Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1619
Offentligt
1462962_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1619)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
AMU, Alm. del - bilag 399 (Løbenr. 24702)
1) HENSTILLINGER
RETSAKT
Kommissionens
henstilling 90/326/EØF af
22. maj 1990
om
vedtagelse af en europæisk
liste over
erhvervssygdomme.
RETSGRUNDLAG INDHOLD
TEF artikel 155
(ændret til artikel 211
i
Amsterdamtraktaten.
Listen tjener som
"tjekliste" og
inspiration til den
fortløbende proces
med at justere den
gældende
VIRKNING
Henstillingen må
antages ikke at have
haft nogen
indvirkning på det
danske
arbejdsmarked, idet
den er i
bekendtgørelse over overensstemmelse
kriterierne for
med dansk politik på
anerkendelse af
området.
erhvervssygdomme.
Henstillingen ligger
i forlængelse af
tidligere
henstillinger fra
1992 og 1996.
Rådets henstilling 92/241
af 31. marts 1992
om
børnepasning.
TEF artikel 235
(ændret til artikel 308
i
Amsterdamtraktaten).
Henstilling om
gradvis at tage eller
fremme initiativer,
som giver kvinder
og mænd mulighed
for at forene deres
erhvervsmæssige
forpligtelser med
det familie- og
opdragelsesmæssige
ansvar i forbindelse
med børnepasning.
Henstilling om dels
at føre en generel
politik på det
sociale område, som
er i
overensstemmelse
med en række
nærmere definerede
målsætninger
(blandt andet at
garantere en rimelig
levestandard for
alle) og dels om
tilpasse og udbygge
de sociale
sikringssystemer for
gradvis at nå en
Henstillingen må
antages ikke at have
haft nogen
indvirkning på det
danske
arbejdsmarked, idet
den er i
overensstemmelse
med dansk politik på
området.
Rådets henstilling
92/442/EØF af 27. juli
1992
om overensstemmelse
mellem målene og
politikken for social
tryghed.
TEF artikel 118
(ændret til artikel 137
i
Amsterdamtraktaten).
Henstillingen må
antages ikke at have
haft nogen
indvirkning på det
danske
arbejdsmarked, idet
den er i
overensstemmelse
med dansk politik på
området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0002.png
række definerede
mål.
Rådets henstilling 92/441
af 24. juni 1994
om fælles
kriterier i forbindelse med
sikring af tilstrækkelige
indtægter og ydelser fra
socialbeskyttelsesordninger.
TEF artikel 235
(ændret til artikel 308
i
Amsterdamtraktaten).
Henstilling om dels
at føre en generel
politik på det
sociale område, som
er i
overensstemmelse
med en række
nærmere definerede
målsætninger
(blandt andet at
garantere en rimelig
levestandard for
alle) og dels om
tilpasse og udbygge
de sociale
sikringssystemer for
gradvis at nå en
række definerede
mål.
Henstillingen må
antages ikke at have
haft nogen
indvirkning på det
danske
arbejdsmarked, idet
den er i
overensstemmelse
med dansk politik på
området.
2) MINIMUMSDIREKTIVER
RETSAKT
RETSGRUNDLAG INDHOLD
VIRKNING
Rådets direktiv
Artikel 13 i
2000/78/EF
af 27.
Amsterdamtraktaten.
november 2000 om
generelle
rammebestemmelser
om ligebehandling
med hensyn til
beskæftigelse og
erhverv.
Rådets direktiv
97/80/EF
af 15.
december 1997 om
bevisbyrden i
forbindelse med
forskelsbehandling
på grundlag af køn.
Rådets direktiv
97/81/EF
af 15.
december 1997 om
rammeaftalen
vedrørende
deltidsarbejde.
Protokol 14 og TEF
artikel 2, stk. 2.
Et generelt anti-
diskriminationsdirektiv.
Direktivet indeholder et
forbud mod
forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet på
grund af religion eller
tro, handicap, alder eller
seksuel orientering.
Direktivets formål er at
forbedre
beskyttelsesniveauet i
ligebehandlings- og
ligelønssager, idet
direktivet gennemfører
delt bevisbyrde.
Direktivet er ikke
implementeret i dansk ret
endnu, men direktivet er et
minimumsdirektiv og må
derfor ikke medføre
forringelse af
beskyttelsesniveauet for
lønmodtagerne.
Direktivet er et
minimumsdirektiv og må
derfor ikke medføre
forringelse af
beskyttelsesniveauet for
lønmodtagerne.
TEF artikel 4, stk. 2 Indførte forbud mod
(ændret til artikel 7 i forskelsbehandling af
Amsterdamtraktaten). deltidsansatte.
Gennemført ved
kollektive
overenskomster, samt en
opsamlingslov, der sikrer
de lønmodtagere, der
Direktivet er et
minimumsdirektiv og må
derfor ikke medføre
forringelse af
beskyttelsesniveauet for
lønmodtagerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0003.png
ikke er omfattet af en
kollektiv overenskomst.
Rådets direktiv
Artikel 13 i
2000/43/EF
af 29.
Amsterdamtraktaten.
juni 2000 om
gennemførelse af
princippet om
ligebehandling af
alle uanset race eller
etnisk oprindelse.
Er et generelt anti-
diskriminationsdirektiv,
der fastlægger en ramme
for bekæmpelse af
forskelsbehandling på
grund af race eller etnisk
oprindelse med henblik
på at iværksætte
princippet om
ligebehandling i
medlemsstaterne.
Direktivet er endnu ikke
implementeret i dansk
ret.
Direktivet er et
minimumsdirektiv og må
derfor ikke medføre
forringelse af
beskyttelsesniveauet for
lønmodtagerne.
Rådets direktiv
99/70EF
af 28. juni
1999 om
rammeaftalen
vedrørende
tidsbegrænset
ansættelse, der er
indgået af EFS,
UNICE og CEEP.
Direktivet er endnu ikke
Artikel 139, stk. 2 i
Amsterdamtraktaten. implementeret i dansk
ret.
Direktivet er et
minimumsdirektiv og må
derfor ikke medføre
forringelse af
beskyttelsesniveauet for
lønmodtagerne.
Rådets direktiv
TEF artikel 100
91/533/EØF
af 14. (ændret til artikel 94 i
oktober 1991 om
Amsterdamtraktaten).
arbejdsgiverens pligt
til at underrette
arbejdstageren om
vilkårene for
arbejdskontrakten
eller
ansættelsesforholdet.
Artikel 94 i
Rådets direktiv
Amsterdamtraktaten.
2001/23/EF
af 12.
marts 2001om
tilnærmelse af
medlemsstaternes
lovgivning om
varetagelse af
arbejdstagernes
rettigheder i
forbindelse med
overførsel af
virksomheder eller
bedrifter eller af dele
af virksomheder
eller bedrifter.
Rådets direktiv
92/56/EØF
af 24.
juni 1992 om
ændring af direktiv
Rettighederne i henhold
til dette direktiv fandtes
ikke før vedtagelsen af
direktivet.
Direktivet er et
minimumsdirektiv og må
derfor ikke medføre en
forringelse af
beskyttelsesniveauet for
Direktivet er gennemført lønmodtagerne.
dels ved en
opsamlingslov, dels ved
kollektive
overenskomster.
Direktivet sikrer
lønmodtagerne visse
rettigheder i forbindelse
med overdragelse af
virksomheder. Direktivet
fastsætter regler om de
rettigheder og pligter
erhververen af en
virksomhed får i forhold
til lønmodtagere, som er
ansat i virksomheden på
overdragelsestidspunktet.
Direktivet er et
minimumsdirektiv og må
derfor ikke medføre
forringelse af
beskyttelsesniveauet for
lønmodtagerne.
Det oprindelige direktiv
TEF artikel 100
(ændret til artikel 94 i fra 1975 blev i 1977
Amsterdamtraktaten). gennemført som kapitel
5a i den dagældende lov
Direktivet er et
minimumsdirektiv.
Direktivet er gennemført
ved lov nr. 414 af 1. juni
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0004.png
75/129/EØF om
tilnærmelse af
medlemsstaternes
lovgivninger
vedrørende
kollektive
afskedigelser.
om arbejdsformidling og 1994 om varsling mv. i
arbejdsløshedsforsikring forbindelse med
mv.
afskedigelser af større
omfang, som ændret ved
Gennemførelsen af
lov nr. 184 af 12. marts
ændringsdirektivet
1997 - ændringsloven er
nødvendiggjorde en
dog uden betydning i
revision af de danske
denne sammenhæng.
varslingsregler således,
at varsling af
Efter en samlet vurdering
Arbejdsformidlingen i
må det lægges til grund, at
forbindelse med
ændringsdirektivet fra
kollektive afskedigelser 1992 har hævet
kom til at omfatte flere
standarderne på det danske
typer af afskedigelser.
arbejdsmarked.
Direktivet
implementeret
bekendtgørelse
asbest.
er Direktivet skønnes at have
ved hævet
om arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
Direktiv
TEF artikel 100
83/477/EØF
af 19. (ændret til artikel 94 i
september 1983 om Amsterdamtraktaten).
beskyttelse af
arbejdstagere mod
farerne ved under
arbejdet at være
udsat for asbest med
senere ændringer.
Direktiv
TEF artikel 100
86/188/EØF
af 12. (ændret til artikel 94 i
maj
1986
om Amsterdamtraktaten).
beskyttelse
af
arbejdstagere mod
risici ved at være
udsat for støj under
arbejdet.
Direktiv
89/391/EØF
af 12.
juni 1989 om
iværksættelse af
foranstaltninger til
forbedring af
arbejdstagernes
sikkerhed og
sundhed under
arbejdet.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
støjgrænser på
arbejdspladsen.
Direktivet har ikke haft
nogen indvirkning på
arbejdsmiljøniveauet det
danske arbejdsmarked.
Direktivet er
implementeret ved
arbejdsmiljøloven
bekendtgørelse om
arbejdets udførelse og
bekendtgørelse om
virksomhedernes
sikkerheds og
sundhedsarbejde.
Direktivet har ikke haft
nogen indvirkning på
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked,
for
vidt
angår
almindelige
krav
til
arbejdets udførelse og
regler
om
sikkerhedsarbejdets
organisering.
For så vidt angår
arbejdspladsvurderinger,
skærpes kravene med
direktivet, idet direktivet
stiller et krav om
skriftlighed.
Vedrørende
arbejdsgiverens
forpligtelser til oplæring
og instruktion af
arbejdstagerne er de
danske regler blevet
præciseret som følge af
direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0005.png
De danske regler er
desuden blevet klarere, for
så vidt angår den ansattes
ret
til
at
forlade
arbejdspladsen i tilfælde af
alvorlig og umiddelbar
fare, som ikke kan undgås.
Direktiv
89/654/EØF
af 30.
november 1989 om
minimumsforskrif-
ter for sikkerhed og
sundhed
i
forbindelse
med
arbejdsstedet.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
arbejdsmiljøloven,
bekendtgørelse om
virksomhedernes
sikkerheds- og
sundhedsarbejde,
bekendtgørelse om
sikkerhedsskiltning og
anden form for
signalgivning,
bekendtgørelse om
elevatorer, hejseværk,
rulletrapper o.l.,
bekendtgørelse om brug
af personlige
værnemidler,
bekendtgørelse om
arbejdets udførelse,
bekendtgørelse om
indretning af tekniske
hjælpemidler,
bekendtgørelse om
anvendelse af tekn iske
hjælpemidler, lov om
civil beredskab samt lov
om elektriske
stærkstrømsanlæg.
Direktivet er
implementeret ved
arbejdsmiljøloven,
bekendtgørelse om
anvendelse af tekniske
hjælpemidler,
bekendtgørelse om
indretning af tekniske
hjælpemidler,
bekendtgørelse om
arbejdets udførelse,
bekendtgørelse om
virksomhedernes
sikkerheds- og
sundhedsarbejde samt
bekendtgørelse om faste
arbejdssteders
indretning.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om brug
af personlige
værnemidler.
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet på
det danske arbejdsmarked.
Direktiv
89/655/EØF
af 30.
november 1989
om
minimumsforskrifter
for sikkerhed og
sundhed i
forbindelse med
arbejdstagerens brug
af arbejdsudstyr
under arbejdet med
senere ændringer.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet på
det danske arbejdsmarked.
Direktiv
89/656/EØF
af 30.
november 1989 om
minimumsforskrifter
for sikkerhed og
sundhed i
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Det skønnes, at direktivet
har
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0006.png
forbindelse med
arbejdstagerens brug
af personlige
værnemidler under
arbejdet.
Direktiv
90/270/EØF
af 29.
maj 1990 om
minimumsforskrifter
for sikkerhed og
sundhed i
forbindelse med
arbejde ved
skærmterminaler.
Direktiv
90/269/EØF
af 29.
maj 1990 om
minimumsforskrifter
for sikkerhed og
sundhed i
forbindelse med
manuel håndtering
af byrder, som kan
medføre risiko for
især ryg- og
lændeskader hos
arbejdstagerne.
Direktiv
90/394/EØF
af 28.
juni 1990 om
arbejde med
kræftfremkaldende
stoffer med senere
ændringer.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Implementeret ved
bekendtgørelse om
arbejde ved
skærmterminaler.
Det skønnes, at direktivet
har
hævet
arbejdsmiljøniveauet
arbejdsmarkedet, da der
tidligere ikke har været
særlig
regulering
i
Danmark af arbejde ved
skærmterminaler.
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
TEF artikel 118A Implementeret ved
(ændret til artikel bekendtgørelse om
137,
stk.
2
i manuel håndtering.
Amsterdamtraktaten).
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
foranstaltninger til
forebyggelse af
kræftrisikoen ved
arbejde med stoffer og
materialer.
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet på
det danske arbejdsmarked.
De senere ændringer har
og vil betyde et højere
beskyttelsesniveau i den
danske lovgivning, idet en
række
stoffer
bliver
specielt reguleret fx med
forhåndsgodkendelse,
særlig
anmeldelse,
specielle
sikkerhedsforanstaltninger,
uddannelse og forbud.
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet på
det danske arbejdsmarked.
Ændringerne
har
indplaceret
flere
biologiske agenser på
direktivets liste og har
således
hævet
arbejdsmiljøniveauet.
Direktiv
90/679/EØF
af 26.
november 1990 om
arbejde med
biologiske agenser
med senere
ændringer.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Implementeret ved
bekendtgørelse om
biologiske agenser og
arbejdsmiljø.
Direktiv
91/383/EØF
af 25.
juni 1991om
supplering af
TEF artikel 118A Implementeret ved
(ændret til artikel bekendtgørelse om
137,
stk.
2
i arbejdets udførelse.
Amsterdamtraktaten).
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0007.png
foranstaltningerne til
forbedring af
sikkerheden og
sundheden på
arbejdsstedet for
arbejdstagere, der
har et tidsbegrænses
ansættelsesforhold
eller et vikar-
ansættelsesforhold.
Direktiv 77/576
af
25. juli 1977 om
indbyrdes
tilnærmelse af
medlemsstaternes
administrativt eller
ved lov fastsatte
bestemmelser
vedrørende
sikkerhedsskiltning
på arbejdspladsen
med senere
ændringer.
Seneste ændring er
vedtaget den 24. juni
1992.
Direktiv 92/85/EØF
af 19. oktober 1992
om iværksættelse af
foranstaltninger til
forbedring af
sikkerheden og
sundheden under
arbejdet for
arbejdstagere, som
er gravide, som lige
har født, eller som
ammer.
Direktivet
92/91/EØF
af 19.
oktober 1992 om
minimumsforskrifter
for forbedring af
arbejdstagernes
sikkerhed og
sundhed i den
boringsrelaterede
udvindingsindustri.
Direktiv 92/57/EØF
af 31. december
1992 om
minimumsforskrifter
for sikkerhed og
sundhed på
midlertidige eller
mobile
byggepladser.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
arbejdets udførelse.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
sikkerhedsskiltning og
anden form for
signalgivning.
da der ikke tidligere har
været særskilt regulering
på dette område.
Direktivet
har
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked
hvad angår lyd- og
lyssignaler.
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked,
da der ikke tidlige har
været særskilt regulering
på dette område.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
arbejde med udvinding
af mineralske materialer.
Direktivet skønnes ikke at
have
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
byggepladser og
lignende arbejdssteders
indretning,
bekendtgørelse om
projekterendes og
rådgiveres pligter mv.
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0008.png
efter lov om arbejdsmiljø
samt bekendtgørelse om
bygherrers pligter.
Direktiv
92/104/EØF
af 3.
december 1992 om
minimumsforskrifter
vedrørende
forbedring af
arbejdstagernes
sikkerhed og
sundhed i
udvindingsindustrien
over eller under
jorden.
Direktiv
93/104/EØF
af 23.
november 1993 om
visse aspekter i
forbindelse med
tilrettelæggelse af
arbejdstiden med
senere ændringer.
Direktiv 94/33/EØF
af 22. juni 1994 om
børn og unges
arbejde.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
arbejde med udvinding
af mineralske materialer.
Direktivet skønnes ikke at
have
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
hvileperiode og fridøgn
samt ved kollektive
overenskomster.
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
arbejdsmiljøloven samt
bekendtgørelse om unges
arbejde.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
arbejde med stoffer og
materialer (kemiske
agenser).
Direktivet betød et højere
beskyttelsesniveau, bl.a.
blev minimumsalderen for
hvornår et barn kan udføre
lettere
hjælpearbejde
hævet fra 10 til 13 år.
Direktivet foreskriver bl.a.
særlig
detaljeret
arbejdspladsvurdering,
substitution
m.v.
Direktivet giver anledning
til, at beskyttelsesniveauet
som minimum kommer til
at svare til det nuværende
danske niveau på området.
Således har direktivet ikke
haft nogen indvirkning på
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
Direktivet angiver et mere
detaljeret og formentlig
højere beskyttelsesniveau
vedrørende
arbejde
i
eksplosionsfarlige
omgivelser, end der er i
den danske lovgivning.
Direktivet
får
sandsynligvis
ingen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
Direktiv 98/24/EØF
af 7. april 1998 om
arbejde med
kemiske agenser.
TEF artikel 118A
(ændret til artikel
137,
stk.
2
i
Amsterdamtraktaten).
Direktiv 1999/92
af
16 september 1999
om arbejde i
eksplosionsfarlige
omgivelser.
TEF artikel 118A Direktivet skal være
(ændret til artikel 137 implementere i dansk ret
stk
2
i inden den 30. juni 2003.
Amsterdamtraktaten).
Direktiv 2000/39
af
8. juni 2000 om
første liste over
vejledende
grænseværdier for
erhvervsmæssig
eksponering til
gennemførsel af
TEF artikel 118A
(ændret til artikel 138
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet skal være
implementeret i dansk ret
inden den 31. december
2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0009.png
direktiv 98/24 om
arbejde med
kemiske agenser.
Direktiv 90/219
af
23. april 1990 om
indesluttet
anvendelse af
genetisk
modificerede
mikroorganismer.
Direktiv
82/501/EØF
om
risikoen for større
uheld i forbindelse
med en række
industrielle
aktiviteter med
senere ændringer.
Seneste ændring er
vedtaget den 9.
december 1996.
3) TOTALHARMONISERING
TEF artikel 130 S
(ændret til artikel 175
i
Amsterdamtraktaten).
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
genteknologi og
arbejdsmiljø.
Direktivet skønnes at have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det danske arbejdsmarked.
TEF
Direktivet er
Direktivet skønnes at være
implementeret ved
med til at hæve på det
artikel 130 S (ændret bekendtgørelse om
danske arbejdsmarked.
til artikel 175 i kontrol med
Amsterdamtraktaten). arbejdsmiljøet ved risiko
for større uheld med
farlige stoffer.
Direktiv 74/151/EØF
TEF artikel 100A
om medlemsstaternes (ændret til artikel 95 i
lovgivning vedrørende Amsterdamtraktaten).
visse dele og
specifikationer for
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer
med senere ændringer.
Seneste tilpasning er
vedtaget den 3. juni
1998.
Direktiv 76/763/EØF
TEF artikel 100A
om indbyrdes
(ændret til artikel 95 i
tilnærmelse af
Amsterdamtraktaten).
medlemsstaternes
lovgivning om
passagersæder for
landbrugs eller
skovbrugshjultraktorer
med senere ændringer.
Seneste tilpasning er
vedtaget den 18.
november 1999.
Direktiv 77/311/EØF
TEF artikel 100A
om indbyrdes
(ændret til artikel 95 i
tilnærmelse af
Amsterdamtraktaten).
medlemsstaternes
lovgivning om
støjniveauet i ørehøjde
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Ændringerne
har
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Ændringerne
har
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Ændringerne har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0010.png
for førere af landbrugs-
og
skovbrugshjultraktorer
med senere ændringer.
Seneste tilpasning er
vedtaget den 23.
september 1998.
Direktiv 77/536/EØF
TEF artikel 100A
om indbyrdes
(ændret til artikel 95 i
tilnærmelse af
Amsterdamtraktaten).
medlemsstaternes
lovgivning om
førerværn på
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer
med senere ændringer.
Seneste tilpasning er
vedtaget den 30. juli
2000.
Direktiv 78/764/EØF
TEF artikel 100A
om tilnærmelse af
(ændret til artikel 95 i
medlemsstaternes
Amsterdamtraktaten).
lovgivning om
førersæde til
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer
med senere ændringer.
Seneste tilpasning er
vedtaget den 30. juni
2000.
Direktiv 79/622/EØF
TEF artikel 100A
(ændret til artikel 95 i
om indbyrdes
Amsterdamtraktaten).
tilnærmelse af
medlemsstaternes
lovgivning om
førerværn på
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer
(statisk afprøvning)
med senere ændringer.
Seneste tilpasning er
vedtaget den 30. juni
2000.
Direktiv 80/720/EØF
TEF artikel 100A
(ændret til artikel 95 i
om tilnærmelse af
Amsterdamtraktaten).
medlemsstaternes
lovgivning om
betjeningsplads og
adgangsforhold til
førerplads samt om
døre og vinduer i
førerhuse på
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer
med senere ændringer.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Ændringerne har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Ændringerne har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Ændringerne
har
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Ændringerne har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0011.png
Seneste tilpasning er
vedtaget den 23.
september 1998.
Direktiv 86/297/EØF
TEF artikel 100A
af 26. maj 1986 om
(ændret til artikel 95 i
indbyrdes tilnærmelse Amsterdamtraktaten).
af medlemsstaternes
lovgivning om
kraftudtag på
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer
og skærme dertil med
senere ændringer.
Direktiv 86/298/EØF
TEF artikel 100A
af 26. maj 1986om
(ændret til artikel 95 i
bagtil monterede
Amsterdamtraktaten).
styrtsikre førerværn på
smalsporede
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer,
som senest ændret ved
direktiv 2000/19/EF.
Direktiv 86/415/EØF
TEF artikel 100A
af 24. juli 1986 om
(ændret til artikel 95 i
montering, placering, Amsterdamtraktaten).
virkemåde og
identifikation af
betjeningsanordninger
for landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer,
med senere ændringer,
som senest ændret ved
direktiv 97/54/EF.
Direktiv 87/402/EØF
TEF artikel 100A
(ændret til artikel 95 i
af 25. juni 1987 om
Amsterdamtraktaten).
styrtsikre
frontmonterede
førerværn på
smalsporede
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer,
som senest ændret ved
direktiv 2000/22/EF.
Direktiv 89/392
af 14. TEF artikel 100A
(ændret til artikel 95 i
juni 1989 om
indbyrdes tilnærmelse Amsterdamtraktaten).
af medlemsstaternes
lovgivning om
maskiner med senere
ændringer.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Direktivet har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Direktivet har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Direktivet har hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Implementeret ved
bekendtgørelse om EF-
direktiver om
landbrugs- og
skovbrugshjultraktorer.
Direktivet har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
indretning af tekniske
hjælpemidler.
Direktivet skønnes at
have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked for så
vidt
angår
administrativ
retshåndhævelse over
for leverandører m.fl.
i forbindelse med
markedsføringen af
maskiner. Herudover
har direktivet ikke
haft
nogen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0012.png
indvirkning på de
danske standarder.
Direktiv 94/9
af 24.
TEF artikel 100A
marts 1994 om udstyr i (ændret til artikel 95 i
eksplosionsfarlige
Amsterdamtraktaten).
omgivelser.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
tekniske hjælpemidler
til anvendelse i
eksplosionsfarlig
atmosfære.
Direktivet angiver et
mere detaljeret og
højere
beskyttelsesniveau
vedrørende udstyr i
eksplosionsfarlige
omgivelser, end der
var i den danske
lovgivning.
Direktivet har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Det forventes ikke, at
direktivet vil have
nogen indvirkning på
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet skønnes at
have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked for så
vidt
angår
administrativ
retshåndhævelse over
for leverandører m.fl.
i forbindelse med
markedsføringen af
maskiner. Herudover
har direktivet ikke
haft
nogen
indvirkning på de
danske standarder.
Ændringerne har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktiv 95/16/EF
af
9. juni 1995 om
indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes
lovgivning om
elevatorer.
Direktiv 2000/9/EØF
om tovbaneanlæg til
personbefordring.
Direktivet blev
vedtaget den 20. marts
2000.
Direktiv 89/686/EØF
af 21. december 1989
om indbyrdes
tilnærmelse af
medlemsstaternes
lovgivninger om
personlige
værnemidler med
senere ændringer.
TEF artikel 100A Direktivet er
(ændret til artikel 95 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). bekendtgørelse om
indretning af
elevatorer.
TEF artikel 100A Direktivet skal være
(ændret til artikel 95 i implementeret i dansk
Amsterdamtraktaten). ret inden den 3. maj
2002.
TEF artikel 100A Direktivet er
(ændret til artikel 95 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). bekendtgørelse om
sikkerhedskrav m.v. til
personlige
værnemidler.
Direktiv 75/234/EØF
TEF artikel 100A
om tilnærmelse af (ændret til artikel 95 i
Amsterdamtraktaten).
medlemsstaternes
lovgivning
om
aerosoler med senere
ændringer.
Seneste ændring er
vedtaget den 6. januar
1994.
Direktiv 76/767/EØF
af 27. juli 1976 om
indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes
lovgivning om fælles
bestemmelser for
trykbeholdere og
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
aerosoler.
TEF artikel 100A Direktivet er
(ændret til artikel 95 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). bekendtgørelse om
visse EF-direktiver om
trykbeholdere.
Ændringerne har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0013.png
kontrolmetoder for
disse med senere
ændringer.
Seneste tilpasning er
vedtaget den 21.
december 1998.
Direktiv 87/404/EØF
af 25. juni 1987 om
tilnærmelse af
medlemsstaternes
lovgivning om simple
trykbeholdere med
senere ændringer.
Direktiv 97/23
af 29.
maj 1997 om
indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes
lovgivning om
trykbærende udstyr.
Direktiv
96/29/EURATOM
af
13. maj 1996 om
fastsættelse af
grundlæggende
sikkerhedsnormer til
beskyttelse af
befolkningens og
arbejdstagernes
sundhed mod de farer,
som er forbundet med
ioniserende stråling.
TEF artikel 100A Direktivet er
(ændret til artikel 95 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). bekendtgørelse om
simple trykbeholdere.
Direktivet/ændringer-
ne har ikke haft nogen
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet har ikke
haft nogen væsentlig
indvirkning
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet skønnes at
have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
TEF artikel 100A Direktivet er
(ændret til artikel 95 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). bekendtgørelse om
indretning af
trykbærende udstyr.
TEF artikel 100A Direktivet er
(ændret til artikel 95 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). Sundhedsstyrelsens
regler samt
Arbejdstilsynets
bekendtgørelse om
lægelig kontrol med
arbejde med
ioniserende stråling.
Direktiv 86/662/EØF
TEF artikel 100A
om
støj
fra (ændret til artikel 95 i
gravemaskiner
med Amsterdamtraktaten).
senere
ændringer,
senest ved. direktiv
95/27/EØF.
Direktiv 87/252/EØF
om 1. ændring af
direktiv 84/538/EØF
om støj fra
plæneklippere.
Direktiv 88/180/EØF
om 2. ændring af
direktiv 84/538.
Direktiv 88/181/EØF
om 3. ændring af
direktiv 84/538/EØF.
Direktiv 87/405/EØF
om 1. ændring af
direktiv 84/534/EØF
om støj fra tårnkraner.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
begrænsning af
støjemissionen fra
visse
jordarbejdsmaskiner.
Direktivet skønnes at
have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktiverne skønnes
TEF artikel 100A Direktiverne er
at
have
hævet
(ændret til artikel 95 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). Miljøstyrelsens regler. arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
TEF artikel 100A Direktivet er
(ændret til artikel 95 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). bekendtgørelse om EF-
direktiv om tilladeligt
lydeffektniveau og
lydtryksniveau på
Direktivet skønnes at
have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0014.png
førerpladsen for
tårnkraner.
Direktiv 2000/14/EF
Artikel
95
i Direktivet skulle være
af 8. maj 2000 om støj Amsterdamtraktaten. implementeret 3. juli
fra maskiner til
2001 ved
udendørs brug.
Miljøstyrelsens regler.
Direktivet ophæver
ovennævnte direktiver
om støj pr. 3. januar
2001.
Direktiv 91/155/EØF
TEF artikel 100A
af 23. november 1990 (ændret til artikel 95 i
om
Amsterdamtraktaten).
sikkerhedsdatablade
med senere ændringer.
Direktiv 1999/36/EF
af 29. april 1999 om
transportabelt
trykbærende udstyr.
Direktivet er
implementeret ved
bekendtgørelse om
stoffer og materialer.
Direktivet skønnes at
have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet har ikke
haft
nogen
indvirkning
arbejdsmiljøni-veauet
det
danske
arbejdsmarked.
Direktivet skønnes at
have
hævet
arbejdsmiljøniveauet
det
danske
arbejdsmarked.
TEF
artikel
79 Direktivet er
(ændret til artikel 75 i implementeret ved
Amsterdamtraktaten). bekendtgørelse om
transportabelt
trykbærende udstyr.
4) DIREKTIVER OG FORORDNINGER, DER MEDFØRER YDERLIGERE RETTIGHEDER TIL
ARBEJDSTAGERNE PÅ DET SOCIALE SIKRINGSOMRÅDE OG PÅ ARBEJDSMARKEDSOMRÅDET.
RETSAKT
RETSGRUNDLAG INDHOLD
Direktivet giver ret
til oprettelse af
samarbejdsudvalg
med ret til
information og
høring for ansatte i
transnationale
virksomheder med
over 150 ansatte.
Direktivet er
implementeret ved
lov om Europæiske
Samarbejdsudvalg,
der i § 3 fastsætter,
at reglerne i loven
ikke finder
anvendelse, når
arbejdsmarkedets
parter indgår en
overenskomst, der
stiller
lønmodtagerne
TEF artikel 100
mindst lige så godt
(ændret til artikel 94 i som direktivet.
Amsterdamtraktaten).
VIRKNING
Direktivet regulerer
transnationale forhold,
der ikke tidligere har
været reguleret, hvorfor
standarden på det
danske arbejdsmarked
ikke kan siges at blive
sænket.
Rådets direktiv
Protokol 14 og TEF
94/45/EF
af 22.
artikel 2, stk. 2.
september 1994 om
indførelse af europæiske
samarbejdsudvalg eller
en procedure i
fællesskabsvirksomheder
og fællesskabskoncerner
med henblik på at
informere og høre
arbejdstagerne.
Direktiv 97/45/EF
udvider det oprindelige
direktiv til at omfatte
England.
Rådets direktiv
96/71/EF
af 16.
december 1996 om
TEF artikel 57, stk. 2 Direktivet har haft Direktivet regulerer
og artikel 66 (ændret til formål at sikre
transnationale forhold,
til artikel 47 og
mod social dumping der ikke tidligere har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0015.png
udstationering af
arbejdstagere som led i
udveksling af
tjenesteydelser.
artikel 55 i
i forbindelse med
Amsterdamtraktaten). arbejdstagernes frie
bevægelighed i Den
Europæiske Union,
og er et såkaldt
partielt
harmoniserende
direktiv.
Direktivet
fastlægger ikke
nogle fælles
mindstenormer for
beskyttelse af
arbejdstagere
(fuldstændig
harmonisering),
men foreskriver
derimod, at visse af
de mindstenormer,
der gælder i de
enkelte
medlemsstater for
egne arbejdstagere,
også skal gælde for
arbejdstagere fra
andre
medlemsstater, der
allerede er
udstationeret på
deres territoriale
område.
været reguleret, hvorfor
standarden på det
danske arbejdsmarked
ikke kan siges at blive
sænket.
Rådets direktiv
98/49/EF
af 29. juni
1998 om beskyttelse af
supplerende
pensionsrettigheder for
arbejdstagere og
selvstændige
erhvervsdrivende, der
flytter inden for
Fællesskabet.
TEF artikel 51 og
artikel 235 (ændret til
artikel 42 og artikel
308 i
Amsterdamtraktaten).
Sikrer
pensionsrettigheder
for arbejdstagere,
der flytter inden for
fællesskabet.
Direktivet har til
formål at forbedre
vilkårene på
pensionsområdet
for de
arbejdstagere, der
bevæger sig rundt i
Fællesskabet.
Direktivet regulerer
transnationale forhold,
der ikke tidligere har
været reguleret, hvorfor
standarden på det
danske arbejdsmarked
ikke kan siges at blive
sænket.
Diverse ændringer til:
Rådets forordning
EØF nr. 1408/71
om
anvendelse af de sociale
sikringsordninger på
arbejdstagere,
selvstændige
erhvervsdrivende og
deres
familiemedlemmer, der
flytter inden for
Fællesskabet, samt
Rådets forordning nr.
Forordningen
TEF artikel 51
(ændret til artikel 42 i koordinerer
Amsterdamtraktaten). medlemsstaternes
sociale
TEF artikel 235 for
sikringsordninger
selvstændige
for arbejdstagere og
erhvervsdrivende
selvstændige
(ændret til artikel 308 erhvervsdrivende,
i
som flytter fra en
Amsterdamtraktaten)
.
medlemsstat til en
anden medlemsstat.
Forordningens
bestemmelser sætter
ikke egentlige
standarder for det
danske arbejdsmarked,
men fastsætter regler
for koordinering af
medlemsstaternes
sociale
sikringsordninger.
Forordningens
bestemmelser har haft
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0016.png
574/72
om
gennemførelse heraf.
Forordningerne er
ændret ved:
1. forordning nr.
3811/86 af 22.
december 1986,
2. forordning nr.
1305/89 af 11. maj
1989,
3. forordning nr.
2332/89 af 18. juli
1989,
4. forordning nr.
3427/89 af 30.
oktober1989,
5. forordning nr.
2195/91 af 25. juli
1991
6. forordning nr.
1247/92 af 30.
april 1992
7. forordning nr.
1248/92 af 30.
april 1992
8. forordning nr.
1249/92 af 30.
april 1992,
9. forordning nr.
1945/93 af 30.
juni 1993
10. 3095/95 og
3096/95
11. forordning nr.
1290/97 af 27.
juni 1997
12. forordning nr.
1223 af 4. juni
1998,
13. forordning nr.
1606/98 af 29.
juni 1998
14. forordning nr.
1399/99 af 29.
april 1999
15. forordning nr.
307/99 af 8.
februar 1999
• forordning nr.
89/2001 af 17.
januar 2001.
Forordningens
anvendelsesområde
er udvidet til at
omfatte særlige
ordninger for
tjenestemænd ved
forordning nr.
1606/98 af 29. juni
1998.
en gavnlig indvirkning
på mobiliteten, idet
vandrende arbejdstagere
ikke mister erhvervede
rettigheder på området
for social sikring i
tilfælde af flytning eller
udstationering til en
anden medlemsstat.
For dem, der ønsker at
bevæge sig på tværs af
medlemsstatsgrænserne,
har forordningen hævet
standarden på de
regulerede områder.
Arbejdsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 78 af 4. juli 2001 fra Folketingets
Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del - bilag 369).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0017.png
Spørgsmål nr. 78:
"Ministeren bedes - i oversigtsform - redegøre for virkninger af EU’s retsakter på arbejdsmarkeds- og socialområdet i
perioden fra 1986 og frem til i dag, da det ofte påstås, at EU’s direktiver er med til at sænke standarderne på det danske
arbejdsmarked, hvor argumentationen er, at et fælles niveau for beskyttelse af den ansatte ofte er lavere end det, som
Danmark har. Svaret på spørgsmålet vil kunne belyse og forhå nkt afvise denne påstand."
Svar:
Jeg kan vedrørende ovennævnte problemstilling oplyse følgende:
Som ønsket af Arbejdsmarkedsudvalget indeholder besvarelsen en tabelover-sigt over de relevante EF-retsakter i den
ønskede periode med angivelse af retsakternes juridiske grundlag, indhold og virkning.
Ud fra en samlet vurdering kan jeg konkludere, at EF-retsakternes virkning må siges at have hævet standarderne på det
danske arbejdsmarked og på det sociale område.
Overordnet kan EU-retsakterne inddeles i fire kategorier:
1) Henstillinger fra Rådet og Kommissionen om den førte politik på området, som i praksis er i overensstemmelse med
den allerede eksisterende danske linie,
2) Minimumsdirektiver, der ikke kan medføre en forringelse af beskyttelses-niveauet for lønmodtagerne,
3) Direktiver, der har til formål at fjerne tekniske handelseshindringer. Direktiverne på dette område (indre marked)
fastsætter krav til produkters konstruktion m.v. Disse direktiver er totalharmoniseringsdirektiver, hvilket betyder, at der
ikke er mulighed for nationale afvigelser i forbindelse med implementeringen.
4) Direktiver og forordninger, der medfører yderligere rettigheder til arbejdstagere på det sociale sikringsområde og
arbejdsmarkedsområdet.
For alle fire kategorier af retsakter gælder, at de enten hæver standarderne på det danske arbejdsmarked eller er neutrale i
forhold hertil.
I forhold til arbejdsmiljøområdet kan jeg oplyse, at der siden 1986 er vedtaget en lang række direktiver. Det drejer sig
om såvel indre markeds direktiver (totalharmonisering) efter artikel 95 (tidligere 100A) som egentlige
arbejdsmiljødirektiver (minimumsdirektiver) efter artikel 137, stk. 2 (tidligere artikel 118A).
Flere af direktiverne indeholder mere detaljerede bestemmelser end de tilsvarende danske regler, og på nogle af
direktivernes områder har der ikke været en egentlig særregulering i Danmark. Reguleringen på disse områder er sket
ved hjælp af arbejdsmiljølovens mere overordnede bestemmelser.
Det er vanskeligt at afgøre, om en mere detaljeret eller specifik regulering giver anledning til at arbejdsmiljøniveauet på
det danske arbejdsmarked er blevet hævet.
Jeg har tidligere svaret Arbejdsmarkedsudvalget, at direktiver udstedt i medfør af artikel 100A (artikel 95 i
Amsterdamtraktaten) ikke umiddelbart kunne vurderes ud fra deres indvirkning på arbejdsmiljøområdet, da disse
direktiver angår tekniske handelshindringer. Efter en fornyet gennemgang af direktiverne i forbindelse med besvarelse af
et spørgsmål fra Folketingets Europaudvalg samt dette spørgsmål har Arbejdstilsynet imidlertid foretaget en vu rdering
af de enkelte direktiver, hvilket også fremgår af den vedlagte tabeloversigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462962_0018.png
Jeg skal endelig bemærke, at arbejdsmiljøloven kun gælder for arbejde på landjorden, mens EF-direktiverne tillige
gælder for luftfart, søfart og havanlæg. På en række områder udvider de den hidtidige danske arbejdsmiljøregulering
inden for disse sektorer.