Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1590
Offentligt
1462989_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1590)
forskningsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 1007 (Løbenr. 24171)
FKU, Alm. del - bilag 355 (Løbenr. 24195)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
1. august 2001
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 6. juli 2001 (Alm. del – bilag 1534) vedlægges IT- og
Forskningsministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 222.
Spørgsmål nr. 222 stillet af Folketingets Europaudvalg den 6. juli 2001 til IT- og forskningsministeren (Alm.
del - bilag 1534)
Spørgsmål 222
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 22. juni 2001 - oversende et notat om, hvordan forslaget til
direktiv om databeskyttelse (KOM(00) 385) forholdt sig til loven om ændring af straffeloven og retsplejeloven (hæleri og
anden efterfølgende medvirken
samt IT-efterforskning).
Svar:
Der henvises til vedlagte notat af juli 2001 om, hvordan forslaget til direktiv om databeskyttelse (KOM (2000) 385) forholder
sig til loven om ændring af straffeloven og retsplejeloven (hæleri og anden efterfølgende medvirken samt IT-efterforskning).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462989_0002.png
Notat om hvordan forslaget til direktiv om
databeskyttelse (KOM (2000) 385)
forholder sig til loven om ændring af
straffeloven og retsplejeloven (hæleri og
anden efterfølgende medvirken samt IT-
efterforskning).
IT- og Forskningsministeriet
26. juli 2001
Internationalt kontor - IT og tele
J.nr. ITT 32967
Lov nr. 465 af 7. juni 2001 om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Hæleri og anden efterfølgende
medvirken samt IT-efterforskning).
Lov nr. 465, som blev vedtaget af Folketinget den 31. maj 2001, ændrer bl.a. betingelserne for politiets mulighed for at
indhente oplysning om, hvilke telefoner eller andre tilsvarende kommunikationsapparater inden for et nærmere angivet
område, der sættes i forbindelse med andre telefoner eller kommunikationsapparater (udvidet teleoplysning). Herved forstås
f.eks. oplysninger om, hvilke mobiltelefoner der i et givent område og inden for et bestemt tids rum har været sat i
forbindelse med andre telefoner (såkaldte masteoplysninger).
Ændringen vedrørende udvidet teleoplysning i lov nr. 465 omhandler således alene betingelserne for politiets mulighed for at
få adgang til de oplysninger, som udbydere af offentlige telenet og teletjenester måtte have behandlet og gemt.
Lovændringen berører ikke reglerne for, hvilke trafikdata udbydere af offentlige telenet og teletjenester generelt må behandle
og opbevare. Disse regler er fastsat i IT- og Forskningsministeriets bekendtgørelse nr. 1169 af 15. december 2000 om udbud
af telenet og teletjenester.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (KOM (2000) 385)
Det skal indledningsvis bemærkes, at der er tale om et forslag til nyt direktiv. Forhandlingerne om direktivforslaget er ikke
færdige, og teksten kan således blive ændret inden den endelige vedtagelse af direktivet. Direktivforslaget forventes tidligst
endeligt vedtaget i 1. kvartal 2002.
Direktivforslaget er i vid udstrækning en videreførelse af bestemmelserne i det eksisterende direktiv 97/66/EF af 15.
december 1997 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred inden for telesektoren. Den
væsentligste ændring består i, at anvendelsesområdet for direktivet udvides fra kun at omfatte telefoni til generelt at omfatte
elektronisk kommunikation (dvs. telefoni samt internet og e-post mv.).
Direktivforslaget fastsætter bl.a. rammerne for, hvilke personoplysninger, som udbydere af offentlige kommunikationsnet og
kommunikationstjenester må behandle og opbevare. Herunder også rammerne for, i hvilket omfang udbydere må behandle
og opbevare oplysninger om, hvilke telefoner eller andre tilsvarende kommunikationsapparater inden for et nærmere angivet
område, der sættes i forbindelse med andre telefoner eller kommunikationsapparater.
Af den seneste udgave af direktivforslaget (efter Rådsmødet den 27.-28. juni 2001) fremgår det således for så vidt angår
artikel 6, stk. 1, at:
"Trafikdata vedrørende abonnenter og brugere, som behandles og lagres af udbyderen af et offentligt kommunikationsnet eller en offentlig
kommunikationstjeneste, skal slettes eller gøres anonyme, når de ikke længere er nødvendige for fremføringen af kommunikationen, jf. dog stk. 2, 3
og 5, samt artikel 15 artikel, stk. 1."
Og af direktivforslagets artikel 6, stk. 2 fremgår, at:
"Med henblik på debitering af abonnenten og afregning for samtrafik er det tilladt at behandle trafikdata. En sådan behandling er tilladt indtil
udløbet af den lovhjemlede forældelsesfrist for sådanne gældsforpligtelser eller afregninger."
Bestemmelsen i artikel 6 indeholder således en grundregel om, at trafikdata skal slettes eller anonymiseres, når de ikke længere
er nødvendige for fremføringen af kommunikationen. Dette gælder også oplysninger om, hvilke telefoner eller andre
tilsvarende kommunikationsapparater inden for et nærmere angivet område, der sættes i forbindelse med andre telefoner eller
kommunikationsapparater. Disse data må dog gerne op bevares længere af udbyderen end foreskrevet i den generelle regel,
såfremt disse oplysninger er nødvendige for udarbejdelsen af en telefonregning til abonnenten jf. ovennævnte artikel 6, stk. 2
i direktivforslaget. Det afgørende for, om disse data må opbevares af udbyderen, er således, hvorvidt disse data indgår i
udbyderens debitering og afregning af trafikken.
Det bemærkes, at disse bestemmelser i substansen svarer til de eksisterende bestemmelser i artikel 6 i det gældende direktiv
97/66/EF af 15. december 1997 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred inden for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462989_0003.png
telesektoren, dog med den ændring, at bestemmelsen i det nye direktivforslag udvides fra kun at omfatte taletelefoni til
generelt at omfatte "elektronisk kommunikation" (dvs. taletelefoni samt internet).
Direktivforslaget berører derimod ikke politiets adgang til de oplysninger, som udbydere af offentlige telenet og teletjenester
måtte have behandlet og opbevarer.
Det fremgår således af direktivforslagets artikel 1, stk. 3, at:
"Dette
direktiv gælder ikke for aktiviteter, der ikke er omfattet af EF-traktaten, som f.eks. de aktiviteter, der er omfattet af afsnit V og VI i
traktaten om Den Europæiske Union, og under ingen omstændigheder for aktiviteter, der vedrører den offentlige sikkerhed, forsvar, statens
sikkerhed (herunder statens økonomiske interesser, når disse aktiviteter er forbundet med spørgsmål vedrørende statens sikkerhed) og statens ak
tiviteter på det strafferetlige område."
Endvidere fremgår det af artikel 15, stk. 1 i direktivforslaget, at
"Medlemsstaterne kan vedtage lovgivning med henblik på at indskrænke rækkevidden af de rettigheder og forpligtelser, der omhandles i artikel 5,
artikel 6, artikel 8, stk. 1-4, og artikel 9, hvis en sådan indskrænkning er nødvendig af hensyn til statens sikkerhed, forsvaret, den offentlige
sikkerhed, forebyggelse, efterforskning, afsløring og retsforfølgning i straffesager eller uautoriseret brug af det elektroniske kommunikationss ystem
efter artikel 13, stk. 1, i direktiv 95/46/EF."
Det bemærkes, at direktivforslagets artikel 1, stk. 3 og artikel 15, stk. 1 i substansen er uændrede i forhold til de tilsvarende
bestemmelser i den gældende direktiv 97/66/EF af 15. december 1997, dog som nævnt med den ændring, at bestemmelserne
i det nye direktivforslag udvides fra kun at omfatte taletelefoni til generelt at omfatte "elektronisk kommunikation".