Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1204
Offentligt
1463368_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1204)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 810 (Løbenr. 19726)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Retslige og indre anliggender den 15. marts 2001
Dette rådsmøde 2337 (6757/01 presse 98) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 9. marts 2001. Dansk delegationsleder: Justitsminister Frank Jensen
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
MIDLERTIDIG BESKYTTELSE: Noterede sig situationsrapporten fra formandskabet om et forslag til direktiv om
minimumsstandarder for midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetilstrømning af fordrevne personer, der har behov for
international beskyttelse, og om foranstaltninger, der skal fremme en ligelig fordeling mellem medlemsstaterne af
indsatsen med hensyn til at modtage disse personer og bære følgerne heraf. Sagen vil blive taget op igen på samlingen i
maj
*
BEHANDLING AF VISUMANSØGNINGER; GRÆNSEKONTROL OG GRÆNSEOVERVÅGNING -
DETAILBESTEMMELSER OG KONKRETE PROCEDURER: Noterede sig, at den enstemmighed, der kræves for at
vedtage Rådets forordninger herom ikke var til stede
*
FORBEREDELSE AF DET UFORMELLE MØDE MED KANDIDATLANDENE: Havde en kort drøftelse for at
forberede dette
*
CIVIL KRISESTYRING: Rådet drøftede civil krisestyring med deltagelse af generalsekretæren/den højtstående
repræsentant Javier Solana som led i forberedelserne af politikapacitetsbidragskonferencen den 10. maj 2001
*
NARKOTIKABEKÆMPELSE GENNEM RETSHÅNDHÆVELSE - OFFENTLIG DEBAT: Rådets debat kastede lys
over den nuværende alvorlige narkotikasituation i Europa og gjorde det klart, at selv om der allerede gøres meget, skal
narkotikabekæmpelsen intensiveres og gøres mere effektiv
*
KRIMINALITETSFOREBYGGELSE - EN EU-POLITIK FOR KRIMINALITETSFOREBYGGELSE: Rådet nåede til
enighed om en EU-politik for kriminalitetsforebyggelse og elementerne heri
*
MILJØKRIMINALITET: Rådet nåede til foreløbig enighed om målene for og i princippet substansen i udkastet til
rammeafgørelse om strafferetlig beskyttelse af miljøet
*
BEKÆMPELSE AF INTERNETKRIMINALITET: Rådet noterede sig en meddelelse fra Kommissionen om
Internetkriminalitet og der vil blive en opfølgning heraf på samlingen i maj
*
EVENTUELT
- Opfølgning af samlingen i Økofin/RIA-Rådet i oktober om økonomisk kriminalitet: Den italienske
delegation kom med et kort indlæg om behovet for at øge EU's koordinering og bidrag i de relevante
internationale organisationer, der beskæftiger sig hermed
*
MØDE I DET BLANDEDE UDVALG PÅ MINISTERPLAN
Ulovlig indvandring via det vestlige Balkan: Det blandede udvalg noterede sig det igangværende arbejde og alle
delegationernes store bekymring herover
*
Udkast til Rådets rammeafgørelse om styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på bekæmpelse af hjælp til
ulovlig indrejse og ulovligt ophold: Havde en indgående drøftelse heraf og det blev besluttet, at arbejdet hermed skal
fortsætte med henblik på at nå til politisk enighed på RIA-Rådets samling i maj
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0002.png
Udkast til Rådets direktiv om definition af hjælp til ulovlig indrejse og rejse samt ulovligt ophold: Havde en indgående
drøftelse heraf og det blev besluttet, at arbejdet hermed skal fortsætte med henblik på at nå til politisk enighed på RIA-
Rådets samling i maj
*
Oplysninger om anvendelsen af Schengen-reglerne i de nordiske lande fra den 25. marts: Udtrykte tilfredshed med den
effektive gennemførelse af Schengen-reglerne i de nordiske lande
*
Ulovlig indrejse ad søvejen: Nederlandene kom med et indlæg om udlændinges ulovlige indrejse med skib
*
Eventuelt
- Forbindelserne med Schweiz: Blev orienteret om nogle sonderende kontakter på teknisk plan mellem
Kommissionen og Schweiz om landets anmodning om at måtte deltage i Schengen-aftalen og Dublin-
konventionen
*
MØDE MED KANDIDATLANDENE:
I tilknytning til Rådets samling holdt ministrene et uformelt møde med RIA-
ministrene fra kandidatlandene med henblik på at styrke det praktiske samarbejde mellem de to parter forud for
tiltrædelsen, navnlig om bekæmpelse af organiseret kriminalitet - specielt menneske- og narkotikasmugling - og asyl og
ulovlig indvandring
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER OG CIVILBESKYTTELSE
• Visa for tredjelande: Vedtog en forordning om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i
besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette
krav
*
• Ofres stilling i forbindelse med straffesager
(FO)
: Vedtog en rammeafgørelse om ofres stilling i forbindelse med
straffesager på grundlag af et initiativ fra den portugisiske repræsentation
*
• Databeskyttelsesrapporter - forhandlinger med Europol: Norge, Island, Polen og Ungarn: Besluttede at der ikke er
noget til hinder for, at Europols direktør kan indlede forhandlinger med ovenstående lande
*
• Vederlæg og tillæg til Europols ansatte - vedtægten for Europols personale: Vedtog to afgørelser herom
*
• Beretning om forvaltningen af C.SIS for 1999: De medlemsstater, der var berørt af C.SIS-mødet i Rådet, godkendte
beretningen om forvaltningen vedrørende gennemførelsen af C.SIS' anlægs- og driftsbudget for 1999
*
• Den stat, der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning - aftale med Island og Norge: Vedtog afgørelse om
indgåelse af en aftale herom
*
• GHB og ketamin (nye syntetiske narkotika) - Rådets konklusioner: Se teksten
*
• Farvekoder på motorkøretøjers registreringsattester - Rådets konklusioner: Se teksten
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. retslige og indre anliggender behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående RIA-ministerrådsmøde den 30. november 2000:
Rådsmøde sundhed d. 14. december 2000 (alm. del – bilag 704)
-
Midlertidig retlig samarbejdsenhed: Vedtog en afgørelse om oprettelse af en midlertidig retlig samarbejdsenhed
- Det Europæiske Politiakademi (EPC): Vedtog afgørelsen om oprettelse af Det Europæiske Politiakademi
-
De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet: Rådet vedtog den
8. december 2000 afgørelsen om undertegnelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne heraf
- Forordning om "Eurodac": Rådet vedtog den 11. december 2000 forordningen om oprettelse af "Eurodac" til
sammenligning af asylansøgeres og visse andre udlændinges fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af
Dublin-konventionen
Rådsmøde telekommunikation d. 22. december 2000 (alm. del – bilag 806)
- Foreløbig landerapport om visse kandidatlande: Noterede sig de foreløbige landerapporter om hhv. Bulgarien, Letland,
Litauen og Slovakiet
- Bekæmpelse af narkotikamisbrug: Vedtog følgende konklusioner om netbaseret registrering af informationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0003.png
vedrørende de nyeste tendenser og mønstre inden for narkotikamisbrug og blandingsmisbrug og dertil knyttede risici
- Gennemførelse af CIS (toldinformationssystemet): Noterede sig en rapport fra det midlertidige udvalg om
gennemførelsen af CIS-systemet
- Det Europæiske Politiakademi (EPC): Vedtog formelt afgørelsen om oprettelse af Det Europæiske Politiakademi (EPC)
- Bruxelles I- forordningen - retternes kompetence og anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og
handelsretlige område: Vedtog formelt forordning herom
- Fælles toldaktioner for 2001: Gav sin tilslutning til et program for fælles toldaktioner for 2001
Rådsmøde økofin d. 19. januar 2001 (alm. del – bilag 737)
- Aftale med Norge og Island om visse asylprocedurer*: Vedtog en afgørelse om undertegnelse af en aftale herom
Rådsmøde økofin d. 12. februar 2001 (alm. del – bilag 799)
- Tilskyndelses- og udvekslingsprogrammet for aktørerne inden for retsvæsenet for så vidt angår det civilretlige område -
Grotius-programmet (civilret): Vedtog en rådsforordning om videreførelse i 2001 heraf
Rådsmøde almindelige anliggender d. 26. februar 2001 (alm. del – bilag 895)
- Gennemførelse af Schengen-reglerne i de nordiske lande: Tog rapporten fra det svenske formandskab til efterretning;
rapporten bekræfter, at Schengen-reglerne vil blive fuldstændig gennemført i de nordiske lande fra den 25. marts 2001
- Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug - arbejdsprogram 2001-2003: Vedtog en
udtalelse om EONN's arbejdsprogram for tidsrummet 2001-2003
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
• Europols årsrapport for 2000 (jf. EUU-dagsorden pk. 10)
• Foreløbig landerapport om Malta (jf. EUU-dagsorden pk. 18)
• Rådets forordning om visse gennemførelsesbestemmelser til forordning 2725/2000/EF om oprettelse af Eurodac
(FO)
(jf. EUU-dagsorden pk. 23)
Bruxelles, den 16. maj 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Brussels (15-03-2001) - Press: 98 - Nr: 6757/01
6757/01 (Presse 98)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2337. samling i Rådet
- RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE -
den 15.-16. marts 2001 i Bruxelles
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0004.png
Formand:
Thomas BODSTRÖM
Kongeriget Sveriges justitsminister
Maj-Inger KLINGVALL
Kongeriget Sveriges minister,
Udenrigsministeriet, med ansvar for
internationalt udviklingssamarbejde, migration
og indvandring
I.
II. INDHOLD
DELTAGERE
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
MIDLERTIDIG BESKYTTELSE
*
BEHANDLING AF VISUMANSØGNINGER; GRÆNSEKONTROL OG GRÆNSEOVERVÅGNING -
DETAILBESTEMMELSER OG KONKRETE PROCEDURER
*
FORBEREDELSE AF DET UFORMELLE MØDE MED KANDIDATLANDENE
*
CIVIL KRISESTYRING
*
NARKOTIKABEKÆMPELSE GENNEM RETSHÅNDHÆVELSE - OFFENTLIG DEBAT
*
KRIMINALITETSFOREBYGGELSE - EN EU-POLITIK FOR KRIMINALITETSFOREBYGGELSE
*
MILJØKRIMINALITET
*
BEKÆMPELSE AF INTERNETKRIMINALITET
*
EVENTUELT
- Opfølgning af samlingen i Økofin/RIA-Rådet i oktober om økonomisk kriminalitet
*
MØDE I DET BLANDEDE UDVALG PÅ MINISTERPLAN
Ulovlig indvandring via det vestlige Balkan
*
Udkast til Rådets rammeafgørelse om styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på bekæmpelse af hjælp til
ulovlig indrejse og ulovligt ophold
*
Udkast til Rådets direktiv om definition af hjælp til ulovlig indrejse og rejse samt ulovligt ophold
*
Oplysninger om anvendelsen af Schengen-reglerne i de nordiske lande fra den 25. marts
*
Ulovlig indrejse ad søvejen
*
Eventuelt
- Forbindelserne med Schweiz
*
MØDE MED KANDIDATLANDENE
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0005.png
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER OG CIVILBESKYTTELSE
Visa for tredjelande
*
Ofres stilling i forbindelse med straffesager
*
Databeskyttelsesrapporter - forhandlinger med Europol: Norge, Island, Polen og Ungarn
*
Vederlæg og tillæg til Europols ansatte - vedtægten for Europols personale
*
Beretning om forvaltningen af C.SIS for 1999
*
Den stat, der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning - aftale med Island og Norge
*
GHB og ketamin (nye syntetiske narkotika) - Rådets konklusioner
*
Farvekoder på motorkøretøjers registreringsattester - Rådets konklusioner
*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 84 15, 02/285 64 23 eller 02/285 63 19.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien
:
Marc VERWILGHEN
Antoine DUQUESNE
Danmark
:
Frank JENSEN
Tyskland
:
Herta DÄUBLER-GMELIN
Otto SCHILY
Grækenland
:
Michalis STATHOPOULOS
Michalis CHRISOCHOÏDIS
Spanien
:
Mariano RAJOY BREY
Frankrig
:
Marylise LEBRANCHU
Christian PAUL
Irland
:
Denis O'LEARY
Italien
:
Franco CORLEONE
Massimo BRUTTI
Luxembourg
:
Nicolas SCHMIT
Nederlandene
:
Benk KORTHALS
Klaas DE VRIES
Østrig
:
Dieter BÖHMDORFER
Ernst STRASSER
Portugal
:
António COSTA
Nuno S. TEIXEIRA
Finland
:
Johannes KOSKINEN
Ville ITÄLÄ
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Minister for offentlig orden
Første viceministerpræsident og indenrigsminister
Seglbevarer, justitsminister
Statssekretær under indenrigsministeren
Fast repræsentant
Statssekretær for justitsspørgsmål
Statssekretær for indenrigsspørgsmål
Fast repræsentant
Justitsminister
Indenrigsminister og minister for forbindelserne inden for
kongeriget
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0006.png
Sverige
:
Thomas BODSTRÖM
Maj-Inger KLINGVALL
Det Forenede Kongerige
:
Jack STRAW
Barbara ROCHE
Justitsminister
Minister, Udenrigsministeriet, med ansvar for internationalt
udviklingssamarbejde, migration og indvandring
Indenrigsminister
Viceminister, Indenrigsministeriet
***
Kommissionen
:
António VITORINO
Medlem
***
Deltagere i Det Blandede Udvalg
:
Island
:
Solveig PETURSDOTTIR
Norge
:
Øystein MÆLAND
Justitsminister
Statssekretær i Justitsministeriet
***
Deltagere fra de central- og østeuropæiske lande, Cypern, Malta og Tyrkiet, der er ansøgerlande (mødet den 16.
marts)
:
Bulgarien
:
Teodossii SIMEONOV
Emanouil YORDANOV
Cypern
:
Nicos KOSHIS
Christodoulos CHRISTODOULOU
Den Tjekkiske Republik
:
Stanislav GROSS
Estland
:
Tarmo LOODUS
Ungarn
:
Sándor PINTÉR
Letland
:
Solvita HERBACCVICA
Mareks SEGLIN{{VTS}}
Litauen
:
Gintautas BARTKUS
Vytautas MARKEVICIUS
Malta
:
Austin GATT
Tonio BORG
Polen
:
Janusz NIEDZIELA
Piotr STACHANCZYK
Rumænien
:
Rodica STANOIU
Ioan RUS
Den Slovakiske Republik
:
Jàn ČARNOGURSKÝ
Ladislav PITTNER
Slovenien
:
Ivo BIZJAK
Rado BOHINC
Tyrkiet
:
Seref UNAL
Saim {{RI}} OTUR
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Statssekretær i Justitsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær i Indenrigsministeriet
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær i Justitsministeriet
Statssekretær i Indenrigsministeriet
MIDLERTIDIG BESKYTTELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0007.png
Rådet noterede sig situationsrapporten fra formandskabet om et forslag til direktiv om minimumsstandarder for
midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetilstrømning af fordrevne personer, der har behov for international beskyttelse,
og om foranstaltninger, der skal fremme en ligelig fordeling mellem medlemsstaterne af indsatsen med hensyn til at
modtage disse personer og bære følgerne heraf.
Rådet pålagde Coreper at arbejde aktivt videre med dette forslag, således at Rådet kan nå til enighed på samlingen i maj.
BEHANDLING AF VISUMANSØGNINGER; GRÆNSEKONTROL OG GRÆNSEOVERVÅGNING -
DETAILBESTEMMELSER OG KONKRETE PROCEDURER
Rådet noterede sig, at den enstemmighed, der kræves for at vedtage Rådets forordninger om at forbeholde Rådet
gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og konkrete procedurer i forbindelse med behandling
af visumansøgninger og med grænsekontrol og grænseovervågning, ikke var til stede.
Rådet pålagde Coreper straks at fortsætte behandlingen af det udestående spørgsmål, som en delegation har rejst
vedrørende Rådets mulighed for at forbeholde sig retten til at udøve gennemførelsesbeføjelser i en overgangsperiode på
fem år, jf. EF-traktatens artikel 202, således at Rådet kan vedtage forordningerne snarest muligt og i hvert fald inden den
25. marts 2001, hvor Schengen-reglerne skal gennemfø res fuldstændigt i de nordiske lande.
FORBEREDELSE AF DET UFORMELLE MØDE MED KANDIDATLANDENE
Ministrene havde en kort drøftelse for at forberede det uformelle møde den 16. marts med RIA-ministrene fra
kandidatlandene.
CIVIL KRISESTYRING
Rådet drøftede civil krisestyring med deltagelse af generalsekretæren/den højtstående repræsentant Javier Solana som led
i forberedelserne af politikapacitetsbidragskonferencen den 10. maj 2001.
NARKOTIKABEKÆMPELSE GENNEM RETSHÅNDHÆVELSE - OFFENTLIG DEBAT
Rådet holdt en offentlig debat, der via tv blev sendt til pressen og offentligheden, om narkotikabekæmpelse gennem
retshåndhævelse.
Rådets debat kastede lys over den nuværende alvorlige narkotikasituation i Europa og gjorde det klart, at selv om der
allerede gøres meget, skal narkotikabekæmpelsen intensiveres og gøres mere effektiv, særlig med henblik på at
fremskynde gennemførelsen af Tammerfors-konklusionerne og EU's narkotikahandlingsplan (2000-2004).
Debatten fokuserede på tre hovedemner, nemlig lovgivning, retshåndhævelse og EU's indsats over for kandidatlandene.
Rådet understregede, bl.a. på grundlag af et dokument fra Det Forenede Kongeriges delegation, at udarbejdelse af en
definition af minimumsstraffe for narkotikahandel, en hurtig ratificering af EU-konventionen om gensidig retshjælp og
en målrettet, samordnet optræden over for kandidatlandene har højeste prioritet. Rådet udtrykte ti lfredshed med, at
Kommissionen i april 2001 vil fremsætte forslag om ovennævnte minimumsstraffe, og støttede kraftigt Kommissionens
indsats i kandidatlandene, navnlig som led i Phare-programmet. Fra starten har det været klart tilkendegivet, at
retshåndhævelse er en del af en omfattende strategi, hvori efterspørgselsreduktion spiller en vigtig rolle.
KRIMINALITETSFOREBYGGELSE - EN EU-POLITIK FOR KRIMINALITETSFOREBYGGELSE
Rådet nåede til enighed om en EU-politik for kriminalitetsforebyggelse og elementerne heri, herunder foreløbig enighed
- indtil Europa-Parlamentets udtalelse er gennemgået - om det europæiske kriminalpræventive net, som skal være
drivkraften i EU-politikken for kriminalitetsforebyggelse, og bekræftede en foreløbig enighed om substansen i
Kommissionens forslag til Rådets beslutning om indførelse af et tilskyndelses-, udvekslings- , uddannelses- og
samarbejdsprogram inden for forebyggelse af kriminalitet (Hippokrates).
EU-politikken for kriminalitetsforebyggelse består af følgende elementer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0008.png
– det europæiske kriminalpræventive net,
– et forslag fra Kommissionen til et finansieringsprogram, Hippokrates( 1), og et forum om organiseret kriminalitet,
– en kommende rapport fra Europol og Kommissionen om organiseret kriminalitet og forebyggelse,
– konklusioner fra en konference om forebyggelse, der fandt sted i februar 2001 i Sundsvall.
MILJØKRIMINALITET
Rådet nåede til foreløbig enighed om målene for og i princippet substansen i udkastet til rammeafgørelse om strafferetlig
beskyttelse af miljøet og pålagde Rådets relevante arbejdsgrupper at overveje, om det er nødvendigt at udbygge
rammeafgørelsen på baggrund af Kommissionens forslag til et direktiv om strafferetlig beskyttelse af miljøet.
Rådet nåede til enighed om senere at høre Europa-Parlamentet igen på grundlag af den enighed, der opnås i Rådet.
Ministrene gjorde Rådet opmærksom på, at drøftelserne i Rådet om det rette valg af retsgrundlag med henblik på at nå de
ønskede mål (instrument under søjle 3 eller søjle 1 kombineret med søjle 3) endnu ikke er afsluttet.
Formålet med udkastet til rammeafgørelse er at etablere et regelsæt om strafferetlige sanktioner for miljøovertrædelser.
BEKÆMPELSE AF INTERNETKRIMINALITET
Rådet noterede sig en meddelelse fra Kommissionen om Internetkriminalitet med titlen "Et sikrere informationssamfund:
Højnelse af sikkerheden i informationsinfrastrukturerne og bekæmpelse af computerrelateret kriminalitet" og besluttede,
at prioriteterne i meddelelsen, nemlig behovet for et EU-instrument til at sikre, at medlemsstaterne råder over effektive
sanktioner til at bekæmpe børnepornografi på Internettet, indbyrdes tilnærmelse af den mate rielle strafferet inden for
hightechkriminalitet og oprettelse af særlige politienheder til bekæmpelse af computerkriminalitet på nationalt plan i de
lande, hvor de ikke allerede findes, er de områder, der især skal arbejdes videre med henblik på en opfølgningsdrøftelse
på samlingen i RIA-Rådet i maj.
Under Kommissionens præsentation af ovennævnte meddelelse, der indeholder politiske forslag og løfter om
lovgivningsforslag på dette område, underrettede medlem af Kommissionen Antonio VITORINO om resultatet af den
høring om Internetkriminalitet, der fandt sted i Bruxelles den 17. marts, og gjorde rede for planerne om et europæisk
forum om Internetkriminalitet, der skal sættes i gang under det belgiske formandskab. Ved høringen var det det cen tral
spørgsmål om opbevaring af trafikdata, der dominerede drøftelserne.
EVENTUELT
Opfølgning af samlingen i Økofin/RIA-Rådet i oktober om økonomisk kriminalitet
Den italienske delegation kom med et kort indlæg om behovet for at øge EU's koordinering og bidrag i de relevante
internationale organisationer, der beskæftiger sig med bekæmpelse af økonomisk kriminalitet, og der blev anmodet om,
at formandskabet får mandat til at indlede forhandlinger med henblik på at indgå aftaler med visse tredjelande i
overensstemmelse med Økofin/RIA-Rådets konklusioner fra samlingen i oktober om økonomis k kriminalitet.
**
*
MØDE I DET BLANDEDE UDVALG PÅ MINISTERPLAN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0009.png
Ulovlig indvandring via det vestlige Balkan
Det blandede udvalg noterede sig det igangværende arbejde og alle delegationernes store bekymring over ulovlig
indvandring via det vestlige Balkan.
Udvalget havde en kort drøftelse, hvorunder delegationerne og Kommissionen støttede de forskellige bilaterale og
multilaterale initiativer, der er taget for at dæmme op for tilstrømningen af ulovlige indvandrere til EU via Balkan-ruten,
og understregede behovet for større EU-koordinering på dette område, især ved udvikling af en fælles strategi, der
bygger på forebyggelse, bl.a. for at yde bistand til myndighederne i regionens lande.
Formandskabet vil aflægge rapport til udvalget på næste samling efter en trojkamission til Beograd og Sarajevo den
27.-28. marts 2001, hvor der skal holdes bilaterale møder med Forbundsrepublikken Jugoslaviens og Bosnien-
Hercegovinas regeringer og et multilateralt møde med de relevante ministre fra Albanien, Kroatien, FYROM,
Forbundsrepublikken Jugoslavien og Bosnien-Hercegovina som led i opfølgningen af Zagreb-topmødet i november
2000.
Balkan-ruten, der længe har været brugt til narkotikasmugling gennem og til Europa, anvendes nu også til
menneskesmugling og -handel. Balkan-ruten bruges i vid udstrækning til at bringe statsborgere fra Kina, Iran, Irak,
Afghanistan og Sri Lanka ind i medlemsstaterne, og disse lande er alle blandt de ti oprindelseslande, hvorfra der kommer
flest asylansøgere til EU.
Udkast til Rådets rammeafgørelse om styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på bekæmpelse af
hjælp til ulovlig indrejse og ulovligt ophold
• Udkast til Rådets direktiv om definition af hjælp til ulovlig indrejse og rejse samt ulovligt ophold
• Udvalget havde en indgående drøftelse om de tre udestående nøglespørgsmål vedrørende et udkast til Rådets
rammeafgørelse om styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på bekæmpelse af hjælp til ulovlig indrejse
og ulovligt ophold og et udkast til Rådets direktiv om definition af hjælp til ulovlig indrejse og rejse samt ulovligt
ophold. Det blev besluttet, at arbejdet med de to udkast til instrumenter skal fortsætte med henblik på at nå til
politisk enighed på RIA-Rådets samling i maj.
Der blev opnået enighed om spørgsmålet om, at hjælp til ulovlig indrejse og ulovligt ophold som defineret i direktivet
skal medføre udlevering. To spørgsmål er dog stadig udestående, nemlig medtagelse af en humanitær bestemmelse og
denne bestemmelses nøjagtige omfang og den laveste maksimumsstraf, der skal gælde under skærpende
omstændigheder. Med hensyn til det sidste punkt konkluderede formandskabet, at visse kompromisfor slag, der er
fremsat (en laveste maksimumsstraf på seks år og en erklæring fra de medlemsstater, der agter at anvende en
maksimumsstraf på ti år), skal behandles nærmere.
Oplysninger om anvendelsen af Schengen-reglerne i de nordiske lande fra den 25. marts
• Udvalget udtrykte tilfredshed med den effektive gennemførelse af Schengen-reglerne i de nordiske lande på
baggrund af, at Rådet (almindelige anliggender) den 26. februar bekræftede, at den 25. marts 2001 er datoen for
afskaffelsen af grænsekontrollen mellem disse lande og resten af Schengen-området.
Formandskabet roste de fem nordiske lande for deres store arbejde i de seneste år med at tilpasse sig til Schengen-
reglerne. Resultaterne af disse anstrengelser er blevet godkendt af de besøgende ekspertudvalg.
Ulovlig indrejse ad søvejen
Nederlandene kom med et indlæg om udlændinges ulovlige indrejse med skib. I denne forbindelse blev delegationerne
bedt om at overveje, hvilken type foranstaltninger der er nødvendige for at begrænse forsøgene på at bringe udlændinge
ind i medlemsstaterne på denne måde, og hvilke aftaler og foranstaltninger der kan indføres i europæisk sammenhæng i
tilfælde, hvor et fartøj bringer eller truer med at bringe et s tort antal ulovlige indvandrere ind i en medlemsstat.
Eventuelt:
= Forbindelserne med Schweiz
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0010.png
Udvalget blev orienteret om nogle sonderende kontakter på teknisk plan mellem Kommissionen og Schweiz om landets
anmodning om at måtte deltage i Schengen-aftalen og Dublin-konventionen.
**
*
MØDE MED KANDIDATLANDENE
I tilknytning til Rådets samling holdt ministrene et uformelt møde med RIA-ministrene fra kandidatlandene med henblik
på at styrke det praktiske samarbejde mellem de to parter forud for tiltrædelsen, navnlig om bekæmpelse af organiseret
kriminalitet - specielt menneske- og narkotikasmugling - og asyl og ulovlig indvandring.
Ministrenes drøftelser fokuserede især på den faktiske gennemførelse af den RIA-lovgivning, der er vedtaget i henhold
til gældende EU-ret på dette område, og arbejdet med at bevidstgøre de relevante tjenester og myndigheder i
kandidatlandene om de konkrete følger af RIA-relaterede spørgsmål.
Begge parter konkluderede, at der er behov for at intensivere samarbejdet ved hjælp af udveksling af ekspertise,
uddannelse og finansiel bistand for at øge bekæmpelsen af organiseret kriminalitet, asylmisbrug og ulovlig indvandring.
Med hensyn til kandidatlandenes ydre grænser var der enighed om, at potentielle sikkerhedsspørgsmål bør løses ved en
samordnet indsats.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER OG CIVILBESKYTTELSE
Visa for tredjelande
Rådet vedtog en forordning om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af
visum ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav.( 2) ( 3)
Efter at der blev opnået politisk enighed den 1. december 2000, hørte Rådet Europa-Parlamentet igen på grund af de
væsentlige ændringer, der er foretaget i Kommissionens forslag under Rådets arbejde, og accepterede nogle af de
ændringer, som Europa-Parlamentet foreslår i sin udtalelse af 1. marts 2001.
Forordningen træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Rådet vender tilbage til forordningen i nær fremtid på grundlag af den rapport og de henstillinger, som Kommissionen
skal fremlægge i henhold til artikel 8 (vedrørende Rumænien).
Ofres stilling i forbindelse med straffesager
Rådet vedtog en rammeafgørelse om ofres stilling i forbindelse med straffesager på grundlag af et initiativ fra den
portugisiske repræsentation.
Rammeafgørelsen indeholder navnlig følgende bestemmelser:
– Medlemsstaterne bør foretage en indbyrdes tilnærmelse af deres love og administrative bestemmelser i det
omfang, der er nødvendigt for at sikre ofre for forbrydelser et højt beskyttelsesniveau, uanset i hvilken
medlemsstat ofrene befinder sig.
– Det er vigtigt at overveje spørgsmålet om ofres behov og løse det globalt og på samordnet vis, så man
undgår delløsninger eller inkonsekvente løsninger, der kan medføre en sekundær viktimisering. Denne
rammeafgørelse behandler derfor ikke blot spørgsmålet om at beskytte ofres interesser under den egentlige
straffesag. Den omhandler også visse foranstaltninger, der tager sigte på at bistå ofre ash;r eller efter
straffesagen, med henblik på at afbøde virkningerne af forbrydelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0011.png
– Foranstaltningerne med henblik på at bistå ofre for forbrydelser, herunder navnlig bestemmelserne om
erstatning og mægling, berører dog ikke ordninger i forbindelse med en civil retssag.
– Det er nødvendigt at foretage en indbyrdes tilnærmelse af regler og praksis for så vidt angår ofres stilling
og deres vigtigste rettigheder, særlig retten til at blive behandlet med respekt for deres værdighed, retten til
at give og modtage oplysninger, retten til at forstå og blive forstået, retten til at blive beskyttet på processens
forskellige stadier samt retten til, at der tages hensyn til ulempen ved at have bopæl i en anden s d den, hvor
forbrydelsen er begået.
Databeskyttelsesrapporter - forhandlinger med Europol: Norge, Island, Polen og Ungarn
Rådet besluttede på grundlag af landerapporter fra Europols Styrelsesråd, at der ikke er noget til hinder for, at Europols
direktør kan indlede forhandlinger med
– Norge
– Island
– Polen
– Ungarn,
der fører til en aftale med hvert af disse lande, der omfatter videregivelse af personoplysninger fra Europol til disse.
Vederlæg og tillæg til Europols ansatte - vedtægten for Europols personale
Rådet vedtog to afgørelser om hhv.
– tilpasning af vederlag og tillæg til Europols ansatte
– ændring af vedtægten for Europols personale (på den svenske delegations initiativ).
Beretning om forvaltningen af C.SIS for 1999
De medlemsstater, der var berørt af C.SIS-mødet i Rådet, godkendte beretningen om forvaltningen vedrørende
gennemførelsen af C.SIS' anlægs- og driftsbudget for 1999.
Den stat, der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning - aftale med Island og Norge
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Island og
Kongeriget Norge om kriterier og mekanismer for fastsættelse af, hvilken stat der er ansvarlig for behandlingen af en
asylansøgning indgivet i en medlemsstat eller i Island eller Norge.
Denne aftale gengiver stort set de rettigheder og forpligtelser, der er indeholdt i hhv. Dublin-konventionen (kriterier og
mekanismer for fastsættelse af, hvilken stat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning) og Eurodac-
forordningen (sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af Dublin-konventionen). Aftalen
hænger sammen med Schengen-aftalens ikrafttræden i de nordiske lande pr. 25. marts 2001.
GHB og ketamin (nye syntetiske narkotika) - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
- om
GHB:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0012.png
"Rådet
– anbefaler under hensyn til konklusionerne i rapporten fra Kommissionen til Rådet om GHB i henhold til
den fælles aktion vedrørende nye former for syntetisk narkotika (97/396/JAI), at der i 2001 gennemføres
aktiv overvågning af GHB;
– opfordrer EONN og Europol til inden for rammerne af deres respektive arbejdsprogrammer og i
samarbejde med medlemsstaterne at følge alle nye supplerende oplysninger vedrørende forbrug, ulovlig
handel og problemer i forbindelse med folkesundheden og navnlig at indsamle oplysninger om
- kliniske virkninger (dødsfald, tilfælde af overdosis, hospitalsindlæggelser) i forbindelse med GHB
samt datakilder og undersøgelsesmetoder;
- forekomst af og mønster i den ikke-medicinske brug og brugernes adfærd;
- beslaglæggelse og andre oplysninger om de anvendte produkttyper (pulver, tabletter, væske osv.);
- den organiserede kriminalitets rolle i produktionen og den ulovlige anvendelse af og handel med
GHB;
- brug af Internettet til markedsføring af GHB til ikke-medicinske formål;
– opfordrer medlemsstaterne til at sende EONN relevante lovtekster og oplysninger om andre tilknyttede
kontrolforanstaltninger for at blive i stand til at vurdere de forskellige eksisterende kontrolsystemers
virkninger samt oplysninger om det reelle omfang af terapeutisk anvendelse af GHB;
– opfordrer Kommissionen til at underrette Rådet om, hvor langt man er nået i forhandlingerne med den
kemiske industri vedrørende mulige mekanismer med henblik på at begrænse den ulovlige anvendelse af
GHB og dets prækursorer og om, hvilke oplysninger der er modtaget fra lægemiddelindustrien;
– opfordrer medlemsstaterne til at udveksle oplysninger om forebyggende foranstaltninger og
foranstaltninger til nedsættelse af risikoen i forbindelse med ikke-medicinsk brug af GHB, herunder
passende information for GHB-brugere;
– opfordrer EONN og Europol til at forelægge en situationsrapport for Rådet, helst inden 31. december
2001;
– opfordrer Kommissionen til at tage hensyn til resultatet af risikovurderingen af GHB i forbindelse med
evalueringen af effektiviteten af den fælles aktion vedrørende nye former for syntetisk narkotika i henhold
til punkt 2.2.5 i EU's narkotikahandlingsplan (2000-2004)."
- om
ketamin:
"Under hensyntagen til konklusionerne i rapporten fra Kommissionen til Rådet om ketamin i henhold til den fælles
aktion vedrørende nye former for syntetisk narkotika (97/396/JAI) vil Rådet
- tilskynde EONN og Europol til inden for rammerne af deres respektive arbejdsprogrammer og i
samarbejde med medlemsstaterne at fortsætte overvågningen at fremstillingen, handelen, forbrugsmønstrene
og de sundhedsmæssige konsekvenser i forbindelse med ketamin, herunder navnlig tendenserne for så vidt
angår brugen som rusmiddel;
- foreslå, at man drøfter mulighederne for en forbedring af kontrollen med ulovlig anvendelse med den
kemiske industri og lægemiddelindustrien under hensyn til vigtigheden af den fortsatte tilgang af ketamin til
medicinsk og veterinær brug;
- opfordre medlemsstaterne til at fremsætte forslag om forskning i ketamins virkninger under femte
rammeprogram for forskning og udvikling;
- anmode Kommissionen om at tage hensyn til resultatet af risikovurderingen af ketamin under evalueringen
af effektiviteten af den fælles aktion i henhold til EU's narkotikahandlingsplan 2000-2004, navnlig punkt
2.2.5."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463368_0013.png
Farvekoder på motorkøretøjers registreringsattester - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union
understreger betydningen af bedre at bekæmpe udviklingen i den organiserede kriminalitet og bedre at beskytte både
offentlige og private interesser i forbindelse med politimæssige og/eller strafferetlige undersøgelser,
finder, at det er vigtigt at lette den kontrol, der især tager sigte på at bekæmpe svig og ulovlig handel med stjålne
køretøjer samt identifikationen af et køretøj (mærke, type, model) og dets ejer i forbindelse med politimæssige og/eller
strafferetlige undersøgelser, der iværksættes som følge af, at der er fundet et stykke lak på gerningsstedet (dødelig ulykke
eller alvorlige personskader omfattende fl ugtbilist eller tyveri, hvor et køretøj er blevet brugt som rambuk), finder, at der
derfor er en reel praktisk interesse i at angive farven og den tilsvarende alfanumeriske kode på registreringsattesten for
motorkøretøjer, der er registreret i en af Den Europæiske Unions medlemsstater,
henviser til det arbejde, som Det Europæiske Net af Retsmedicinske/Kriminaltekniske Institutter (ENFSI) har udført på
dette område,
erkender, at hvis der skal tilføjes en farvekode på en registreringsattest for et nyt motorkøretøj, må dette element findes
på køretøjets overensstemmelsesattest, som bilproducenten udleverer ved den første ibrugtagning,
noterer sig, at det allerede ifølge Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumenter for
motorkøretøjer er muligt at angive køretøjets farve, men at det kun drejer sig om en valgmulighed, som medlemsstaterne
selv afgør, om de vil anvende,
opfordrer Europa-Kommissionen til at undersøge muligheden for at fremsætte et forslag til ændring af direktiv
1999/37/EF med henblik på at tilføje en obligatorisk angivelse af et adjektiv og en alfanumerisk kode, der giver
oplysninger om køretøjets farve, på registreringsattesten for motorkøretøjer, der er registreret i en af Den Europæiske
Unions medlemsstater, under hensyntagen til retningslinjerne i bilaget."
Fodnoter:
( 1) Navnet er valgt, fordi Hippokrates troede på, at forebyggelse er bedre end helbredelse.
( 2) Efter anmodning fra den belgiske delegation blev følgende erklæring om Bulgarien optaget i Rådets protokol:
"Belgien noterer sig Kommissionens rapport om Bulgarien, hvori det konstateres, at Bulgarien har gjort en betydelig
indsats i de senere år og har forpligtet sig til at fortsætte arbejdet både vedrørende visumordningen og mere generelt som
led i forberedelsen af tiltrædelsen af Den Europæiske Union."
( 3) Den spanske delegation undlod at stemme, fordi Colombia er opført på listen over lande med visumpligt.