Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1464380_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 149)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 133 (Løbenr. 2359)
PØU, Alm. del - bilag 9 (Løbenr. 2502)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Økofin samt Retslig og indre anliggender den 17. oktober 2000
Dette rådsmøde 2298 (12128/00 presse 381) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 13. oktober 2000. Dansk
delegationsleder: Justitsminister Frank Jensen
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
STYRKELSE AF EFFEKTIVITETEN I BEKÆMPELSEN AF ØKONOMISK KRIMINALITET - KONKLUSIONER
FRA RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET:
På den fælles samling (Økofin-RIA) den 17. oktober 2000 gjorde Rådet foreløbig status over de fremskridt, der er gjort
med hensyn til bekæmpelse af økonomisk kriminalitet, ét år efter topmødet i Tammerfors, og fastlagde de n&oslas
h;dvendige retningslinjer for at fortsætte det program, som Det Europæiske Råd har fastlagt
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
Ingen
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. XXX behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
XXXministerrådsmøde den XXX 2000:
Dette punkt udgår fra forsiden, da der er tale om et kombineret rådsmøde, der opfølger sidste kombinerede rådsmøde
Økofin-RIA. Behandlede mellemliggende A-punkter vil blive opgjort for de to råd separat ved næste mødereferat.
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 2. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 31. oktober 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (17-10-2000) - Press: 381 - Nr: 12128/00
12128/00 (Presse 381)
(OR. Fr)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464380_0002.png
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2298. samling i Rådet
-
ØKONOMI OG FINANS/RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
-
den 17. oktober 2000 i Luxembourg
Formand:
Laurent FABIUS
Den Franske Republiks økonomi-, finans- og
industriminister
Elisabeth GUIGOU
Den Franske Republiks seglbevarer,
justitsminister
Daniel VAILLANT
Den Franske Republiks indenrigsminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
STYRKELSE AF EFFEKTIVITETEN I BEKÆMPELSEN AF ØKONOMISK KRIMINALITET - KONKLUSIONER
FRA RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET
*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 64 23, 02/285 84 15, 02/285 81 11.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Frans VAN DAELE
Danmark:
Frank JENSEN
Tyskland:
Otto SCHILY
Grækenland:
Michalis STATHOPOULOS
Michalis CHRISOCHOÏDIS
Spanien:
Rodrigo de RATO y FIGAREDO
Ambassadør, fast repræsentant
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Minister for offentlig orden
Anden viceministerpræsident samt
økonomiminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464380_0003.png
Angel ACEBES PANIAGUA
Frankrig:
Laurent FABIUS
Daniel VAILLANT
Elisabeth GUIGOU
François HUWART
Justitsminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Indenrigsminister
Seglbevarer, justitsminister
Statssekretær under økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for
udenrigshandelen
Finansminister
Justitsminister og minister for ligestilling og
lovreformer
Minister for statens finanser, budget og
økonomisk planlægning
Indenrigsminister med ansvar for koordination
inden for civilbeskyttelse
Statssekretær for justitsspørgsmål
Minister for statens finanser og budget
Finansminister
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Finansminister
Justitsminister
Finansminister
Justitsminister
Finansminister
Justitsminister
Irland:
Charlie McCREEVY
John O'DONOGHUE
Italien:
Vincenzo VISCO
Enzo BIANCO
Franco CORLEONE
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Benk KORTHALS
Østrig:
Ernst STRASSER
Portugal:
Joaquim PINA MOURA
António COSTA
Finland:
Sauli NIINISTÖ
Johannes KOSKINEN
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Thomas BODSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Indenrigsminister
***
Kommissionen:
Frist BOLKESTEIN
António VITORINO
Medlem
Medlem
STYRKELSE AF EFFEKTIVITETEN I BEKÆMPELSEN AF ØKONOMISK KRIMINALITET -
KONKLUSIONER FRA RÅDET OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES
REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464380_0004.png
"På den fælles samling (Økofin-RIA) den 17. oktober 2000 gjorde Rådet foreløbig status over de fremskridt, der er gjort
med hensyn til bekæmpelse af økonomisk kriminalitet, ét år efter topmødet i Tammerfors, og fastlagde de nødvendige
retningslinjer for at fortsætte det program, som Det Europæiske Råd har fastlagt.
A. Der er i den seneste tid gjort væsentlige fremskridt med hensyn til bekæmpelse af hvidvaskning af penge.
Således giver Rådet udtryk for sin tilfredshed med
- den politiske enighed, der er opnået om det udkast til direktiv, der ved fælles beslutningstagning skal
vedtages med Europa-Parlamentet, om ændring af direktiv af 10. juni 1991 om forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge. Dette direktiv er en
vigtig etape hen imod bekæmpelse af økonomisk kriminalitet. Det udvider forbudet mod hvidvaskning af
penge til at omfatte alle former for alvorlig kriminalitet og i nddrager nye erhverv i ordningen til
forebyggelse og afsløring af hvidvaskning af penge;
- den politiske enighed, der er opnået med hensyn til rammeafgørelsen om hvidvaskning af penge,
identifikation, opsporing, indefrysning eller beslaglæggelse og konfiskation af redskaber og udbytte fra
strafbart forhold;
- den politiske enighed om en protokol til Europol-konventionen om udvidelse af Europols mandat til at
omfatte hvidvaskning i almindelighed;
- vedtagelse af en afgørelse, der skal lette samarbejdet og udvekslingen af oplysninger mellem
medlemsstaternes finansielle efterretningsenheder.
B. Rådet mener, at bestræbelserne bør fortsættes i form af en beslutsom indsats på følgende områder:
1. I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors gentager Rådet den
opfordring, som Det Europæiske Råd har rettet til medlemsstaterne, om fuldt ud at gennemføre
bestemmelserne i hvidvaskningsdirektivet, Strasbourg-konventionen af 1990 og Den Finansielle
Aktionsgruppes henstillinger, også i alle deres afhængige territorier.
2. Der bør i forbindelserne med de af FATF udpegede lande og territorier, udvises særlig agtpågivenhed og
vilje til at indlede en konstruktiv dialog. I overensstemmelse med FATF's henstillinger er medlemsstaternes
finansielle organer i øvrigt allerede blevet opfordret til at være særligt opmærksomme på alle former for
finanstransaktioner med de lande og territorier, som er karakteriseret som samarbejdsuvillige. Yderligere
forpligter medlemsstaterne og Kommissionen sig til samlet optræden for bedre at udnytte den periode, hvor
dialogen pågår mellem FATF og de lande og territorier, som ikke vil samarbejde, for at udvirke, at
sidstnævnte ændrer deres skadelige regler og praksis, samt indfører de nødvendige midler til at deltage
endnu mere effektivt i den internationale bekæmpelse af hvidvaskning af penge.
3. For at opnå større effektivitet i bekæmpelsen af organiseret kriminalitet ønsker Rådet, at der indledes
forhandling om aftaler med de lande, der ikke vil samarbejde, herunder også på grundlag af og i henhold til
procedurerne i artikel 24 og 38 i traktaten om Den Europæiske Union. De berørte medlemsstater sikrer, at et
tilsvarende samarbejde indledes med de af FATF udpegede afhængige og associerede territorier, som ikke
vil samarbejde.
4. Rådet finder, at man et år efter offentliggørelsen af FATF's første liste over de lande og territorier, som
ikke vil samarbejde (dvs. juni 2001), i FATF bør overveje, hvilke passende modforanstaltninger, der bør
tages, hvis et samarbejdsuvilligt land eller territorium ikke reagerer og gennemfører de fornødne reformer.
Medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, forpligter sig til sammen og samtidigt ufortøvet at bringe de af FATF
fastlagte modforanstaltninger, og til hvis vedtagelse EU vil bidrage aktivt, i anvendelse. I henhold til disse
forpligtes de finansielle institutioner til systematisk at indgive oplysninger til den kompetente
oplysningsenhed om deres finansielle transaktioner med det pågældende land eller territorium; det forbydes
fysiske og juridiske personer, der er etableret eller registreret i disse lande og territorier, at åbne en konto i et
pengeinstitut i EU, medmindre de forelægger et gyldigt dokument, der muliggør
identifikation af kontohaveren eller den, der har adgang til kontoen; endelig indføres der i de alvorligste
tilfælde betingelser for eller begrænsning af de finansielle transaktioner med de samarbejdsuvillige lande.
Medlemsstaterne ændrer i givet fald deres interne lovgivning i overensstemmelse hermed. Medlemsstaterne
rådfører sig med hinanden og med Kommissionen inden for rammerne af dens beføjelser for at sikre
opfølgningen af disse foranstaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464380_0005.png
5. Rådet har med stor interesse noteret sig det dokument , hvori Kommissionen gør status over de gældende
nationale lovgivninger i EU vedrørende økonomi- eller formueforvaltningsstrukturer. I overensstemmelse
med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors opfordrer det Kommissionen til at uddybe sin
undersøgelse af dette spørgsmål, så det inden juni 2001 kan indkredses, hvordan man eventuelt kan løse de i
vid udstr&a elig;kning også internationalt erkendte vanskeligheder, som postkassefirmaer og andre
uigennemskuelige retlige enheder skaber for bekæmpelsen af hvidvaskning af penge. Rådet opfordrer
Kommissionen til at forelægge en supplerende rapport, hvori den navnlig kunne gennemgå muligheden for
at opstille mindstekriterier for gennemsigtighed hos de forskellige former for retlige enheder (navnlig
fiducier, truster og fonde), således at de økonomiske rettighedshavere bedre ka n identificeres.
6. Rådet finder det nødvendigt at forbedre det eksisterende samarbejde til bekæmpelse af organiseret
kriminalitet, hvidvaskning af udbytte af strafbare forhold og økonomisk kriminalitet ved at fjerne
hindringerne for afvikling af retsundersøgelser af fiskale årsager. I den forbindelse bekræfter det i øvrigt sin
tilslutning til princippet om, at navnlig bankhemmelighed ikke kan gøres gældende over for retlige
myndigheder, og at dette er a fgørende for, at de strafferetlige undersøgelser, der gennemføres i
finansieringsinstitutter, resulterer i nyttigt bevismateriale inden for rammerne af de nationale bestemmelser.
Rådet vil undersøge, hvordan den endeligt begunstigede af en transaktion kan identificeres. Rådet finder, at
det er af største vigtighed at vedtage foranstaltninger med henblik herpå. Derfor er et udkast til konvention
om forbedring af den gensidige retshjælp på det s trafferetlige område i øjeblikket til forhandling.
7. Rådet går i princippet ind for et retsinstrument til gensidig anerkendelse af afgørelser om indefrysning af
formuegoder og af eventuelt bevismateriale, som letter og fremmer fuldbyrdelse af dem.
8. Rådet opfordrer EU's medlemsstater til at følge en tværfaglig og koordineret præventiv og repressiv
politik i givet fald ved oprettelse eller styrkelse af nationale centrale tværfaglige enheder, som skal have til
særlig opgave at bekæmpe hvidvaskning, idet dette vil være en væsentlig forbedring af bekæmpelsen af
denne form for kriminalitet, som supplement til det eksisterende system til afsløring og analyse, der navnlig
iværk sættes af de finansielle efterretningsenheder, og idet der vil kunne udveksles erfaringer vedrørende
den bedste praksis inden for bekæmpelse af hvidvaskning.
9. Rådet erkender, at overvågning af overførsler af kontante pengebeløb over grænserne kan styrke den
daglige bekæmpelse af hvidvaskning, og det opfordrer Kommissionen til at undersøge muligheden for inden
1. juli 2001 at forelægge et forslag om at skabe større sammenhæng mellem og styrke de gældende nationale
bestemmelser, således at medlemsstaterne kan indføre sådanne, samt tilrettelægge udveksli ng af
information.
10. Rådet vil rette en særlig opmærksomhed mod foranstaltninger til bekæmpelse af misbrug af nye
informations- og kommunikationsteknologier, navnlig Internettet og elektroniske penge, med henblik på
hvidvaskning og andre former for økonomisk kriminalitet.
11. Rådet og Kommissionen vil regelmæssigt evaluere iværksættelsen af disse konklusioner, idet de navnlig
ønsker at sikre, at EU's og medlemsstaternes indsats på dette område har en global og sammenhængende
karakter."