Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 185
Offentligt
1464347_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 185)
fiskeriministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
6. november 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 10. november 2000 - dagsordenspunkt rådsmøde (fiskeriministre)
den 17. november 2000 - vedlægges Fødevareministeriets aktuelle notat over de punkter, der forventes optaget på
dagsordenen for rådsmødet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
3.
Folketingets
afdeling, 3. kontorDen 2. november 2000LFM 2074
Europaudvalg
AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (fiskeri) den 17. november 2000
1. Beretning fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om anvendelsen af
fællesskabsordningen for fiskeri og akvakultur i perioden 1996 - 1998
KOM (2000) 15
- Rådets konklusioner side 4
2. Udvikling i rammeordningen for fiskerflåden (FUP)
KOM (2000) 272
- Orienterende drøftelse side 5
3. Forslag til Rådets beslutning vedr. Fællesskabets finansielle deltagelse i visse udgifter,
som medlemslandene afholder i forbindelse med fiskerikontrol
KOM (2000) 684
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0002.png
- Orienterende drøftelse
side 6
4. (evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2791/1999
af 16. december 1999 om visse kontrolforanstaltninger for det område, der er omfattet af
konventionen om det fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende fiskeriet i det
nordøstlige Atlanterhav (NEAFC)
KOM (2000) 686
- Politisk enighed side 7
5. Forslag til Rådets beslutning EF-tilskud til delvis dækning af visse udgifter til
gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter
KOM (2000) 651
- Politisk enighed
side 8
6. Konsekvenserne af prisstigningen på dieselolie for fiskerivirksomhedernes økonomiske
ligevægt
KOM dok. foreligger ikke
- Udvekslings af synspunkter side 9
7. Forslag til Rådets forordning om fjerde ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999 om
fastsættelse for 2000 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande (almindelig tun)
KOM (2000) 514
- Vedtagelse
side 10
8. Marokko: fremtidige relationer på fiskeriområdet
KOM dok. foreligger ikke
- Status ved Kommissionen
side 11
9. Forslag til Rådets forordning om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse stærkt
vandrende fiskearter
KOM (2000) 353
- Politisk enighed side 12
10. FN-aftalen vedr. fælles fiskebestande
KOM dok. foreligger ikke
- Orientering ved Kommissionen
side 13
11. Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for fangståret 2001 af
orienteringspriserne for fiskerivarer anført i bilag I og II og af EF-producentprisen for
fiskerivarer som anført i bilag III til forordning (EF) nr. 104/2000
KOM (2000) 681
- Vedtagelse side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0003.png
12. Forslag til Rådets forordning om åbning
fællesskabstoldkontingenter for visse fiskerivarer
KOM (2000) 503
- A-punkt side 16
og
forvaltning
af
autonome
13. Forslag til Rådets forordning om sjette ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999 om
fastsættelse for år 2000 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande (Østersøen)
KOM dok. foreligger ikke
- A-punkt side 17
14. Forslag til Rådets forordning om sjette ændring af forordning (EF) nr. 850/98 om
bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge
marine organismer
KOM (2000) 501
- A-punkt side 18
15. Forslag til Rådets forordning (EF) om en dokumentationsordning for fangster af
antarktisk torsk og sort kulmule
KOM (2000) 383
- A-punkt side 19
16. Forslag til Rådets forordning (EF) om fastsættelse af kontrolforanstaltninger forbundet
med fiskeri efter visse bestande af stærkt vandrende fiskearter
KOM (2000) 619
- A-punkt side 21
17. Forslag til
-
Rådets forordning om indgåelse af protokollen om fastsættelse for perioden 2001-2003 af de fiskerimuligheder og det
finansielle bidrag, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og regeringen for Elfenbenskysten om
fiskeri i Elfenbenskystens farvande
-
Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af protokollen om fastsættelse
for perioden 2001-2003 af de fiskerimuligheder og det finansielle bidrag, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske
Fællesskab og regeringen for Elfenbenskysten om fiskeri i Elfenbenskystens farvande
KOM (2000) 629
KOM (2000) 633
A-punkt side 22
1. Beretning fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om anvendelsen af
fællesskabsordningen for fiskeri og akvakultur i perioden 1996 - 1998
KOM (2000) 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0004.png
-
Rådets konklusioner
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har med KOM (200) 15 af 26. januar 2000 fremlagt en beretning til Rådet, Europa-Parlamentet og branchen
om gennemførelsen af fiskeripolitikken. Ifølge grundforordningen (Rfo nr. 3760/92) art. 14, stk.1 skal Kommissionen hvert
3. år udarbejde en sådan beretning.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet ved afgivelse af beretningen.
Kommissionen anfører imidlertid i beretningen, at en mere gennemsigtig beslutningsproces kan blive en del af den fremtidige
fiskeripolitik, og at gennemførelse af fælles beslutninger i vid udstrækning er medlemslandenes ansvar.
Formål og indhold
Hensigten med beretningen er at give en bred samlet og overordnet orientering, der især tager sigte på de vigtigste
instrumenter i fiskeripolitikken.
Beretningen dækker perioden 1996-1998 og redegør for de beslutninger, der er truffet inden for områderne forvaltning af
ressourcerne og miljøintegration, tekniske bevaringsforanstaltninger, struktur- og støttepolitik, den eksterne fiskeripolitik,
markedspolitikken, kontrol- og overvågning samt forskningsarbejdet og dialogen med fiskerierhvervets organisationer.
Kommissionen anfører, at beretningen bliver den sidste, inden Kommissionen i 2001 i henhold til grundforordningens art.
14, stk. 2 skal fremlægge en rapport om fiskeriets situation i Fællesskabet med oplæg til revisionen af den fælles fiskeripolitik i
2002. Kommissionen nævner de forberedelser til revisionen, der startede i 1998 med en række konsultationer af
organisationer og brancher i fiskerisektoren og afledte erhverv. Beretningen redeg&oslas h;r for resultatet af konsultationerne
på nogle af de centrale fiskeripolitiske spørgsmål (adgang, lukkede områder, relativ stabilitet). Kommissionen konkluderer på
den baggrund med en række målsætninger, som bør indgå i det videre arbejde med 2002 revisionen.
Siden fremlæggelsen i januar 2000 har beretningen ikke været genstand for behandling i Rådet, og det er ikke påkrævet, at
Rådet skal godkende beretningen. Det franske formandskab har med henblik på rådsmødet den 17. november 2000 fremsat
et forslag til rådskonklusioner om beretningen.
I følge forslaget til konklusioner tager Rådet beretningen til efterretningen, idet det noterer med tilfredshed, at
Kommissionen i begyndelsen af 2001 agter at fremlægge en rapport om fiskeriets situation i Fællesskabet, der vil give god tid
til at forberede beslutningerne om revisionen af fiskeripolitikken inden udgangen af 2002. Endvidere anser Rådet, at den
fremlagte beretning er et nyttigt bidrag til den forestående drøftelse om den fremtidi ge fiskeripolitik.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Beretningen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til sagen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Udvikling i rammeordningen for fiskerflåden (FUP)
KOM (2000) 272
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0005.png
-
Orienterende drøftelse
Revideret udgave af aktuelt notat forud for rådsmøde (fiskeri) den 16. juni 2000.
Baggrund
Rådets drøftelse vil primært vedrøre de flerårige udviklingsprogrammer (FUP), som fastsætter mål for størrelsen af
medlemslandenes fiskerflåder i tonnage og motorkraft.
De flerårige udviklingsprogrammer gælder for perioden 1997-2001, men med mulighed for ændringer i løbet af perioden, idet
artikel 9 i Rådets beslutning af 26. juni 1997 (97/413/EF) fastsætter, at Kommissionen senest den 30. marts 1999 forelægger
Rådet en beretning, som bl.a. skal indeholde en vurdering af de flerårige udviklingsprogrammers virkninger på ressource- og
sektorforholdene. På grundlag af beretningen skal R&arin g;det senest 31. december 1999 træffe afgørelse om tilpasning af
målene i de flerårige udviklingsprogrammer for perioden 1.1.2000 31.12.2001.
Den nævnte beretning fremsendte Kommissionen ved KOM (2000) 272 til Rådet under følgende titel: "Forberedelse af
midtvejsrevision af det flerårige udviklingsprogram (FUP)". Beretningen blev oversendt til Rådet den 12. maj 2000 og drøftet
på rådsmødet den 16. juni 2000.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet ved afgivelse af beretningen.
Formål og indhold
Som begrundelse for at beretningen er forsinket anfører Kommissionen, at Rådets beslutning om FUP programmerne i 1997
(97/413/EF) og de efterfølgende programbeslutninger for hvert enkelt medlemsland var forsinket.
I beretningen redegør Kommissionen for rådgivningen fra STECF (Den videnskabelige, tekniske og økonomiske komité for
fiskeriet) og andre oplysninger om bestandenes tilstand. Det konkluderes, at der er flere bestande, som er i en ringere tilstand
end der er bestande, som er i en bedre tilstand end i 1997.
Med hensyn til virkningerne af FUP IV på fiskebestandene var STECF ikke i stand til at udtale sig.
Det er Kommissionens vurdering, at FUP IV ikke kan forventes på så kort tid at have haft en effekt på bestandene, men
FUP IV skal i stedet vurderes ud fra virkningen på overkapaciteten. Det er Kommissionens vurdering, at FUP IV ikke har
været effektiv dels på grund af den metode, der er anvendt med en vægtning af reduktionerne, dels fordi man har tilladt at
reduktion sker med aktivitet i stedet for med kapacitet.
Kommissionen foreslår på den baggrund, at FUP IV forlænges med et år (til udgangen af 2002) og at man i 2001 og 2002
ændrer reduktionerne således, at der ikke sker vægtning og, at reduktionerne skal gennemføres udelukkende m.h.t. kapacitet.
For Danmarks vedkommende indebærer forslaget, at fiskerflåden skal reduceres med 9,6% i GT og 8,4% i kW i de 2 år 2001
og 2002. Efter det gældende program skal Danmark reducere kapaciteten med ca. 4% eller knap 0,8% pr. år i forhold til
målet i det forudgående program (FUP III). Danmark anvender ikke reduktion af aktivitet, så denne del af forslaget har ikke
konsekvenser for det danske program.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Beretningen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Høring
I §5-udvalget støttede Danmarks Fiskeriforening Kommissionens analyse af flådeprogrammerne. Foreningen fandt
endvidere, at Danmark burde arbejde for opstramning af kapacitetspolitikken og fortsat insistere på overholdelsen af
programmerne. Subsidiært fandt Danmarks Fiskeriforening det realistisk at forlænge FUP IV uden ændring af målsætninger i
ét år, og at perspektiverne for kapacitetspolitikke n blev taget op som en del af revisionen af fiskeripolitikken i 2002.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0006.png
Sagen har været forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg den 9. juni 2000, jfr. aktuelt notat af 31. maj 2000.
3. Forslag til Rådets beslutning vedr. Fællesskabets finansielle deltagelse i visse
udgifter, som medlemslandene afholder i forbindelse med fiskerikontrol
KOM (2000) 684
-
Orienterende drøftelse
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 684 endelig udgave af 27. oktober 2000 fremsendt forslag til Rådsbeslutning om ydelse
af tilskud til visse omkostninger i forbindelse med gennemførelse af kontrol inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen af
EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Siden vedtagelsen af den fælles fiskeripolitik har der været behov for at yde et vist finansiel tilskud til medlemslandene i
forbindelse med gennemførelse af kontrol med de fiskeriaktiviteter, der følger af den fælles fiskeripolitik. Rådet har tidligere
med beslutning 89/631 fra 1991 ydet et tilskud på 110 mio. euro i perioden 1991 til 1995 og med Rådsbeslutning 95/527
ydet tilskud på 205 mio. euro i perioden 1996 til 2000.
Med det foreliggende forslag lægges der op til en fortsættelse af tilskudsordningen i yderligere 3 år. Det foreslås at afsætte et
35 mio. euro årligt i 2001, 2002 og 2003, i alt 105 mio. euro, til kontrolrelaterede aktiviteter. Efter forslaget kan der ydes
tilskud til visse udgifter i forbindelse med indførsel af ny teknologi, uddannelse af kontrolpersonale, gennemførelse af nye
inspektionsopgaver inden for rammerne af regionale fiskeriorg anisationer, som Fællesskabet er medlem af og endelig til
modernisering af overvågningsmateriel.
Tilskudsandelen varierer mellem 30 og 75 pct. afhængig af den pågældende aktivitet. Der udbetales kun tilskud til et projekt,
hvis udgifterne overstiger 13.200 euro. Medlemsstaterne skal senest den 31. marts 2001 sende ansøgning med forslag til
kontrolprogram til Kommissionen, hvis der ønskes tilskud til projekter omfattet af beslutningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til sagen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4. (evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr.
2791/1999 af 16. december 1999 om visse kontrolforanstaltninger for det område, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0007.png
er omfattet af konventionen om det fremtidige multilaterale samarbejde vedrørende
fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav (NEAFC)
KOM (2000) 686
-
Politisk enighed
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen foreslår en midlertidig forlængelse af de kontrolbestemmelser, som har været midlertidig gældende for 2000.
Kommissionen for Fiskeriet i Det Nordøstlige Atlanterhav (NEAFC) vedtog på sit årsmøde i november 1998 to henstillinger
om kontrol af fiskeriet i det område, der er omfattet af NEAFC-konventionen. Henstillingerne trådte i kraft den 1. juli 1999.
Som kontraherende part til NEAFC-konventionen er EU forpligtet til at efterkomme henstillingerne. Rådet vedtog den
16.-17. december 1999 en forordning om gennemførelse af henstillingerne i EU.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen forventes ikke at redegøre for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er tale om gennemførelse af
bestemmelser i den fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Kontrolordningen har to hovedformål. Den omfatter en kontrol- og håndhævelsesordning for de kontraherende parter til
NEAFC-konventionen, samt et program til fremme af tredjepartsfartøjers (dvs. fartøjer fra ikke-kontraherende parter)
overholdelse af NEAFC's regler. Kontrolordningen indeholder regler om kontrol af fartøjer, der driver fiskeri i NEAFC-
området uden for de områder, der hører under natio nal jurisdiktion.
Bestemmelserne består af en rammeforordning, der er vedtaget af Rådet og suppleres med gennemførelsesbestemmelser,
som er udarbejdet af Kommissionen i forvaltningskomitéen for fiskeri og akvakultur.
Forslaget om midlertidig forlængelse vil berøre spørgsmål om fremsendelse af fangstdata via satellit samt bestemmelse om
inspektører ombord på fartøjer og krav om tilstedeværelse af inspektionsfartøjer i NEAFC-området.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5. Forslag til Rådets beslutning EF-tilskud til delvis dækning af visse udgifter til
gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter
KOM (2000) 651
-
Politisk enighed
Nyt notat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0008.png
Baggrund
Kommissionen har forelagt ovennævnte forslag ved KOM (2000) 651.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelsen indgår som et led i den
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Fællesskabet har været kontraherende part af ICCAT siden 1997 og er forpligtet til at gennemføre ICCATs beslutninger i EU
lovgivning.
På et møde den 16.-23. november 1998 vedtog ICCAT en anbefaling om etablering af lukkede områder i forbindelse med
anvendelse af visse fiskerimetoder. Anbefalingen blev bindende for medlemmerne af ICCAT den 21. juni 1999 og vil blive
gennemført i EU ved en forordning, som bl.a. medfører observatører om bord på de berørte fartøjer.
Ifølge forslaget skal medlemslandene bære omkostningerne til observatører, men kan pålægge rederne at betale hertil. I
perioden 1. november 2000 til 31. januar 2001 kan Fællesskabet imidlertid bidrage til udgifterne. Beslutningen fastsætter
proceduren i forbindelse hermed.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6. Konsekvenserne af prisstigningen på dieselolie for fiskerivirksomhedernes
økonomiske ligevægt
KOM dok. foreligger ikke
- Udvekslings af synspunkter
Nyt notat
Baggrund
Der foreligger ikke dokumenter eller forslag til vedtagelse. Der kan eventuelt blive tale om at Rådet skal tage stilling til et
udkast til erklæring eller lignende, men det er mest sandsynligt, at formanden vil afslutte debatten med en kort
sammenfatning.
Formål og indhold
De stigende oliepriser belaster fiskeriet med forøgede omkostninger. Stigningen slår særlig hårdt igennem fordi fiskeriet er
fritaget for afgifter på indkøb af brændstof. Det er især fartøjer, som fisker med trawl og bomtrawl, som rammes, mens
garnfartøjer, snurrevodsfartøjer og notfartøjer ikke påvirkes så stærkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0009.png
I visse andre lande i EU har fiskerierhvervet fået tilsagn om foranstaltninger, som skal imødegå situationen med stigende
udgifter til brændstof. Foranstaltningerne omfatter kreditmuligheder, lempelser eller udsættelser med sociale
bidragsbetalinger, nedsatte havneafgifter samt støtte til ophugning og omstrukturering af fiskerflåden.
EU-Kommissionen har tilkendegivet, at foranstaltninger som de nævnte er omfattet af EF-traktatens bestemmelser om
statsstøtte, dvs. at de skal notificeres og godkendes af Kommissionen inden de kan sættes i værk. Kommissionen vil være
tilbageholdende med at godkende foranstaltninger, som ikke er omfattet af EU's strukturordning for fiskeriet. Betingelserne
vil bl.a. være, at foranstaltningerne skal tilgodese fiskeripolitiske mål, være midler tidige og medvirke til en varig
omstrukturering.
Høring
§ 5 udvalget har ønsket, at man skal sikre, at der ikke vil være konkurrenceforvridende effekter af eventuelle
støtteforanstaltninger i andre lande.
Danmarks Fiskeriforening fandt det problematisk, at flere medlemslande tilsyneladende undlod at notificere nationale
støtteforanstaltninger til Kommissionen. Fandt endvidere, at nationale foranstaltninger bør gennemføres som led i FIUF
strukturordningen og nedtrappes over tid.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7. Forslag til Rådets forordning om fjerde ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999
om fastsættelse for 2000 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande (almindelig tun)
KOM (2000) 514
-
Vedtagelse
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 514 fremlagt ovennævnte forslag.
Forslaget er fremsat med hjemmel i art 8 (4) i Rådets forordning nr. (EØF) nr. 3790/92 om en fællesskabsordning for fiskeri
og akvakultur og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af
EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Rådets forordning nr. 2742/1999 af 17. december 1999 fastsætter fiskerimulighederne og dertil knyttede betingelser for
fiskebestande for 2000 .
For så vidt angår fiskeri af almindelig tun i det østlige Atlanterhav og Middelhavet er Fællesskabets kvote for 2000 på 18.590
tons. Mængden er tildelt af Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT),
som er den ansvarlige og regulerende fiskeriorganisation f.s.v.a. stærkt vandrende arter. Kvoten er fordelt mellem
Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien og Portugal, og derudover er der en bifangstm ængde på 60 tons for de øvrige
medlemslande.
Kommissionen har i overensstemmelse med Rådets forordning nr. 65/98 gennemført en revision af ICCATs
fangststatistikker for tunfisk for perioden 1993 - 1994. Denne periode danner reference for fangstbegrænsningerne for 1998.
Som resultat af revisionen er Fællesskabet på ICCATs årsmøde i 1999 blevet anerkendt en underudnyttelse af tun for 1998 på
2.581 tons. Mængden kan overføres til 2000. Mængden er blevet tildelt f&osla sh;lgende medlemslande på grundlag af deres
bidrag til opbygningen af overskuddet:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0010.png
Grækenland: 323 tons
Frankrig: 1211 tons
Italien: 941 tons
Portugal: 106 tons
-------------------------------
I alt: 2581 tons
Bifangstmængden er uændret.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8. Marokko: fremtidige relationer på fiskeriområdet
KOM dok. foreligger ikke
-
Status ved Kommissionen
Revideret udgave af aktuelt notat forud for rådsmøde (fiskeri) den 16. juni 2000.
Baggrund
Der er tale om en mundtlig statusredegørelse fra Kommissionen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen forventes ikke at redegøre for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er tale om en mundtlig
statusredegørelse.
Formål og indhold
Den seneste fiskeriaftale mellem EF og Marokko blev undertegnet i november 1995 for fire år og udløb den 30. november
1999. Aftalen indeholdt ingen bestemmelser vedr. en automatisk forlængelse, og en ny fiskeriaftale skal derfor genforhandles.
Rådet godkendte i 1999 et forhandlingsmandat for Kommissionens forhandlinger med Marokko.
På rådsmødet for fiskeri den 16. juni 2000 noterede Rådet sig Kommissionens ønske om snarest at påbegynde forhandlinger
med Marokko om indgåelse af en ny fiskeriaftale
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Sagen har igen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0011.png
Høring
§5-udvalget har tilsluttet sig, at Fællesskabet indgår en ny fiskeriaftale med Marokko. Danmarks Fiskeriforening mener, at
fartøjer der bliver ledige som følge af en manglende aftale med Marokko, bør ophugges.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt til orientering i Folketingets Europaudvalg den 9. juni 2000, jfr. aktuelt notat af 31. maj 2000.
9. Forslag til Rådets forordning om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse
stærkt vandrende fiskearter
KOM (2000) 353
-
Politisk enighed
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 353 fremlagt ovennævnte forslag. Forslaget er oversendt til Rådet den 9. juni 2000.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelsen indgår som et led i den
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
EU deltager i visse regionale fiskeriorganisationer om bevarelse og forvaltning af visse stærkt vandrende arter. I forslaget
nævnes følgende organisationer:
ICCAT (Den Internationale Kommissionen for Bevarelse af Tunfiskbestanden i Atlanterhavet), som EU har været medlem
af siden 1997;
IOTC (Tunkommissionen for Det Indiske Ocean), som EU har været medlem af siden 1995;
IATTC (Den Interamerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk), som EU har indledt proceduren for tiltrædelse af.
Som kontraherende part i ICCAT og IOTC skal EU anvende henstillingerne vedr. tekniske bevarelsesforanstaltninger, som
disse organisationer vedtager. I forventning om at blive medlem af IATTC har EU besluttet at anvende de tekniske
foranstaltninger, som IATTC vedtager. Derudover har EU undertegnet det internationale program for bevarelse af delfiner
og har besluttet at anvende det midlertidigt. Hertil kommer indarbejdelse i EU's lovgivning af en række foranstaltninger vedr.
anvendels e af drivgarn og snurpenot, der er fastlagt i Rfo 894/97.
Formålet med vedlagte forslag er at samle alle de hidtil vedtagne tekniske foranstaltninger i én forordning sammen med
henstillinger, som er blevet vedtaget for nylig i regionale organisationer.
Gennemførelsesbestemmelserne til denne forordning foreslås fastsat af Kommissionen i komitéprocedure.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0012.png
§5-udvalget har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10. FN-aftalen vedr. fælles fiskebestande
KOM dok. foreligger ikke
-
Orientering ved Kommissionen
Nyt notat
Baggrund
Der er tale om en mundtlige statusredegørelse fra Kommissionen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen forventes ikke at redegøre for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er tale om en mundtlig
statusredegørelse.
Formål og indhold
EU-Kommissionen forventes at orientere om status i EU-landenes ratifikation af New York-aftalen vedr. bestande af
vandrende og stærkt vandrende fiskearter på baggrund af svarene på en forespørgsel i september 2000 til medlemslandene.
Det Europæiske Fællesskab og medlemslandene, herunder Danmark undertegnede New York-aftalen vedr. bestande af
vandrende og stærkt vandrende fiskearter den 27. juni 1996.
Aftalen træder i kraft 30 dage efter, at 30 lande har ratificeret den. Der er nu 59 lande, der har underskrevet aftalen, og 27
lande, der har ratificeret den.
EU ratificerede aftalen ved Rådets afgørelse af 8. juni 1998, men afventer deponeringen af ratifikationsinstrumenterne, som
skal ske samtidig med medlemsstaterne, idet der er tale om en aftale med blandet kompetence mellem Fællesskabet og
medlemsstaterne.
Aftalen indeholder retningslinier for det internationale samarbejde om forvaltning af fiskeriet i internationalt farvand med
henblik på at sikre en sammenhængende og bæredygtig forvaltning af fælles fiskebestande og stærkt vandrende fiskearter.
Aftalen præciserer retten til fiskeri i internationalt farvand og understreger forpligtelsen for både kyststater og
fjernfiskernationer til at medvirke til og samarbejde om forvaltning af de pågældende bestande.
Aftalen omfatter alle vigtige elementer i fiskeriforvaltningen, herunder videnskabelig rådgivning, dataindsamling,
bevaringsforanstaltninger og kontrol.
Flagstaten pålægges større forpligtelser til at kontrollere egne fartøjers fiskeriaktiviteter i internationalt farvand bl.a. ved at
gøre fiskeriet betinget af en særlig autorisation og til at samarbejde med andre stater om kontrol af fiskeriaktiviteter.
Når aftalen er trådt i kraft, skal den gennemføres i de regionale fiskeriorganisationer. Hvis aftalen ikke er implementeret to år
efter dens ikrafttrædelse, træder aftalens kontrolbestemmelser i kraft. De nordatlantiske fiskeriorganisationer har i de senere
år arbejdet med gennemførelsen af aftalens bestemmelser.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
FN-aftalen skal ratificeres af Folketinget.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0013.png
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til sagen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er senest blevet forelagt til forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 4. juni 1998, jfr. aktuelt notat af 22.
maj 1998.
11. Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for fangståret 2001 af
orienteringspriserne for fiskerivarer anført i bilag I og II og af EF-producentprisen for
fiskerivarer som anført i bilag III til forordning (EF) nr. 104/2000
KOM (2000) 681
-
Vedtagelse
Genoptryk af grundnotat af 2. november 2000
Baggrund
EU-Kommissionen har den 26. oktober 2000 fremsendt forslag, (KOM (2000) 681, til Rådet om fastsættelse af
orienteringspriser for 2001 for en række fiskerivarer, og af producentprisen for tunfisk. Forslaget er oversendt til Rådet den
27. oktober 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rfo 104/2000 af 17. december 1999 om den fælles markedsordning for fiskerivarer og
akvakulturprodukter, særligt artikel 18, stk. 3, og artikel 26, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen af
EU's fælles fiskeripolitik
Formål og indhold
EU-Kommissionen fremsætter årligt forslag til orienteringspriser for fiskerivarer listet i bilag I og II i markedsordningen,
samt til en producentpris for tunfisk (bilag III).
Orienteringspriserne fastsættes på grundlag af de gennemsnitlige priser i de repræsentative havne i løbet af de sidste 3
forudgående fangstsæsoner. Ved fastsættelsen tages der også hensyn til udviklingen i produktion og efterspørgsel og til andre
kriterier, som vedrører prisstabilitet, opretholdelse af fiskernes indkomst og hensynet til forbrugernes interesser
EU-Kommissionens foreslår følgende ændringer:
Bilag I, varer:
Forhøjelser:
2 % for lange, havtaske (hele og uden hoved), taskekrabber, og kogte rejer (Pandalus borealis).
1,5 % for torsk og kuller.
1 % for pighaj, hvilling, spansk makrel, ansjos, glashvarre jomfruhummer (hele), tunge og ferske rejer (Pandalus borealis).
Nedsættelser:
- 4 % for sild
- 1 % for makrel, rødspætter (begge perioder), kulmule, jomfruhummer (haler), ising, skrubbe, hvid tun (hel og renset med
hoved), og blæksprutte (Septia og Rossia).
Uændret:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0014.png
rødhaj, rødfisk, sej og hesterejer.
Bilag II, varer:
Forhøjelser:
1 % for blæksprutte (Loligo), og rejer (Parapenaeus longirostris og andre arter af Penaeidaefamilien).
Nedsættelser:
5 % for Illex argentinus
1 % for blæksprutter (diverse Septia, Rossia og Sepiola), blæksprutte (Octupus) og kulmule (filet).
Uændret:
for blankesten, blæksprutte (Ommastrephes sagittatus), hellefisk og kulmule (hel)
Ny:
Sværdfisk
Bilag III, varer (producentpris for tunfisk):
Nedsættelse:
5 % for tun
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
I § 5 ønskede Danske Fiskeres P.O. en højere prisforhøjelse for torsk og uændret pris for rødspætte i forhold til 2000. For
sild udtalte Notfiskernes P.O., Skagen Fiskernes P.O. og Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening sig imod en reduktion
og ønskede status quo eller en mindre stigning, idet man bl.a. henviste til udsigten til faldende kvoter.
Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening ønskede desuden uændrede priser for ferske dybhavsrejer.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12. Forslag til Rådets forordning om åbning og forvaltning af autonome
fællesskabstoldkontingenter for visse fiskerivarer
KOM (2000) 503
-
A-punkt
Genoptryk af grundnotat af 2. november 2000
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0015.png
Kommissionen har ved KOM (2000) 503 af 6. september 2000 fremsendt forslag om åbning og forvaltning af autonome
fællesskabstoldkontingenter for visse fiskerivarer. Forslaget er oversendt til Rådet den 12. september 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 26 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i toldunionens
bestemmelser.
Formål og indhold
I forbindelse med vedtagelsen af markedsordningen for fiskerivarer og akvakulturprodukter, jf. Rfo 104/2000, afgav Rådet
og Kommissionen en fælles erklæring om, at Rådet inden den 31. december 2000 på forslag af Kommissionen vil træffe
afgørelse om åbning af flerårige (2001- 2003) autonome toldkontingenter for en række fiskerivarer for at kunne imødekomme
forarbejdningsindustriens forsynin gsbehov.
Der stilles forslag om følgende kontingenter:
Nr.
09.2765
09.2788
Vare
Saltet torsk
Sild
Mængde
10.000 tons
20.000 tons
Toldsats
0%
0%
Periode
01.01.2001 - 31.12.2003
01.11.2001 -
31.12.200101.11.2002 -
31.12.200201.11.2003 -
31.12.2003
01.01.2001 - 31.12.2003
01.01.2001 - 31.12.2003
01.01.2001 - 31.12.2003
09.2790
09.2792
09.2794
Tun "loins"(filet af
tunfisk)
"Tønde"sild
Rejer
4.000 tons
5.000 tons
5.000 tons
6%
6%
6%
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
13. Forslag til Rådets forordning om sjette ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999
om fastsættelse for år 2000 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for
visse fiskebestande og grupper af fiskebestande (Østersøen)
KOM dok. foreligger ikke
-
A-punkt
Nyt notat
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0016.png
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om 6. ændring af forordning (EF) nr. 2742/1999 om fastsættelse for 2000 af
fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande (sild og brisling i
Østersøen)
Forslaget vil blive fremsat med hjemmel i art 8 (4) i Rådets forordning nr. (EØF) nr. 3790 om en fællesskabsordning for
fiskeri og akvakultur og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelsen indgår som et led i den
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Polen har tilbudt at overføre 20.000 t sild til EU's kvote i 2000, idet Polen ikke selv kan udnytte sin kvote i år. Litauen har
tilsvarende tilbudt 4000 t brisling af sin kvote til EU i 2000.
Overførslerne vil ske inden for rammerne af Den baltiske Fiskerikommission, hvilket indebærer, at silden skal fanges i EU-
farvand og fordeles efter EU's interne fordelingsnøgle.
Endvidere forventes forslaget at omfatte en overførsel af 2500 t brisling til svensk zone inden for rammerne af den bilaterale
aftale mellem EU på Sveriges vegne og Polen. Denne mængde tilgår Sverige.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget kunne tilslutte sig forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14. Forslag til Rådets forordning om sjette ændring af forordning (EF) nr. 850/98 om
bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af
unge marine organismer
KOM (2000) 501
-
A-punkt
Genoptryk af grundnotat af 2. november 2000
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 501 af 6. september 2000 fremlagt forslag til ændring af de tekniske
bevaringsforanstaltninger. Forslaget er oversendt til Rådet den 7. september 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF art. 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0017.png
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelserne er et led i
gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Af hensyn til sikring af et effektivt fiskeri samt bevarelse af ressourcerne findes det nødvendigt af præcisere eller ændre en
række bestemmelser i Rådets forordning nr. 850/98.
Kommissionen foreslår bl.a.
-
at ophæve undtagelsen for tobis fra reglen om beregning af målartsprocent efter sortering,
-
et forbud mod omladning af marine organismer udover toskallede bløddyr gældende for fartøjer med skrabere om bord,
-
at krabber landes hele, dog således at højst 10% regnet i vægt kan landes i form af dele af krabber og/eller kløer,
-
et forbud mod fangst eller landing af krabber fra forskellige områder på samme fangsttur,
-
en ændring af restriktionerne i fiskeriet efter kulmule,
-
en ændring af bilag VI om maskestørrelser i faststående redskaber i region 1 og 2 (tunge),
-
at minimumsfangsten (målartsprocenten) af enhver blanding af rejer og hesterejer ændres fra 50% til 20% ved følgende
kombination af maskestørrelser: 16 til 31 mm + over 100 mm i region 1 og 2 bortset fra Skagerrak og Kattegat,
-
at minimumsfangsten af de i bilag I nævnte målarter for maskestørrelser fra 80 til 99 mm ændres fra 50% til 40% ved
følgende kombination af maskestørrelser: 80 til 99 mm + over 100 mm i region 1 og 2 bortset fra Skagerrak og Kattegat,
-
en ændring af mindstemålet for languster til 95 mm (nu 110 mm) og for rødspætte til 27 cm (nu 22 cm) samt en ophævelse
af kravet om mindstemål for hestemakrel fanget ved Azorerne i portugisisk farvand samt
-
at indføre måleregler for languster
Forslagene er blevet til på baggrund af medlemslandenes anmodninger.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15. Forslag til Rådets forordning (EF) om en dokumentationsordning for fangster af
antarktisk torsk og sort kulmule
KOM (2000) 383
-
A-punkt
Nyt notat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0018.png
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 383 fremsendt ovennævnte forslag.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af
EU's fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Konventionen for Bevarelse af De marine levende Ressourcer i Antarktis (CCAMLR) blev ratificeret i 1980 og trådte i kraft
for Fællesskabet i 1982. Konventionen omfatter en række miljøbeskyttende bestemmelser for at forhindre ødelæggelsen af
det skrøbelige økosystem i CCAMLR området og for at forvalte den økonomiske udnyttelse af fiskeressourcerne på en
rationel måde.
På CCAMLRs årsmøder i Hobart, Australien, vedtages bevarelsesforanstaltninger, herunder kvoter, fredningstider og
redskabsbestemmelser. Som medlem af CCAMLR indarbejder Fællesskabet disse foranstaltninger i sit eget regelværk.
Blandt de bevarelsesforanstaltninger, som blev vedtaget på årsmødet i november 1999, var en dokumentationsordning for
fangster af sort kulmule og antarktisk torskefisk.
Formålet med dokumentationsordningen er at øge kontrollen med den internationale handel med antarktisk torsk og sort
kulmule som indføres eller udføres til territorier omfattet af CCAMLR's kontraherende parter. Et fangstdokument vil også
gøre det muligt at fastslå, om disse arter er blevet fisket i overensstemmelse med CCAMLR's bevarelsesforanstaltninger.
Denne bevarelsesforanstaltning blev obligatorisk for alle kontraherende parter fra 9. maj 2000, og EU er forpligtet til at
gennemføre den.
Forordningen fastlægger de generelle principper og betingelser vedr. anvendelsen af dokumentationsordningen og gælder for
alle omladninger og landinger samt indførsler, udførsler og genudførsler af arterne fra Fællesskabet.
Gennemførelsesbestemmelserne til denne forordning foreslås fastsat af Kommissionen i komitéprocedure.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16. Forslag til Rådets forordning (EF) om fastsættelse af kontrolforanstaltninger
forbundet med fiskeri efter visse bestande af stærkt vandrende fiskearter
KOM (2000) 619
-
A-punkt
Nyt notat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0019.png
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2000) 619 fremlagt ovennævnte forslag. Forslaget er oversendt til Rådet den 10. oktober
2000.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet bestemmelsen indgår som et led i den
fælles fiskeripolitik.
Formål og indhold
Forslaget er fremlagt sideløbende med forslaget om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af vandrende og
stærkt vandrende arter, KOM (2000) 353.
Forslaget indeholder en række henstillinger fra tre regionale fiskeriorganisationer om bevarelse og forvaltning af visse stærkt
vandrende arter:
ICCAT (Den Internationale Kommissionen for Bevarelse af Tunfiskbestanden i Atlanterhavet), som EU har været medlem
af siden 1997;
IOTC (Tunkommissionen for Det Indiske Ocean), som EU har været medlem af siden 1995;
IATTC (Den Interamerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk), som EU har indledt proceduren for tiltrædelse af.
I forslaget skelnes der mellem de tre områder, som de tre regionale organisationer ICCAT, IOTC og IATTC dækker.
Forslaget indebær en række forpligtelser med hensyn til kontrol og overvågning - såsom indsamling af data, inspektion,
observation, omladning, kontrol og udarbejdelse af årsrapporter. Som kontraherende part i ICCAT og IOTC skal EU
anvende deres henstillinger. I forventning om at blive medlem af IATTC har EU besluttet at anvende de forans taltninger,
som IATTC vedtager. Derudover har EU undertegnet det internationale program for bevarelse af delfiner og har besluttet at
anvende det midlertidigt.
Forslaget samler alle de hidtil vedtagne kontrolforanstaltninger i én forordning sammen med henstillinger, som er blevet
vedtaget for nylig i de nævnte regionale organisationer.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
17. Forslag til
-
Rådets forordning om indgåelse af protokollen om fastsættelse for perioden 2001-2003 af de fiskerimuligheder og
det finansielle bidrag, der er omhandlet i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og regeringen for
Elfenbenskysten om fiskeri i Elfenbenskystens farvande
-
Rådets afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling om midlertidig anvendelse af protokollen om
fastsættelse for perioden 2001-2003 af de fiskerimuligheder og det finansielle bidrag, der er omhandlet i aftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og regeringen for Elfenbenskysten om fiskeri i Elfenbenskystens farvande
KOM (2000) 629
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0020.png
KOM (2000) 633
- A-punkt
Nyt notat
Baggrund
Kommissionen har forelagt ovennævnte forslag ved KOM (2000) 629.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og artikel 300, stk. 2 og stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter
høring af Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet forslaget indgår som et led i den fælles
fiskeripolitik.
Formål og indhold
Der har været en fiskeriaftale med Elfenbenskysten siden 1990. Den tidligere protokol, som er tilknyttet aftalen, varede 3 år
fra 01.07.1997 til 30.06.2000. Den 26. maj 2000 paraferede EU og Elfenbenskysten en ny treårig fiskeriprotokol.
Den nye fiskeriprotokol fastsætter finansielle og tekniske betingelser for EU-fiskefartøjers aktiviteter i Elfenbenskystens
farvande. Den indeholder følgende elementer:
- en gyldighedsperiode på 3 år
- en samlet finansiel modydelse for protokollens gyldighedsperiode på
2,87 mio. euro (mod tidligere 3,0 mio. euro).
Den finansielle modydelse er 957.500 euro hvert år (275.000 euro for fiskerimuligheder og 682.500 euro til
udviklingsformål).
- Udviklingsaktiviteterne er budgetteret hvert år som følger:
- 90.000 euro til videnskabelige programmer
- 250.000 euro til tekniske programmer
- 100.000 euro til fiskeriovervågning
- 50.000 euro til fiskeriministeriet
- 110.000 euro til institutionel støtte til den myndighed, der har ansvaret for fiskeriet
- 50.000 euro til uddannelse
- 32.500 euro bidrag til internationale organisationer
Fiskerimulighederne i forslaget omfatter en uændret fangst af tunfisk på 8.500 tons pr. år, og følgende fartøjer har adgang til
at fiske: frysetrawlere (600 GRT om måneden), stangfiskerfartøjer (12), langlinefartøjer med flydeline (20) og notfartøjer (39).
I forslagets artikel 2 er fiskerimulighederne tildelt følgende medlemslande:
Spanien 600 BRT (demersale arter), Frankrig (25 fartøjer), Spanien (41 fartøjer) og Portugal (5).
Ifølge forslaget kan Kommissionen tage andre landes ansøgninger i betragtning, hvis ovennævnte lande ikke udnytter
deres fiskerimuligheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464347_0021.png
I Protokollens bilag er der fastsat specifikke betingelser for EU-fartøjers udøvelse af fiskeri i Elfenbenskystens
fiskerizone. Disse betingelser omfatter:
- generelle bestemmelser vedr. ansøgning og udstedelse af licenser
- bestemmelser vedr. licenser og afgifter for stangfiskerfartøjer, notfartøjer og langlinefartøjer
- bestemmelser vedr. licenser og afgifter for frysetrawlere
- udarbejdelsen af fangstopgørelser
- landing af fangster
- EU-fartøjer er pålagt Elfenbenskystens regler vedr. inspektion og kontrol og videnskabelige observatører
- fiskerizoner og maskestørrelser
- underretning af Elfenbenskystens myndigheder om ind-og udsejling af zonen
- påmønstring af lokale fiskere på EU-fartøjer
- inspektion og kontrol ifølge ivorianske regler
- bestemmelser vedr. opbringning af fartøjer
Protokollen har ikke hidtil været udnyttet af danske fiskere.
Kommissionen forventes at forlægge forslaget om den midlertidige anvendelse af protokollen.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
§5-udvalget havde ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.