Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1116
Offentligt
1463452_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1116)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. april 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om 24. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om
begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (pentabromodiphenylether),
KOM (2001) 12 endelig.
MILJØstyrelsen
Den 19. februar 2001
Internationalt kontor J. nr. M 1034-0051
OK/
MEM – 0349 - MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om 24. ændring af Rådets direktiv
76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater
(pentabromodiphenylether).
Der er endnu ikke fastlagt nogen afstemningsdato.
Forslaget skal ses i lyset af Rådets forordning 793/93/EØF om vurdering af og kontrol med risikoen ved
eksisterende stoffer. I følge forordningen tegner et medlemsland sig for at udarbejde en risikovurdering af et
konkret stof. England var ansvarlig / rapporteur for pentabromodiphenylether (PentaBDE). Riskovurderingen
viste, at det var nødvendigt at reducere pentaBDE’s påvirkning af miljøet som opstår i forbindelse med
fremstilling og anvendelse af pent polyurethanskum.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463452_0002.png
Direktivforslagets formål er således at
• Forbyde markedsførelsen og anvendelsen af pentaBDE i sin rene form
• Forbyde markedsførelsen af varer, der indeholder pentaBDE
Forslaget undtager stoffet octabromodiphenylether (octaBDE) for så vidt, at det indeholder under 5 %
pentabromderivater.
Danmark finder det betænkeligt, at octaBDE er undtaget, når indholdet af pentaBDE er under 5%. Det er
Danmarks holdning, at grænsen skal sættes så lavt som det er teknisk muligt.
Fra dansk side rejses der endvidere tvivl om forslagets forhold til bl.a. legetøjsdirektivet (88/378/EF). Det er
Danmarks holdning, at det bør præciseres, at nærværende forslag har forrang for bl.a. legetøjsdirektivet.
Endvidere finder Danmark det ønskeligt, at direktivforslagets forhold til andre direktiver, som for eksempel
medicinsk udstyr, afdækkes.
Regeringen agter at støtte nærværende direktivforslag og arbejde for:
• at grænseværdien for indholdet af pentaBDE i octaBDE sættes på laveste tekniske mulige niveau.
• at det præciseres, at direktivforslaget har forrang for legetøjsdirektivet.
• at Direktivforslagets forhold til andre direktiver afklares.
MILJØstyrelsen
9. februar 2001
Kemikaliekontoret J.nr M 1034-0051
LOH/KIP/12
GRUNDNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om 24. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om
begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (pentabromodiphenylether).
Doc. KOM (2001) 12 endelig.
1. Status
Kommissionen sendte den 23. januar ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF (tidligere artikel 100 A) og skal derfor vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF (tidligere artikel 189B).
Der er endnu ikke fastlagt nogen afstemningsdato.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463452_0003.png
Forslaget skal ses i lyset af Rådets forordning 793/93/EØF om vurdering af og kontrol med risikoen ved
eksisterende stoffer. I følge forordningen tegner et medlemsland sig for at udarbejde en risikovurdering af et
konkret stof. England var ansvarlig / rapporteur for pentabromodiphenylether (PentaBDE). Riskovurderingen
viste, at det var nødvendigt at reducere pentaBDE’s påvirkning af miljøet som opstår i forbindelse med
fremstilling og anvendelse af pent polyurethanskum. Som følge af ovenstående Rådsforordning er der
efterfølgende udarbejdet en risikoreduktionsstrategi, som anbefaler et forbud mod markedsføring af
pentaBDE ved ændring af 76-direktivet om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige
stoffer. Strategien anbefaler ligeledes, at alle foranstaltninger skal træffes under hensyn til, at spædbørn
udsættes for stoffet gennem mælken.
1. Formål og indhold
Direktivforslagets formål er at
• Forbyde markedsførelsen og anvendelsen af pentaBDE i sin rene form
• Forbyde markedsførelsen af varer, der indeholder pentaBDE
Forslaget undtager stoffet octabromodiphenylether (octaBDE) for så vidt, at det indeholder under 5 %
pentabromderivater.
Kommissionen anfører, at forslagets formål er, at opretholde det indre marked og beskytte sundheden og
miljøet ved at tage høje for resultaterne fra risikovurderingen.
1. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at nærværende direktivforslag er den eneste handlemulighed der er til rådighed for at
opretholde det indre marked og samtidig fastsætte ensartede forskrifter for pentaBDE.
Kommissionen angiver, at nærværende direktivforslag er proportionalt, idet forslaget beskytter sundhed og
miljø og opretholder det indre marked ved meget små omkostninger.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Vedtagelsen af nærværende direktivforslag vil skulle implementeres ved
udstedelse af en dansk bekendtgørelse. I følge direktivforslaget, vil en dansk bekendtgørelse skulle træde i kraft
senest den 31. december 2002, med et forbud for anvendelse og markedsføring af pentaBDE pr. 1. juli 2003.
Økonomiske og administrative konsekvenser: På grundlag af Kommissionens oplysninger skønnes
direktivforslaget kun at medføre beskedne problemer for erhvervslivet, i det der findes både tekniske og
økonomisk egnede alternativer. Omkostningerne er ubetydelige, både hvad angår engangsomkostninger til
omstilling og årlige omkostninger sammenlignet med omsætningen i de berørte sektorer.
I Danmark vurderes anvendelsen af pentaBDE at være meget begrænset. For samtlige bromerede
flammehæmmer sker 90% af forbruget i form af import af færdigvarer, og anvendelsen af pentaBDE til
polyethanskum finder ikke sted i Danmark. Sammenfattende vurderes direktivforslaget kun at have meget
beskedne økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, amt eller kommune.
Beskyttelsesniveau: Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
anvendelsen af PentaBDE ikke er reguleret i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463452_0004.png
Forslaget vurderes at have en positiv virkning for miljø- og sundhedsniveauet i EU.
5. Høring
Forslaget har været forelagt EF Specialudvalget vedr. miljøspørgsmål.
Der er indkommet svar fra Københavns Kommune, Greenpeace, Specialarbejderforbundet og Det Økologiske
Råd – alle støtter et forbud mod pentaBDE.