Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1586
Offentligt
1462993_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1586)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 1211 (Løbenr. 24170)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
30. juli 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets redegørelse for rådsmødet
(landbrugsministre) den 23. juli 2001.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Folketingets Europaudvalg
2. afdeling, 1. kontor
Den 27. juli 2001
J.nr. 2000-521-0057
LFM 0545
Referat af møde i Rådet (landbrug) den 23. juli 2001
1. Program for det belgiske formandskab
Programmet for det næste halve års arbejde i Rådet (landbrug) blev præsenteret. Formandskabet understregede, at det
overordnede mål var at genskabe forbrugernes og producenternes tillid. Fem overordnede prioriteter blev fremhævet:
Fødevaresikkerhed, tilpasning af diverse markedsordninger, dyresundhed, dyrevelfærd og teknologiudnyttelsen i
landbruget. Etableringen af Den Europæiske Fødevareautoritet var en særlig prior itet. Herudover blev udvidelsen,
WTO-forhandlingerne og fremme af en bæredygtig udvikling fremhævet. I øvrigt vil formandskabet 12. –13. december
2001 afholde en stor konference vedrørende dyresundhed som opfølgning på mund- og klovsygekrisen.
2. Får og geder
Rådet havde en første orienterende debat om Kommissionens reformforslag. Der var generel tilslutning til behovet for
reform. På den anden side viste debatten allerede nu, at der var uenighed om støtteformen – og niveauet. Målet er nu at
arbejde forslaget igennem på teknisk niveau og afvente Europa-Parlamentets behandling. Der forventes en ny drøftelse
på rådsmødet (landbrug) i oktober og endelig vedtagelse i novembe
3. Nødder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462993_0002.png
Ønsket om permanente støtteordninger i nøddesektoren blev på ny drøftet og Kommissionen, der tidligere har været
negativt indstillet overfor nye tiltag, lovede at udarbejde en rapport om situationen i sektoren eventuelt ledsaget af nye
forslag.
4. BSE
◦ Situationsrapport
Kommissionen gav på ny en status over BSE-situationen, der set fra Kommissionens synspunkt stadigvæk krævede en stram
styring. Kommissionen ville til efteråret præsentere en samlet rapport vedrørende gennemførelsen af de eksisterede regler.
Kommissionen havde bl.a. ved nylige kontrolbesøg i medlemslandene konstateret visse svagheder og uregelmæssigheder og
ville ikke udelukke, at det kunne blive n&os lash;dvendigt at stramme BSE-foranstaltningerne yderligere. Svaghederne var
konstateret i forhold til kontrollen med anvendelsen af fiskemel, håndteringen af de store mængder kød- og benmel, fjernelse
af særligt risikomateriale og håndteringen af risikodyr og selvdøde dyr. Med hensyn til situationen i 3. lande, herunder
kandidatlandene, udtrykte Kommissionen optimisme. Kommissionen ville bl.a. foretage kontrolbesøg i kandidatlandene i
nærmeste fremtid.
Det blev endvidere fremhævet, at Den Videnskabelige Styringskomité netop havde afgivet nye videnskabelige udtalelser
vedrørende BSE. Kommissionen var ved at analysere disse udtalelser og måske ville det resultere i nye forslag til yderligere
opstramninger.
Udgifter på veterinærområdet
Forslaget blev vedtaget uden debat som A-punkt.
6. GMO – sporbarhed og mærkning
Punktet var taget af dagsordenen.
7. Handel med frø (A-punkt)
Punktet var taget af dagsordenen.
Øvrige spørgsmål
Danmark fremførte under eventuelt problemet med, at der nu var gået 2 år siden Rådet vedtog de nye komitologiregler.
Alligevel kunne man konstatere, at de nye regler om forskriftskomitéprocedure endnu ikke var gennemført bl.a. på
økologiområdet, hvor der var tale om en retsakt, der eksisterede på tidspunktet for vedtagelsen af de nye komitologiregler.
Danmark opfordrede Kommissionen til snarest at fremsætte forslag.
Kommissionen erkendte, at Kommissionen ikke havde fremlagt de nødvendige forslag. Kommissionen bemærkede, at dette
skyldtes, at man havde besluttet at foretage en horisontal ændring omfattende over 400 forordninger. Kommissionen oplyste,
at det generelle forslag ville blive fremlagt i efteråret d.å.