Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1464401_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 126)
traktatændringer
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag Journalnummer Kontor
1 400.C.2-0 EU-sekr. 25. oktober 2000
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 11. oktober 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 52) vedlægges
Udenrigsministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 2.
UDENRIGSMINISTERIET N.1, j.nr. 400.A.2-9
Nordgruppen Den 20. oktober 2000
Besvarelse af spørgsmål 2 (Alm. del {{SPA}} bilag 52) stillet af Folke-tingets Europaudvalg den 6. oktober 2000.
Spørgsmål:
Ministeren bedes {{SPA}} som lovet på Europaudvalgets møde den 6. ok-tober 2000 {{SPA}} oversende et notat om
EF-Domstolens rolle i forbin-delse med charteret om grundlæggende rettigheder.
Svar:
Formålet med udarbejdelsen af udkastet til EU-charter for grund-læggende rettigheder er navnlig at synliggøre de
grundlæggende ret-tigheder, som EU{{PU2}}s institutioner skal respektere.
Det følger allerede af retspraksis fra EF-domstolen, at EU{{PU2}}s instituti-oner i forbindelse med
myndighedsudøvelse, f.eks. ved udstedelse af retsakter, skal respektere de grundlæggende rettigheder, herunder
menneskerettighederne. Beskyttelsen af de grundlæggende rettighe-der er udviklet gennem de sidste 30 års retspraksis
ved EF-Domstolen.
Den nugældende retstilstand er bl.a. refereret i EF-Domstolens udta-lelse 2/94, Saml. 1996 I, s. 1759, præsis 33, hvor
Domstolen har ud-talt, "at grundrettighederne ifølge fast retspraksis hører til de almin-delige retsgrundsætninger, som
Domstolen skal beskytte. I den for-bindelse lægger Domstolen de fælles forfatningsmæssige traditioner i
medlemsstaterne til grund samt de anvisninger i form af internatio-nale traktater om beskyttelse af menneskeret
tighederne, som med-lemsstaterne har været med til at udarbejde, eller som de senere har tiltrådt. Domstolen har i denne
forbindelse understreget, at [Den Europæiske Menneskerettighedskonvention] er af særlig betyd-ning".
Det følger ligeledes af retspraksis fra EF-Domstolen, at medlemssta-terne skal overholde EU{{PU2}}s grundrettigheder,
når de gennemfører EU-retten.
Hertil kommer, at EU-traktatens art. 6, stk. 2, foreskriver, at "Uni-onen respekterer de grundlæggende rettigheder,
således som de ga-ranteres ved [Den Europæiske Menneskerettighedskonvention], og således som de følger af
medlemsstaternes fælles forfatningsmæssige traditioner, som generelle principper for fællesskabsretten". I med-før af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464401_0002.png
EU-traktatens artikel 46, litra d), kan EF-Domstolen påse overholdelsen af artikel 6, stk. 2, med hensyn til EU-
institutionernes handlinger.
I charterudkastets artikel 51, stk. 2 understreges det, at:
"Dette charter skaber ingen nye kompetencer eller nye opgaver for Fællesskabet og Unionen og ændrer ikke de
kompetencer og opgaver, der er fastlagt i traktaterne".
En vedtagelse af charterudkastet medfører dermed ingen ændringer i EF-traktatens regler vedrørende EF-Domstolens
kompetence og procedure. Charteret hverken udvider eller begrænser EF-Domstolens kompetencer. Den nuværende
domstolsstruktur og navnlig mulighederne for at anlægge sag ved EF-Domstolen og Ret-ten i Første Instans ændres ikke.
EF-Domstolens rolle ændres med andre ord ikke som følge af en vedtagelse af charterudkastet på Det Europæiske Råds
møde i Nice i december 2000.