Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1464381_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 146)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 150 (Løbenr. 2503)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Transport den 20. september 2000
Dette rådsmøde 2291 (11428/00 presse 324) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 15. september 2000. Dansk
delegationsleder: Trafikminister Jacob Buksti
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
OLIEMARKEDSSITUATIONENS INDVIRKNING PÅ TRANSPORTPOLITIKKEN
- FORMANDSKABETS KONKLUSIONER: Efter indgående debat drog formandskabet en række konklusioner 4
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
Ingen
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. Transport behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
Transportministerrådsmøde den 26. juni 2000:
Rådsmøde Sundhed d. 29. juni 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 1550)
TIR-konventionen: Vedtog afgørelse om at bemyndige Kommissionen til forhandling om ændring heraf
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 4. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 31. oktober 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (20-09-2000) - Press: 324 - Nr: 11428/00
11428/00 (Presse 324)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2291. samling i Rådet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464381_0002.png
- TRANSPORT -
den 20. september 2000 i Luxembourg
Formand:
Jean-Claude GAYSSOT
Den Franske Republiks minister for infrastruktur,
transport og boligspørgsmål
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
OLIEMARKEDSSITUATIONENS INDVIRKNING PÅ TRANSPORTPOLITIKKEN
- FORMANDSKABETS KONKLUSIONER 4
_________________
Yderligere oplysninger: 02/285 60 83 eller 02/285 81 11.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Isabelle DURANT
Danmark:
Jacob BUKSTI
Tyskland:
Reinhard KLIMMT
Grækenland:
Christos VERELIS
Spanien:
Adolfo MENENDEZ
Frankrig:
Jean-Claude GAYSSOT
Irland:
Mary O'ROURKE
Vicepremierminister og minister for mobilitet og
transport
Trafikminister
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder
og boligspørgsmål
Trafik- og kommunikationsminister
Vicestatssekretær for transport
Minister for infrastruktur, transport og
boligspørgsmål
Minister for offentlig virksomhed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464381_0003.png
Italien:
Pierluigi BERSANI
Luxembourg:
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Tineke NETELENBOS
Østrig:
Michael SCHMID
Portugal:
António Guilhermino RODRIGUES
Finland:
Olli-Pekka HEINONEN
Sverige:
Björn ROSENGREN
Det Forenede Kongerige:
Lord MacDONALD of TRADESTON
Minister for transport og søfart
Trafikminister
Kommunikationsminister og minister for
offentlige arbejder
Forbundsminister for transport, innovation og
teknologi
Statssekretær for transport
Trafikminister
Erhvervsminister
Viceminister, Ministeriet for Miljø, Transport og
Regionerne (minister for transport)
***
Kommissionen:
Loyola DE PALACIO
Næstformand
OLIEMARKEDSSSITUATIONENS INDVIRKNING PÅ TRANSPORTPOLITIKKEN
- FORMANDSKABETS KONKLUSIONER
Rådet havde en indgående debat om oliemarkedssituationens indvirkning på transportpolitikken. Efter afslutningen af
drøftelserne drog formandskabet følgende konklusioner:
Formandskabet noterer sig, at delegationerne:
- glæder sig over denne samling, som har muliggjort en dybtgående udveksling af synspunkter, hvor
nødvendigheden af en god koordinering mellem staterne er blevet understreget;
Hvad drøftelsernes substans angår, fremgik det af disse, at størstedelen af delegationerne kunne tilslutte sig
følgende hovedlinjer:
- de finder, at det nuværende olieprisniveau og de voldsomme og vedvarende svingninger i priserne har en
væsentlig indvirkning på transportsektoren, og særlig rammer de transportformer, hvor brændstoffet er et
afgørende element i ydelsens pris. Der må tages hensyn til disse spørgsmål i planlægningen af den fælles
transportpolitik;
- de tilslutter sig det oplæg, der blev opnået enighed om på økonomi- og finansministrenes uformelle møde
den 9. september i Versailles;
- de finder, at Den Europæiske Union som en vigtig køber "skal anmode OPEC om at indføre
foranstaltninger, som sikrer en forsyning af markedet, der er bedre tilpasset forbrugernes efterspørgsel". I
den forbindelse finder de, at der bør søges former for en mere vedvarende dialog mellem producentlandene
og forbrugere for at undgå de voldsomme prissvingninger afhængigt af de økonomiske konjunkturer i
verden;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464381_0004.png
- de understreger nødvendigheden af at fortsætte og forstærke den indsats, der er påbegyndt, for at anspore
til en større udvikling af de transportformer, som er de mest miljø- og sikkerhedsvenlige;
- de erindrer om, at Det Europæiske Råd i Cardiff anmodede om, at der udvikles en strategi for integration
af miljøet i den fælles transportpolitik;
- de opfordrer til en hurtig etablering af det transeuropæiske jernbanegodstransportnet og udvikling af
rullende landeveje. De ønsker, at det igangværende arbejde med revitalisering af jernbanesektoren hurtigt
afsluttes, især jernbanepakken, interoperabilitetsdirektivet samt udformning og etablering af
udviklingsmulighederne, herunder finansieringen, for det transeuropæiske jernbanegodstransportnet.
- de anmoder om, at der tages nye initiativer til fordel for kombineret transport, især for at lette de
nødvendige investeringer;
- de vurderer, at niveau og svingninger i olieprisen ikke alene skyldes olieproducenterne, men også andre
erhverv, som medvirker i brændstofdistributionen. De anmoder derfor Kommissionen om fortsat at sikre, at
ingen kartel- eller aftalepolitik fører til en stigning i detailpriserne;
- de ønsker, at der træffes foranstaltninger, så man undgår konkurrenceforvridninger på det indre marked,
der bl.a. kunne skyldes forskelle i arbejdsvilkårene, også under hensyntagen til konkurrencen fra tredjelande.
Spørgsmålet om social harmonisering i sektoren vil blive uddybet på Ministerrådets samling den 2. oktober;
- de har drøftet betydningen af skattespørgsmålet i forbindelse med brændstofpriser og understreget, at dette
henhører under Økofin-Rådets kompetence. Kommissionen har anført, at den, uden at dette berører
gennemgangen af nationale foranstaltninger i overensstemmelse med traktaten, inden for rammerne af
artikel 93 vil fortsætte sin undersøgelse af den indirekte beskatning af brændstoffer, i overensstemmelse med
de f&ae lig;lles politiske mål på transport- og energiområdet i umiddelbar tilknytning til det direktivforslag,
der i øjeblikket er til drøftelse i Økofin-Rådet;
- de konstaterer, at transportvirksomhederne ikke altid kan få befragterne til at betale en passende pris for
deres ydelser. De anser, at hvis virksomhederne skal balancere økonomisk, må de faktiske
brændstofomkostninger indregnes i markedspriserne;
- de anbefaler, at der etableres et europæisk forum, som under Kommissionen skal bestå af repræsentanter
for de berørte erhverv, virksomhedsledere og lønmodtagere, transportvirksomheder og befragtere samt
eksperter fra medlemsstaterne, for at gennemgå alle de faktorer, der påvirker transportsektorens
konkurrenceevne, og overveje, hvordan sektorens struktur kan tilpasses. De har opfordret Kommissionen til
snarest at fremlægge et forslag i denne re tning under iagttagelse af de sociale, miljømæssige og
sikkerhedsmæssige mål;
- de opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at tage nye initiativer for at lette en passende indsats
for støtte til energibesparelser, for fremme af alternative brændstoffer, på forsknings- og
innovationsområdet, ved hjælp af passende økonomiske instrumenter og regler;
- de bekræfter nødvendigheden af, at der, hvis der i en medlemsstat opstår hindringer for bevægeligheden,
findes en effektiv mekanisme til straks at give oplysninger til virksomhederne, offentligheden,
Kommissionen og de andre medlemsstater, og træffes særlige foranstaltninger, der kan afhjælpe sådanne
situationer under hensyn til den ordning, der har eksisteret siden 1998;
- de noterer sig, at Kommissionen vil fremlægge en hvidbog om den fælles transportpolitik, som skal drøftes
i Rådet inden årets udgang.