Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1150
Offentligt
1463420_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1150)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 525 (Løbenr. 17158)
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
EU-skemaoversigt af 30. april 2001 til brug for udvalgets møde onsdag den 2. maj 2001, hvor gennemgang af EU-sager
er på dagsordenen og økonomiministeren og skatteministeren er indkaldt i samråd vedrørende EU-spørgsmål.
Til brug for udvalgets møde onsdag den 2. maj 2001, hvor økonomiministeren og skatteministeren er kaldt i samråd
vedrørende EU-spørgsmål (se nedenfor), og hvor gennemgang af EU-sager er på dagsordenen, vedlægges skemaoversigt af
d.d. over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget. Ændringer og tilføjelser m.v. i forhold til seneste
skemaoversigt af 3. april 2001 (alm. del – bilag 440) er markeret med f ift.
Ad. samrådet med økonomiministeren og skatteministeren om samrådsspørgsmål H (dagsordenspunkter for ECOFIN-
rådsmødet den 7. maj 2001, jf. alm. del – bilag 483.
For så vidt angår dagsordenspunkterne for ECOFIN-rådsmødet den 7. maj 2001 bemærkes, at Kommissionens Meddelelse om
virksomhedsbeskatning ikke som forventet er på dagsordenen.
Dagsordenspunkter for rådsmødet med relevans for udvalget er herefter Kommissionens meddelelse om beskatning af
pensioner: Relevante uddrag af Udenrigsministeriets orientering til Europaudvalget om dagsordenspunkterne på ECOFIN-
rådsmødet den 7. maj 2001 er omdelt på alm. del – bilag 512. Skatteministeriets aktuelle notat af 25. april 2001 om
Kommissionens meddelelse er tillige omdelt på alm. del – bilag 519. Skatteministerens besvarelse af 30. april algets spørgsmål
204, 205 og 209 er omdelt på alm. del – bilag 518 og 520. Se tillige alm. del – bilag 480, 507 og 513.
(Bemærk at Europaudvalgets forudgående møde om ECOFIN-rådsmødet finder sted onsdag den 2. maj 2001 kl. 14.45 i stedet
for som tidligere varslet fredag den 4. maj 2001).
Ad. samråd med økonomiministeren om samrådsspørgsmål I (redegørelse for det uformelle møde mellem EU’s finans- og
økonomiministre den 20.-22. april 2001), jf. alm. del – bilag 488.
På det uformelle møde mellem EU’s finans- og økonomiministre var bl.a. beskatningsspørgsmål i forhold til det europæiske
pensionsmarked på dagsordenen. Der henvises til bilagshenvisningerne ovenfor vedrørende Kommissionens meddelelse om
beskatning af pensioner.
Skatteministeriets EU-procedurepapir af april 2001.
Skatteministeriet har tilsendt udvalget et notat af april 2001 om Skatteministeriets behandling af EU-sager, indeholdende
beskrivelse af sagbehandlingen i EU-regi, den danske beslutningsprocedure i forhold til EU-sager m.v., jf. alm. del – bilag 508.
Skatteministeriet er anmodet om en teknisk gennemgang af notatet på et af udvalgets kommende møder, jf. alm. del – bilag
516.
EU- bilag, som ikke indgår i skemaoversigten
Følgende EU-bilag, som ikke indgår i EU-skemaoversigten, fremhæves:
◦ Europaudvalgets samrådsspørgsmål E til udenrigsministeren om på hvilke områder – indenfor f.eks. skatteområdet og det sociale område –
Danmark vil stemme for, at der indføres tættere samarbejde efter de nye regler i Nicetraktaten, jf. alm. del – bilag 467. Samrådet er fastsat
til Europaudvalgets møde fredag den 4. maj 2001.
◦ Erhvervsministerens besvarelse af 24. april 2001 på spørgsmål nr. S 2352 stillet af Svende Erik Hovmand (V) om det tyske lovforslag om
entrepriseskat, jf. alm. del – bilag 521.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen, Liza Christensen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0002.png
udvalgssekretær udvalgssekretær.
Oversigt over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget
pr. 30. april 2001
Forslag/Initiativ
I. Direkte skat
Skattepakken
(består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af
opsparing og beskatning af
renter/royalties).
Skattepakken
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale
om skattepakken, som består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af opsparing og beskatning af
renter/royalties.
Det Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000
besluttede, at arbejdet med den samlede skattepakke skal
fortsætte med henblik på at opnå fuld enighed om
vedtagelse af direktiverne og gennemførelsen af
skattepakken som en helhed så hurtigt som muligt og
senest ved udgangen af 2002.
Det svenske formandsskab skal aflægge rapport om alle
tre dele på Det Europæiske Råd i Göteborg 15.-16. juni
2001.
---------------------------------------------------------------------
Bilagshenvisninger Sagsforløb/Status
Konsekvenser for
national lovgivning
Særlige
bemærkninger
Adfærdskodeksen
Adfærdsgruppen har udarbejdet rapport om undersøgelse
af forskellige skatteordninger i forhold til kodeksen.
Flertallet i gruppen har vurderet de danske holdingregler
strider mod kodeksen. Danmark har argumenteret
herimod, men har alligevel fremsat forslag om
ophævelse af holdingreglerne, jf. L 99. Rapporten blev
forelagt ECOFIN 29. november 1999, men ECOFIN tog
ikke stilling til rapporten.
Adfærdsgruppen fortsætter arbejdet med at se på,
hvordan ordninger, som strider mod kodeksen kan
ændres/ophæves, og at nye ordninger ikke indføres i strid
med kodeksen.
Sagen forventes på ECOFIN 5. juni 2001, hvor der
præsenteres en fremskridtsrapport.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets statusnotat af
18. januar 2001, jf. alm. del –
bilag 259 (2000-01) og
aktuelt notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag 142
(2000-01)
Regeringen fremsatte
den 10. november
2000 lovforslag om
ændring af de danske
holdingregler med
henblik på at undgå,
at de kan anvendes til
at omgå andre landes
beskatning (L 99). L
99 blev vedtaget af
Folketinget 3. april
2001.
Adfærdskodeks
(Indgår i Skattepakken)
Politisk aftale om at
undgå skadelig
konkurrence vedr.
erhvervsskatter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0003.png
Beskatning af opsparing
(Indgår i Skattepakken)
KOM (1998)295
Direktivforslag som skal
begrænse mulighederne
for skatteunddragelse
ved, at en person placerer
sin opsparing i andre EU-
lande og undlader at
oplyse kapitalindtægten
til skattemyndighederne i
bopælsstaten.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Formandsskabets note af
29. marts 2001 om
direktivforslaget om
beskatning af
renteindtægter –
informationsudveksling,
jf. alm. del – bilag 503
(2000-01).
ECOFIN-rådets
konklusioner af 2. marts
2001 om grandfather-
klausulens anvendelse i
forhold til
direktivforslaget, jf. alm.
del – bilag 447 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 29. maj 1998,
jf. alm. del – bilag 168
(1997-98, 2. saml.)
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til
omtale heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
ECOFIN vedtog i juni 2000 konklusioner om, at det
langsigtede mål er informationssystemet med henblik på
at sikre beskatningen af renteindtægter ved
indsamling/udveksling af oplysninger. I
overgangsperiode på 7 år kan dog vælges ordning med
opkrævning af kildeskat.
ECOFIN 26.-27. november 2000 opnåede politisk
enighed om direktivforslagets væsentlige indhold.
Direktivet skal vedtages, når tilstrækkelige garantier for
anvendelse i 3. lande og afhængige områder, dog senest
31. december-2002.
Det svenske formandskab fortsætter forhandlingerne om
det tekniske indhold af direktivet.
Jf. også
Formandsskabets note af 29. marts 2001 om
direktivforslaget om beskatning af renteindtægter –
informationsudveksling, som har til formål at indlede
og fremme drøftelser om de politiske valgmuligheder,
der eventuelt skal underkastes en teknisk
gennemgang i forhold til spørgsmålet om
informationsudveksling, jf. alm. del – bilag 503 (2000-
01)
.
Sagen forventes på ECOFIN den 5. juni 2001, hvor der
præsenteres to rapporter.
Danmark støtter vedtagelsen af opsparingsforslaget – er
mest interesseret i indberetningssystemet og er derfor
tilfreds med udviklingen.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
29. maj 1998, jf. alm. del – bilag
168 (1997-98, 2. saml.)
Skatteministerens
svar af 30. april
2001 på udvalgets
spm. 207 og 208 om
betydningen af
ECOFIN-rådets
konklusioner af 2.
marts 2001 om
grandfather-
klausulens
anvendelse i forhold
til direktivforslaget,
jf. alm. del – bilag
517 (2000-01).
Beskatning af
renter/royalties (Indgår i
Skattepakken)
KOM(1998)67
Formålet med
direktivforslaget er at
begrænse skattemæssige
hindringer for samarbejde
over landegrænser.
Forslaget går ud på, at
landet, hvorfra betalingen
stammer, skal undlade at
opkræve kildeskat, når
betalingen beskattes i det
land, hvor modtagende
selskab er
hjemmehørende (omfatter
kun betalinger mellem
koncernforbundne
selskaber).
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til
omtale heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Forhandlingerne om indholdet af dette direktivforslag er
stort set afsluttet, men direktivet kan først vedtages
sammen med vedtagelsen af adfærdskodeksen og
opsparingsforslaget.
Danmark støtter forslaget, som der kun er få problemer
med.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
25. august 1998, jf. alm. del –
bilag 307 (1997-98, 2. saml.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0004.png
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 25. august
1998, jf. alm. del – bilag
307 (1997-98, 2. saml.).
Virksomhedsbeskatning
ECOFIN har pålagt
Kommissionen at udarbejde
analyse om selskabsbeskatning
i EU. Analysen skal illustrere
forskelle i EU-landenes
effektive selskabsbeskatning
og politiske problemer som
følge heraf. Endvidere skal
identificeres skatteregler, som
hæmmer grænseoverskridende
økonomisk aktivitet mellem
EU-lande.
Ingen oplysninger herom.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 29. maj 1998,
jf. alm. del – bilag 168
(1997-98, 2. saml.)
Præsentation af en meddelelse fra Kommissionen om
virksomhedsbeskatning er ikke som forventet på
dagsordenen for ECOFIN 7. maj 2001
Meddelelse om
afskaffelse af
skattemæssige
hindringer for
grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension
KOM (2001)214
Kommissionen meddelelse af
19. april 2001 om afskaffelse
af skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214
omfatter både vandrende
arbejdstageres
pensionsordninger og
pensionsordninger, der er
oprettet i en anden
medlemsstat end opretterens
bopælsstat på
oprettelsestidspunktet.
Meddelelsen angår
erhvervsrelaterede
pensionsordninger i
ansættelsesforhold og i et vist
omfang –tillige privat
opsparin
vsforsikringsselskaber.
Meddelelsen
-lægger op til en koordineret
tilgang til problemerne
afpasset efter forskellene i
medlemsstaternes regler,
frem for harmonisering.
I 1998 vedtog Rådet direktiv 98/49 om beskyttelse af
supplerende pensionsrettigheder for ansatte og
selvbeskæftigede personer, der flytter inden for De
Europæiske Fællesskaber. Det forudgående
direktivforslag indeholdt en bestemmelse om beskatning
af supplerende pensionsordninger. Skattebestemmelsen
blev udtaget af direktivforslaget. I perioden 1998-2000
har emnet været behandlet i Taxation Policy Group og en
teknisk arbejdsgruppe. I
oktober 2000 fremsatte
Kommissio nen forslag til et direktiv om
arbejdsmarkedsorienteret pensionskassser KOM
(200)507. I den sammenhæng bebudede
Kommissionen et direktivforslag/en meddelelse om
beskatning af pensioner.
Kommissionen har den 19. april 2001 som opfølgning
herpå fremsat meddelelse om afskaffelse af
skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
ydelser af arbejdsmarkedsorienteret pension KOM
(2001)214.
Kommissionens meddelelse har
karakter af et diskussionsoplæg,
hvorfor udspillet ikke
umiddelbart har
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
En omlægning af de danske
pensionsbeskatningsregler og
pensionsafkastbeskatningsregler
i overensstemmelse med
Kommissionens udspil har
vidtrækkende
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Skatteministerens
svar af 30. april
2001 på udvalgets
spm. 204, 205 og
209, jf. alm. del –
bilag 518 (2000-01)
og alm. del – bilag
520 (2000-01).
Skatteministeriets
aktuelle notat af 25.
april 2001, jf. alm.
del – bilag 512 og
519 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Økonoministerens og
skatteministerens svar på
spørgsmål nr. S 2496 og S
2500, jf. alm. del – bilag
Skatteministeren har, jf. alm. del – bilag 520, oplyst,
513 (2000-01).
at regeringen overordnet er enig i Kommissionens
mål om at fremme mobiliteten blandt EU’s borgere
Skatteministeriets
og det grænseoverskridende udbud af finansielle
aktuelle notat af 26. april tjenesteydelser. Regeringen mener, at Danmark bør
2001, jf. alm. del – bilag
gå aktivt og positivt ind i de kommende politiske
512 og 519 (2000-01).
drøftelser om meddelelsen og om mulighederne for at
indføre et effektivt informationsudvekslingssystem
Kommissionens
Endemålet bør fra dansk side vær ebringe et
meddelelse af 19. april
grundlag for, at de danske skatteregler kan ændres,
2001 om afskaffelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0005.png
- stiller krav om afskaffelse
af unødvendigt restriktive
eller diskriminerende
skatteregler.
-præsenterer midler til
beskyttelse af
medlemsstaternes
skatteprovenu.
Af meddelelsen fremgår, at
Kommissionen om
nødvendigt ved inddragelse
af EF-domstolen vil tage
skridt til sikring af
medlemsstaternes ligestilling
af pensionsordninger
oprettet i det pågældende
medlemsland henholdsvis i
andre medlemsstater.
(Kommissionen har allerede i
1991 taget skridt til at rejse
sag mod Danmark med
påstand om, at den
forskellige skattemæssige
behandling af danske og
udenlandske
pensionsordninger er
traktatstridig. Egentlig
retssag er endnu ikke anlagt.,
jf. også alm. del – bilag 593
(1999-00))
skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214,
jf. alm. del – bilag 507
(2000-01)
så der indføres fradragsret for indbetalinger til
udenlandska pensionsordninger, mod at der sikres
efterfølgende beskatning.
Regeringen er ikke enig med Kommissionen i, at det
er i strid med EU-retten på det foreliggende grundlag
at nægte fradragsret for indbetaling af udenlandske
pensionsordninger. Derfor vil regeringen på det
Kommissionens
nuværende grundlag fastholde de nuværende
pressemeddelelse af 19.
beskatningsregler. Skatteministeren har videre
april 2001 om
oplyst, at ved en ændring af den danske lovgivning
meddelelsen, jf. alm. del – som nævnt ovenfor, vil det ikke tjene noget formål
bilag 480 (2000-01).
for Kommissione at videreføre retssagen mod
Danmark.
Skatteministeriets notat
af 29. juni 2000 om
Kommissionens meddelelse af 19. april 2001 er på
traktatkrænkelsessagen
ECOFIN 7. maj 2001.
mod Danmark vedr.
pensionsbeskatning, jf.
alm. del – bilag 593
(1999-00)
II. Moms
Elektronisk handel
KOM(2000)349
Kommissionen foreslår
ændring af 6. momsdirektiv og
en forordning om
administrativt samarbejde på
området for indirekte skatter
(moms). Baggrunden er, at
Kommissionen ser behov for at
få fastlagt momsreglerne for
ydelser, der overføres ad
elektronisk vej – typisk via
Internettet. Der lægges op til,
at ydelserne, når de leveres til
forbrugere i EU af
leverandører i EU, skal
pålægges moms i det land,
hvor leverandøren er etabl
Leverandører etableret i 3. land
skal kun momsregistreres i ét
EU-land, og kun når det
samlede salg overstiger
100.000 EUR. Er kunden en
erhvervsvirksomhed hæfter
kunden for momsen. Salg til 3.
lande sker til 0-sats. Det
foreslås, at forordningen om
administrativt samarbejde på
momsområdet ændres, så
virksomheder kan få bekræftet
gyldigheden af momsnumre på
kunderne.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministerens svar af
26. februar 2001 på
Skatteudvalgets spørgsmål
117-121, jf. alm. del –
bilag 339 og 340 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens svar på
spm. 17-19, jf. alm. del –
bilag 114 og 137 (2000-
01).
Skatteministerens svar på
Europaudvalgets spm. 10,
jf. alm. del – bilag 160
(2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 19. juli 2000,
jf. alm. del – bilag 623
(1999-00).
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2000 forslag om
moms af elektronisk handel KOM(2000)349.
Overordnet er der enighed om afgrænsningen af
elektronisk handel, nærmere bestemt digitale
tjenesteydelser, om at salg af digitale tjenesteydelser ud
af EU skal være momsfritaget (og tilsvarende, at salg i
EU skal være momspligtigt) samt at digitale ydelser
(med undtagelse af "broadcasting" af TV og radio, hvor
der kan anvendes reduceret sats) skal beskattes med
normalsatsen.
Der er fortsat uenighed om, hvordan salg til private skal
behandles. Der arbejdes med at belyse forslag til mulige
løsninger.
Ved salg fra 3. lande til private i EU ser der ud til at
kunne opnås enighed om følgende: Sælger en
3.landsvirksomhed til private i flere EU-lande, skal
momsen tilfalde de lande, hvor forbruget finder sted, og
momsen beregnes med den sats, der gælder i det enkelte
forbrugsland. Det er fra dansk side vurderet som
værende tilfredsstillende.
Ved salg fra EU-virksomheder til private i andre EU-
lande går de gældende og foreslåede regler ud på, at
momsen skal beregnes i salgsvirksomhedens land og
ikke i forbrugslandet. Fra dansk side findes dette
uhensigtsmæssigt, og DK har foreslået, at momsen
afregnes i forbrugslandet. Det danske forslag har kun
fået begrænset støtte.
Der arbejdes p.t. videre med forslaget på
embedsmandsplan, herunder har ECOFIN bedt om
yderligere undersøgelser af spørgsmålet om salg til
privatkunder.
Forslaget indgår i det svenske formandsskabs
prioriteringer.
Forslaget er på ECOFIN 5. juni 2001 til politisk enighed.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, Skatteministeriets
grundnotat af 19. juli 2000, jf.
alm. del – bilag 623 (1999-00).
Udtaget til særlig
behandling af
udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0006.png
Harmonisering af
fradragsregler og
ændrede regler for
tilbagebetaling af moms,
der er betalt i andre EU-
lande
KOM (1998)377
Fradragsforslaget indebærer
bl.a., at moms af udgifter
vedrørende køretøjer skal
kunne fratrækkes fuldt ud, hvis
køretøjet anvendes
erhvervsmæssigt. Endvidere
foreslås delvis fradragsret på
50 pct. moms af
erhvervsmæssige udgifter til
hotel og restaurationsbesøg.
Med forslaget om
tilbagebetaling foreslås
bortfald af den forholdsvis
tunge procedure for
tilbagebetaling af
momsudgifter i EU-lande, hvor
virksomheden ikke er
momsregistreret. I stedet skal
disse momsudgaifter godtgøres
over virksomhedernes
momsregnskab i hjemlandet
med efterfølgende udligning
mellem medlemslandene.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM
(1998)377 om ændring af fradragsreglerne og af
tilbagebetalingsprocedureren for momsudgifter i andre
EU-lande, har været drøftet ved flere møder på
embedsmandsplan, men der er ikke umiddelbart udsigt
til enighed.
Ikke oplysninger herom.
Momsfradragsretten er baseret på 6. momsdirektiv og
betyder, at alle erhvervsmæssige udgifter i princippet
giver adgang til momsfradrag. Der er imidlertid ikke
Økonomiministeriets
enighed om, hvorvidt den generelle regel omfatter
oversigt over ECOFIN-
udgifter til personbiler og restaurationsbesøg m.v. I dag
sager, 1. halvår 2001, jf.
gælder derfor en såkaldt standstill-ordning, hvorefter
alm. del – bilag 235 (2000- momslandene kan fortsætte deres gældende praksis.
01).
Medlemslandene har svært ved at blive enig om
Kommissionens forslag til harmonisering a f afgifterne.
Skatteministerens svar på
Det skyldes bl.a., at en harmonisering efter
udvalgets spm. 134 og 135, Kommissionens forslag vil medføre store momsmæssige
jf. alm. del – bilag 436 og
provenutab for nogle lande, heriblandt Danmark (De
437 (2000-01).
danske regler på området er forholdsvis restriktive i
forhold til andre EU-lande). Regeringen har taget til
Skatteministeriets
efterretning, at der blandt høringsparterne i Danmark er
grundnotat af 31. august
bred tilslutning til harmoniseringen. Med henvisning til,
1998, jf. alm. del – bilag
at denne del af forslaget medfører et stort provenutab for
306 (1997-98, 2. saml.).
Danmark, som i givet fald sk al erstattes på anden måde,
anbefaler regeringen mindre vidtgående ændringer på
dette område.
De af Kommissionen foreslåede regler for
tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-lande
(f.eks. danske lastbilers køb af diesel i Tyskland), anses
af mange lande for meget administrativt tungt for både
myndigheder og virksomheder. Der arbejdes p.t. på at
udarbejde et alternativt forslag, som minimerer de
administrative byrder. Regeringen støtter det nuværende
arbejde med at finde en mere administrativ let løsning.
Forslaget var ikke som forventet på dagsordenen til
drøftelse på ECOFIN 12. marts 2001.
Harmonisering af krav til
momsfakturaer
KOM(2000)650
Forslaget indeholder nærmere
regler om forpligtelse til at
udstede momsfaktura, om
fakturaernes indhold, om
elektronisk fakturering og om
opbevaring af fakturaerne.
Kommissionen finder, at den
manglende harmonisering af
kravene til elektronisk
fakturering er en væsentlig
hindring for at anvende nye
faktureringsteknologier i større
omfang.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Kommissionen fremsatte i november 2000 forslag til
ændring af direktiv 77/388/EØF KOM(2000)650 med
henblik på forenkling og modernisering og
harmonisering af kravene til fakturering vedr.
merværdiafgift
Den danske regering er indstillet på at arbejde positivt
for dette forslag, idet den mener forslaget er til gavn for
erhvervslivet. Høringen af erhvervsorganisatiponer viser
der er bred tilslutning til forslaget, selv om der godt kan
være detaljer, der kan give problemer.
Ikke udtrykkeligt oplysninger
herom, men forskelle mellem
Kommissionens forslag og danske
regler omtalt i Skatteministeriets
grundnotat af 24. januar 2001, jf.
alm. del – bilag 278 (2000-01).
Skatteministeriets oversigtsnotat over høringssvarenes
indhold m.v. er omdelt på alm. del – bilag 428 (2000-
01). I notatet er oplyst, at der i høringssvarene er et
udbredt ønske om, at momsfri virksomheder ikke skal
Skatteministerens svar på
have pligt til at udstede momsfakturaer, og at der er gode
udvalgets spm. 146, jf. alm. udsigter til at dette ønske bliver imødekommet.
del – bilag 428 (2000-01). Endvidere er der ønske om, at de gældende danske krav
til hvilke oplysninger, der skal være på en momsfaktura,
Skatteministeriets
ikk des. Det er oplyst, at Kommissionen har udvist
grundnotat af 24. januar
åbenhed i forhold til, hvorvidt leveringsstedet altid skal
2001, jf. alm. del – bilag
oplyses. Også spørgsmålene om længden af en
278 (2000-01) (tillige
periodevis fakturering samt mulighederne for elektronisk
omdelt som alm. del –bilag afregning er omtalt. For så vidt angår spørgsmålet, om
317).
leveringsdatoen altid skal fremgå af momsfakturaen, har
regeringen ikke taget endelig stilling.
Skatteministeren har
givet tilsagn om at
orientere udvalget,
når EU-
forhandlingerne om
direktivforslaget er
længere fremme, jf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0007.png
alm. del –bilag 428
(2000-01).
Forslaget er på ECOFIN 5. juni 2001 til politisk enighed.
Momsudvalget
KOM(97)325
Forslaget indebærer, at visse
momsbestemmelser vil kunne
vedtages med kvalificeret
flertal efter en
komitéprocedure. I dag skal
momsregler vedtages med
enstemmighed af Rådet.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 3. oktober
1997, jf. alm. del – bilag 2
(1997-98, 1. saml.).
I 1997 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af
reglerne for momsudvalget KOM(97)325.
Forslaget har mødt modstand fra et flertal af
medlemslande, og har ikke været drøftet under seneste
formandsskaber.
Forventes ikke drøftet under det svenske formandskab.
Ikke oplysninger herom.
Meddelelse om strategi til
forbedring af
momssystemet i det indre
marked
KOM(2000)348
Kommissionen lægger op til, at
den forudsete overgang til det
endelige momssystem med
beskatning i oprindelseslandet
udskydes på ubestemt tid, men
anser det stadig som et
langsigtet mål. Den ny strategi
indeholder et
handlingsprogram i tre etaper.
I 1. etape (2000/01) skal
forslag, der ligger i Rådet
vedtages. I 2. etape (2000/01)
fremsætter Kommissionen nye
forslag, der skønnes at have
meget høj prioritet (bl.a.
e-handel og posttjenester). I 3.
etape (2001-) f oretages en
gennemgang af centrale emner
i det bestående regelsæt med
henblik på tilpasninger.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministerens svar af
26. februar 2001 på
Skatteudvalgets spørgsmål
119-121, jf. alm. del –
bilag 339 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 19. juli 2000,
jf. alm. del – bilag 624
(1999-00).
Kommissionens Meddelelse om ny strategi til forbedring
af momssystemet i det indre marked KOM(2000)348
blev præsenteret mundtligt på ECOFIN 8. maj 2000 med
bred tilslutning. Strategien indeholder et
handlingsprogram i tre etaper.
Meddelelsen forventes ikke drøftet under det svenske
formandskab.
Meddelelsen i sig selv har ikke
lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
19. juli 2000, jf. alm. del – bilag
624 (1999-00).
III. Punktafgifter
Rammedirektiv for
energibeskatning
KOM(97)30
Det gældende
mineraloliedirektiv omfatter
kun afgift på mineralolie,
hvorimod direktivforslaget
omfatter afgifter på alle former
for energiprodukter, d.v.s.
primært mineralolie, kul,
naturgas og elektricitet.
Endvidere foreslås gældende
obligatoriske afgiftsfritagelser
for skibs- og flytrafik lempet,
så det bliver muligt at beskatte
indenrigsfart samt på bilateral
plan også udenrigsfart.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministerens svar af
22. marts 2001 på spm.
147-148, jf. alm. del bilag
406 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om
rammedirektiv for energiafgifter KOM(97)30, som skal
træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv og
et forslag til direktiv om CO2-afgift.
Forslaget har været drøftet under flere formandsskaber,
senest på ECOFIN 29. november 1999 uden at der er
opnået enighed. Der arbejdes stadig på at finde en
kompromisløsning.
Uenigheden om direktivforslaget kan deles i 2 grupper:
1) de få lande, der principielt er imod energiafgifter,
herunder harmonisering. 2) en lang række lande med
forskellige mere tekniske indvendinger. En række lande
har indført eller er ved at indføre energiafgifter, og hvert
land vælger et system, der passer til landets
energiforsyning, erhvervsstruktur m.v. Det medfører, at
der er relativ stor forskel på de enkelte landes
afgiftssystemer, og ingen har lyst til at gennemføre større
ændringer i velfungerende systemer. Spørgsmålet om
valg af minimumssatser er særlig ømtåeligt, da det kan
føre til skatteforhøjelser i en lang række medlemslande
(dog næppe i Danmark).
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
14. april 1997, jf. alm. del – bilag
448 (1996-97) og aktuelt notat af
22. november 1999, jf. alm. del –
bilag 104 (1999-20).
Udvalgets spm 201-
203 til
skatteministeren, jf.
alm. del – bilag 473
(2000-01).
(Spørgsmålene
forventes besvaret
inden
Skatteudvalgsmødet
den 2. maj 2001.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0008.png
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
1999, jf. alm. del – bilag
104 (1999-00).
Skatteministeriets
grundnotat af 14. april
1997, jf. alm. del – bilag
448 (1996-97).
De løsningsforslag, der har været overvejet, er gået i
retning af en løsere ramme for energibeskatning med
lange overgangsordninger.
Det svenske formandskab har netop indledt en
møderække med henblik på at aflevere en statusrapport
på ECOFIN 5. juni 2001. Det svenske udspil er, at
landene nu alene skal koncentrere sig om at opnå
enighed om en struktur for energiafgifterne. Den
vanskelige situation om minimumssatserne udskydes til
senere
Regeringens holdning er, at der som udgangspunkt bør
opnås enighed om en fælles energibeskatning med
fastsatte fælles minimumssatser, som skal anvendes fra
direktivets ikrafttrædelse. Givet den politiske modstand
er det imidlertid mere realistisk at satse på en løsere
ramme i stil med det svenske udspil, hvorved kan sikres
en vis ensartethed i energibeskatningen. En fælles
struktur bør ikke medføre, at energiforbrug, der i dag
beskattes i Da nmark, efter en harmonisering skal
fritages for energiafgifter.
Endelig er der en stigende fokusering på mulighederne
for et styrket samarbejde mellem et flertal af
medlemslandene, hvis der ikke kan opnås enighed om et
fælles energibeskatningsdirektiv.
Skatteministeren har
oplyst, at det seneste
forhandlingsoplæg
udsendes til høring,
jf. alm. del – bilag
406 (2000-01).
Udvalget har
anmodet om at
modtage et
oversigtsnotat over
høringssvarenes
indhold efter endt
høring, jf. alm. del –
bilag 475 (2000-01).
Punktafgiftsstrukturen
og – satserne for
forarbejdet tobak
KOM (2001)133
Kommissionens forslag
KOM (2001)133 af 14.
marts 2001 til Rådets
direktiv om ændring af
direktiv 92/79/EØF,
direktiv 92/80/EØF og
direktiv 95/59/EF for så
vidt angår
punktafgiftsstrukturen og
–satserne for forarbejdet
tobak er udarbejdet på
grundlag af
Kommissionens rapport
af 14. marts 2001 herom
til Rådet og Europa-
Parlamentet.
Forslaget søger at gøre op
med de store
prisforskelle, der er på
tobak i EU-landene, ved
en indbyrdes tilnærmelse
af afgifterne på cigaretter
og andre former for
forarbejdet tobak.
.
IV. Bil- og vejafgifter
Kommissionens rapport og
direktivforslag omdelt på
alm. del – bilag 402 (2000-
01).
Ikke oplysninger herom.
Efter forslaget skal medlemsstaterne senest den 1. januar
2002 sætte de nødvendige love m.v. i kraft.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0009.png
Afgiftsfritagelse i
forbindelse med flytning
og midlertidig indførsel
KOM(1998)30.
Direktivforslaget omhandler
vægt- og registreringsafgift, og
skal erstatte to direktiver fra
Skatteministeriets
1983. Forslaget indebærer en
statusnotat af 18. januar
udvidelse af gældende
2001, jf. alm. del – bilag
afgiftsfritagelsesregler.
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 23. april
1998, jf. alm. del – bilag
118 (1997-98, 2. saml.).
Mange medlemslande – herunder Danmark – ser
problemer med forslaget, som alene har været til kort
præsentation i foråret 1998.
Kommissionen har meddelt, at den sidst i 2001 vil
fremlægge en meddelelse om bilbeskatningen i EU, som
muligvis vil nævne nogle af de samme punkter som er
omhandlet i forslaget.
Forslaget forventes ikke taget op af det svenske
formandskab.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
23. april 1998, jf. alm. del – bilag
118 (1997-98, 2. saml.).
V. Gensidig bistand og
bekæmpelse af svig
Gensidig bistand ved
inddrivelse af fordringer
KOM(1998)364 / KOM(199)
183
Forslaget indebærer, at
anvendelsesområdet for
direktivet om inddrivelse af
visse landbrugsafgifter, told,
moms og punktafgifter udvides
til at omfatte direkte skatter og
bøder. Herudover en
opstramning af
procedureregler med henblik
på lettelse og effektivisering af
inddrivelse af fordringer i
andre EU-lande.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
møde 19. januar 2001, jf.
alm. del –bilag 308 (2000-
01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 11. januar 2001, jf.
alm. del – bilag 233 (2000-
01).
Skatteministeriets
grundnotat af 23. oktober
1998, jf. alm. del – bilag 76
(1998-99).
Kommissionen fremsatte i 1999 et ændringsforslag
KOM(1999)183 til direktivforslaget KOM(1998)364.
Et franske kompromisforslag var på ECOFIN 19. januar
2001. Rådet nåede til enighed om teksten til et direktiv.
Rådet vil vedtage direktivet, efter at Europa-Parlamentet
har afgivet udtalelse om retsgrundlaget.
Ændringen af direktivet skal være gennemført i de
enkelte medlemslande med virkning fra 1. januar 2002.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets aktuelle notat af
11. januar 2001, jf. alm. del –
bilag 233 (2000-01).
Gruppen på højt plan
vedrørende skattesvig
ECOFIN støttede den 25. maj
1999 et spansk forslag om
nedsættelse af en
Rådsarbejdsgruppe, der på
områderne direkte og indirekte
skatter skulle påvise og
undersøge svage punkter i
lovgivning, i mekanismerne
for administrativt samarbejde
og Fællesskabets
kontrolsystemer, og foreslå
hensigtsmæssige
foranstaltninger.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Ikke oplysninger herom.
Arbejdsgruppens mandat blev fastlagt i september 1999.
Arbejdsgruppen har udarbejdet en rapport, hvori er
påpeget en række svagheder i forhold til det
svigbekæmpende arbejde på områderne for moms og
direkte skatter. Endvidere er indeholdt anbefalinger om,
hvordan de beskrevne problemer kan mindskes i
fremtiden.
Rapporten blev behandlet af ECOFIN 5. juni 2000.
ECOFIN var tilfreds med rapporten og støttede
anbefalingerne heri. Rådet opfordrede Kommissionen til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0010.png
at følge rapportens henstillinger og fremlægge konkrete
forslag.
Der vil blive udarbejdet en fælles status for de områder
Kommissionen henholdsvis medlemslandene er
ansvarlige for. Statusen vil blive forelagt ECOFIN.
VI. Indre Marked
(Told- 1. søjle)
Prækursorer
KOM(1998)22 og KOM(1999)
202
Formålet med
ændringsforslagene er at
etablere en særlig
overvågningsordning for visse
stoffer, der anvendes til ulovlig Skatteministeriets
fremstilling af syntetisk
statusnotat af 18. januar
narkotika.
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 24. marts
1998, jf. alm. del – bilag 75
(1997-98, 2. samling).
Kommissionens forslag til ændring af forordningen og
ændrede forslag til ændring af direktivet om ulovlig
anvendelse af visse stoffer til fremstilling af narkotika og
psykotrope stoffer (prækursorer), jf. KOM(1998)22 og
KOM(1999)202, drøftes fortsat på embedsmandsniveau.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. marts 1998, jf. alm. del – bilag
75 (1997-98, 2. samling).
EUR-1-varecertifikat
m.v.
KOM(2000)536
Kommissionen har den 21.
januar 2001 fremsat vedlagte
forslag til Rådets forordning
om fremgangsmåder til
forenkling af udstedelse af
EUR-1-varecertifikatet,
udfærdigelse af
fakturaerklæringer og EUR-2-
dokumenter samt udstedelsen
af visse godkendte
eksporttilladelser i henhold til
bestemmelserne om
præferencehandelsordningerne
mellem Det Europæiske
Fællesskab og visse lande
KOM(2000)536.
Ikke oplysninger herom.
Kommissionens forslag
omdelt på alm. del – bilag
439 (2000-01)
Grundnotat varslet, men endnu ikke modtaget.
Toldunionsstrategi
KOM(2001)51
Meddelelsen bygger på
en tidligere redegørelse
vedr. toldvæsenet forud
for indførelsen af
enhedsmarkedet KOM
(90)572. Meddelelsen ser
på hvilken strategi, der
bør lægges til grund for
toldarbejdet i toldunionen
for at tage højde for de
store ændringer, som kan
ventes i fremtiden eller
som allerede er i gang,
bl.a. EU’s udvidelse,
bedrageribekæmpelsen
elektronisk afregning
m.v.
Meddelelsen skal danne
udgangspunkt for en
nærmere undersøgelse af
de nævnte problemer, og
af hvordan der kan
opstilles retningslinjer
for, hvordan disse
udfordringer skal tages
op.
Kommissionen fremlagde sin meddelelse på rådsmødet
(Indre Marked) den 12. marts 2001.
Kommissionens
meddelelse er omdelt på
alm. del – bilag 410 (2000-
01).
Rådet (Indre Marked) forventes at vende tilbage til
emnet i juni 2001.
Ikke oplysninger herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0011.png
VII. Retlige og indre
anliggende (Told – 3.
søjle)
EU-Konventionen om
gensidig bistand og
samarbejde mellem
toldmyndigheder (Napoli
II)
Især på grund af bortfaldet af
kontrollen ved de indre
grænser blev Napoli I
konventionen ændret. Napoli
II-konventionen blev
underskrevet i december 1999.
Formålet med konventionerne
er især at styrke EU-
toldmyndig-hedernes
samarbejde på de områder, der
ikke er omfattet af
Fællesskabets kompetence,
f.eks. bekæmpelse af
narkotika, våben og
børnepornografi.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Frankrig, Grækenland og Sverige er p.t. de eneste lande,
der har ratificeret Napoli II konventionen.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser (jf. L 39).
Regeringen har den
4. oktober 2000
fremsat forslag til lov
om Danmarks
tiltrædelse af Napoli
II konventionen (L
39). Forslaget
behandles p.t. i
Skatteudvalget.
Forventede tidspunkter for ECOFIN Rådsmøder i 1. halvår 2001 (svenske formandskab) og forudgående møder i
Europaudvalget og samråd med økonomiministeren og skatteministeren i Skatteudvalget.
Europaudvalgsmøde
Økonomiministeren og skatteministeren i
samråd i Skatteudvalget
Onsdag den 2. maj 2001
Onsdag den 30. maj 2001
Evt. onsdag den 13. juni 2001
Onsdag den 2. maj 2001 kl. 14.45
Fredag den 1. juni 2001 kl. 11.00
Evt. Fredag den 15. juni 2001 kl. 10.00
Mandag den 7. maj 2001
Mandag den 5. juni 2001
Evt. møde tirsdag den 19. juni 2001
Rådsmøde (ECOFIN
Forventede tidspunkter for ECOFIN Rådsmøder i 2. halvår 2001 (belgiske formandskab*) og forudgående møder i
Europaudvalget og samråd med økonomiministeren og skatteministeren i Skatteudvalget.
Europaudvalgsmøde
Økonomiministeren og skatteministeren i
samråd i Skatteudvalget
Fredag den 6. juli 2001
Der forventes ikke indkaldt til samråd
Onsdag den 10. oktober 2001
Onsdag den 31. oktober 2001
Onsdag den 28. november 2001
Fredag den 12. oktober 2001
Fredag den 2. november 2001
Fredag den 30. november 2001
Tirsdag den 16. oktober 2001
Tirsdag den 6. november 2001
Tirsdag den 4. december 2001
Tirsdag den 10. juli 2001
Rådsmøde (ECOFIN)
*) Det halvårlige samråd med økonomiministeren og skatteministeren i forbindelse med skiftet til belgisk formandskab forventes afholdt onsdag den 5. september 2001, jf. alm. del –
bilag 522 og 523 (2000-01). Samme dag er ministrene indkaldt i samråd om en orientering om regeringens prioriteringer på det fiskale område under det danske formandskab i 2.
halvår 2002, jf. alm. del – bilag 524 (2000-01).
Oversigt over foreløbige dagsordenspunkter på kommende ECOFIN-rådsmøder, som har relevans for Skatteudvalgets
sagsområde
Tidspunkt for Rådsmøde (ECOFIN)
Mandag den 7. maj 2001
Mandag den 5. juni 2001
Forventede dagsordenspunkter vedrørende Skatteudvalgets
sagsområde
Kommissionens meddelelse om pensioner KOM(2001)214
Elektronisk handel KOM(2000)349 – politisk enighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463420_0012.png
Evt. harmonisering af krav til momsfakturaer KOM(2000)650 –
politisk enighed.
Energibeskatning KOM(97)30 – orienteringsdebat (statusrapport fra
formandsskabet).
Evt. Tirsdag den 19. juni 2001