Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1495
Offentligt
1463083_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1495)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
29. juni 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
om 2. ændring af direktiv 91/155/EØF om sikkerhedsdatablade.
MILJØstyrelsen
Den 20.juni 2001
Internationalt kontor J.nr M 1034-0051
OK/6
MEM 369 MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om 2. ændring af direktiv 91/155/EØF om sikkerhedsdatablade.
Kommissionen fremsendte den 8. juni 2001 ovennævnte forslag til medlemslandene om ændring af direktiv
91/155/EØF om sikkerhedsdatablade
Der skal stemmes om forslaget den 2. juli 2001.
Den, der er ansvarlig for markedsføringen af farlige kemiske stoffer og produkter skal udarbejde et
sikkerhedsdatablad.
Med forslaget udvides reglerne til at gælde for kemiske produkter, der skal klassificeres som miljøfarlige og for
kemiske produkter, der uden at skulle klassificeres som farlige, indeholder mere end 1% af et stof med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463083_0002.png
sundhedsskadelig eller miljøskadelig virkning eller indeholder et stof, for hvilket der er fastsat en Fællesskabs-
grænseværdi.
Som led i beskyttelsen af arbejdstagerne anerkender Kommissionen desuden medlemsstaternes ret til at lade
kravet gælde for produkter, hvor der er fastsat en national grænseværdi. Hvis stoffet er gasformigt er grænsen
0,2%.
For de ikke farlige produkter indføres et krav om, at den ansvarlige for markedsføringen på anmodning af en
erhvervsmæssig bruger skal forelægge et sikkerhedsdatablad med forholdsmæssigt afpassede oplysninger.
Danmark agter at stemme for forslaget og vil arbejder for, at der kommer ensartede krav til angivelse af
navnene for de farlige indholdsstoffer for klassificerede og ikke-klassificerede produkter.
MILJØstyrelsen
20. juni 2001
Kontoret for Biocid- og Kemikalievurdering J.nr. M 1034-0051
ASc/13
GRUNDNOTAT.
Forslag til Kommissionens direktiv om anden ændring af Kommissionens direktiv 91/155/EØF om
fastsættelse af de nærmere bestemmelser for en særlig informationsordning
vedrørende farlige præparater til gennemførelse af artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
99/45/EF og
vedrørende farlige stoffer til gennemførelse af artikel 27 i Rådets direktiv 67/548/EØF (sikkerhedsdatablade).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463083_0003.png
1. Status
Kommissionen sendte den 8. juni 2001 ovennævnte forslag til medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i henholdsvis artikel 14 i ovennævnte direktiv
99/45/EF og 27 i ovennævnte direktiv 67/548/EØF, der er udstedt med hjemmel i artikel 95 i TEF
(tidligere artikel 100A).
Der skal stemmes om forslaget den 2. juli 2001 ved komité-procedure (IIIa).
1.
Formål og indhold
Efter gældende regler skal den, der er ansvarlig for markedsføringen af farlige kemiske stoffer og produkter
udarbejde et sikkerhedsdatablad.
Med forslaget udvides reglerne til at gælde for kemiske produkter, der skal klassificeres som miljøfarlige og for
kemiske produkter, der uden at skulle klassificeres som farlige, indeholder mere end 1% af et stof med
sundhedsskadelig eller miljøskadelig virkning eller indeholder et stof, for hvilket der er fastsat en Fællesskabs-
grænseværdi.
Som led i beskyttelsen af arbejdstagerne anerkender Kommissionen desuden medlemsstaternes ret til at lade
kravet gælde for produkter, hvor der er fastsat en national grænseværdi. Hvis stoffet er gasformigt er grænsen
0,2%.
For de ikke farlige produkter indføres et krav om, at den ansvarlige for markedsføringen på anmodning af en
erhvervsmæssig bruger skal forelægge et sikkerhedsdatablad med forholdsmæssigt afpassede oplysninger.
Oplysningerne på sikkerhedsdatabladet er først og fremmest rettet til erhvervsmæssige brugere og skal gøre det
muligt for disse at træffe de nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af sundhed, sikkerhed og miljø på
arbejdsstedet. Oplysningerne i sikkerhedsdatabladene skal desuden opfylde forskrifterne i direktiv 98/24/EF
om beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet mod risici i forbindelse med kemiske
agenser (kemisk agensdirektivet).
Forslaget fremsættes, fordi det er nødvendigt som følge af kravene i præparatdirektivet, hvorefter også en
række ufarlige samt miljøfarlige produkter skal have et sikkerhedsdatablad.
Kommissionen anfører endvidere, at den har konstateret, at mange sikkerhedsdatablade er af ringe kvalitet og
ikke giver brugeren tilstrækkelige oplysninger. Det er derfor nødvendigt at uddybe den eksisterende "anvisning
til udarbejdelsen af sikkerhedsdatabladene", der findes som et bilag til direktivet.
Direktivet skal anvendes på kemiske stoffer og produkter fra 30. juli 2002, for biocider og pesticider dog først
fra den 30. juli 2004.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget vil kunne gennemføres med hjemmel i såvel arbejdsmiljøloven som lov om kemiske stoffer og
produkter. De danske regler på området findes i Arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 485 af 16. juni 1995
om ændring af bekendtgørelse om stoffer og materialer. Sikkerhedsdatablade betegnes i bekendtgørelsen
"leverandørbrugsanvisninger".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463083_0004.png
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for staten, amterne eller kommunerne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vil medføre visse udgifter for leverandøren til ajourføring af brugsanvisningerne fra de nuværende
danske regler om udformning af sikkerhedsdatablade.
Beskyttelsesniveau:
For arbejdsmiljødelen er det Arbejdsministeriets vurdering, at forslaget medfører, at det eksisterende niveau for
leverandørbrugsanvisninger kan opretholdes, og at der på visse områder sker en højnelse af
beskyttelsesniveauet.
Forslaget om, at der skal udarbejdes sikkerhedsdatablade også for miljøfarlige produkter medfører efter Miljø-
og Energiministeriets opfattelse en højnelse af beskyttelsesniveauet.
5. Høring
Forslaget har for miljødelens vedkommende været drøftet med den kreds af interesserede parter, med hvem
Miljøstyrelsen løbende drøfter spørgsmål vedrørende klassificering, mærkning m.v. af kemiske stoffer og
produkter. Det drejer sig om erhvervs-, arbejdsgiver-, arbejdstager-, forbruger- og miljøorganisationer.
Ingen af de berørte parter har haft indvendinger mod miljødelen af forslaget.
Forslaget har været i skriftlig høring i EF-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale forhold.
DA finder det væsentligt, at kravet om angivelse af en måleprocedure (overvågningsprocedure) overvejes
grundigt, inden der træffes endelig beslutning, idet leverandører i mange tilfælde ikke er i besiddelse af viden
om den konkrete anvendelse af produktet. Vedrørende anbefaling om brug af handsker bør der ikke kræves
oplysning om gennembrudstid, da denne kan være vanskelig at skaffe uden direkte henvisning til en
handskelevera ndør.
Forslaget har været til skriftlig høring i EF-specialudvalget for miljø.
Der har ikke været bemærkninger til det foreliggende forslag.