Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1437
Offentligt
1463141_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1437)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
21. juni 2001
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 22. juni 2001 – dagsordenspunkt rådsmøde (transport-
og telekommunikationsministre – transportdelen (søtransport)) den 27.-28. juni 2001 – vedlægges
Erhvervsministeriets supplerende aktuelle notat vedr. dagsordenspunkt 2 for rådsmødet.
Nye IMO
udfasning
tankskibe
konventionskrav om
af
enkeltskrogede
2. maj 2001
Sag 199913979
/CBR/EM0359
Efter tankskibet ERIKA’s forlis ud for den
franske atlanterhavskyst i december 1999 tog
Danmark sammen med Storbritannien og
Holland initiativ til, at FN’s Internationale
Maritime Organisation (IMO) hurtigst muligt
skulle
vedtage
ændringer
til
den
internationale konvention om beskyttelse af
havmiljøet (MARPOL) med henblik på at
fremskynde udfasningen af enkeltskrogede
tankskibe.
IMO’s miljøkomité har netop vedtaget en
række ændringer til MARPOL herom.
Ændringerne
indeholder
følgende
hovedelementer:
Alle
kategori 1
tankere – hvilket vil sige
større tankskibe, som hovedsageligt er bygget
i perioden før 1983 – udfases fra 2003 til
2007. Disse skibe er bygget før
konventionens senere krav om særlige
ballasttanke, som delvist beskytter ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463141_0002.png
grundstødning og kollision. The Baltic and
International Maritime Council (BIMCO)
vurderer, at udfasningen omfatter 805 skibe
med en samlet dødvægttonnage
)
på ca. 92
mio
Alle
kategori 2
tankere – hvilket vil sige
større tankskibe, som hovedsageligt er bygget
i perioden 1982-1995 – udfases fra 2003 til
2015.
Disse
skibe
er
bygget
i
overensstemmelse med konventionens krav
om adskilte ballasttanke og beskyttende
placering af disse tanke. BIMCO vurderer, at
udfasningen omfatter 819 skibe med en
samlet dødvægttonnage på ca. 97 mio. tons.
Alle
kategori 3
tankere – hvilket vil sige
tankskibe med en dødvægttonnage over
5000, men mindre end kategori 1 og 2 –
udfases fra 2003 til 2015. BIMCO vurderer,
at udfasningen omfatter 1.506 skibe med en
samlet dødvægttonnage på ca. 25 mio. tons.
Den samlede udfasning omfatter dermed
3.130 skibe med en dødvægttonnage på ca.
214 mio. tons. Til sammenligning har den
samlede danske handelsflåde ca. 600 skibe
med en dødvægttonnage på ca. 8,3 mio. tons.
Som en meget væsentlig forudsætning er der
som led i det samlede forhandlingsresultat indført et nyt og krævende synsregime – det såkaldte Condition Assessment
Scheme (CAS). De yngste kategori 1 og 2 skibe kan således kun udnytte udfasningterminerne fuldt ud, hvis de lever op
til kravene i CAS. For kategori 1 skibe er et vellykket CAS en forudsætning efter skibets årsdag i 2005, mens det for
kategori 2 skibe er skibets årsdag i Det forventes, at CAS på et senere tidspunkt også kommer til at omfatte ældre
dobbeltskrogede tankskibe og ældre bulkcarriers.
Løsningen indeholder tillige en mulighed for "regionale lempelser". En stat kan tillade anvendelse af kategori 2 eller 3
skibe med dobbeltskrog, -bund eller -side, som dog ikke fuldt ud lever op til konventionens krav for nye skibe, til skibet
når en alder på 25 år. Tilsvarende kan en stat tillade, at andre kategori 2 eller 3 skibe kan anvendes indtil 2017 eller en
alder på 25 år, alt efter hvilken grænse der først passeres. Udst edelse af tilladelser af denne karakter skal oplyses til
IMO.
Som modvægt hertil kan andre lande meddele IMO, at man ikke tillader, at sådanne skibe anløber ens havne eller
offshore-terminaler. Samtlige EU-lande samt Cypern og Malta fremlagde allerede under mødet i IMO en erklæring, at
man ikke vil tillade skibes anløb efter de lempeligere regler. Det må anses for sikkert, at en række lande vil følge efter.
Danmark og andre Østersølande vil søge at sikre, at Rusland indta ger en lignende holdning. Tilsvarende vil EU’s
middelhavslande søge at sikre de nordafrikanske landes tilslutning med henblik på at udelukke skibe, der sejler efter de
lempeligere regler, fra Middelhavet.
Det skønnes i øvrigt, at markedskræfterne i vidt omfang vil have løst dette problem i god tid inden det bliver relevant at
indføre "regionale lempelser".