Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 150
Offentligt
1464379_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 150)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FIU, Alm. del - bilag 27 (Løbenr. 2375)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Budget den 20. juli 2000
Dette rådsmøde 2285 (10332/00 Presse 267) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 7. juli 2000. Dansk delegationsleder: Statssekretær
Gunnar Ortmann
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
MØDE MED EUROPA-PARLAMENTET: EP-delegationen blev ledet af Terrence Wynn og samrådsmødet, der dækkede emnerne forordning om
budgetdisciplin, afgørelse om egne indtægter og foreløbig budgetforslag forløb i en udmærket stemning
*
FORSLAG TIL REVISION AF DE FINANSIELLE OVERSLAG:
(FO)
Rådet agter at overholde gældende lofter herfor og vedtog derfor ikke
forslag fra Kommissionen
*
FASTLÆGGELSE AF BUDGETFORSLAGET FOR REGNSKABSÅRET 2001:
(FO)
Rådet fastlagde med stort flertal budgetforslag for 2001
*
EVENTUELT
*
- BUDGETPROCEDUREN - SAMLING I RÅDET (BUDGET) OM FORÅRET: Rådet noterede sig et fransk-svensk initiativ, hvorefter
der skal indføres en budgetsamling om foråret for at forbedre budgetproceduren og forvaltningen af Fællesskabets offentlige midler.
FORDELING PÅ UDGIFTSOMRÅDER I DE FINANSIELLE OVERSLAG "UDGIFTER I ALT": Større skema
*
ERKLÆRING OM FINANSIEL PROGRAMMERING: Fælles aftale mellem på den ene side Rådet og EP som budgetmyndighed og på den anden
side Kommissionen
*
ERKLÆRING OM DE UDGIFTER TIL DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK, DER OPFØRES PÅ DET ALMINDELIGE
BUDGET: Budgetmyndigheden bekræfter nuværende praksis og ønsker at sikre traditionel balance samt overholdelse af rammer for finansielt
overslag på området
*
ERKLÆRING OM UNDERRETNING AF BUDGETMYNDIGHEDEN: Rådet vil underrette EP i god tid om ændringer af forventede nye
administrationsomkostninger på FUSP-området{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}
{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}
{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}..{{NEL}}*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
SKATTER OG AFGIFTER
*
- Indførsel af øl til Finland: Vedtog direktiv om tilladelse til begrænsning heraf
*
UDENRIGSPOLITIK
*
- EF og Schweiz: Godkendte to afgørelser, der muliggør forhandlinger med Schweiz om statistik- og miljøsamarbejde
- Forbindelserne med de associerede central- og østeuropæiske lande: Rådet vedtog afgørelser med det formål at muliggøre fortsat
deltagelse for disse lande i visse fællesskabsprogrammer
- Cypern: Aftale på SMV-området
- Forbindelserne med M- Forbindelserne med Vestbredden og Gaza-striben: Forhindring mht. produkters oprindelsesstatus imødekommet
- Forbindelserne med Marokko, Tunesien og Israel: Godkendte forhandlingsdirektiv, hvorefter Kommissionen skal forhandle revision af
landbrugsprotokollerne til Middelhavsassocieringsaftalerne
- FRJ: Afgørelse om iværksættelse af fælles holdning 1999/691/FUSP samt en fælles holdning om suspension i en begrænset periode af
art. 4 i fælles holdning 1999/318/FUSP
- Forbindelserne med Rusland: Noterede sig formandsskabets arbejdsplan for fællesstrategi over for Rusland
- Topmødet mellem EU og Ukraine: Noterede sig status for forberedelse af topmøde i september
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0002.png
- Georgien - OSCE's observatørmission: Vedtog fælles aktion om støtte hertil
- AVS: Vedtog afgørelse om Fællesskabets holdning med henblik på afgørelse om overgangsforanstaltninger
- Sierra Leone: Vedtog fælles holdning om importforbud af uslebne diamanter herfra i overensstemmelse med FN-resolution
HANDELSPOLITIK
*
- Antidumping - import af ethanolamin med oprindelse i USA: Vedtog forordning om indførelse af endelig antidumpingtold herfor
MILJØ
*
- Udrangerede køretøjer*: Vedtog direktiv herom på baggrund af aftale fra forligsudvalget
DET INDRE MARKED
*
- Kliniske forsøg: Vedtog formelt fælles holdning om direktivudkast omkring god klinisk praksis
LANDBRUG
*
- Skolemælk*: Vedtog formelt forordning om forlængelse af ordningen
- Tilsætningsstoffer til levnedsmidler: Vedtog fælles holdning om ændring af direktiv 95/2
FISKERI
*
- Revision af TAC og kvoter for 2000 efter konsultationerne med Færøerne og Estland*: Vedtog forordning om ændring af forordning
2742/99
KONTORET FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS OFFICIELLE PUBLIKATIONER:
Godkendte for Rådets vedkommende af udkast hertil
*
BESKIKKELSE
*
- Regionsudvalget: Afgørelse om beskikkelse af ny tysk suppleant hertil
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Udrangerede køretøjer
Skolemælk
Revision af TAC og kvoter for 2000 efter konsultationerne med Færøerne og Estland
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. budget behandlet på andre rådsmøder siden det foregående Budgetministerrådsmøde den 25.
november 1999:
Rådsmøde Miljø d. 13.-14. december 1999 (Alm. del {{SPA}} bilag 827)
- Finansforordningen, vedtagelse af en række af ændringer, godkendelse af protokollen for
møde i Foligsudvalget
Rådsmøde Fiskeri d. 16. juni 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 1364)
- Tillægs- og ændringsbudget, fastlæggelse af forslag til tillægs- og ændringsbudget for
regnskabsåret 2000, vedtagelse af Kommissionens ændrede forslag vedr. sektion III om overskud fra regnskabsåret 1999 samt visse
indtægtselementer
- Budgetdisciplin, vedtagelse af fælles indstilling vedr. forordning om budgetdisciplin, fremsendes til EP m.h.p. afholdelse af samråd
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 25. september 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Brussels (20-07-2000) - Press: 267 - Nr: 10332/00
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0003.png
10332/00 (Presse 267)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2285. samling i Rådet
- BUDGET -
den 20. juli 2000 i Bruxelles
Formand:
Florence PARLY
Statssekretær under Den Franske Republiks
økonomi-, finans- og industriminister, med
ansvar for budgettet
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
MØDE MED EUROPA-PARLAMENTET
*
FORSLAG TIL REVISION AF DE FINANSIELLE OVERSLAG
*
FASTLÆGGELSE AF BUDGETFORSLAGET FOR REGNSKABSÅRET 2001
*
EVENTUELT
*
- BUDGETPROCEDUREN - SAMLING I RÅDET (BUDGET) OM FORÅRET
FORDELING PÅ UDGIFTSOMRÅDER I DE FINANSIELLE OVERSLAG "UDGIFTER I ALT"
*
ERKLÆRING OM FINANSIEL PROGRAMMERING
*
ERKLÆRING OM DE UDGIFTER TIL DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK, DER OPFØRES PÅ DET ALMINDELIGE
BUDGET
*
ERKLÆRING OM UNDERRETNING AF BUDGETMYNDIGHEDEN{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}{{NEL}}
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
SKATTER OG AFGIFTER
*
- Indførsel af øl til Finland
*
UDENRIGSPOLITIK
*
- EF og Schweiz
- Forbindelserne med de associerede central- og østeuropæiske lande
- Cypern
- Forbindelserne med Vestbredden og Gaza-striben
- Forbindelserne med Marokko, Tunesien og Israel
- FRJ
- Forbindelserne med Rusland
- Topmødet mellem EU og Ukraine
- Georgien - OSCE's observatørmission
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0004.png
- AVS
- Sierra Leone
HANDELSPOLITIK
*
- Antidumping - import af ethanolamin med oprindelse i USA
MILJØ
*
- Udrangerede køretøjer*
DET INDRE MARKED
*
- Kliniske forsøg
LANDBRUG
*
- Skolemælk*
- Tilsætningsstoffer til levnedsmidler
FISKERI
*
- Revision af TAC og kvoter for 2000 efter konsultationerne med Færøerne og Estland*
KONTORET FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS OFFICIELLE PUBLIKATIONER
*
BESKIKKELSE
*
- Regionsudvalget
_________________
Yderligere oplysninger: 02/285 64 23, 02/285 84 15 eller 02/285 81 11.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Frans VAN DAELE
Danmark:
Gunnar ORTMANN
Tyskland:
Caio KOCH-WESER
Grækenland:
Georgios DRYS
Spanien:
Maria Elvira RODRÍGUEZ HERRER
Frankrig:
Florence PARLY
Irland:
Martin CULLEN
Italien:
Silvio FAGIOLO
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Nederlandene:
Bernhard R. BOT
Østrig:
Alfred FINZ
Portugal:
Vasco VALENTE
Finland:
Suvi-Anne SIIMES
Sverige:
Ambassadør, fast repræsentant
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær for budget og udgifter
Statssekretær under økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for budgettet
Viceminister, Finansministeriet
Ambassadør, fast repræsentant
Ambassadør, fast repræsentant
Ambassadør, fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Ambassadør, fast repræsentant
Minister i Finansministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0005.png
Curt MALMBORG
Det Forenede Kongerige:
Melanie JOHNSON
Statssekretær, Finansminissteriet
Statssekretær for økonomiske spørgsmål,
Finansministeriet
***
Kommissionen:
Michaele SCHREYER
Medlem
MØDE MED EUROPA-PARLAMENTET
Forud for gennemgangen og fastlæggelsen af budgetforslaget for regnskabsåret 2001 havde Rådet som sædvanlig et møde med en delegation fra
Europa-Parlamentet i medfør af den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin. Denne delegation blev ledet af Terrence WYNN, formand for
Budgetudvalget, og omfattede:
- Barbara DÜHRKOP DÜHRKOP (næstformand), Jutta HAUG (hovedordfører for 2001-budgettet), Markus FERBER (budgetordfører
for de øvrige institutioner 2001), Catherine GUY-QUINT, Jean-Louis BOURLANGES, Joan COLOM i NAVAL, Gian Franco
DELL'ALBA, James ELLES, Salvador GARRIGA POLLEDO, Heide RÜHLE, Kyösti VIRRANKOSKI og Ralf WALTER, medlemmer
af Budgetudvalget.
Samrådsmødet dækkede tre emner: forordningen om budgetdisciplin, afgørelsen om egne indtægter og det foreløbige forslag til budet for
regnskabssåret 2001. Drøftelserne fandt sted i en udmærket stemning og gjorde det muligt at nå til enighed om mange punkter.
Med hensyn til budgetdisciplin blev holdningerne således tilnærmet hinanden tilstrækkeligt, og samrådet kunne afsluttes. Med hensyn til egne midler
vil Europa-Parlamentet sandsynligvis bekræfte sin tilslutning i september. Der blev endvidere nået til enighed om proceduren for vurdering af den
finansielle programmering under udgiftsområde 3 og 4 (jf. erklæringen i bilag I).
For så vidt angår det foreløbig budgetforslag for 2001 fastlog de to institutioner, at de er enige om at prioritere beskæftigelsesinitiativet. Der vil til
efteråret under førstebehandlingen blive et samråd om bevillingerne til det flerårige program som led i bestræbelserne på at opnå en samlet aftale.
For så vidt angår landbrug blev der desuden indgået aftaler om skolemælk + 18 mio. EUR i BB) og fremme af produktkvalitet (+ 2 mio. EUR i BB),
om nedskæring for så vidt angår udvikling af landdistrikterne ( - 225 mio. EUR i FB/BB - for at tage hensyn til fristerne for iværksættelse af de
flerårige programmer), bevillingerne til fiskeri ( - 7 mio. EUR i FB - 5 mio. EUR i BB - i afventen af Kommissionens ændringsskrivelse til efteråret
for at tage hensyn til visse aftaler med tredjelande) samt en aftale om bevillinger til FUSP og opførelse af de administrative udgifter til de særlige
udsendinge i Rådets sektion af budgettet (jf. erklæringen i bilag II).
De positive resultater af samrådet under førstebehandlingen indebærer, at der er gode udsigter til under andenbehandlingen at nå frem til et samlet
kompromis, navlig om Balkan, bevillingerne til beskæftigelsesinitiativet og forhøjelsessatsen for bevillinger til betalinger i budgettet.
FORSLAG TIL REVISION AF DE FINANSIELLE OVERSLAG
Rådet har til hensigt at fastlægge et budgetforslag, der overholder de gældende lofter for de finansielle overslag, således som de blev fastlagt sidste år,
og det vedtog derfor ikke Kommissionens forslag om revision af de finansielle overslag, som den fandt overflødigt.
Der skal mindes om, at formålet med dette forslag, som blev forelagt den 15. maj 2000, var at hæve loftet for udgiftsområde 4 i de finansielle
overslag (foranstaltninger udadtil) med 280 mio. EUR og loftet for udgiftsområde 7 (førtiltrædelsesstøtte) med 20 mio. EUR samt at sænke loftet for
underområde 1a (landbrugsudgifter ekskl. udvikling af landdistrikter) med 300 mio. EUR.
FASTLÆGGELSE AF BUDGETFORSLAGET FOR REGNSKABSÅRET 2001
Efter mødet med Europa-Parlamentet fastlagde Rådet på grundlag af det forberedende arbejde i De Faste Repræsentanters Komité, hvis resultater det
bekræftede, med meget stort flertal budgetforslaget for regnskabsåret 2001, som vil blive forelagt Europa-Parlamentet med henblik på den videre
budgetprocedure.
Budgetforslaget for 2001, som Rådet har fastlagt, omfatter:
- 95,860 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger, dvs. en stigning på 2,7% i forhold til 2000-budgettet;
- 92,499 mio. EUR i betalingsbevillinger, dvs. en stigning på 3,5% i forhold til 2000-budgettet.
Med en udvikling i BB på +3,5% i 2001 indebærer forslaget til Fællesskabernes budget en forhøjelse, der ligger langt over den, der er tilladt i
medlemsstaternes nationale budgetter, og over den forventede inflation i 2001 (+1,8%). Denne forhøjelse viser, at Rådet lægger vægt på
finansieringen af EU's politikker.
Dette budgetforslag udgør et afbalanceret kompromis, idet
- det globalt set gør det muligt at sikre finansieringen af alle EU's politikker og prioriteter, uden at der lægges for stor en byrde på de
medlemsstater, der forsøger at styre deres offentlige finanser;
- Rådet ved at fastsætte aktionsmargener, især under loftet for udgiftsområde 3 (interne politikker) og udgiftsområde 4 (eksterne
aktioner), i øvrigt vil gøre det muligt for Parlamentet, der i sidste ende har kompetencen vedrørende de ikke-obligatoriske udgifter, at
fremføre sine prioriteter, uden at det anfægter Rådets.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0006.png
De vigtigste punkter i Rådets budgetforslag
I henhold til budgetforslaget kan Balkan prioriteres med en bevillingsramme, der er forhøjet med +30% i forhold til 2000. De 614 mio. EUR, som
Rådet har vedtaget, er nok til at finansiere alle de forventede behov, da Serbien endnu ikke er berettiget til EF-støtte (ud over støtte til demokratiet,
som udgør mindre beløb).
Det har været muligt at fastsætte betydeligt forhøjede beløb for Balkan uden en revision af de finansielle overslag, som Rådet ikke har accepteret, da
det finder, at en sådan revision ikke er hverken ønskelig eller nødvendig på nuværende tidspunkt, fordi budgetforslaget indeholder tilstrækkelige
margener i forhold til de gældende lofter, samtidig med at der ydes en betydelig støtte til Balkan.
Desuden er Rådet enigt med Europa-Parlamentet i, at den revision af reduktionen af udgifterne til landbrugsmarkederne, som Kommissionen har
foreslået, ikke kan lade sig gøre.
Finansieringen af alle EU's øvrige prioriteter er sikret således:
- bevillingsrammen til den fælles landbrugspolitik er forhøjet med +6,5% med henblik på finansiering af reformen af politikken;
- strukturforanstaltningerne er stabiliseret på et højt niveau;
- alle de programmer, som Europa-Parlamentet og Rådet har vedtaget i fællesskab, følger den budgetlægning, som er besluttet i
fællesskab.
Beskæftigelsesinitiativet er en prioritet for Rådet og Europa-Parlamentet i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Feira.
Rådet afventer den evaluering, som Kommissionen skal fremsende efter sommerferien, inden det søger at nå til enighed med Parlamentet om
finansieringen under andenbehandlingen.
Analyse af de enkelte udgiftskategorier
Den fælles landbrugspolitik (udgiftsområde 1)
Den kraftige stigning i landbrugsbevillingerne (+6,5%) er en følge af Berlin-aftalerne om reform af den fælles landbrugspolitik. Rådet har dog nedsat
bevillingerne for 2001 i forhold til Kommissionens forslag, bl.a. på grund af den traditionelle underudnyttelse af landbrugsbevillingerne, der hvert år
konstateres.
Besparelserne inden for udviklingen af landdistrikterne (-225 mio. EUR i forhold til Kommissionens anmodninger) skyldes, at Rådet har taget hensyn
til forsinkelserne i de nationale udviklingsplaner. Udgifterne under dette udgiftsområde er dog forhøjet med 4,6% i forhold til 2000, hvilket viser, at
de prioriteres.
Strukturforanstaltninger (udgiftsområde 2)
I budgetforslaget er forpligtelsesbevillingerne forhøjet med 2,1% som følge af en fuldstændig opførelse på budgettet af udgiftsområde 2 i de
finansielle overslag i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Berlin.
Betalingsbevillingerne er generelt videreført som i 2000-budgettet. Rådet har desuden foretaget en omfordeling til fordel for Samhørighedsfonden
(+360 mio. EUR til Samhørighedsfonden i forhold til FBF, der er taget fra strukturfondene på grundlag af medlemsstaternes udnyttelsesoverslag).
Interne politikker (udgiftsområde 3)
Rådet har fastsat en forsigtighedsmargen for udgiftsområde 3 (208 mio. EUR), der er større end den, som Kommissionen har foreslået (137 mio.
EUR). Rådet fastsætter således en bevillingsmargen, der er stor nok til, at der ved en ændringsskrivelse kan vedtages bevillinger til de prioriteter, som
Rådet og Parlamentet er enige om, f.eks. beskæftigelsesinitiativet, inden budgettets andenbehandling.
Med hensyn til de store flerårige programmer som rammeprogrammet for forskning og udvikling (3 920 mio. EUR) og de transeuropæiske net (665
mio. EUR) har Rådet overtaget FBF uændret og dermed overholdt de forfaldsplaner, som er aftalt med Parlamentet.
Eksterne aktioner (udgiftsområde 4)
Rådet har overholdt alle prioriteter for tredjelande.
Prioriteringen af støtten til det vestlige Balkan er allerede fremhævet ovenfor. Denne støtte indgår i en effektiv og troværdig indsats, der bygger på en
behovsanalyse, en tilpasning af støttens omfang og reglerne herfor til behovene og en fordeling af indsatsen mellem alle bilaterale og multilaterale
donorer. Støtten omlægges fra nødhjælp, som pr. definition anvendes hurtigt, til strukturstøtte, der generelt er mere kompleks.<>
Med hensyn til Meda betyder reduktionen på 150 mio. EUR af forpligtelsesbevillingerne i forhold til Kommissionens anmodninger ikke, at Rådets
prioritering af dette program ændres, da der er uudnyttede forpligtelser tilovers fra flere år. Rådet lægger derfor især vægt på, at dette program
forvaltes bedre. Dette er en forudsætning for, at de faktiske betalinger til Meda-programmet kan forøges, og at projekterne kan gennemføres i prak sis.
Administrationsudgifter (udgiftsområde 5)
Den logik, som Rådet har fulgt, er, at de løbende udgifter skal stabiliseres på inflationsniveauet, og at der ydes supplerende beløb til institutionernes
ekstraordinære behov (navnlig personale til Domstolen og OLAF).
Indtil Kommissionen forelægger ændringsskrivelsen efter sommerferien, hvori der tages hensyn til omorganiseringsarbejdet, og hvori der sikkert
anmodes om flere stillinger, har Rådet ikke efterkommet alle Kommissionens anmodninger for at tilskynde den til at fremlægge en ændringsskrivelse
med uændrede totalbeløb.
Førtiltrædelsesinstrumenterne (udgiftsområde 7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0007.png
Førtiltrædelsesbevillingerne under udgiftsområde 7 i budgetforslaget er forhøjet mest med +10,9% i betalingsbevillinger, hvilket viser, at Rådet
ligesom Parlamentet og Kommissionen prioriterer denne udgiftskategori højt.
Rådet har dog justeret de betalingsbevillinger, som Kommissionen har foreslået for visse førtiltrædelsesinstrumenter (-300 mio. ECU i forhold til
Kommissionens foreløbige forslag), for at tage hensyn til den store underudnyttelse af disse bevillinger i 2000.
EVENTUELT
-
BUDGETPROCEDUREN - SAMLING I RÅDET (BUDGET) OM FORÅRET
Rådet noterede sig et fransk-svensk initiativ, hvorefter der skal indføres en samling i Rådet (budget) om foråret for at forbedre budgetproceduren og
forvaltningen af Fællesskabets offentlige midler.
Denne samling skulle dreje sig om decharge-proceduren, en bedre evaluering af EF-programmerne og fastlæggelse af prioriteterne ved begyndelsen
af budgetproceduren. Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at behandle dette initiativ og aflægge rapport til Rådet snarest muligt.
FORDELING PÅ UDGIFTSOMRÅDER I DE FINANSIELLE OVERSLAG "UDGIFTER I ALT"
Se vedlagte skema bagest i pressemeddelelsen.
BILAG I
ERKLÆRING OM FINANSIEL PROGRAMMERING
Budgetmyndigheden bør have præcise oplysninger om de finansielle virkninger af alle nye forslag, der forelægges af Kommissionen, således at den
kan vurdere forslagets virkninger på lofterne i de finansielle overslag, navnlig udgiftsområde 3 og 4.
Europa-Parlamentet og Rådet har som budgetmyndighedens to parter aftalt følgende med Kommissionen:
I. For hvert nyt forslag oplyser Kommissionen i den finansielle oversigt:
1. om forslaget er foreneligt med den eksisterende finansielle programmering
2. om det nødvendiggør en ændret programmering af det relevante udgiftsområde i de finansielle overslag, herunder eventuelt
anvendelse af bestemmelserne i den interinstitutionelle aftale
3. hvilke menneskelige ressourcer der kræves til forvaltning af programmet, og om det er muligt at opfylde behovet ved en
omfordeling af de eksisterende ressourcer.
Kommissionen fremsender den finansielle oversigt til Parlamentet og Rådet.
II. De tre institutioner er desuden enige om, at de på hvert af de i IIA af 6. maj 1999 omhandlede møder på grundlag af oplysninger
forelagt af Kommissionen vil danne sig et skøn over de finansielle virkninger af de nye lovgivningsmæssige forslag, der forelægges af
Kommissionen, navnlig for så vidt angår udgiftsområde 3 og 4, og over Parlamentets og Rådets afgørelser om disse forslag.
BILAG II
ERKLÆRING OM DE UDGIFTER TIL DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK, DER OPFØRES PÅ DET ALMINDELIGE
BUDGET
Budgetmyndigheden bekræfter den nuværende praksis, der er beskrevet i punkt 39 og 40 i den interinstitutionelle aftale af 6. maj 1999, hvorefter
aktionsudgifterne til udenrigs- og sikkerhedspolitikken opføres på det almindelige budget under det kapitel, som er fastsat i aftalen til dette formål. De
administrative udgifter, navnlig lønninger og godtgørelser, til Den Europæiske Unions særlige repræsentanter med mandat fra Rådet i henhold til
artikel 18, stk. 5, i traktaten om Den Europæiske Union bør opføres i budgettets sektion II - Rådet.
De beløb, der skal opføres i budgettets sektion II - Rådet, til den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, som f.eks. til EU's særlige repræsentanter, bør
tage hensyn til indvirkningen på den samlede situation for udgiftsområde 5 og sikre bevarelsen af den traditionelle balance inden for dette
udgiftsområde inden for rammerne af de finansielle overslag.
ERKLÆRING OM UNDERRETNING AF BUDGETMYNDIGHEDEN
Rådet vil sørge for, at det skøn over de forventede administrationsomkostninger, der foretages ved hver ny afgørelse på FUSP-området
(fiansieringsoversigt), samt skønnene over de årlige udgifter til hver aktion, der opføres på det foreløbige budgetforslag, tilsendes
budgetmyndighedens anden part i god tid, således at den eventuelt kan tage stilling hertil.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; erklæringerne kan fås
ved henvendelse til Pressetjenesten).
SKATTER OG AFGIFTER
Indførsel af øl til Finland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0008.png
Rådet vedtog et direktiv om bemyndigelse af Finland til indtil den 31. december 2005 at anvende en kvantitativ begrænsning på ikke under 6 liter for
privat indførsel af øl fra tredjelande.
Endvidere skal Finland indtil den 1. januar 2004 gradvis afskaffe de kvantitative restriktioner for øl, der indføres til dets område fra andre
medlemsstater (mindst 24 liter fra ikrafttrædelsen af de relevante bestemmelser til gennemførelse af direktiv 69/169, mindst 32 liter fra den
1. januar 2001 og mindst 64 liter fra den 1. januar 2003).
Samtidig vedtog Rådet en forordning om ændring af den midlertidige undtagelse, der blev indrømmet ved forordning 918/83; med den nye forordning
bemyndiges Finland til indtil den 31. december 2005 at anvende en kvantitativ grænse på mindst 6 liter for toldfri indførsel af øl.
UDENRIGSPOLITIK
EF og Schweiz
Rådet godkendte to afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til på Det Europæiske Fællesskabs vegne at indlede forhandlinger med Det
Schweiziske Forbund om
- en bilateral aftale om samarbejde inden for statistik (således at Schweiz kan deltage i de relevante dele af det indeværende femårige
statistiske program), og
- Schweiz' deltagelse som observatør i Det Europæiske Miljøagentur (herunder dets deltagelse i omkostningerne).
Forbindelserne med de associerede central- og østeuropæiske lande
Rådet vedtog nogle afgørelser om Fællesskabets holdning i associeringsrådene vedrørende Bulgariens, Estlands, Letlands, Litauens, Polens, Den
Tjekkiske Republiks, Slovakiets, Sloveniens og Ungarns deltagelse i Fællesskabets programmer på områderne erhvervsuddannelse og almen
uddannelse.
Alle disse lande har deltaget i første fase af Fællesskabets programmer "Leonardo da Vinci" og "Sokrates", som udløb den 31. december 1999:
betingelserne for disse landes deltagelse var fastsat i en afgørelse, truffet af associeringsrådene. Landene ønsker også at deltage i anden fase af disse
programmer, som løber i perioden 2000-2006.
De afgørelser, der blev truffet på dagens samling, tager sigte på at muliggøre disse landes fortsatte deltagelse og at fastsætte betingelserne herfor.
Cypern
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalen mellem Fællesskabet og Republikken Cypern om etablering af et samarbejde vedrørende små og
mellemstore virksomheder som led i det tredje/ flerårige program for små og mellemstore virksomheder (SMV) i Den Europæiske Union (1997-
2000).
Forbindelserne med Vestbredden og Gaza-striben
Rådet vedtog Fællesskabets holdning i forbindelse med en ændring af protokol nr. 3 om definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og
om metoderne for administrativt samarbejde til Euro-Middelhavs-interimsassocieringsaftalen om handel og samarbejde mellem Det Europæiske
Fællesskab på den ene side og Den Palæstinensiske Befrielsesorganisation (PLO) til fordel for Vestbredden og Gaza-stribens Palæstinensiske
Myndighed på den anden s ide.
I afgørelsen fastsættes det, at suspensionen af anvendelsen af denne protokols artikel 14, ifølge hvilken materialer uden oprindelsesstatus, der
anvendes i fremstillingen af produkter med oprindelse i Fællesskabet eller Vestbredden og Gaza-striben, ikke indrømmes godtgørelse af eller
fritagelse for told af nogen art forlænges, indtil begyndelsen af 2006.
Forbindelserne med Marokko, Tunesien og Israel
Rådet godkendte de forhandlingsdirektiver, som bemyndiger Kommissionen til at forhandle revisionen af landbrugsprotokollerne til Middelhavs-
associeringsaftalerne med Marokko, Tunesien og Israel.
Denne revision af landbrugsprotokollerne er omhandlet i asscocieringsaftalerne og skal bidrage til at nå det overordnede mål, som er en større
liberalisering af samhandelen med landbrugsprodukter med henblik på at oprette et frihandelsområde mellem Fællesskabet og de pågældende lande.
FRJ
Rådet vedtog
- en afgørelse om iværksættelse af fælles holdning 1999/691/FUSP om støtte til de demokratiske kræfter i Forbundsrepublikken
Jugoslavien (FRJ). Afgørelsen indgår i "energi for demokrati"-initiativet og tager i særdeleshed sigte på at muliggøre leveringer af asfalt
til de demokratiske serbiske kommuner Cacak, Pancevo, Uzice, Kikinda, Arilje, Pozega, Presevo og Sabac;
- en fælles holdning om suspension i en begrænset periode af artikel 4 i fælles holdning 1999/318/FUSP vedrørende supplerende
restriktive foranstaltninger mod Forbundsrepublikken Jugoslavien og om ophævelse af fælles holdning 2000/176/FUSP. I medfør af
denne fælles holdning forlænges suspensionen af flyveforbuddet for flyvninger mellem Fællesskabet og FRJ indtil den 31. marts 2001. I
denne periode vil suspensionen blive fulgt op konstant.
Forbindelserne med Rusland
Rådet noterede sig formandskabets arbejdsplan for implementering af den fælles EU-strategi over for Rusland, som er blevet udarbejdet under
formandskabets ansvar.
Topmødet mellem EU og Ukraine
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0009.png
Rådet noterede sig formandskabets og den højtstående repræsentants status over forberedelserne af topmødet mellem EU og Ukraine den
15. september 2000 i Paris.
Georgien - OSCE's observatørmission
Rådet vedtog en fælles aktion om et bidrag fra Den Europæiske Union til styrkelse af de georgiske myndigheders muligheder for at støtte og beskytte
OSCE's observatørmission på grænsen mellem Republikken Georgien og Republikken Tjetjenien i Den Russiske Føderation.
Med den fælles aktion efterkommes en anmodning fra Georgiens præsident E. Sjevardnadse om at levere udstyr for en værdi af 1 mio. EUR med
henblik på at styrke effektiviteten af de grænsevagtstyrker, der beskytter OSCE's observatører.
AVS
Rådet vedtog en afgørelse om Fællesskabets holdning i AVS-EF-Ministerrådet med henblik på vedtagelse af en afgørelse om
overgangsforanstaltninger for perioden mellem den 2. august 2000 og ikrafttrædelsen af AVS-EF-partnerskabsaftalen.
AVS-EF-Ministerrådet gav på sin 25. samling den 22. juni 2000 i Cotonou AVS-EF-Ambassadørudvalget beføjelse til at vedtage nævnte
overgangsforanstaltninger, og afgørelsen vil formelt få form af en brevveksling, når AVS-Ambassadørudvalget har givet sin tilslutning til den.
Ifølge overgangsordningen finder den AVS-EF-partnerskabsaftale, der blev undertegnet den 23. juni 2000 i Cotonou, midlertidig anvendelse med
undtagelse af bestemmelserne vedrørende frigivelse og anvendelse af de finansielle ressourcer fra niende europæiske udviklingsfond (bilag I, bilag II:
kapitel 1, bilag IV: kapitel 3, artikel 17, 18 og 19, og kapitel 4-6).
De af Cotonou-aftalens bestemmelser, der således anvendes, træder i stedet for bestemmelserne i fjerde AVS-EF-konvention på tilsvarende områder.
Sierra Leone
Rådet vedtog en fælles holdning om forbud mod import af uslebne diamanter fra Sierra Leone i overensstemmelse med FN-resolution 1306 (2000).
HANDELSPOLITIK
Antidumping - import af ethanolamin med oprindelse i USA
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af ethanolamin, som i øjeblikket tariferes under KN-kode ex
2922 11 00 (monoethanolamin) (Taric-kode 2922 11 00 10), ex 2922 12 00 (diethanolamin) (Taric-kode 2922 12 00 10) og 2922 13 10
(triethanolamin), med oprindelse i USA.
Den endelige told fastsættes til følgende af prisen netto, frit Fællesskabets grænse, ufortoldet, for så vidt angår varer fra følgende selskaber:
Land
USA
Selskab
Union Carbide Corporation
(Taric-tillægskode: A115)
Huntsman Chemical Corporation
(Taric-tillægskode: A116)
Dow Chemical Company
(Taric-tillægskode: A145)
Alle andre selskaber
(Taric-tillægskode: A999)
111,25 EUR pr. ton
69,40 EUR pr. ton
111,25 EUR pr. ton
Specifik fast told
59,25 EUR pr. ton
MILJØ
Udrangerede køretøjer*
På baggrund af den aftale, Rådet og Europa-Parlamentet nåede frem til i Forligsudvalget den 23. maj 2000, vedtog Rådet et direktiv om udrangerede
køretøjer. Formålet med direktivet er at undgå, at der frembringes affald fra køretøjer, og desuden tilsigtes genbrug, genvinding og andre former for
nyttiggørelse af udrangerede køretøjer og komponenter af disse, så der skal bortskaffes mindre affald. Med henbli k herpå skal de virksomheder, som
er involverede i køretøjernes livscyclus, især virksomheder, som er direkte involverede i behandlingen af udrangerede køretøjer, påtage sig et større
miljømæssigt ansvar.
Direktivet indeholder bestemmelser om, at medlemsstaterne skal indføre en skrotningsattest for udrangerede køretøjer, som den sidste indehaver
og/eller ejer kun kan få udleveret af en anerkendt behandlingsvirksomhed som betingelse for afmeldelse af køretøjet og fritagelse for de pågældende
forpligtelser. Dette skulle gøre det muligt for myndighederne at kontrollere, hvad der sker med udrangerede køretøjer. Attesten og tilbagetagels
esordninger skulle tilskynde den sidste ejer og/eller indehaver til at aflevere et udrangeret køretøj til en anerkendt behandlingsvirksomhed. Ifølge
direktivet kan den sidste indehaver og/eller ejer omkostningsfrit levere det udrangerede køretøj til anerkendte behandlingsvirksomheder, hvis
køretøjet ikke har en markedsværdi eller denne er negativ, idet producenterne afholder alle eller en betydelig del af udgifterne ved tilbagetagelsen.
Denne bestemmels e anvendes fra den 1. juli 2002 for køretøjer, der er markedsført fra denne dato, og fra den 1. januar 2007 for køretøjer, der er
markedsført inden den 1. juli 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0010.png
Endvidere forbydes det at anvende bly, kviksølv, cadmium eller hexavalent chrom i materialer og komponenter i køretøjer, der markedsføres efter den
1. juli 2003. Der er dog visse undtagelser, men de vil regelmæssigt blive taget op til fornyet overvejelse på baggrund af den videnskabelige og
tekniske udvikling.
Endelig indeholder direktivet bestemmelser om mål, som virksomhederne skal opfylde for genbrug (komponenterne anvendes til samme formål igen),
nyttiggørelse (herunder energiproduktion) og genvinding (oparbejdning i en produktionsproces til andet end energiudnyttelse). Specielt skal genbrug
og genvinding senest den 1. januar 2006 øges til mindst 80% af gennemsnitsvægten pr. køretøj pr. år for udrangerede køretøjer. For køre tøjer, der er
produceret før 1980, kan medlemsstaterne fastsætte lavere mål, dog mindst 70%. Senest den 1. januar 2015 øges genbrug og genvinding til mindst
85% af gennemsnitsvægten pr. køretøj pr. år. Rådet skal senest den 31. december 2005 tage disse mål op til fornyet overvejelse.
DET INDRE MARKED
Kliniske forsøg
På baggrund af den politiske enighed, man nåede frem til på samlingen i Rådet (det indre marked) den 25. maj 2000, vedtog Rådet formelt den fælles
holdning vedrørende udkastet til direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om anvendelse af god
klinisk praksis ved gennemførelse af kliniske forsøg med lægemidler til human brug, idet den østrigske delegation stemte imod (s e også
pressemeddelelse nr. 8829/00, (Presse 180) af 25. maj 2000).
LANDBRUG
Skolemælk*
På baggrund af den politiske enighed, man nåede frem til på samlingen i Rådet (landbrug) den 17. juli 2000 vedtog Rådet formelt forordningen om
forlængelse af skolemælksordningen.
I forordningen ændres EF-finansieringen fra 95% til 75%. Medlemsstaterne får tilladelse til at yde national støtte til uddeling af skolemælk foruden
EF-støtten og til at finansiere denne støtte med et passende bidrag fra mejerisektoren.
Tilsætningsstoffer til levnedsmidler
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om ændring af direktiv 95/2/EF om andre tilsætningsstoffer til levnedsmidler end
farvestoffer og sødestoffer, idet den franske delegation undlod at stemme.
Ændringen af direktiv 95/2/EF, der fastlægger en liste over tilsætningsstoffer, der er tilladt i Fællesskabet, og betingelserne for deres anvendelse, skal
ses på baggrund af den tekniske udvikling på levnedsmiddelområdet.
FISKERI
Revision af TAC og kvoter for 2000 efter konsultationerne med Færøerne og Estland*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2742/99 om fastsættelse for år 2000 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser
for visse fiskebestande.
Formålet med forordningen er at udmønte resultaterne af Fællesskabets konsultationer med henholdsvis Færøernes landsstyre og Estland med henblik
på at fastsætte visse fiskerimuligheder for år 2000 i form af kvoter og licenser for den anden parts fartøjer.
KONTORET FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABERS OFFICIELLE PUBLIKATIONER
Rådet godkendte for sit vedkommende udkastet til Europa-Parlamentets, Rådets, Kommissionens, Domstolens, Revisionsrettens, Det Økonomiske og
Sociale Udvalgs og Regionsudvalgets afgørelse om organisationen og driften af Kontoret for De Europæiske Fællesskabers Officielle Publikationer.
Der er tale om en interinstitutionel sui generis-aftale, som ikke er omfattet af de sædvanlige procedurer, men som skal godkendes af hver enkelt
institution, således at den kan undertegnes, inden teksten offentliggøres i EF-Tidende.
Ifølge Kommissionen er det blevet nødvendigt at ændre retsgrundlaget for kontoret for bl.a. at tage hensyn til Revisionsrettens bemærkninger fra
1997 om, at de grundlæggende tekster var forældede, om den teknologiske udvikling på udgivelsesområdet, om ændringen af finansforordningen og
om den aktuelle praksis i forbindelse med de beføjelser, der tillægges ansættelsesmyndigheden.
De øvrige berørte institutioner og organer har godkendt afgørelsen uændret (Europa-Parlamentet godkendte udkastet den 12. april 2000 og
Kommissionen den 13. december 1999); den kan derfor træde i kraft.
BESKIKKELSE
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af Hans-Jörg DUPPRE som tysk suppleant til Regionsudvalget som efterfølger for Franz MÖLLER for den
resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2002.
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Interinstitutionel sag:
Bruxelles, den 18. juli 2000 (19.07)
(OR. fr)
10510/00
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0011.png
1997/0194 COD
ADD 1
LIMITE
CODEC 569
ENV 244
ENT 106
ADDENDUM TIL I/A-PUNKTS-NOTE
fra:
Rådets Generalsekretariat
til:
De Faste Repræsentanters Komité
Tidl. Dok. nr.:
9661/00 CODEC 472 ENV 203
Komm. forsl. nr.: 11034/97 ENV 287 ENT 149 PRO-COOP 97 - KOM(97) 358
8000/99 ENV 159 ENT 108 PRO-COOP 105 - KOM(1999) 176
Vedtagelse på fællesskabssprogene af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
udrangerede køretøjer
{{SPA}} Erklæringer
ERKLÆRINGER FRA KOMMISSIONEN
Ad artikel 5, stk. 1, første led
Kommissionen bekræfter, at artikel 5, stk. 1, første led, tillader medlemsstaterne at benytte eksisterende indsamlingssystemer til kasserede
reservedele, således at de ikke pålægges at etablere særlige indsamlingssystemer med særlig finansiering (til kasserede reservedele).
Ad artikel 5, stk. 3, første afsnit
Efter Kommissionens opfattelse giver omtalen af registrering i artikel 5, stk. 3, første afsnit, medlemsstaterne mulighed for at beslutte, om
producenter, forhandlere og indsamlingsvirksomheder skal registreres under rammedirektivet om affald eller i et nyt register, der oprettes specifikt til
dette formål.
Ad artikel 7, stk. 1
Kommissionen erklærer, at artikel 7, stk. 1, ikke indebærer, at den tekniske kontrol udvides med hensyn til krav, foranstaltninger eller kriterier.
Vedr.:
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 18. juli 2000 (19.07)
(OR. fr)
10505/00
Interinstitutionel sag:
1999/0246 (CNS)
AGRIORG 70
AGRIFIN 73
ADD 1
LIMITE
ADDENDUM TIL A-PUNKTS-NOTE
fra:
generalsekretariatet
til:
Rådet
Tidl. Dok. nr.:
6776/00
Komm. forsl. nr.: 14114/99 - KOM(1999) 608 endelig udg.
Vedr.:
Vedtagelse af Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1255/1999 om den
fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter
ERKLÆRING TIL OPTAGELSE I RÅDETS MØDEPROTOKOL
RÅDETS ERKLÆRING
Rådet noterer sig med tilfredshed, at Kommissionen efter proceduren med Forvaltningskomiteen for Mælk og Mejeriprodukter agter at ændre
forordningen vedrørende de nærmere bestemmelser for anvendelsen af støtten til uddeling af skolemælk.
I den forbindelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0012.png
a) vil Kommissionen bestræbe sig på at forenkle foranstaltningerne til forvaltning af støtten, så effektiviteten øges, og
administrationsomkostningerne rationaliseres på modtagersiden, samt på at reducere omkostningerne ved forvaltning og kontrol
b) vil listen over produkter, der er omfattet af ordningen, blive revideret, så foranstaltningen kommer til at omfatte en række forskellige
produkter, især ved medtagelse af fedtfattige mælkeprodukter som f.eks. skummetmælk og letmælk og skummetmælks- og
letmælksyoghurt.
Desuden vil koefficienterne for beregningen af støtten til de enkelte omfattede produkter blive revideret med henblik på at opvurdere de
fedtfattige produkters proteinindhold. I den forbindelse vil støttebeløbet for de fedtfattige produkter blive opjusteret, så forskellen i
forhold til støtten på sødmælk reduceres.
Bruxelles, den 13. juli 2000 (17.07)
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
9684/00
ADD 1
LIMITE
PECHE 99
(OR. en)
ADDENDUM TIL I/A-PUNKTS-NOTE
fra:
Generalsekretariatet
til:
De Faste Repræsentanters Komité/Rådet
Komm. forsl. nr.: 8261/00 PECHE 66 - KOM(2000) 273 endelig udg.
Vedr.:
Vedtagelse af Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999 om
fastsættelse for år 2000 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-
fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger
ERKLÆRINGER TIL OPTAGELSE I RÅDETS MØDEPROTOKOL
Erklæring fra den spanske delegation
"Den spanske delegation mener, at den fordeling mellem medlemsstaterne af EU's fiskerimuligheder i estiske farvande i 2000, der anføres i denne
forordning, på ingen måde foregriber fordelingen i de kommende år, da der så er tale om nye fiskerimuligheder inden for rammerne af nye aftaler
mellem Fællesskabet og Estland, som alle medlemsstater har ret til at få del i, jf. EF-Domstolens dom af 13. oktober 1992 i sag C-63/90 og andre
sager.
På baggrund af de konklusioner, som Rådet vedtog den 30. oktober 1997 vedrørende fiskeriaftaler med tredjelande og navnlig punkt 4 (i) heri,
bekræfter den spanske delegation endvidere, at den tillægger fleksibilitet i fiskeriaftalerne stor betydning, navnlig med hensyn til overførsler af
fiskerimuligheder fra en medlemsstat til en anden, hvis disse ikke udnyttes fuldt ud, med forbehold af princippet om relativ stabilitet.
Den spanske delegation gør opmærksom på, at den foreliggende forordning til trods for den tid, der er gået siden Rådets vedtagelse af disse
konklusioner, ikke indeholder bestemmelser om sådanne overførsler af fiskerimuligheder i estiske farvande. Dette er utvivlsomt nødvendigt for en
korrekt forvaltning, og hvis sådanne bestemmelser mangler, kan det true den fulde udnyttelse af fiskerimulighederne i aftalerne, der er et væsentligt
element til beskyttelse af hele Fællesskabets interesser.
Den spanske delegation gentager, at det er nødvendigt hurtigt at fremsætte konkrete forslag til gennemførelse af disse rådskonklusioner i praksis."
Erklæringer fra den portugisiske delegation
1. "Den portugisiske delegation finder, at den kvotefordeling, der er vedtaget for år 2000, ikke kan danne præcedens for kvotefordelingen for de
følgende år, idet den kvote, der tildeles Fællesskabet i estiske farvande, svarer til nye fiskerimuligheder, som alle medlemsstaterne har ret til, således
som det blev fastslået i Domstolens dom af 13. oktober 1992 (sag C-63/90 o.a.)."
2. "Under hensyn til de konklusioner, som Rådet vedtog den 30. oktober 1997 om politikken for fiskeriaftaler med tredjelande, og især punkt 4, nr. i),
bekræfter den portugisiske delegation, at den tillægger det stor betydning, at der generelt stilles mekanismer til rådighed for Kommissionen til
overførsel af fiskerimuligheder fra en medlemsstat til en anden, hvis disse ikke udnyttes fuldt ud, dog med forbehold af princippet om relativ
stabilitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0013.png
Den konstaterer, at det foreliggende forordningsforslag, til trods for at Rådet har vedtaget disse konklusioner, ikke omfatter sådanne
overførselsordninger, som Rådet anser for at være af afgørende betydning for en god forvaltning, hvilket vil kunne skade den optimale udnyttelse af
fiskerimulighederne, der er en absolut betingelse for at beskytte Fællesskabets interesser som helhed.
Den portugisiske delegation understreger betydningen af, at der i god tid forelægges forslag til iværksættelse af de retningslinjer, som Rådet har
udstukket, i afventen af de politiske retningslinjer, som Rådet agter at vedtage på grundlag af den costbenefitanalyse, Kommissionen skal foretage."
BUDGETBEHANDLINGEN 2001
Finansielle overslag 2001
1
Budget 2000
2
Foreløbigt forslag 2001
3
Forslag Rådet
første behandling
3-2
Forskel i værdi
3/1
Forskel i %
Forpligtelser Betalinger
1. Landbrug
- Landbrugsudgifter (ekskl. udvikling af landdistrikter
(afsnit B1-1 til B1-3)
Margen
- Udvikling af landdistrikter og
ledsageforanstaltninger (afsnit B1-4)
Margen
1 i alt
Margen
2. Strukturforanstaltninger
- Mål 1 (kapitel B2-10)
- Mål 2 (kapitel B2-11)
- Mål 3 (kapitel B2-12)
- Andre strukturforanstaltninger (uden for mål 1)
(kapitel B2-13)
- EF-initiativer (kapitel B2-14)
- Innovative foranstaltninger og teknisk bistand
(kapitel B2-16)
Subtotal strukturfonde
- Samhørighedsfonden (afsnit B2-3)
- EØS-finansieringsmekanismen (afsnit B2-4)
2 i alt
Margen
3. Interne politikker
- Forskning og teknologisk udvikling (undersektion
B6)
- Andre landbrugsforanstaltninger (afsnit B2-5)
- Andre regionale foranstaltninger (afsnit B2-6)
- Transport (afsnit B2-7)
- Andre foranstaltninger vedrørende fiskeri og havet
(afsnit B2-9)
- Uddannelse, erhvervsuddannelse og ungdom (afsnit
B3-1)
- Kultur og det audiovisuelle område (afsnit B3-2)
- Information og kommunikation (afsnit B3-3)
- Beskæftigelsen og den sociale dimension (afsnit
B3-4)
- Energi (afsnit B4-1)
- Kontrol med nuklear sikkerhed under Euratom
(afsnit B4-2)
- Miljø (afsnit B4-3)
- Forbrugerpolitik og forbrugerbeskyttelse (afsnit
B5-1)
- Støtte til genopbygning (afsnit B5-2)
- Det indre marked (afsnit B5-3)
- Industrien (afsnit B5-4)
- Arbejdsmarkedet og teknisk innovation (afsnit B5-5)
- Statistiske oplysninger (afsnit B5-6)
- De transeuropæiske net (afsnit B5-7)
- Samarbejdspolitik vedr. retlige og indre anliggender
(afsnit B5-8)
- bekæmpelse af svig og støtteudgifter (afsnit B5-9)
Subtotal forskning
Subtotal net
Subtotal andet
3 i alt
Margen
4. Foranstaltninger udadtil
- Den Europæiske Udviklingsfond (afsnit B7-1)
- Førtiltrædelsesstrategi for middelhavslandene
(kapitel B7-04 og B7-05))
- Fødevarehjælp og støtteforanstaltninger (kapitel B7-
20)
- Humanitær bistand (kapitel B7-21)
- Samarbejde med udviklingslandene i Asien (kapitel
B7-30)
- Samarbejde med udviklingslandene i Latinamerika
(kapitel B7-31)
6.272
32.720
44.530
4.495
40.035
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser Betalinger
36.889.000.000
36.889.000.000
39.605.200.000
429.800.000
39.605.200.000
39.275.200.000
759.800.000
39.275.200.000
-330.000.000
-330.000.000
6,5%
6,5%
4.084.000.000
4.084.000.000
4.495.000.000
0
4.495.000.000
4.270.000.000
225.000.000
4.270.000.000
-225.000.000
-225.000.000
4,6%
4,6%
40.973.000.000
40.973.000.000
44.100.200.000
429.800.000
44.100.200.000
43.545.200.000
984.800.000
43.545.200.000
-555.000.000
-555.000.000
6,3%
6,3%
20.781.000.000
3.668.000.000
3.505.000.000
161.000.000
1.743.000.000
161.000.000
30.019.000.000
2.659.000.000
0
32.678.000.000
17.378.423.244
4.209.184.000
2.894.814.000
1.056.703.000
3.091.680.000
370.767.000
29.001.571.244
2.800.000.000
0
31.801.571.244
20.832.000.000
3.613.000.000
3.575.000.000
164.000.000
1.683.000.000
138.000.000
30.005.000.000
2.715.000.000
0
32.720.000.000
0
18.745.200.000
4.323.200.000
3.205.400.000
463.500.000
2.447.400.000
229.700.000
29.414.400.000
2.500.000.000
0
31.914.400.000
20.832.000.000
3.613.000.000
3.575.000.000
164.000.000
1.683.000.000
138.000.000
30.005.000.000
2.715.000.000
0
32.720.000.000
0
18.440.200.000
4.254.200.000
3.154.400.000
456.500.000
2.408.400.000
226.700.000
28.940.400.000
2.860.000.000
0
31.800.400.000
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-305.000.000
-69.000.000
-51.000.000
-7.000.000
-39.000.000
-3.000.000
-474.000.000
360.000.000
0 oo
-114.000.000
0,2%
-1,5%
2,0%
1,9%
-3,4%
-14,3%
0,0%
2,1%
oo
0,1%
6,1%
1,1%
9,0%
-56,8%
-22,1%
-38,9%
-0,2%
2,1%
0,0%
3.630.000.000
52.500.000
15.000.000
20.500.000
66.450.000
481.500.000
113.100.000
104.000.000
144.615.000
36.800.000
16.700.000
157.700.000
22.500.000
3.698.000
146.445.000
0
214.493.000
31.400.000
688.000.000
98.500.000
5.650.000
3.630.000.000
688.000.000
1.731.551.000
6.049.551.000
3.600.000.000
82.000.000
19.477.000
18.700.000
56.150.000
392.700.000
104.400.000
97.400.000
125.645.000
35.100.000
15.400.000
137.700.000
20.000.000
3.698.000
152.645.632
86.644.000
107.600.000
30.130.000
536.500.000
69.444.368
5.400.000
3.600.000.000
536.500.000
1.560.234.000
5.696.734.000
3.920.000.000
52.575.000
15.000.000
23.500.000
61.050.000
487.400.000
116.100.000
108.200.000
137.870.000
33.800.000
17.700.000
113.200.000
22.500.000
1.260.000
150.865.000
0
70.000.000
32.600.000
665.000.000
102.100.000
5.000.000
3.920.000.000
665.000.000
1.550.720.000
6.135.720.000
136.280.000
3.710.000.000
106.475.000
15.000.000
18.800.000
55.785.000
424.910.000
111.000.000
110.200.000
134.270.000
33.000.000
17.300.000
140.800.000
20.000.000
1.260.000
159.231.000
0
107.900.000
31.000.000
608.200.000
102.840.000
4.800.000
3.710.000.000
608.200.000
1.594.571.000
5.912.771.000
3.920.000.000
52.575.000
15.000.000
20.500.000
61.050.000
480.000.000
95.100.000
86.350.000
134.670.000
33.800.000
17.700.000
111.200.000
22.500.000
1.260.000
145.480.000
0
70.000.000
32.600.000
665.000.000
94.000.000
5.000.000
3.920.000.000
665.000.000
1.478.785.000
6.063.785.000
208.215.000
3.610.000.000
106.475.000
15.000.000
17.600.000
55.785.000
406.450.000
94.000.000
95.750.000
128.485.000
33.000.000
17.300.000
140.500.000
20.000.000
1.260.000
151.552.000
0
107.900.000
31.000.000
608.200.000
89.840.000
4.800.000
3.610.000.000
608.200.000
1.516.697.000
5.734.897.000
0
0
0
-3.000.000
0
-7.400.000
-21.000.000
-21.850.000
-3.200.000
0
0
-2.000.000
0
0
-5.385.000
0
0
0
0
-8.100.000
0
0
0
-71.935.000
-71.935.000
-100.000.000
0
0
-1.200.000
0
-18.460.000
-17.000.000
-14.450.000
-5.785.000
0
0
-300.000
0
0
-7.679.000
0
0
0
0
-13.000.000
0
-100.000.000
0
-77.874.000
-177.874.000
8,0%
0,1%
0,0%
0,0%
-8,1%
-0,3%
-15,9%
-17,0%
-6,9%
-8,2%
6,0%
-29,5%
0,0%
-65,9%
-0,7%
oo
-67,4%
3,8%
-3,3%
-4,6%
-11,5%
8,0%
-3,3%
-14,6%
0,2%
0,3%
29,8%
-23,0%
-5,9%
-0,7%
3,5%
-10,0%
-1,7%
2,3%
-6,0%
12,3%
2,0%
0,0%
-65,9%
-0,7%
-100,0%
0,3%
2,9%
13,4%
29,4%
-11,1%
0,3%
13,4%
-2,8%
0,7%
0
15.000.000
463.406.000
472.590.000
446.284.000
335.914.000
123.540.000
0
2.000.000
367.228.150
465.090.000
323.686.600
219.619.860
91.614.630
0
19.000.000
455.000.000
473.000.000
425.000.000
305.000.000
0
13.000.000
400.000.000
480.000.000
360.000.000
250.000.000
0
19.000.000
455.000.000
473.000.000
425.000.000
305.000.000
0
13.000.000
400.000.000
473.000.000
360.000.000
250.000.000
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-7.000.000
0
0
-2,9%
oo
oo
26,7% 550,0%
-1,8%
0,1%
-4,8%
-9,2%
8,9%
1,7%
11,2%
13,8%
47,4%
120.000.000
135.000.000
120.000.000
135.000.000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464379_0014.png
- Samarbejde med udviklingslandene i det sydlige
Afrika og Sydafrika (kapitel B7-32)
- Samarbejde med landene i Middelhavsområdet og i
Nær- og Mellemøsten (afsnit B7-4)
- Den Europæiske Bank for Genopbygning og
Udvikling (kapitel B7-51)
- Samarbejde med de nye uafhængige stater og
Mongoliet (kapitel B7-52)
- Andre foranstaltninger fra Fællesskabets side til
fordel for landene I Central- og Østeuropa, de nye
uafhængige stater, Mongoliet og de vestlige Balkan-
lande (kapitel B7-53)
- Samarbejde med republikkerne i det tidligere
Jugoslavien (kapitel B7-54)
- Andre samarbejdsaktioner (afsnit B7-6)
- Europæisk initiativ for demokrati og
menneskerettigheder (afsnit B7-7)
- Internationale fiskeraftaler (kapitel B7-80)
- Eksterne aspekter af visse fællesskabspolitikker
(kapitel B7-81 til B7-87)
- Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (afsnit
B8-0)
4 i alt
Margen
5. Administrative udgifter
- Del A (ekskl. pensioner)
- Pensioner (alle institutioner)
Kommissionen i alt
- Europa-Parlamentet
- Rådet
- Domstolen
- Revisionsretten
- Det Økonomiske og Sociale Udvalg
- Regionsudvalget
- Den europæiske ombudsmand
Øvrige institutioner i alt
5 i alt
Margen
6. Reserver
- Monetær reserve (afsnit B1-6)
- Nødhjælpsreserve (kapitel B7-91)
- Garantireserve (kapitel B0-23, B0-24)
6 i alt
Margen
7. Førtiltrædelsesstøtte
- Landbrug (kapitel B7-01)
- Det strukturpolitiske førtiltrædelseinstrument (ISPA)
(kapitel B7-02)
- PHARE (ansøgerlandene) (kapitel B7-03)
7 i alt
Margen
Tilsammen
Margen
heraf obligatoriske udgifter
heraf ikke-obligatoriske udgifter
Bevillinger til betalinger i % af BNI
38.699.415.500
54.602.624.270
38.784.228.500
50.624.357.793
97.352
94.730
93.302.039.770
89.408.586.293
3.240
529.000.000
1.058.000.000
1.579.710.000
3.166.710.000
200.000.000
245.000.000
1.251.000.000
1.696.000.000
540.000.000
1.080.000.000
1.620.000.000
3.240.000.000
0
96.946.792.456
405.207.544
41.484.062.000
55.462.730.456
93.896.204.456
833.795.544
41.555.387.000
52.340.817.456
1,07%
410.800.000
350.000.000
1.420.410.000
2.181.210.000
540.000.000
1.080.000.000
1.620.000.000
3.240.000.000
0
95.860.227.342
1.491.772.658
41.131.247.000
54.728.980.342
92.498.800.342
2.231.199.658
41.204.572.000
51.294.228.342
1,05%
-352.815.000
-733.750.114
-350.815.000
-1.046.589.114
6,3%
0,2%
6,2%
1,3%
-1.086.565.114
-1.397.404.114
2,7%
3,5%
210.800.000
250.000.000
1.420.410.000
1.881.210.000
0
0
0
0
-200.000.000
-100.000.000
0
-300.000.000
2,1%
2,1%
2,6%
2,3%
5,4%
2,0%
13,5%
10,9%
916
500.000.000
203.000.000
203.000.000
906.000.000
500.000.000
203.000.000
203.000.000
906.000.000
500.000.000
208.000.000
208.000.000
916.000.000
0
500.000.000
208.000.000
208.000.000
916.000.000
500.000.000
208.000.000
208.000.000
916.000.000
0
500.000.000
208.000.000
208.000.000
916.000.000
0
0
0
0
0
0
0
0
0,0%
2,5%
2,5%
1,1%
0,0%
2,5%
2,5%
1,1%
4.939
2.503.392.410
564.311.000
3.067.703.410
979.924.397
354.456.000
131.256.645
70.312.467
80.976.436
35.164.833
3.914.584
1.656.005.362
4.723.708.772
2.503.392.410
564.311.000
3.067.703.410
979.924.397
354.456.000
131.256.645
70.312.467
80.976.436
35.164.833
3.914.584
1.656.005.362
4.723.708.772
2.563.990.000
621.527.000
3.185.517.000
987.800.000
371.972.250
145.445.600
73.698.200
79.206.100
35.478.200
3.958.106
1.697.558.456
4.883.075.456
55.924.544
2.563.990.000
621.527.000
3.185.517.000
987.800.000
371.972.250
145.445.600
73.698.200
79.206.100
35.478.200
3.958.106
1.697.558.456
4.883.075.456
2.525.309.497
618.327.000
3.143.636.497
987.800.000
367.222.000
138.196.645
71.386.100
78.074.800
34.951.394
3.877.906
1.681.508.845
4.825.145.342
113.854.658
2.525.309.497
618.327.000
3.143.636.497
987.800.000
367.222.000
138.196.645
71.386.100
78.074.800
34.951.394
3.877.906
1.681.508.845
4.825.145.342
-38.680.503
-3.200.000
-41.880.503
0
-4.750.250
-7.248.955
-2.312.100
-1.131.300
-526.806
-80.200
-16.049.611
-57.930.114
-38.680.503
-3.200.000
-41.880.503
0
-4.750.250
-7.248.955
-2.312.100
-1.131.300
-526.806
-80.200
-16.049.611
-57.930.114
0,9%
9,6%
2,5%
0,8%
3,6%
5,3%
1,5%
-3,6%
-0,6%
-0,9%
1,5%
2,1%
0,9%
9,6%
2,5%
0,8%
3,6%
5,3%
1,5%
-3,6%
-0,6%
-0,9%
1,5%
2,1%
4.735
1.127.923.000
0
470.139.000
0
545.939.900
1.006.320.000
544.350.000
0
478.280.000
0
856.320.000
459.350.000
0
458.280.000
0
-150.000.000
7.425.000
477.986.000
700.000
-85.000.000
0
-20.000.000
0
-24,1%
0
-25.000.000
0
oo
oo
-2,5%
-15,9%
15,8%
9,2%
0,0%
6.413.000
437.657.530
700.000
7.425.000
502.986.000
700.000
471.630.000
362.722.000
100.372.998
276.105.000
92.444.000
47.000.000
4.805.069.998
303.211.050
369.228.360
85.492.767
273.605.000
90.085.430
30.000.000
3.611.572.277
814.160.000
384.590.000
88.000.000
276.105.000
71.342.000
36.000.000
4.951.797.000
-216.797.000
440.000.000
385.090.000
75.000.000
276.105.000
83.892.000
35.000.000
3.988.548.000
614.160.000
359.890.000
88.000.000
269.105.000
71.342.000
36.000.000
4.550.097.000
184.903.000
390.000.000
364.490.000
75.000.000
271.105.000
83.892.000
35.000.000
3.795.948.000
-200.000.000
-24.700.000
0
-7.000.000
0
0
-401.700.000
-50.000.000
-20.600.000
0
-5.000.000
0
0
-192.600.000
30,2%
-0,8%
-12,3%
-2,5%
-22,8%
-23,4%
-5,3%
28,6%
-1,3%
-12,3%
-0,9%
-6,9%
16,7%
5,1%