Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1464329_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 203)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt aktuelt
notat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 90/220/EØF om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer.
MILJØstyrelsen
7. november 2000
Internationalt kontor/lho J.nr. M 1034-0044
MEM-313-MST
Notat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 90/220/EØF om udsætning i
miljøet af genetisk modificerede organismer
Vedlagt aktuelt notat om ovennævnte forslag.
Forslaget er fremsat af Kommissionen i februar 1998 med det formål at
• udvide og præcisere det gældende direktiv på området,
• fremskynde de administrative procedurer,
• ensrette beslutningsprocedurerne i medlemsstaterne baseret på fælles risikovurdering,
• gøre direktivet mere fleksibelt, samtidig med at sikre et højt sunds- og beskyttelsesniveau og øge
gennemsigtigheden,
• skabe bedre sammenhæng til produktlovgivningen.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse om forslaget den 11. februar 1999.
Rådet vedtog fælles holdning om forslaget på rådsmøde i juni 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0002.png
Europa-Parlamentet afgav udtalelse om den fælles holdning den 12. april 2000 og fremsatte 29 ændringsforslag. Rådet
har ikke kunnet acceptere samtlige ændringsforslag, hvorfor sagen er gået i forligsprocedure. Forligsudvalget mødes den
8. november.
Sagen har forud for vedtagelse af fælles holdning været forelagt Europaudvalget til forhandlingsoplæg den 18. december
1998.
Regeringen deltager i forligsudvalget på baggrund af dette mandat.
Sideløbende hermed skal det til udvalgets orientering bemærkes, at Kommissionen har tilkendegivet inden årets udgang
at ville fremsætte forslag om et samlet regelsæt for mærkning af genmodificerede organismer og afledte genmodificerede
produkter, samt forelægge forslag til et sporingssystem for GMO.
MILJØstyrelsen
7. november 2000
Internationalt kontor+SNS/17 J.nr. M 1034-0044
MEM-313-MST
Aktuelt notat
(Genoptryk (nyt markeret))
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 90/220/EØF om
udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer
- forligsprocedure
KOM (98) 85 endelig udgave, KOM (1999)139 endelig udgave,
KOM(2000)293 endelig udgave.
1. Status
Kommissionen sendte den 23.februar 1998 ovennævnte forslag (KOM(98)85) til Rådet. Forslaget har hjemmel i TEF
artikel 95 (tidligere artikel 100A) og skal derfor vedtages i Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i TEF artikel 251 (tidligere artikel 189 B).
Grundnotat om forslaget KOM (98)85 er tilsendt Folketingets Europaudvalg den 27. maj 1998.
Sagen har været forelagt Europaudvalget henholdsvis 12. juni 1998, 1.oktober
1998 og 11.juni 1999 til orientering forud for rådsmøderne i juni og oktober
1998. Sagen har endvidere været forelagt Europaudvalget 18. december til forhandlingsoplæg. Derudover har
Europaudvalget modtaget miljø- og energiministerens skriftlige redegørelse af 11.maj 1999 om forslaget forud for
forhandling om redegørelsen i Folketinget den 19.maj 1999.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse om forslaget den 11.februar 1999.
Rådet vedtog en fælles holdning på rådsmødet den 9. december 1999
Europa-Parlamentet afgav udtalelse om Rådets fælles holdning den 12. april 2000 ændringer til Rådets fælles holdning.
Rådet besluttede den 15. september ikke at godkende alle Europa-Parlamentets ændringsforslag. Forligsudvalget er
indkaldt til møde den 8. november.
1. Formål og indhold
I Kommissionens meddelelse til Rådet, Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg fra juni 1994,
"Bioteknologi og hvidbogen om vækst, konkurrenceevne og beskæftigelse - forberedelse til den næste fase" (KOM(94)
219 endelig udgave) konkluderede Kommissionen, at aspekter i direktiv 90/220/EØF kunne forbedres. I december 1996
vedtog Kommissionen en rapport om revision af direktiv 90/220/EØF (KOM(96)630 endelig udgave).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0003.png
Direktiv 90/220/EØF regulerer både forsøgsudsætning og markedsføring af levende genetisk modificerede organismer
(GMO), der udgør eller indgår i produkter. Direktivets bestemmelser om markedsføring finder imidlertid ikke
anvendelse på genmodificerede organismer, som reguleres af produktlove. Det gælder således genetisk modificerede
levnedsmidler og lægemidler til human og veterinær brug, som er reguleret e fter henholdsvis Rådets forordning nr.
258/97 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser og Rådets forordning nr. 2309/93 om fastlæggelse af
fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om oprettelse
af et europæisk agentur for lægemiddelvurdering. Flere genmodificerede organismer forventes at blive overført til
regulering i kommende produktlovgivninger. Det gælder såle des genmodificerede frøsorter, hvor det er besluttet, at
disse skal regulere efter Rådets direktiv nr. 98/95 om genetisk modificerede plantesorter og plantegenetiske ressourcer
m.v. (frøpakken). En forudsætning for regulering i overensstemmelse med direktiv 98/95 er, at der vedtages en
forordning, der fastlægger kriterier for den miljømæssige risikovurdering. Det gælder endvidere genmodificerede
foderstoffer, som forventes overført til en produktlov givning om foder, når der på et tidspunkt vedtages et direktiv
herom.
2.1. Kommissionens oprindelige forslag (KOM(98)85)
Ifølge Kommissionens oprindelige forslag er direktivets formål fortsat at sikre indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes regler samt beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet ved udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer m.h.p. markedsføring, forskning og udvikling m.v. Forslaget har til formål,
• at udvide og præcisere direktivets anvendelsesområde, så de procedurer, der skal anvendes, står i et rimeligt
forhold til den pågældende risiko;
• at fremskynde de administrative procedurer gennem hurtig videreformidling af information og indførelse af en
mæglingsperiode;
• at gøre beslutningsprocesserne i medlemsstaterne mere ensartede, baseret på fælles risikovurdering;
• at gøre direktivet mere fleksibelt, samtidig med at det sikrer et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau og øger
gennemsigtigheden;
• at skabe bedre sammenhæng mellem direktivet og produktlovgivningen.
I forhold til det gældende direktiv skal følgende ændringsforslag fra Kommissionen fremhæves:
Fælles principper for miljørisikovurdering
Indførelse af fælles principper for miljørisikovurdering, som angår såvel forsøgsudsætninger som markedsføring.
Principperne er opført i bilag II til direktivet. I definitionen af "miljørisikovurdering" er det præciseret, at vurderingen
skal omfatte såvel den direkte som den indirekte risiko for menneskers sundhed og miljøet. I forslagets bestemmelser om
tilladelser til forsøgsudsæt ninger er det præciseret, at miljørisikovurderingen tillige skal omfatte en vurdering af såvel
den øjeblikkelige som den fremtidige risiko. Noget tilsvarende fremgår ikke af forslagets bestemmelser om
markedsføringstilladelser. I det gældende direktiv er der ikke fastlagt fælles principper for miljørisikovurderingen. Det
gældende direktiv præciserer heller ikke omfanget af miljørisikovurderingen bortset fra, at den skal omfatte de n
øjeblikkelige og fremtidige risiko ved forsøgsudsætninger.
Obligatorisk overvågning i markedsføringssager
En detaljeret overvågningsplan skal indgå som en obligatorisk del af en ansøgning om markedsføringstilladelse.
Overvågningsplanen har til formål at identificere eventuelle direkte eller indirekte, øjeblikkelige eller fremtidige
virkninger af den genmodificerede organisme på menneskers sundhed og miljøet. Overvågningsplanen er en betingelse
for at opnå markedsføringstilladelse, og såfremt tilladelsen giv es, er ansøgeren forpligtet til at gennemføre
overvågningsplanen. I bilag VII er opført en række hensyn, som overvågningsplanen specielt skal iagttage. I det
gældende direktiv indgår kravet om en overvågningsplan ikke som en obligatorisk forudsætning for opnåelse af en
markedsføringstilladelse.
Tidsbegrænsede markedsføringstilladelser
Markedsføringstilladelser gives kun for et tidsrum på 7 år. Der kan ske fornyelse af en tilladelse ved en særlig procedure,
hvor overvågningsrapporterne bl.a. indgår som et vigtigt element. I det gældende direktiv er der ingen tidsmæssig
afgrænsning af markedsføringstilladelsers varighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0004.png
Komiteprocedure
Komiteproceduren ændres fra en IIIa til en IIIb procedure, hvilket indebærer, at Rådet med simpelt flertal kan afvise
Kommissionens til gennemførelsesforanstaltning.
Mærkning
En anmeldelse af et produkt til markedsføring skal indeholde forslag til en obligatorisk mærkning af produktet. Såfremt
det er påvist, at produktet indeholder GMO{{PU2}}er, skal produktet mærkes "dette produkt indeholder GMO{{PU2}}
er". Såfremt tilstedeværelsen af GMO{{PU2}}er i produktet ikke kan udelukkes, skal produktet mærkes "dette produkt
kan indeholde GMO{{PU2}}er". Mærkningen skal ske på en etiket nt. Medlemsstaterne skal træffe de fornødne
foranstaltninger til sikring af, at produktet mærkes i overensstemmelse med anmelderens forslag og med kravene i
markedsføringstilladelsen. Efter det gældende direktiv skal anmelderen foreslå mærkning, der informerer om, at
produktet indeholder, består af, eller kan indeholde GMO{{PU2}}er.
Ændrede procedurer i forsøgsudsætningssager
Det gældende direktiv indeholder alene én godkendelsesprocedure, der omfatter samtlige forsøgsudsætninger. Forslaget
inddeler forsøgsudsætninger i to kategorier. Kategori I omfatter udsætninger, der tidligere er indhøstet erfaringer med, og
som vurderes at være sikre ud fra visse kriterier, der er fastlagt i bilag V til direktivet. Kategori II omfatter alle øvrige
forsøgsudsætninger.
For hver kategori er der indført særskilte godkendelsesprocedurer, hvor godkendelsesproceduren for kategori I
udsætninger er mere strømlinet end proceduren for kategori II udsætninger. Endelig er der indført en særlig procedure
for ansøgninger om udsætning i flere stater, som gælder for begge kategorier.
Kategori II
proceduren er i store træk identisk med proceduren for forsøgsudsætninger i det gældende direktiv. Således
skal den kompetente myndighed give tilladelse eller afslag på anmeldelsen inden 90 dage, og de øvrige medlemsstater
har mulighed for at afgive bemærkninger til anmeldelsen på baggrund af et resumé. Den kompetente myndighed skal
løbende underrette Kommissionen og de øvrige medlemslande om t illadelser/afslag
En anmeldelse af en
kategori I
udsætning skal dels redegøre for klassificeringen i kategori I, dels indeholde et mindre
omfattende teknisk dossier med visse relevante oplysninger fra bilag III (oplysninger der skal gives i anmeldelsen).
Inden direktivet gennemføres fastsætter Kommissionen, efter komiteproceduren, hvilke oplysninger fra bilag III, der som
minimum skal anføres i dette dossier. Den kompetente myndighed skal give tilladelse eller afslag på anmeldelsen inden
30 dage, og der foretages ingen høring af de øvrige medlemsstater. Én gang årligt skal den kompetente myndighed
underrette Kommissionen og de øvrige medlemsstater om
tilladelser/afslag.
Endelig indeholder forslaget en ny procedure for anmeldelse om
udsætning i flere stater,
der gælder for
såvel kategori I som kategori II udsætninger. I følge denne flerstatsprocedure skal de ansøgte
medlemslande hver især træffe afgørelse inden for 90 dage, og de øvrige medlemsstater har mulighed for
at afgive bemærkninger til anmeldelsen på baggrund af et resumé. De ansøgte medlemsstater udst eder
individuelle tilladelser. Det gældende direktiv indeholder ikke en særskilt procedure for
flerstatsudsætninger.
Ændrede procedurer i markedsføringssager
Det gældende direktiv indeholder alene én procedure for behandling af ansøgninger om tilladelse til
markedsføring af GMO{{PU2}}er. Forslaget indeholder tre forskellige procedurer: en standardprocedure,
en forenklet procedure, og en særlig procedure for fornyelse af markedsføringstilladelser.
Standardproceduren
adskiller sig fra proceduren i det gældende direktiv på adskillige punkter. Kravene
til indholdet af anmeldelsen er i følge forslaget blevet udvidet. Den nye standardprocedure indebærer et
højere informationsniveau for de øvrige medlemsstater og Kommissionen, idet disse straks - efter den
kompetente myndigheds modtagelse af anmeldelsen - får fremsendt en kopi heraf. Desuden skal den
kompetente myndighed inden 90 dage udarbejde og fremsende en vurderingsrapport (efter retningslinjer
i bilag VI) til Kommissionen, som straks skal videresende den til de øvrige medlemsstater. I henhold til
det gældende direktiv får Kommissionen inden 90 dage alene fremsendt en kopi af anmeldelsen med den
kompetente myndigheds positive udtalelse. Kommissionen videresender straks materialet til de øvrige
medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0005.png
Efter forslaget har medlemslandene og Kommissionen herefter 30 dages høringsfrist. I det gældende
direktiv har medlemslandene (men ikke Komissionen) 60 dages høringsfrist. Desuden indføres en
mæglingsperiode, således at parterne i alt har 60 dage til at opnå enighed i. Opnås enighed om
markedsføring har den kompetente myndighed i følge forslaget 30 dage til at udstede tilladelsen. En
tilsvarende frist er ikke fastsat i det g ældende direktiv
Efter proceduren i det gældende direktiv vil det således maksimalt tage 150 dage at nå til enighed om,
at tilladelse skal gives, men da der ikke foreligger nogen frist for, hvornår den kompetente myndighed
skal give tilladelsen, kan der gå længere tid, inden denne rent faktisk udstedes. I følge forslaget kan
processen maksimalt tage 180 dage, såfremt mæglingsperioden anvendes fuldt ud, og 150 dage såfremt
der ikke fremkommer no gen indvendinger i høringsfasen. I såvel det gældende direktiv som i forslaget
er der imidlertid mulighed for at forlænge den indledende 90-dages frist, såfremt den kompetente
myndighed har anmodet anmelderen om yderligere oplysninger og afventer disse.
Den forenklede procedure
skal finde anvendelse på GMO{{PU2}}er, som opfylder visse endnu ikke
fastsatte kriterier og krav til oplysninger. I følge forslaget skal disse kriterier og oplysningskrav, på
forslag af Kommissionen eller medlemsstaterne, fastsættes af Kommissionen efter komiteprocedure IIIb,
efter høring af offentligheden og relevante videnskabelige komitéer. Kriterierne/oplysningskravene skal
bygge på videnskabelig dokumentati sikkerhed for sundhed og miljø, samt på erfaringer med
udsætninger af lignende GMO{{PU2}}er.
Efter den forenklede procedure har den kompetente myndighed 15 dage til at vurdere, hvorvidt
anmeldelsen kan behandles efter denne procedure. Såfremt kravene er opfyldt, videresendes
anmeldelsen til de øvrige medlemsstater og Kommissionen, som herefter har 30 dages høringsfrist. Der
indføres en mæglingsperiode, således at parterne i alt har 45 dage til at opnå enighed. Opnås der
enighed om markedsføring, skal den kompetente myndigh ed give skriftlig tilladelse inden for 15 dage.
Således kan processen maksimalt tage 75 dage, såfremt mæglingsperioden anvendes fuldt ud, og 60
dage såfremt der ikke fremkommer nogen indvendinger i høringsfasen. Ved den forenklede procedure
foreligger der ikke mulighed for fristforlængelse.
Proceduren for fornyelse af markedsføringstilladelser
indebærer at, anmelderen senest 12 måneder inden
udløbet af en tilladelse skal søge Kommissionen om en fornyet tilladelse. Anmeldelsen skal indeholde
kopi af den oprindelige tilladelse, den obligatoriske overvågningsrapport og eventuelt nye oplysninger.
Kommissionen videresender straks anmeldelsen til medlemslandene, hvorefter den videre procedure
stort set er identisk med den forenklede pr ocedure beskrevet ovenfor. Opnås der enighed om at forny
tilladelsen, skal den kompetente myndighed, der modtog den oprindelige anmeldelse, give tilladelse til
fornyelse.
Fælles for alle forslagets tre markedsføringsprocedurer gælder, at såfremt der ikke kan opnås enighed
om at give en markedsføringstilladelse inden for de nævnte tidsfrister, skal Kommissionen træffe en
beslutning efter komiteprocedure IIIb inden for en frist på 3 måneder. Ved beregning af denne frist
medregnes ikke tidsrum, hvor Kommissionen indhenter yderligere oplysninger fra anmelderen eller
udtalelser fra videnskabelige kom itéer. I det gældende direktiv er der ikke fastsat nogen frist for,
hvornår Kommissionen skal have truffet beslutning.
Overflytning af forsøgsudsætning og markedsføring til produktlovgivning
Forsøgsudsætninger af produkter, der er omfattet af en produktlovgivning, som indeholder en
miljørisikovurdering svarende til direktiv 90/220, foreslås ikke længere reguleret af 90/220, men af den
pågældende produktlovgivning (artikel 5). En tilsvarende bestemmelse om overflytning af
markedsføringstilladelser eksisterer i det gældende direktiv og er videreført i forslagets artikel 10.
Offentlighedens inddragelse
Kommissionen forpligtes til at høre offentligheden i markedsføringssager. I forbindelse med en
medlemsstats behandling af en markedsføringsansøgning offentliggøres et, af anmelderen udarbejdet,
resumé af ansøgningen. Offentligheden har herefter 30 dage til at fremsætte bemærkninger til
Kommissionen, som straks skal videresende disse til samtlige medlemsstater. Offentlighedens mulighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0006.png
for at fremsætte bemærkninge r gælder ikke for markedsføringssager, der behandles efter den
forenklede procedure.
Vurderingsrapporterne i markedsføringssager samt udtalelser fra de videnskabelige komiteer skal
ligeledes offentliggøres.
Kommissionen offentliggør i EF-tidende et register over alle de produkter, der har fået
markedsføringstilladelser efter direktivet. I forbindelse med forsøgsudsætningssager skal Kommissionen
offentliggøre beslutninger om forsøgsudsætninger, samt resultatet af udsætningerne.
Høring af videnskabelige komitéer
Kommissionen skal, inden der indledes komiteprocedure til afgørelse af sager vedr. markedsføring eller
brug af sikkerhedsklausulen, foretage en obligatorisk høring af de relevante videnskabelige komitéer
vedr. alle spørgsmål som kan have konsekvenser for menneskers sundhed eller miljøet. Af præamblen
fremgår desuden, at Kommissionen kan høre komitéer, som den har nedsat som rådgivende instanser
vedr&oslas h;rende de etiske aspekter ved bioteknologi. I det gældende direktiv foreligger der ingen pligt
for Kommissionen til at høre de videnskabelige komiteer.
Sikkerhedsklausulen
Sikkerhedsklausulen giver medlemsstaterne mulighed for midlertidigt at begrænse/forbyde brug eller
salg af et produkt, der har opnået markedsføringstilladelse efter direktivet. Herefter afgøres sagen efter
komiteproceduren. I forslaget præciseres betingelserne for anvendelse af sikkerhedsklausulen. Der
stilles krav om, at en medlemsstat, på baggrund af nye oplysninger eller fornyet vurdering af
eksisterende oplysninger, skal have en begrundet form odning om, at et produkt udgør en risiko for
sundhed eller miljø. I henhold til det gældende direktiv skal en medlemsstat blot have "berettiget grund"
til at formode, at produktet udgør en risiko for sundhed eller miljø.
2.2. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har på plenarmøde den 11. februar 1999 vedtaget 78 ændringsforslag til
Kommissionens oprindelige forslag. De vedtagne ændringsforslag afspejler en "søgen mod midten"
holdning i en omfattende debat i de europæiske lande.
Følgende ændringsforslag skal fremhæves
• forslag om tidsbegrænsning på 12 år for tilladelser til markedsføring (Kommissionen har foreslået
7 år)
• forbud mod organismer, som overfører deres arvemateriale til andre organismer
• forbud mod brug af gener med resistens over for antibiotika, som benyttes til medicinsk behandling
• forslag om en liste (i et bilag til direktivet) over kategorier af GMO{{PU2}}er, som indeholder
karakteristiske træk eller specifikke egenskaber, som på nuværende tidspunkt erkendes at
indebære uacceptable risici for miljøet eller menneskers sundhed eller den biologiske
mangfoldighed , og som derfor ikke må udsættes. Listerne tages op til nyvurdering og ændres på
baggrund af fremtidig viden. Ifølge forslaget skal der udarbe riterier for, hvornår GMO{{PU2}}erne
kan slettes af listen.
• krav om mulighed for identifikation og sporing af GMO{{PU2}}er
• forslag om oprettelse af et europæisk agentur til godkendelse af GMO{{PU2}}er
• forslag om at den juridisk ansvarlige for en udsætning skal være civilretligt ansvarlig for enhver
skade på mennskers sundhed og miljøet. De juridisk ansvarlige skal tegne ansvarsforsikringer, der
er tilstrækkeligt store til dækning af opståede tab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0007.png
• forslag om forudgående samtykke fra importlandet før eksport af GMO{{PU2}}er fra EUs
terretorium, information til modtagerlandet og udveksling af oplysninger ved eksport af GMO
{{PU2}}er til tredjelande samt import/eksporttilladelser
• forslag om en undersøgelse af de forventede socioøkonomiske fordele og omkostninger ved den
foreslåede tilladelse til udsætning/markedsføring (præambeltekst).
• forslag om, at en anmelder ved forsøgsudsætning kan foretage udsætningen, hvis den kompetente
myndighed ikke har reageret negativt inden for 45 dage.
• forslag om undtagelse af farmaceutiske produkter fra direktivets generelle bestemmelser og
administrative procedurer.
2.3. Kommissionens reviderede forslag (KOM(1999)139)
På baggrund af Europa-Parlamentets udtalelse har Kommissionen udarbejdet og fremsendt et revideret forslag
til ændring af direktiv 90/220. Heri har Kommissionen indarbejdet 36 ændringsforslag fra Europa-
Parlamentet. Derudover er 3 forslag delvist indarbejdet, mens 39 forslag er afvist.
Blandt de forslag Kommissionen har accepteret skal følgende fremhæves:
• Det tydeliggøres, at definition af "organisme" ikke omfatter mennesker.
• Definition af "miljømæssig risikovurdering" udvides til også at omfatte øjeblikkelige og fremtidige
risiko for menneskers sundhed og miljøet.
• Der indføres en definition af "produkt", "ulovlig udsætning", "brug" og "brugere".
• Indførelse af midler som gør det lettere at identificere, kontrollere og trække GMO{{PU2}}er tilbage
fra markedet, så direktivets administrative kontrol styrkes, uden at direktivets anvendelse
besværliggøres.
• Overflytning af tilladelser til forsøgsudsætninger og til markedsføring fra direktiv 90/220 til
produktlovgivningen, hvis produktlovgivningen kræver en miljørisikovurdering, der mindst svarer
til den, der er fastsat i det reviderede udsætningsdirektiv.
• I forbindelse med fornyelse af tilladelser til markedsføring accepteres en case-by-case vurdering af,
om den fornyet godkendelse skal tidsbegrænses.
• Kommissionens mulighed for at indhente rådgivning om generelle etiske spørgsmål hos Den
Europæiske Gruppe vedrørende Etik inden for Naturvidenskab og Ny teknologi. Kommissionen
kan få rådgivningen enten på eget initiativ eller efter anmodning fra Rådet eller Europa-
Parlamentet.
• Bestemmelser om information til offentligheden i forbindelse med tilladelser til forsøgsudsætninger
jvf. Århus-konventionen. Der er endvidere mulighed for, at medlemslandene, hvor det er
hensigtsmæssigt og muligt, kan foretage høringer vedrørende forsøgsudsætninger. Der skal i
direktivet fastlægges procedurer for offentlighedens medvirken.
• En understregning i den indledende tekst til direktivet af, at godkendelsesprocessen skal hvile på
forsigtighedsprincippet.
Kommissionen har i indledningen til ændringsforslaget givet udtryk for, at den generelt set ikke har
accepteret de ændringsforslag, hvor der er uoverensstemmelse med de grundlæggende principper i
direktivet, som f.eks. princippet om en sag-til-sag-vurdering.
2.4. Rådets fælles holdning
Rådets fælles holdning indeholder størstedelen af de elementer, som Danmark har arbejdet særligt for
under forhandlingerne, herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0008.png
• at beskyttelsesniveauet ikke sænkes ved en forenkling af procedurerne,
• at miljørisikovurderingen skal omfatte såvel de direkte og indirekte som øjeblikkelige og fremtidige
virkninger på menneskers sundhed og miljøet,
• at reguleringen af forsøgsudsætningerne ikke overflyttes til produktlovgivningen,
• en obligatorisk mærkning, der oplyser om at produktet indeholder genetisk modificerede
organismer. For produkter, hvor utilsigtede eller teknisk uundgåelige spor af tilladte GMO{{PU2}}
er ikke kan udelukkes, er der dog mulighed for at fastsætte en minimumstærskel, hvorunder disse
produkter ikke behøver at blive mærket. Tærskelværdierne for disse produkter skal fastsættes
under hensyntagen til det pågældende produkt efte ktivets komiteprocedure.
• at der indføres tidsbegrænsning og overvågning ved førstegangsgodkendelser af GMO{{PU2}}er til
markedsføring,
• at der skabes mulighed for at høre en etisk komité,
• at offentligheden inddrages i videst muligt omfang i overensstemmelse med principperne i
Århuskonventionen,
• at udsætningsdirektivet fremtidssikres, så produktlovgivningen i videst muligt omfang kommer til
at afspejle de kommende ændringer i udsætningsdirektivet.
Hvad angår denne fremtidssikring af direktivet, har Kommissionen i den fælles holdning forpligtet sig
til at udarbejde en rapport i 2003, som bl.a. skal indeholde en vurdering af hvordan direktivets del B og
C fungerer, samt en vurdering af de socioøkonomiske følger af udsætning og markedsføring af GMO
{{PU2}}er.
Endvidere er der i de generelle forpligtelser i den fælles holdning lagt vægt på inddragelse af
forsigtighedsprincippet i forbindelse med risikovurderingen af GMO{{PU2}}er, ligesom gener, der
udtrykker resistens over for antibiotika skal tages specielt i betragtning ved miljørisikovurderingen
m.h.p. en identifikation og udfasning af disse gener. Endelig er det understreget, at medlemsstaterne
skal træffe foranstaltninger til at sikre sporbarhed på alle er af markedsføringen af GMO{{PU2}}er.
2.5. Europa-Parlamentets udtalelse om Rådets fælles holdning
Europa-Parlamentet vedtog ved anden læsning 29 ændringsforslag, hvoraf følgende skal
fremhæves:
• Bestemmelser om eksport til tredjelande af GMO{{PU2}}er og pålæg til Kommissionen
om at forelægge forslag til gennemførelse af Cartagena-protokollen (Biosafety-
protokollen).
• Forslag om, at Kommissionen inden udgangen af 2001 fremsætter forslag om EU-
dækkende regler for miljøansvar, herunder indvirkningen af bioteknologi på alle
arealer i EU.
• Forslag om at miljørisikovurderingen og overvågning skal omfatte de akkumulerede,
langsigtede virkninger af en udsætning.
• Forslag om at der gennemføres en uafhængig, systematisk risikoforskning
• Præcisering af betingelserne for, hvornår GMO{{PU2}}er kan overføres til
produktlovgivning.
• Forslag om at der på lang sigt skabes en central procedure for udsætning af GMO
{{PU2}}er samt om at Kommissionen undersøger muligheden for central overvågning.
• Forslag om at sanktioner også omfatter uagtsom udsætning af GMO{{PU2}}er.
• Forslag om årlige undersøgelser af de socio-økonomiske omkostninger og fordele ved
tilladelser til udsætning/markedsføring af GMO{{PU2}}er.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0009.png
• Forslag om at farmaceutiske produkter til humanmedicinsk behandling undtages fra
direktivets bestemmelser.
• Forslag om at gener, som udtrykker resistens over for antibiotika anvendt i human- og
veterinærmedicinsk behandling, identificeres og udfases inden 2005, såfremt generne
kan have uønskede virkninger på menneskers sundhed og miljøet.
• Forslag om vurdering af miljøpåvirkninger, der skyldes overførsel af gener til andre
organismer.
• Forslag om information til offentligheden, hvis der fremkommer oplysninger, som kan
have betydelige konsekvenser for menneskers sundhed og miljøet.
• Forslag om at tidsbegrænsningen af en markedsføringstilladelse regnes fra det endelige
produkts første registrering.
• Forslag om indførelse af muligheder for at vedtage differentierede procedurer for
markedsføring af GMO{{PU2}}er, hvorom der er opnået tilstrækkelig erfaring.
2.6. Kommissionens udtalelse om Europa-Parlamentets ændringer KOM(2000)293)
Kommissionen har accepteret 13 af Parlamentets ændringsforslag, heraf 4 fuldt ud og 9 i
princippet. Følgende skal fremhæves:
• Forslaget om information til offentligheden, hvis der fremkommer oplysninger, som kan
have betydelige konsekvenser for menneskers sundhed og miljøet.
• Præambel om at sanktioner skal omfatte uagtsom udsætning af GMO{{PU2}}er
• Forslaget om eksportforpligtelser. Dette spørgsmål inddrages i forbindelse med en
gennemførelse af Cartagena-protokollen.
• Forslaget om EU-dækkende miljøansvarsregler. Kommissionen henviser her til hvidbog
om erstatningsansvar for miljøskader, som også omfatter GMO{{PU2}}ers indvirkning
på miljøet.
• Forslaget om en præambel om inddragelse af de akkumulerede, langsigtede virkninger i
miljørisikovurderingen og i overvågningen imødekommes ved en udvidelse præambel
om risikovurdering og overvågning i den fælles holdning.
• Forslaget om undersøgelse af socio-økonomiske følger af udsætning/ markedsføring
imødekommes ved at indbygge denne undersøgelse i Kommissionens tre-årige
rapporteringsforpligtelse til Rådet og Europa-Parlamentet, jf. fælles holdning.
• Forslaget om udfasning af markørgener med antibiotikaresistens, dog kan
Kommissionen ikke tilslutte sig frist for udfasningen. Lige som den foretrækker, at der
skelnes mellem forskningsaktiviteter (forsøgs-udsætning) og markedsføring.
• Forslaget om nøje vurdering fra sag til sag af miljøpåvirkninger, der skyldes
genoverførsel, med sproglig tilpasning.
Kommissionen har afvist 16 ændringsforslag, hvoraf de vigtigste er:
• Forslaget om præcisering af betingelserne for overførsel af GMO{{PU2}}er til
produktlovgivning, som Kommissionen finder er tilstrækkelig klar.
• Forslaget om på lang sigt at oprette en centraliseret procedure, som Kommissionen
allerede er indeholdt i fælles holdning.
• Forslaget om at undtage farmaceutiske produkter fra direktivets bestemmelser.
• Forslaget om at tidsbegrænsningen for en markedsføringsgodkendelse først skal regnes
fra det endelige produkts første registrering, dog vil Kommissionen - i erkendelse af , at
der kan være problemer med tidsbegrænsede tilladelser for visse erhvervsgrene -
overveje, hvorledes der kan tages hensyn til disse problemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0010.png
• Forslaget om at indføre differentierede procedurer for GMO{{PU2}}er, hvorom der er
opnået tilstrækkelig erfaring, dog er Kommissionen rede til at revurdere forslaget set i
lyset af Kommissionens oprindelige forslag.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke eksplicit redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget forventes ikke at medføre ændringer i lov nr. 356 af 6. juni
1991 om miljø og genteknologi. De foreslåede ændringer forventes at ville kunne gennemføres ved
ændring af bekendtgørelse nr. 1098 af 11. december 1992 om godkendelse af forsøgsudsætning og
markedsføring af genetisk modificerede organismer.
Økonomiske konsekvenser:
For erhvervslivet:
Forslaget om, at anmelderen skal gennemføre en
obligatorisk overvågning og afrapportering i forbindelse med markedsføring vil sandsynligvis indebære
økonomiske merudgifter for anmelderen. Desuden vil tidsbegrænsningen af markedsføringstilladelserne
indebære udgifter i forbindelse med fornyelsen af tilladelserne. Omvendt vil de forenklede procedurer,
der indebærer hurt igere afgørelser, formentlig have en positiv økonomisk effekt for erhvervslivet.
For forbrugerne:
Forslaget vil ikke have nogen direkte økonomiske konsekvenser for forbrugerne. Der er
dog muligt, at erhvervslivet vil foretage prisstigninger
som kompensation for øgede udgifter.
For offentlige myndigheder:
Forslaget om obligatorisk overvågning og afrapportering i
markedsføringssager vil sandsynligvis medføre en forøget tilsynsindsats for staten og hermed et forøget
administrativt ressourcebehov. Tidsbegrænsningen af markedsføringstilladelserne vil ligeledes indebære
et øget administrativt ressourcebehov i forbindelse med behandling af ansøgninger om fornyelse af
tilladelserne. Forslaget forven tes ikke at medføre kommunaløkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet: De foreslåede bestemmelser vedr. præcisering af risikovurderingen, obligatorisk
overvågning og tidsbegrænsede markedsføringstilladelser antages at ville påvirke beskyttelsesniveauet i
en positiv retning. Hvorvidt indførelse af den forenklede procedure i markedsføringssager vil påvirke
beskyttelsesniveauet er endnu uvist, idet kriterierne for hvilke GMO{{PU2}}er der skal omfattes af
proceduren endnu ikke taget. Det skal i den forbindelse bemærkes, at forslaget foreskriver, at
kriterierne skal bygge på videnskabelig dokumentation for sikkerhed for sundhed og miljø, samt på
erfaringer med lignende GMO{{PU2}}er.
F.s.v.a. forsøgsudsætning forudsætter forslaget, at overflytning af regulering af forsøgsudsætning til
relevante produktlovgivninger foreskriver en miljørisikovurdering svarende til direktiv 90/220. En
overflytning vil således ikke direkte få betydning for beskyttelsesniveauet. Imidlertid er der andre
elementer i direktiv 90/220 som har betydning for beskyttelsesniveauet. Det gælder således
bestemmelserne om fx sikkerhedsklaus ul, komiteprocedure og hjemmelsgrundlag, hvori er indeholdt en
miljøgaranti (artikel 95, stk. 4/stk. 5). En overflytning af forsøgsudsætning til produktlovgivning vil
derfor kunne forringe beskyttelsesniveauet, hvis denne produktlovgivning har en svagere
sikkerhedsklausul, en anden komiteprocedure (fx IIIa) eller et hjemmelsgrundlag uden miljøgaranti.
Ovennævnte problematik er også gældende ved overflytning af tilladelser til markedsføring af genetisk
modificerede organismer fra direktiv 90/220 til produktlovgivning.
5. Høring
Kommissionens oprindelige forslag har i perioden 12. marts - 3. april 1998 været til høring hos 62
parter. Høringslisten består af de parter, der sædvanligvis bliver spurgt i forbindelse med
markedsføringssager og forsøgsudsætninger i Danmark, suppleret med medlemmerne fra
Forbrugerrådets Dialogforum samt udvalgte parter fra den høringsliste, der anvendes i forbindelse med
direktiv 90/219/EØF om indesluttet an vendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0011.png
Miljøstyrelsen har modtaget høringssvar fra følgende høringsparter:
Akademiet for Tekniske
Videnskaber (ATV), Forskningscenter RISØ, Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, Danmarks
Miljøundersøgelser (Silkeborg), Landbrugsrådet (ligeledes på vegne af De Danske Landboforeninger og
Dansk Familielandbrug), Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark (FBID), Dansk
Dagligvareleverandør Forening, Dansk Ha ndel og Service, Danmarks Naturfredningsforening (DN),
Foreningen af Danske Biologer, Landsforeningen Økologisk Jordbrug (LØJ), NOAH, Greenpeace,
Forbrugerrådet, Advokatrådet, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Arbejdsministeriet,
Konkurrencestyrelsen, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Derudover har
forbrugerbevægelsen
Grønne Familier
indsendt et høringssvar og samtidig anmodet om at blive optaget
på h&osla sh;ringslisten.
Dansk Dagligvareleverandør Forening, Dansk Handel og Service, Advokatrådet, Arbejdsministeriet
og
Konkurrencestyrelsen
har ikke haft kommentarer til forslaget.
Samlet set tager de øvrige høringssvar stort set alle aspekter i ændringsforslaget op. Af hensyn til
overskueligheden er de enkelte høringssvar ikke refereret. I stedet er kommentarerne grupperet efter
emner: en generel del, del B om forsøgsudsætning og del C om markedsføring.
Generelle kommentarer:
De grønne organisationer (DN,
Foreningen af Danske Biologer, LØJ, Grønne Fa-
milier, NOAH
og
Greenpeace)
anfører, at direktivet skal bygge på forsigtighedsprincippet, som bør
administreres stramt.
DN, Foreningen af Danske Biologer, Grønne Familier
og
NOAH
ønsker alle under en eller anden form en
vurdering af nytteværdien, inden et produkt kan godkendes. Herudover finder
DN,
at spørgsmålet om
"bedste teknologivurdering" bør inddrages eller en vurdering svarende til en VVM-vurdering (DN,
Foreningen af Danske Biologer).
Muligheden for at høre en etisk komité, og dermed tage andre hensyn end videnskabelige
kendsgerninger, hilses velkommen af
Landbrugsrådet, DN, Foreningen af Danske Biologer, LØJ
og
Grønne Familier.
En del af høringssvarene beskæftiger sig med offentlighedens mulighed for at få indsigt og indflydelse på
beslutningsprocesserne. Generelt er der et stort ønske om, at der er åbenhed om beslutningsprocesserne.
DN
foreslår, at høringssvar bør tilgå de videnskabelige komiteer, for at de kan tage stilling til rejste
problemstillinger.
NOAH
foreslår, at medlemslandene forpligtes til at offentliggøre rel evant materiale
på Internettet.
Mærkningsspørgsmålet kommenteres i de fleste høringssvar. Den generelle holdning er, at produkter
skal mærkes på en gennemskuelig måde, og at mærkning med formuleringen "kan indeholde" er
uacceptabel.
Greenpeace
og
NOAH
foreslår, at GMO{{PU2}}er og traditionelt forædlede produkter skal
holdes adskilt i alle produktionsled for at sikre, at der kan foretages en meningsfuld mærkning og gives
et frit f ervalg.
Ændringen af komitéproceduren fra IIIa til IIIb kommenteres ligeledes af mange høringspartnere. I alle
tilfælde er der tale om stor tilfredshed hermed.
Kommunernes Landsforening, Greenpeace
og
Grønne Familier
ønsker, at der i direktivet laves en
tilføjelse om erstatningsansvar, og/eller at der indføres et "forureneren betaler"- princip.
Del B - forsøgsudsætning:
Når det gælder forskning og udvikling, er det især de strømlinede procedurer, der giver anledning til
kommentarer. Den generelle holdning er, at viden om mulige effekter ved udsætning i miljøet stadig
ikke er tilstrækkelig til, at strømlinede procedurer kan anbefales.
LØJ
og
Greenpeace
ønsker ikke, at reguleringen af forsøgsudsætninger skal overføres til
produktlovgivningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0012.png
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark
mener generelt, at de ændrede
godkendelsesprocedurer for del B ansøgninger er en forbedring, men at forslaget ikke rummer
tilstrækkelig fleksibilitet til løbende at kunne tilpasses den hastige teknologiske udvikling. Foreningen
tilslutter sig forslaget, hvad angår flerstatsgodkendelser og opdelinger i kategorier.
Del C - Markedsføring:
F.s.v.a. markedsføring kommenterer stort set alle høringsparterne de fælles ret-
ningslinier for risikovurdering, kravet om overvågning, tidsbegrænsningen af markedsføringstilladelser
og høring af videnskabelige komiteer. En del ser disse tiltag som positive forbedringer, medens andre
mener, at disse tiltag blot foregiver en forbedret sikkerhed for miljø og sundhed eller er i direkte
modstrid med forsigtighedsprincippet.
Flere anfører, at overvågning er i strid med forsigtighedsprincippet, idet der ikke burde gives tilladelse
til markedsføring, hvis der er tvivl om konsekvenserne. Ydermere anføres, at det er svært eller måske
endda umuligt at lave overvågning af uforudsete effekter.
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark
anbefaler, at der kun stilles krav om obligatorisk overvågning i tilfælde, hvor der under
risikovurderingen er påvist potentielle uønskede risici.
En del af høringssvarene undrer sig over, hvorfor tilladelse til markedsføring skal gives for netop syv år.
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark
anfører, at tidsbegrænsning er ude af trit med
anden lovgivning på området, fx. Novel Food.
I forbindelse med høring af videnskabelige komiteer påpeger
DMU,
at en bredere økologisk og
miljøfaglig ekspertise bør inddrages i processen.
Foreningen af Danske Biologer
gør opmærksom på, at
forskere netop ofte er - og må være - uenige, når det drejer sig om at spå om fremtiden.
DN
påpeger
ligeledes, at forelæggelse for en videnskabelig komité ikke nødvendigvis f& oslash;rer til øget klarhed og
problemløsning.
Forskningscenter RISØ
og
Foreningen af Danske Biologer
mener, at der bør åbnes mulighed for at
beskikke uvildige eksperter til at foretage monitering.
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark
finder det uheldigt, at det samlede tidsforbrug fra
ansøgning til godkendelse vil være præcis lige så uforudsigeligt, som tilfældet er i dag, og anbefaler
indførelse af tidsfrister for de dele af godkendelsesprocedurerne, der udlægges i komiteer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
gør, med baggrund i erfaringerne fra Novel Foods-
forordningen, opmærksom på, at det er en forudsætning for en fornuftig og acceptabel anvendelse af en
forenklet procedure, at de nødvendige kriterier for anvendelse af proceduren er fastlagt på forhånd.
Forslaget til ændring af direktivet har desuden været diskuteret indgående med de eksperter (Skov- og
Naturstyrelsen, Institut for Fødevaresikkerhed og Toksikologi og Plantedirektoratet), der bistår
Miljøstyrelsen under behandlingen af sager under direktiv 90/220/EØF. Resultatet af disse diskussioner
afspejles dels i høringssvaret fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Rammenotat om Kommissionens ændringsforslag har været udsendt i høring i EF-miljøspecialudvalget
den 1.maj 1998, hvor
SID
bl.a. anførte, at direktivet bør bygge på forsigtighedsprincippet, at
genmodificerede produkter bør have en nytteværdi for miljø eller sundhed, samt at der bør indføres et
"forureneren betaler"- princip.
SID
er uforstående over for, at markedsføri ngstilladelser gives for 7 år,
og behovet for obligatorisk overvågning, da markedsføringstilladelser kun bør gives, hvis produktet er
uden risici for sundhed eller miljø.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
finder ikke, at den nuværende viden om mulige effekter
ved udsætning i miljøet p.t. er tilstrækkelig til at iværksætte strømlinede procedurer. Ministeriet er
således betænkelig ved opdelingen af godkendelsesproceduren for forsøgsudsætning i to kategorier.
Høring i EF-miljøspecialudvalg Rammenotat om Kommissionens oprindelige forslag har været drøftet i
specialudvalget den 3. december 1998. DN og Greenpeace støttede indstillingen om, at "kan
indeholde"-mærkningen ikke er relevant i forbindelse med direktiv 90/220, og at der således kun skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464329_0013.png
eksistere en mærkningsmodel, som sikrer, at produkter, der indeholder eller består af genmodificerede
organismer mærkes m ed at de indeholder genetisk modificerede organismer. DN fandt at offentligheden
også burde inddrages i forbindelse med forenklede procedurer og forsøgsudsætningssager. SID
beklagede, at forslaget ikke omfattede "forureneren betaler princippet" og forholdet mellem nytteværdi
og risiko for ansatte. Endvidere fremhævede SID, at den etiske komite burde sammensættes bredt, så
ikke kun eksperter, men også NGO{{PU2}}ere og arbejdstagere bliver repræ ret i komiteen.
Endvidere har rammenotat om forslaget har været udsendt i skriftlig høring i EF-miljøspecialudvalget
den 10.maj 1999 og den 31. maj 1999, hvor der ikke fremkom indvendinger mod den danske holdning
udover
Det Økologiske Råd,
der mente, at Danmark bør blokere, såfremt overførsler til
produktlovgivningen medfører, at miljøgarantien ikke kan anvendes.
SID
fremhæver, at direktivet bør
bygge på f orsigtighedsprincippet, at genmodificerede produkter bør have en nytteværdi for samfundet
både hvad angår miljø og sundhed, og at der bør indføres et forureneren betaler princip.