Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1297
Offentligt
1463279_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1297)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
6. juni 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om forslag til
Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 2000/29/EF om foranstaltninger mod indslæbning i
Fællesskabet af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet,
KOM (2001) 183 endelig.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1.afdeling, 1. kontor
J.nr.: 98-4115-23
Den 1. juni 2001
DKR
LFM 0516
GRUNDNOTAT
om forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 2000/29/EF om foranstaltninger mod indslæbning i
Fællesskabet af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet.
Dokument KOM (2001) 183 endelig
Resumé
Forslaget til ændring af plantesundhedsdirektivet har til formål at forbedre plantesundhedskontrollen, hvis formål er at
undgå indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter i forbindelse med handel. Det drejer sig om
• at sikre samarbejde mellem told- og plantesundhedsmyndighederne i forbindelse med import fra tredielande,
• krav om gebyr for plantesundhedskontrollen, hvoraf en del skal gå til oprettelse af en plantesundhedsfond, der skal
bruges ved akut indsats i tilfælde af indslæbte skadegørere,
• nærmere præcisering af kravene til plantesundhedskontrollen, plantecertifikaterne, informationspligten,
procedurerne for samarbejdet landene imellem m.m. samt om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463279_0002.png
• mulighed for EF-tilskud på 50% til medlemsstaterne til at udbygge kontrolinfrastrukturerne til
plantesundhedskontrol.
Forslaget forventes at forbedre beskyttelsesniveauet for planter.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2001) 183 af 5. april 2001 fremsendt forslag om ændring af Rådets direktiv 2000/29/EF
(plantesundhedsdirektivet) om foranstaltninger mod inslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter eller
planteprodukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet.
Forslaget er oversendt til Rådet den 11. april 2001.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen vil være et led i
gennemførelsen af EU's fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Forslaget indeholder på en række punkter tilføjelser og ændringer til plantesundhedsdirektivet 2000/29/EF med
henblik på en yderligere tilpasning af plantesundhedslovgivningen til det indre marked. Forslaget indebærer:
• Formaliserede bestemmelser for de procedurer, der skal anvendes af de officielle
plantesundhedsmyndigheder i medlemsstaterne i samarbejde med toldmyndighederne i forbindelse med
toldbehandlingen af import af planter eller planteprodukter fra tredjelande til EU. Det bemærkes, at der i
Danmark allerede i dag er aftaler med toldmyndighederne om procedurer for samarbejdet med
Plantedirektoratet.
• Indførelse af krav om at medlemsstaterne skal opkræve gebyrer, for gennemførelse af identitets- og
plantesundhedskontrol ved import. Gebyrstørrelserne søges harmoniseret og fastsat enten på grundlag af
en detaljeret omkostningsberegning eller ved anvendelse af standardgebyret i henhold til direktivforslagets
bilag VIII a. Det bemærkes, at der ikke opkræves gebyrer i dag for planter og planteprodukter i Danmark.
• Indførelse af krav om, at medlemsstaterne opretter en plantesundhedsfond for at give
plantesundhedsmyndighederne bedre mulighed for at reagere effektivt ved indslæbning af fremmede
skadegørere. Fonden finansieres af de nye importgebyrer.
• Mulighed for EF-tilskud på 50% til medlemsstaterne til at udbygge kontrolinfrastrukturerne til
plantesundhedskontrol.
Samtidig har forslaget på baggrund af hidtidige erfaringer til formål at fuldstændiggøre, præcisere eller ajourføre
forskellige andre bestemmelser i ovennævnte direktiv. Dette gælder navnlig bestemmelser, der vedrører udformningen af
de plantesundhedscertifikater, som anvendes ved eksport til tredjelande, den funktion, som den "centrale myndighed" i
hver enkelt medlemsstat har, når det gælder samordning og kont akt på plantesundhedsområdet, procedurer for
vedtagelse af beslutninger vedrørende undtagelser eller hasteforanstaltninger, plantesundhedskontrol, der tilrettelægges
af Kommissionen, og endeligt den måde, hvorpå EF kan udøve sine beføjelser med hensyn til de tilskud, der ydes til
"plantesundhedskontrol".
De foranstaltninger, som er nødvendige for at gennemføre direktivet, er generelle foranstaltninger i henhold til artikel 2 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen. Forslaget omfatter også en tilpasning af de nuværende
bestemmelser vedrørende forskriftsproceduren i henhold til artikel 5 i denne afgørelse.
Med henblik på overholdelsen af forpligtelserne i henhold til aftalen om sundheds- og plantesundhedsforanstaltninger, er
procedurerne for anerkendelse af ligestillingen af plantesundhedsforanstaltninger, der er truffet af andre parter i denne
aftale, også fastlagt i dette forslag.
Direktivforslaget ophæver herudover bestemmelser, der ikke er anvendt siden indførelsen af det indre marked samt
sammenfatter en række emner og nogle proceduremæssige forhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463279_0003.png
Herudover vedrører forslaget primært harmoniseringen af den tekniske importkontrol, som foretages af medlemsstaterne,
og harmoniseringen af de gebyrer, der opkræves for gennemførelsen af denne kontrol, jfr. følgende ikke udtømmende
oversigt:
• Præcisering af kravet om medlemsstaternes udformning af plantesundhedscertifikater ved eksport efter FAO-IPPC
konventionens standard.
• Indskærpelse af medlemslandenes centrale plantesundhedsmyndigheds funktion ved samordning og kontakt til
andre medlemslandes myndigheder.
• Justering af EF-procedurerne for vedtagelse af beslutninger om undtagelser eller hasteforanstaltninger.
• Beskrivelse af den plantesundhedskontrol, der foretages på vegne af Kommissionen i de respektive lande.
• EF´s udøvelse af egne beføjelser ved hjælp af kommissionsbeslutninger, hvad angår tilskud til
plantesundhedskontrol.
• Dokumenter, der udstedes i henhold til bestemmelserne om afsætning af officielt certificeret frø, foreslås betragtet
som plantepas.
• Revision af bestemmelserne om medlemsstaternes officielle kontrol.
• Tilpasning af bestemmelserne vedrørende forskriftsproceduren i henhold til artikel 5 i Rådets afgørelse
1999/468/EF.
I tilknytning til WTO SPS-aftalen fastlægges procedurerne for anerkendelse af ligestillingen af
plantesundhedsforanstaltninger, truffet af andre parter.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Området reguleres af :
• Lov om planteskadegørere, jf. lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996.
• Lov om frø, kartofler og planter, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999.
• Bekendtgørelse nr. 232 af 23. april 1998 om indførsel og udførsel af planter m.m.
• Bekendtgørelse nr. 576 af 7. juli 1999 om planter.
Konsekvenser
Det meste af forslagets gennemførelse vil ikke kræve dansk lovændring.
Med hensyn til forslaget om gebyrpålæggelse er der i den gældende lov om planteskadegørere hjemmel til, at ministeren
kan fastsætte gebyrer til dækning af udgifterne ved kontrollen med indførsel og udførsel af planter, planteprodukter, jord
og andre vækstmedier. Opkrævning af gebyrer, der rækker ud over de faktiske udgifter, herunder til oprettelse af fonde,
vil i givet fald kræve lovændring.
Forslagets gennemførelse vil medføre, at de nuværende udgifter i forbindelse med importkontrol vil overgå fra
statsfinansiering til brugerbetaling, samt at brugerne pålægges finansiering af oprettelse af en plantesundhedsfond
gennem gebyrer.
Forslaget har været til skriftlig høring i §2-udvalget. Landbrugsraadet finder, at gebyrer ikke må overstige de faktiske
afholdte udgifter, og at der i plantesundhedscertifikaterne i EU ikke må kræves flere oplysninger end nødvendigt i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463279_0004.png
forhold til internationale aftaler og for at sikre plantesundheden. Landbrugsraadet kan tiltræde forslaget med disse
forbehold.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.