Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1627
Offentligt
1462954_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1627)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
29. august 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 79/373/EF om handel med foderblandinger, KOM
(99) 744 ændret ved (2000) 780.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 1. kontor
J.nr.: 1999-4114-0052
Den 27. august 2001
LFM 0547
notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 79/373/EF om handel med
foderblandinger
KOM(99) 744 ændret ved (2000) 780
- Iværksættelse af forligsprocedure
Baggrund
Kommissionen fremlagde ved KOM (1999) 744 af 7. januar 2000 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 79/3737EØF om handel med foderblandinger. Forslaget blev sendt til Rådet den 10. januar 2000.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 152 og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i TEF artikel 251, da forslaget vedrører
foderstoffer
og berører folkesundheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462954_0002.png
Rådet vedtog sin fælles holdning den 19. december 2000, idet Rådet vedtog et kompromisforslag der omfatter en obligatorisk
angivelse af foderblandingers sammensætning, hvor mængden af alle fodermidler angives i 5 procentintervaller. Disse
intervaller var < 2 %, 2 – 5 %, > 5 – 15 %, > 15 – 30 % og > 30 %.
Europa-Parlamentet godkendte under mødeperioden den 2. til 5. april 2001 en betænkning med en række ændringsforslag til
den fælles holdning. Ændringerne vedrører:
1. Indførsel af obligatorisk angivelse af alle fodermidler og mængden heraf i foderblandinger til produktionsdyr.
2. Foderstoffabrikanten bør fremlægge en detaljeret liste i vægtprocent over alle de anvendte fodermidler, når
landbrugeren anmoder om disse oplysninger. Dette forslag kan udgå, da angivelsen, jf. ændringsforslag nr. 1, er
obligatorisk.
3. Muligheden for at foderstoffabrikanten frivilligt kan vælge at fremlægge en detaljeret liste i vægtprocent over alle de
anvendte fodermidler skal udgå, da disse oplysninger, jf. ændringsforslag 1, gøres obligatoriske.
4. Kommissionen bør forelægge forslag til en positivliste over tilladte fodermidler i foderblandinger.
5. Da angivelse af alle fodermidler og mængden heraf gøres obligatorisk, jf. ændringsforslag 1, er krav om angivelse af,
hvor oplysningerne frivilligt kan fås, overflødige og kan udgå.
6. Da angivelse af alle fodermidler og mængden heraf gøres obligatorisk, jf. ændringsforslag 1, er krav om angivelse af
mængden i form af intervaller overflødig og kan udgå.
7. Bilaget, hvor intervallerne er nævnt, jf. nr. 6, udgår af direktivet.
Rådet forventes ikke at kunne godkende Europa-Parlamentets ændringsforslag og forligsprocedure forventes iværksat
snarligt.
Kommissionen støtter Rådets fælles holdning.
Formål og indhold
Kommissionen fremsatte i sommeren 1999, på baggrund af ønske fra Europa-Parlamentet, et forslag om at ændre reglerne
for mærkning af foderblandinger.
Formålet med forslaget er at højne forbrugerbeskyttelsen ved brug af foderblandinger. De foreslåede ændringer af direktivet
berører kun foder til produktionsdyr. De hidtidige mærkningsbestemmelser for foderblandinger til selskabsdyr opretholdes.
Forslaget indeholder følgende ændringsforslag:
Batchnummer:
Ifølge det gældende direktiv er der valgfrihed mellem angivelse af referencenummer og produktionsdato, hvor den ene
oplysning skal angives, og den anden oplysning må angives.
Efter forslaget skal der fremover altid anføres batchnummer, hvilket øger sporbarheden for de enkelte partier af
foderblandinger. Samtidig med dette krav bortfalder tilladelsen til at måtte angive referencenummer. Fremover vil det fortsat
være frivilligt at anføre produktionsdato.
Hvor fodermiddelindholdet og tilhørende vægtprocenter skal angives:
I forslaget tillades, at fodermiddelindholdet og tilhørende vægtprocenter kan angives i et andet dokument end
mærkningssedlen / følgesedlen. Begrundelsen herfor er, at det vil være dyrt for industrien at skulle ændre mærkningssedler
hver gang foderblandingernes sammensætning skifter, fordi andre fodermidler anvendes.
Mærkning af foderblandinger
Mærkningsreglerne i det gældende direktiv gør det muligt enten at angive foderblandingernes indhold af fodermidler i
rækkefølge efter faldende vægt eller at angive foderblandingens indhold i form af kategorier i rækkefølge efter faldende vægt.
Når der deklareres efter kategorier skal de enkelte fodermidler (råvarer) således ikke anføres. Som eksempel på anvendelse af
kategorierne kan nævnes, at det er tilladt at mærke med indhold af "produkter og biprodukter af korn", hvilket ikke gør det
muligt for at se, hvilke kornbestanddele foderblandingen reelt indeholder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462954_0003.png
Kommissionen foreslog en ændring af mærkningsreglerne, således at deklaration efter kategorier ikke længere var mulig. Det
blev i stedet foreslået, at både de enkelte fodermidler og fodermidlernes vægtprocenter skulle angives (åben deklaration).
I den forbindelse foreslår Kommissionen at ophæve direktiv 91/357/EØF af 13. juni 1991 om fastsættelse af de
råvarekategorier, der kan anvendes i forbindelse med mærkning af foderblandinger til andre dyr end selskabsdyr, idet dette
direktiv indeholder de kategorier, som det ifølge forslaget ikke længere vil være tilladt at anvende.
På baggrund af forhandlingerne har formandsskabet foreslået en halv-åben deklaration, bestående af følgende tre muligheder:
a. En pligt for foderstofvirksomheden til på foderblandingen/følgeseddel at anføre mærkning af fodermidlerne med
procentkategorier (< 3 %, 3 – 10 %, > 10 % - 30 %, > 30 %).
b. En pligt for foderstofvirksomheden til at angive den åbne deklaration, såfremt en landbruger anmoder herom.
c. Frivillighed for foderstofvirksomheden til at mærke foderblandingen med en fuld åben deklaration.
Ved valg af c) bortfalder a) og b).
I forbindelse med fastlæggelse af en fælles holdning blev der vedtaget et revideret kompromisforslag med 5
procentintervaller. Disse intervaller var < 2 %, 2 – 5 %, > 5 – 15 %, > 15 – 30 % og > 30 %.
I lyset af Europa-Parlamentets 2. udtalelse, har formandsskabet fremlagt et nyt kompromisforslag med henblik på delvis
imødekommelse af Europa-Parlamentets ændringsforslag.
Kompromisforslaget indebærer, at foderblandingers indholdsdeklaration skal omfatte alle foderblandingens ingredienser og
disse skal angives ved deres respektive navne. Endvidere skal indholdsdeklarationen (kæledyr undtaget) følge følgende regler:
• Indholdsdeklarationen skal i faldende rækkefølge angive blandingens ingredienser ved vægtindhold i procent
• I relation til foderblandingens deklarerede sammensætning, tillades en tolerancetærskel på +/- 20 % eller +/- 0,5 %
-point
For kæledyr skal indholdsdeklarationen angive indholdet af de respektive ingredienser eller anføre dem efter vægt i faldende
rækkefølge.
Spørgsmål til forligsproceduren
Europa-Parlamentet har stillet i alt 7 ændringsforslag til Rådets fælles holdning om deklaration af fodermidler i
foderblandinger. Ændringsforslag nr. 1 omhandler indførelse af obligatorisk angivelse af vægtprocenten af alle fodermidler,
som indgår i foderblandinger bestemt til produktionsdyr.
Dette forslag har konsekvens for en række af forslagene i Rådets fælles holdning. Europa-Parlamentets
ændringsforslag bevirker, at følgende af Rådets forslag enten skal ændres eller udgå:
2. Foderstoffabrikanten bør fremlægge en detaljeret liste i vægtprocent over alle de anvendte
fodermidler, når landbrugeren anmoder om disse oplysninger.
3. Muligheden for at foderstoffabrikanten frivilligt kan vælge at fremlægge en detaljeret liste i
vægtprocent over alle de anvendte fodermidler.
5. Angivelse af hvor oplysninger om alle fodermidler og mængden heraf frivilligt kan fås.
6. Angivelse af mængden af fodermidler i form af intervaller.
7. Bilaget hvor intervallerne er nævnt.
Numrene henviser til Europa-Parlamentets ændringsforslag.
Europa-Parlamentet har endvidere, jf. ændringsforslag nr. 4, stillet forslag om, at Kommissionen bør
forelægge forslag til en positivliste over tilladte fodermidler i foderblandinger inden den 31. december 2001.
Forslag nr. 4 svarer til forslag nr. 22 i Kommissionens hvidbog om fødevaresikkerhed, KOM (1999) 719, endelig
udg. Forslag nr. 22 er "Forslag om ændring af direktiv 96/25/EF om omsætning af fodermidler" med formålet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462954_0004.png
"Efter overvejelse at beslutte, om der skal udarbejdes en eksklusiv positivliste over tilladte fodermidler". Af
Hvidbogen fremgår, at forslaget skal vedtages af Kommissionen i december 2002 og vedtages af
Rådet/Parlamentet i d ecember 2003.
Fra dansk side vil man deltage i forligsdrøftelserne på grundlag af den tidligere forelæggelse for udvalget den 10. november
2000, idet man som udgangspunkt tilslutter sig Europa-Parlamentets ændringsforslag vedrørende fuldstændig åben
deklaration af foderblandinger til produktionsdyr, idet man dog arbejder for, at tidsfristen for gennemførelse af
ændringsforslag nr. 4 vedrørende etablering af en pos itivliste for fodermidler fastsættes i overensstemmelse med tidsplanen i
Hvidbogen. Dette sker under henvisning til, at Kommissionen dels skal have præsenteret kriterier for en sådan liste, dels at
den foreslåede tidsfrist for udarbejdelse af en positivliste er urealistisk, idet der er tale om et omfattende arbejde.
Såfremt Europa-Parlamentets forslag ikke kan vedtages på dette grundlag, vil man fra dansk side støtte kompromisforslaget,
idet det indebærer en forbedring af beskyttelsesniveauet.
Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslaget den 9. marts 2000.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg (forhandlingsoplæg) den 10. november 2000, jf. aktuelt notat af
2. november 2000.