Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 251
Offentligt
1464282_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 251)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
om forslag til Kommissionens beslutning om miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til toiletpapir,
køkkenruller og lignende.
MILJØstyrelsen
8. november 2000
Kontoret for Renere Produkter 1034-0051
TP/6
MEM-0314-MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til
toiletpapir, køkkenruller og lignende
Kommissionen har den 25. oktober 2000 fremsendt endeligt forslag til Kommissionens beslutning om ordinær revision af
miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til toiletpapir, køkkenruller og lignende (dok. ENV/00/1530000 af 18.10.2000,
engelsk udgave foreligger).
Forslaget udgør en opfølgning af artikel 4 og 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1980/2000 af 17. juli 2000
om en revideret ordning for tildeling af EF-miljømærke. Forslaget er en ordinær revision af gældende kriterier
(Kommissionens beslutning 98/94/EF af 7.1.1998).
Forslaget indeholder skærpede krav i forhold til de nuværende kriterier, især omkring forbrug af elektricitet, anvendelse af
farlige stoffer og produktsikkerhed. Forslaget forventes derfor at få miljøbeskyttelsesmæssigt positive konsekvenser.
Produktgruppen defineres som: ark eller ruller af papirstof, som er egnet til personlig hygiejne, opsugning af væsker og/eller
rengøring af snavsede flader. Papirstoffet består normalt af crepe papir eller presset papir i et eller flere lag. Laminerede
papirprodukter og vådservietter er ikke omfattet af produktgruppen. Der foreslås en gyldighedsperiode på 5 år.
Der er kriterier for områderne "Emission til vand og luft", "Energiforbrug", "Fibre {{SPA}} bæredygtigt skovbrug", "Farlige
kemiske stoffer", "Affaldshåndtering", "Produktsikkerhed", "Anvendelse" og "Forbrugerinformation".
Forskriftsudvalget (forordningens art. 17) skal behandle sagen den 22. november 2000.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet regeringen dog vil arbejde for, at gyldighedsperioden for produktgruppedefinitionen
og kriteriesættet begrænses til 3 år, at muligheden for at få miljømærket produkter, der indeholder nyfibre, begrænses mest
muligt, at der indføres en begrænsning af forbruget af varmeenergi, at anvendelsen af vådstyrkemidlerne, der indeholder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464282_0002.png
miljø- og sundhedsskadelige stoffer, begr&aeli g;nses generelt, at anvendelse af klordioxid til blegning af produkterne
begrænses mest muligt, og at mængden af affald i forhold til produceret tissueprodukt skal angives ved ansøgning om licens.
En endnu ikke offentliggjort undersøgelse udført af blandt andet Fødevaredirektoratet har påvist et relativt højt indhold af
bisphenol A i køkkenruller baseret på returfibre. Det er regeringens holdning, at problemet ikke kan løses i forbindelse med
miljømærkekriterier. Regeringen vil opfordre Kommissionen til at gennemføre en analyse af indholdet af miljø- og
sundhedsskadelige stoffer generelt i returfibre, herunder stoffer og materialer, der anvendes i løbet af papirets livscyklus
(tryksværte, tone-pulver m.v.), og fremkomme med forslag til nedbringelse af indholdet af disse stoffer.
MILJØstyrelsen
8. november 2000
Kontoret for Renere Produkter 1034-0447
JPR/10
Grundnotat til Folketingets Europa-udvalg
Forslag til Kommissionens beslutning om miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til toiletpapir,
køkkenruller og lignende
Resumé
Forslaget udgør en opfølgning af artikel 4 og 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1980/2000 af 17. juli 2000 om en revideret
ordning for tildeling af EF-miljømærke. Forslaget er en ordinær revision af gældende kriterier (Kommissionens beslutning 98/94/EF af
7.1.1998).
Forslaget indeholder skærpede krav i forhold til de nuværende kriterier, især omkring forbrug af elektricitet, anvendelse af farlige stoffer og
produktsikkerhed. Forslaget forventes derfor at få miljøbeskyttelsesmæssigt positive konsekvenser. Produktgruppen defineres som: ark eller ruller af
papirstof, som er egnet til personlig hygiejne, opsugning af væsker og/eller rengøring af snavsede flader. Papirstoffet består normalt af crepe papir
eller presset papir i et eller flere lag. Laminerede papirprodukter og vådservietter er ikke omfattet af produktgruppen. Der foreslås en
gyldighedsperiode på 5 år. Der er kriterier for områderne "Emission til vand og luft", "Energiforbrug", "Fibre {{SPA}} bæredygtigt skovbrug",
"Farlige kemiske stoffer", "Affaldshåndtering", "Produktsikkerhed", "Anvendelse" og "Forbrugerinformation&quo>
Indledning
Kommissionen har den 25. oktober 2000 fremsendt endeligt forslag til Kommissionens beslutning om revision af
miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til toiletpapir, køkkenruller og lignende (Dok. ENV/00/1530000 af 18. oktober
2000, engelsk udgave foreligger).
Forslaget udgør en opfølgning af artikel 4 og 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1980/2000 af 17. juli 2000
om en revideret ordning for tildeling af EF-miljømærke. I disse artikler bestemmes det, at der fastsættes specifikke
miljømærkekriterier for hver produktgruppe for given gyldighedsperiode. Kriterier og gyldighedsperiode fastlægges i
overensstemmelse med fremgangsmåden i art. 17, som er en forskriftsudvalgs procedure, efter høring af Det Europæiske
Miljømærkenævn.
Forskriftsudvalget skal behandle sagen på møde d. 22. november 2000.
Formål og indhold
Formålet med den frivillige positive miljømærkeordning er at fremme udformningen, fremstillingen, markedsføringen og
anvendelsen af produkter, som har mindsket indvirkning på miljøet gennem hele deres livscyklus samt give forbrugerne
bedre information om produkters indvirkning på miljøet.
Nærværende beslutningsforslag indeholder kriterier for tildeling af miljømærket Blomsten til toiletpapir, køkkenruller og
lignende. Produkterne, der er omfattet af produktgruppen, benævnes fremover "tissue paper".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464282_0003.png
Kommissionen har udarbejdet forslaget. Undervejs i processen har repræsentanter for medlemslandene og
interesseorganisationerne været hørt.
Definition af produktgruppen
Produktgruppen defineres som: ark eller ruller af papirstof, som er egnet til personlig hygiejne, opsugning af væsker og/eller
rengøring af snavsede flader. Papirstoffet består normalt af crepe papir eller presset papir i et eller flere lag. Laminerede
papirprodukter og vådservietter er ikke omfattet af produktgruppen.
Definitionen af produktgruppen og kriterierne for produktgruppen foreslås at gælde for en periode på 5 år regnet fra den
første dag i den måned, der følger efter kommissionsbeslutningens ikrafttræden.
Kriterier
Der er kriterier for områderne "Emission til vand og luft", "Energiforbrug", "Fibre {{SPA}} bæredygtigt skovbrug", "Farlige
kemiske stoffer", "Affaldshåndtering", "Produktsikkerhed", "Anvendelse" og "Forbrugerinformation".
Emission til vand og luft
Der sættes krav for emissionen til vand af COD (kemisk iltforbrug) og AOX (adsorberbart organisk halogen) og til luft af
CO
2
(fossilt), og SO
2
under både pulp- og tissueproduktionen. Emissionen af de enkelte stoffer begrænses dels gennem et
pointsystem, dels gennem tærskelværdier for de enkelte stoffer.
Den samlede pointsum beregnes som: P = L1 + L2 + L3 + L4
hvor L er belastningspoint for de enkelte stoffer. L beregnes som emissionen (i kg/ton lufttørret papir) for det enkelte stof
divideret med dets koeffient (skemaet nedenfor).
Den samlede pointsum må ikke overstige 4 point. Tærskelværdierne må ikke overstiges for noget stof.
Koefficienter og tærskelværdier er angivet i nedenstående skema:
Koefficient (C)
kg/ton lufttørret papir
COD, til vand
AOX
CO
2
(fossilt)
SO
2
, som S
C1 = 15
C2 = 0,2
C3 = 1500
C4 = 1,0
Tærskelværdi (H)
kg/ton lufttørret papir
H1 = 40
H2 = 0,5
H3 = 3750
H4 = 2,5
Emissionen af AOX (som Cl) fra de enkelte produktionssteder af pulp må ikke overstige 0,50 kg/ton lufttørret pulpmasse.
Emissionerne af SO
2
fra produktionen af elektricitet behøver ikke at blive medregnet.
Carbondioxid omfatter kun fossilt brændsel. Parametren inkluderer produktionen af elektricitet på fabrikken (on-site) og
udenfor denne (off-site).
Energiforbrug
Det samlede forbrug af elektricitet ved produktionen af papiret beregnes som summen af elektricitet forbrugt ved
produktionen af pulpmasse og det færdige papir. Det samlede el-forbrug må ikke overstige 11 G joule (3.000 kWh) pr. ton
papir produceret.
Ansøgeren skal udregne alle forbrug af elektricitet under produktionen af pulpmasse og det færdige papir, herunder den
elektricitet der forbruges under de-inking af affaldspapir i produktionen af genbrugspapir.
Med elektricitet menes netto "importeret" elektricitet fra el-nettet samt intern produktion af elektricitet målt som elektrisk
kraft. Elektricitet, der forbruges ved luft- og spildevandsrensning, medregnes ikke.
Fibre {{SPA}} bæredygtigt skovbrug
Fibre kan være af træ, genbrugsfibre eller fibre af andre materialer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464282_0004.png
Hvis der anvendes jomfruelige fibre skal den ansvarlige for skovbruget, hvor fibrene stammer fra, implementere principper
og tiltag, der sikrer at skovbruget er bæredygtigt. En erklæring, et dokument, code of conduct, et certifikat eller lignende fra
disse ansvarlige eller fra pulp producenten skal kunne forelægges.
I Europa skal principper og tiltag være i overensstemmelse med {{PU1}}the Pan-European Operational Level Guidelines
for Sustainable Forest Management{{PU2}} som blev tiltrådt på Lissabon Ministerkonferencen om beskyttelse af skove i
Europa (2-4 juni 1998). Udenfor Europa skal principper og tiltag være i overensstemmelse med {{PU1}}UNCED Forest
Principles (Rio de Janeiro, juni 1992) og hvor muligt til kriterier og retningslinier for bæredygtigt skovbrug som t de
respektive internationale og nationale initiativer (ITTO, Montreal processen, Tarapoto processen UNEP/FAO Dry-Zone
Africa Initiative).
Farlige kemiske stoffer
Frit klor må ikke anvendes til blegning. Kravet gælder også for blegning af genbrugsfibre, men det accepteres at
genbrugsfibre i deres tidligere livscykler kan være blevet bleget med klorgas. Kravet gælder ikke for frit klor, der indgår i
produktionen af klordioxid.
Alkylphenolethoxylater (APEO{{PU2}}er) eller andre derivater fra alkylphenol må ikke tilsættes til afsværtningskemikalier.
Derivater fra alkylphenol defineres som stoffer, der nedbrydes til alkylphenol.
Vådstyrkemidler (midler som styrker produkterne i fugtig tilstand) må ikke indeholde mere end 1,0 % lavmolekylære
klororganiske stoffer {{SPA}} relateret til det tørre indhold {{SPA}} som er tildelt eller kan blive tildelt en af følgende
risikosætninger: R45, R46, R50/53, R60 eller R61. Eksempler på sådanne lavmolekylære klororganiske forbindelser er
epiklorhydrin (ECH), 1,3-dikloro-2-propanol (DCP) og 3-monokloro-1,2-propandiol (MCP
Affaldshåndtering
Alle producenter af pulp og tissueprodukter skal have et system til håndtering af affald og restprodukter fra
produktionsstederne. Systemet skal være dokumenteret eller forklaret i ansøgningen og skal som minimum indeholde
information om fremgangsmåder for adskillelse og anvendelse af genanvendelige materialer fra affaldsstrømmen, for
anvendelse af affald til andre formål (eksempelvis energiudvinding eller landbrug) og for håndtering af farligt affald.
Produktsikkerhed
Produkter, der er lavet af genbrugsfibre eller blandinger af genbrugsfibre og jomfrufibre, må ikke indeholde mere end
henholdvis 1 mg/dm
2
formaldehyd, 1,5 mg/dm
2
glyoxal og 2 mg/dm
2
PCB.
For alle tissueprodukter gælder at det færdige produkt ikke må indeholde stoffer som hæmmer væsksten af mikroorganismer
og det må ikke give anledning til afsmitning af farve. Farvestoffer, der anvendes til det færdige produkt, må ikke indeholde
azo-stoffer, der kan spaltes til aminerne angivet i bilaget.
Brugsegnethed
Produktet skal være egnet til brug.
Forbrugerinformation
Der skal på produktets emballage være følgende sætning: "Dette produkt har opnået EU-miljømærket, fordi det blandt andet
opfylder krav om begrænsning af udslip til vand (COD, AOX) og til luften (SO
2
, CO
2
(fossilt)), energiforbrug og forbruget af
elektricitet.". Endvidere må producenten give en erklæring for minimum procentdelen af genbrugsfibre.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt.
proportionalitetsprincippet.
Der
er
tale
om
en
Forslagets konsekvenser for Danmark.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464282_0005.png
Forslaget medfører ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Den europæiske miljømærkningsordning er frivillig. Erhvervelse af miljømærket indebærer udgifter for producenter og
importører, men disse udgifter forventes opvejet af de konkurrencemæssige fordele ved anvendelsen af miljømærket.
Forslaget forventes ikke at medføre statsfinancielle eller administrative konsekvenser.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget indeholder skærpede miljømæssige krav i forhold til de nugældende kriterier for miljømærkning af produktgruppen
under Blomst-ordningen. Kravene er især skærpede omkring forbrug af elektricitet, anvendelse af farlige stoffer og
produktsikkerhed.
Miljøbelastningen fra de produkter, der kan tildeles licens, vil på grund af de strengere krav være mindre end tilsvarende
produkter. Forslaget forventes derfor at få miljøbeskyttelsesmæssigt positive konsekvenser, såfremt de miljømærkede
produkter udbredes på markedet.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljømærkenævnet. Nævnet har ønsket at der indføres en begrænsning af indholdet af
bisphenol A. Endvidere ønskede nævnet begrundelse for at vådservietter ikke er omfattet af kriterierne.
Sagen har været i skriftlig procedure i EF-specialudvalget for miljøspørgsmål med frist til 6. november 2000. Advokatrådet
har oplyst, at man ikke har bemærkninger til rammenotatet. Det Økologiske Råd har fremhævet, at blegning med klordioxid
ikke bør tillades i miljømærkede produkter.
Liste over de aminer, som der refereres til under kriteriet for produktsikkerhed:
Amine
CAS-no
4-aminoazobenzen
o-anisidin
4-aminodiphenyl
benzidin
4-chloro-o-toluidin
2-naphthylamin
o-amino-azotoluen
2-amino-4-nitrotoluen
p-chloroanilin
2,4-diaminoanisol
4,4´-diaminodiphenylmethan
3,3´-dichlorobenzidin
3,3´-dimethoxybenzidin
3,3´-dimethylbenzidin
3,3´-dimethyl-4,4´-diaminodiphenylmethan
p-cresidin
4,4´-methylene-bis-(2-chloranilin)
60-09-3
90-04-0
92-67-1
92-87-5
95-69-2
91-59-8
97-56-3
99-55-8
106-47-8
615-05-4
101-77-9
91-94-1
119-90-4
119-93-7
838-88-0
120-71-8
101-14-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464282_0006.png
4,4´-oxydianilin
4,4´-thiodianilin
o-toluidin
2,4-diaminotoluen
2,4,5-trimethylanilin
2,4-xylidin
4,6-xylidin
101-80-4
139-65-1
95-53-4
95-80-7
137-17-7
95-68-1
87-62-7