Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1461
Offentligt
1463117_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1461)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
27. juni 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
om forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet glyphosat på bilag I til direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler.
MILJØstyrelsen
Den 20.juni 2001
Internationalt kontor J.nr M 1034-0051
OK/6
MEM 364 MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet glyphosat på bilag I til direktiv 91/414/EØF
om plantebeskyttelsesmidler
Kommissionen har foreslået, at stoffet glyphosat optages på positivlisten (bilag I) til direktivet om
plantebeskyttelsesmidler (91/414/EØF).
Glyphosatholdige midler er i dag godkendt i Danmark til ukrudtsbekæmpelse og nedvisning i en lang række
afgrøder samt på udyrkede arealer.
Glyphosat foreslås optaget på positivlisten over aktivstoffer på baggrund af bestemmelæserne i
plantebeskyttelsesdirektivet artikel 8 hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet før 26. juli 1993, skal
vurderes med henblik på optagelse på bilag I
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463117_0002.png
Danmark støtter en optagelse af glyphosat på bilag I, da glyphosatholdige midler som nævnt ovenfor er
godkendt i Danmark og for danske anvendelsesområder er vurderet ikke at være særligt farlige for sundheden
eller særligt skadelige for miljøet.
Danmark har principielle problemer for så vidt angår de bindende sundhedsmæssige værdier fastlagt i
forbindelse med direktivet og lægger derfor afgørende vægt på, at de omtalte to bindende sundhedsmæssige
værdier (AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed) bliver vejledende.
MILJØstyrelsen
Den 19.juni 2001
Pesticidkontoret J.nr. 113-0401
SM/PHAS/11
GRUNDNOTAT.
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet glyphosat på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/1786/2001 "Commission Directive ../.../EC amending
Annex I to Council Directive 91/414/EEC concerning the placing of plant protection products on the market
to include glyphosate as an active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463117_0003.png
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet glyfosat på bilag I til direktivet 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler. Aktivstoffer skal opføres på dette bilag til direktivet inden markedsføring af
produkter som indeholder aktivstoffet.
Forslaget er blevet forelagt men ikke egentligt drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 26-27.
april 2001. Forslaget forventes til afstemning den 28.-29. juni 2001 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som
fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Baggrunden for forslaget er plantebeskyttelsesmiddeldirektivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der
var på markedet i EU før den 26. juli 1993, skal vurderes med henblik på optagelse på bilag I.
2. Formål og indhold
Glyphosat er blevet vurderet af medlemsstaten Tyskland og derefter behandlet i forskellige mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder
har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage
aktivstoffet glyphosat på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
I følge direktivudkastet har vurderingen af glyphosat ud fra det ansøgte anvendelsesområde - bekæmpelse af
ukrudt og nedvisning - vist, at glyphosat og glyphosatholdige midler kan antages at opfylde betingelserne i
henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; d.v.s. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed eller miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af
direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til til brug i det pågældende
land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte "ensartede principper (bilag VI til direktivet) samt
den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er resumeret p&ar de i en
vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Ved denne vurdering skal der ifølge direktivudkastet særligt tages hensyn til beskyttelse af grundvandet ved
anvendelse af glyphosat på udyrkede områder (herunder befæstede arealer).
I vurderingsrapporten knyttet til direktivet fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier til brug for den
nationale vurdering, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forb. med direktivforslaget, angives.
Glyphosat har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter. Der foreligger endnu ikke nogen
udtalelse fra Komitéen, men Kommissionen har på et møde den 27. april 2001 oplyst, at den forventede
konklusion er, at komitéen ikke finder det nødvendigt at kommentere noget om stoffet og vurderingen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Økonomiske og administrative konsekvenser: Glyphosatholdige midler er i dag godkendt i Danmark til
ukrudtsbekæmpelse og nedvisning i en lang række afgrøder samt på udyrkede arealer (dog ikke på befæstede
arealer). Midler med glyphosat er første gang godkendt i 1975, de blev revurderet i 1990 og har været gennem
en fornyet vurdering i 2000, hvor det blev vurderet, at midlerne ikke var særligt farlige for sundheden el ler
særligt skadelige for miljøet ved den søgte anvendelse. Anvendelse på befæstede arealer kunne dog ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463117_0004.png
godkendes, da der ikke var indsendt undersøgelser, der redegjorde for risikoen for grundvandsforurening ved
denne anvendelse.
Hvis glyphosat optages på bilag I, træder optagelsen i kraft den 1. juli 2002, og myndighederne skal inden den
1. januar 2003 foretage en delvis revurdering af midlerne. Den endelige revurdering skal være foretaget inden 4
år efter ikrafttrædelsen. Den delvise revurdering i år 2003 skal især tage hensyn til databeskyttelse og evt.
restriktioner.
Konsekvenserne af forslaget vil derfor være, at Miljøstyrelsen skal revurdere produkter med glyphosat i 2002-
2006 iht. direktivet.
Der er herudover ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Beskyttelsesniveauet vil blive fastholdt for så vidt angår grundvandet.
Dog kan anvendelse af de lavere sikkerhedsfaktorer for vandorganismer, jf. direktivet om de Ensartede
Principper, i forbindelse med risikovurdering for vandorganismer, medføre, at der generelt skal ske en
reduktion af nugældende afstandskrav til vandmiljøet (overfladevand) ved den efterfølgende nationale
godkendelse af midlerne Det er dog ikke nødvendigvis for alle midlerne, at afstandskravet skal ændres. Det
afhænger af vurderingen for de en kelte midler.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte
bindende
sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er knyttet til direktivforslaget. Der er på
EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator
Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under
sprøjtningen, herunder regler for hvordan stoffets gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi og værdi for hudgennemtrængelighed
anført i rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier. Dette forhold vurderes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark, for så vidt angår glyphosat, men vurderes at kunne påvirke
beskyttelsesniveauet negativt for nogle af de næste stoffer, der forventes at komme til afstemning i komiteen.
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende,
så længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også
fremsat for dette stof.
Optagelse af glyphosat på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at
acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv
91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for glyphosat på en række afgrøder. Disse
grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været til høring i EF-specialudvalget (miljø).
SID støtter den danske indstilling men mener dog, at Danmark skal arbejde for, at de nugældende afstandskrav
til vandmiljøet ikke forringes.
Danske Vandværkers Forening mener på grundlag af de mange fund af Glyphosat og dets
nedbrydningsprodukt AMPA, at man har med et stof at der, der udgør en alvorlig risiko for forurening af såvel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463117_0005.png
grundvandet som de ferske vande. Foreningen finder endvidere, at disse synspunkter er kraftigt underbygget af
det udredningsarbejde som GEUS har foretaget om fundene af Glyphosat og AMPA.
Derfor bør Danmark stemme imod direktivforslaget.