Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1097
Offentligt
1463471_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1097)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 888 (Løbenr. 16918)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Det Indre Marked den 12. marts 2001
Dette rådsmøde 2336 (6926/01 presse 103) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 9. marts 2001. Dansk delegationsleder: Erhvervsminister Ole Stavad
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM DEN 23. 0G 24. MARTS 2001 - DE ASPEKTER, DER VEDRØRER DET
INDRE MARKED - ÅBEN DEBAT:
*
- De økonomiske reformer efter Cardiff – konklusioner: Inden den åbne debat begyndte, vedtog Rådet
følgende konklusioner – se teksten
- Kommissionens strategi for at fjerne hindringer for handel med tjenesteydelser: Dokumentet giver en
første og generel redegørelse for den proces, Kommissionen agter at følge for at sikre, at der rådes bod på
svagheder i det indre markeds funktion med hensyn til tjenesteydelser
- Kommissionens meddelelse om en forenkling af de gældende bestemmelser: Meddelelsen er et svar på et
indlæg fra Det Europæiske Råd i Lissabon
- Kommissionens meddelelse om nye europæiske arbejdsmarkeder: Meddelelsen indkredser de vigtigste
barrierer for arbejdstagernes mobilitet, som forhindrer udviklingen af et virkelig fleksibelt og optimalt
effektivt arbejdsmarked
EF-PATENTER: Rådet drøftede forslaget til forordning om EF-patenter og vil vende tilbage til spørgsmålet på næste
samling den 5. juni
*
TOLDUNIONSSTRATEGI - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN: Rådet noterede sig denne og vil vende tilbage
hertil 5. juni
*
FJERNSALG AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
(FO):
Se teksten
*
DEN EUROPÆISKE FØDEVAREAUTORITET: Rådet noterede sig de fremskridt, der var sket i denne sag siden årets
begyndelse, og havde en kort udveksling af synspunkter herom
*
SPORBARHED OG MÆRKNING AF GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER OG SPORBARHED AF
FØDEVARER OG FODER, DER ER FREMSTILLET PÅ BASIS AF GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER:
Rådet noterede sig Kommissionens redegørelse for, hvor langt man er kommet med drøftelserne om forslaget hertil
*
STRATEGI FOR INTEGRATION AF MILJØBESKYTTELSE OG BÆREDYGTIG UDVIKLING I POLITIKKEN
VEDRØRENDE DET INDRE MARKED: Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om, hvordan det agter at
fremme arbejdet med denne strategi og agter at vedtage strategien på sit næste samling med henblik på forelæggelse for
Det Europæiske Råd i Göteborg i juni 2001
*
KOMMISSIONENS GRØNBOG OM INTEGRERET PRODUKTPOLITIK: Rådet noterede sig Kommissionens
forelæggelse af denne
*
HANDLINGSPLANEN
eEUROPE:
Rådet påhørte kommissær Liikanens mundtlige præsentation af den rapport herom,
der skal forelægges for Det Europæiske Råd i Stockholm
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0002.png
HVIDBOG OM EN STRATEGI FOR EN NY KEMIKALIEPOLITIK - ASPEKTER VEDRØRENDE DET INDRE
MARKED OG FORBRUGERASPEKTER: Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse heraf og vil vende tilbage
til dette vigtige spørgsmål senere
*
EVENTUELT: Rådet noterede sig kommissær Byrnes orientering om det igangværende arbejde med at forberede
forbrugerne på indførelsen af euroen, og den frivillige adfærdskodeks vedrørende oplysninger forud for indgåelse af en
kontrakt i forbindelse med realkredit. Rådet noterede sig desuden den portugisiske delegations indlæg om forbrugernes
overdrevne gældsætning…………………………{{
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
DET INDRE MARKED
*
- Begrænsning af markedsføring og anvendelse af stoffer, der er klassificeret som
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske: Vedtog en fælles holdning om et forslag til enogtyvende
ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. det indre marked behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
erhvervsministerrådsmøde den 30. november 2000:
Rådsmøde transport d. 20. december 2000 (alm. del – bilag 758)
- Støtte som led i to ophørte fragtstøtteordninger til fordel for Samsø: Vedtog
beslutningen herom
Rådsmøde økofin d. 19. januar 2001 (alm. del – bilag 737)
- Direktiv om andre tilsætningsstoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer: Da Rådet har godkendt Europa-
Parlamentets eneste ændring, anses direktivet om ændring af direktiv 95/2/EF herom for vedtaget
Rådsmøde økofin d. 12. februar 2001 (alm. del – bilag 799)
- Direktivet om produktsikkerhed i almindelighed: Vedtog fælles holdning med henblik på vedtagelse af direktivet
herom
Rådsmøde landbrug d. 26. februar 2001 (alm. del – bilag 894)
- Direktivet om anerkendelse af erhvervsuddannelser*: Vedtog ændring af direktiverne 89/48/EØF og 92/51/EØF herom
samt ændring af Rådets direktiverne 77/452/EØF, 77/453/EØF, 78/686/EØF, 78/687/EØF, 78/1026/EØF, 78/1027/EØF,
80/154/EØF, 80/155/EØF, 85/384/EØF, 85/432/EØF, 85/433/EØF og 93/16/EØF
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 24. april 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Brussels (12-03-2001) - Press: 103 - Nr: 6926/01
6926/01 (Presse 103)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0003.png
Vedr.:
2336. samling i Rådet
- DET INDRE MARKED, FORBRUGERPOLITIK OG TURISME -
den 12. marts 2001 i Bruxelles
Formand:
Leif PAGROTSKY
Minister med ansvar for handel,
Udenrigsministeriet
Britta LEJON
Minister, Justitsministeriet, med
ansvar for spørgsmål vedrørende demokratiet og
forbrugerspørgsmål
i Kongeriget Sverige
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM DEN 23. 0G 24. MARTS 2001 - DE ASPEKTER, DER VEDRØRER DET
INDRE MARKED - ÅBEN DEBAT
*
- De økonomiske reformer efter Cardiff - konklusioner
- Kommissionens strategi for at fjerne hindringer for handel med tjenesteydelser
- Kommissionens meddelelse om en forenkling af de gældende bestemmelser
- Kommissionens meddelelse om nye europæiske arbejdsmarkeder
EF-PATENTER
*
TOLDUNIONSSTRATEGI - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
*
FJERNSALG AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
*
DEN EUROPÆISKE FØDEVAREAUTORITET
*
SPORBARHED OG MÆRKNING AF GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER OG SPORBARHED AF
FØDEVARER OG FODER, DER ER FREMSTILLET PÅ BASIS AF GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER
*
STRATEGI FOR INTEGRATION AF MILJØBESKYTTELSE OG BÆREDYGTIG UDVIKLING I POLITIKKEN
VEDRØRENDE DET INDRE MARKED
*
KOMMISSIONENS GRØNBOG OM INTEGRERET PRODUKTPOLITIK
*
HANDLINGSPLANEN
eEUROPE
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0004.png
HVIDBOG OM EN STRATEGI FOR EN NY KEMIKALIEPOLITIK - ASPEKTER VEDRØRENDE DET INDRE
MARKED OG FORBRUGERASPEKTER
*
EVENTUELT
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
DET INDRE MARKED
*
- Begrænsning af markedsføring og anvendelse af stoffer, der er klassificeret som
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 60 83 eller 02/285 81 11.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Annemie NEYTS
Danmark:
Ole STAVAD
Tyskland:
Axel GERLACH
Alexander MÜLLER
Statssekretær under udenrigsministeren
Erhvervsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi
og Teknologi
Statssekretær, Forbundsministeriet for
Forbrugerbeskyttelse, Levnedsmidler og
Landbrug
Statssekretær for økonomiske spørgsmål
Statssekretær for udvikling
Statssekretær for Europaspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for
arbejdsspørgsmål, forbrugerrettigheder og
international samhandel
Minister for EF-politik
Statssekretær for industri, handel, håndværk samt
forbrugerspørgsmål
Økonomiminister
Viceministerpræsident og økonomiminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi
og Arbejde
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for forbrugerbeskyttelse
Grækenland:
Christos PACHTAS
Milena APOSTOLAKI
Spanien:
Ramón DE MIGUEL Y EGEA
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Irland:
Tom KITT
Italien:
Gianni MATTIOLI
Stefano PASSIGLI
Luxembourg:
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Annemarie JORITSMA-LEBBINK
Østrig:
Mares ROSSMANN
Portugal:
Teresa MOURA
Acácio BARREIROS
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0005.png
Finland:
Kimmo SASI
Minister for udenrigshandel og Europaminister
Sverige:
Leif PAGROTSKY
Britta LEJON
Sven-Eric SÖDER
Hans-Eric HOLMQUIST
Det Forenede Kongerige:
Kim HOWELLS
Minister med ansvar for handel,
Udenrigsministeriet
Minister, Justitsministeriet, med ansvar for
spørgsmål vedrørende demokratiet og
forbrugerspørgsmål
Statssekretær, Udenrigsministeriet, med ansvar
for nordiske spørgsmål
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Handels- og Industriministeriet
(konkurrence- og forbrugerspørgsmål)
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
David BYRNE
Erkki LIIKANEN
Medlem
Medlem
Medlem
DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM DEN 23. 0G 24. MARTS 2001 - DE ASPEKTER, DER
VEDRØRER DET INDRE MARKED - ÅBEN DEBAT
-
De økonomiske reformer efter Cardiff - konklusioner
Inden den åbne debat begyndte, vedtog Rådet følgende konklusioner:
"I forbindelse med Den Europæiske Unions nye strategiske mål som fastlagt af Det Europæiske Råd i Lissabon samt den
status, der skal gøres over opfyldelsen af dette mål på Det Europæiske Råds forestående møde i Stockholm,
HAR RÅDET,
der tager hensyn til gennemførelsen af de aspekter af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker i 2000,
der vedrører det indre marked,
der henviser til den kommende revurdering og ajourføring af Kommissionens strategi for det indre marked,
der tager udgangspunkt i analysen af årsrapporterne fra medlemsstaterne og Kommissionen om produkt- og
kapitalmarkedernes funktion inden for rammerne af Cardiff-processen,
der bygger videre på sit bidrag af 31. januar 2001 om centrale spørgsmål i forbindelse med de overordnede retningslinjer
for de økonomiske politikker i 2001 hvad angår det indre marked,
der understreger betydningen af at integrere hensynet til miljøbeskyttelse og en bæredygtig udvikling i politikken
vedrørende det indre marked, og som bekræfter, at det agter at forelægge Det Europæiske Råd i Göteborg en strategi for
en sådan integration,
VEDTAGET FØLGENDE KONKLUSIONER:
1. Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) vedtager i overensstemmelse med konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i Lissabon nærværende konklusioner som det operationelle resultat af sin analyse af det foreliggende
materiale vedrørende de økonomiske reformer.
Borgernes/forbrugernes fordele af de økonomiske reformer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0006.png
2. Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) lægger især vægt på, at de økonomiske reformer giver borgerne
reelle fordele med hensyn til bedre adgang til et bredt udvalg af sikre varer og tjenesteydelser af høj kvalitet til
konkurrencedygtige priser. En vurdering af virkningerne af at opfylde de mål, der er fastlagt af Det Europæiske Råd, vil
være nyttig med henblik på at give EU's borgere/forbrugere og virks omheder de mulige fordele af de økonomiske
reformer. Kommissionen opfordres til at forelægge en første rapport herom inden Det Europæiske Råds forårsmåde i
2002.
3. Der er behov for konkrete foranstaltninger, der kan øge forbrugernes tillid til varer og tjenesteydelser samt
markedernes funktion. Forbrugerne skal have adgang til bedre og troværdige oplysninger for at kunne foretage rationelle
valg. Oplysningerne til forbrugerne bør gives mere systematisk med øget anvendelse af let identificerbare
kontaktpunkter, der kan bistå med at besvare forbrugernes spørgsmål. I den forbindelse bør anvendelsen af Internet tet
fremmes. Med henblik på at sikre gennemsigtige og anvendelige bestemmelser bør der etableres omfattende uformelle
konsultationsprocedurer, f.eks. passende forbrugerrepræsentation og dialog med virksomhederne på nationalt plan og
fællesskabsplan. Tvistbilæggelsesmekanismerne bør være enkle, økonomisk overkommelige og let tilgængelige samt
omfatte en øget anvendelse af alternative mekanismer for bilæggelse af tvister, så som det europæiske udenretslige
netværk. På særligt følsomme områder inden for produktsikkerhed, som f.eks. fødevaresikkerhed er der behov for
specifikke målrettede politiske indgreb med tydelige mål og operationelle elementer. Rådet understreger på ny, at det
prioriterer en hurtig tilslutning til forslaget om en forordning om de generelle principper og krav i fødevarelovgivningen
og oprettelse af en europæisk fødevaremyndi ghed højt.
4. Regelmæssig og systematisk overvågning af prisudviklingen på vare- og tjenestemarkederne samt analyse af de
strukturændringer, der påvirker markedernes konkurrenceevne, er vigtig for at sikre, at borgerne drager fordel af de
økonomiske reformer. Det henstilles til Kommissionen, at den fortsætter den regelmæssige offentliggørelse af
prissammenligninger for således at tilvejebringe en klart afgrænset række årligt sammenli gnelige data vedrørende
prisudvikling og -spredning.
5. Åbningen af markederne for konkurrence bør fortsættes med det formål at give forbrugerne fordele ved at bidrage til
et større udvalg af sikre produkter og tjenesteydelser af høj kvalitet til konkurrencedygtige priser, samtidig med at der
sikres levering af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse. Kommissionen opfordres til at udvikle analytiske
redskaber, særlig med hensyn til de faktorer, der bestemmer konkurrencesituationen, herunder p risudviklingen, i de
vigtigste markedssektorer, navnlig hindringerne for indtræden i og udtræden af markederne, adgangen til infrastruktur
(herunder netsammenkobling og -interoperabilitet), misbrug af en dominerende stilling samt tilvejebringelse af pålidelige
og troværdige oplysninger til forbrugerne. Der bør regelmæssigt aflægges rapport om analyseresultaterne.
6. Alle medlemsstaterne er retligt forpligtede til en fuldstændig gennemførelse af hele lovgivningen om det indre
marked, hvilket er en forudsætning for, at dette marked kan fungere efter hensigten. Selv om der i de seneste år er gjort
fremskridt hen imod dette mål, skal resultaterne forbedres og efterslæbet i gennemførelsen af retsforskrifterne nedbringes
til nul. Før dette mål nås, vil såvel erhvervslivet som forbrugerne ikke f&ari ng; det fulde udbytte, som de med rette kan
forvente af det indre marked. Medlemsstaterne bør intensivere deres indsats med henblik på en fuldstændig
gennemførelse i rette tid af den vedtagne fællesskabsret og af de eksisterende nationale strategier, herunder tidsplaner for
nedbringelse af efterslæbet. Der bør inden Det Europæiske Råds forårsmøde i 2002 gøres fuldstændig status over
resultaterne på grundlag af Kommissio nens løbende overvågning af medlemsstaternes bestræbelser på at nå det
foreløbige mål på et 1,5% gennemførelsesefterslæb, som findes i dens strategi for det indre marked. Det henstilles
desuden til Kommissionen, at den energisk fortsætter sin indsats som garant for fællesskabsrettens anvendelse og
håndhævelse, bl.a. ved at den omgående og effektivt retsforfølger overtrædelser. Der bør ligeledes u dvikles
sammenhængende og mere effektive markedstilsynsmekanismer for at forbedre retshåndhævelsen.
7. Målsætningen om en bæredygtig udvikling indebærer, at der tages hensyn til miljøaspekterne af den økonomiske
vækst sammen med markedsresultaternes økonomiske og sociale dimension samt forbedringerne af borgernes
livskvalitet. I overensstemmelse med anmodningen fra Det Europæiske Råd i Helsingfors agter Rådet at forelægge Det
Europæiske Råd i Göteborg i juni en strategi for integration af miljøbeskytte lse og en bæredygtig udvikling i politikken
vedrørende det indre marked.
Fremme af iværksætterånd og overgang til en videnbaseret økonomi
8. Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) understreger, at det er nødvendigt med løbende økonomiske
reformer for at forbedre mulighederne for iværksætterånd og en innovativ erhvervsudvikling, der understøttes af bl.a. det
nye videnbaserede samfund.
9. De retlige rammer må forbedres med henblik på at fremme innovation og iværksætterånd, navnlig inden for
intellektuel ejendomsret, i overensstemmelse med tidsplanen fra Det Europæiske Råd i Lissabon.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0007.png
10. Erhvervslivets, navnlig SMV's, administrative og lovgivningsmæssige byrder bør lempes yderligere både på nationalt
og på fællesskabsplan. Rådet vil prioritere Kommissionens rapport om udvikling i samarbejde med alle relevante organer
af en koordineret indsats til forenkling og forbedring af de lovgivningsmæssige rammer højt. Dette bør omfatte
systematiske konsekvensvurderinger af høj kvalitet for virksomhederne og en mere ration el anvendelse af
informationsteknologien for at lette virksomhedernes byrder. Det bør overvejes at indføre revisionsordninger i nye
forslag til EF-lovgivning, ligesom alternativer til lovgivning bør overvejes, hvor det skønnes nødvendigt.
11. De finansielle rammer navnlig for SMV må forbedres reelt, især ved en fuldstændig gennemførelse af
handlingsplanen for risikovillig kapital senest i 2003 og af handlingsplanen vedrørende finansielle tjenesteydelser senest
i 2005. Kommissionens retningslinjer vedrørende statsstøtte til risikokapital kan bidrage væsentligt til at forbedre de
finansielle rammer for SMV og nye teknologivirksomheder.
12. Fællesskabets og medlemsstaternes politiktiltag bør fortsættes for at fremme udbredelsen og anvendelsen af
informationsteknologi med henblik på at skabe et dynamisk iværksættersamfund, som i fuldt omfang udnytter
teknologiens muligheder til at opnå omkostningsbesparelser, større effektivitet, mere effektiv innovation og forbedret
markedsindtrængning. Det bør desuden tilstræbes at give borgerne de nødvendige kvalifikationer til at udnytte
informationsteknologien.
13. Det er vigtigt, at der indføres konkrete tiltag til at forbedre udbredelsen af videnskabelige og tekniske oplysninger,
således at Europa kan få maksimalt udbytte af sin forskningsindsats. Samarbejdet mellem forskningsinstitutionerne og
det europæiske erhvervsliv bør forbedres, f.eks. ved at der oprettes netværk med forskerparker og forsknings- og
teknologividencentre og ved at fremme forskeres mobilitet.
14. Rådet fremhæver spydspidsteknologiernes betydning for styrkelsen af den europæiske økonomis konkurrenceevne.
Det bemærker især behovet for at udvikle det indre marked for produkter og tjenesteydelser, bl.a. dem, der er baseret på
bioteknologi, og som i særlige tilfælde kræver tilladelse i henhold til fællesskabslovgivningen, til gavn for menneskers
sundhed og for miljøet, og for at udnytte de muligheder, som denne centrale s ektor frembyder med hensyn til
innovation, iværksætterånd, vækst og beskæftigelse. Dette kræver en sammenhængende og effektiv juridisk ramme.
Udnyttelsen af bioteknologien bør fortsat tage hensyn til forsigtighedsprincippet og behovet for at sikre forbrugernes
støtte ved at imødekomme offentlighedens bekymringer gennem en bred debat om, hvordan man bedst kan fastholde de
grundlæggende værdier og løse de etiske og sociale sp&os lash;rgsmål.
15.
eEurope-handlingsplanen
2002 bør iværksættes hurtigt for at fremme adgangen og tilliden til e-handelen og
anvendelsen af ny teknologi, herunder også foranstaltninger til sikring af sikkerhed på Internettet og databeskyttelse.
Medlemsstaterne bør på ny bekræfte deres tilsagn om rettidigt at gennemføre de aspekter, som de har ansvaret for.
Opmærksomheden bør især rettes mod at bygge bro over den digitale kløft.
Styrkelse af konkurrencen med henblik på et integreret indre marked
16. Der er gjort markante fremskridt med hensyn til at fjerne hindringerne for, at konkurrencen på det indre marked kan
fungere efter hensigten. Imidlertid er der fortsat mange virksomheder, som vedblivende har problemer. Rådet erkender
derfor, at der er behov for en yderligere indsats på dette område.
17. Det er en afgørende strategisk udfordring for Fællesskabet at forbedre det indre marked for tjenesteydelser.
Konkurrencen i servicesektorerne bør skærpes ved at fjerne hindringerne for grænseoverskridende handel og
markedsadgang, herunder også ved at forbedre betingelserne for gensidig anerkendelse af erhvervsuddannelser. Rådet
støtter den overordnede tilgang i Kommissionens meddelelse med titlen "En strategi for tjenester i det indre marked"( 1)
og dens tilsagn om at høre medlemsstaterne om deres prioriteringer.
18. Rådet lægger ligledes vægt på betydningen af øget arbejdskraftmobilitet på det indre marked og ser frem til
Kommissionens meddelelse om de nye arbejdsmarkeder, der skal forelægges for Det Europæiske Råd i Stockholm. Det
ser desuden positivt på, at Kommissionen agter at oprette en taskforce for højere kvalifikationer og mobilitet.
19. Afskaffelsen af de tilbageværende tekniske handelshindringer bør fortsættes mere aktivt, herunder ved mere effektiv
anvendelse af europæiske standarder og af princippet om gensidig anerkendelse, ledsaget af sammenhængende
procedurer for overensstemmelsesvurdering og markedstilsyn. Det er nødvendigt, at der gøres betydelige fremskridt i
opfølgningen af Rådets resolution om standardisering, navnlig ved konkrete foranstaltninger til at fuldst& aelig;ndiggøre
den retlige ramme for, at det indre marked inden for byggevaresektoren kan fungere efter hensigten.
Standardiseringsarbejdet bør desuden styrkes især i maskinsektoren. I forbindelse med udviklingen af standarder vil det
være hensigtsmæssigt fortsat at lægge vægt på en bred høring af slutbrugerne. Rådet ser frem til, at Kommissionen
snarest reagerer på Rådets resolutioner om standardisering og gensidig anerkendelse. Kom missionen og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0008.png
medlemsstaterne bør videreudvikle nettet af koordinationscentre og nationale kontaktpunkter, således at disse kan spille
en mere fremtrædende rolle med hensyn til at reducere og afskaffe de tekniske hindringer.
20. Forpligtelsen til liberalisering, modernisering og sammenkobling af offentlige forsyningsvirksomheder bør styrkes,
samtidig med at man sikrer ydelsen af tjenester af almindelig økonomisk interesse, ved at udvikle og finjustere de mål og
tidsplaner, der er opstillet, i lyset af de indvundne erfaringer. Hovedformålet hermed er fortsat, at forbrugerne skal have
flere håndgribelige fordele og de økonomiske operatører muligheder i alle de pågæld ende sektorer (såsom gas,
elektricitet, posttjenester og transport) i overensstemmelse med konklusionerne fra Lissabon, idet der tages behørigt
hensyn til efterfølgende udviklinger, bl.a. på transportområdet. Denne proces bør støttes af en omfattende analyse af de
vigtigste karakteristika ved de pågældende sektorer: bl.a. pris, sikkerhed, tilgængelighed, kvalitet og interoperabilitet.
Regelmæssig offentliggørelse af data inden for disse områder vil i høj grad bidrage til den gennemsigtighed, der er
nødvendig for, at forbrugerne kan træffe et kvalificeret valg, og for at konkurrencen kan fungere effektivt.
21. Der er behov for moderne konkurrenceregler, som aktive, uafhængige konkurrencemyndigheder kan anvende med
henblik på at sikre en mere effektiv afskaffelse af markedsforvridninger. Kommissionen og de nationale
konkurrencemyndigheder må samarbejde om at håndhæve effektive konkurrenceregler, navnlig på markederne for ny
teknologi. Arbejdet med ajourføringen af gennemførelsesbestemmelserne til EF-traktatens artikel 81 og 82 bør
videreføre s som et prioriteret område. Gruppefritagelsen for kategorier af salgs- og serviceaftaler vedrørende
motorkøretøjer udløber ved udgangen af september 2002. Rådet ser frem til Kommissionens forestående revision af
denne ordning og til forslag til forbedring af det indre marked i denne nøglesektor.
22. Statsstøtten, navnlig ad hoc-støtten, bør nedbringes og rettes mod horisontale mål af fælles interesse, f.eks. regional
udvikling, miljøbeskyttelse, FoU og innovation. Med henblik herpå opfordres Kommissionen til regelmæssigt at stille
oplysninger til rådighed i form af to nye instrumenter, der skal sikre gennemsigtighed, statsstøtteregistret og
resultattavlen, og desuden foretage en undersøgelse af den konkurrenceforvridende virkning, forskellige typer af
statsstøtte har på konkurrencen i det indre marked.
23. Det er nødvendigt, at de eksisterende regler om offentlige indkøb anvendes rettidigt, korrekt og ensartet i samtlige
medlemsstater. Det er også nødvendigt, at der i Rådet og med Europa-Parlamentet hurtigt opnås enighed om lovpakken
vedrørende offentlige indkøb for at overholde den frist, der blev fastsat af Det Europæiske Råd i Lissabon: de nye regler
skal træde i kraft senest i 2002, og Fællesskabets og medlemsstaternes indkøb skal kunne finde sted online senest i 2003.
Enighed om lovpakken vil blive fulgt op af Kommissionens kommende meddelelser om sociale og miljømæssige hensyn
i de offentlige indkøb. Rådet tilskynder Kommissionen til at fortsætte arbejdet med at fremme SMV'ers adgang til
markedet for offentlige indkøb.
Udvidelsen og de økonomiske reformers eksterne dimension
24. Det indre markeds fremtidige funktion afhænger af ansøgerlandenes vellykkede integration, når de tiltræder EU. Den
økonomiske reformproces i det indre marked skal derfor ses i en bredere sammenhæng såvel med udvidelsen som med
udviklingen i verdensøkonomien.
25. Der bør med henblik på at lette ansøgerlandenes vedtagelse og effektive gennemførelse af fællesskabsretten gøres
mere målrettet brug af førtiltrædelsesstrategier. Dette omfatter et forstærket administrativt samarbejde om spørgsmål
vedrørende det indre marked, så som venskabsaftaler. Ansøgerlandene bør tilskyndes til at overveje frivillig anvendelse
af egenvurderingsmekanismer, svarende til dem, der anvendes i Cardiff-processen, til at overvåge vedtagelsen af det
indre markeds regler og praksis.
26. Vigtige instrumenter, der kan fremmes i en global sammenhæng, er den forskriftsmæssige praksis, gennemsigtighed i
forbindelse med nye bestemmelser og forsigtighedsprincippet samt anvendelsen af standarder,
overensstemmelsesvurdering og markedstilsynsprocedurer på et grundlag svarende til den nye metode.
27. Den globale handel påvirker også i betydeligt omfang EU's økonomiske reformer og udviklingen af nye
virksomheder i det indre marked. Særlig relevante områder for det økonomiske reformprogram er tjenesteydelser,
e-handel, intellektuel ejendomsret, offentlige indkøb og handelslettelser. Forbindelsen mellem udenrigshandel,
bæredygtig udvikling og fordele for forbrugerne bør også fremhæves i denne sammenhæng. Det er nød vendigt med en
ny WTO-runde med henblik på yderligere handelsliberalisering og for at forbedre det multilaterale regelbaserede system.
Disse konklusioner forelægges for Det Europæiske Råd i Stockholm som et bidrag til vurderingen af de fremskridt, der
er gjort med hensyn til økonomisk reform, for Økofin-Rådet som hjælp til dets videre arbejde med forberedelsen af de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0009.png
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2001, og for Kommissionen i forbindelse med den årlige
revision af dens strategi for det indre marked."
*******************
Rådet havde en åben debat om de aspekter vedrørende det indre marked, der skal tages op på Det Europæiske Råd i
Stockholm. Debatten blev transmitteret via en videoforbindelse til pressesalen, hvor den kunne følges af offentligheden.
Rådet noterede sig i den forbindelse kommissær BOLKESTEINS forelæggelse af følgende meddelelser:
-
Kommissionens strategi for at fjerne hindringer for handel med tjenesteydelser
Dokumentet giver en første og generel redegørelse for den proces, Kommissionen agter at følge for at sikre,
at der rådes bod på svagheder i det indre markeds funktion med hensyn til tjenesteydelser. Efter planen vil
man i en første periode på 12 måneder analysere forskellige problemområder og fremskynde eksisterende
initiativer, hvorefter der vil blive forelagt globale programmer indeholdende konkrete foranstaltninger. Det
er hovedpunk terne i arbejdet med det indre marked i de kommende år.
-
Kommissionens meddelelse om en forenkling af de gældende bestemmelser
Meddelelsen er et svar på et indlæg fra Det Europæiske Råd i Lissabon og skal ses som et forsøg på at
udvikle et samarbejde inden for Fællesskabet og på nationalt plan for at mindske de administrative byrder og
fremme en iværksætterkultur; og
Rådet noterede sig desuden en rapport fra den franske delegation om opfølgning af mødet mellem EF-
ministre med ansvar for offentlig forvaltning den 7. november 2000 i Strasbourg.
-
Kommissionens meddelelse om nye europæiske arbejdsmarkeder
Meddelelsen indkredser de vigtigste barrierer for arbejdstagernes mobilitet, som forhindrer udviklingen af et
virkelig fleksibelt og optimalt effektivt arbejdsmarked. Manglen på et effektivt marked er en hindring for at
opnå det fulde udbytte af EU's økonomiske vækstpotentiale.
For at strukturere den åbne debat havde formandskabet bedt ministrene om, at de koncentrerede deres indlæg om:
– prioriteringer med henblik på at fremskynde den reformproces, som skal virkeliggøre det indre marked,
modernisere Europa og opfylde Den Europæiske Unions nye strategiske mål om at blive den mest
konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden i 2010;
– en vurdering af den horisontale tilgang og den tidsplan i to etaper, der er indeholdt i Kommissionens
strategi, som tager sigte på at fjerne hindringer for levering af tjenesteydelser, og de prioriterede områder i
denne sektor; og
– de vigtigste elementer, som skal indgå i strategien, hvis det skal lykkes at skabe en erhvervs- og
borgervenlig lovgivningsramme i Europa, og de mekanismer, man kan forestille sig på fællesskabsplan i den
forbindelse.
Efter debatten opsummerede formanden hovedpunkterne i delegationernes indlæg således:
– det er vigtigt, at arbejdet med de økonomiske reformer videreføres, så det indre marked kan fungere bedre,
og de mål, som blev udstukket af Det Europæiske Råd i Lissabon, kan nås
– liberaliseringen skal fortsætte med præcise tidsplaner
– Europas borgere og forbrugere skal i fuldt omfang drage nytte af reformerne samtidig med, at
forbrugersikkerheden og offentlige tjenesteydelser fastholdes på et højt niveau. Det er den eneste måde,
hvorpå forbrugernes tillid til det indre marked kan bevares på områder som finansielle tjenesteydelser,
e-handel og fødevaresikkerhed
– de igangværende reformer skal videreføres for at fremme iværksætterånd - navnlig de små og mellemstore
virksomheders muligheder - på det indre marked
– innovation i Europa skal udvikles, og de muligheder, der ligger i det videnbaserede samfund skal i den
forbindelse udnyttes fuldt ud. I den forbindelse blev EF-patentet nævnt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0010.png
– de tekniske handelshindringer skal fjernes, navnlig ved at forbedre betingelserne for gensidig
anerkendelse.
Rådet hilste med tilfredshed forelæggelsen af Kommissionens strategi for et indre marked for tjenesteydelser og støttede
den horisontale tilgang og den tidsplan i to etaper, som Kommissionen foreslår. Rådet ser det som en prioritet at
klarlægge og fjerne hindringerne for et effektivt fungerende indre marked for levering af tjenesteydelser samt foretage en
grundig gennemgang af Kommissionens forskellige forslag med henblik på at nå dette mål.
Rådet understregede også betydningen af at forbedre og forenkle både fællesskabslovgivningen og den nationale
lovgivning. Såvel Kommissionens meddelelse som rapporten fra Mandelkern-gruppen af eksperter i offentlig forvaltning
skal ses som vigtige bidrag til den igangværende proces med at reformere lovgivningen samt til de bestræbelser på at nå
frem til konkrete og ambitiøse konklusioner, som Det Europæiske Råd i Stockholm vil udfol de.
For medlemsstaterne var Kommissionens meddelelse om nye europæiske arbejdsmarkeder et særdeles vigtigt skridt i
retning af at styrke den europæiske arbejdsstyrkes kompetence og mobilitet. De tilkendegav i den forbindelse deres
tilfredshed med, at Kommissionen agter at oprette en taskforce på højt plan vedrørende kvalifikationer og mobilitet.
EF-PATENTER
Rådet drøftede forslaget til forordning om EF-patenter, herunder forbindelsen mellem dette forslag og den europæiske
patentkonvention (EPK), og det tilrådelige i at holde døren åben for Fællesskabets eventuelle tiltrædelse af EPK. Flere
delegationer gjorde opmærksom på nødvendigheden af en grundig gennemgang af alle forslagets aspekter, således at
man har overvejet alle valgmuligheder, før der træffes en beslu tning i sagen.
Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet, som det svenske formandskab prioriterer højt, på sin næste samling den 5. juni
2001. I mellemtiden arbejdes der videre med alle aspekter af indførelsen af et EF-patent både i De Faste Repræsentanters
Komité og på ekspertniveau.
Formålet med den foreslåede forordning er at udarbejde et EF-patentsystem, der gælder i hele Den
Europæiske Union til en overkommelig pris, og som giver fuld retssikkerhed. EF-patenter, der meddeles af
Den Europæiske Patentmyndighed i München, skal eksistere side om side med nationale og europæiske
patenter, så opfinderne kan vælge den type patentbeskyttelse, der bedst opfylder deres behov.
EPK, som blev indgået i 1973, er for tiden under revision, og Kommissionen pegede på, at denne revision
må omfatte de ændringer, der er nødvendige for indførelsen af EF-patentet.
Rådet har drøftet forslaget om EF-patentet to gange, nemlig på samlingerne den 28. september og 30.
november 2000. Arbejdet med kommissionsforslaget prioriteres højt i håb om, at EF-patentet vil være en
realitet fra udgangen af 2001 i overensstemmelse med i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts
2000 i Lissabon.
TOLDUNIONSSTRATEGI - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af meddelelsen om en toldunionsstrategi. Meddelelsen understreger den
fremtrædende rolle, toldvæsenet spiller for forvaltningen af toldunionen, som er en af grundpillerne i Den Europæiske
Union. Den udstikker desuden retningslinjer, der kan tjene som strategiske målsætninger for toldvæsenet.
Rådet så positivt på Kommissionens understregning af betydningen af velfungerende ordninger og praksis for
toldkontrol og -ekspedition og for samarbejdet mellem toldmyndighederne som et middel til at fremme handelen og
bekæmpe såvel økonomisk kriminalitet som andre former for kriminelle aktiviteter samt tage de nye udfordringer op,
som toldarbejdet vil stå over for i den nærmeste fremtid.
Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) vil vende tilbage til spørgsmålet på samlingen i juni.
FJERNSALG AF FINANSIELLE TJENESTEYDELSER - FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
Rådet havde en debat om forslaget til direktiv om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser. Efter debatten forelagde
formandskabet følgende konklusioner:
"1. Et bredt flertal af delegationerne samt Kommissionen påpeger, at der hurtigst muligt bør vedtages en
fælles holdning om forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0011.png
2. De fleste af disse delegationer ville i dag have kunnet givet deres tilslutning til formandskabets samlede
kompromistekst med forbehold af en løsning på en række udestående spørgsmål. Formandskabet noterer sig
i den forbindelse bemærkningerne til disse udestående spørgsmål.
3. To delegationer erklærede, at de ville kunne give deres tilslutning til en løsning på Rådets samling i juni
2001 med forbehold af en løsning på en række udestående spørgsmål navnlig en gradvis overgang til
fuldstændig harmonisering på området, under hensyntagen til drøftelserne om gennemførelsen og
fortolkningen af direktivet om e-handel på grundlag af Kommissionens meddelelse om e-handel og finansi
elle tjenesteydelser. De fremsatte forslag vedrørende nogle af de udestående spørgsmål.
4. En delegation er meget interesseret i drøftelsen om Kommissionens meddelelse om e-handel, men
bekræfter, at den vil kunne tilslutte sig forslaget, hvis teksten indeholder en tilfredsstillende bestemmelse om
oplysninger om den lov, der gælder for aftalen, og de kompetente domstole.
5. To af de øvrige delegationer finder det realistisk at forvente, at der opnås enighed om forslaget i juni på
baggrund af resultaterne af drøftelserne i Gruppen vedrørende Politikken for Finansielle Tjenesteydelser og i
Økofin-Rådet og på baggrund af Kommissionens meddelelse om e-handel og finansielle tjenesteydelser.
6. Formandskabet vil arbejde videre med de udestående spørgsmål i forslaget om finansielle tjenesteydelser
og forelægge teksten for Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) med henblik på vedtagelse af
en fælles holdning den 5. juni 2001.
7. Som konklusion noterer formandskabet sig, at et bredt flertal af delegationerne er fast besluttet på at nå til
politisk enighed senest i juni, herunder nogle delegationer, som ikke kan tilslutte sig kompromiset i dag.
Formandskabet betragter dette resultat som et betydeligt og irreversibelt fremskridt."
Der erindres om, at forslaget til et direktiv om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser, som Kommissionen
forelagde i oktober 1998, og som blev ændret i juli 1999, bygger på et princip om fuldstændig
harmonisering. Formålet er at supplere rammedirektiv 97/7/EØF af 20. maj 1997 om forbrugerbeskyttelse i
forbindelse med aftaler vedrørende fjernsalg. Det omfatter bl.a. en generel forpligtelse til forbrugeroplysning
inden indgåelse af aftalen og en fort rydelsesret på 14 eller 30 dage efter aftalens indgåelse. Det skal gøre
det muligt at nå tre mål:
- lette udviklingen af elektronisk handel ved at skabe tillid hos de forbrugere, der anvender denne nye
transaktionsform; det betyder navnlig, at den juridiske ramme for grænseoverskridende transaktioner,
både forud for aftalens indgåelse og i forbindelse med selve indgåelsen skal være klar og minde om
den, der gælder for direkte transaktioner;
- sikre et højt beskyttelsesniveau for forbrugeren i hele Den Europæiske Union;
- undgå konkurrenceforvridning mellem tjenesteydere på grund af forskelle mellem de nationale
lovgivninger.
DEN EUROPÆISKE FØDEVAREAUTORITET
Rådet noterede sig de fremskridt, der var sket i denne sag siden årets begyndelse, og havde en kort udveksling af
synspunkter om nogle af de hovedspørgsmål, forslaget rejser, især hvad angår
- det mandat, autoriteten skal have;
- forvaltningen af systemet for hurtig varsling.
Nogle delegationer nævnte også spørgsmålet om autoritetens hjemsted.
Som afslutning på drøftelsen om dette spørgsmål understregede Rådet, at det er vigtigt, at man respekterer
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Nice, hvorefter autoriteten skal fungere straks fra begyndelsen af 2002.
SPORBARHED OG MÆRKNING AF GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER OG SPORBARHED AF
FØDEVARER OG FODER, DER ER FREMSTILLET PÅ BASIS AF GENETISK MODIFICEREDE
ORGANISMER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0012.png
Rådet noterede sig Kommissionens redegørelse for, hvor langt man er kommet med drøftelserne om forslaget til en
forordning om mærkning og sporbarhed af genetisk modificerede organismer og deraf afledte produkter.
Rådet noterede sig desuden medlemsstaternes indlæg og opfordrede Kommissionen til at hurtigst muligt at afslutte
arbejdet med dette forslag.
Kommissionsforslaget om sporbarhed og mærkning af GMO'er anses for at være et meget vigtigt
supplement til det nye direktiv om udsætning i miljøet af GMO'er (som erstatter direktiv 90/220), og Rådet
har ventet på det i flere måneder. Der blev i forbindelse med Miljørådets vedtagelse af det nye direktiv om
udsætning i miljøet fremsat en række erklæringer om mærkning og sporbarhed. Kommissionen opfordres
heri til hurtigs t muligt at afslutte arbejdet med de nødvendige instrumenter til sikring af effektive
sporingssystemer og sammenhængende mærkning af GMO'er.
STRATEGI FOR INTEGRATION AF MILJØBESKYTTELSE OG BÆREDYGTIG UDVIKLING I
POLITIKKEN VEDRØRENDE DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om, hvordan det agter at fremme arbejdet med denne strategi. Rådet
agter at vedtage strategien på sit næste samling den 5. juni med henblik på forelæggelse for Det Europæiske Råd i
Göteborg i juni 2001.
Udviklingen af strategier for integration af miljøbeskyttelse i sektorspecifikke politikker blev sat i gang iht.
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Cardiff og blev af efterfølgende Europæiske Råd udvidet til at
omfatte nye sektorer . Der blev forelagt flere statusrapporter for Det Europæiske Råd i Helsingfors.
Rapporterne er i færd med at blive omsat til globale strategier, der skal forelægges for Det Europæiske Råd i
Göt eborg.
"Integrationsprocessen" vil også indgå i "strategien for bæredygtig udvikling", som skal vedtages i
Göteborg. Strategien tager sigte på at forene miljøpolitikken, den økonomiske politik og socialpolitikken,
således som anmodet om på Det Europæiske Råd i Feira (juni 2000). I en global sammenhæng er det
desuden meningen, at strategien skal bidrage til forberedelsen af verdenskonferencen om bæredygtig
udvikling i 2002 (Rio+10).
KOMMISSIONENS GRØNBOG OM INTEGRERET PRODUKTPOLITIK
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af grønbogen om integreret produktpolitik.
Grønbogen blev også forelagt for Rådet (miljø) den 8. marts, som betragter den integrerede produktpolitik
som en væsentlig del af strategien for integration af miljøhensyn i andre politikker.
Grønbogen tager sigte på at fremme udviklingen af et marked for renere produkter og foreslår en strategi,
som skal styrke og sætte nyt fokus på produktorienterede miljøstrategier. Formålet er at forbedre
produkternes miljøpræstationer i hele deres livscyklus. Fremtidens produkter skal være mindre
ressourceforbrugende, belaste miljøet mindre og forebygge affald allerede på udviklingsstadiet. Integreret
produktpolitik er også blevet fremhævet som et af de mest nyskabende elementer i det sjette
miljøhandlingsprogram.
Grønbogen fastsætter tre målsætninger og foreslår forskellige instrumenter til opfyldelsen heraf:
1. Stimulering af grøn forbrugerefterspørgsel, f.eks. gennem miljømærkning;
2. Ansporing af virksomhederne til at gå i spidsen med renere produktion, især
gennem retningslinjer for miljørigtigt design, integration af miljøaspekter i standardiseringen;
3. Anvendelse af prismekanismer, dvs. reducerede moms-satser, produktansvar, statsstøtte.
Formålet med grønbogen er at skabe en bred offentlig debat om den foreslåede strategi og dens elementer,
om de perspektiver, som renere produkter åbner for stakeholders og regeringer, og om, hvordan strategien
bedst kan fremmes og gennemføres. Kommissionen har planlagt vidtgående konsultationer i første halvdel
af 2001, som også omfatter kandidatlandene; den første workshop blev afviklet parallelt med samlingen i
Rådet (miljø) den 8. og 9. marts. Der forventes udsendt en hvidbog i slutningen af 2001.
HANDLINGSPLANEN
eEUROPE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0013.png
Rådet påhørte kommissær LIIKANENS mundtlige præsentation af den rapport, der skal forelægges for Det Europæiske
Råd i Stockholm den 23.-24. marts 2001 om handlingsplanen
eEurope.
Rådet godkendte en liste over supplerende benchmarking-indikatorer, der gør det muligt at fastlægge benchmarks for de
tiltag, der er opført i "Handlingsplanen eEurope 2002 - Et informationssamfund for alle", på området "Det offentlige på
nettet".
Der erindres om, at Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2000 i Lissabon satte sig det mål, at Europa skal
blive den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden. I juni 2000 forelagde
Kommissionen Det Europæiske Råd, der fandt sted den 19.-20. juni 2000 i Santa Maria da Feira, den
omfattende handlingsplan "eEurope 2002". Formålet med handlingsplanen "eEurope 2002" var at sikre, at
de mål, der blev fastsat af Det Europæiske Råd i Lissabon, virkeliggøres ved fastsættelse af de nødvendige
tiltag. Planen fastlagde tre hovedmålsætninger (billigere, hurtigere og sikrere Internet; investering i
mennesker og kvalifikationer; stimulering af brugen af Internettet), hvor foranstaltninger på europæisk plan
vil give en ekstra gevinst, og specificerede en række politiktiltag i forbindelse med disse målsætninger.
Det fremgik af handlingsplanen "eEurope 2002", at der skal fastlægges et begrænset antal målrettede
eEurope-benchmarks,
der kan måle de fremskridt, der sker i gennemførelsen af planen. Med henblik herpå
godkendte Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme) på samlingen den 30. november 2000 en
liste med 23 benchmarking-indikatorer, og det noterede sig, at denne liste eventuelt skal revideres senere.
HVIDBOG OM EN STRATEGI FOR EN NY KEMIKALIEPOLITIK - ASPEKTER VEDRØRENDE DET
INDRE MARKED OG FORBRUGERASPEKTER
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af hvidbogen om en strategi for en ny kemikaliepolitik og drøftede
såvel aspekterne vedrørende det indre marked som forbrugeraspekterne i forbindelse med denne strategi. Rådet vil vende
tilbage til dette vigtige spørgsmål senere.
Kommissionen foreslår regulering af nye og eksisterende kemiske stoffer ved hjælp af et enkelt
harmoniseret system kaldet Reach. De eksisterende stoffer (dvs. stoffer, der blev brugt i EU indtil september
1981) skal gradvist optages i systemet inden 2012. I henhold til systemet skal alle stoffer, der produceres
eller importeres i mængder over 1 ton, registreres. Stoffer, der produceres eller importeres i mængder over
100 tons, vil automatisk blive vurderet. Ordningen med forudg&ar ing;ende tilladelse vil blive strammet for
meget problematiske stoffer (stoffer, der er kræftfremkaldende, som opmagasineres i kroppen eller er
reproduktionsskadelige).
Kommissionen foreslår, at ansvaret for afprøvning og bedømmelse af kemiske stoffer i fremtiden placeres
hos producenter og importører. De nationale myndigheder skal vurdere de oplysninger industrien giver.
Hvad angår administration og ressourcer foreslår Kommissionen et udvidet Europæisk Kemikaliekontor,
som skal administrere Reach-systemet. Beslutningstagningen deles mellem medlemsstaterne
(risikovurdering og nogle tilladelser) og Fællesskabet (nogle tilladelser og den overordnede risikostyring).
Udgifter til afprøvninger betales af industrien og administrationsudgifter finansieres af et gebyrbaseret
system. Medlemsstaterne vil være nødt til at omfordele ressour cer med henblik på vurdering af eksisterende
stoffer.
Der er tale om et dobbelt system, der skelner mellem eksisterende stoffer, der var på markedet i september
1981, og nye stoffer, der er blevet markedsført efter dette tidspunkt. Eksisterende stoffer er ikke underkastet
samme afprøvnings- og risikovurderingskrav som nye stoffer. Man mangler derfor generelt viden om deres
egenskaber og anvendelse. Eksisterende stoffer udgør over 99% af den samlede mængde af alle stoffer på
markedet; det nuværende antal stoffer, der markedsføres i mængder over 1 ton, anslås til 30 000, mens der
findes ca. 2 700 nye stoffer.
Rådet (miljø) den 8. marts havde en politisk drøftelse vedrørende strategiens rækkevidde, produktansvar og
administration/ressourcer. Formandskabet ønsker, at Rådets konklusioner vedtages på samlingen i Rådet
(miljø) i juni.
EVENTUELT
Rådet noterede sig kommissær BYRNEs orientering om
- det igangværende arbejde
med at forberede forbrugerne på indførelsen af euroen,
og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463471_0014.png
- den
frivillige adfærdskodeks,
der for nyligt er blevet undertegnet af forbrugerorganisationer, långivere og
Kommissionen,
vedrørende oplysninger forud for indgåelse af en kontrakt i forbindelse med
realkredit.
Rådet noterede sig desuden den portugisiske delegations indlæg om
forbrugernes overdrevne gældsætning.
Delegationen anmodede med støtte fra den belgiske delegation om, at spørgsmålet i betragtning af sagens alvor tages op
på fællesskabsplan.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
DET INDRE MARKED
Begrænsning af markedsføring og anvendelse af stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene
eller reproduktionstoksiske
Rådet vedtog en fælles holdning om et forslag til enogtyvende ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring
og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater. Formålet er at tilføje en liste over stoffer, der er klassificeret som
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske i kategori 1 eller 2 , til bilag I i direktivet. Den fælles holdning
fastsætter, at disse stoffer ikke må indgå i stoffer og præparater, der markedsføres med henblik på salg til privatpersoner.
Fodnoter:
( 1) 5224/01 MI 3 KOM(2000) 888 endelig.