Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1187
Offentligt
1463384_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1187)
industriministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
9. maj 2001
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 10. maj 2001 – dagsordenspunkt rådsmøde (industri-
og energiministre – industri-delen) den 14.-15. maj 2001 – vedlægges Erhvervsministeriets reviderede aktuelle
notat vedrørende dagsordenspunkt 5 for rådsmødet.
Skibsbygning
Situationen inden for verdens
skibsbygningsindustri. (Kom. dok.
(2001) 219 endelig)
Kommissionens undersøgelse af
klagesag mod Korea (dok.
endnu ikke
dok.
modtaget)
Kommissionens strategi over for
Koreas unfair konkurrence (dok.
endnu
dok.
ikke modtaget)
Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge fjerde
rapport om situationen inden for verdens
værftsindustri. Rapporten er vedtaget den 2.
maj 2001 og bekræfter den tendens, der
fremgik af de første tre rapporter, nemlig at
Korea fortsat tager tabsgivende ordrer og i
øvrigt har styrket markedspositionen
yderligere til skade for europæisk
værftsindustri.
På det seneste rådsmøde (Industri) den 5.
december 2000 fastholdt Rådet og
Kommissionen, at driftsstøtten på 9 % til
9. maj 2001
Sag 2001-2092-11
/EFS/SSI
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463384_0002.png
skibsbygning ophørte for alle EU-lande med
udgangen af år 2000.
Rådet anmodede i et sæt konklusioner
Kommissionen om til det kommende
rådsmøde at rapportere om, hvorvidt den vil
foreslå Rådet, at der indgives en klage til
WTO over Korea. Det skal ske, når
Kommissionen har gennemført sin egen
undersøgelse af den påståede unfair
konkurrence, og hvis undersøgelsen har
dokumenteret den koreanske subsidiering af
skibsbygningsindustrien.
Herudover noterede Rådet sig i december
2000, at Kommissionen, såfremt der ikke
opnås en tilfredsstillende aftale med Korea
om fair priskonkurrence, vil foreslå
midlertidige passende foranstaltninger, der
skal modvirke Koreas illoyale praksis.
Kommissionen har den 8. maj 2001 afsluttet
sin undersøgelse af klagesagen mod Korea og
besluttede at anbefale, at EU anlægger sag
for WTO mod Korea for unfair
priskonkurrence.
Kommissionens
undersøgelser bekræfter, at den statsejede/kontrollerede koreanske Export-Import Bank (KEXIM-bank) bl.a. har ydet
væsentlig støtte i form af eksportkreditter, gældseftergivelse og konvertering af gæld til aktier fra staten eller statsejede
finansierin gsinstitutter. Støtten har haft skadelig virkning på de europæiske værfter, og derfor vil Kommissionen
samtidig med anlæg af klagesagen foreslå midlertidige modforanstaltninger. Forslaget vil blive begrænset til visse
skibstyper – container og kemikalieskibe med mulighed for udvidelse til flere skibstyper, såfremt der viser sig direkte
konkurrence til koreanske værfter. Det vil i særlige tilfælde - og efter godkendelse af medlemsstaten mmissionen - blive
tilladt at give støtte på op til 14 %. Ellers vil der kunne ydes 6 % støtte, hvis der ved et åbent bud eller en lignende
procedure kan påvises direkte konkurrence med koreanske værfter.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde i forbindelse med rådsmøde (Industri) den 9. november 1999, 18. maj 2000 og 5. december
2000 første, anden og tredje rapport om situationen inden for verdens skibsbygningsindustri. Rådet har delt
Kommissionens bekymring over situationen og vedtaget konklusioner, der opfordrede Kommissionen til at fortsætte
presset over for Korea.
4. rapport om situationen inden for skibsbygningsindustrien bekræfter den tendens, som de tre tidligere rapporter viste, at
Korea tager tabsgivende ordrer og i øvrigt har styrket sin markedsposition yderligere til skade for europæisk
værftsindustri.
På trods af øget efterspørgsel på 56 % i forhold til 1999 påvirkes europæiske værftsindustri stadig af Koreas unfair
priskonkurrence. Korea har nu stabiliseret sin position som verdens førende skibsbygningsnation med en markedsandel
på 35 % af verdensmarkedet.
Den europæiske værftsindustri har i 2000 fastholdt sin markedsposition, hvilket Kommissionen til en vis grad tilskriver,
at de europæiske værfter har sikret sig fyldte ordrebøger inden driftsstøtten på 9 % ophørte med udgangen af år 2000.
Kun inden for krydstogtskibe, som et begrænset antal værfter bygger, har Europa forbedret sin markedsandel. Halvdelen
af Europas produktion ligger inden for dette segment. Hvis krydstog tskibe undtages, har EU en markedsandel på 10 %
på det globale marked, hvilket er den laveste nogensinde.
Kommissionen har i sin 4. rapport undersøgt yderligere 7 kontrakter. Prisudviklingen i kontrakterne viste i tredje rapport
en svag stigende tendens. Dette har nu vist sig ikke at være stabilt eller holdbart. Fortsat ingen kontrakter er solgt med
fortjeneste, og Kommissionen vurderer, at der ikke kan drages konklusioner i retning af stigende priser. Tværtimod
sælges der fortsat med tab på op til gennemsnitligt 14 %.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463384_0003.png
For at tage højde for det ikke uventede sammenbrud i forhandlingerne med Korea i efteråret 2000 indhentede EU’s
skibsbygningsindustri oplysninger og dokumentation, som kunne danne baggrund for en klagesag fra EU inden for
WTO. Industrien indgav den 24. oktober 2000 sit materiale til Kommissionen, og Kommissionen har siden undersøgt
alle faktuelle og retlige aspekter, og anbefaler i sin undersøgelse den 8. maj 2001, at EU senest den 30 juni 2001 anlæg
agesag for WTO mod Korea for unfair priskonkurrence.
Kommissionens undersøgelser bekræfter, at den statsejede/kontrollerede koreanske Export-Import Bank (KEXIM-bank)
bl.a. har ydet væsentlig støtte i form af eksportkreditter, gældseftergivelse og konvertering af gæld til aktier fra staten
eller statsejede finansieringsinstitutter. Støtten har haft skadelig virkning på de europæiske værfter, og derfor vil
Kommissionen samtidig med anlæg af klagesagen foreslå midlerti dige modforanstaltninger.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt konkrete forslag til modforanstaltninger, men forventes at præsentere strategien
for den fremtidige støtte for Rådet som følger:
• Genindførelse af støtte vil være afhængig af indgivelse af WTO-klage mod Korea, skal træde i kraft samtidig med
WTO-klagen senest den 30 juni 2001 og udløber, når klagen er afgjort om maksimalt 2 år.
• Støtten begrænses til container- og kemikalie- produkttankere, hvor det er påvist, at EU’s værfter er påvirket af
Koreas unfair handelspraksis.
• Der vil blive mulighed for at lade andre skibstyper få samme støtte, såfremt der er klare beviser for skadevoldende
konkurrence.
• Støttemuligheden vil blive 6 % driftsstøtte med mulighed for 14% i særlige tilfælde.
• For at undgå ulige konkurrencevilkår inden for EU foreslås en indre markedsklausul, hvorefter medlemsstaterne
skal notificere til Kommissionen, hvis der ydes støtte over 6%, og Kommissionen skal godkende den. Ved
notifikationen skal medlemsstaten bevise, at støtten er nødvendig for at vinde kontrakten, ligesom der skal være
tale om konkurrence fra Korea.
1. Europa Parlamentets udtalelse
Parlamentet har ikke udtalt sig til 4. rapport eller forholdt sig til Kommissionens beslutninger vedrørende
klagesagen eller modforanstaltninger.
1. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke i tidligere rapporter forholdt sig til nærheds- og proportionalitetsprincippet og gør det heller ikke
i 4. rapport.
4. Gældende dansk ret
4. rapport forventes ikke at berøre dansk ret, men såfremt der fremlægges forslag om ny støtte til
skibsbygningsindustrien, og Danmark vælger at implementere en ny støtteordning, skal der vedtages en ny lov og
tilvejebringes et bevillingsmæssigt grundlag.
5. Høring
4. rapport, Kommissionens beslutning om anbefaling af anlæg af klagesag og forslag til strategi er drøftet med
Skibsværftsforeningen, CO-Industri og Danmarks Rederiforening den 9. maj 2001.
Organisationerne tager 4. rapport til efterretning, og støtter anlæg af klagesag, men forbeholder sin endelige stillingtagen
til modforanstaltninger indtil konkrete forslag er fremlagt.
Umiddelbart finder organisationerne dog, at en støttemulighed på op til 14 % vil at skabe konkurrenceforvridning internt
i EU, såfremt EU-landene ikke gennemfører støttemuligheden på samme niveau. Industrien finder det afgørende, at der
sikres ensartede konkurrencevilkår internt i EU. Organisationerne er tvivlende over for, om støtten har en motiverende
effekt på Korea.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463384_0004.png
Den 4. rapport vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Et sagsanlæg inden for WTO mod Korea har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Såfremt EU beslutter at genindføre ny støtte i form af driftsstøtten, og Danmark vil sikre danske værfter driftsstøtte på
linie med værfter i det øvrige EU, vil det have statsfinansielle konsekvenser afhængig af støtteniveauet og den
administrative kompleksitet i forslaget.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
4. rapport og sagsanlæg vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser, ny støtte kan have effekt på
konkurrencesituationen i forhold til Korea og kan få betydning for arbejdspladser på danske værfter og hos
underleverandørerne til disse.
8. Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens 1. rapport har været nævnt til orientering for Folketingets Europaudvalg den 5. november 1999. 2.
rapport den 12. maj 2000 til forhandlingsoplæg. 3. rapport den 1. december 2000 til forhandlingsoplæg.