Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1257
Offentligt
1463315_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1257)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. maj 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Miljø- og Energiministeriets notat samt
grundnotat vedr. forslag til Kommissionens forordning (EF) nr. .../2001 om gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed.
Der forventes afstemning om forslaget den 31. maj 2001 ved komitéprocedure (IIIa).
SKOV- OG NATURstyrelsen
18. maj 2001
Vildtforvaltningskontoret/mfm J.nr. SN 2001-8843/27-0003
MEM 353 MST
NOTAT til EUROPAUDVALGET
Forslag til Kommissionens forordning (EF) nr. .../2001 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed.
Der forventes afstemning om forslaget den 31. maj 2001 ved komitéprocedure (IIIa).
Forslaget er en revision af Kommissionens forordning (EF) Nr. 939/97 af 26. maj 1997 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved
kontrol af handelen hermed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463315_0002.png
De væsentligste ændringer vedrører definitionerne omkring personlige effekter og bohave samt, om
certifikater skal være ejer- eller individspecifikke. Derudover er der strammet op på nogle af de
artikler, som siden forordningens ikrafttræden 1. juni 1997 har vist sig at være for uspecifikke eller
mangelfulde i forhold til intentionen.
For personlige effekter og bohave er det nu defineret, hvornår en person betragtes som "en person med
sædvanlig bopæl i Fællesskabet" (art. 1,f.). Desuden er det nu defineret, at personlige effekter kun betragtes
som personlige effekter, hvis de er personledsagede (art. 27, stk. 1).
Tidligere krævede salg sædvanligvis, at der udstedtes et efterfølgende certifikat med den ny ejers navn og
adresse (et ejerspecifikt certifikat). For opdrættede dyr, som var mærket entydigt, var der mulighed for at
udstede et såkaldt opdrætscertifikat, som var individspecifikt, således at der ikke skulle udstedes nyt certifikat,
hvis individet skiftede ejer. Der åbnes nu op for, at individspecifikke certifikater kan benyttes ved flere typer
transaktioner.
De foreslåede ændringer sker udfra et ønske om at optimere den nuværende Kommissionsforordning samt
formindske den administrative byrde ved udstedelse af ejerspecifikke certifikater, hvilket Danmark kan støtte,
idet det i et vist omfang er en præcisering af allerede gældende administartiv praksis i medlemslandene.
Regeringen agter på den baggrund af stemme for forslaget.
SKOV- OG NATURstyrelsen
Den 18. maj 2001
Vildtforvaltningskontoret/mfm MEM 353 MST
GRUNDNOTAT
Forslag til Kommissionens forordning (EF) nr. .../2001 om gennemførselsbestemmelser til Rådets
forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed.
1. Status
Kommissionen har den 14. maj 2001 fremsendt ovennævnte forslag. Forslaget har hjemmel i Rådets
forordning nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen
hermed, særlig artikel 19, stk. 1, 2 og 4, som har hjemmel i tidligere artikel 130 S, nu artikel 175TEF.
Forslaget er sat til afstemning den 31. maj 2001 (komiteprocedure IIIa)
2. Formål og indhold
Forslaget er en revision af Kommissionens forordning (EF) Nr. 939/97 af 26. maj 1997 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved
kontrol af handelen hermed.
De væsentligste ændringer vedrører definitionerne omkring personlige effekter og bohave samt om
hvorvidt certifikater skal være ejer- eller individspecifikke. Derudover er der strammet op omkring
nogle af de artikler som siden forordningens ikrafttræden 1. juni 1997 har vist sig at være for
uspecifikke eller mangelfulde i forhold til intentionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463315_0003.png
For personlige effekter og bohave er det nu defineret hvornår en person betragtes som "en person med
sædvanlig bopæl i Fællesskabet" (art. 1,f.). Desuden er det nu defineret at personlige effekter kun betragtes som
personlige effekter hvis de er personledsagede (art. 27, stk. 1).
Tidligere krævede salg sædvanligvis at der udstedtes et efterfølgende certifikat med den ny ejers navn og
adresse (et ejerspecifikt certifikat). For opdrættede dyr som var mærket entydigt var der mulighed for at
udstede et såkaldt opdrætscertifikat, som var individspecifikt, således at der ikke skulle udstedes nyt certifikat
hvis individet skiftede ejer. Der åbnes nu op for at individspecifikke certifikater kan benyttes ved flere type r
transaktioner.
3. Nærheds- og Proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesbestemmelse af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget kan gennemføres administrativt uden udstedelse af nye regler.
Økonomiske konsekvenser: Ændringerne vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser for Danmark.
Beskyttelsesniveau: En række dyre- og plantearter omfattet af bestemmelserne forekommer vildtlevende i
Europa. De foreslåede ændringer vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark eller i EU i øvrigt.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget for miljøspørgsmål, hvorved der ikke fremkom
bemærkninger.