Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1547
Offentligt
1463032_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1547)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 92/6/EØF om montering og
anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i visse klasser af motorkøretøjer i Fællesskabet, KOM(2001)
318.
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
: 10. juli 2001
: MW
: 3. Kontor
Org. enhed :
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 92/6/EØF om montering og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i visse
klasser af motorkøretøjer i Fællesskabet. KOM(2001) 318
 1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er modtaget i Rådssekretariatet den 18. juni 2001 og er fremsat under henvisning til artikel 71 EF, og
vedtages efter artikel 251 EF, kvalificeret flertal/fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463032_0002.png
Formålet med direktivforslaget er at udvide den allerede eksisterende ordning om montering og anvendelse af
hastighedsbegrænsere i køretøjer i klasse M3 (busser over 5 t) og N3 (lastbiler over 12 t), til ligeledes at gælde for
køretøjer i klasse M2 og N2, således at alle busser og lastbiler forsynes med hastighedsbegrænser. Der gælder visse
undtagelser fra kravet om montering og anvendelse af hastighedsbegrænser, særligt motork&o slash;retøjer, der benyttes
af nødtjenester, til videnskabelige forsøg o.a. Direktivforslaget vil medføre, at køretøjer forsynet med en
hastighedsbegrænser ikke kan køre mere end 105 km/t for busser og 90 km/t for lastbiler.
Direktivforslaget har til formål at forbedre færdselssikkerheden og miljøbeskyttelsen yderligere.
Kravet om montering og anvendelse af hastighedsbegrænser vil gælde for alle fabriksnye køretøjer fra 1. januar 2004, og
der er krav om eftermontering i køretøjer registreret mellem den 1. januar 2001 og den 1. januar 2004 senest den 1.
januar 2005 (dog 1. januar 2006, såfremt køretøjerne udelukkende anvendes til indenlandsk kørsel).
2. Gældende dansk ret
Reglerne om hastighedsbegrænsere fremgår af Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 116 af 14. februar 1994 om
installation og plombering af hastighedsbegrænsere i lastbiler og busser.
3. Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af de berørte organisationer:
AUTIG (Automobilbranchens Handels- og Industriforening), Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark,
Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks TransportForskning, Dansk Teknologisk Institut, Dansk Transport
og Logistik, Danske Busvognmænd, De Danske Bilimportører, FORCE Instituttet, Forenede Danske Motorejere.
Høringsfristen løber indtil den 16. august 2001, hvorefter Færdselsstyrelsen snarest vil sende et supplerende
høringsnotat.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil udelukkende kræve ændring af administrative forskrifter.
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at ville have en positiv indflydelse på færdselssikkerheden og derved en reduktion af antallet af
ulykker i trafikken samt en positiv indflydelse på miljøet.
Forslaget skønnes at pålægge branchen en vis merudgift i forbindelse med køb af nye køretøjer samt eftermontering af
hastighedsbegrænsere.
I forbindelse med ændring af direktivet om periodisk syn, hvorefter der indføres en pligt til funktionskontrol af
hastighedsbegrænsere, vil dette forslag medføre, at der skal foretages kontrol på yderligere køretøjer.
6. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at målsætningerne for den foreslåede foranstaltning, nemlig indførelse af ændringer i
Fællesskabsdækkende systemer for montering og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i visse klasser af
store køretøjer, ikke i tilstrækkelig grad opnås af medlemsstaterne alene, men bedre opnås af Fællesskabet på grund af
foranstaltningens omfang og virkninger. Endvidere anfører Kommissionen, at direktivforslaget er begrænset til
mindstekrav for at nå de pågældende mål og går ikke videre, end det er nødvendigt med henblik herpå.
Den danske regering kan tilslutte sig Kommissionens synspunkter.
7. Tidligere forelæggelse i Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463032_0003.png
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.