Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1464512_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 12)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
4. oktober 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 13. oktober 2000 - dagsordenspunkt rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 17. oktober 2000 - vedlægges Indenrigsministeriets notat over det punkt, der forventes optaget på
dagsordenen for rådsmødet.
INDENRIGSMINISTERIET
Dato: 2. oktober 2000
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.: 2000/7360-245
INM0088
Samlet aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 17. oktober
2000
Indholdsfortegnelse
DAGSORDENSPUNKT 12: UDKAST TIL RåDSAFGøRELSE OM BERIGTIGELSE AF SCHENGEN-REGLERNE INDEHOLDT I
SCHENGEN-EKSEKUTIVKOMITéENS AFGøRELSE SCH/COM-EX (94) 15 REV. 2
1. INDLEDNING 2
2. INDHOLD 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464512_0002.png
3. NæRHEDSPRINCIPPET 3
4. LOVGIVNINGSMæSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER 3
5. TIDLIGERE FORELæGGELSER FOR FOLKETINGETS RETS- OG EUROPAUDVALG 3
Dagsordenspunkt 12: Udkast til rådsafgørelse om berigtigelse af Schengen-reglerne
indeholdt i Schengen-Eksekutivkomitéens afgørelse SCH/Com-ex (94) 15 rev.
Nyt notat.
1. Indledning
Schengen-Eksekutivkomitéen har den 21. november 1994 truffet afgørelse om at indføre en edb-procedure for høring i
forbindelse med udstedelse af visum af de centrale myndigheder, der er omhandlet i artikel 17, stk. 2, i Schengen-
konventionen.
Afgørelsen blev defineret som en del af Schengen-reglerne i bilag A til Rådets afgørelse 1999/235/EF af 20. maj 1999 om
definition af Schengen-reglerne med henblik på i overensstemmelse med de relevante bestemmelser i traktaten om oprettelse
af Det Europæiske Fællesskab og traktaten om Den Europæiske Union at fastsætte retsgrundlaget for de bestemmelser og
afgørelser, der udgør Schengen-reglerne.
I afgørelsen fra 1994 fastsættes, at edb-proceduren for høring af de centrale myndigheder skal ske i henhold til de principper,
der er angivet i et bilag til afgørelsen.
Dette bilag blevet justeret af den relevante arbejdsgruppe under Eksektivkomitéen den 31. marts 1999. Ved en fejltagelse blev
afgørelsen fra 1994 ikke bilagt det reviderede dokument forud for integreringen af Schengen-reglerne i Den Europæiske
Union.
Udkast til rådsafgørelsen lægger op til en berigtigelse af denne fejl.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 17. oktober 2000 forventes udkastet til rådsafgørelse
vedtaget.
2. Indhold
Udkast til rådsafgørelsen er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 1, andet afsnit, første punktum, i protokollen om integration
af Schengen-reglerne i Den Europæiske Union (i det følgende benævnt "Schengen-protokollen"). Efter denne bestemmelse
skal Rådet med enstemmighed blandt de medlemsstater, der tillige er Schengen-lande, umiddelbart efter Amstedam-traktatens
ikrafttræden træffe alle nød vendige foranstaltninger med henblik på at gennemføre Schengen-protokollens artikel 2.
Det lægges til grund, at der heri også er hjemmel til at berigtige en fejl som omhandlet.
Forslaget til rådsafgørelsen lægger op til, at der i afgørelsen fra 1994 skal indsættes en henvisning til det ændrede dokument
fra 1999 i stedet for henvisningen til bilaget fra 1993.
Bilaget fra 1999 indeholder detaljerede praktiske og tekniske oplysninger om de principper, som de kompetente konsulære
myndigheder skal overholde i forbindelse med udstedelse af visum, når de kommunikerer indbyrdes under anvendelse af den
edb-procedure, der blev indført med ovennævnte afgørelse fra 21. november 1994.
3. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464512_0003.png
Der er tale om berigtigelse af Schengen-reglerne indeholdt i en afgørelse truffet af Schengen Eksekutivkomitéen, hvilket ikke
kan foretages af medlemsstaternes nationale myndigheder. Forslaget findes derfor at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen skønnes hverken at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Tidligere forelæggelser for Folketingets Rets- og Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg.