Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1178
Offentligt
1463393_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1178)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
9. maj 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens strategi for tjenester i det indre marked, KOM (2000) 888 endelig.
Kommissionens strategi for tjenester i
det indre marked
KOM (2000) 888 endelig
Resumé
Formålet med meddelelsen er at fjerne
hindringer for handel med tjenesteydelser i det
indre marked. Meddelelsen berører ikke dansk
lovgivning.
Baggrund og indhold
2. marts 2001
EM 0342
1.
Sag 2001-224/14035-1
/EFS-SPE
Kommissionens meddelelse om en
strategi for tjenester i det indre marked til
Europa-Parlamentet og Rådet blev
fremsat den 29. december 2000.
Retsgrundlaget for meddelelsen er artikel
47, 49, 55, 95 og 157.
Formålet med meddelelsen er at fjerne
hindringer for handel med tjenesteydelser.
Målsætningen er, at det bliver lige så nemt at
levere ydelser på tværs af de nationale grænser i
EU, som det i øjeblikket er at levere ydelser
inden for en enkelt medlemsstat.
Kommissionen
anfører,
at
informationssamfundet
har
tilført
servicesektoren ny dynamik. Ny teknologi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463393_0002.png
åbner en række muligheder for innovation og
udvikling af nye servicekoncepter samt
leveringsformer.
Samtidig
reduceres
omkostningerne til transmission og søgning af
information, ligesom det behov, mange
servicevirksomheder tidligere havde for fysisk
nærhed i forhold til kunden, ændrer sig med
den nye teknologi. Kommissionen finder, at
udviklingen rummer et betydeligt potentiale for
vækst og beskæftigelse i Europa. For borgerne
betyder udviklingen adgang til bedre og
billigere ydelser.
Erfaringen viser dog efter Kommissionens
opfattelse, at potentialet sjældent udnyttes, idet
servicekoncepter kun i ringe grad eksporteres.
Årsagen er eksistensen af forskellige regler,
krav og procedurer i medlemsstaterne, der
forhindrer, at virksomhederne kan udnytte
deres servicekoncept i hele EU. Resultatet er
højere priser og ydelser af dårligere kvalitet.
Kommissionen har identificeret hindringer i
seks faser: Etablering af virksomhed,
anvendelse
af
input,
markedsføring,
distribution, salg og eftersalgsservice. For alle seks faser gælder, at medlemsstaterne ofte har forskellige regler, som forhindrer
en effektiv konkurrence. Med henblik på at gøre det indre marked til et naturligt hjemmemarked for servicevirksomhederne
har Kommissionen opstillet en totrinsstrategi for fjernelse af hindringerne.
For år 2001 indeholder strategien en opfordring fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om at fremskynde
vedtagelsen af de lovgivningsforslag, som har konsekvenser for serviceaktiviteterne i det indre marked (bl.a. offentlige
indkøbskontrakter, fjernsalg af finansielle tjenesteydelser, rammelovgivning på teleområdet, posttjenester, ophavsret,
regnskabsstrategi og momsordninger for tjenester der leveres elektronisk).
Desuden påregner Kommissionen i år 2001 at iværksætte fire aktioner:
1. Nye initiativer til fjernelse af hindringer vedr. markedsføring, anerkendelse af kvalifikationer, finansielle tjenester og
e-handel samt varemærkeforfalskning og piratkopiering
2. Udarbejdelse af rapport, hvor de enkelte direktiver gennemgås for at opnå den fulde virkning af disse for det indre
marked for tjenester. Der lægges særlig vægt på direktiverne om informationsprocedurer, ophavsrettigheder og retslig
beskyttelse af databaser
3. Iværksættelse af ledsageforanstaltninger (statistik, benchmarking, innovation og uddannelse)
4. Systematisk undersøgelse af hindringer for handel med tjenesteydelser i det indre marked (afdækning af specifikke
problemområder)
For år 2002 rummer strategien tre aktioner som opfølgning på den systematiske undersøgelse:
1. Etablering af en liste over hindringer, som kan fjernes ved anvendelse af principperne i traktaten
2. Iværksættelse af en pakke af ikke-lovgivningmæssige foranstaltninger. Aktionen sigter mod at fjerne ikke-
lovgivningsmæssige hindringer via alternative instrumenter såsom oplysningskampagner
3. Iværksættelse af harmoniseringsforanstaltninger til fjernelse af hindringer af horisontal art, herunder gensidig
anerkendelse og harmonisering af krav, der påvirker flere sektorer. Supplerende harmoniseringsforanstaltninger vil evt.
blive taget i anvendelse på områder med betydelige sundheds- og forbrugerhensyn.
1. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har sammen med Rådet fået forelagt meddelelsen, men har endnu ikke forholdt sig til den.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463393_0003.png
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ingen bemærkninger i relation til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Meddelelsen berører ikke dansk lovgivning.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i specialudvalget for tekniske handels-hindringer for industrivarer. Der er modtaget
høringssvar fra DSB, DI, DHS, Danmarks Rederiforening samt Forbrugerrådet. Samtlige organisationer kan tiltræde
Kommissionens strategi.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Eftersom en fjernelse af yderligere hindringer for handel med tjenesteydelser vil kunne tilføre servicesektoren
betydelig dynamik og dermed understøtte sektorens vækstpotentiale, må det forventes, at meddelelsen vil have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget beskæftigelse. For forbrugerne betyder fjernelse af
hindringer for handel med tjenesteydelser adgang til bedre og billigere yd elser.