Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1471
Offentligt




"Det fremgir af artiklens "hoved", hvor forfatterne og deres tilknytning altid er anfort, at de 2 af forfatterne
kommer fra The Cadmus Group og at den 3. forfatter kommer fra Zeneca.

Det skal i den forbindelse naevnes, at det er Miljostyrelsens erfaring, at arbejde fra The Cadmus Group er af hoj
videnskabelig standard og at det er Miljostyrelsens opfattelse, at disse forfattere ma betragtes som forskere
efter dansk malestok.

Det fremgir af firmaets hjemmeside at der er mere end 100 ansatte i The Cadmus Group.

Den pagzldende artikel er den ene af en trilogi om risikovurdering af diquat i vand. Artiklen er publiceret i et
anerkendt tidskrift (Environmental Toxicologi and Chemistry) og har siledes varet igennem peer review, der
skal sikre den videnskabelige standard.

Miljostyrelsen har gennemgaet artiklen men har ikke i sin aktuelle vurdering inddraget konklusioner eller
resultater fra forfatterne. Derimod har Miljostyrelsen inddraget det omfattende datamateriale, som artiklens
forfattere har indsamlet fra andre videnskabelige arbejder. Det kan fra tabellerne og referencelisten ses, at der
er tale om et betydeligt materiale og at det stammer fra mange forskellige institutioner. Disse spender fra andre
landes myndigheders for skningsinstitutioner over private institutter til universiteter. Det er sadledes
Miljostyrelsens vurdering, at disse forsogsresultater kan laegges til grund i forbindelse med en dansk vurdering
af diquat.

Spergsmal nr. : 189

"Kan ministeren bekrafte, at undersogelsen, der ligger til grund for den rapport der nu benyttes som argument
for at ophave det danske forbud mod diquat, er finansieret af firmaet Zeneca, der producerer diquat?"

Svar:
Jeg har forelagt sporgsmalet for Miljostyrelsen, som har oplyst felgende:

"Det fremgir af artiklen, at arbejdet er betalt af Zeneca Ag Products."

Spergsmal nr. : 190

"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt formuleringerne i besvarelsen af sporgsmal 130 til Folketingets
Europaudvalg om, at de nye oplysninger viser, at diquat fortsat ma anses for at vere meget giftigt for
vandmiljeet (jf. bilag 1209) skal forstas saledes, at Miljostyrelsen nu vurderer diquat som verende mindre giftigt
for vandmiljeet i forhold til myndighedernes vurdering heraf i 1997, hvor myndighederne valgte at forby de
stoffet?"

Svar:
Jeg har forelagt sporgsmalet for Miljostyrelsen, som har oplyst felgende:

"Materialet viser, at diquat fortsat ma betragtes som meget giftigt for vandmiljoet. Det store datamateriale
betyder imidlertid, at der ikke lengere er behov for at indbygge en stor sikkerhedsmargin, siledes som det blev
gjort 1 1997. Begrundelsen for dengang at indbygge denne store sikkerhedsmargin var at der kun forela et
meget begrenset antal undersogelser. Nar der foreligger et stort antal undersogelser er der st&oslas h;rre
sikkerhed i risikovureringen. Dermed kan sikkerhedsmarginen nedsaxttes, hvilket betyder at diquat kan
godkendes med en sikkerhedsafstand til vandmiljoet."



Spergsmal nr. : 192

"Kan ministeren bekrefte, at virksomheden Syngenta (tidligere Zeneca) er reprasenteret i redaktionen af
tidsskriftet Environmental Toxicology and Chemistry, der har offentliggjort den forskningsrapport, som
Miljostyrelsen legger til grund for at ophave det danske forbud mod diquat.

Ministeren bedes i bekreftende fald oplyse, om det er normalt, at Miljostyrelsen tillegger et forskningsresultat,
som er til fordel for en virksomhed, stor betydning, nir det tages i betragtning, at det pagzldende
forskningsresultat er finansieret af virksomheden, at den centrale forsker er ansat pa virksomheden, og at
resultatet offentliggores af et tidsskrift, hvor virksomheden sidder i redaktionen."

Svar:
Jeg har forelagt sporgsmalet for Miljostyrelsen, som har oplyst felgende:

"Det kan bekraftes, at en person fra virksomheden Syngenta sidder i redaktionen for tidsskriftet. Tidsskriftet
redigeres af en chefredaktor fra et universitet og 18 redaktorer, hvoraf en kommer fra Syngenta. Derudover er
der et editorial board pa 60 personer, der inkluderer en person fra The Cadmus Group.

Som det blev anfort i besvarelsen af sporgsmal 188, har Miljestyrelsen ikke anvendt forskningsresultater eller
konklusioner, der er fremkommet i artiklen, men derimod en liste af forsegsresultater, der er produceret af
andre forskere.

Det er ikke Miljostyrelsens vurdering, at firmainteresser kan sla igennem overfor den review proces, der sikrer
det videnskabelige niveau i forbindelse med optagelse af artikler i dette tidsskrift. Miljestyrelsen ville derfor -

efter sedvanlig kritisk gennemgang - normalt anvende videnskabelige resultater herfra uanset forfatternes
tilhersforhold.

Det kan derudover tilfojes,

° at (stort set) al anden dokumentation, der ligger til grund for en godkendelse, oftest er lavet af
virksomheden,

o at Miljostyrelsen vil inddrage litteraturoplysninger, hvis de skonnes at vare relevante for sagen
uanset om de er positive eller negative over for en anseger og endelig

o at det var Miljostyrelsen, der blev bekendt med artiklen og ikke firmaet, der indsendte artiklen."

Spergsmal nr. : 193

"Ministeren bedes indhente en uvildig vurdering fra relevante danske forskerkredse om deres vurdering af
lodigheden af det i foregiende sporgsmal omhandlende forskningsresultat, set i lyset af virksomhedens
engagement 1 produktionen, offentliggorelsen af forskningsresultatet og kredsen af forskere bag undersogelsen.
Dette bor vurderes i forhold til den normale praksis for lodighed og offentliggorelse af forskningsresult ater 1
forskningsverdenen, herunder kriterier for optagelse i serigse tidsskrifter."

Svar:
Jeg har forelagt sporgsmalet for Miljostyrelsen, som har oplyst felgende:

"Da Miljostyrelsen ikke har benyttet resultater eller konklusioner, der stammer fra forfatterne til artiklen, men
kun "radata", der er indsamlet fra andre forfattere, forekommer det ikke relevant at lade artiklen
lodighedsvurdere. Det skal dog bemaerkes, at det pagzldende tidsskrift efter Miljostyrelsens vurdering er et af
de mest seriose og anerkendte tidsskrifter."






