Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1281
Offentligt
1462812_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1281)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 592 (Løbenr. 20581)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
EU-skemaoversigt af 28. maj 2001 til brug for udvalgets møde onsdag den 30. maj 2001, hvor gennemgang af EU-
sager er på dagsordenen og økonomiministeren og skatteministeren er indkaldt i samråd vedrørende EU-
spørgsmål.
Til brug for udvalgets møde onsdag den 30. maj 2001, hvor økonomiministeren og skatteministeren forventes i samråd
vedrørende ECOFIN-rådsmødet den 5. juni 2001, og hvor gennemgang af EU-sager er på dagsordenen, vedlægges
skemaoversigt af d.d. over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget. Ændringer og tilføjelser m.v. i
forhold til seneste skemaoversigt af 30. april 2001 (alm. del – bilag 525) er mark ed fed skrift.
Ad. samrådet med økonomiministeren og skatteministeren om samrådsspørgsmål M (dagsordenspunkter for ECOFIN-
rådsmødet den 5. juni 2001, jf. alm. del – bilag 579
For så vidt angår ECOFIN-rådsmødet den 5. juni 2001 forventes følgende dagsordenspunkter med relevans for udvalget:
1. Skattepakken
, jf. Skatteministeriets notat af 28. maj (alm. del – bilag 588).
1. Elektronisk handel - KOM(2000)349
, jf. Skatteministeriets aktuelle notat af 2. maj 2001, jf. alm. del – bilag 586.
1. Energibeskatning - KOM(97)30
, jf. Skatteministeriets aktuelle notat af 28. maj 2001, jf. alm. del – bilag 587.
Se tillige skatteministerens svar på udvalgets spørgsmål 201-203 (alm. del – bilag 576) og det svenske
formandsskabs note af 20. april 2001 til Fiskalgruppen (energibeskatning) om beskatning af energiprodukter –
Afgiftslempelser for energiintensive virksomheder (alm. del – bilag 556).
EU- bilag, som ikke indgår i skemaoversigten
Følgende bilag, der ikke indgår i skemaoversigten fremhæves:
◦ Skatteministeriets notat af 24. april 2001 om udkast til Kommissionens beslutning om et fælles stof til afgiftsmærkning af gasolier og
petroleum, jf. alm. del – bilag 541.
◦ Formandens meddelelse af 22. maj 2001 om Europaudvalgets beretning af 10. maj 2001 om Europaudvalgets fremtidige arbejde, jf.
alm. del – bilag 580.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen, Liza Christensen,
udvalgssekretær udvalgssekretær.
Oversigt over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0002.png
pr. 28. maj 2001
Forslag/Initiativ
I. Direkte skat
Skattepakken
(består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af
opsparing og beskatning af
renter/royalties).
Skattepakken
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale
om skattepakken, som består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af opsparing og beskatning af
renter/royalties.
Det Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000
besluttede, at arbejdet med den samlede skattepakke skal
fortsætte med henblik på at opnå fuld enighed om
vedtagelse af direktiverne og gennemførelsen af
skattepakken som en helhed så hurtigt som muligt og
senest ved udgangen af 2002.
Det svenske formandsskab skal aflægge rapport om alle
tre dele på Det Europæiske Råd i Göteborg 15.-16. juni
2001.
ECOFIN forventes på mødet den 5. juni 2001 at
vedtage rapporten til Det Europæiske Råd om
arbejdet med skattepakken.
Bilagshenvisninger Sagsforløb/Status
Konsekvenser for
national lovgivning
Særlige
bemærkninger
---------------------------------------------------------------------
Adfærdskodeksen
Adfærdsgruppen har udarbejdet rapport om undersøgelse
af forskellige skatteordninger i forhold til kodeksen.
Flertallet i gruppen har vurderet de danske holdingregler
strider mod kodeksen. Danmark har argumenteret
herimod, men har alligevel fremsat forslag om
ophævelse af holdingreglerne, jf. L 99. Rapporten blev
forelagt ECOFIN 29. november 1999, men ECOFIN tog
ikke stilling til rapporten.
Adfærdsgruppen fortsætter arbejdet med at se på,
hvordan ordninger, som strider mod kodeksen kan
ændres/ophæves, og at nye ordninger ikke indføres i strid
med kodeksen.
Sagen forventes på ECOFIN 5. juni 2001, hvor der skal
præsenteres en
rapport om arbejdet i adfærdsgruppen
vedr. arbejdet med transfer pricing, standstill og
rollback samt ansøgninger om forlængelser af
sortlistede ordninger efter den afviklingsfrist 31.
december 2005, som blev aftalt på Rådets møde i
november 2000.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Adfærdskodeks
(Indgår i Skattepakken)
Politisk aftale om at
undgå skadelig
konkurrence vedr.
erhvervsskatter
Regeringen fremsatte
Skatteministeriets statusnotat af den 10. november
18. januar 2001, jf. alm. del –
2000 lovforslag om
bilag 259 (2000-01) og
ændring af de danske
holdingregler med
Skatteministerens talepapir
ECOFIN skal tage stilling til 4 landes ansøgninger om
aktuelt notat af 22. november
henblik på at undgå,
tidsmæssig forlængelse af sortlistede ordninger efter
2000, jf. alm. del – bilag 142
vedr. EU-samrådet 7.
at de kan anvendes
februar 2001, jf. alm. del –
afviklingsfristen 31. december 2005.
(2000-01)
til at omgå andre
bilag 316 (2000-01).
landes beskatning (L
99). L 99 blev
Økonomiministeriets
vedtaget af
oversigt over ECOFIN-
Folketinget 3. april
sager, 1. halvår 2001, jf.
2001.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriets notat
af 28. maj 2001 om
skattepakken, jf. alm. del
– bilag 588 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0003.png
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Beskatning af opsparing
(Indgår i Skattepakken)
KOM (1998)295
Direktivforslag som skal
begrænse mulighederne
for skatteunddragelse
ved, at en person placerer
sin opsparing i andre EU-
lande og undlader at
oplyse kapitalindtægten
til skattemyndighederne i
bopælsstaten.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til
omtale heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
29. maj 1998, jf. alm. del –
bilag 168 (1997-98, 2. saml.)
ECOFIN vedtog i juni 2000 konklusioner om, at det
langsigtede mål er informationssystemet med henblik på
Skatteministerens talepapir at sikre beskatningen af renteindtægter ved
vedr. EU-samrådet 7.
indsamling/udveksling af oplysninger. I
februar 2001, jf. alm. del – overgangsperiode på 7 år kan dog vælges ordning med
bilag 316 (2000-01).
opkrævning af kildeskat.
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriets notat
af 28. maj 2001 om
skattepakken, jf. alm. del
– bilag 588 (2000-01).
ECOFIN 26.-27. november 2000 opnåede politisk
enighed om direktivforslagets væsentlige indhold.
Direktivet skal vedtages, når tilstrækkelige garantier for
anvendelse i 3. lande og afhængige områder, dog senest
31. december-2002.
Det svenske formandskab fortsætter forhandlingerne om
det tekniske indhold af direktivet. Jf. også
formandsskabets note af 29. marts 2001 om
direktivforslaget om beskatning af renteindtægter –
informationsudveksling, som har til formål at indlede og
Skatteministerens svar af
fremme drøftelser om de politiske valgmuligheder, der
30. april 2001 på udvalgets eventuelt skal underkastes en teknisk gennemgang i
spm. 207 og 208 om
forhold til spørgsmålet om informationsudveksling, jf.
betydningen af ECOFIN-
alm. del – bilag 503 (2000-01) .
rådets konklusioner af 2.
marts 2001 om
ECOFIN skal på mødet den 5. juni 2001 modtage en
grandfather-klausulens
rapport om forhandlingerne med vigtige 3. lande og
anvendelse i forhold til
rapporter fra berørte EU-lande om deres
direktivforslaget, jf. alm.
forhandlinger med tilknyttede områder.
del – bilag 517 (2000-01).
Danmark støtter vedtagelsen af opsparingsforslaget – er
Formandsskabets note af
mest interesseret i indberetningssystemet og er derfor
29. marts 2001 om
tilfreds med udviklingen.
direktivforslaget om
beskatning af
renteindtægter –
informationsudveksling, jf.
alm. del – bilag 503 (2000-
01).
ECOFIN-rådets
konklusioner af 2. marts
2001 om grandfather-
klausulens anvendelse i
forhold til
direktivforslaget, jf. alm.
del – bilag 447 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 29. maj
1998, jf. alm. del – bilag
168 (1997-98, 2. saml.)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0004.png
Beskatning af
renter/royalties (Indgår i
Skattepakken)
KOM(1998)67
Formålet med
direktivforslaget er at
begrænse skattemæssige
hindringer for
samarbejde over
landegrænser. Forslaget
går ud på, at landet,
hvorfra betalingen
stammer, skal undlade at
opkræve kildeskat, når
betalingen beskattes i det
land, hvor modtagende
selskab er
hjemmehørende
(omfatter kun betalinger
mellem
koncernforbundne
selskaber).
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til
omtale heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Forhandlingerne om indholdet af dette direktivforslag er
stort set afsluttet, men direktivet kan først vedtages
sammen med vedtagelsen af adfærdskodeksen og
opsparingsforslaget.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
25. august 1998, jf. alm. del –
bilag 307 (1997-98, 2. saml.)
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
Danmark støtter forslaget, som der kun er få problemer
februar 2001, jf. alm. del – med.
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 25. august
1998, jf. alm. del – bilag
307 (1997-98, 2. saml.).
Virksomhedsbeskatning
ECOFIN har pålagt
Kommissionen at udarbejde
analyse om
selskabsbeskatning i EU.
Analysen skal illustrere
forskelle i EU-landenes
effektive selskabsbeskatning
og politiske problemer som
følge heraf. Endvidere skal
identificeres skatteregler, som
hæmmer grænseoverskridende
økonomisk aktivitet mellem
EU-lande.
Ingen oplysninger herom.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet
den 2. maj 2001 om det
uformelle møde mellem
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm.
del – bilag 562 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 29. maj
1998, jf. alm. del – bilag
168 (1997-98, 2. saml.)
Præsentation af en meddelelse fra Kommissionen om
virksomhedsbeskatning var ikke som forventet på
dagsordenen for ECOFIN 7. maj 2001,
men forventes
snart fremsendt, jf. alm. del – bilag 562 (2000-01).
Meddelelse om
afskaffelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0005.png
skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension
KOM (2001)214
Kommissionen meddelelse af
19. april 2001 om afskaffelse
af skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214
omfatter både vandrende
arbejdstageres
pensionsordninger og
pensionsordninger, der er
oprettet i en anden
medlemsstat end opretterens
bopælsstat på
oprettelsestidspunktet.
Meddelelsen angår
erhvervsrelaterede
pensionsordninger i
ansættelsesforhold og i et vist
omfang –tillige privat
opsparing i
orsikringsselskaber.
Meddelelsen
-lægger op til en koordineret
tilgang til problemerne
afpasset efter forskellene i
medlemsstaternes regler, frem
for harmonisering.
- stiller krav om afskaffelse af
unødvendigt restriktive eller
diskriminerende skatteregler.
-præsenterer midler til
beskyttelse af
medlemsstaternes
skatteprovenu.
Af meddelelsen fremgår, at
Kommissionen om nødvendigt
ved inddragelse af EF-
domstolen vil tage skridt til
sikring af medlemsstaternes
ligestilling af
pensionsordninger oprettet i
det pågældende medlemsland
henholdsvis i andre
medlemsstater.
(Kommissionen har allerede i
1991 taget skridt til at rejse
sag mod Danmark med
påstand om, at den forskellige
skattemæssige behandling af
danske og udenlandske
pensionsordninger er
traktatstridig. Egentlig retssag
er endnu ikke anlagt., jf. også
alm. del – bilag 593 (1999-
00))
I 1998 vedtog Rådet direktiv 98/49 om beskyttelse af
supplerende pensionsrettigheder for ansatte og
Skatteministeriets
selvbeskæftigede personer, der flytter inden for De
statusnotat af 18. januar
Europæiske Fællesskaber. Det forudgående
2001, jf. alm. del – bilag
direktivforslag indeholdt en bestemmelse om beskatning
259 (2000-01).
af supplerende pensionsordninger. Skattebestemmelsen
blev udtaget af direktivforslaget. I perioden 1998-2000
Skatteministerens talepapir har emnet været behandlet i Taxation Policy Group og en
vedr. EU-samrådet 7.
teknisk arbejdsgruppe. I oktober 2000 fremsatte Kommi
februar 2001, jf. alm. del – ssionen forslag til et direktiv om
bilag 316 (2000-01).
arbejdsmarkedsorienteret pensionskassser KOM(200)
507. I den sammenhæng bebudede Kommissionen et
Økonomiministeriets
direktivforslag/en meddelelse om beskatning af
oversigt over ECOFIN-
pensioner.
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000- Kommissionen har den 19. april 2001 som opfølgning
01).
herpå fremsat meddelelse om afskaffelse af
skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
Økonomiministeriets
ydelser af arbejdsmarkedsorienteret pension KOM(2001)
redegørelse for ECOFIN-
214.
rådsmødet den 7. maj
2001, jf. alm. del –bilag
Skatteministeren har, jf. alm. del – bilag 520, oplyst, at
585 (2000-01).
regeringen overordnet er enig i Kommissionens mål om
at fremme mobiliteten blandt EU’s borgere og det
Økonomiministerens
grænseoverskridende udbud af finansielle
talepapir fra samrådet
tjenesteydelser. Regeringen mener, at Danmark bør gå
den 2. maj 2001 om det
aktivt og positivt ind i de kommende politiske drøftelser
uformelle møde mellem
om meddelelsen og om mulighederne for at indføre et
EU’s økonomi- og
effektivt informationsudvekslingssystem Endemålet bør
finansministre, jf. alm.
fra dansk side vær ebringe et grundlag for, at de danske
del – bilag 562 (2000-01).
skatteregler kan ændres, så der indføres fradragsret for
indbetalinger til udenlandske pensionsordninger, mod at
Økonomiministerens
der sikres efterfølgende beskatning.
talepapir fra samrådet
den 2. maj 2001 om
Regeringen er ikke enig med Kommissionen i, at det er i
ECOFIN-rådsmødet den
strid med EU-retten på det foreliggende grundlag at
7. maj 2001, jf. alm. del –
nægte fradragsret for indbetaling af udenlandske
bilag 561 (2000-01).
pensionsordninger. Derfor vil regeringen på det
Skatteministerens svar af
30. april 2001 på udvalgets
spm. 204, 205 og 209, jf.
alm. del – bilag 518 (2000-
01) og alm. del – bilag 520
(2000-01).
Økonoministerens og
skatteministerens svar på
spørgsmål nr. S 2496 og S
2500, jf. alm. del – bilag
513 (2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 25. april 2001, jf.
alm. del – bilag 512 og 519
(2000-01).
Kommissionens
meddelelse af 19. april
2001 om afskaffelse af
skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214,
jf. alm. del – bilag 507
(2000-01)
Kommissionens
pressemeddelelse af 19.
april 2001 om
meddelelsen, jf. alm. del –
bilag 480 (2000-01).
Skatteministeriets notat af
29. juni 2000 om
traktatkrænkelsessagen
mod Danmark vedr.
pensionsbeskatning, jf.
nuværende grundlag fastholde de nuværende
beskatningsregler. Skatteministeren har videre oplyst, at
ved en ændring af den danske lovgivning som nævnt
ovenfor, vil det ikke tjene noget formål for Kommissione
at videreføre retssagen mod Danmark.
(Jf. også tilsvarende oplysninger fra
økonomiministeren, alm. del – bilag 561 (2000-01).)
Kommissionens meddelelse af 19. april 2001 var på
ECOFIN 7. maj 2001.
Kommissionens meddelelse har
karakter af et diskussionsoplæg,
hvorfor udspillet ikke
umiddelbart har
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
En omlægning af de danske
pensionsbeskatningsregler og
pensionsafkastbeskatningsregler
i overensstemmelse med
Kommissionens udspil har
vidtrækkende
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0006.png
alm. del – bilag 593 (1999-
00)
II. Moms
Elektronisk handel
KOM(2000)349
Kommissionen foreslår
ændring af 6. momsdirektiv og
en forordning om
administrativt samarbejde på
området for indirekte skatter
(moms). Baggrunden er, at
Kommissionen ser behov for
at få fastlagt momsreglerne for
ydelser, der overføres ad
elektronisk vej – typisk via
Internettet. Der lægges op til,
at ydelserne, når de leveres til
forbrugere i EU af
leverandører i EU, skal
pålægges moms i det land,
hvor leverandøren er etabl
Leverandører etableret i 3.
land skal kun momsregistreres
i ét EU-land, og kun når det
samlede salg overstiger
100.000 EUR. Er kunden en
erhvervsvirksomhed hæfter
kunden for momsen. Salg til 3.
lande sker til 0-sats. Det
foreslås, at forordningen om
administrativt samarbejde på
momsområdet ændres, så
virksomheder kan få bekræftet
gyldigheden af momsnumre
på kunderne.
Overordnet er der enighed om afgrænsningen af
elektronisk handel, nærmere bestemt digitale
Skatteministerens talepapir tjenesteydelser, om at salg af digitale tjenesteydelser ud
vedr. EU-samrådet 7.
af EU skal være momsfritaget (og tilsvarende, at salg i
februar 2001, jf. alm. del – EU skal være momspligtigt) samt at digitale ydelser
bilag 316 (2000-01).
(med undtagelse af "broadcasting" af TV og radio, hvor
der kan anvendes reduceret sats) skal beskattes med
Økonomiministeriets
normalsatsen.
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
Der er fortsat uenighed om, hvordan salg til private skal
alm. del – bilag 235 (2000- behandles. Der arbejdes med at belyse forslag til mulige
01).
løsninger.
Skatteministeriets
aktuelle notat af 22. maj
2001, jf. alm. del – bilag
586 (2000-01).
Skatteministerens svar af
26. februar 2001 på
Skatteudvalgets spørgsmål
117-121, jf. alm. del –
bilag 339 og 340 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens svar på
spm. 17-19, jf. alm. del –
bilag 114 og 137 (2000-
01).
Skatteministerens svar på
Europaudvalgets spm. 10,
jf. alm. del – bilag 160
(2000-01).
Ved salg fra 3. lande til private i EU ser der ud til at
kunne opnås enighed om følgende: Sælger en
3.landsvirksomhed til private i flere EU-lande, skal
momsen tilfalde de lande, hvor forbruget finder sted, og
momsen beregnes med den sats, der gælder i det enkelte
forbrugsland. Det er fra dansk side vurderet som
værende tilfredsstillende.
Ved salg fra EU-virksomheder til private i andre EU-
lande går de gældende og foreslåede regler ud på, at
momsen skal beregnes i salgsvirksomhedens land og
ikke i forbrugslandet. Fra dansk side findes dette
uhensigtsmæssigt, og DK har foreslået, at momsen
afregnes i forbrugslandet. Det danske forslag har kun
fået begrænset støtte.
Der arbejdes p.t. videre med forslaget på
embedsmandsplan, herunder har ECOFIN bedt om
yderligere undersøgelser af spørgsmålet om salg til
privatkunder.
Forslaget indgår i det svenske formandsskabs
prioriteringer.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2000 forslag om
moms af elektronisk handel KOM(2000)349.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser,
Skatteministeriets grundnotat af Udtaget til særlig
19. juli 2000, jf. alm. del – bilag behandling af
623 (1999-00)
og aktuelt notat
udvalget.
af 22. maj 2001, jf. alm. del –
bilag 586 (2000-01).
Det svenske formandskab har fremlagt skitse til et
kompromisforslag om en forenklet momsordning for
3. landsvirksomheders salg til private i EU. Efter
Skatteministeriets aktuelle
forslaget sker beskatning i de enkelte forbrugslande
notat af 22. november
med forbrugslandets momssats. 3.
2000, jf. alm. del – bilag
landsvirksomhederne skal efter eget valg identificeres
142 (2000-01).
for moms i ét EU-land, der videreformidler
momsindbetalinger til de respektive forbrugslande.
Skatteministeriets
Efter dette forslag sker der således ikke
grundnotat af 19. juli 2000,
provenudeling eller momsclearing, men alene
jf. alm. del – bilag 623
overførsel af momsindbetalinger. For de, som
(1999-00).
tilsutter sig ordningen, opnås der fælles afgiftsperiode
og frister for indbetaling af moms. De, der ikke
tilslutter sig ordningen, omfattes af de almindelige
momsregler i de enkelte EU-lande.
Formandsskabet forventes på ECOFIN den 5. juni
2001 at fremlægge en fremskridtsrapport om det
arbejde, der er udført i Rådets Finansgruppe (moms).
Harmonisering af
fradragsregler og
ændrede regler for
tilbagebetaling af moms,
der er betalt i andre EU-
lande
KOM (1998)377
Fradragsforslaget indebærer
bl.a., at moms af udgifter
vedrørende køretøjer skal
kunne fratrækkes fuldt ud,
Ikke oplysninger herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0007.png
hvis køretøjet anvendes
erhvervsmæssigt. Endvidere
foreslås delvis fradragsret på
50 pct. moms af
erhvervsmæssige udgifter til
hotel og restaurationsbesøg.
Med forslaget om
tilbagebetaling foreslås
bortfald af den forholdsvis
tunge procedure for
tilbagebetaling af
momsudgifter i EU-lande,
hvor virksomheden ikke er
momsregistreret. I stedet skal
disse momsudgaifter
godtgøres over
virksomhedernes
momsregnskab i hjemlandet
med efterfølgende udligning
mellem medlemslandene.
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM
(1998)377 om ændring af fradragsreglerne og af
tilbagebetalingsprocedureren for momsudgifter i andre
EU-lande, har været drøftet ved flere møder på
embedsmandsplan, men der er ikke umiddelbart udsigt
Skatteministerens talepapir til enighed.
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del – Momsfradragsretten er baseret på 6. momsdirektiv og
bilag 316 (2000-01).
betyder, at alle erhvervsmæssige udgifter i princippet
giver adgang til momsfradrag. Der er imidlertid ikke
Økonomiministeriets
enighed om, hvorvidt den generelle regel omfatter
oversigt over ECOFIN-
udgifter til personbiler og restaurationsbesøg m.v. I dag
sager, 1. halvår 2001, jf.
gælder derfor en såkaldt standstill-ordning, hvorefter
alm. del – bilag 235 (2000- momslandene kan fortsætte deres gældende praksis.
01).
Medlemslandene har svært ved at blive enig om
Kommissionens forslag til harmonisering a f afgifterne.
Skatteministerens svar på
Det skyldes bl.a., at en harmonisering efter
udvalgets spm. 134 og
Kommissionens forslag vil medføre store momsmæssige
135, jf. alm. del – bilag
provenutab for nogle lande, heriblandt Danmark (De
436 og 437 (2000-01).
danske regler på området er forholdsvis restriktive i
forhold til andre EU-lande). Regeringen har taget til
Skatteministeriets
efterretning, at der blandt høringsparterne i Danmark er
grundnotat af 31. august
bred tilslutning til harmoniseringen. Med henvisning til,
1998, jf. alm. del – bilag
at denne del af forslaget medfører et stort provenutab for
306 (1997-98, 2. saml.).
Danmark, som i givet fald sk al erstattes på anden måde,
anbefaler regeringen mindre vidtgående ændringer på
dette område.
De af Kommissionen foreslåede regler for
tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-lande
(f.eks. danske lastbilers køb af diesel i Tyskland), anses
af mange lande for meget administrativt tungt for både
myndigheder og virksomheder. Der arbejdes p.t. på at
udarbejde et alternativt forslag, som minimerer de
administrative byrder. Regeringen støtter det nuværende
arbejde med at finde en mere administrativ let løsning.
Forslaget var ikke som forventet på dagsordenen til
drøftelse på ECOFIN 12. marts 2001.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Harmonisering af krav til
momsfakturaer
KOM(2000)650
Forslaget indeholder nærmere
regler om forpligtelse til at
udstede momsfaktura, om
fakturaernes indhold, om
elektronisk fakturering og om
opbevaring af fakturaerne.
Kommissionen finder, at den
manglende harmonisering af
kravene til elektronisk
fakturering er en væsentlig
hindring for at anvende nye
faktureringsteknologier i
større omfang.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Kommissionen fremsatte i november 2000 forslag til
ændring af direktiv 77/388/EØF KOM(2000)650 med
henblik på forenkling og modernisering og
harmonisering af kravene til fakturering vedr.
merværdiafgift
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
Den danske regering er indstillet på at arbejde positivt
februar 2001, jf. alm. del – for dette forslag, idet den mener forslaget er til gavn for
bilag 316 (2000-01).
erhvervslivet. Høringen af erhvervsorganisatiponer viser
der er bred tilslutning til forslaget, selv om der godt kan
Økonomiministeriets
være detaljer, der kan give problemer.
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
Skatteministeriets oversigtsnotat over høringssvarenes
alm. del – bilag 235 (2000- indhold m.v. er omdelt på alm. del – bilag 428 (2000-
01).
01). I notatet er oplyst, at der i høringssvarene er et
udbredt ønske om, at momsfri virksomheder ikke skal
Skatteministerens svar på
have pligt til at udstede momsfakturaer, og at der er gode
udvalgets spm. 146, jf.
udsigter til at dette ønske bliver imødekommet.
alm. del – bilag 428 (2000- Endvidere er der ønske om, at de gældende danske krav
01).
til hvilke oplysninger, der skal være på en momsfaktura,
ikk des. Det er oplyst, at Kommissionen har udvist
Skatteministeriets
åbenhed i forhold til, hvorvidt leveringsstedet altid skal
grundnotat af 24. januar
oplyses. Også spørgsmålene om længden af en
2001, jf. alm. del – bilag
periodevis fakturering samt mulighederne for elektronisk
278 (2000-01) (tillige
afregning er omtalt. For så vidt angår spørgsmålet, om
omdelt som alm. del –bilag leveringsdatoen altid skal fremgå af momsfakturaen, har
317).
regeringen ikke taget endelig stilling.
Ikke udtrykkeligt oplysninger
herom, men forskelle mellem
Kommissionens forslag og
danske regler omtalt i
Skatteministeriets grundnotat af
24. januar 2001, jf. alm. del –
bilag 278 (2000-01).
Skatteministeren har
givet tilsagn om at
orientere udvalget,
når EU-
forhandlingerne om
direktivforslaget er
længere fremme, jf.
alm. del –bilag 428
(2000-01).
Forslaget er på ECOFIN 5. juni 2001 til politisk enighed.
Momsudvalget
KOM(97)325
Forslaget indebærer, at visse
momsbestemmelser vil kunne
vedtages med kvalificeret
flertal efter en
komitéprocedure. I dag skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0008.png
momsregler vedtages med
enstemmighed af Rådet.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 3. oktober
1997, jf. alm. del – bilag 2
(1997-98, 1. saml.).
I 1997 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af
reglerne for momsudvalget KOM(97)325.
Forslaget har mødt modstand fra et flertal af
medlemslande, og har ikke været drøftet under seneste
formandsskaber.
Forventes ikke drøftet under det svenske formandskab.
Ikke oplysninger herom.
Meddelelse om strategi
til forbedring af
momssystemet i det indre
marked
KOM(2000)348
Kommissionen lægger op til,
at den forudsete overgang til
det endelige momssystem med
beskatning i oprindelseslandet
udskydes på ubestemt tid, men
anser det stadig som et
langsigtet mål. Den ny strategi
indeholder et
handlingsprogram i tre etaper.
I 1. etape (2000/01) skal
forslag, der ligger i Rådet
vedtages. I 2. etape (2000/01)
fremsætter Kommissionen nye
forslag, der skønnes at have
meget høj prioritet (bl.a.
e-handel og posttjenester). I 3.
etape (2001-) f oretages en
gennemgang af centrale emner
i det bestående regelsæt med
henblik på tilpasninger.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Kommissionens Meddelelse om ny strategi til forbedring
af momssystemet i det indre marked KOM(2000)348
blev præsenteret mundtligt på ECOFIN 8. maj 2000 med
bred tilslutning. Strategien indeholder et
handlingsprogram i tre etaper.
Meddelelsen i sig selv har ikke
lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
19. juli 2000, jf. alm. del – bilag
624 (1999-00).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
Meddelelsen forventes ikke drøftet under det svenske
februar 2001, jf. alm. del – formandskab.
bilag 316 (2000-01).
Skatteministerens svar af
26. februar 2001 på
Skatteudvalgets spørgsmål
119-121, jf. alm. del –
bilag 339 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 19. juli 2000,
jf. alm. del – bilag 624
(1999-00).
III. Punktafgifter
Rammedirektiv for
energibeskatning
KOM(97)30
Det gældende
mineraloliedirektiv omfatter
kun afgift på mineralolie,
hvorimod direktivforslaget
omfatter afgifter på alle
former for energiprodukter,
d.v.s. primært mineralolie, kul,
naturgas og elektricitet.
Endvidere foreslås gældende
obligatoriske afgiftsfritagelser
for skibs- og flytrafik lempet,
så det bliver muligt at beskatte
indenrigsfart samt på bilateral
plan også udenrigsfart.
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om
rammedirektiv for energiafgifter KOM(97)30, som skal
træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv og
Skatteministerens talepapir et forslag til direktiv om CO2-afgift.
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del – Forslaget har været drøftet under flere formandsskaber,
senest på ECOFIN 29. november 1999 uden at der er
bilag 316 (2000-01).
opnået enighed. Der arbejdes stadig på at finde en
Økonomiministeriets
kompromisløsning.
oversigt over ECOFIN-
Uenigheden om direktivforslaget kan deles i 2 grupper:
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000- 1) de få lande, der principielt er imod energiafgifter,
herunder harmonisering. 2) en lang række lande med
01).
forskellige mere tekniske indvendinger. En række lande
Skatteministeriets
har indført eller er ved at indføre energiafgifter, og hvert
aktuelle notat af 23. maj
land vælger et system, der passer til landets
2001, jf. alm. del – bilag
energiforsyning, erhvervsstruktur m.v. Det medfører, at
587 (2000-01).
der er relativ stor forskel på de enkelte landes
afgiftssystemer, og ingen har lyst til at gennemføre større
Skatteministerens svar af
ændringer i velfungerende systemer. Spørgsmålet om
22. maj 2001 på
valg af minimumssatser er særlig ømtåeligt, da det kan
udvalgets spm 201-203 til
føre til skatteforhøjelser i en lang række medlemslande
skatteministeren, jf. alm.
(dog næppe i Danmark).
del – bilag 576 (2000-01).
De løsningsforslag, der har været overvejet, er gået i
Meddelelse om det
retning af en løsere ramme for energibeskatning med
svenske formandsskabs
lange overgangsordninger.
note af 20. april 2001 om
beskatning af
Det svenske formandskab har netop indledt en
energiprodukter –
møderække med henblik på at aflevere en statusrapport
afgiftslempelser for
på ECOFIN 5. juni 2001. Det svenske udspil er, at
energiintensive
landene nu alene skal koncentrere sig om at opnå
virksomheder, jf. alm.
enighed om en struktur for energiafgifterne. Den
del – bilag 556 (2000-01).
vanskelige situation om minimumssatserne udskydes til
senere
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
14. april 1997, jf. alm. del –
bilag 448 (1996-97) og aktuelt
notat af
22. november 1999, jf. alm. del
– bilag 104 (1999-20).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0009.png
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet
den 2. maj 2001 om det
uformelle møde mellem
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm.
del – bilag 562 (2000-01).
Skatteministerens svar af
22. marts 2001 på spm.
147-148, jf. alm. del bilag
406 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
1999, jf. alm. del – bilag
104 (1999-00).
Skatteministeriets
grundnotat af 14. april
1997, jf. alm. del – bilag
448 (1996-97).
Regeringens holdning er, at der som udgangspunkt bør
opnås enighed om en fælles energibeskatning med
fastsatte fælles minimumssatser, som skal anvendes fra
direktivets ikrafttrædelse. Givet den politiske modstand
er det imidlertid mere realistisk at satse på en løsere
ramme i stil med det svenske udspil, hvorved kan sikres
en vis ensartethed i energibeskatningen. En fælles
struktur bør ikke medføre, at energiforbrug, der i dag
beskattes i Da nmark, efter en harmonisering skal
fritages for energiafgifter.
Endelig er der en stigende fokusering på mulighederne
for et styrket samarbejde mellem et flertal af
medlemslandene, hvis der ikke kan opnås enighed om et
fælles energibeskatningsdirektiv.
Det svenske formandskab har udarbejdet en note af
20. april 2001 til Fiskalgruppen (energibeskatning)
om beskatning af energiprodukter – afgiftslempelser
for energiintensive virksomheder. Formandsskabet
fremhæver følgende artikler i KOM(97)30, som er af
betydning herfor, og som skal drøftes nærmere:
differentierede afgiftsniveauer, der er højere end
minimumssatserne, afgiftsfritagelser for brændstof
og elektricitet til visse industrielle formål, mulig r
refusion af virksomhedernes afgifter ved opfyldelse af
bestemte kriterier, jf. alm. del – bilag 556 (2000-01).
På det uformelle møde mellem EU’s økonomi- og
finansministre den 20.-22. april 2001 var der generel
støtte blandt medlemslandene til det svenske
formandsskabs forslag om at intensivere drøftelserne
om en fælles ramme for energibeskatning, jf. alm. del
– bilag 562 (2000-01).
Forslaget er til behandling på ECOFIN 5. juni 2001.
Skatteministeren har
oplyst, at det seneste
forhandlingsoplæg
udsendes til høring,
jf. alm. del – bilag
406 (2000-01).
Udvalget har
anmodet om at
modtage et
oversigtsnotat over
høringssvarenes
indhold efter endt
høring, jf. alm. del –
bilag 475 (2000-01).
Punktafgiftsstrukturen
og – satserne for
forarbejdet tobak
KOM (2001)133
Kommissionens forslag
KOM (2001)133 af 14.
marts 2001 til Rådets
direktiv om ændring af
direktiv 92/79/EØF,
direktiv 92/80/EØF og
direktiv 95/59/EF for så
vidt angår
punktafgiftsstrukturen og
–satserne for forarbejdet
tobak er udarbejdet på
grundlag af
Kommissionens rapport
af 14. marts 2001 herom
til Rådet og Europa-
Parlamentet.
Forslaget søger at gøre
op med de store
prisforskelle, der er på
tobak i EU-landene, ved
en indbyrdes tilnærmelse
af afgifterne på cigaretter
og andre former for
forarbejdet tobak.
.
IV. Bil- og vejafgifter
Afgiftsfritagelse i
forbindelse med flytning
og midlertidig indførsel
KOM(1998)30.
Direktivforslaget omhandler
vægt- og registreringsafgift,
og skal erstatte to direktiver
fra 1983. Forslaget indebærer
Skatteministeriets
grundnotat af 24. april
2001, jf. alm. del – bilag
541 (2000-01).
Kommissionens rapport og
direktivforslag omdelt på
alm. del – bilag 402 (2000-
01).
Efter forslaget skal medlemsstaterne senest den 1. januar
2002 sætte de nødvendige love m.v. i kraft.
Direktivforslaget kræver ikke
lovændringer, og skønnes
ikke at have statsfinansielle
eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat
af 24. april 2001, jf. alm. del –
bilag 541 (2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0010.png
en udvidelse af gældende
afgiftsfritagelsesregler.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Mange medlemslande – herunder Danmark – ser
problemer med forslaget, som alene har været til kort
præsentation i foråret 1998.
Kommissionen har meddelt, at den sidst i 2001 vil
Skatteministerens talepapir fremlægge en meddelelse om bilbeskatningen i EU, som
vedr. EU-samrådet 7.
muligvis vil nævne nogle af de samme punkter som er
februar 2001, jf. alm. del – omhandlet i forslaget.
bilag 316 (2000-01).
Forslaget forventes ikke taget op af det svenske
Skatteministeriets
formandskab.
grundnotat af 23. april
1998, jf. alm. del – bilag
118 (1997-98, 2. saml.).
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
23. april 1998, jf. alm. del –
bilag 118 (1997-98, 2. saml.).
V. Gensidig bistand og
bekæmpelse af svig
Gensidig bistand ved
inddrivelse af fordringer
KOM(1998)364 / KOM(199)
183
Forslaget indebærer, at
anvendelsesområdet for
direktivet om inddrivelse af
visse landbrugsafgifter, told,
moms og punktafgifter
udvides til at omfatte direkte
skatter og bøder. Herudover
en opstramning af
procedureregler med henblik
på lettelse og effektivisering af
inddrivelse af fordringer i
andre EU-lande.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Kommissionen fremsatte i 1999 et ændringsforslag
KOM(1999)183 til direktivforslaget KOM(1998)364.
Et franske kompromisforslag var på ECOFIN 19. januar
2001. Rådet nåede til enighed om teksten til et direktiv.
Rådet vil vedtage direktivet, efter at Europa-Parlamentet
har afgivet udtalelse om retsgrundlaget.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets aktuelle notat
af 11. januar 2001, jf. alm. del –
bilag 233 (2000-01).
Økonomiministeriets
Ændringen af direktivet skal være gennemført i de
oversigt over ECOFIN-
enkelte medlemslande med virkning fra 1. januar 2002.
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
møde 19. januar 2001, jf.
alm. del –bilag 308 (2000-
01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 11. januar 2001, jf.
alm. del – bilag 233 (2000-
01).
Skatteministeriets
grundnotat af 23. oktober
1998, jf. alm. del – bilag
76 (1998-99).
Gruppen på højt plan
vedrørende skattesvig
ECOFIN støttede den 25. maj
1999 et spansk forslag om
nedsættelse af en
Rådsarbejdsgruppe, der på
områderne direkte og indirekte
skatter skulle påvise og
undersøge svage punkter i
lovgivning, i mekanismerne
for administrativt samarbejde
og Fællesskabets
kontrolsystemer, og foreslå
hensigtsmæssige
foranstaltninger.
Arbejdsgruppen har udarbejdet en rapport, hvori er
Skatteministerens talepapir påpeget en række svagheder i forhold til det
svigbekæmpende arbejde på områderne for moms og
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del – direkte skatter. Endvidere er indeholdt anbefalinger om,
hvordan de beskrevne problemer kan mindskes i
bilag 316 (2000-01).
fremtiden.
Økonomiministeriets
Rapporten blev behandlet af ECOFIN 5. juni 2000.
oversigt over ECOFIN-
ECOFIN var tilfreds med rapporten og støttede
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000- anbefalingerne heri. Rådet opfordrede Kommissionen til
at følge rapportens henstillinger og fremlægge konkrete
01).
forslag.
Der vil blive udarbejdet en fælles status for de områder
Kommissionen henholdsvis medlemslandene er
ansvarlige for. Statusen vil blive forelagt ECOFIN.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Ikke oplysninger herom.
Arbejdsgruppens mandat blev fastlagt i september 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0011.png
VI. Indre Marked
(Told- 1. søjle)
Prækursorer
KOM(1998)22 og KOM
(1999)202
Formålet med
ændringsforslagene er at
etablere en særlig
overvågningsordning for visse
stoffer, der anvendes til
Skatteministeriets
ulovlig fremstilling af
statusnotat af 18. januar
syntetisk narkotika.
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 24. marts
1998, jf. alm. del – bilag
75 (1997-98, 2. samling).
Kommissionens forslag til ændring af forordningen og
ændrede forslag til ændring af direktivet om ulovlig
anvendelse af visse stoffer til fremstilling af narkotika og
psykotrope stoffer (prækursorer), jf. KOM(1998)22 og
KOM(1999)202, drøftes fortsat på embedsmandsniveau.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. marts 1998, jf. alm. del –
bilag 75 (1997-98, 2. samling).
EUR-1-varecertifikat
m.v.
KOM(2000)536
Kommissionen har den 21.
januar 2001 fremsat vedlagte
forslag til Rådets forordning
om fremgangsmåder til
forenkling af udstedelse af
Kommissionens forslag
EUR-1-varecertifikatet,
omdelt på alm. del – bilag
udfærdigelse af
439 (2000-01)
fakturaerklæringer og EUR-2-
dokumenter samt udstedelsen
af visse godkendte
eksporttilladelser i henhold til
bestemmelserne om
præferencehandelsordningerne
mellem Det Europæiske
Fællesskab og visse lande
KOM(2000)536.
Ikke oplysninger herom.
Grundnotat varslet, men endnu ikke modtaget.
Toldunionsstrategi
KOM(2001)51
Meddelelsen bygger på
en tidligere redegørelse
vedr. toldvæsenet forud
for indførelsen af
enhedsmarkedet KOM
(90)572. Meddelelsen ser
på hvilken strategi, der
bør lægges til grund for
toldarbejdet i toldunionen
for at tage højde for de
store ændringer, som kan
ventes i fremtiden eller
som allerede er i gang,
bl.a. EU’s udvidelse,
bedrageribekæmpelsen
elektronisk afregning
m.v.
Kommissionen fremlagde sin meddelelse på rådsmødet
(Indre Marked) den 12. marts 2001.
Erhvervsministeriets
notat af 15. maj 2001, jf.
alm. del – bilag 591
(2000-01).
Erhvervsministeriets
notat af 1. marts 2001, jf.
alm. del – bilag 591
(2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 28. februar
2001, jf. alm. del – bilag
589 (2000-01).
Rådet (Indre Marked) forventes at behandle emnet,
herunder Rådets udkast til resolution, på sit møde
den 30.-31. maj 2001.
Udkastet til rådets resolution er generelt en accept af
de punkter, som Kommissionen nævner i sin
meddelelse.
Ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat
af 28. februar 2001, jf. alm.
del – bilag 589 (2000-01).
.
Meddelelsen skal danne
Kommissionens
meddelelse, jf. alm. del –
udgangspunkt for en
bilag 410 (2000-01).
nærmere undersøgelse af
de nævnte problemer, og
af hvordan der kan
opstilles retningslinjer
for, hvordan disse
udfordringer skal tages
op.
Kommissionen mener, at
bl.a. indførelse af (mere
ensartet)
informationsteknologi og
bedre uddannelse af
tolderne vil være egnede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0012.png
redskaber til opfyldelse
af de nye krav.
VII. Retlige og indre
anliggende (Told – 3.
søjle)
EU-Konventionen om
gensidig bistand og
samarbejde mellem
toldmyndigheder (Napoli
II)
Især på grund af bortfaldet af
kontrollen ved de indre
grænser blev Napoli I
konventionen ændret. Napoli
II-konventionen blev
underskrevet i december 1999.
Formålet med konventionerne
er især at styrke EU-
toldmyndig-hedernes
samarbejde på de områder, der
ikke er omfattet af
Fællesskabets kompetence,
f.eks. bekæmpelse af
narkotika, våben og
børnepornografi.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Frankrig, Grækenland og Sverige er p.t. de eneste lande,
der har ratificeret Napoli II konventionen.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser (jf. L 39).
Regeringen har den
4. oktober 2000
fremsat forslag til
lov om Danmarks
tiltrædelse af Napoli
II konventionen (L
39). Forslaget
behandles p.t. i
Skatteudvalget.
Forventede tidspunkter for ECOFIN Rådsmøder i 1. halvår 2001 (svenske formandskab) og forudgående møder i
Europaudvalget og samråd med økonomiministeren og skatteministeren i Skatteudvalget.
Europaudvalgsmøde
Økonomiministeren og skatteministeren i
samråd i Skatteudvalget
Onsdag den 30. maj 2001
Fredag den 1. juni 2001 kl. 11.00
Tirsdag den 5. juni 2001
Rådsmøde (ECOFIN
Forventede tidspunkter for ECOFIN Rådsmøder i 2. halvår 2001 (belgiske formandskab*) og forudgående møder i
Europaudvalget og samråd med økonomiministeren og skatteministeren i Skatteudvalget.
Europaudvalgsmøde
Økonomiministeren og skatteministeren i
samråd i Skatteudvalget
Fredag den 6. juli 2001
Der forventes ikke indkaldt til samråd
Onsdag den 10. oktober 2001
Onsdag den 31. oktober 2001
Onsdag den 28. november 2001
Fredag den 12. oktober 2001
Fredag den 2. november 2001
Fredag den 30. november 2001
Tirsdag den 16. oktober 2001
Tirsdag den 6. november 2001
Tirsdag den 4. december 2001
Tirsdag den 10. juli 2001
Rådsmøde (ECOFIN)
*) Det halvårlige samråd med økonomiministeren og skatteministeren i forbindelse med skiftet til belgisk formandskab forventes afholdt onsdag den 5. september 2001, jf. alm.
del – bilag 522 og 523 (2000-01). Samme dag er ministrene indkaldt i samråd om en orientering om regeringens prioriteringer på det fiskale område under det danske
formandskab i 2. halvår 2002, jf. alm. del – bilag 524 (2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462812_0013.png
Oversigt over foreløbige dagsordenspunkter på kommende ECOFIN-rådsmøder, som har relevans for Skatteudvalgets
sagsområde
Tidspunkt for Rådsmøde (ECOFIN)
Mandag den 5. juni 2001
Forventede dagsordenspunkter vedrørende Skatteudvalgets
sagsområde
Skattepakken
Elektronisk handel KOM(2000)349 – politisk enighed.
Energibeskatning KOM(97)30 – orienteringsdebat (statusrapport fra
formandsskabet).