Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1557
Offentligt
1463021_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1557)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
18. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) Nr. 95/93 af 18. januar
1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter (slots) i Fællesskabets lufthavne, KOM
(2001) 335.
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
: 17. juli 2001
: 222-69
: EWA
Org. enhed : 2. Kontor
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EØF) Nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og
afgangstidspunkter (slots) i Fællesskabets lufthavne, KOM(2001) 335.
Resumé:
Formålet med forordningsforslaget er at tilpasse og tydeliggøre slotsforordningen med henblik på en mere fleksibel
udnyttelse af den begrænsede kapacitet, der er til rådighed i overbelastede lufthavne.
1. Baggrund og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463021_0002.png
Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 20. juni 2001 og modtaget i Rådssekretariatet den 22. juni. Forordningen
skal vedtages efter proceduren i Traktatens artikel 251, fælles beslutningstagen med Parlamentet.
Formålet med forordning (EØF) nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og
afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne er at sikre, at tildelingen af slots i de overbelastede lufthavne baseres på
neutrale og gennemsigtige regler uden forskelsbehandling. Det er forudsat i forordningen, at Rådet skal træffe afgørelse
om revision af forordningen på forslag af Kommissionen.
I 1995 offentliggjorde Kommissionen en konsulentrapport, som analyserede anvendelsen af slotsforordningen og
indeholdt forslag til ændringer heraf. Rapporten og et diskussionspapir udarbejdet af Kommissionen dannede grundlag
for to ekspertmøder med myndigheder og branchen. Kommissionen fandt det herved godtgjort, at der var behov for
væsentlige ændringer, hvilket en yderligere konsulentrapport fra maj 2000 også pegede på.
Efter endnu et møde med myndigheder og branchen udsendte Kommissionen i oktober 2000 et diskussionspapir og et
spørgeskema til medlemslandene. Samtidig orienterede Transportkommissæren om det pågående arbejde med at revidere
forordningen på Rådsmøde (Transport) den 2. oktober 2000.
På møde i Det Europæiske Råd i Stockholm den 23. og 24. marts 2001 godkendtes Kommissionens arbejdsplan for
2001, hvori også indgår en revision af slotsforordningen.
Formålet med forordningsforslaget er at tilpasse og tydeliggøre slotsforordningen med henblik på en mere fleksibel
udnyttelse af den begrænsede kapacitet, der er til rådighed i overbelastede lufthavne.
Kommissionen anfører, at et grundlæggende problem i det nuværende system har været at finde den rigtige balance
mellem nytilkomne luftfartsselskabers og "eksisterende" luftfartsselskabers interesser.
Navnlig for overbelastede lufthavne har de nuværende regler, som i vidt omfang er baseret på hævdvundne rettigheder,
de såkaldte "grandfather rights", vist sig ikke at være tilstrækkeligt fleksible til at sikre en effektiv udnyttelse af
lufthavnskapaciteten. Ifølge Kommissionen er de nuværende regler hverken gavnlige for mobiliteten eller konkurrencen.
Kommissionen ønsker med forslaget at lette markedsadgangen, undgå konkurrenceforvridning og præcisere den
juridiske status af "slots", samt at sikre gennemsigtighed, neutralitet og ikke-forskelsbehandling.
Kommissionen påpeger i den forbindelse vigtigheden af lufthavnskoordinatorens juridiske og faktiske uafhængighed.
Med forslaget tydeliggøres forordningens anvendelsesområde, og en række nye definitioner samt ændringer i
eksisterende definitioner kommer til. Desuden præciseres bl.a. mulighederne for overførsel og bytning af slots, herunder
for luftfartsselskaber, der har indgået samarbejdsaftaler.
Endvidere får lufthavnskoordinatoren mere kompetence, herunder mulighed for at inddrage tildelte slots ved misbrug.
Samtidig skal medlemslandene sørge for, at klager over koordinatorens afgørelser til koordineringsudvalget – som ikke
forliges indenfor 3 måneder - skal kunne indbringes for domstolene eller anden uafhængig instans.
Endelig pålægger forslaget medlemslandene at indføre et bødesystem og/eller "periodiske straffebetalinger" for gentagen
og forsætlig misbrug af tildelte slots.
I praksis sker den indledende fordeling af slots ved globale konferencer mellem selskaber og lufthavne, og fordelingen er
i vid udstrækning baseret på et system, som luftfartsselskaberne har udviklet via IATA (International Air Transport
Association). Kommissionen anfører, at den vil gennemføre et studie om fordelingsmekanismer baseret på handel med
slots eller på miljømæssige forhold og derefter eventuelt foreslå yderligere æ ndringer af slotsforordningen.
Kommissionen anfører desuden, at den vil udarbejde et dokument om optimering af den eksisterende lufthavns-
infrastruktur og om muligheden for udvidelser heraf.
2. Gældende dansk ret
Rådets forordning (EØF) Nr. 95/93 af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i
Fællesskabets lufthavne.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos de relevante virksomheder og organisationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463021_0003.png
Der vil blive fremsendt et supplerende grundnotat, når høringssvarene er modtaget.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at ville have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at ville have samfundsøkonomiske eller andre konsekvenser for Danmark.
6. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen omtaler ikke principperne i sit forslag.
Danmark finder, at en ændring af disse regler nødvendigvis må finde sted på fællesskabsplan.