Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
1464387_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 140)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 107 (Løbenr. 2648)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag Journalnummer Kontor
1 400.C.2-0 EU-sekr. 27. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets grundnotat om forslag til Rådets direktiv
om ændring, for så vidt angår anvendelsesperioden for mi-nimumsniveauet for normalsatsen, af direktiv 77/388/EØF om
det fælles merværdiaf-giftssystem.
5. kontorJ. nr. 5.2000-221-62
20. oktober 2000L:\5KT\lgo\eu\grund2.wpd
Grundnotat vedrørende:
- Forslag til Rådets direktiv om ændring, for så vidt angår anvendelsesperioden for minimumsniveauet for normalsatsen,
af direk-tiv 77/388/E-ØF om det fælles mer--vær-diafgiftssystem.
1. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 20. september et forslag til ændring af direktiv 77/388/EØF jf. KOM(2000)537. Forslaget
er fremsat med hjemmel i traktatens art. 93, der kræver en-stemmighed.
Direktiv 77/388/EØF (6.momsdirektiv) omhandler moms på varer og tjenesteydel-ser i EU.
For dels at sikre den harmonisering af satserne, der var opnået, og dels at kunne se frem mod en endelig momsordning
baseret på beskatning på oprindelsesstedet, fore-lagde Kom-missionen d. 20. december 1995, et forslag til direktiv.
Forslaget gik ud på, at der skulle indføres en normalsats der ikke måtte være mindre end 15 pct. og som ikke måtte
overstige 25 pct. Eftersom den gældende afgiftsordning var en over-gangsordning blev anvendelses-perioden begrænset
til to år (fra 1. januar 1997 til 31. december 1998.)
Kommissionen forelagde et tilsvarende forslag for Rådet for perioden fra 1. januar til 31. december 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464387_0002.png
Disse forslag blev forkastet af Rådet. I begge tilfælde blev forslagene ændret til kun at om-fatte princippet om, at
minimumssatsen ikke måtte være mindre end 15 pct., svarende til det system der var blevet indført med direktivet fra
1992. Rådet fastlagde samtidig udløbs-datoen til den 31. december 2000.
Efterfølgende har Kommissionen vedtaget en ny strategi til forbedring af momssy-stemet i det indre mar-ked. Overgang
til et momssystem baseret på beskatning i op-rindelseslandet
er stadig et mål på længere sigt, men umiddelbart foreslår Kommissionen en strategi i flere etaper, som fokuserer på 4
hovedmål: Forenkling og modernisering af gældende regler, en mere ensartet anvendelse af de nuværende bestemmelser
og en ny iværksættel-se af det ad-ministrative samarbejde.
I denne periode er det derfor, anfører kommissionen, vigtigt at forhindre en voksende for-skel mel-lem de normalsatser
for momsen der anvendes af medlemsstaterne, idet det kan føre til struk-turel uligevægt i Unio-nen og til
konkurrenceforvridning i visse er-hvervssek-torer.
Det forekommer således hensigtsmæssigt midlertidigt at bibeholde princippet om mini-mumsniveuaet for den nuværende
normalsats på 15 pct.
2. Forslagets indhold
Forslaget g?r ud p?, at det nuv?rende minimumsniveau for nor-malsatsen for merv?rdiaf-giften i EU, der er fastsat til 15
pct. forl?nges fra den 1. januar 2001 til den 31. december 2005. Denne bestemmelse vil blive taget op til revision,
eftersom R?det p? forslag af Kom-missionen senest den 31. december 2005 skal tr?ffe afg?relse om, hvilken normalsats
der skal g?lde efter den dato.
3. Gældende dansk ret
Ifølge gældende dansk ret er den danske merværdiafgiftssats fastsat til en enhedssats på 25 pct. Forlængelsen af
anvendelsesperioden for normalsatsen berører ikke den danske moms-sats, idet der som nævnt alene er tale om en
minimumssats.
4. Høring
Forslaget har været forelagt Specialudvalget for skatter og afgifter.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslagets vedtagelse vil ikke have konsekvenser for Danmark, jf. punkt 3 ovenfor.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
7. Nærheds- og proportionalprincippet
Kommissionen nævner i forslaget ikke nærheds- og proportionalitetsprincoippet direkte.
Minimumsniveauet for normalsatsen for merværdiafgiften blev allerede fast-lagt ved et direk-tiv i199-2. Fastsættelsen af
et minimum for normalsatsen anses for at være nødven-dig for merværdiafgiftssystemets funktion i det indre marked.