Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1446
Offentligt
1463132_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1446)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
22. juni 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om forslag til
Rådets forordning om den fælles markedsordning for fåre- og gedekød, KOM (2001) 247 endelig.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Om forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for fåre- og gedekød
KOM (2001) 247 endelig
Resumé
Der indføres en fast præmie på ca. 156 kr. pr. moderfår og en tillægspræmie på ca. 52 kr. til får i veldefinerede
geografiske områder fastlagt af medlemsstaterne. De faste præmier erstatter de nuværende præmier, som er variable
udligningsbeløb afhængige af indtægtstab og markedspriserne. Opfedningspræmien, der ikke har været anvendt i
Danmark, falder bort. Det samme gør fo rskudsudbetalingerne, idet der fremover kun skal udbetale ét beløb til
producenterne. Det forenkler administrationen. Udgifterne til ordningen vil fremover andrage ca. 13,6 mia. kr., hvoraf
den finansielle effekt af den foreslåede reform af præmieordningen er en yderligere udgift på ca. 200 mio. kr. pr. år.
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463132_0002.png
Kommissionen har ved KOM (2001) 247 endelig af 16. maj 2001 fremsendt forslag om den fælles markedsordning for
fåre- og gedekød. Forslaget er oversendt til Rådet den 17. maj 2001.
Forslaget er fremsat med hjemmel TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om gennemførelse af den fælles
landbrugspolitik.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at der gennemføres en reform i form af en forenkling af præmieordningerne ved, at den
nuværende udligningsstøtte afløses af et fast støttebeløb, som vil resultere i mere pålidelige budgetter og gøre ordningen
mere markedsorienteret.
Kommissionen har i 2000 foretaget en evaluering af ordningen, som ikke var omfattet af Agenda 2000-reformerne.
Sektoren for fåre- og gedekød er den mindste af kødsektorerne i EU, men opdræt af får og geder er af stor betydning for
visse områder, specielt i de ugunstigt stillede områder. Producenternes gennemsnitsindtjening er generelt den laveste
sammenlignet med andre sektorer, især for de producenter, som holder får til kødproduktion. Den nuværende
markedsordning støtter primært sektoren ved præmier til mode rfår og modergeder og en tillægspræmie til producenterne
i de ugunstigt stillede områder, hvor 80% af alle moderfår og- geder findes. Præmien ydes desuden til producenter, der
foretager græsningsskifte, og hvor bedrifterne er beliggende i et veldefineret geografisk område. Ansøgningerne er
begrænset af individuelle kvoter. Ud over direkte betalinger til producenterne kan der som et markedsstyringsredskab
fortsat ydes støtte til privat oplag ring.
Der udbetales i Danmark i 2001 en præmie på 130,35 kr. pr. moderfår. Producenter af fåremælk modtager en præmie på
80% af dette beløb svarende til 104,28 kr. pr. moderfår. Der ydes desuden en tillægspræmie til producenter, der holder
moderfår i ugunstigt stillede områder, som i Danmark udgør 31 øer. Tillægspræmie er ca. 40-50 kr. pr. dyr. Alle dyr i
Danmark skal være mærket i overensstemmelse med de samme regler, som gælder for kvæg og svin.
Reformforslaget er baseret på følgende elementer.
Moderfårspræmien ændres fra en udligningsstøtte til et enhedsbeløb, som ved at være stabilt og forudsigeligt vil give
mulighed for planlægning og forenkling af driften og sikre, at producenterne hurtigere kan indrette sig efter
markedsbetingelserne. Desuden vil ændringen betyde, at forvaltningen kan forenkles og de administrative byrder
reduceres, idet proceduren med registrering af priser og beregningen kan undgås. Derved fjernes sa mmenkædningen
mellem præmie, priser og produktivitet, og bringer ordningen mere på linje med WTO-målene. Samtidig vil ændringen
bidrage til mere pålidelige budgetter, idet svingningerne i præmieniveauet vil forsvinde.
De individuelle lofter over producenternes præmierettigheder bibeholdes, fordi de har vist sig effektive med hensyn til at
opretholde markedsligevægten. Summen af de individuelle lofter pr. medlemsstat vil blive offentliggjort i forordningen
af forenklings- og klarhedshensyn.
Indførelse af en enhedssats for tillægspræmien til producenter i områder, hvor der praktisk taget ikke er alternativer til
fåre- eller gedehold. Medlemsstaterne fastlægger disse områder.
Afskaffelse af ordningen, som giver producenter ret til fuld præmie, hvis de opfeder lam til "tunge slagtekroppe" og
afsætter mælk og mejeriprodukter.
Præmien til moderfår foreslås fastsat til 21 euro svarende til gennemsnittet for perioden 1993-2000 på 20,6 euro og
forhøjet for at kompensere for afskaffelse af udligningsbeløbet, som garanterer ubegrænsede præmiestigninger ved
prisfald. Desuden skal stigningen tage højde for prisreduktionen på oksekød på 20% som led i Agenda 2000, som kunne
have en negativ effekt på sektoren.
Præmien til fåreproducenter, der producerer fåremælk og til gedeproducenter fastsættes til 16, 8 euro (80% af
moderfårpræmien). Derved er der taget højde for, at disse producenter har en ekstra indkomstkilde.
Tillægspræmien foreslås fastsat til 7 euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463132_0003.png
Definitionerne af "producent" og "bedrift" ændres, så de svarer til tilsvarende definitioner i det integrerede system for
forvaltning og kontrol.
Skærpede tiltag til permanent identifikation af får, herunder eventuelt individuelle øremærker eller anden identifikation
kan komme på tale som følge af, at de seneste udbrud af mund- og klovesyge i flere medlemsstater har afsløret mangler
med hensyn til sporing af får ved flytning.
Den samlede effekt på budgettet er en engangsbesparelse på 560 mio. euro i 2002, fordi forskudsudbetalingen afskaffes.
De følgende år øges udgifterne med 26,7 mio. euro til i alt 1838,2 mio. euro. Stigningen skyldes tillægspræmien på 7
euro pr. moderfår. Den samlede tillægspræmie udgør 32,6 mio. euro, som dog reduceres med 5,9 mio. euro, idet
opfedningspræmien bortfalder.
Danmark vil få tildelt 104.000 individuelle rettigheder til moderfårs og- gedepræmier ud af et samlet antal præmier i EU
på 79.164.000.
Danmark har hidtil udnyttet 80.000 af disse rettigheder.
Senest 31. december 2005 forelægger Kommissionen en rapport for Rådet og EU-Parlamentet om miljøvirkningerne af
fåre- og gedeopdræt specielt i de ugunstigt stillede områder og om præmieordningens effekt.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget har heller ikke afgivet udtalelser.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1172 af 15. december 2000 om ydelse af præmier til husdyr.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, og en vedtagelse heraf skønnes ikke at
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
§2-udvalget (landbrug) vil blive hørt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.