Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1325
Offentligt
1463251_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1325)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
11. juni 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat om Kommissionens
forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 411/98 for så vidt angår ventilation i lastbiler
til transport af dyr over lange afstande, KOM (2001) 197 endelig udg.
<DOCUMENT_START>
Folketingets Europaudvalg
GRUNDNOTAT
om Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 411/98 for så vidt
angår ventilation i lastbiler til transport af dyr over lange afstande
KOM (2001) 197 endelig udg.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 9. april 2001 – i dokument KOM (2001) 197 endelig udgave – fremsat forslag til
Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 411/98 for så vidt angår ventilation i lastbiler til
transport af dyr over lange afstande.
Forslaget har hjemmel i artikel 2 i forordning (EF) nr. 411/98, hvorefter Kommissionen skal forelægge Rådet
en rapport, der er udarbejdet på grundlag af en udtalelse fra Den Videnskabelige Veterinærkomité, om
forordningens gennemførelse, herunder navnlig om anvendelsen af forskellige ventilationssystemer. Rapporten
skal eventuelt ledsages af passende forslag.
Den Videnskabelige Komité for Dyrs Sundhed og Trivsel vedtog den 8. december 1999 en udtalelse om
mikroklimaet i køretøjer til transport af dyr ad landevej. I udtalelsen anbefales det navnlig, at alle køretøjer bør
være udstyret med en anordning til overvågning af temperatur og luftfugtighed samt et advarselssystem og en
skriver til registrering af disse data. Ventilationssystemet bør kunne holde temperaturen og luftfugtigheden i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463251_0002.png
køretøjet inden for fastsatte intervaller. Endvidere bør ventilationssystemet også kunne køre uafhængigt af
køretøjets motor.
Kommissionen har i sin rapport, der ledsager forslaget, fremhævet, at utilstrækkelig ventilation udgør et
alvorligt velfærdsproblem under lange transporter af dyr. Kommissionen har derfor i sit forslag behandlet
spørgsmål om udvikling, konstruktion og vedligeholdelse af obligatoriske ventilationssystemer til de køretøjer,
der er omhandlet af forordning (EF) nr. 411/98, med henblik på til enhver tid at overholde acceptable
temperatu rer som fastsat i Den Videnskabelige Komités udtalelse. Kommissionen har i den forbindelse
foreslået, at der skal være et obligatorisk system til overvågning og registrering af temperatur og luftfugtighed
samt et advarselssystem i alle vejkøretøjer til transport af dyr, hvor transporttiden overstiger otte timer.
Ventilationssystemerne skal bl.a. kunne give en jævnt fordelt luftcirkulation i hele lastrummet med en nominel
kapacitet på mindst 60 m
3
/time/100 kg nyttelast og kunne fungere uafhængigt af lastbilens motor i mindst 12
timer.
Kommissionen har endvidere foreslået, at bilaget til forordningen, der indeholder de supplerende normer for
de omhandlede lastbiler, skal kunne ændres efter proceduren i artikel 17 i direktiv 91/628/EØF om beskyttelse
af dyr under transport for at tilpasse bilaget til den teknologiske og videnskabelige udvikling. Ifølge denne
procedure vedtager Kommissionen påtænkte foranstaltninger, når de er i overensstemmelse med en udtalelse
fra Den Stå ;ende Veterinærkomité. Hvis foranstaltningerne ikke er i overensstemmelse med komitéens
udtalelse, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet, der træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
2. Udtalelse fra Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag, idet forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2 i forordning
(EF) nr. 411/98, der har hjemmel i direktiv 91/628/EØF om beskyttelse af dyr under transport som ændret
ved direktiv 95/29/EF.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort nærmere for nærhedsprincippet. Det er Justitsministeriets opfattelse, at
forslaget ikke giver problemer i forhold hertil.
Om proportionalitetsprincippet har Kommissionen udtalt, at det er nødvendigt for at nå det grundlæggende
mål, som er at beskytte dyr under transport, at der fastsættes regler for ventilation i lastbiler til transport af dyr
over lange afstande.
4. Gældende danske regler
De danske regler om transport af dyr findes i bekendtgørelse nr. 208 af 17. juni 1964 om transport af dyr og i
bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om beskyttelse af dyr under transport. Begge bekendtgørelser er senest
ændret ved bekendtgørelse nr. 810 af 29. oktober 1997.
1993-bekendtgørelsen indeholder regler om, at der i køretøjet skal være den fornødne ventilation, men ingen af
de to bekendtgørelser indeholder krav om
mekaniske
ventilationssystemer.
Af meddelelse nr. 1578 af 7. december 1990 om køretøjers indretning og udstyr mv. angående
svinetransportkøretøjer med to etager fremgår det dog, at hver etage skal være forsynet med et mekanisk
ventilationssystem med en kapacitet på 75 m
3
/time pr. svin.
5. Høring
Kommissionens forslag har været sendt til høring hos medlemmerne af Den Nationale Komité.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra Det Dyreetiske Råd, Danske Slagterier (også på vegne af
Slagteriernes Forskningsinstitut og Landsudvalget for Svin), Den Danske Dyrlægeforening, Dansk Transport
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463251_0003.png
og Logistik og Landbrugsraadet (også på vegne af Landsudvalget for Kvæg) der alle er positive over for, at
kravene til ventilationen af køretøjer, der transporterer dyr i mere end 8 timer, bliver strammet og præcise ret.
Danske Slagterier bemærker dog, at det vil være bedre at sammenligne de indre temperaturforhold med de
ydre, for at kontrollere om ventilationen er tilstrækkelig god, i stedet for at opstille faste temperaturintervaller,
og påpeger navnlig, at visse af minimumstemperaturerne er for høje og i øvrigt udokumenterede. Danske
Slagterier anfører endvidere, at luftfugtigheden ikke ubetinget er hensigtsmæssig at medtage som parameter for
dyrenes velfærd, ligesom selve målingen af luftfugtigheden er vanskelig at foretage.
Den Danske Dyrlægeforening anfører, at de angivne minimumstemperaturer formentlig ikke er tilstrækkeligt
høje til at opretholde temperaturneutralitet hos grise i den laveste ende af vægtintervallet (svin på 10-30 kg).
Foreningen bemærker endvidere, at det er vildledende at angive temperaturintervaller for kalve op til 2 uger, da
kalve under 2 uger og kalve, hvor navlen ikke er helet, ikke må transporteres. Endelig anfører foreningen , at
pligten til at anbringe temperatur- og luftfugtighedsfølere relevante steder i lastbilerne skal gøres mere
udtrykkelig, og at der skal stilles krav om periodevis kontrol af køretøjernes måleudstyr.
Dansk Transport og Logistik har bemærket, at der bør fastsættes længere overgangsperioder, så det sikres, at
transportører og lastbilkonstruktører får rimelig tid til at implementere ændringerne. Organisationen udtaler
endvidere, at kravet om, at ventilationssystemet skal kunne køre med maksimal ydelse i mindst 12 timer
uafhængigt af lastbilens motor, er problematisk, hvis det skal kunne ske ved hjælp af en intern strømkilde. Det
vil betyde, at alle lastbiler, der udfører dyretransporter vil skulle udstyres med en ekstra motor.
Endelig anfører Landbrugsraadet, at teksten enkelte steder bør præciseres af forståelsemæssige årsager.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser mv.
Forslaget vil ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget skønnes endvidere ikke at få finansielle konsekvenser for Danmark eller EU eller konsekvenser for
beskæftigelsen.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen har skønnet, at ekstraomkostningerne til ventilation og overvågningsanordninger beløber sig til
mellem 6.100 og 7.930 euro pr. lastbil, der er berørt af forslaget, hvilket svarer til mellem 3,2% og 4,8% af de
samlede omkostninger ved anskaffelse af en lastbil.
Kommissionen bemærker dog, at forslaget også skaber økonomiske fordele ved, at dyrenes tilstand forbedres,
og dødeligheden reduceres, ligesom vægttabet for de fleste slagtedyr er mindre ved ankomsten til slagteriet.
Det bemærkes, at en stor del af de danske køretøjer, der er berørt af forslaget, i forvejen har installeret
ventilationssystemerne. Det er dog langt fra alle disse systemer, der opfylder kravene i Komissionens forslag til
registrering, alarmering og evne til i 12 timer at fungere uafhængigt af køretøjets motor.
8. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463251_0004.png