Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1180
Offentligt
1463391_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1180)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
9. maj 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets supplerende grundnotat
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indberetning af hændelser inden for civil
luftfart, KOM(2000) 847 endelig udg.
Trafikministeriet
Notat
Dato
: 8. maj 2001
Tm0197
Supplerende grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
indberetning af hændelser inden for civil luftfart, KOM(2000) 847 endelig udg.
Idet der henvises til det fremsendte grundnotat af 19. februar 2001 vedrørende ovennævnte forslag, skal
følgende meddeles om de indkomne høringssvar.
Forslaget er sendt i høring hos de relevante virksomheder og organisationer:
AOPA Danmark, Cimber Air A/S, Dansk Flyvelederforening, Danske Pilotorganisationers Samråd,
Erhvervenes Transportudvalg, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, SAS Danmark A/S, Muk Air, Premiair
A/S, SAS Afd. AX, Star Air A/S, Sterling European, Sun Air of Scandinavia A/S, Maersk Air A/S, Billund
Lufthavn, Dansam og Københavns Lufthavne A/S.
Premiair A/S har oplyst, at forslaget kan støttes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463391_0002.png
Dansk Flyvelederforening er overordnet af den opfattelse, at direktivforslaget er velfunderet og et udtryk for
den retning, som lovgivningen bør tage, hvis man ønsker at medvirke til en fastholdelse og forbedring af
luftfartens generelt gode sikkerhed.
Foreningen har endvidere nogle tekniske bemærkninger til ændring af luftfartsloven.
Foreningen er endvidere af den opfattelse, at de, der indberetter, bør have samme adgang til oplysninger i
databasen som myndighederne i medlemslandene, og ikke kun til udvalgte oplysninger.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning bemærker, at det er en betydelig kreds af personer, der er omfattet af
indberetningspligten, og man sætter spørgsmålstegn ved, om der vil være en positiv indstilling til at indberette
for alle kategorier. Det foreslås, at Havarikommissionen for Civil Luftfart udpeges som den nationale
myndighed, der forestår indsamlingen og opbevaringen af oplysninger.
Danske Pilotorganisationers Samråd (DPS) er af den opfattelse, at man i stedet for at indsamle og analysere
oplysninger burde satse på bedre uddannelse af piloterne, idet man "ikke forebygger ulykker med statistik men
med uddannelse." Det foreslås, at der i relation til indsamling og opbevaring af oplysninger nedsættes et
kontrollerende udvalg bestående af myndigheder, operatører og besætningsforeninger.
Herudover har DPS nogle forslag til tekniske ændringer i direktivforslaget.
SAS kan generelt tilslutte sig direktivforslaget, hvis sigte er en højnelse af luftfartssikkerheden ved at skabe den
nødvendige retslige ramme til at indsamle og udbrede oplysninger om luftfartshændelser i EU.
SAS bemærker, at frigivelse af udvalgte oplysninger til "andre interesserede parter" åbner op for en meget bred
fortolkning af, hvem oplysningerne kan udleveres til.
Endelig har SAS nogle tekniske bemærkninger til enkelte af de foreslåede artikler.