Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 217
Offentligt
1464315_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 217)
kulturministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
9. november 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 17. november 2000 {{SPA}} dagsordenspunkt
rådsmøde (kulturministre) den 23. november 2000 {{SPA}} vedlægges Kulturministeriets notat om de
punkter, der forventes optaget på dagsordenen for rådsmødet.
8. november 2000
Aktuelt notat
til Folketingets Europaudvalg
KUM 0039
Rådsmøde (kultur/av) den 23. november 2000.
Foreløbig dagsorden
1. Media Uddannelse
KOM (99) 658
KOM (2000) 579 3
2. Media udvikling, distribution og markedsføring
KOM (99) 658 3
3. Fremtiden for audiovisuel public service 7
4. National støtte til filmsektoren og den audiovisuelle sektor 8
5. Audiovisuelt partnerskab med CØES og Euromed-landene 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464315_0002.png
6. Anvendelse af nationale regler med faste bogpriser 9
7. Den arkitektoniske kvalitet i by- og landmiljøet 10
8. Opfølgning på handlingsplan e-Europa 12
KOM (2000) 330
9. Den europæiske kulturhovedstad: udpegning af jurymedlemmer 13
10. Eventuelt
• Telekommunikationsdirektiver: Konsekvenser for det audiovisuelle område 14
• Iværksættelse af Kultur 2000-programmet 15
ad 1 og 2. Programmet MEDIA Plus, delprogrammerne MEDIA Uddannelse samt MEDIA Udvikling, distribution
og markedsføring.
Indledning
De to delprogrammer under MEDIA Plus-forslaget gennemgås
som hidtil
i sammenhæng. Forslagene har samme formål
som det eksisterende MEDIA II program, der udløber med udgangen af 2000, nemlig at styrke den audiovisuelle
indholdsindustri i Europa i den øgede internationale konkurrence, navnlig i forhold til USA. Der er stort set tale om samme
indhold, dog med enkelte justeringer i lyset af de indhøstede erfaringer med MEDIA II eller af den teknologiske udvikling.
Som hidtil er der tale om støtte til grænseoverskridende aktiviteter og projekter før og efter den egentlige produktion.
Indsatsområderne er efteruddannelse, udvikling, distribution og markedsføring. Den foreslåede samlede bevillingsramme for
programmets femårige periode er på 400 mio. EUR.
Kommissionen og Rådet har godkendt
helt eller delvis
75 - 80 % af de 114 ændringsforslag, som Europa-Parlamentet har
vedtaget, men ikke forslag om en forhøjet budgetramme og om et udvidet retsgrundlag.
Formandskabet har
igen
sat kompromisforslaget på dagsordenen med henblik på at opnå henholdsvis fælles holdning og
politisk enighed.
Baggrund
Kommissionen har den 1. februar 2000 udsendt en meddelelse om et forslag til støtteprogram for den europæiske
audiovisuelle industri (MEDIA Plus {{SPA}}
2001 - 2005), indeholdende forslag til henholdsvis
- Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om iværksættelse af et uddannel-
sesprogram for branchefolk inden for den europæiske audiovisuelle industri (MEDIA - Uddannelse (2000-2005).
Hjemmelsgrundlaget er TEF artikel 150, stk. 4, hvorefter vedtagelse sker med kvalificeret flertal i Rådet i fælles
beslutningstagen med Europa-Parlamentet
• Rådets afgørelse om iværksættelse af et program til fremme af udvikling, distribution og markedsføring af europæiske
audiovisuelle produktioner (MEDIA-Plus {{SPA}} Udvikling, distribution og markedsføring) (2001 - 2005).
Hjemmelsgrundlaget er TEF artikel 157, stk. 3, hvorefter vedtagelse sker med enstemmighed i Rådet efter høring af
Europa-Parlamentet.
Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464315_0003.png
Forslaget har samme formål som det eksisterende MEDIA-II program, der udløber med udgangen af 2000, nemlig at styrke
den audiovisuelle indholdsindustri i Europa i den øgede internationale konkurrence, navnlig i forhold til USA. Der er også
stort set tale om samme indhold, dog med enkelte justeringer i lyset af de indhøstede erfaringer med MEDIA II eller af den
teknologiske udvikling. Som hidtil er der tale om støtte til grænseoverskridende aktiviteter og projekter før og efter den
egentlige produktion.
Den foreslåede samlede beløbsramme for programmets femårige periode er på 400 mio. EUR, fordelt med 50 mio. til
uddannelsesdelen og 350 mio. til udvikling, distribution og markedsføring. Den tilsvarende samlede beløbsramme for det
nugældende MEDIA II er på 310 mio. EUR.
Uddannelsesprogrammet
Indsatsområdet er støtte til samarbejdsprojekter inden for efteruddannelse (erhvervsuddannelse), specielt i form af kurser,
herunder fjernundervisning og etablering af netværk inden for områderne
anvendelse af nye teknologier til produktion og distribution
udviklingsmuligheder på det europæiske og internationale marked
management(juridiske aspekter, produktionsfinansiering, markedsføring og distribution)
interaktive programmer til nye elektroniske distributionsmidler
udveksling af erfaringer på uddannelsesområdet.
Støtte til uddannelsesprojekter forudsætter endvidere, at flertallet af deltagere kommer fra et andet land end det, hvor
projektet finder sted. Endelig vil der blive lagt særlig vægt på projekter, der anvender nye teknologier samt projekter i lande
med ringe audiovisuel kapacitet, eller som udgør et begrænset geografisk eller sprogligt område (de små lande).
Fællesskabsstøtte i form af tilskud udgør maksimalt 50% (60% i lande med ringe audiovisuel kapacitet eller i små
lande/sprogområder, herunder Danmark) af projektomkostningerne. Støtte bevilges gennem kontrakter med en løbetid på
maksimalt tre år.
Udviklings-, distributions- og markedsføringsprogrammet
Indsatsområdet er støtte til samarbejdsprojekter inden for
1. Udvikling, herunder specielt
• fremme investering af projektudvikling (drejebøger, finansieringsplaner, markedsføringsstrategier med henblik på at
anvende produktioner i flere forskellige medier)
• tilskynde uafhængige producenter til at arbejde med egentlige strategier for kommerciel udvikling på grundlag af
projektpakker.
1. Distribution og markedsføring, herunder specielt
• øge europæiske produktioners udbredelse på det europæiske marked og på verdensmarkedet
• udvikle netværkssamarbejde ved at styrke forbindelserne mellem produktion og distribution
• fremme europæiske produktioners tilstedeværelse på markeder, festivaler m.v. og fremme netværkssamarbejde mellem
disse
• støtte til flersprogede produktioner (tekstning, dubbing).
Fællesskabsstøtten udgør normalt højst 50% af projektomkostningerne og ydes enten i form af lån ( inden for dele af
udvikling og distribution samt markedsføring), der skal tilbagebetales under visse betingelser, eller tilskud ( inden for dele af
udvikling og distribution, specielt projektkataloger og automatiske støtteordninger til biografer pr. solgt billet til europæiske
film).
Kommissionen er ansvarlig for programmernes gennemførelse, bistået af et rådgivende udvalg, der består af repræsentanter
for medlemsstaterne.
Programmet er åbent for deltagelse fra de associerede lande i Central- og Østeuropa, Cypern, Malta, Tyrkiet og EFTA-Lande
(EØS-aftalen) på grundlag af associeringsaftalerne eller procedurer, der skal aftales nærmere.
Dansk høring
Kommissionens to forslag har været udsendt til høring blandt 20 institutioner, organisationer, selskaber m.v. på film- og tv-
området i Danmark. De indkomne svar viser generel tilfredshed med det nugældende MEDIA II program samt
Kommissionens forslag til MEDIA Plus, også fordi den danske film- og av-verden hidtil har haft stor gavn af programmet .
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464315_0004.png
Producenterne lægger specielt vægt på en opprioritering af udviklingsdelen og den n& oslash;dvendige sammenhæng mellem
udvikling/produktion og distribution. Uddannelsesdelen ønskes mere målrettet og koncentreret omkring institutioner m.v.
med relevante lærerkræfter og faciliteter. Endelig fremhæves vigtigheden af støtte til de små og mellemstore producenter og
af inddragelse af professionelle i gennemførelsen af programmerne.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet
vedtog den 3. - 7. juli 2000 i alt 114 ændringsforslag {{SPA}} 48 ændringsforslag til MEDIA-Uddannelse
og 66 til MEDIA Plus.
Kommissionen (KOM (2000) 579)
har
godkendt 75 - 80 % af disse ændringsforslag {{SPA}} enten i deres helhed eller
indholdsmæssigt. De ændringsforslag, som Kommissionen ikke kan godkende, kan resumeres som følger:
• budgettet for de to programmer på i alt 550 mio. EUR {{SPA}} mod Kommissionens forslag på i alt 400 mio. EUR
• udvidelse af den finansielle støtte til også at omfatte radio
• udvidelse af retsgrundlaget for MEDIA Plus til også at omfatte TEU artikel 151 (kulturartiklen) ud over den af
Kommissionen foreslåede artikel 157
• fremme af skattemæssige foranstaltninger
• enkelte forslag som falder uden for programmernes formål.
På Rådsmødet den 26. september 2000 måtte formandskabet konkludere, at der ikke kunne opnås enighed om størrelsen af
budgetrammen for de to delprogrammer. Kommissionen og formandskabets kompromis foreslår en samlet bevilling på 400
mio. EURO for programmets femårige periode. Europa-Parlamentet har i sit ændringsforslag foreslået 550 mio. EURO. På
denne baggrund har
formandskabet udarbejdet kompromisforslag til de to programmer til henholdsvis vedtagelse af fælles holdning og politisk
enighed. Dette kompromisforslag er stort set identisk med Kommissionens ovennævnte ændringsforslag
Evt. lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Ifølge Kommissionens meddelelse er fællesskabsstøtte komplementær i forhold til den nationale støtte, idet fællesskabsstøtte alene retter sig mod
tværnationale, grænseoverskridende indsatser og projekter, der kan fremme den europæiske audiovisuelle indholdsindustris situation og
konkurrenceevne i Europa og internationalt.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Europaudvalget er tidligere orienteret om sagen ved
• grundnotat af 25. april 2000 (KUM 0034)
• forelæggelse for udvalget til orientering den 12. maj 2000 med forudgående fremsendelse af notat af 4. maj 2000 (KUM 0035)
• forelæggelse for udvalget den 22. september 2000 med henblik på forhandlingsoplæg med forudgående fremsendelse af notat af 13. september
2000 (KUM 0037)
• referat af Rådsmøde (kultur/av) den 26. september 2000 (KUM 0038)
Det nugældende MEDIA II program blev forelagt udvalget den 16. juni 1995 med henblik på forhandlingsoplæg med forudgående fremsendelse af
notat af 9. juni 1995.
ad 3. Fremtiden for audiovisuel public service
Baggrund og indhold
Formandskabet holdt den 20.-21. juli 2000 et uformelt rådsmøde (kultur/av) i Lille, hvor public service tv{{PU2}}s fremtid blev drøftet.
Baggrunden for drøftelsen var spørgsmålet, om Amsterdam-protokollen yder tilstrækkelig sikkerhed for medlemsstaternes frihed til at definere public
service tv{{PU2}}s opgaver og finansieringsmåder {{SPA}} eller om der er behov for nye instrumenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464315_0005.png
På baggrund af drøftelsen konkluderede formanden bl.a., at der var enighed om public service tv{{PU2}}s store betydning i det fremtidige
medielandskab. Det var derfor vigtigt at sikre den juridiske ramme for public service tv, således at der ikke opstår konflikter mellem offentlig
finansiering af public service medierne og EU{{PU2}}s konkurrenceregler.
Kommissionen varslede igangsættelse af en række fælles møder i Kommissionens statsstøttegruppe mellem Kommissionen og medlemslandenes
konkurrence- og tv-myndigheder med henblik på fastsættelse af retningslinjer for offentlig finansiering af public service tv.
Disse møder er endnu ikke startet, men formandskabet har holdt to uformelle forberedende møder.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en mundtlig orientering fra formandskabet.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
ad 4. National støtte til filmsektoren og den audiovisuelle sektor
Baggrund og indhold
Formandskabet har fremlagt forslag til Rådsresolution om national støtte til filmsektoren og den audiovisuelle sektor.
Baggrunden for forslaget er, at
• Kommissionen for tiden gennemgår medlemslandenes filmstøtteordninger med henblik på en vurdering af ordningerne i forhold til Traktatens
bestemmelser om statsstøtte
• Kommissionen efter denne analyse eventuelt vil udarbejde en meddelelse med retningslinjer for nationale støtteordninger
• der på Rådsmødet (kultur/av) den 26. september 2000 under dagsordenspunktet var en uformel debat, der viste bred enighed om
vigtigheden af nationale støtteordninger til film
Resolutionsforslaget er et politisk signal til Kommissionen om i sin analyse af landenes filmstøtteordninger så langt som muligt at respektere
kulturpolitiske
og ikke kun industripolitiske
hensyn og nødvendigheden af nationale filmstøtteordninger som et afgørende kulturpolitiske
instrument til at sikre den kulturelle mangfoldighed i den europæiske filmproduktion.
Høring
Forslaget har ikke været sendt til høring.
Evt. lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser
Resolutionsforslaget indeholder ingen lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Resolutionsforslaget, som er et formandskabsinitiativ, redegør ikke for disse principper.
Efter dansk opfattelse er formålet med resolutionen i overensstemmelse med principperne, fordi den har til formål at sikre, at nationale
filmstøtteordninger er kulturpolitiske instrumenter og ikke kun industripolitik.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Resolutionsudkastet har ikke tidligere været forlagt for Europaudvalget, men forholdet omkring national støtte til film har tidligere været nævnt til
orientering for udvalget på mødet den 22. september 2000 med forudgående fremsendelse af notat af 13. september 2000 (KUM 0037).
ad 5. Audiovisuelt partnerskab med CØES og Euromed-landene.
Baggrund og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464315_0006.png
Formandskabet og Kommissionen forventes at give en mundtlig orientering om aftaler, initiativer, aktiviteter, resultater og erfaringer på det
audiovisuelle område i forbindelse med partnerskabsaftaler med CØES- og Euromed-landene.
Nærheds- og proportionalitetsprincipper
Der er tale om en mundtlig orientering fra formandskabet og Kommissionen om initiativer, aktiviteter m.m. i forbindelse med indgåede
partnerskabsaftaler.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
ad 6. Anvendelse af nationale regler med faste bogpriser.
Baggrund og indhold
Formandskabet har fremlagt forslag til Rådsresolution om anvendelse af nationale regler med faste bogpriser.
Baggrunden for forslaget er, at
• forskellige fastprissystemer for bøger i homogene (grænseoverskridende) sprogområder kan skabe problemer
• Kommissionens afgørelse om, at de aftalte ensartede fastprissystemer i Tyskland og Østrig ikke er i overensstemmelse med Traktatens
konkurrencebestemmelser
• udviklingen i den elektroniske handel med bøger kan føre til en bredere distribution af bøger, men samtidigt indebære risiko for en omgåelse
af fastprissystemer.
Resolutionen opfordrer derfor Kommissionen til
• at tage særlige hensyn til bogens særlige kulturelle værdi, navnlig i homogene sprogområder, når den anvender konkurrenceregler og regler om
fri bevægelighed
• at den overvejer løsninger til en effektiv håndhævelse af ordninger om faste bogpriser, specielt i forhold til risikoen for omgåelse af ordningerne,
konsekvenserne af udviklingen i den elektroniske handel og spørgsmål knyttet til indførsel af bøger i homogene sprogområder.
Høring
Forslaget har ikke været sendt til høring.
Evt. lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser
Resolutionsforslaget indebærer ingen lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Resolutionen, som er et formandskabsinitiativ, redegør ikke for disse principper.
Efter dansk opfattelse er formålet med resolutionen i overensstemmelse med disse principper, fordi den har til formål at sikre, at nationale ordninger
med faste bogpriser respekteres som kulturpolitisk instrumenter.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Resolutionen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget, men forholdene omkring faste bogpriser, specielt i homogene sprogområder har
tidligere været nævnt til orientering for udvalget, senest på mødet den 20. juni 1997 med forudgående fremsendelse af notat af 12. juni 1997.
ad 7. Den arkitektoniske kvalitet i by- og landmiljøet.
Baggrund og indhold
Formandskabet har fremlagt forslag til Rådsresolution om den arkitektoniske kvalitet i by- og landmiljøet.
Resolutionsforslaget har bl.a. baggrund i ekspertseminarer, som er afholdt under det finske og franske formandskab.
Forslaget fremhæver bl.a., at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464315_0007.png
• arkitektur er en grundlæggende del af landenes historie, kultur og livsmiljø og dermed en vigtig del af den kulturelle mangfoldighed i Europa
• arkitektur af høj kvalitet forbedrer de daglige omgivelser for borgerne.
Resolutionsforslaget opfordrer derfor
• Medlemsstaterne til at øge bestræbelserne for en bedre forståelse og fremme af arkitektur og byplanlægning, og at fremme den arkitektoniske
kvalitet i offentligt byggeri;
• Kommissionen til at tage hensyn til arkitekturens betydning i sine politikker, aktioner og programmer, herunder lette samarbejdet mellem
institutioner, der beskæftiger sig med arkitektur og uddannelse/efteruddannelse af studerende og professionelle på arkitekturområdet.
Høring
Udkastet har ikke været sendt til høring.
Evt. lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser
Resolutionsforslaget indebærer ingen lovændringer eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Resolutionsforslaget, som er et formandskabsinitiativ, redegør ikke for disse principper.
Efter dansk opfattelse er resolutionsforslaget i overensstemmelse med principperne, fordi det alene opfordrer medlemslandene og Kommissionen til at
være opmærksom på arkitekturens kulturelle og samfundsmæssige betydning.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
ad 8. Opfølgning af handlingsplan e-Europa
Baggrund og indhold
Der forventes en mundtlig rapport fra formandskabet om den indflydelse og betydning, som handlingsplanen "e-Europa" kan have for dele af
kulturområdet.
Handlingsplanen, der blev vedtaget på topmødet i Feira den 19. - 20. juni 2000, skal føre Europa og dets borgere ind i informationssamfundet
(alle europæere "på Internettet") og forbedre konkurrencen i forhold til USA og Asien.
Handlingsplanen kan formentlig specielt have betydning i forbindelse med digitalisering af kulturarven og befolkningens adgang til kultur.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en mundtlig rapport fra formandskabet.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Spørgsmålet om e-Europa handlingsplanens betydning for kulturområdet er ikke tidligere forelagt for udvalget, men selve handlingsplanen er sidst
forelagt udvalget den 9. juni 2000 forud for Det Europæiske Råds møde i Feira den
19. - 20. juni.
ad 9. "Den Europæiske Kulturhovedstad" {{SPA}} udpegelse af jurymedlemmer.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1419/99/EF af 25. maj 1999 omfatter en fællesskabsaktion vedrørende "Den Europæiske
Kulturhovedstad" 2005-2019.
I artikel 2, stk. 2 i afgørelsen fastsættes det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464315_0008.png
at Kommissionen hvert år indkalder en jury, som udarbejder en rapport om ansøgningen/ansøgningerne fra byen/byerne, og
at juryen består af syv uafhængige højtstående personer, som er eksperter inden for den kulturelle sektor, hvoraf to udpeges af Europa-Parlamentet,
to af Rådet, to af Kommissionen og en af Regionsudvalget.
Rådets afgørelse af 17 december 1999 (2000/C 9/01) fastlægger de tekniske procedurer for, hvordan Rådet internt {{SPA}} og første gang i år
2000 {{SPA}} udpeger sine to jurymedlemmer. Ifølge afgørelsen indstiller de to medlemsstater, der varetager formandskabet i løbet af året, hver en
person, der det følgende år skal deltage i juryen. Rådet udpeger med simpelt flertal de to jurymedlemmer.
De to formandskaber i 2000 (Portugal og Frankrig) har nu indstillet hver sin kandidat.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om et led i en praktisk udførelsesforanstaltning af allerede vedtagne retsakter.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Sagen har været forelagt Europaudvalget ved flere lejligheder, senest til orientering på mødet den 12. maj 2000 med forudgående fremsendelse af
notat af 4. maj 2000 (KUM 0035 ).
ad 10. Eventuelt
• Telekommunikationsdirektiver: konsekvenser for det audiovisuelle
område
Baggrund og indhold
Formandskabet forventes at give en mundtlig orientering om mulige indvirkninger på det audiovisuelle område af de fem direktivforslag, som udgør
den regulatoriske fællesskabsramme for elektronisk kommunikationsinfrastruktur og relaterede tjenester {{SPA}} det såkaldte "99{{PU2}}
review".
Det drejer sig om følgende direktivudkast:
• Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og {{SPA}}
tjenester (KOM (2000)393).
• Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende
faciliteter (KOM (2000) 384).
• Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (KOM (2000) 386).
• Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske
kommunikationsnet og {{SPA}}tjenester (KOM (2000) 392).
• Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor (KOM (20000) 385).
Desuden kan der forventes inddraget orientering om et forslag til Rådets beslutning om et regelværk for frekvenspolitikken i Det Europæiske
Fællesskab (KOM (2000) 407).
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Europaudvalget er orienteret om direktivforslagene ved Forskningsministeriets notat af 20. september 2000 forud for rådsmøde
(telekommunikation) den 3. oktober 2000. Desuden er Europaudvalget orienteret ved Forskningsministeriets referat af 6. oktober 2000 fra
rådsmødet, samt Forskningsministeriets notat, fremsendt 16. oktober 2000, om status over resultaterne på henholdsvis
informationsteknologiområdet og telekommunikationsområdet under de t portugisiske EU-formandskab i første halvår af 2000 samt oversigt over
kommende initiativer under det franske formandskab i andet halvår af 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464315_0009.png
- Iværksættelse af Kultur 2000-programmet
Baggrund og indhold
Kommissionen forventes at give en mundtlig orientering om den praktiske gennemførelse af Kultur 2000-programmet.
Kommissionen fremsatte den 28. maj 1998 en meddelelse, der indeholder et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om indførelse af et enhedsinstrument for planlægningen og finansieringen af samarbejdet på kulturområdet.
(Program "Kultur-2000"). (KOM (1998) 266).
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 151 og kan vedtages med enstemmighed i fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet efter proceduren i artikel 251.
Det nye "rammeprogram" skal afløse de gældende kulturprogrammer, KALEJDOSKOP (støtte til samarbejdsprojekter,
udveksling mv. på kulturområdet), ARIANE (støtte til samarbejde på bogområdet, herunder specielt støtte til
oversættelse af nyere litteratur) og RAPHAEL (et handlingsprogram for kulturarven).
Efter afsluttet forligsprocedure med Europa-Parlamentet blev Kultur 2000-programmet vedtaget den 14. februar 2000
(508/2000/EF).
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en mundtlig orientering fra Kommissionen om den praktiske gennemførelse af en vedtaget retsakt.
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Kultur 2000-programmet har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, senest ved notat af 21. december
1999 om afsluttet forligsprocedure (KUM 0031).