Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1464384_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 143)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
31. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets grundnotat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/24/EF om dele af og kendetegn ved to- og trehjulede
motordrevne køretøjer, COM (2000) 314 endelig.
MILJØstyrelsen 26. oktober 2000
Transport- og Luftkvalitetskontoret 4011/17-0045
Internationalt kontor EI/17
PS/6
MEM-0304-MST
GRUNDNOTAT til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 97/24/EF om dele af og kendetegn ved
to- og trehjulede motordrevne køretøjer
COM (2000) 314 endelig
Resumé: Forslaget er en opfølgning på Kommissionens forpligtelse i henhold til direktiv 97/24/EF, til inden den 17. juni
1999 at fremlægge forslag til skærpede udstødningsnormer for luftforurening fra motorcykler og derved medvirke til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464384_0002.png
opfylde målene for luftkvalitet og de nationale emissionslofter i 2010.De udstødningsnormer, som indgår i forslaget, er
baseret på en gennemgang af nuvære nde og fremtidig teknologi. Efter Kommissionens opfattelse kan de nuværende
udstødningsnormer sammenlignes med de normer, som gjalt for personbiler før indførelsen af katalysatorer (d.v.s. før 1993).
For 1. fase foreslår Kommissionen, at udstødningsnormerne kommer til at svare til anvendelse af
oxidationskatalysatorer/sekundær lufttilførsel i 4-taktsmotorer og direkte indsprøjtning i 2-taktsmotorer. For 2. fase
fremhæver Kommissionen, at der allerede i dag eksisterer mere miljøvenlig teknologi end foreslået for fase 1. Det er
imidlertid Kommissionens opfattelse, at motorcykelbranchen har behov for mere tid, før man kan fastlægge
udstødningsnormer, som forudsætter anvendelse af regulerede 3-vejskatalysatorer og avanceret direkte
indsprøjtningsteknologi. Forslaget lægger op til, at indførelsen af sådanne normer først sker fra 2006. Forslaget skønnes at
have en p ositiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Status
Kommissionen sendte den 22. juni 2000 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 95 i TEF (tidligere artikel 100A) og skal derfor
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Forslaget er en opfølgning på den forpligtelse for Kommissionen, der indgår i
direktiv 97/24/EF til inden den 17. juni 1999 at fremlægge forslag til skærpede
udstødningsnormer for luftforurening fra motorcykler. Det fremgår af nævnte
direktiv, at en endelig vedtagelse af forslaget skal ske inden 1. januar 2001,
og at der i forslaget skal medtages andre elementer end blot skærpede
grænseværdier.
2. Formål og indhold
Miljømæssig vurdering
Kommissionen anfører, at forslagets formål er, at skærpe Fællesskabets krav til
begrænsning af emissionen af forurenende stoffer fra motorcykler og derved
medvirke til at opfylde målene for luftkvalitet og de nationale emissionslofter
i 2010. De nuværende udstødningsnormer indgår i det såkaldte multidirektiv 97/24
af 17. juni 1997. De har skullet overholdes i forbindelse med typegodkendelse af
motorcykler siden den 17. juni 1999.
Kommissionen har på baggrund af grundscenariet fra det nye auto/olie 2 program
foretaget en vurdering af den nuværende forurening fra motorcykler og af den
forventede udvikling, såfremt der ikke sker nogen begrænsning af de gældende
udstødningsnormer. For de tre regulerede stoffer - kulilte (CO), kulbrinter (HC)
og kvælstofoxider (NO
x
) - er for de 9 EU-lande, som indgik i auto/olie 2
programmets basis-scenarie, beregnet følgende udvikling i motorcyklernes andel
af det samlede udslip fra vejtransport (i %):
1995 2020
CO 6,3 16,8
HC 4,1 20,0
NO
x
0,3 2,2
Det
fremgår
af
Kommissionens
beregninger,
at
gennemførelsen
af
udstødningsnormerne i direktiv 97/24 vil medføre et fald i det samlede udslip af
CO og HC fra motorcykler. Faldet er dog ubetydeligt set i relation til den
reduktion der samtidig sker for den øvrige vejtransport, og resultatet bliver
derfor, at der fremover sker en væsentlig forøgelse i motorcyklernes andel af
det samlede udslip for alle de regulerede stoffer. Dette til trods for at
motorcyklerne kun skønnes at udgøre 2-3% af den samlede trafik. Kommissionen
anfører, at udslippet af partikler ikke indgår i vurderingerne på grund af
manglende data.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464384_0003.png
Kommissionen fremhæver, at selv om de kommende emissionskrav til vejtransporten
vil medføre betydelige reduktioner i de samlede emissioner, så kan man fortsat
vente problemer i visse byer med overholdelse af fremtidige luftkvalitetsnormer.
Det gælder især partikler (PM10), men i mindre omfang også NO
2
og benzen.
Regionalt forventes der også at mangle en del i, at Fællesskabet når det
fastsatte mål for forurening med j ordnær ozon. Set i lyset af de gennemførte
beregninger sigter de foreslåede udstødningsnormer i første række mod en
mindskelse af udslippet af HC. Man forventer, at sådanne normer samtidig vil
medføre en reduktion i udslippet af PM10.
Teknologi
De udstødningsnormer, som indgår i forslaget, er baseret på en gennemgang af
nuværende og fremtidig teknologi. Efter Kommissionens opfattelse kan de
nuværende udstødningsnormer sammenlignes med de normer, som galt for personbiler
før indførelsen af katalysatorer (d.v.s. før 1993). Man mener ikke, at den
teknologi, der i dag anvendes i personbiler, uden videre kan overføres til
motorcykler. Dels af tekniske årsager , men også på grund af volumen og
omkostninger. De teknikker, der i dag anses for gennemførlige, er forskellige
for 2-takts motorer og 4-takts motorer:
Teknik Reduktion (%)
2-taktsmotorer oxidationskatalysator -
direkte indsprøjtning 70
4-taktsmotorer sekundær lufttilførsel 25 oxidationskatalysatorer 50-
65
reguleret 3-vejs katalysator 60-80
Det fremhæves, at det kun er 3-vejskatalysatoren, som medfører reduceret udslip
af NO
x
, og at de foranstaltninger, der foreslås for 2-taktsmotorer især virker
over for HC og må forventes at blive ledsaget af en stigning i udslippet af NO
x
,
således at dette kommer til at svare til udslippet fra en 4-taktsmotor.
Udstødningsnormer
For at give branchen tid til at tilpasse sig foreslår Kommissionen, at det mere
langsigtede mål indføres i to etaper.
Fase 1
Kommissionen foreslår, at udstødningsnormerne kommer til at svare til anvendelse
af oxidationskatalysatorer/sekundær lufttilførsel i 4-taktsmotorer og direkte
indsprøjtning i 2-taktsmotorer. Efter Kommissionens opfattelse vil man ved
anvendelse af disse teknologier kunne anvende samme emissionsgrænser for 2- og
4-taktsmotorer. Man er opmærksom på, at det for 2-taktsmotorer betyder, at
grænseværdien for NO
x
må forhøjes, men henviser til, at NO
x
-bidraget fra
motorcykler er meget beskedent. Følgende udstødningsnormer (g/km):
CO HC NO
x
Nuværende grænseværdi (97/24)
2-taktsmotor 8 4 0,1
4-taktsmotor 13 3 0,3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464384_0004.png
Foreslået værdi (fælles) 5,5 1,2 0,3
Reduktion 2-taktsmotor 31% 70% -200%
4-taktsmotor 58% 60% 0%
Kommissionen foreslår, at de skærpede grænseværdier indføres i forbindelse med
typegodkendelser fra 1. januar 2003 og for alle nye køretøjer fra 2004.
Kommissionen foreslår, at der gennemføres en mindre justering af den hidtidige
testprocedure (R 40). Ved test efter R 40 starter man først opsamling af
udstødningsgasser efter en tomgangsperiode på 40 sekunder fulgt af 2 gennemløb
af den beskrevne kørecyklus, som svarer til bykørsel. Det betyder, at målingerne
sker på varm motor. Kommissionen foreslår, at de første 40 sekunders tomgang
fjernes. Kommissionen fre mhæver to ulemper ved den anvendte procedure. For det
første er den anvendte kørecyklus mindre dynamisk end de faktiske køremønstre,
og den omfatter ikke kørsel ved høje hastigheder. For det andet tages der selv
efter den foreslåede fjernelse af de første 40 sekunder ikke hensyn til
forholdene efter koldstart. Kommissionen vurderer derfor, at der er behov en
mere repræsentativ testprocedure, og man henviser i den forbindelse til, at der
inde n for FN's Economic Commission for Europe (ECE) er igangsat et arbejde med
henblik på udforme en global kørecyklus for motorcykler. Kommissionen foreslår,
at udformningen af en ny kørecyklus afventer det igangværende arbejde inden for
ECE, således at et forslag til ny kørecyklus fremsættes i 2002 med henblik på
anvendelse ved fastsættelsen af fase 2-værdierne.
Fase 2
Kommissionen fremhæver, at der allerede i dag eksisterer mere miljøvenlig
teknologi end foreslået for fase 1. Det er imidlertid Kommissionens opfattelse,
at motorcykelbranchen har behov for mere tid, før man kan fastlægge
udstødningsnormer, som forudsætter anvendelse af regulerede 3-vejskatalysatorer
og avanceret direkte indsprøjtningsteknologi. Forslaget lægger op til, at
indførelsen af sådanne normer først ske r fra 2006. Det vil efter Kommissionens
opfattelse ikke være hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at fastlægge
egentlige talværdier, idet de ny værdier skal baseres på en revideret
kørecyklus. De skærpede grænseværdier skal derfor indgå i et forslag, som
Kommissionen skal fremlægge i 2002.
3-hjulede motorcykler og quadricykler
Det eksisterende direktiv finder også anvendelse på 3-hjulede motorcykler og
quadricykler.
Der
indgår
lempede
krav
til
disse
køretøjer,
idet
udstødningsnormerne er sat til 1,5 gange normerne for de 2-hjulede motorcykler.
Kommissionen henviser til, at der er et begrænset antal enheder af disse
køretøjer, og at der er specielle forhold vedrørende inerti og friktionstab. Man
foreslår derfor, at der fortsat skal v&ael ig;re mere lempelige krav til de
3-hjulede motorcykler og quadricykler. Man foreslår imidlertid, at lempelsen for
benzindrevne køretøjer reduceres til 1,25. Da man kan forvente, at der i
fremtiden vil ske en øget anvendelse af dieseldrevne køretøjer, foreslås
separate værdier for denne kategori.
CO HC NO
x
Nuværende grænseværdi (97/24)
2-taktsmotor 12 6 0,15
4-taktsmotor 19,5 4,5 0,45
Forslag
Benzin 7,0 1,5 0,4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464384_0005.png
Diesel 2,0 1,0 0,65
CO-tomgang
I de nuværende regler indgår en grænseværdi for CO i tomgang på 4,5%.
Kommissionen foreslår at slette denne grænseværdi, dog således at prøvningsdata
kommer til at indgå i den foreliggende dokumentation. Dette svarer til
proceduren for personbiler, og hensigten er, at prøvningsdataene kan anvendes i
forbindelse med et eventuelt periodisk syn.
Økonomiske incitamenter
Ligesom i bildirektiverne foreslår Kommissionen, at det bliver muligt for
medlemslandene at indføre afgiftslettelser for motorcykler, der opfylder de
foreslåede grænseværdier, før disse bliver obligatoriske i 2003. Da der allerede
i dag eksisterer teknologi, som kan opfylde væsentlig lavere grænseværdier,
foreslår
Kommissionen
endvidere,
at
der
indføres
et
sæt
vejledende
grænseværdier, som vil kunne anvendes af medlemsstater, som gerne vil fremme en
mere miljøvenlig teknologi. De vejledende værdier foreslås opdelt i to klasser,
henholdsvis over og under 150 cc. For motorcykler over 150 cc kan anvendelse af
regulerede
3-vejskatalysatorer
efter
Kommissionens
opfattelse
føre
til
yderligere reduktioner i størrelsesorden 60-75% i forhold til de obligatoriske
2003-værdier for alle tre komponenter (CO, HC og NO
x
). For motorcykler under 150
cc skønner K ommissionen, at anvendelse af oxidationskatalysatorer kombineret
med sekundær lufttilførsel for 4-taktsmotorer og avanceret direkte indsprøjtning
med oxidationskatalysator for 2-taktsmotorer vil kunne give reduktioner af CO og
HC på ca. 30% i forhold til 2003-værdierne. Man foreslår på den baggrund
følgende sæt vejledende værdier (bestemt efter den nuværende testprocedure minus
de 40 sekunder):
CO HC NO
x
Obligatoriske værdier (2003) 5,5 1,2 0,3
Vejledende værdier < 150 cc 2,0 0,8 0,2
> 150 cc 2,0 0,3 0,1
Videre tiltag
Kommissionen anfører, at man vil overveje mulighederne for i fase 2 (2006) at
indføre passende forslag om holdbarhedskrav.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at formålet med de påtænkte foranstaltninger er at
tilpasse de eksisterende foranstaltninger til den tekniske udvikling såvel som
til ny viden på miljøområdet. Tilpasningen af disse foranstaltninger kræves
udtrykkelig i direktiv 97/24. Det blev også med vedtagelsen af dette direktiv
besluttet, at harmonisere alle emissionsrelaterede krav i forbindelse med
godkendelse af nye motorcykler på gru ndlag af totalharmonisering. Området hører
derfor under Fællesskabets enekompetance.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget medfører ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Godkendelse
af
motorcykler
sker
i
henhold
til
bestemmelser
i
bekendtgørelse
om
detailforskrifter for køretøjer, som udarbejdes af Færdselsstyrelsen med hjemmel
i Færdselsloven.
Økonomiske og administrative konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464384_0006.png
Baseret på oplysninger fra motorcykelfabrikanternes brancheforening (ACEM) og
fra det hollandske institut TNO vurderer Kommissionen, at anvendelsen af de
forskellige teknologier vil medføre følgende meromkostninger:
Teknik Meromkostninger (gn.snit) - kr.
2-taktsmotorer oxidationskatalysator 1020
direkte indsprøjtning 1450
4-taktsmotorer
1650
sekundær
lufttilførsel
600
oxidationskatalysatorer
reguleret 3-vejs katalysator 3630
Der er forholdsvis stor spredning inden for de enkelte kategorier,
primært
skyldes,
at
der
er
tale
om
udviklingsomkostninger,
seriestørrelserne for motorcykler kan være meget små.
hvilket
og
at
Meromkostningerne kan sammenholdes med produktionspriserne for 2-taktsmotorer og
4-taktsmotorer, som af Kommissionen angives at være henholdsvis ca. 21.000 kr og
24.000-60.000 kr.
De seneste tal for Danmark viser, at der sælges lidt over 3.000 motorcykler om
året. Meromkostningerne for forbrugerne kan på den baggrund antages at ligge i
størrelsesorden 100 mio. kr. pr. år før afgifter. Afgiften i Danmark udgør 105%
af beløb mellem 6.400 kr. og 11.700 kr. og 180% af beløbet over 11.700 kr.
Der skønnes ikke at være udgifter for amter og kommuner.
Beskyttelsesniveau
Forslaget
Danmark.
5. Høring
Forslaget er den 30. august
svarfrist den 2. oktober 2000.
2000
sendt
i
høring
til
21
interessenter
med
skønnes
at
have
en
positiv
indvirkning
beskyttelsesniveauet
i
Notatet har været sendt i høring i Specialudvalget (miljø) fra den 26. september
til den 29. september 2000. Der er indkommet høringssvar fra Det økologiske Råd,
der støtter det generelle sigte med forslaget og anfører, at Danmark bør arbejde
for en opstramning af en række ikrafttrædelsesdatoer i forslaget.