Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1464393_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 134)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
30. oktober 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. november 2000 - dagsordenspunkter rådsmøde (miljøministre)
den 7. november 2000 - vedlægges Miljø- og Energiministeriets aktuelle notat over de punkter, der forventes optaget på
dagsordenen for rådsmødet.
SAMLENOTAT
MILJØSTYRELSEN6.
kontor /PSJ.nr.
M.111/17-0211 Den
26. oktober 2000
(MILJØ)
OM
KLIMA
DEN
7.
VEDRØRENDE RÅDSMØDE
NOVEMBER 2000
Ad punkt 1 - Fællesskabets strategi med hensyn til klimaændringer forud for den
6. partskonference i Klimakonventionen (COP 6) i Haag den 13. - 24. november
2000.
(Nyt notat)
Resumé: Formålet med Rådets konklusioner er at fastlægge EU's forhandlingsmandat
forud for den 6. partkonference i klimakonventionen. I konklusionerne slås fast,
med
udgangspunkt
i
det
videnskabelige
samfund
og
sigende
synlige
klimavariabilitet, at resolut handling er mere nødvendig end nogen sinde. Rådet
erindrer om sine konklusioner fra maj 1999 og juni 2000 og understreger, at
parterne må forlade COP 6 i Haag med det form&ari ng;l at ratificere Kyoto-
protokollen så hurtigt som muligt, senest i år 2002. Rådet understreger
princippet om et "fælles, men differentieret ansvar" , emissionsreduktioner bør
bidrage til en bæredygtig udvikling, både i i-lande og u-lande.. Rådet nævner
rene teknologier og kapacitetsopbygning, samt opgradering af finansielle midler,
ligesom klima bør være en integreret del af EU's udviklingspolitik. Det
overordnede mål om en 5.2% red uktion i udslippet af drivhusgasser må under
ingen omstændigheder blive undermineret, og at et system for overholdelse bør
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464393_0002.png
sættes i kraft snarest. Rådet anerkender den fælles forståelse om politikker og
virkemidler og gentager Rådets konkrete forslag om supplementaritet. For så vidt
angår CO2-optag bekræfter Rådet, at det er risikabelt, at acceptere CO2-optag
under artikel 3.4 i Protokollen og under CDM for den første budgetperi ode.
Forslaget til Rådets konklusioner har ingen lovgivningsmæssige, administrative
eller økonomiske konsekvenser for Danmark, ej heller kommunaløkonomiske.
Forslaget har været i høring i EF-specialudvalget for miljø den 23. oktober
2000.
1. Status
Der skal vedtages konklusioner under dette punkt. Formandskabets intentioner med
det foreliggende udkast til konklusioner er at fastlægge Rådets (miljø) mandat
ved de forestående forhandlinger på den 6. partskonference (COP 6) under
Klimakonventionen.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
Med udgangspunkt i advarslerne fra det videnskabelige samfund og stigende
synlige tegn på klimavariabilitet slår Rådet (miljø) indledningsvist fast, at
resolut handling, der reducerer i-landenes udledning af drivhusgasser, er mere
nødvendig end nogensinde. Rådet (miljø) konstaterer, at udviklingen i Annex II-
landenes udledning bringer stabiliseringsmålet for år 2000 i fare og at der er
behov for en betydelig indsats for at opfylde Kyoto-protoko llens 5,2%
reduktion.
Dernæst understreger Rådet (miljø), at det - som det første skridt mod at
kontrollere koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren - haster med at vende
den opadgående tendens i i-landenes emissioner samt at parterne i Buenos Aires i
1998 med det forestående møde på COP 6 satte en frist for tøven og et startpunkt
for handling.
Rådet (miljø) bekræfter herefter på ny sin forhandlingsposition og erindrer
specielt om sine konklusioner fra maj 1999 og juni 2000 og behovet for et signal
om viljen til at opfylde Klimakonventionens langsigtede målsætning. Rådet
(miljø) understreger, at parterne må forlade COP 6 i Haag med det formål at
ratificere så hurtigt som muligt, så Kyoto-protokollen kan træde i kraft senest
i år 2002.
Rådet (miljø) erindrer om, at i-landene i henhold til princippet om et "fælles
men differentieret ansvar", både har en forpligtelse til at varetage deres del
af det fælles ansvar og leve op til egne forpligtigelser. I-landene bør i deres
stræben efter emissionsreduktioner bidrage til en bæredygtig udvikling, både ved
selv at anvende passende politikker og virkemidler, og ved at hjælpe andre lande
med at forene udvikling og hensynet til klimaet .
Ifølge Rådet (miljø) bør dette på COP6 resultere i konkrete foranstaltninger.
Herunder i form af rene teknologier og kapacitetsopbygning som vil hjælpe
udviklingslandene til at udvikle strategier for bæredygtig udvikling og give dem
de nødvendige midler til at implementere sådanne.
Rådet (miljø) anerkender, at der blev gjort vigtige fremskridt i Lyon med hensyn
til udviklingsspørgsmål, men fremhæver, at yderligere fire betingelser bør
opfyldes i Haag.
Rådet (miljø) nævner for det første, at der skal ske en opgradering af
finansielle midler. Det drejer sig om:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464393_0003.png
At der bør være en tidlig start på Clean Development Mecanism (CDM) umiddelbart
efter COP 6 med henvisning til Rådets (miljø) forslag om en liste af CDM-
projekter, som kan igangsættes før ikrafttrædelsen af selve protokollen.
Andre finansielle midler genereret under Protokollen, herunder en afgift på
anvendelsen af alle mekanismerne og de ressourcer, der indsamles via systemet
for opfyldelse.
Global Environment Facility (GEF), dennes finansieringsgrundlag bør udviddes.
GEF'en bør i øvrigt kunne være ansvarlig for håndteringen af ressourcer som
genereres under Protokollen, specielt for så vidt angår national tilpasning til
klimaændringer, med henblik på at undgå dannelsen af nye fonde.
For det andet bekræfter Rådet (miljø) sine konklusioner fra Rådets (udvikling)
møde den 11. november 1999 som fastslår, at klima bør være en integreret del af
EU's udviklingspolitikker.
For det tredje fremhæver Rådet (miljø) nødvendigheden af at tage forskellige
grupper af landes specifikke behov i betragtning.
I sin fortsættelse understreger Rådet (miljø), at opbygning af kapacitet med
henblik på tilpasning til klimaændringer er en prioritet for lande truet af
ørkenspredning eller havstigninger og ikke mindst små østater. Rådet (miljø)
finder det vigtigt, at teknologiske bestræbelser i olieeksporterende lande
fremmes med henblik på bedre ressourceudnyttelse og forureningsbekæmpelse,
herunder ved hjælp af CDM-projekter. Sam arbejde om økonomisk diversifikation
kunne også udvikles.
For det fjerde finder Rådet (miljø) det essentielt, at det fælles nord og syd
ansvar reflekteres i sammensætningen og administrationen af de fælles
institutioner, der skal forestå og overvåge implementeringen.
Rådet (miljø) støtter dernæst landene med overgangsøkonomier i deres stræben
efter at opfylde deres forpligtelser, og bemærker at aktiviteter med henblik på
kapacitetsopbygning som er identificeret af disse lande, kan udføres ved at
anvende eksisterende ressourcer.
Rådet (miljø) understreger endvidere med udgangspunkt i i-landenes særlige
ansvar, at det overordnede mål om en 5,2% reduktion i udslippet af drivhusgasser
under ingen omstændigheder må blive undermineret. Alle Parter må respektere
deres forpligtelser under art. 3 i Protokollen, og initiativer kan ikke afvente
begyndelsen af den første budgetperiode. Rådet insisterer således på, at der
skal ske påviselige fremskridt i 2005, som p&a ring;krævet i protokollen og at
detaljeret information skal dokumentere dette.
Rådet (miljø) finder, at systemet for overholdelse, støttet af troværdige
emissionsopgørelser og udtømmende information om overførsler mellem parterne,
bør sættes i kraft snarest. Den resterende opgave er at definere de
konsekvenser, som kan sikre opfyldelse, enten i form af opmuntring til at
efterleve reglerne, hvis der stadig er mulighed herfor, eller i form af straf,
hvis det er for sent.
Ligeledes anerkender Rådet (miljø) de fremskridt mod opnåelsen af en fælles
forståelse om politikker og virkemidler, der er sket.
Rådet (miljø) bekræfter, at adgang til anvendelse af mekanismer, kun kan
tillades parter der respekterer deres forpligtelser efter protokollen og som
sikrer sig, at overførsler svarer til reduktioner over og udover deres egne
forpligtelser samt respekterer kravet om additionalitet i forhold til nationale
foranstaltninger. I denne sammenhæng gentager Rådet (miljø) sit konkrete forslag
om "supplementaritet" i anvendelsen af mekanismerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464393_0004.png
Med hensyn til anvendelsen af CDM understreger Rådet (miljø) forudsætningen om,
at projekterne respekterer de miljømæssige, økonomiske og sociale aspekter af
bæredygtig udvikling.
For så vidt angår CO2-optag bekræfter Rådet (miljø), at det er for risikabelt,
taget den tilgængelige information i betragtning, at acceptere CO
2
-optag under
artikel 3.4 i Protokollen og under CDM for den første budgetperiode. På den
anden side finder Rådet (miljø), at projekter til bevaring af skove og
imødegåelse af ørkenspredning bør kunne finde sted under tilpasningsinitiativer.
3. Konsekvenser
Forslaget til Rådets (miljø) konklusioner har ingen lovgivningsmæssige,
administrative eller økonomiske konsekvenser for Danmark, ej heller
kommunaløkonomiske.
4. Høring
Forslaget til Rådets (miljø) konklusioner har ikke været i bred høring.
På EF-specialudvalgsmøde den 23. oktober 2000 fremkom følgende bemærkninger.
Greenpeace havde kommentarer i forhold til et system for overholdelse, støttede
holdningen om, at artikel 3.4 skal vente, men efterlyste en holdning angående
artikel 3.3. Derudover ville Greenpeace have præciseret holdningen til EU' loft
for brugen af mekanismerne, idet EU's kvantitative beregninger ifølge Greenpeace
giver mulighed for 2/3 af forpligtelsen opnås ved brug af mekanismerne. I
forhold til listen for CDM- projekter ville Greenpeace have bekræftet, at
Danmark fortsat er imod projekter omfattende kul og a-kraft. Greenpeace gjorde
også opmærksom på problemerne med den danske overkapacitet i elsektoren, der kan
medføre en stigning i eleksporten i de kommende år med alvorlige følger i
forhodl til vores forpligtelser og nødvendigheden af at bruger mekanismerne.
Verdens Naturfonden bemærkede, at brugen af a-kraft i klima sammenhæng ikke er
omtalt i udkastet til Rådskonklusioner. Derudover gjorde Verdensnaturfonden
opmærksom på det problematiske i, at EU møder op til klimaforhandlingerne med et
udspil, som allerede er forhandlet og dermed bærer præg af laveste fællesnævner.
Mere konkret blev det påpeget, at definitionen til 3.3 er meget uklar og at
Verdens naturfonden i det hele taget savnede en s karpere dansk holdning som
udtryk for et forhandlingsudspil ikke en Bottom-line.
Danske Energiselskabers Forening ønskede at uddybe, at elsektoren betragter et
EU-baseret handelssystem som et nationalt virkemiddel.
Noah bemærkede, at formuleringen om supplementaritet pegede på, at EU's holdning
på dette punkt er ændret.
Det økologiske Råd ønskede præciseringer angående hjælp i forbindelse med
ørkenspredning og skovbevarelse.
Ad punkt 2 - Forberedelse af det 5. og sidste forhandlingsmøde om et
internationalt juridisk bindende instrument om Persistente Organiske Forurenere
(POP)
(Nyt notat)
1. Status
Formandskabet har den 23. oktober 2000 fremsendt udkast til rådskonklusioner om
de afsluttende forhandlinger om en global POP konvention, der finder sted i
Sydafrika den 4. - 9. december 2000 med henblik på vedtagelse på rådsmødet
(miljø) den 7. november 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464393_0005.png
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
2. Formål og indhold
I udkastet henviser Rådet bl.a. til det hastende behov for en global indsats mod
Persistente Organiske Forurenere (svært nedbrydelige stoffer) og deres skadelige
indvirkning på miljø og sundhed samt anerkender vigtigheden af at afslutte
forhandlingerne om en global POP konvention på det kommende forhandlingsmøde i
Johannesburg den 4.-9. december 2000.
Rådet fremhæver konventionens overordnede formål om at eliminere svært
nedbrydelige stoffer og understreger, at produktion og brug af visse af disse
stoffer skal ophøre.
Rådet understreger vigtigheden af at forsigtighedsprincippet integreres i
Konventionen specielt i bestemmelsen vedrørende optagelse af nye stoffer under
konventionen. samt behovet for stærkt at begrænse de generelle undtagelser.
Rådet understreger endvidere behovet for kontrolbestemmelser vedrørende import
og eksport samt for POP lagre og affald.
Endelig bekræfter Rådet vigtigheden af en konstant minimering af biprodukter
(dioxiner og furaner) på vej mod det langsigtede mål om eliminering og EU's
vilje til at bidrage til en effektiv implementering af konventionen ved at yde
finansiel
og
teknologisk
bistand
til
udviklingslande
og
lande
med
overgangsøkonomier.
3. Konsekvenser for Danmark
Rådskonklusionerne har ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for
Danmark, herunder ikke kommunaløkonomiske. Rådskonklusionerne påvirker ikke i
sig selv beskyttelsesniveauet.
4. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Forslaget
har
ikke
relevans
proportionalitetsprincippet.
5. Høring
Udkastet til Rådskonklusioner har ikke været til høring, men EF-specialudvalget
vedrørende miljøspørgsmål blev orienteret mundtligt om status i sagen på
specialudvalgets møde den 23. oktober 2000, hvor der ikke fremkom bemærkninger.
i
forhold
til
nærheds-
og