdrivende blevet betragtet som en
hindring for det indre markeds funktion. Resultaterne af dette initiativ fremgår af
Kommissionens rapport om SLIM–initiativet
2
, hvis konklusioner blev godkendt af
Rådet (det indre marked) den 27. november 1997. Denne rapport indeholder en
forpligtelse til at “undersøge hvilke oplysninger der er nødvendige på en
momsfaktura, og hvilke juridiske og tekniske krav der bør stilles til elektronisk
fakturering”.
I forbindelse med arbejdet med at tilpasse Fællesskabets momssystem til kravene til
elektronisk handel har det desuden vist sig, at der var et presserende behov for at
kunne anvende elektronisk fakturering generelt uden at skulle opfylde unødvendige
krav. Også Rådet (økofin) understregede i juni 1998, at det var vigtigt at skabe en
juridisk ramme for anvendelse af elektronisk fakturering og samtidig bevare de
fiskale myndigheders kontrolmuligheder.
Kommissionen lancerede derfor i slutningen af december 1998 en undersøgelse af de
krav, der efter momsreglerne stilles til fakturering.
Formålet med undersøgelsen var i første omgang at præsentere de forskellige
oplysninger, der skal anføres på fakturaerne i hver enkelt af Fællesskabets
medlemsstater, samt de vilkår, under hvilke det er tilladt at anvende elektronisk
fakturering og selvfakturering. Et andet formål med undersøgelsen var at se på, om
det var nødvendigt at harmonisere og modernisere fællesskabslovgivningen for
1
2
Forenkling af lovgivningen for det indre marked.
KOM(97) 618 endelig udg. af 24.11.1997.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0003.png
blandt andet at gøre det muligt på fællesskabsplan at anvende de nye teknologier ved
fakturering.
I henstillingerne fra undersøgelsen skulle der både tages hensyn til, at der var behov
for at forenkle de erhvervsdrivendes forpligtelser, sådan som det blandt andet var
blevet understreget i SLIM–initiativet, og til at det var nødvendigt for
skatteadministrationerne at kunne føre en effektiv momskontrol.
Den endelige rapport over undersøgelsen
3
blev sendt til Kommissionen i slutningen
af august 1999. Hvad angår elektronisk fakturering konkluderede rapporten, at denne
praksis udtrykkeligt bør tillades i fællesskabslovgivningen, og at den også bør være
tilladt mellem erhvervsdrivende fra forskellige medlemslande. De krav, der stilles
hertil, bør være neutrale ud fra et teknisk synspunkt, og der bør tages hensyn til det
arbejde, der allerede er iværksat angående elektroniske signaturer. Der bør ikke
kunne afkræves hverken forudgående tilladelse eller notifikation (der bør alene
kunne foretages efterfølgende kontrol af myndighederne, som eventuelt vil kunne
føre til et forbud, hvis det er nødvendigt). Det bør ligeledes under tilsvarende
betingelser være tilladt at opbevare fakturaerne på et elektronisk medium. Endelig
opregnes der visse mindstekrav, som skal gøre disse nye metoder lige så sikre for
myndighederne som traditionelle metoder.
Hvad angår de oplysninger, som skal anføres på fakturaerne, konkluderede
rapporten, at fællesskabslovgivningen bør omfatte en harmoniseret obligatorisk liste
(udstedelsesdato, løbenummer, den erhvervsdrivendes momsregistreringsnummer for
EU–handel, kundens identitet, dato for levering af goder eller tjenesteydelser,
beskrivelse af varerne eller tjenesteydelserne, afgiftssats og afgiftspligtigt beløb). Der
foreslås endvidere en mere fleksibel fremgangsmåde for så hvad angår valuta og
sprog.
Efter at have foretaget en grundig gennemgang af disse forslag, som er blevet drøftet
såvel med erhvervsdrivende som med nationale myndigheder besluttede
Kommissionen at foreslå en ændring af artikel 22, stk. 3, i sjette momsdirektiv
4
, der
omhandler forpligtelser vedrørende fakturering. Forslaget sigter på dels at
harmonisere de obligatoriske oplysninger på fakturaerne og dels at skabe en juridisk
ramme i Fællesskabet for elektronisk fakturering og selvfakturering. På disse
to områder har Kommissionen forsøgt at finde en balance mellem forenkling af de
erhvervsdrivendes forpligtelser og myndighedernes legitime behov for momskontrol.
2.
D
EN NØDVENDIGE FORENKLING
,
MODERNISERING OG HARMONISERING AF
BESTEMMELSERNE I SJETTE DIREKTIV OM FORPLIGTELSEN TIL AT UDSTEDE
FAKTURA
De nuværende bestemmelser i sjette direktiv om forpligtelsen til at udstede faktura er
samlet i artikel 22, stk. 3. Denne bestemmelse er ikke særligt detaljeret og giver
medlemsstaterne stor fortolkningsfrihed. Bestemmelsen blev således udformet på et
3
4
Rapporten er udarbejdet af PriceWaterhouse & Coopers og er tilgængelig på Internet på hjemmesiden
for Generaldirektoratet for Beskatning og Toldunion på følgende adresse:
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/french/publications/reports_studies/taxation/final_report_
pwc.pdf.
EFT L 145 af 13.6.1997, s. 1. Direktivet er senest ændret ved direktiv 2000/17/EF (EFT L 84 af
5.4.2000, s. 24).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0004.png
tidspunkt, da fakturaen kun kunne optræde i form af et papirdokument, og hvor
begrebet elektronisk fakturering var komplet ukendt. Kravene, som stilles til
fakturering, er desuden udelukkende baseret på papiret som faktura og er vanskelige
af overføre til en elektronisk faktura. Det er for eksempel tilfældet for forpligtelsen
til at opbevare en kopi af dokumenterne. Det er vanskeligt at udlægge denne
forpligtelse, når der er tale om en faktura, som er overført på immaterielt medium.
2.1.
Forpligtelsen til at udstede en faktura
For det første er det angivet, at det er den afgiftspligtige person selv, der skal udstede
fakturaen. Samtidig fremgår det af artikel 22, stk. 3, litra c), at “medlemsstaterne
fastsætter de kriterier, ifølge hvilke et dokument kan anses for at svare til en faktura”.
Dette må fortolkes som en mulighed for at betragte en faktura, der er udstedt af en
tredjeperson, eller en selvfaktura som en gyldig faktura
5
.
Selv om en sådan praksis ikke udtrykkeligt er nævnt i fællesskabslovgivningen, har
den længe været anvendt og det meget hyppigt.
At overlade faktureringen til en tredjeperson er tilladt næsten overalt i Europa, selv
om det ikke udtrykkeligt er nævnt i fællesskabslovgivningen. Det vil derfor være
belejligt at benytte direktivforslaget til at skabe klarhed over dette punkt.
Selvfakturering er dertil almindelig i en lang række sektorer. Det gælder for
eksempel i automobilsektoren, hvor kunden – som modtager reservedele i store
mængder – selv kan udstede fakturaen, når han har kontrolleret kvaliteten af de
modtagne reservedele. Dette system har stor økonomisk interesse i disse sektorer, og
det ville være uheldigt at forbyde en sådan praksis på fællesskabsplan, så meget
desto mere som den ikke ser ud til at skabe større problemer eller øger risikoen for
skattesvig. Kommissionen er derfor af den opfattelse, at der bør indføres en fælles
fremgangsmåde, hvorefter det bliver tilladt at anvende selvfakturering under visse
betingelser.
Og for de tilfælde, hvor det er obligatorisk at udstede en faktura, fremgår det af
sjette momsdirektiv, at enhver afgiftspligtig person for levering af goder og
tjenesteydelser (samt hertil knyttede acontobetalinger) til andre afgiftspligtige eller
ikke–afgiftspligtige juridiske personer skal udstede en faktura. Kun i visse tilfælde af
fjernsalg eller levering af nye transportmidler (som omhandlet i henholdsvis
artikel 28b, punkt B, stk. 1, og artikel 28c, punkt A) er det obligatorisk med en
faktura for al levering til en ikke–afgiftspligtig person. Medlemsstaterne har dog
mulighed for i medfør af anden lovgivning at fastsætte andre tilfælde, hvor det er
obligatorisk at udstede en faktura.
Kommissionen har ikke kendskab til, at der skulle være større vanskeligheder med at
anvende disse bestemmelser, og mener derfor ikke, at de bør ændres på nuværende
tidspunkt. Og selv om selve oplysningerne ifølge Kommissionen bør harmoniseres,
så bør den nye, obligatoriske liste ifølge Kommissionen kun anvendes i de tilfælde,
hvor fakturering er obligatorisk i henhold til sjette momsdirektiv, og ikke i de
eventuelle, andre tilfælde, som nogle nationale lovgivninger måtte have fastsat.
5
Denne fortolkning er i øvrigt blevet bekræftet
(Finanzamt Osnabrück––Land mod Bernhard Langhorst).
ved
Domstolens
dom
af
17.9.1997
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0005.png
2.2.
Fakturaernes indhold
For de obligatoriske oplysninger på en faktura nøjes artikel 22, stk. 3, med at
fastsætte en ikke–udtømmende liste over oplysninger. Medlemsstaterne kan eventuelt
udvide denne liste med andre oplysninger, som de måtte anse for at være nyttige, dog
under forudsætning af at proportionalitetsprincippet overholdes (dom af 14. juli 1988
– fælles sager 123 og 330/87).
Ifølge bestemmelsen skal enhver faktura indeholde følgende oplysninger:
– prisen uden merværdiafgift og hertil svarende afgift
– eventuelle fritagelser
– det momsnummer for EU–handel, hvorunder den afgiftspligtige person og
aftageren er registreret for de i artikel 28b, punkt C, D, E og F omhandlede
transaktioner
6
– det momsnummer for EU–handel, hvorunder den afgiftspligtige person og
erhververen er registreret for de i artikel 28c, punkt A, litra a), omhandlede
transaktioner
7
– de oplysninger, der er anført i artikel 28a, stk. 2, når der er tale om levering af nye
transportmidler
8
– i tilfælde, hvor reglerne for trekantshandel finder anvendelse
9
, det momsnummer,
hvorunder den afgiftspligtige person, der har erhvervet og efterfølgende leveret
goder inden for Fællesskabet, er registreret, samt en udtrykkelig henvisning til
artikel 28c, punkt E, stk. 3.
Det stilles ikke spørgsmålstegn ved, at disse obligatoriske oplysninger kan være
nyttige. Det er imidlertid ikke tilfredsstillende at have en minimumsliste, som
pr. definition er ufuldstændig, og som i praksis, sådan som det netop er blevet påvist
i konsulentvirksomhedens rapport til Kommissionen, giver sig udslag i en meget
uensartet praksis med hensyn til hvilke oplysninger, der skal anføres på fakturaen i
den enkelte medlemsstat. Dette giver vanskeligheder for de erhvervsdrivende, som
har aktiviteter i flere medlemsstater i Fællesskabet.
6
7
8
9
Tjenesteydelser i form af transport af goder inden for Fællesskabet, tjenesteydelser knyttet til
tjenesteydelser i form af transport af goder inden for Fællesskabet, tjenesteydelser, der leveres af
formidlere, og tjenesteydelser i form af sagkyndig vurdering af eller arbejde udført på løsøregenstande.
Levering af goder inden for Fællesskabet.
Oplysninger, hvorefter det kan fastslås, om der er tale om et nyt “transportmiddel” i den betydning, der
er angivet i sjette momsdirektiv, og som derfor beskattes det sted, hvor transportmidlet erhverves. Disse
oplysninger angår blandt andet køretøjets alder og kilometertal.
Der er tale om trekantshandel, når en virksomhed A etableret i en medlemsstat A sælger et gode til en
virksomhed B etableret i en medlemsstat B, som derpå sælger det til en virksomhed C etableret i en
medlemsstat C, og dette gode bliver transporteret direkte fra medlemsstat A til medlemsstat C. I så fald
og under særlige vilkår er virksomhed B fritaget for at lade sig momsregistrere i medlemsstat C, idet det
så er virksomhed C, der udpeges som betalingspligtig.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0006.png
2.3.
Elektronisk fakturering
Selve begrebet elektronisk fakturering findes slet ikke i sjette momsdirektiv.
I henhold til artikel 22, stk. 3, litra c), kan medlemsstaterne dog acceptere denne type
faktura. Men det er klart, at dette grundlag er utilstrækkeligt, eftersom det kun giver
medlemsstaterne en mulighed.
Følgelig er der ikke blot fuldstændig frihed til at indføre eller undlade at indføre en
juridisk ramme og dermed tillade eller forbyde denne praksis. Der er også
overordentlig stor forskel på de vilkår, under hvilke den endvidere kan indføres. I
mangel af minimumskrav på fællesskabsplan kan det være vanskeligt for nogle
medlemsstater at acceptere en grænseoverskridende anvendelse af disse nye
faktureringsteknologier, især fordi fakturaen er kernen i momskontrolsystemet.
Den manglende harmonisering af kravene til elektronisk fakturering er en væsentlig
hindring for at anvende den elektronisk faktura i større omfang, dette til trods for at
nogle af de store virksomheder måske kunne ønske at overlade deres fakturering til
en enkelt af deres afdelinger (eller til en tredjeperson), der handler på vegne af flere
af deres afdelinger etableret i forskellige medlemsstater i Fællesskabet, men hvor
denne fakturering i så tilfælde vil være underlagt forskellige lovgivninger.
Men den stigende specialisering af aktiviteter hos forskellige virksomhedsafdelinger
i hele Europa har netop på det seneste fået større virksomhedskoncerner til at
overlade det til en enkelt af deres afdelinger at udarbejde fakturaer for hele
koncernen, og dette uanset hvor de forskellige afdelinger er etableret. Det, at der
findes femten forskellige lovgivninger om fakturering, er en væsentlig hindring for
udvikling af denne praksis, som ellers vil kunne reducere de europæiske
virksomheders administrationsomkostninger og dermed styrke deres konkurrence-
evne i forhold til virksomheder fra tredjelande.
Med den seneste teknologiske udvikling er det desuden blevet presserende at skabe
en juridisk ramme for Fællesskabet på dette område. Udvikling af EDI–teknologien
10
har gjort elektronisk fakturering mere sikker, og den accepteres i dag i mange
europæiske lande. Hidtil er den dog kun blevet anvendt af nogle store virksomheder.
Men i dag er der en meget mere fleksibel teknologi, som også er tilgængelig for små
og mellemstore virksomheder, og som er baseret på Internet. Hermed opstår der
uundgåeligt spørgsmål om teknisk sikkerhed, eftersom overførslen af fakturaer via et
åbent net som Internet skaber risiko med hensyn til ægtheden af fakturaernes
oprindelse eller integriteten af deres indhold. Der vil også ske en anden ændring,
således at elektronisk fakturering – som længe har været undtagelsen – helt sikkert
vil blive reglen, så meget desto mere som anvendelse heraf vil give en væsentlig
reduktion af omkostningerne. I den undersøgelse, som blev afleveret til
Kommissionen, blev det således påpeget, at omkostningerne til en elektronisk faktura
i gennemsnit var på mellem 0,28 og 0,47 EUR mod mellem 1,13 og 1,65 EUR for en
traditionel faktura.
Endelig skal det tilføjes, at denne omvæltning i handelspraksis slet ikke er en trussel
mod skattemyndighederne, tværtimod vil den, forudsat at den håndteres rigtigt,
10
Electronic Data Interchange.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kunne føre til en mere effektiv skattekontrol. Takket være de nye programmer til
skattekontrol, som er tilgængelige på markedet i dag, er det faktisk hurtigere og
lettere at verificere de elektroniske fakturaer end de voluminøse samlemapper fyldt
med papirfakturaer.
2.4.
Opbevaring af fakturaer
For opbevaring af fakturaer skal der ifølge sjette momsdirektiv opbevares en genpart
af alle de dokumenter, der er udstedt. Det har ikke megen mening i forbindelse med
et elektronisk faktureringssystem. Derfor er det nødvendigt at modernisere denne
forpligtelse og gøre den til en mere generel forpligtelse til at opbevare oplysninger,
uanset hvilket medium der anvendes.
3.
3.1.
3.1.1.
D
E FORESLÅEDE ÆNDRINGER
Artikel 1, stk. 1
Forpligtelse til at udstede en faktura (artikel 22, stk. 3, litra a))
Det skal i første omgang understreges, at de tilfælde, hvor der på fællesskabsplan
skal være en faktureringsforpligtelse, stadig er de samme. For merværdiafgiftens
vedkommende er de tilfælde, der er omhandlet i sjette momsdirektiv, tilstrækkelige.
Det er dog ikke udelukket, at andre love kan pålægge en forpligtelse til at udskrive
en faktura eller et andet tilsvarende dokument i andre tilfælde. De fællesskabskrav,
der stilles til fakturering, og blandt andet den obligatoriske liste over oplysninger,
kan naturligvis kun anvendes på de tilfælde, hvor fællesskabslovgivningen selv
pålægger en faktureringsforpligtelse med hensyn til moms. I andre tilfælde
(for eksempel i tilfælde af fakturering til privatpersoner, bortset fra ved fjernsalg eller
nye transportmidler) er det medlemsstaterne selv, der fastsætter disse krav. I sådanne
situationer vil det sikkert ikke være nødvendigt at kræve alle de oplysninger, der er
anført i nærværende lovgivning, idet ikke alle er relevante og derfor ville udgøre en
overflødig byrde for de erhvervsdrivende.
Til gengæld er det nu udtrykkeligt fastsat, at faktureringsforpligtelsen skal kunne
overdrages til en tredjeperson (uddelegering) eller til kunden (selvfakturering).
Kommissionen foreslår således, at den afgiftspligtige person, der foretager
transaktionen, fra nu af skal være ansvarlig for udstedelsen af fakturaer, men ikke er
forpligtet til – i ordets bogstavelige forstand – selv at udstede dem. Det skal dog
understreges, at den eneste ansvarlige for udstedelsen af fakturaer under alle
omstændigheder og uanset, hvem der er ophavsmanden hertil, fortsat er den
afgiftspligtige person, der foretager transaktionen. Det er desuden helt afgørende, at
der er en udtrykkelig og forud indgået aftale, som de to parter kan henholde sig til
ved anmodning fra skattemyndighederne, og at der er fastlagt en fremgangsmåde til
stiltiende eller udtrykkelig godkendelse af hver enkelt faktura af den afgiftspligtige
person, der foretager leveringen.
For selvfakturering vil medlemsstaterne kunne stille eventuelle, andre krav. Denne
faktureringsteknik har en helt klar interesse for erhvervslivet, men samtidig er der
visse risici forbundet hermed, eftersom det er indehaveren af fradragsretten, der skal
udstede fakturaerne. Det bryder med den ansvarsfordeling mellem kunde og
leverandør, som er kernen i momskontrolsystemet. Risikoen for, at kunden
overfakturerer for derved at kunne fradrage en afgift, som aldrig er blevet betalt, må
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikke undervurderes. Denne risiko er ikke mindre, når det drejer sig om levering inden
for Fællesskabet, fordi kunden i så fald også er betalingspligtig.
Kommissionen mener dog, at disse krav under alle omstændigheder ikke må være
diskriminerende over for kunder, der er etableret i en anden medlemsstat. Det må
således ikke være muligt at pålægge mere restriktive krav ved grænseoverskridende
selvfakturering end ved selvfakturering inden for én og samme medlemsstat.
I tilfælde hvor tredjepersonen eller kunden, der udsteder fakturaerne for den
afgiftspligtige persons regning, er etableret i et land, med hvilket der ikke findes
nogen juridisk aftale om gensidig bistand, kan det være berettiget at indføre strengere
krav (som følge af at det er vanskeligere at indhente oplysninger om denne kunde
eller tredjeperson). Dette er naturligvis blot en mulighed for medlemsstaterne.
For de dokumenter, der gør det ud for faktura, udgør dette forslag et klart grundlag
for periodevis fakturering og for fremsendelse af kredit– eller debetnota.
Den periodiske fakturering kan vise sig at være økonomisk fordelagtig for eksempel i
tilfælde af, at der regelmæssigt leveres dele i meget stort antal. Der bør udtrykkeligt
gives tilladelse hertil, under forudsætning af at perioden ikke overskrider en måned.
For kredit– og debetnota foreslår Kommissionen, at disse for momsens
vedkommende ligestilles fuldstændigt med de fakturaer, de berigtiger. Alle de
bestemmelser, der er anført i stk. 3 (obligatoriske oplysninger, mulighed for
elektronisk overførsel og forpligtelse til opbevaring), vil derfor ligeledes være
gældende for dem.
3.1.2.
Indholdet af fakturaerne (artikel 22, stk. 3, litra b))
For oplysningerne på fakturaer er Kommissionens udgangspunkt, at det er absolut
nødvendigt at harmonisere disse. Dette er påkrævet som følge af den stigende
internationalisering af økonomierne og udviklingen af elektronisk handel. Det
indebærer, at det stadig oftere sker, at en virksomhed, der er etableret i en
medlemsstat, udsteder fakturaer på vegne af flere afgiftspligtige personer, der er
etableret i forskellige lande, eller blot at en afgiftspligtig person, der er etableret i en
medlemsstat, skal udstede fakturaer, der er i overensstemmelse med flere
medlemsstaters lovgivninger (fordi han udøver afgiftspligtige aktiviteter i flere
lande).
Denne harmonisering er dog begrænset til de krav, der er nødvendige ud fra et
momssynspunkt, hvilket indebærer, at skattemyndighederne ikke skal kunne pålægge
andre oplysninger i momsøjemed. Konkret betyder det, at listen skal anvendes i de
tilfælde, hvor udstedelsen af en faktura er obligatorisk i henhold til
momslovgivningen. Under alle omstændigheder må angivelsen af de oplysninger, der
er anført i dette forslag, være tilstrækkelig i forbindelse med fradragsretten. Derimod
kan forslaget på ingen måde forbyde, at der stilles krav om andre oplysninger af ikke
skattemæssig art, idet harmoniseringen af sådanne krav falder uden for
Kommissionens initiativ på momsområdet.
Den liste, som Kommissionen foreslår, består af tolv generelle oplysninger. Den skal
dog ses i lyset af andre særbestemmelser i sjette momsdirektiv. Det gælder for
eksempel artikel 26a, punkt B, stk. 9, ifølge hvilken den afgiftspligtige person ikke
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
må angive afgiften (fordi den ikke er fradragsberettiget) for de goder, der er omfattet
af ordningen med afgift af fortjenstmargenen. Denne bestemmelse vil naturligvis
fortsat være gældende.
Listen vil være bindende for de erhvervsdrivende i hver enkelt medlemsstat. Der vil
ikke være andre obligatoriske oplysninger (i momsøjemed), hvilket naturligvis ikke
udelukker, at de erhvervsdrivende påfører andre oplysninger, som de måtte ønske,
hvis kunden har brug for ekstra oplysninger.
Listen indeholder naturligvis ikke alle de oplysninger, som hver af de
femten medlemsstater kræver for øjeblikket. Der er tale om et vanskeligt kompromis,
hvor hensynet til at opnå forenkling, myndighedernes kontrolbehov og de erhvervs-
drivendes ønske om få lettere ved at anvende momslovgivningen korrekt vil skulle
tilgodeses. Hvis listen var for kort, ville det give anledning til vanskeligheder for
skattemyndighederne og usikkerhed for de afgiftspligtige personer, og hvis den var
for lang, ville det være en belastning for de erhvervsdrivende.
Kommissionen mener endvidere, at medlemsstaterne bør have mulighed for at
fravige denne obligatoriske liste i tilfælde af fakturaer på et mindre beløb, og i
tilfælde, som de selv fastsætter, under forudsætning af naturligvis, at de udelader
krav om visse af de angivne oplysninger og ikke tilføjer andre.
Det skal desuden understreges, at medlemsstaterne altid i henhold til bestemmelserne
i artikel 22, stk. 9, litra a), og artikel 25, stk. 4, kan indføre visse
forenklingsforanstaltninger. Disse bestemmelser tillader nemlig medlemsstaterne at
udelukke visse obligatoriske oplysninger, når den afgiftspligtige person kun foretager
afgiftsfrie transaktioner i henhold til artikel 13 og 15, når han nyder godt af
fritagelsesordningen for små og mellemstore virksomheder, når han er
standardsatslandbruger, eller når han ikke foretager transaktioner inden for
Fællesskabet.
Det er også udtrykkeligt fastsat, at hvor partier omfattende flere fakturaer forsendes
samtidigt til samme modtager, er det kun nødvendigt at angive disse oplysninger én
gang, når de er fælles for alle fakturaerne. Denne praksis er ret almindelig i
forbindelse med elektronisk fakturering, hvor den betyder en forenkling af selve
faktureringen, idet de fælles elementer kun nævnes én gang (som f.eks. navn, adresse
og momsregistreringsnummer).
Endvidere er det udelukket, at medlemsstaterne kan pålægge krav vedrørende
signaturen på fakturaerne, bortset fra dem, der er angivet i litra c), hvor formålet
udelukkende er at garantere den tekniske sikkerhed ved elektronisk fakturering.
Signaturen er faktisk ikke nødvendig ved fakturering juridisk set. Det vil desuden
være vanskeligt for de erhvervsdrivende, hvis de blot skulle opfylde en sådan
forpligtelse i nogle af medlemsstaterne, eftersom det ville få konsekvenser ikke blot
for fakturaer på papir, men også gøre de tekniske krav til elektronisk fakturering
mere besværlige og dermed ødelægge de nuværende bestræbelser på at harmonisere
kravene.
For valutaens vedkommende er der indført en meget fleksibel bestemmelse.
Kommissionen mener således ikke, at det vil give problemer overhovedet at tillade
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0010.png
anvendelse af en hvilken som helst valuta, om det er landets valuta
11
eller ej, en
fællesskabsvaluta eller ej, under forudsætning af naturligvis at det afgiftsbeløb, der
skal betales, omregnes til landets valuta under anvendelse af de omregnings-
mekanismer, der er fastsat i artikel 11, punkt C, stk. 2.
For spørgsmålet om, hvilket sprog der kan anvendes, indebærer subsidiaritets-
princippet til gengæld, at det er medlemsstaterne selv, der bestemmer, hvilke
sprogkrav der skal stilles til fakturering, under forudsætning af naturligvis at disse
krav kun gælder for de fakturaer, der udskrives af deres egne erhvervsdrivende, og
ikke for dem, de modtager.
Denne harmonisering af indholdet af fakturaer inden for Fællesskabet mener
Kommissionen vil gøre det lettere på europæisk plan eller verdensplan at få indført et
standardiseret elektronisk format for fakturering samt for deres interoperabilitet.
3.1.3.
Elektronisk fakturering (artikel 22, stk. 3, litra c))
I den kommende juridiske ramme for fakturering skal der også tages hensyn til
udviklingen af de nye teknologier. Derfor er der i artikel 22, stk. 3, litra c), nu fastsat
det generelle princip, at en faktura kan fremsendes på ethvert medium, såvel
materielt som elektronisk, i sidstnævnte tilfælde alene under forudsætning af at
kunden forinden er underrettet herom. Dette skal sikre den størst mulige neutralitet.
Kun ud fra dette princip, uden liste over godkendte teknologier eller metoder, er det
muligt at opstille en juridisk ramme, som er neutral ud fra et teknologisk synspunkt,
og som dermed vil kunne bruges videre fremover. Den mest almindelige teknologi i
dag er ganske vist EDI–teknologien
12
. Men andre teknologier – baseret på Internet –
er i dag tilgængelige og godkendes af nogle skattemyndigheder.
Ud over dette generelle princip fremgår det af litra c), hvordan de elektronisk
fremsendte fakturaer kan godkendes juridisk.
Først og fremmest fremgår det af den nye bestemmelse, at der ikke må være krav om
forudgående tilladelse, idet det ville lægge alt for store hindringer i vejen for
udvikling af elektronisk fakturering. Der kan kun blive tale om en simpel
forudgående notifikation – som er frivillig for hver enkelt medlemsstat – uden
mulighed for afslag a priori eller indførelse af en eventuel frist med opsættende
virkning fra skattemyndighedernes side. En sådan notifikation vil kun være til
mindre ulempe. Kommissionen går ikke ind for en ordning med forudgående
notifikation, da den ikke mener, at en sådan ordning er nødvendigt på lang sigt. Det
er dog klart, at elektronisk fakturering er et relativt nyt fænomen i nogle af medlems-
staterne, og at ordningen med notifikation kan være nødvendig i starten. Det har i
øvrigt vist sig, at de medlemsstater, som i dag er relativt langt fremme på området,
ofte først havde en ordning med forudgående tilladelse og derefter ændrede den til en
ordning med blot forudgående notifikation, som de nu i mange tilfælde overvejer at
afskaffe. På længere sigt vil en sådan ordning med forudgående notifikation dog vise
sig at være unødvendig, og derfor foreslår Kommissionen, at det ikke skal være
muligt at bruge den efter 31. december 2005.
11
12
Euroen betragtes naturligvis som den nationale valuta i landene i euroområdet på linje med den
nationale valuta, som fortsat eksisterer sammen med euroen i overgangsperioden.
Electronic Data Interchange.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0011.png
Ud over dette rent proceduremæssige aspekt er kernen i det foreliggende juridiske
rammeforslag de grundlæggende krav, der stilles til elektronisk fakturering, hvor
formålet er at garantere den tekniske sikkerhed. Disse krav er i øvrigt ikke alene af
interesse for skattemyndighederne, men også for de erhvervsdrivende, som er
opmærksomme på, at det er nødvendigt, at skabe sikre rammer for elektronisk
overførsel af deres fakturaer.
Der er tale om følgende krav:
– garanti for ægtheden af fakturaens oprindelse, således at modtageren af fakturaen
kan være sikker på, at den kommer fra den, der har udskrevet den
– garanti for integriteten af indholdet af fakturaerne (alle oplysninger, herunder
fakturanummeret).
For at opfylde disse to krav må alle elektroniske fakturaer have en avanceret
elektronisk signatur i den betydning, der er anført i artikel 2, nr. 2), i Europa–
Parlamentets og Rådets direktiv 1999/93/EF af 13. december 1999 om en
fællesskabsramme for elektroniske signaturer
13
. I henhold til artikel 2, stk. 2, i dette
direktiv er en avanceret elektronisk signatur således en elektronisk signatur, der
opfylder følgende krav: den er entydigt knyttet til underskriveren, den kan
identificere underskriveren, den genereres med midler, som underskriveren kan
bevare den fulde kontrol med, og den er knyttet til de data, som den vedrører, på en
sådan måde, at en hvilken som helst senere ændring af disse data kan opdages.
For godkendelse i momsøjemed af fakturaer, der overføres ad elektronisk vej fra et
land, med hvilket der ikke findes nogen juridisk aftale om gensidig bistand, må det
være muligt for medlemsstaterne at stille supplerende krav.
Det er skattemyndighederne, der skal sørge for, at disse krav opfyldes af alle de
afgiftspligtige personer, der foretager transaktioner på deres område, og det med alle
relevante kontrolmidler, herunder bestemmelserne om gensidig bistand i de tilfælde,
hvor udskrivningen af fakturaer er overladt til en tredjeperson, der ikke er etableret i
landet.
Formålet med denne liste over krav er ikke blot at garantere et tilfredsstillende
teknisk sikkerhedsniveau for skattemyndighederne, men også at gøre det ganske klart
for de erhvervsdrivende, hvilke kriterier faktureringsprogrammerne nu skal opfylde.
Dette kan føre til udvikling af konforme software–programmer og give lavere
omkostninger. Det vil desuden kunne fremme det nuværende standardiseringsarbejde
på området, det være sig på europæisk plan såvel som internationalt.
Det vil naturligvis stadig være muligt for de erhvervsdrivende, der måtte ønske det,
at pålægge sig selv strengere krav. De kan for eksempel lade den avancerede
elektroniske signatur ledsage af et kvalificeret certifikat, hvorved den elektroniske
signatur får en juridisk værdi svarende til den håndskrevne signatur. På dette
certifikat kan også angives den afgiftspligtige persons momsregistreringsnummer.
Kommissionen mener dog ikke, at det bør være obligatorisk, eftersom det ville lægge
en kostbar ekstraomkostning på elektronisk fakturering uden at være nødvendig –
idet selv fakturaer på papir ikke behøver at være underskrevet.
13
EFT L 13 af 19.1.2000, s. 12.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0012.png
Det vil også være muligt for de erhvervsdrivende at gå endnu videre og sikre
indholdet af den overførte meddelelse ved at anvende krypteringsteknikker
14
.
Anvendelsen af sådanne teknikker må dog ikke være et krav, eftersom formålet med
krypteringen i det væsentlige er at sikre oplysningernes fortrolighed, hvilket ikke er
afgørende med hensyn til fakturering.
3.1.4.
Oplagring af fakturaer (artikel 22, stk. 3, litra d))
Begrebet forpligtelse til “at “opbevare en genpart” erstattes først og fremmest med en
mere generel forpligtelse til at “oplagre” udskrevne og modtagne fakturaer for at
tilpasse denne forpligtelse til udviklingen af elektronisk fakturering.
Hvor længe fakturaer skal opbevares kan dog kun fastsættes af medlemsstaterne selv,
eftersom dette afhænger af rent nationale regler for skattekontrol.
For oplagringsstedets vedkommende mener Kommissionen til gengæld, at det er den
erhvervsdrivende, der skal bestemme, hvor disse fakturaer skal oplagres. Det kan
være uden for det nationale område, blandt andet i tilfælde hvor fakturaerne er blevet
overført af en tredjeperson etableret i et andet land.
Denne frihed er dog betinget af, at følgende to krav opfyldes:
– den erhvervsdrivende skal fra sine lokaler til enhver tid og uden ophør have
adgang til alle de oplysninger, som er indeholdt i fakturaen, for at kunne besvare
en eventuel henvendelse fra skattemyndighederne i landet. Et sådant krav kan kun
opfyldes fuldt ud i tilfælde af elektronisk oplagring, idet et system med
opbevaring i mapper uden for virksomhedens lokaler på ingen måde vil give
denne adgang til enhver tid og uden ophør
– dataenes integritet og deres læsbarhed (alle oplysningerne,
fakturanummeret) skal være sikret i hele opbevaringsperioden.
herunder
For at kunne foretage en effektiv kontrol og sikre dataenes integritet vil det i tilfælde,
hvor fakturaen overføres ad elektronisk vej, være obligatorisk, at oplagringen foregår
på et elektronisk medium, og at den avancerede elektroniske signatur oplagres
samtidigt med selve fakturaen.
Hvis det middel, hvorpå oplysningerne oplagres, dvs. konkrete informatikunderlag
(f.eks. en harddisk eller en cd), fysisk befinder sig i et land, med hvilket der ikke er
nogen juridisk aftale om gensidig bistand på momsområdet svarende til den, der
findes inden for Fællesskabet, vil medlemsstaterne kunne stille supplerende krav,
hvis de mener, det er nødvendigt.
14
Meddelelsen fra Kommissionen til Rådet, Europa––Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget –– Sikkerhed og tillid i elektronisk kommunikation –– Imod Europæiske rammer
for digitale signaturer og kryptering (KOM(97) 503 af 8.10.1997) indeholder yderligere oplysninger om
disse teknikker.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0013.png
3.1.5.
Definition af elektronisk overførsel og oplagring af fakturaer (artikel 22, stk. 3,
litra e))
I litra e) defineres begrebet overførsel og oplagring af fakturaer “ad elektronisk vej”,
som benyttes i litra c) og d). Denne definition er inspireret af definitionen i Europa–
Parlamentets og Rådets direktiv 98/48/EF af 20. juli 1998
15
om ændring af
direktiv 98/34/EF om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder
og forskrifter.
3.2.
Artikel 1, stk. 2
I henhold til artikel 22, stk. 8, kan medlemsstaterne fastsætte andre forpligtelser, som
de skønner nødvendige for at sikre en nøjagtig opkrævning af afgiften og for at
undgå svig.
Det foreslås derfor, at dette stykke ændres for at angive, at det ikke kan anvendes til
at pålægge supplerende forpligtelser i forbindelse med fakturering, da disse nu er
harmoniserede.
4.
K
ONKLUSION
Bestemmelserne i dette forslag danner et sammenhængende hele, som både har til
formål at forenkle og modernisere de krav, der stilles til fakturering inden for
Det Europæiske Fællesskab, og som udgør en mere harmoniseret juridisk ramme.
Harmoniseringen er dog begrænset til de aspekter ved faktureringen, hvor der er et
reelt behov. Det overlades så vidt muligt til medlemsstaterne selv at fastlægge alle
komplementære krav, som det ikke er nødvendigt at fastlægge på fællesskabsplan.
Dette er i fuld overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet. Den frihed, der er
overladt til medlemsstaterne, er dog begrænset af de grundrettigheder, der er nedlagt
i traktaten. Ved udøvelsen af denne frihed skal hensyn derfor tages til
proportionalitetsprincippet, som dette er kommet til udtryk i EF–domstolens
retspraksis.
Forslaget er også begrænset til de krav til fakturering, der fremgår af
momslovgivningen. Der er naturligvis andre krav, som dette forslag til ændring af
sjette momsdirektiv ikke kan hverken forenkle eller harmonisere. Formålet er at
sørge for, at disse krav er tilstrækkelige i momsøjemed, og at de er tilstrækkelige i
forbindelse med fradragsretten. Det skal dog ikke være til hinder for, at der på
fællesskabsplan eller på nationalt plan sker en forenkling af andre forpligtelser i
forbindelse med fakturering.
Da momsen jo er kernen i lovrammen for fakturering, skulle dette forslag give
mulighed for en væsentlig forenkling af de erhvervsdrivendes forpligtelser, især de
erhvervsdrivende, der har grænseoverskridende aktiviteter.
Forslaget vil også kunne fremme udviklingen af elektronisk fakturering og dermed
elektronisk handel og samtidig give skattemyndighederne tilstrækkelige
sikkerhedsgarantier.
15
EFT L 217 af 5.8.1998, s. 18.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0014.png
Det passer derfor udmærket ind i Kommissionens nye strategi på momsområdet
16
,
som på kort sigt skal forenkle og modernisere momssystemet i Fællesskabet.
Dette forslag har ingen indvirkning på Det Europæiske Fællesskabs egne indtægter
fra merværdiafgift.
16
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa––Parlamentet –– Strategi til forbedring af
momssystemet i det indre marked (KOM(2000) 348 af 7.6.2000).
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0015.png
2000/0289 (CNS)
Forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik på forenkling, modernisering og
harmonisering af kravene til fakturering med hensyn til merværdiafgift
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 93,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa–Parlamentet
2
,
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
For øjeblikket er der kun fastsat relativt få krav til fakturering i den version af
artikel 22, stk. 3, der fremgår af artikel 28h, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af
17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætnings-
afgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag
4
, senest
ændret ved direktiv 2000/17/EF
5
, hvorfor det er op til medlemsstaterne at fastsætte de
væsentlige krav. Dertil kommer, at disse krav ikke længere er i overensstemmelse med
udviklingen inden for de nye faktureringsteknologier og –metoder.
I Kommissionens rapport om anden fase af SLIM–initiativet
6
(forenkling af
lovgivningen om det indre marked) anbefales en undersøgelse af, hvilke oplysninger
der for så vidt angår moms er nødvendige på en faktura, og hvilke juridiske og
tekniske krav der bør stilles til elektronisk fakturering.
I Rådets (økofin) konklusioner fra juni 1998 blev det understreget, at med udviklingen
af elektronisk handel var det blevet nødvendigt at skabe en retlig ramme for
anvendelse af elektronisk fakturering og samtidig bevare de fiskale myndigheders
kontrolmuligheder.
For at sikre at det indre marked kan fungere efter hensigten, er det derfor nødvendigt
på fællesskabsplan at opstille en harmoniseret liste over, hvilke oplysninger der skal
anføres på fakturaer i momsøjemed, og fastlægge visse fælles fremgangsmåder for
elektronisk fakturering og for elektronisk oplagring af fakturaer, samt for selv-
fakturering og uddelegering af faktureringen i underentreprise. Ægtheden af oprin-
delsen af en sådan elektronisk fakturering bør garanteres ved hjælp af en avanceret
elektronisk signatur, jf. artikel 2, nr. 2), i Europa–Parlamentets og Rådets
(2)
(3)
(4)
1
2
3
4
5
6
EFT C
EFT C
EFT C
EFT L 145 af 13.6.1997, s. 1.
EFT L 84 af 5.4.2000, s. 24.
KOM(97) 618 endelig udg. af 24.11.1997.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463530_0016.png
direktiv 1999/93/EF af 13. december 1999 om en fællesskabsramme for elektroniske
signaturer
7
.
(5)
Det bør fastsættes, at medlemsstaterne ikke længere kan kræve af de erhvervsdrivende,
der er etableret på deres område, at de indsender fakturaer eller en oversigt over
fakturaer på papir, når disse erhvervsdrivende fremsender fakturaerne ad elektronisk
vej.
Opbevaring af fakturaer bør ske i overensstemmelse med de betingelser, der er fastlagt
i Europa–Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger
8
.
Direktiv 77/388/EØF bør derfor ændres i overensstemmelse med det ovenfor anførte –
(6)
(7)
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
I artikel 28h i direktiv 77/388/EØF foretages følgende ændringer i artikel 22:
1) Stk. 3 affattes således:
“3.
a)
Enhver afgiftspligtig person er forpligtet til at sørge for, at der udstedes
en faktura eller et andet tilsvarende dokument af ham selv eller af en
tredjeperson i hans navn og for hans regning for levering af goder og
tjenesteydelser til andre afgiftspligtige personer eller til ikke–afgifts-
pligtige juridiske personer. Enhver afgiftspligtig person skal ligeledes
sørge for, at der af ham selv eller af en tredjeperson i hans navn og for
hans regning udstedes en faktura eller et andet tilsvarende dokument for
levering af goder, som er omhandlet i artikel 28b, punkt B, stk. 1, og for
levering af goder foretaget under de i artikel 28c, punkt A, fastsatte
betingelser.
Enhver afgiftspligtig person skal ligeledes sørge for, at der af ham selv
eller af en tredjeperson i hans navn og for hans regning udstedes en
faktura for de afdrag, han modtager, før en af de i første afsnit
omhandlede leveringer af goder har fundet sted, og for de afdrag, han
modtager fra en anden afgiftspligtig person eller fra en ikke–afgiftspligtig
juridisk person, før tjenesteydelsen er afsluttet
Enhver kredit– eller debetnota ligestilles med en faktura og skal opfylde
de samme krav.
Fakturaer kan udstedes periodevis, under forudsætning af at perioden
ikke overstiger en måned.
Udstedelse af fakturaer i en afgiftspligtig persons navn af en tredjeperson
eller af dennes kunde er tilladt, under forudsætning af at der foreligger en
7
8
EFT L 13 af 19.1.2000, s. 12.
EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udtrykkelig og forud indgået aftale mellem de to parter, som disse kan
henvise til ved henvendelse fra skattemyndighederne, samt at der er
fastlagt en fremgangsmåde til stiltiende eller udtrykkelig godkendelse af
hver enkelt faktura af den afgiftspligtige person, der foretager leveringen.
Under forudsætning af forudgående underretning af Kommissionen kan
medlemsstaterne stille andre krav til afgiftspligtige personer, der
foretager transaktioner på deres område, når kunder til disse afgifts-
pligtige personer udsteder fakturaer i disses navn og for disses regning.
Disse krav skal under alle omstændigheder være de samme, uanset hvor
kunden er etableret.
Der kan desuden under forbehold af forudgående underretning af
Kommissionen fastsættes supplerende betingelser for det tilfælde, at
tredjepersonen eller kunden, der udsteder fakturaerne i den afgiftspligtige
persons navn og for dennes regning, er etableret i et land, med hvilket der
ikke er indgået nogen juridisk aftale om gensidig bistand svarende til
den, der findes inden for Fællesskabet.
b)
Med forbehold af særbestemmelserne i nærværende direktiv er det kun
følgende oplysninger, der er obligatoriske med hensyn til merværdi-
afgiften på de fakturaer, der udstedes på grundlag af bestemmelserne i
litra a):
udstedelsesdato
ét enkelt nummer
eventuelt det i stk. 1, litra c), omhandlede momsregistrerings-
nummer for den afgiftspligtige person og dennes kunde
den afgiftspligtige persons og dennes kundes fulde navn og adresse
en beskrivelse af goderne og tjenesteydelserne
mængden af leverede goder eller om nødvendigt leverede
tjenesteydelser
dato for levering af goder eller tjenesteydelser
sted for levering af goder eller tjenesteydelser
afgiftsgrundlaget angivet for hver enkelt sats
gældende sats
det afgiftsbeløb, der skal betales
det samlede beløb, der skal betales
i tilfælde af fritagelse, henvisning til den bestemmelse i dette
direktiv, der hjemler denne fritagelse
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i tilfælde af levering af nye transportmidler, de oplysninger, der er
anført i artikel 28a, stk. 2
i tilfælde af anvendelse af ordningen om fortjenstmargenen,
henvisning til artikel 26 eller 26a
i tilfælde af anvendelse af bestemmelserne i artikel 28c, punkt E,
nr. 3, en udtrykkelig henvisning til disse bestemmelser samt det
momsregistreringsnummer, hvorunder den afgiftspligtige person
har foretaget erhvervelsen inden for Fællesskabet og den efter-
følgende levering af goderne, samt det nummer, som modtageren af
denne levering er momsregistreret under.
Under forudsætning af forudgående underretning af Kommissionen kan
medlemsstaterne dog for fakturaer på et mindre beløb i tilfælde, som de
selv fastsætter, dispensere for nogle af de obligatoriske oplysninger, der
er angivet i litra b), første afsnit.
De accepterer for så vidt angår partier, omfattende flere fakturaer, der
fremsendes samtidigt til samme modtager, at oplysninger, som er fælles
for de forskellige fakturaer, kun angives én gang.
Med forbehold af bestemmelserne i litra c) stiller de ingen krav
vedrørende underskrivelsen af fakturaerne.
De accepterer, at de beløb, der er anført på fakturaen, kan angives i en
hvilken som helst valuta, under forudsætning af at det afgiftsbeløb, der
skal betales, er omregnet til national valuta.
De kan under forudsætning af forudgående underretning af
Kommissionen fastsætte supplerende krav med hensyn til, hvilket sprog
der skal anvendes ved udstedelse af fakturaer af afgiftspligtige personer,
der foretager transaktioner på deres område, eller for disses regning.
c)
Fakturaer, der udstedes på grundlag af bestemmelserne i litra a), kan
fremsendes på papir eller ad elektronisk vej, i sidstnævnte tilfælde under
forudsætning af at kunden forinden er underrettet herom.
For fakturaer, der fremsendes ad elektronisk vej, skal ægtheden af deres
oprindelse og integriteten af deres indhold garanteres ved hjælp af en
avanceret elektronisk signatur, jf. artikel 2, nr. 2), i Europa–Parlamentets
og Rådets direktiv 1999/93/EF*.
Medlemsstaterne kan ikke kræve, at de afgiftspligtige personer, der
foretager transaktioner på deres område, opfylder andre forpligtelser eller
formaliteter, når de benytter elektronisk fremsendelse af fakturaer. De
kan dog indtil 31. december 2005 fastsætte, at der for anvendelse af
nævnte system kræves forudgående meddelelse uden opsættende
virkning. De underretter Kommissionen, når de ikke længere pålægger
denne meddelelsespligt.
Der kan under forudsætning af forudgående underretning af
Kommissionen fastsættes supplerende krav, i tilfælde af at afgiftspligtige
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
personer, der foretager transaktioner på deres område, udsteder fakturaer
fra et land, hvor der ikke er indgået nogen aftale om gensidig bistand
svarende til den, der findes inden for Fællesskabet.
d)
Enhver afgiftspligtig person skal sørge for oplagring af fakturaer, som
udstedes af ham selv eller af en tredjeperson i hans navn og for hans
regning, samt af fakturaer, som han har modtaget.
Medlemsstaterne fastsætter, hvor længe de afgiftspligtige personer, der
foretager transaktioner på deres område, skal oplagre fakturaerne og
underretter Kommissionen herom.
Oplagringen kan foregå hvor som helst og på ethvert medium, under
forudsætning af at den afgiftspligtige person til enhver tid har
øjeblikkelig adgang til alle de således oplagrede oplysninger, samt at der
i hele oplagringsperioden er sikkerhed for dataenes integritet og deres
læsbarhed. Enhver faktura, der fremsendes ad elektronisk vej, skal
desuden oplagres elektronisk sammen med den avancerede elektroniske
signatur.
Under forudsætning af forudgående underretning af Kommissionen kan
medlemsstaterne fastsætte supplerende krav med hensyn til oplagring,
foretaget af afgiftspligtige personer, der foretager transaktioner på deres
område, af fakturaer i et land, med hvilket der ikke er indgået nogen
aftale vedrørende gensidig bistand svarende til den, der findes inden for
Fællesskabet.
e)
I litra c) og d) forstås ved fremsendelse og oplagring af en faktura “ad
elektronisk vej” en fremsendelse og en oplagring, som foregår ved hjælp
af elektronisk databehandlingsudstyr (herunder digital komprimering) og
datalagringsudstyr, og hvor der anvendes tråd, radio, optiske midler eller
andre elektromagnetiske midler.
EFT L 13 af 19.1.2000, s. 12.”
*)
2)
I stk. 8 indsættes som sidste afsnit:
“Muligheden i første afsnit kan ikke anvendes til at pålægge forpligtelser ud over
dem, der er fastsat i stk. 3.”
Artikel 2
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv med virkning fra den 1. juli 2001. De underretter straks
Kommissionen herom.
Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv
eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for
henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Dette direktiv træder i kraft
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
tyvendedagen
efter
offentliggørelsen
i
Artikel 4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KONSEKVENSANALYSE
FORSLAGETS KONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE, HERUNDER ISÆR
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER (SMV'er)
F
ORSLAGETS TITEL
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik på at forenkle,
modernisere og harmonisere kravene til fakturering med hensyn til merværdiafgift
D
OKUMENTETS REFERENCENUMMER
F
ORSLAGET
1.
Hvorfor er der set i betragtning af nærhedsprincippet behov for en EF–lovgivning på
området, og hvad er hovedformålet?
En harmonisering af de krav, der stilles til fakturering, uanset om den foregår på
papir eller elektronisk, er nødvendig for at sikre, at det indre marked kan fungere
efter hensigten. Udviklingen af grænseoverskridende aktiviteter medfører nemlig
flere og flere tilfælde, hvor en nærmere angiven erhvervsdrivende konfronteres med
mange forskellige momslovgivninger i forbindelse med sin fakturering. Som det blev
understreget i forbindelse med SLIM II–initiativet (initiativ om forenkling af
lovgivningen for det indre marked), er et af de store problemer for de erhvervs-
drivende, at der er femten forskellige lovgivninger. Ved at skabe en harmoniseret
juridisk ramme for elektronisk fakturering vil man desuden kunne sætte yderligere
skub i udviklingen af elektronisk handel i Europa.
Det er således helt afgørende med et tiltag på fællesskabsplan. Dette forslag til
direktiv er helt i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, så meget mere som
det, hver gang der er mulighed herfor, overlader det til den enkelte medlemsstat at
fastsætte samtlige de krav, som det ikke er absolut nødvendigt at fastsætte på
fællesskabsplan.
K
ONSEKVENSER FOR VIRKSOMHEDERNE
2.
Hvem berøres af forslaget?
– Hvilke(n) erhvervssektor(er) berøres? Alle sektorer berøres.
– Berøres SMV'er i højere grad end store virksomheder? Alle virksomhedsstørrelser
berøres.
– Er de berørte virksomheder koncentreret i bestemte regioner i EF? Nej.
3.
Hvilke foranstaltninger skal virksomhederne træffe i henhold til forslaget?
Virksomhederne vil eventuelt skulle tilpasse deres faktureringsprogrammer for at
være i overensstemmelse med den nye liste over obligatoriske oplysninger på
fakturaer.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Hvilke økonomiske virkninger forventes forslaget at få?
– For beskæftigelsen?
Med dette forslag vil virksomhedernes faktureringsomkostninger blive mindre, idet
kravene vil blive mere enkle, og de vil blive harmoniserede.
Det vil desuden fremme udviklingen af elektronisk handel.
Forslagets indvirkning på beskæftigelsen kan ikke nærmere fastlægges.
– For investeringerne og oprettelsen af nye virksomheder?
Ved at fremme udviklingen af elektronisk handel og mindske virksomhedernes
omkostninger kan forslaget kun få en positiv indvirkning på investering og oprettelse
af nye virksomheder.
– For virksomhedernes konkurrenceevne?
Ved at fremme udviklingen af elektronisk handel og mindske virksomhedernes
omkostninger vil forslagets indvirkning på konkurrenceevnen blive meget positiv.
5.
Indeholder forslaget foranstaltninger, der tager højde for SMV'ernes særlige situation
(lempeligere eller særlige krav)?
Alle de nuværende foranstaltninger til forenkling for små virksomheder, der er
omhandlet i artikel 24, vil fortsat være gældende, i og med at artikel 22, stk. 9,
forbliver uændret.
H
ØRING AF DE BERØRTE KREDSE
6.
Liste over organisationer, som er hørt om forslaget, og en kortfattet redegørelse for
deres væsentligste synspunkter.
I arbejdsgruppen SLIM–MOMS har følgende organisationer været repræsenteret:
Confédération fiscale européenne, Eurocommerce, Fédération des Experts
Comptables européens, UEAPME, UNICE.
Disse organisationer har udtalt sig positivt om en forenkling og en modernisering af
de krav, der er pålagt i forbindelse med fakturering i Europa.
Den endelige rapport om fakturering, der blev afleveret til Kommissionen i
august 1999, er desuden blevet gjort bredt tilgængelig for de erhvervsdrivende,
blandt andet via Generaldirektoratet for Beskatning og Toldunions hjemmeside på
Internet. Kommissionen har således modtaget adskillige kommentarer af overvejende
positiv art både via bilaterale kontakter og under konferencer om emnet, hvor
tjenestemænd fra Kommissionen har deltaget.
22