Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1464390_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 137)
undervisningsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
UDU, Alm. del - bilag 49 (Løbenr. 1856)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
30. oktober 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. november 2000 - dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelses- og
ungdomsministre) den 9. november 2000 - vedlægges Undervisningsministeriets aktuelle notat over de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen for rådsmødet.
Aktuelt notat om møde i Rådet (uddannelse/ungdom) den 9. november 2000.
Rådet (undervisningsministre).
1 Mobilitet.
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om mo-bilitet i Det
Europæiske Fællesskab for studerende, personer un-der erhvervsuddannelse,
unge volontører, undervisere og er-hvervslærere (KOM(1999) 708) (politisk
enighed)
(side 3).
b) Forslag til resolution om en aktionsplan for mobilitet (vedtagelse af
rådsresolution)
(side 5).
2 Forberedelse af rapporten om de konkrete fremtidige
dannelsessystemerne (information ved Kommissionen)
(side 6).
mål
for
ud-
3 Opfølgning af seminaret i Leyden om åben koordination og benchmarking af
uddannelsessystemerne (information ved formandskabet og Kommissionen)
(side
7).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0002.png
4 Undervisningsministrenes bidrag til Luxembourg-processen (vedtagelse af
bidrag til Rådet (beskæftigelse og sociale anliggender))
(side 7).
5 Den sociale dagsorden
(vedtagelse
af bidrag til Rådet (beskæftigelse og
sociale anliggender))
(side 8).
6
Opfølgning af ministermødet
uddannelser i Den Europæiske
formandskabet)
(side 9).
i Paris den 3. november 2000 om højere
Union og Latin-Amerika (information ved
7 Memorandum om livslang uddannelse (information ved Kommissionen)
(side
10).
8 Information fra Europa-Kommissionen.
a) Det Europæiske Sprogår 2001
(side 10).
b) Fornyelse af samarbejdsaftalerne med henholdsvis USA og Ca-nada inden for
områderne højere uddannelse og erhvervsuddannelse (KOM(2000) 656) og KOM
(2000) 655)
(side 10).
c) Festligholdelsen af 20-års-dagen for oprettelse af informations-nettet om
uddannelse "Eurydice" samt festligholdelsen af 25-års-dagen for oprettelse
af Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervsuddannelse (CEDEFOP)
(side
11).
9 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om euro- pæisk
samarbejde om evaluering af kvaliteten i skoleundervisningen (KOM(2000) 523)
(A-punkt)
(side 11).
Rådet (ungdomsministre).
10 De unge og Europa (offentlig debat)
(side 13).
11
Gennemførelse af ungdomsprogrammet
udveksling af synspunkter)
(side 14).
12 Forslag til resolution
rådsresolution)
(side 15).
om
(information
af
ved
unge
Kommissionen
(vedtagelse
og
af
social inddragelse
13 Beskyttelse af unge sportsmænd/kvinder (information ved Kommissionen og
udveksling af synspunkter)
(side 16).
14 Kampen mod racisme blandt unge (bidrag ved den tyske delegation)
(side
16).
1. Mobilitet.
a. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om mobi-litet i Det
Europæiske Fællesskab for studerende, personer under er-hvervsuddannelse, unge
volontører, undervisere og erhvervslærere (KOM(1999) 708).
- Politisk enighed
Europa-Kommissionen fremlagde den 21. januar 2000 et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets henstilling om mobilitet i Det Euro-pæiske Fællesskab for
studerende, personer under erhvervsuddannel-se, unge volontører, undervisere og
erhvervslærere.
Som hjemmel for forslaget har Kommissionen henvist til Traktatens artikel 149 om
uddannelse og artikel 150 om erhvervsuddannelse, hvorefter beslutning træffes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0003.png
efter proceduren i artikel
Parlamentet og Rådet.
251
om
fælles
beslutningstagen
mellem
Europa-
Forslaget skal ses som en opfølgning af Europa-Kommissionens grønbog "Hindringer
for Mobilitet i Det Europæiske Fællesskab" (KOM(96) 462). Det fremgår af
grønbogen, at der fortsat består hindringer for mobilitet for studerende,
personer under erhvervsuddannelse, volontører, undervisere og erhvervslærere.
Den forskellige status, disse grupper har i medlemsstaterne, navnlig for så vidt
angår bestemmelser om arbejdsl&oslas h;shedsforsikring, sociale ydelser,
sygesik-ring og beskatning, udgør en hindring for mobiliteten.
denne
baggrund
medlemsstaterne
har
Kommissionen
foreslået,
at
det
henstilles
til
· at træffe de nødvendige foranstaltninger for at tilskynde til mo-bilitet
for
personer,
som
ønsker
at
gennemføre
et
studieforløb,
en
erhvervsuddannelsesperiode eller en aktivitet som volontør, underviser eller
erhvervslærer i en anden medlemsstat;
· at træffe de nødvendige foranstaltninger for at gøre det muligt for de
pågældende at påberåbe sig de erfaringer fra værtslandet, som de har
indhøstet under mobiliteten;
· at gennemføre foranstaltninger, således at statsborgere fra tredjelande,
der opholder sig lovligt og varigt i EU, ligeledes kan gøre brug af
bestemmelserne om fri bevægelighed og ligebehandling samt bestemmelserne i
denne henstilling.
Endvidere opfordres Europa-Kommissionen til hvert andet år at fo-relægge Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget en
rapport, der er udarbejdet på grundlag af medlemsstaternes bidrag om
gennemførelsen af henstillingen.
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet fremgår det af
forslaget, at "denne henstilling er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
for så vidt som det er nødvendigt med en fælles-skabsforanstaltning suppleret
med foranstaltninger fra medlemssta-ternes side, som det tidligere er blevet
understreget, for at fjerne hindringerne for mobiliteten. Det er vigtigt i denne
sammenhæng at understrege, at i forbindelse med artikel 5 i protokollen om
anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet nødvendiggør
mobiliteten et fællesskabstiltag, fordi mobilitet som et grund-læggende træk har
tværnationale aspekter."
--- o0o ---
Europa-Parlamentet har den 5. oktober 2000 afgivet en positiv udtalelse om
forslaget og fremlagt 56 ændringsforslag. Ændringsforslagene går hovedsageligt
ud på at forbedre vilkårene før og under mobiliteten.
Dagsordenspunktet blev drøftet den 23. maj 2000 i EU-specialudval-get vedrørende
uddannelse. Danmarks Lærerforening mente, at der skulle en mere praktisk
indgangsvinkel til for at få løst problemerne i forbindelse med mobilitet. De i
specialudvalget repræsenterede or-ganisationer havde i øvrigt ingen bemærkninger
til punktet.
Dagsordenspunktet
blev
desuden
drøftet
den
25.
oktober
2000
i
EU-
specialudvalget. Danmarks Lærerforening fremhævede igen, at der skulle en mere
praktisk indgangsvinkel til for at få løst problemerne med mobiliteten.
Lærerforeningen tvivlede desuden på, at problemerne ville blive løst med
henstillingen. De i specialudvalget repræ-senterede organisationer havde i
øvrigt ingen bemærkninger til punktet.
--- o0o ---
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0004.png
Hvis Danmark ønsker at gennemføre forslaget, vil det i sin
udformning medføre lovgivnings- og statsfinansielle konse- kvenser.
nuvæ-
rende
Rådet (undervisningsministre) blev den 26. november 1999 og den 8. juni 2000
orienteret om forslaget. I forbindelse med rådsmøderne blev der oversendt et
aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg den 12. november 1999 og den 26. maj
2000. Sagen blev forelagt til orientering på Europaudvalgets møder den 19.
november 1999 og den 31. maj 2000.
b. Forslag til resolution om en aktionsplan for mobilitet.
- Vedtagelse af rådsresolution
På mødet i Lissabon den 23.-24. marts 2000 anmodede Det Euro-pæiske Råd om, at
Rådet og Europa-Kommissionen senest ved ud-gangen af år 2000 fastlægger midler
til fremme af mobiliteten for studerende og lærere.
Dette
skal
ske
ved
den
bedst
mulige
udnyttelse
af
de
eksisterende
fællesskabsprogrammer, ved fjernelse af hindringerne for mobiliteten og ved
større gennemsigtighed i forbindelse med anerkendelse af kvalifikationer og
studieperioder. For så vidt angår lærerne skal der tages skridt til at fjerne
hindringerne for mobilitet senest i år 2002.
Det er på denne baggrund, at det franske formandskab har fremlagt et forslag til
resolution vedtaget af Rådet og ungdomsministrene, forsamlet i Rådet, om en
aktionsplan for mobilitet.
Det fremgår blandt andet af forslaget, at medlemsstaterne i samarbejde med
Europa-Kommissionen skal arbejde hen mod følgende målsætninger for at fremme
mobiliteten for studerende og lærere:
· Forbedring af uddannelsen af lærere og af administrativt perso-nale til at
varetage vejledning i forbindelse med mobilitet.
· Fremme af sprogkurser før og under mobilitetsopholdet.
· Forbedring af adgangen til information om mulighederne for mobilitet.
· Forbedring
socialt.
af
mulighederne
for
mobilitet
for
alle
-
finansielt
som
er-
· Forbedring af mulighederne for at få anerkendt studie- og
hvervsuddannelsesperioder, der er fuldført under et mobilitets-ophold.
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet er der tale om et
formandskabsinitiativ, hvor der ikke er redegjort for disse principper.
Efter behandlingen af resolutionsforslaget på rådsmødet den 9. no-vember 2000 er
det hensigten, at resolutionen skal forelægges Det Europæiske Råd på mødet i
Nice den 7.-9. december 2000.
--- o0o ---
EU-specialudvalget
vedrørende
uddannelse
blev
orienteret
mundtligt
om
dagsordenspunktet den 25. oktober 2000. De Samvirkende Inva-lideorganisationer
ønskede, at aktionsplanen også skulle omfatte stu-derende med særlige problemer,
herunder handicappede studerende.
De i specialudvalget repræsenterede
bemærkninger til punktet.
organisationer
havde
i
øvrigt
in-gen
Forslaget vil ikke kræve lovgivning eller få statsfinansielle konse-kvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0005.png
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
2. Forberedelse af
dannelsessystemerne.
rapporten
om
de
konkrete
fremtidige
mål
for
ud-
- Information ved Kommissionen
Det Europæiske Råd opfordrede på mødet i Lissabon undervisningsministrene til at
bidrage til Luxembourg-processen og Cardiff-pro-cessen samt til at forelægge Det
Europæiske Råd en generel rapport i foråret 2001 om de konkrete fremtidige mål
for uddannelsessystemerne.
På rådsmødet den 8. juni 2000 drøftede undervisningsministrene de fremtidige
udfordringer og mål for uddannelsessystemerne. Der blev I denne forbindelse
opnået enighed om at opfordre Europa-Kom-missionen til at forberede en første
version af rapporten til Det Eu-ropæiske Råd.
Kommissionens endelige udkast til rapporten forventes først at foreligge efter
rådsmødet den 9. november 2000.
På rådsmødet den 9. november 2000 vil Kommissionen orientere om arbejdet i
forbindelse med rapporten.
Den endelige version af rapporten forventes forelagt for Det Euro-pæiske Råd på
mødet i Stockholm den 23.-24. marts 2001.
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse blev orienteret om dags-ordenspunktet
den 25. oktober 2000. Danmarks Lærerforening fandt, at den foreliggende skitse
til rapport kun indeholdt indholds-mæssige betragtninger. Der var ikke nogle
egentlige målsætninger. De i specialudvalget repræsenterede organisationer havde
i øvrigt in-gen bemærkninger til punktet.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3. Opfølgning af seminaret i Leyden om åben koordination og benchmarking af
uddannelsessystemerne.
- Information ved formandskabet og Kommissionen
Det hollandske undervisningsministerium og det franske formand-skab afholdt den
27.-28. september 2000 et seminar i Leyden om åben koordination og benchmarking
af de europæiske uddannelses-systemer.
Som en opfølgning af seminaret i Leyden vil det franske formand-skab foreslå, at
der afholdes nogle ekspertmøder under det franske formandskab og det kommende
svenske formandskab.
EU-specialudvalget
vedrørende
uddannelse
blev
orienteret
dagsordenspunktet den 25. oktober 2000. De i specialudvalget
organisationer havde ingen bemærkninger til punktet.
mundtligt
om
repræsenterede
Forslaget vil ikke kræve lovgivning eller få statsfinansielle konse-kvenser.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4. Undervisningsministrenes bidrag til Luxembourg-processen.
- Vedtagelse af bidrag til Rådet (beskæftigelse og sociale anliggender)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0006.png
På rådsmødet den 8. juni 2000 drøftede undervisningsministrene de fremtidige
udfordringer og mål for uddannelsessystemerne. Debatten var en første opfølgning
af Det Europæiske Råds møde i Lissa-bon, jf. bemærkningerne til punkt 2.
Der var bred enighed om, at livslang uddannelse og informations- og
kommunikationsteknologi skulle prioriteres højt i forbindelse med udarbejdelsen
af forslaget til retningslinjerne for beskæftigelsespolitikken for 2001.
På denne baggrund har det franske
undervisningsministrenes
bidrag
skæftigelsespolitikken for 2001.
formandskab udarbejdet et
til
retninglinjerne
forslag
for
til
be-
Det fremgår blandt andet af forslaget, at uddannelsesområdet i Traktatens
artikel 149 og 150 anerkendes som et særligt område, hvis målsætning - ud over
at forbedre beskæftigelsen - er at bidrage til social og kulturel integration og
til at give borgerne mulighed for livslang uddannelse.
Endvidere
fremgår
det
af
forslaget,
at
retningslinjerne
for
beskæftigelsespolitikken burde koncentrere sig om, hvordan uddannelse kan
bidrage til beskæftigelsesstategien, livslang uddannelse og nødvendigheden af at
bekæmpe social udstødelse, større sprogkundskaber, mo-bilitet, forskning og
fornyelse, der ikke kun bygger på økonomiske, men også på kulturelle og
samfundsmæssige betragtninger.
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet er der tale om et
formandskabsinitiativ, hvor der ikke er redegjort for disse principper.
--- o0o ---
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse blev orienteret om dags-ordenspunktet
den 25. oktober 2000. Danmarks Lærerforening syntes, at det på det foreliggende
grundlag var svært at tage stilling til sagen. De i specialudvalget
repræsenterede organisationer havde i øv-rigt ingen bemærkninger til punktet.
Forslaget vil ikke kræve lovgivning eller få statsfinansielle konse-kvenser.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5. Den sociale dagsorden.
- Vedtagelse af bidrag til Rådet (beskæftigelse og sociale anliggender)
Det franske formandskab har foreslået, at undervisningsministrene bidrager til
den sociale dagsorden.
Det fremgår af forslaget, at der er sammenhæng mellem de mål, der er sat i den
sociale dagsorden og i uddannelsessektorens mål.
Endvidere fremgår det af forslaget, at den sociale dagsorden bekræfter
uddannelsens betydning på det sociale område, herunder uddannelsens betydning i
forbindelse med forbedring af kvalifikationerne og dermed en forbedring af
beskæftigelsen og væksten.
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet er der tale om et
formandskabsinitiativ, hvor der ikke er redegjort for disse principper.
--- o0o ---
EU-specialudvalget
vedrørende
uddannelse
blev
orienteret
mundtligt
om
dagsordenspunktet den 25. oktober 2000. De i specialudvalget re-præsenterede
organisationer havde ingen bemærkninger til punktet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0007.png
Forslaget vil ikke kræve lovgivning eller få statsfinansielle konse-kvenser.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6. Opfølgning af ministermødet i Paris den 3.
uddannelser i Den Europæiske Union og Latin-Amerika.
- Information ved formandskabet
november
2000
om
højere
Under det franske formandskab vil der den 3. november 2000 blive afholdt et
uformelt ministermøde om samarbejde inden for de høje-re uddannelser mellem
medlemstaterne i Den Europæiske Union og landene i Latin-Amerika.
Det franske formandskab vil informere Rådet om dette møde.
EU-specialudvalget
vedrørende
uddannelse
dagsordenspunktet den 25. oktober 2000.
blev
orienteret
mundtligt
om
De i specialudvalget repræsenterede organisationer havde ingen be-mærkninger til
punktet.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7. Memorandum om livslang uddannelse.
- Information ved Kommissionen
Europa-Kommissionen vil orientere om status for arbejde med me-morandummet om
livslang uddannelse. Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvilke elementer
memorandummet vil komme til at indeholde.
Sagen blev drøftet den 25. oktober 2000 i EU-specialudvalget ved-rørende
uddannelse. De i specialudvalget repræsenterede organisatio-ner havde ingen
bemærkninger til punktet.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
8. Information fra Europa-Kommissionen.
a) Det Europæiske Sprogår 2001.
Europa-Kommissionen vil på rådsmødet den 9. november 2000 orientere om
aktiviteterne i forbindelse med Det Europæiske Sprogår 2001. Det skal i denne
forbindelse oplyses, at der i henhold til afgø-relsen om Det Europæiske Sprogår
skal iværksættes en oplysnings-kampagne for at tilskynde alle borgere til at
lære sprog.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
For så vidt angår det vedtagne forslag om Det Europæiske Sprogår blev det
behandlet af Rådet (undervisningsministre) den 26. november 1999 og den 8. juni
2000. I forbindelse med rådsmøderne blev der oversendt et aktuelt notat til
Folketingets Europaudvalg den 12. november 1999 og den 26. maj 2000. Sagen blev
forelagt til orientering på Europaudvalgets møder den 19. november 1999 og den
31. maj 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0008.png
b) Fornyelse af samarbejdsaftalerne med henholdsvis USA og Cana-da inden for
områderne højere uddannelse og erhvervsuddannelse (KOM(2000) 656) og KOM(2000)
655).
I december 1995 indgik Det Europæiske Fællesskab aftaler med henholdsvis USA og
Canada om samarbejde inden for højere uddannel-se og erhvervsuddannelse.
Aftalerne trådte i kraft den 1. januar 1996 og udløber den 31. december 2000.
På denne baggrund vil Europa-Kommissionen orientere Rådet om sine forslag af 18.
oktober 2000 om fornyelse af aftalerne.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
c) Festligholdelsen af 20-års-dagen for oprettelse af informationsnettet om
uddannelse "Eurydice" samt festligholdelsen af 25-års-dagen for oprettelse af
Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervs-uddannelse (CEDEFOP).
Europa-Kommissionen vil orientere Rådet om festligholdelsen af 20-års-dagen for
oprettelse af informationsnettet om uddannelse "Eurydice" samt festligholdelsen
af 25-års-dagen for oprettelse af Det Euro-pæiske Center for Udvikling af
Erhvervsuddannelse (CEDEFOP).
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
--- o0o ---
EU-specialudvalget
vedrørende
uddannelse
blev
orienteret
mundtligt
om
dagsordenspunktet den 25. oktober 2000. Danske Studerendes Fællesråd så gerne,
at der blev afsat flere midler til forøgelse af mobi-liteten med USA og Canada.
De i specialudvalget repræsenterede or-ganisationer havde i øvrigt ingen
bemærkninger til punktet.
9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om euro- pæisk
samarbejde om evaluering af kvaliteten i skoleundervisningen (KOM(2000) 523).
- A-punkt
Europa-Kommissionen fremlagde den 25. januar 2000 et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets henstilling om europæisk samarbej-de om evaluering af
kvaliteten i skoleundervisningen.
Efter at Europa-Parlamentet den 6. juli 2000 har afgivet en udtalelse om
forslaget, har Kommissionen den 4. august 2000 fremlagt et æn-dret forslag (KOM
(2000) 523).
Som hjemmel for forslaget har Kommissionen henvist til artikel 149 om uddannelse
og artikel 150 om erhvervsuddannelse i TEF, hvoref-ter beslutning træffes efter
proceduren i artikel 251 om fælles beslutningstagen mellem Europa-Parlamentet og
Rådet.
Det fremgår af forslaget, at Europa-Kommissionen i skoleåret 1997/ 98
gennemførte et pilotprojekt med deltagelse af 101 skoler i medlemsstaterne samt
Norge, Island og Liechtenstein. Erfaringerne fra pilotprojektet viste blandt
andet, at der er en række metodologiske elementer, der er vigtige for en
vellykket evaluering af kvaliteten i skoleundervisningen. Disse elementer
omfatter blandt andet nationa-le og internationale netværk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0009.png
Det er på denne baggrund, at det henstilles til medlemsstaterne, at de støtter
bestræbelserne på at forbedre kvaliteten i skoleundervisnin-gen ved at fremme og
eventuelt indføre gennemsigtige evaluerings-systemer med henblik på
· at opfordre skolerne til selvevaluering og eventuel ekstern eva- luering;
at støtte og eventuelt udarbejde eksterne evalueringssystemer;
· at støtte skolernes evne til at lære af hinanden på nationalt og europæisk
plan;
· at opfordre til samarbejde mellem de myndigheder, som er an-svarlige for
kvalitetsevalueringen i skoleundervisningen og frem-me deres europæiske
netværk.
Europa-Kommissionen opfordres til i tæt samarbejde med medlemsstaterne
· at fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne og de myndig-heder, der er
ansvarlige for kvalitetsevaluering i skoleundervis-ningen;
· at oprette en database
kvalitetsevaluering;
til
brug
for
spredning
af
oplysninger
om
· at forelægge Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget en rapport hvert tredje år om gennemførelsen af
henstillingen.
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet fremgår det af
forslaget,
at
"nærhedsprincippet
og
medlemsstaternes
ansvar
for
deres
uddannelsessystemers organisering og struktur bør tages i betragtning; ligeledes
bør
deres
uddannelsesinstitutioners
autonomi
og
uafhængighed
tages
i
betragtning."
--- o0o ---
Europa-Parlamentet har den 6. juli 2000 afgivet en positiv udtalelse om
forslaget og fremlagt 42 ændringsforslag. Alle ændringsforslagene er helt eller
delvist medtaget i Kommissionens ændrede forslag af 4. august 2000.
Dagsordenspunktet blev drøftet den 23. maj 2000 i EU-specialudval-get vedrørende
uddannelse. Danmarks Lærerforening og Gymnasie-skolernes Lærerforening fandt, at
der i forbindelse med evaluering ikke burde lægges så megen vægt på en
sammenligning af uddannelserne. Man burde i stedet lægge mere vægt på de
kvalitative og innovative aspekter. De i specialudvalget repræsenterede
organisationer havde i øvrigt inge n bemærkninger til punktet.
Dagsordenspunktet blev desuden drøftet den 25. oktober 2000 i EU-specialudvalget
vedrørende uddannelse. De i specialudvalget repræ-senterede organisationer havde
ingen bemærkninger til punktet.
Forslaget vil ikke kræve lovgivning eller få statsfinansielle konse-kvenser.
Rådet (undervisningsministre) blev den 26. november 1999 og den 8. juni 2000
orienteret om forslaget. I forbindelse med rådsmøderne blev der oversendt et
aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg den 12. november 1999 og den 26. maj
2000. Sagen blev forelagt til orientering på Europaudvalgets møder den 19.
november 1999 og den 31. maj 2000.
10. De unge og Europa.
- Offentlig debat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0010.png
Europa-Kommisionen har til hensigt at fremlægge en hvidbog om ungdomspolitikken
i Den Europæiske Union i første halvår af 2001.
Som led i forberedelsen af hvidbogen har det franske formandskab afholdt en
europæisk sammenkomst for unge i Paris den 6.-7. oktober 2000.
På rådsmødet den 9. november 2000 vil formandskabet og Europa-Kommissionen
orientere om forberedelserne i forbindelse med hvidbogen, herunder om
resultaterne af den europæiske sammenkomst for unge, og der vil herefter blive
afholdt en debat om forberedelserne i forbindelse med arbejdet med hvidbogen.
Der vil desuden i forbindelse med rådsmødet blive afholdt et møde med
repræsentanter for de unge, der har deltaget i den europæiske sammenkomst for
unge.
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse blev orienteret om dags-ordenspunktet
den 25. oktober 2000. De i specialudvalget repræsenterede organisationer havde
ingen bemærkninger til punktet.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
11. Gennemførelsen af ungdomsprogrammet.
- Information ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
Europa-Kommissionen vil orientere om gennemførelsen af ungdomsprogrammet, der
blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet den 13. april 2000. Der vil desuden
blive mulighed for, at delegatio-nerne kan fremkomme med deres bemærkninger til
orienteringen.
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse blev orienteret om dags-ordenspunktet
den 25. oktober 2000. De i specialudvalget repræsenterede organisationer havde
ingen bemærkninger til punktet.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
For så vidt angår det vedtagne forslag til ungdomsprogrammet har det været
forelagt for Folketingets Europaudvalg den 20. november 1998 med henblik på et
forhandlingsoplæg. Desuden har sagen været forelagt for Europaudvalget den 21.
maj 1999 og den 19. november 1999 med henblik på en orientering.
Folketingets Europaudvalg har den 29. oktober 1998 fået oversendt et grundnotat
om forslaget. Europaudvalget har desuden fået oversendt aktuelle notater om
sagen den 12. november 1998, den 14. maj 1999, den 12. november 1999, den 23.
november 1999 (notat om i- værksættelse af forligsproceduren) og den 23. marts
2000 (notat om resultatet af forligsproceduren).
12. Forslag til resolution om social inddragelse af unge.
- Vedtagelse af rådsresolution
Det franske formandskab har fremlagt et forslag til resolution vedtaget af Rådet
og ungdomsministrene, forsamlet i Rådet, om social inddragelse af unge.
Som hjemmel for forslaget har formandskabet henvist til Traktatens artikel 2 om
Unionens mål, artikel 136 om sociale rettigheder m.v. og artikel 146 om Den
Europæiske Socialfond.
Formandskabet har desuden henvist til det stategiske mål, som blev fastsat af
Det Europæiske Råd på mødet i Lissabon den 23.-24. marts 2000, og som indebærer
nye rammer for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0011.png
Det fremgår af forslaget, at Kommissionen og medlemsstaterne op-fordres til
inden for deres respektive kompetenceområder
· at prioritere en forbedring af de unges sociale og økonomiske situation og
at prioritere bekæmpelse af social udelukkelse højt i alle EU's politikker;
· at undersøge mulighederne for fælles arbejdsmål med henblik på at fremme
adgangen
for
alle
unge
til
væsentlige
rettigheder
(livs-kvalitet,
beskæftigelse, uddannelse, bolig, sundhed, sport og fritidsaktiviteter).
Endvidere fremgår det, at forslaget skal ses som et bidrag til udvikling af
samarbejdet inden for ungdomsområdet, samt at Rådet øn- sker, at resolutionen
bliver taget i betragtning, når det skal besluttes, hvilke mål Rådet skal
fastsætte til bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse.
For så vidt angår nærheds- og proportionalitetsprincippet er der tale om et
formandskabsinitiativ, hvor der ikke er redegjort for disse principper.
--- o0o ---
Dagsordenspunktet blev drøftet den 25. oktober 2000 i EU-special-udvalget
vedrørende uddannelse. De i specialudvalget repræsente-rede organisationer havde
ingen bemærkninger til punktet.
Forslaget vil ikke kræve lovgivning eller få statsfinansielle konsekvenser.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13. Beskyttelse af unge sportsmænd/kvinder.
- Information ved Kommissionen og udveksling af synspunkter
Europa-Kommissionen vil informere om dens overvejelser om de unge og sport.
Det må forventes, at Kommissionen blandt andet vil behandle følgende emner:
· Uddannelse af unge sportsmænd/kvinder.
· Helbredsmæssig beskyttelse af unge sportsmænd/kvinder.
· Kommercielle transaktioner, der involverer unge sportsmænd/ kvinder.
Dagsordenspunktet blev drøftet den 25. oktober 2000 i EU-special-udvalget
vedrørende uddannelse. De i specialudvalget repræsenterede organisationer havde
ingen bemærkninger til punktet.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
14. Kampen mod racisme blandt unge.
- Bidrag ved den tyske delegation
Den tyske delegation vil informere Rådet om kampen mod racismen blandt unge i
Tyskland.
EU-specialudvalget
vedrørende
uddannelse
blev
orienteret
dagsordenspunktet den 25. oktober 2000. De i specialudvalget
organisationer havde ingen bemærkninger til punktet.
mundtligt
om
repræsenterede
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464390_0012.png